4) Laki työttömyysturvalain 13 ja 16 §:n muuttamisesta
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Keskusteltavana on siis lakialoitteeni, joka koskee
työttömyysturvalain 13 ja 16 §:n muuttamista.
Puhemies! Kuten muistamme, keskustelu köyhyydestä ja
sen syistä kävi varsin kuumana pari kolme kuukautta
sitten myös eduskunnassa. Henkilökohtaisesti tutustuin
Porin leipäjonoihin tammikuussa, jolloin eduskunta oli
lomalla, jolloin havaitsin tilastojen mukaan, jotka minulle toimitettiin,
että kaksi kolmasosaa leipäjonoissa olevista oli
peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella
ja loput pääasiallisesti pelkän kansaneläkkeen
varassa olevia, joilla useilla oli esimerkiksi takuita tai joitain
muita asioita hoidettavana. Yksi merkittävä osa
oli myöskin pelkän toimeentulotuen saajat. Kun
olen katsellut suurimpien kaupunkien leipäjonojen tilastoja,
sama kaava näyttää toistuvan kaikissa
kaupungeissa.
Puhemies! Pitkäaikaistyöttömyys johtaa köyhtymiseen
ja sitä kautta syrjäytymiseen.
Syyt tähän tilanteeseen ovat varmasti moninaiset,
mutta aivan selvästi on tunnistettu, että työttömyysturvan
heikentäminen 1990-luvulla on keskeisin syy köyhtymiskierteeseen,
erityisesti ansiosidonnaisen työttömyysturvan
heikentäminen viimeksi vuoden 1997 alusta, kun työssäolovaatimusta
lisättiin 6 kuukaudesta 10 kuukauteen kahden vuoden tarkastelujakson
aikana.
Puhemies! Lakialoitteessa työssäoloehtoa ehdotan
laskettavaksi 10 kuukaudesta 8 kuukauteen.
Tämän viikon maanantaina, kuten olemme kaikki
voineet havaita, maan suurin ammattijärjestö SAK
ehdotti paluuta 10 kuukaudesta 6 kuukauteen työssäoloehtona.
Kannatan tätä SAK:n ehdotusta lämpimästi.
Työssäoloehdon alentamiselle on monia hyviä syitä.
Ensinnäkin, kuten olen todennut, nykyinen laki on johtanut
köyhtymiskierteeseen. Voidaan mainita, että esimerkiksi
vuonna 1990 laman alkaessa suurin piirtein meillä oli ansiosidonnaisella
työttömyysturvalla 65 prosenttia työttömistä.
Tänä päivänä työttömistä on
enää noin 40 prosenttia ansiosidonnaisella työttömyysturvalla.
Puhemies! Voidaan myös sanoa, että toimeentulotuen
saajista puolet on työttömiä.
Useilla kansanedustajillakin näyttää olevan, kun
olen keskustellut asiasta, vähän ylimitoitettu kuva
ansiosidonnaisen päivärahan suuruudesta. Viimeisten
tilastojen mukaan ansiosidonnainen päiväraha on
keskimäärin 4 700 markkaa kuukaudessa.
Kun katsotaan niitä ryhmiä, jotka saavat ansiosidonnaista
päivärahaa, voidaan havaita, että suurin
ryhmä näistä on 5 000—7 000 markan
kuukausitulolla työskennelleitä ja toiseksi suurin
ryhmä, vähän vajaat 30 prosenttia, kun edellinen
ryhmä oli vähän yli 30 prosenttia, on henkilöitä,
joiden keskimääräiset tulot ovat olleet
työssäoloaikana 7 000—9 000
markkaa. Kysymys on todella varsin pienituloisista ihmisistä, kun
meidