4) Laki arvonlisäverolain 85 a §:n
muuttamisesta
Kauko Tuupainen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomessa on tällä hetkellä noin
12 000 parturi-kampaamoalan yrittäjää. Viime
vuonna yrittäjien määrä väheni
yli tuhannella, kun monet yrittäjät lopettivat
alan toiminnan. Syynä oli korkea arvonlisäveroprosentti, joka
on tällä hetkellä 24 prosenttiyksikköä.
Jotta yritystoiminta olisi kannattavaa myös parturi-kampaamoalalla,
tulisi kansalaisia saada lisää asiakkaiksi, jolloin
työllisyys parantuisi.
Ja nyt tarkkana: Suomen Hiusyrittäjät ry:n
toiminnanjohtaja Arja Laurila on todennut Ylen Pekka Pantsun toimittamissa
uutisissa toukokuussa 2013 seuraavaa: Korkea arvonlisävero
on aiheuttanut sen, että lähes 60 prosenttia parturi-kampaamoista
myy tällä hetkellä palvelujaan pimeästi
eli harjoittaa niin sanottua harmaata taloutta. Tämän
kaltainen toiminta ei ole kenellekään hyväksi,
jääväthän muun muassa palvelujen
lakisääteiset maksut hoitamatta.
Ja edelleen tarkkana: Yle Uutisten toimittajan Ilona Turtolan
haastattelussa maaliskuussa 2013 totesi Beauty Hair Sirpa Mansner
-kampaamoketjun toimitusjohtaja Nina Olander-Villegas seuraavaa:
"Kyllä kovasti yritettiin kertoa, mitä tapahtui
90-luvulla, kun arvonlisävero tuli. Silloinhan meni paljon
yrityksiä konkurssiin, kampaajia jäi työttömäksi
ja harmaa talous lähti rehottamaan. Nyt näyttää vähän
siltä, että ollaan samalla tiellä uudestaan."
Myös eräät kosmetologia-alan yrittäjät
ovat ottaneet minuun yhteyttä ja toivovat, että myös heidän
alv:nsä laskettaisiin 10 prosenttiin. Tässä yhteydessä en
ota enemmälti kantaa heidän toiveeseensa.
Arvoisa puhemies! Olisiko oikein ja kohtuullista, että parturi-kampaamoalan
arvonlisävero laskettaisiin 10 prosenttiin, jolloin alan
yritystoiminta elpyisi, harmaa talous minimoituisi ja Suomen työttömyysluvut
tippuisivat merkittävästi? Edellä esittämäni
perusteella ehdotan, että eduskunta hyväksyy seuraavan
lakiehdotuksen:
Arvonlisäverolain 85 a §:n
1 momenttiin lisätään uusi 11 kohta seuraavasti.
"85 a §
Seuraavien palvelujen sekä seuraavien tavaroiden myynnistä,
yhteisöhankinnasta, siirrosta, varastointimenettelystä ja
maahantuonnista suoritettava vero on 10 prosenttia veron perusteesta: - -
11) parturi- ja kampaamoalan palveluista."
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Arvonlisäveron korotus on hankaloittanut
huomattavasti kampaamoalan toimintaa, joka on taistellut kaksi vuotta
arvonlisäveron korotuksen jälkeen. Suomen Hiusyrittäjien
toiminnanjohtaja on julkisuudessa arvioinut, että tämän korotuksen
jälkeen pelkästään Etelä-Suomesta on
lopettanut yli tuhat alan ammattilaista eli parturi-kampaamoa. Heikoista
ajoista huolimatta näitä alan konkursseja on ollut
suhteellisen vähän johtuen siitä, että nämä yrittäjät
lopettavat toimintansa ennen kuin mennään pahasti
pakkasen puolelle tässä liikevaihdossa.
Suomessa pitäisi tällä hetkellä suosia
erityisen paljon yksityisyrittäjyyttä, pieniä yrityksiä niiden
toiminnassa, joten kaikenlaisia keinotekoisia rakenteita pitäisi
purkaa heidän kohdallaan ja ennen kaikkea tätä arvonlisäveroa
olisi syytä helpottaa näiden yrittäjien
kohdalla. Perussuomalaiset ovat useissa varjobudjeteissa esittäneet
sitä, että arvonlisäveron maksamisvelvollisuus
alkaisi vasta 20 000 euron paikkeilla. Tämä helpottaisi
huomattavan paljon parturi-kampaamoalan yrittäjien toimintaa,
samaten monien muiden alojen pienyrittäjien asemaa ja toiminnan
käynnistämistä, joten olisi todella korkea aika
ryhtyä toimenpiteisiin näiden merkittävien haittojen
poistamiseksi yritystoiminnan alkuvaiheessa ja siinä vaiheessa,
kun tätä toimintaa kehitetään
ja mahdollisesti sitten laajennetaan.
Näitä haittoja täytyisi kaikin keinoin
pyrkiä poistamaan parturi-kampaamoalalla ja myös muilla
pienyritysaloilla.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme lakialoitetta
arvonlisäverolain muuttamisesta niin, että parturi-kampaamoalan myymien
palveluiden arvonlisäverokanta laskettaisiin nykyisestä 24
prosentista 10 prosenttiyksikköön. Aloite kiinnittää aiheellisesti
huolta pienyrittäjien asemaan. Suomessa on yli 260 000 yritystä,
joista noin 170 000 on yhden hengen yrityksiä.
Näiden yrittäjien toimintaedellytysten turvaaminen
on iso kansantaloudellinen kysymys.
Aloitteen perusteluissa sanotaan, että lähes
60 prosenttia Suomen 12 000:sta parturi-kampaamoalan yrittäjästä myy
tällä hetkellä palvelujaan pimeästi.
Luku kuulostaa hurjalta, ja epäilen sitä vahvasti
ylimitoitetuksi. Jos harmaata taloutta ilmenee näin laajasti,
onko silloin oikea vastaus verokannan alentaminen? Harmaata taloutta
vastaan on taisteltava, mutta ei välttämättä verokantaa
alentamalla. Samalla logiikallahan voitaisiin taistella esimerkiksi
rattijuopumusta vastaan korottamalla promillerajoja tuplasti.
Arvonlisäverokannalla on toki merkitystä hintatasoon
ja myyntiin, se on ihan totta. Eri toimialoilla on erilaiset hintajoustot,
ja sekin on huomioitava. Sain eräältä kampaamoalan
yrittäjältä tänä aamuna
kyseisen yrityksen lukuja. Joitakin vuosia sitten arvonlisäveroa
nostettiin 8 prosentista 23:een ja myöhemmin 24:ään.
Tämä laski heillä liikevaihtoa 20 prosenttia,
ja samalla menetettiin kaksi työpaikkaa. Luvut ovat samansuuntaisia
muilla alan yrittäjillä.
Aloitteen muut tavoitteet eli yritystoiminnan vilkastuttaminen
ja työttömyyslukujen parantaminen ovat erittäin
hyviä ja kannatettavia. Yksinyrittäjien tilanteen
parantamiseksi on tehtävä kaikki mahdollinen,
ja tähän asiaan on kiinnitettävä erityistä huomiota
seuraavalla hallituskaudella riippumatta hallituspuolueista. Monella
yksinyrittäjällä olisi töitä,
mutta korkeat työvoi- makustannukset sivukuluineen sekä voimavarat ylittävä byrokratia
estävät laajentumishalut. Työelämän
jäykät ja osin ylimitoitetun joustamattomat mekanismit
on luotu pääasiassa 60- ja 70-luvuilla, jolloin
talouden reunaehdot olivat tyystin erilaiset kuin nykyään.
Suomalaisen työn heikko kilpailukyky on vahvasti seurausta
työlainsäädäntömme
sangen ehdottomasta sisällöstä sekä työehtosopimusten samankaltaisesta
tiukkuudesta. Esimerkiksi Saksassa alle kymmenen työntekijän
yrityksiin ei sovelleta työlainsäädännön
työsuhdeturvanormistoa. Peruskysymys on se, onko lyhyt
ja epävarma työ parempi kuin työttömyys.
Olisi myös syytä pohtia irtisanomisturvan lisäksi
koeajan pituutta, ensimmäisen sairauslomapäivän
kulujen osoitetta, paikallista sopimista ja yrittäjien
sosiaaliturvaa kokonaisuutena. (Markus Mustajärvi: Saksassa
irtisanominen on kalliimpaa!) — Ja työllisyys
huomattavasti matalampaa. Kiitos kommentista.
Tavoitteen on oltava työllistämishalukkuuden lisääminen
ja työpaikkojen luominen. Se on kaikkien suomalaisten etu.
Sääntelyn tilalle tarvitsemme joustavampaa sallivuutta,
työpaikkoja ja kannustavuutta. — Kiitos.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Tähän edelliseen puheenvuoroon
liittyen: Minä olen ymmärtänyt tämän
asian sillä tavalla, että yrittäjiä,
jotka kuuluvat Hiusyrittäjiin, on 12 000. Liiton
ulkopuolella on paljon, tuhansia, parturi-kampaajia, ja heistä tämä 60
prosenttia tekee niin sanottua pimeätä työtä.
Tämä perustuu siis Suomen Hiusyrittäjät ry:n
toiminnanjohtajan Arja Laurilan lausuntoon, ei ole minun keksimäni.
Eli tähän järjestöön
kuuluvat parturi-kampaajat eivät tee pimeätä työtä.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy ihmetellä hallituspuolueitten
edustajien puheenvuoroja siitä, että tämä asia
pitää ottaa erityisen huomion alle seuraavalla
hallituskaudella. Nämä ikävät
päätökset on kyllä tehty tämän
hallituksen aikana ja jo osin aiemminkin.
Mitä tulee sitten siihen, että tähänkin
kysymykseen vedettiin esille se, että Suomessa olisi jotenkin
hankala päästä eroon työvoimasta:
No ei ole, kun katsoo viime päivien uutisia. Aivan tarpeeksi
monta ihmistä on saanut lopputilin. Ja Saksassa on irtisanominen
paljon kalliimpaa kuin Suomessa. Siellä on lisäksi
rakennettu sellaiset halpatyömarkkinat, jotta Saksa pystyy
hyödyntämään täysimääräisesti
eurokriisin niin, että se saa Kreikasta, Espanjasta, muista
kriisimaista hyvin koulutettua, halpaa työvoimaa omille
työmarkkinoilleen.
Ja en minä nyt tiedä: jos tämä arvonlisäveron korkeus
rokottaa yksinyrittäjää kauhean paljon, niin
miten sitä yksinyrittäjää helpottaa
se, jos hänellä ei ole yhtään
vierasta työvoimaa?
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todella hämmästelen sitä, että hallituspuolueet
täällä ihan vakavissaan esittävät,
että työsuojelua tarvitaan vain silloin, jos yritys
on tarpeeksi suuri, että pienissä yrityksissä ei
tarvita työsuojelua.
Minä voin kertoa sellaisen asian, että myöskin pienissä yrityksissä työskentelevät
ihmiset ovat ihmisiä. Heillä menevät
sormet poikki sirkkelissä aivan samalla tavalla kuin suurissa
yrityksissä olevilla ihmisillä. Mitä ihmeen
tekemistä tällä on pienyritysten ja itse
itsensä työllistävien arvonlisäverokannan
kanssa?
Arvonlisäverokanta ilmiselvästi on luonut
tähän maahan lisää työttömyyttä sen
takia, että kun työttömyyttä on
muualla, niin ihmisillä ei ole enää varaa
käyttää näitä palveluita.
Ja siihen olisi syytä kiinnittää huomiota.
Mutta tällä ei ole mitään tekemistä työsuojelun
kanssa. Työsuojelun täytyy koskea meitä kaikkia.
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työsuojelusta en nähdäkseni maininnut
yhtään mitään. Se on tärkeä asia,
ja siitä pitää pitää kiinni.
Ja erityisesti silloin, kun nuoria työllistetään
ensimmäiseen työpaikkaan, todellakin on aiheellista
keskittyä siihen, että työt tulevat hoidettua
niin, että työtapaturmia ei pääse
syntymään.
Sitten edustaja Mustajärvi: Lopputilin saaminen on
eri asia kuin työllistämisen esteiden poistaminen.
Lopputiliä ylipäätään
ei voi saada, jos sitä työpaikkaakaan ei ole ensin
saanut. Nyt tavoitteena pitää olla sen — aivan
oikein, myös tällä hallituskaudella,
se on totta, enemmän voitaisiin tehdä, mutta jatketaan
sitä työtä seuraavalla hallituskaudella — että poistetaan
kaikki sellaiset esteet, rajoitteet, jotka estävät
järkevän työnteon, mahdollistetaan yrittäjille
ensimmäisen työntekijän palkkaaminen.
Siellä meillä on hirveän suuri potentiaali.
Minä uskon, että se on aivan yhteinen tavoite
Mustajärvelle ja minulle. Ehkä olemme puhuneet
pikkaisen toistemme ohitse.
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä vähän
hämmästelen tätä keskustelua,
että ei työsuojelu koskisi pieniä yrityksiä.
Aivan samalla tavalla koskee pieniä — olipa suuria
tai pieniä yrityksiä, niin samalla tavalla — ja
itsensä työllistäviäkin koskee
työsuojelu. Se on vain otettava huomioon.
En tiedä, puhuttiinko tässä tosiaan
toistemme ohi tai kuultiinko väärin, mutta ainakin
minäkin kuulin, että edustaja Kiuru mainitsi työsuojelun. Ei
se mikään este ole työllistämiselle.
Se on päinvastoin turva työntekijälle,
ja tämä meidän täytyy kaikkien
hyvin vahvasti muistaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja sitten puhujalistaan.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tuupaisen aloite on mitä tervetullein,
ja toteutuessaan sillä olisi huomattavat dynaamiset vaikutukset:
turvattaisiin työpaikkoja, mahdollisesti saataisiin uusia,
torjuttaisiin harmaata taloutta, ja ennen kaikkea suomalainen yhteiskunta kehittyisi
palveluyhteiskuntana. Mehän olemme palveluyhteiskuntana
monessa mielessä vielä lastenkengissä.
Oli erittäin valitettavaa, että tämä hallitus
vuoden 2012 alusta lopetti alempien arvonlisäverokantojen
kokeilut. Näitähän oli myös
muilla aloilla kuin parturialalla. Esimerkiksi suutariliikkeillä oli
tällainen alempi arvonlisäverokanta. Myös
sillä sektorilla on tullut ongelmia, on pantu lappua luukulle,
jalkinekorjaamot ovat lopettaneet. Esimerkiksi Iisalmen kokoisessa
kaupungissa ei ole tietojeni mukaan tällä hetkellä suutaria,
kun suutari tämän arvonlisäverokannan
muutoksen vuoksi laittoi lapun luukulle ja oli myös äärimmäisen
katkera tälle salille, että tämä sali oli äänestyksen
jälkeen sellaisen päätöksen
tehnyt.
Kaiken kaikkiaan kehittynyt palveluyhteiskunta on yrittäjäystävällinen,
toimiva ja työllistävä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Verojärjestelmää ja
myöskin yritysverojärjestelmää pitäisi
aina arvioida kokonaisuutena. Esimerkiksi yhteisöveron
alentamista perusteltiin aikoinaan oletetuilla dynaamisilla vaikutuksilla ja
myöskin näitä metsäteollisuuden
viimeaikaisia myönteisiä investointipäätöksiä on
selitelty sillä, että yhteisöveroa on
alennettu.
Mutta esimerkiksi monet suuryritykset, esimerkiksi Stora Enso,
eivät monen viime vuoden aikana ole maksaneet yhteisöveroa
lainkaan, ja silloin on hankala perustella niitä dynaamisia vaikutuksia
ainakaan tuon yrityksen kohdalla. Ja yhteisöveron alentaminen
hyödyttää vain tietyntyyppisiä yrityksiä,
mutta korkea arvonlisävero, arvonlisäveron korottaminen
taas rankaisevat sellaisia yrityksiä, joilla yritystoiminnassa
oman työn osuus on suuri ja jotka eivät voi muuttaa
tätä arvonlisävero-osuuttaan läpikulkueräksi
vaan joutuvat siirtämään sen tuotteen
tai palvelun loppuhintaan tai sitten pienentämään
omaa tuloaan. Ja kyllä se on kiistaton tosiasia, että arvonlisäveron
korottaminen, kohtuuton taso johtavat harmaan talouden, suorastaan
pimeän talouden, lisääntymiseen, ja siinä mielessä edustaja
Tuupaisen lakialoite on kyllä hyvin perusteltu.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen pyrkimyksenä on työllisyyden
lisääminen. Kun tarkastelee hallituksen toimia
pienyrittäjien hyväksi, niitä on vaikea
löytää.
Parturi- ja kampaamoaloilla moni on lopettanut toimintansa viimeisen
vuoden aikana. Tämä on hälyttävää.
Kun olen kuunnellut alan toimijoita, he ovat sanoneet, että toiminta
on alvin nousun jälkeen aivan siinä kannattavuuden
rajoilla. On tärkeää, että alalle
valmistuneena saa harjoittaa ammattiaan ja maksaa veroja kohtuullisesti. Se
on yhteiskunnallekin paljon edullisempaa, puhumattakaan työn
henkisestä annista. Myös kauneusalan yrittäjiä on
tulossa paljon, ja usein he ovat naisia, ja on hyvin tärkeää,
että he saisivat mahdollisuuden yrittäjyyteen,
mutta ei niin, että heidät nujerretaan liian suurella
verotuksella.
Kannatan edustaja Tuupaisen lakiesitystä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Valtio kerää veroja, ja
niin sen pitää tehdäkin. Mutta kun veroja
kerätään, kannattaa miettiä,
pitääkö, tai onko järkeä,
tappaa lypsävä lehmä. Jos mikroyrittäjät
ja yksinyrittäjät pannaan niin kovalle alville,
että heidän on pantava lappu luukulle, ei asiassa
ole mitään järkeä. Sen jälkeen
veronmaksu loppuu tyystin.
Tämä on senkaltainen asia, joka on jo tällä hetkellä vienyt
runsaasti työpaikkoja. Meillä on aika hämärän
rajamailla olevia lainsäädännön
kohtia muun muassa hierojien kohdalla. Osa hierojista saa hieroa
alvittomasti; osa perii asiakkailtaan alvin, joka on se 24 prosenttia.
Ikävintä tässä asiassa on se,
että nyt veronkantajiksi ollaan välillisesti laitettu
yritykset, jotka sen tekevät. Senhän piti olla
sellainen vero, joka vähennetään niistä ostoista,
mitä alvillisesti ostetaan yritykseen. Mutta on muistettava
se, että ei saksia eikä hierontapöytiä osteta
hirveän monesti, elikkä näillä pienyrittäjillä ei
ole mitään mahdollisuutta vähentää sitä alvia,
minkä jälkeen ainoaksi vaihtoehdoksi jää se,
että heidän on lisättävä alvin
määrä kuluttajan laskuun. Ja silloin,
kun se lisätään kuluttajan laskuun, se
tarkoittaa sitä, että kuluttajan palkan pitäisi
olla 24 prosenttia parempi, jotta hän pystyisi ostamaan
näitä palveluita ja jotta hän pystyisi
vielä muuten elämään.
Meillä ovat nyt jo suurin piirtein kuolleet sellaiset
ammattikunnat kuin suutarit, räätälit
ja raatarit. Heidän asioitaan pyrittiin tässä maassa
ajamaan joskus vuosisadan alussa. Nyt näköjään
on uudestaan tullut se aika, että pitää nostaa
ylös nämä käsillään
tekevät ja käsillään toimeentulon hankkivat
ihmiset ja muistaa se, että silloin kun heillä on
työtä, niin he pystyvät myöskin
tulevaisuudessa mahdollisesti työllistämään
jonkun toisen, jos me emme tässä salissa sitten
tee sitä veroillamme mahdottomaksi.
Kannatan lämpimästi edustaja Tuupaisen tekemää lakialoitetta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on tervetullutta keskustelua
varsinkin tässä vaiheessa, kun maa saa hetken
kuluttua uuden hallituksen ja käydään
nuo minihallitusneuvottelut, joissa varmasti on esillä työllisyystilanne
ja talouskasvun aikaansaaminen. Silloin on perusteltua puhua myös
arvonlisäverosta, joka esimerkiksi parturi-kampaamoiden
kohdalla on osoittautunut työllisyyttä leikkaavaksi
ja pahentavaksi muutokseksi. Edustaja Tuupaisen lakialoite on tässä mielessä varsin
perusteltu työllisyydenkin näkökulmasta.
Meillä on näitä muita esimerkkejä:
esimerkiksi käsityöläisen ja ompelijan
työ on aika lailla Suomesta tapettu yliverottamalla. Sitten
näitä, joita edellä on tullut esille,
liikuntapalveluita, hierontaa, tämäntyyppisiä,
mitkä menevät vähän tulkinnan
mukaisesti eri verokantoihin ja missä jopa sitten käytetään
vääriäkin verokantoja.
Tästä oikeastaan pääsen
siihen, että kun meillä nyt on neljä eri
arvonlisäverokantaa, niin voisi olla perusteltua pohtia,
tarvitaanko näin monia eri arvonlisäverokantoja
vai voitaisiinko selvitä esimerkiksi vähemmällä.
Samaan aikaan, kun työllisyydestä puhutaan, on
varmasti syytä myös pohtia sitä, olisiko
työn verotusta tarpeen ja mahdollista alentaa ja hakea
sitä kautta uutta buustia ja kasvua Suomeen.
Sitten vielä nostan tähän keskusteluun,
kun parturi-kampaamoista on puhe, niiden aukioloajat. Eli olisi
syytä miettiä sitä, että parturi-kampaamot
voisivat tulevaisuudessa olla auki haluamallaan tavalla, eikä sitä olisi
tarpeen lainsäädännöllä säädellä.
Ja vielä kolmantena tai neljäntenä asiana
sellainen asia, jonka toivon jossain vaiheessa saatavan nyt lopulta
ratkaisuun, on vanhemmuuden kustannusten jakaminen tasaisemmin eri
yritysten kesken. Se nimenomaan kohdistuu näihin naisvaltaisiin
aloihin, joista parturi-kampaamot ovat yksi merkittävä ala.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme nyt edustaja Tuupaisen
lakialoitetta. Hän tässä lakialoitteessa
toteaa, että korkea arvonlisävero on aiheuttanut
sen että lähes 60 prosenttia parturikampaamoista
myy tällä hetkellä palvelujaan pimeästi
eli harjoittaa niin sanottua harmaata taloutta, ja toteaa tässä,
että tämänkaltainen toiminta ei ole kellekään
hyväksi.
Nyt on niin, että Verohallinto on myös huomannut,
että rakennusalan lisäksi on myös puututtava tarkemmin harmaaseen talouteen,
ja Verohallinto selvittää valtiovarainministeriön pyynnöstä veronumeron
käytön laajentamista uusille aloille, muun muassa
parturi- ja kampaamoalalle. Se on nyt sitten yksi mukana olevista toimialoista,
joille mietitään uusia vaihtoehtoja, jotta tätä harmaata
taloutta ei olisi niin paljon kuin nyt on.
Tämä lakialoite on tietysti hyvä.
En ota siihen kantaa, mikä sen lopullisen arvonlisäprosentin pitäisi
olla, mutta totean, että 24 prosenttia, joka se tällä hetkellä on,
on todella suuri. Kyllä meidän täytyy
kaikki tämän hallituksen toimesta tehdä,
jotta me saamme lisää ihmisille työpaikkoja, saamme
pienyrittäjille mahdollisuuden tehdä yritystoimintaa
niin, että se kannattaa ja on mahdollisuus jossain vaiheessa
mahdollisesti lisätä siihen firmaan myös
uusia työntekijöitä ja sillä lailla
työllistää ihmisiä.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt puhutaan hallituksen harjoittamasta yrittäjäpolitiikasta.
Käytännössä, edustajakaveri
näytti lappuansa, tukan leikkaus maksoi 27 euroa, josta
alvin osuus on 5,23 ja jonka seurauksena asiakkaat käyvät
entistä harvemmin — ja sitten kotivärjäystä sotketaan
kotona, niin kuin minäkin olen joskus tehnyt — ja
seurauksena on edelleen, että tuhannen parturikampaamoa
on joutunut laittamaan ovensa säppiin ja yksistään
pääkaupunkiseudulla 200 parturia. Eli pitäisi
aina miettiä, mitä tämä alvin
nosto 24 prosenttiin kokonaisvaltaisesti on vaikuttanut yrittäjäpolitiikassa,
ja yleensä kaikkia kerrannaisvaikutuksia.
Jos haluamme tosiaan yrittäjyyttä edistää täällä maassamme,
niin käytännössä pitäisi
myös puhua ja toimia niin eikä tehdä niin,
kuinka nyt on tuossa kykypuolueessakin sanottu, että jos
hän pääsee pääministeriksi,
niin tehdään entistä kovempaa kokoomuslaista
politiikkaa. Se kyllä sitten johtaa siihen, että heikot
pannaan kyykkyyn ja entistä enemmän tulee näitä parturikampaamojen
alasajoja sun muita. Että pitäisi aina toimia myös
niin kuin sanotaan. Ei se auta, että täällä puhutaan,
että pitäisi tehdä sitä ja sitä,
mutta käytännön ratkaisu on, että tänä päivänä tuhannen parturikampaamoa
on vähemmän kuin vuosi sitten. (Ilkka Kanerva:
Nyt ei saa antaa väärää todistusta
lähimmäisestään!)
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! En uskalla sanoa, että olen asiantuntija
yritysten verotusasioissa, mutta kuitenkin tunnen sitä maailmaa
jonkun verran, kun olen itsekin toiminut pienyrittäjänä.
Pienyrittäjällä on kuitenkin se tilanne,
että hän ei omia yhteiskunnallisia velvoitteitaan
pääse pakoon, ainakaan laillisesti. Vaihtoehtona
on rikkoa lakia tai lopettaa toiminta. Pienyrittäjällä ei ole
sitä vaihtoehtoa kuin esimerkiksi Stora Ensolla, että kun
se tuopi Brasiliasta sellua Ouluun jalostettavaksi, niin se maksaa
Hollantiin siitä toiminnasta tulevasta voitosta 1,5 prosenttia
veroa ja Suomeen ei mitään.
Arvonlisäveron rajojen lisäksi pitäisi
pohtia muita toimia, joilla edistää pienyrittäjyyttä ja kannustaa
siihen. Yksi olisi vapaa poisto-oikeus, jolloinka yrittäjä voisi
rytmittää hankintansa sen mukaan, mikä on
sietokyky, ja arvonlisäverovelvollisuuden rajoja pitäisi
pohtia ehkä uudelleen.
Samalla yhtä aikaa pitäisi sitten miettiä sitä, kuinka
yhtenäistetään viranomaisten erilaisia yrittäjätulkintoja.
On aivan täysin kestämätön tilanne
se, että yrittäjä ei itsekään
tiedä, tekeekö hän työtään
palkkatyönä vai työkorvauksena, ja viranomainen
ja mahdollisesti oikeusistuin päättää sen
sitten jälkikäteen.
Yksi konsti varmaan pienyrittäjän aseman petraamiseen
on se, että jaetaan vanhemmuuden kustannuksia. Ruotsissa
esimerkiksi on käytössä rahastomalli,
joka jakaa sitä rahoitusvastuuta myöskin yrittäjien
kesken paljon tasaisemmin.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Suomi on lamassa. Meillä on
kahdeksan vuosineljännestä menty ilman talouskasvua.
Tästä uhkaa tulla kolmas vuosi ilman talouskasvua. Se,
mitä meidän täytyisi aika nopeasti tehdä,
olisi saada lisää työpaikkoja, ja työpaikkoja
syntyy kaikista nopeimmin palvelualoille.
Meillä on 400 000 työtöntä Suomessa.
Tilanne on hyvin vakava. Jotta me pääsisimme siihen edustaja
Kivelänkin esille nostamaan kehittyneeseen palveluyhteiskuntaan,
nähdäkseni meidän pitäisi saada
palvelualan työpaikkoja lisää. Tässä on
kolme vaihtoehtoa, miten niitä voisi saada lisää.
Ensinnäkin on kotitaloustalousvähennysten nosto
edelleen ensimmäinen vaihtoehto, ja sitten on tämä edustaja
Tuupaisen esille nostama vaihtoehto, jossa palvelualoilla lasketaan
alvia, tai sitten voitaisiin tehdä niin, että tätä alvikynnystä nostettaisiin
etenkin täällä palveluliiketoiminnan puolella
8 500:sta 20 000:een. Samalla myöskin huojennusaluetta
nostettaisiin 40 000:een asti, koska täällä palveluliiketoiminnassa
ei synny sellaista vähennettävää ostoa,
mistä voitaisiin näitä alvivähennyksiä tehdä.
Näkisin näin, että ehkä tämän
alvikynnyksen nostaminen palveluliiketoiminnan puolella olisi tällä hetkellä se
ensimmäinen teko, mitä tässä täytyisi
tehdä. Mutta myöskin tämä Tuupaisen esitys
on mielestäni hyvä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kivelä mainitsi täällä,
että tämä hallitus on lopettanut tämän
kokeilun. Ei tämä hallitus ole lopettanut sitä,
vaan sehän edellisen hallituksen aikana lähti
kokeiluna liikkeelle, ja sillä oli tietty aika, ja kun
se määräaika meni umpeen, niin se loppui
siihen sitten.
Tietysti toivoisi, että siitä kokeilusta saatuja hyötyjä voisi
arvioida sillä tavalla puolueettomasti ja ihan niin, että se
olisi läpinäkyvää. Mutta siihenhän,
miten paljon parturia tai kampaamoa käytetään,
vaikuttaa hyvin paljon henkilöiden taloudellinen tilanne.
Sen tietää, että jos on jotakin työttömyyttä perheessä tai
muuta, niin varmaan pidennetään sitten sitä aikaa,
milloinka käydään seuraavan kerran parturissa.
Että tämä on hirveän vaikea
arvioida. Mutta olen parturi-kampaajien kanssa tästä keskustellut,
ja he kyllä sitä mieltä ovat, että se
on vaikuttanut heidän yrittämisensä tilanteeseen.
Mutta olen huomannut myös sen, että hinnat ovat
nousseet, elikkä kyllä kuluttaja maksaa nyt sitten
sen suuremman hinnan.
Tietysti jos katselee reilut sata vuotta taaksepäin,
ketkä ovat olleet perustajina esimerkiksi sosialidemokraattisen
liikkeen osalta, niin siellä ovat olleet suutarit ja räätälit.
Tietenkin toivoisi, että heille olisi tänäkin
päivänä vielä mahdollista menestyä,
ja ennen kaikkea kun täälläkin on viitattu
tähän pienyrittäjyyteen ja yrittäjien
aktivointiin, niin sitä kautta, pk-sektorin kautta, tulevaisuudessakin
meidän työpaikat muodostuvat hyvin pitkälle
ja sitä kautta tulee työllistymistä. Elikkä varmaan
kannattaa harkita tätä arvonlisävero-kohtaa,
onko sillä minkälaiset mahdollisuudet sitten työllistää,
jos sitä tiputetaan. Jos se tavallaan jää sinne
yrittäjän palkkaan, jos yksinyrittäjästä on
kysymys, niin sekin on varmasti hyvä, koska kulutustahan
se vain mahdollistaa sitten enemmän. Mutta tarkastellaan
tätä tilannetta, miten tämä etenee,
tuolla valiokuntakäsittelyssä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Jos partureita ajattelee ja niitä kustannuksia,
mitä muodostuu siitä, että he pystyvät
yrittämään, niin aika suuri kustannus
on monesti myös ne toimitilat. Nykyisin on aika vähän
tarjolla vapaata toimitilaa, mikä sopisi nimenomaan parturi-kampaamolle.
Nyt sitten toivoisin, että siinä vaiheessa, kun
ruvetaan toteuttamaan tätä asunto-ohjelmaa, että rakennetaan
kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja pääkaupunkiseudulle,
huomioitaisiin, että näiden asuntorakennuksien
alakerrat voisi käyttää hyvin liiketilaksi.
Eli siinä olisi valmiiksi asiakkaat, ja ne palvelisivat
myös pienyrittäjiä, esimerkiksi kampaamoyrittäjiä,
koska heillä olisi siinä mahdollisuus saada suhtkoht
edulliset liiketilat ja sitten olisi myös sitä asiakaskuntaa siinä hyvin
saatavilla.
Hallitus on tehnyt paljon työtä sen eteen,
että Suomessa olisi hyvä yrittää ja
sen myötä myös leipänsä ansaita
ja mahdollisesti myös muita palkata yritykseen työntekijöiksi.
Mutta onhan tämä aikamoinen tilanne, kun Uusimaa
on ollut aina Suomen veturi taloudellisesti — sitä hyvää on siirretty
sitten muualle Suomeen — ja tällä hetkellä Uudellamaalla
työttömyys on jo yli 9 prosenttia. Me tarvitsemme
nyt sitten kesäkuussa hallitusneuvotteluitten tuloksena
paljon uusia asioita, joilla me pystymme työllisyyttä parantamaan
ja saamaan ihmisille sen näkymän, että on mahdollisuus
täällä Suomessa yrittää,
tehdä työtä ja elättää sillä itsensä ja
perheensä.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ansiokasta keskustelua, ja on tärkeää ymmärtää yhteiskuntaa
juuri näin kuin täällä on puheenvuoroissa
tapailtu. Mutta erääseen kollegan, hyvän
ystäväni äskeiseen puheenvuoroon haluan
sen verran puuttua, että minä en jäsennä suomalaista
yhteiskuntaa niin, että Uusimaa luo ja muut soveltavat
ja seuraavat perässä. Suomessa on historiallisesti
yhdeksän omaa maakuntaa, joilla kaikilla on oma kulttuurinsa, oma
kehityksensä, oma taustansa, oma yhteiskunnallinen rakenteensa.
Arvostan niitä kaikkia. Tiedämme, missä Suomen
bruttokansantuote tietysti eniten kasvaa ja kehittyy, mutta se on
aivan eri asia, kuin että otetaan liian omahyväinen
käsitys siitä, kuinka tämä suomalainen
yhteiskunta rakentuu. Siinä toivoisin vähän
suvaitsevampaa asennetta.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Ajattelin, että tämä on
viimeinen puheenvuoro, mutta näyttää vielä edustaja
Kuusisto pyytäneen.
Meitä oli minun lisäkseni 18 allekirjoittajaa tälle
aloitteelle, ja kaikkien meidän puolesta haluan lausua,
pöytäkirjaan lähinnä, suuret
kiitokset asiallisesta keskustelusta. Tähän mennessä on käytetty
21 puheenvuoroa. Minä toivon, kun tämä asia
todennäköisesti nyt menee valtiovarainvaliokunnan
verojaostoon, että tässä jaostossa niin
vasemmalta kuin oikealtakin hallituspuolueiden jäsenet
toistavat sen, minkä täällä ovat sanoneet,
ja ajavat asiaa eteenpäin. Tällä liikkeellä,
varsinkin jos se tulisi hyväksytyksi valtiovarainvaliokunnassa
ja edelleen täällä eduskunnassa, todellakin
tämä aktivoisi pienyritystoimintaa tässä maassa.
Työllisyys parantuisi merkittävästi,
ja korjaisimme sen suuren virheen, jonka kohteeksi nyt parturi-kampaamoalan
yrittäjät ovat tässä arvonlisävero-,
sitaateissa, kikkailussa joutuneet. — Kiitoksia kaikille.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka Uudenmaan tilanteesta puhuinkin, niin lähinnä se
oli se huoli siitä, että taloudellinen tilanne
on tällä hetkellä heikko myös
Uudenmaan alueella. Minä arvostan suuresti, minusta se
on suuri rikkaus, että meillä on useampia maakuntia,
ja kaikissa maakunnissa on joku helmi, ja kaikki ovat yhtä arvokkaita
ja samanarvoisia. Siitä ei ollut kysymys. Huoleni oli vain
siitä, että Uudellamaalla ei mene niin hyvin kuin
ollaan totuttu, että on aiemmin mennyt.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Meille kaikille on tärkeää,
että Uudellamaalla menee hyvin. Sen merkitys koko Suomen
kehitykselle on avainasemassa, luonnollisesti. Yhtä hyvin
voisi sanoa, että Turku—Tampere—Helsinki-kolmio
muodostaa myöskin samantyyppisen vaikutuksen elämänmenoon.
Mutta jäin tässä oikeastaan aprikoimaan
sitä, miten tähän aikoinaan tultiin.
Luulen, että tässä on myöskin
sillä tavoin syytä katsoa lähihistoriaa,
että olisikohan ollut tämänhetkinen puhemies,
joka aikanaan tämän partureiden ja suutareiden
arvonlisäalennuksen toi tänne Vanhasen ykköshallituksen
aikana. Kun olen muutamat valtiopäivät itsekin
elänyt, niin olen kuvittelevinani, että tuolloin
käytettiin tähän EU-kokeiluun siirryttäessä nimenomaan
työllisyysperustaisia näkökantoja, ja
osoittautui, että se kokeilu ei valunut hukkaan, vaan siitä oli
otettavissa kyllä selvästi osviittaa, jos vaikkapa
verrataan tämänhetkiseen tilanteeseen.
Keskustelu päättyi.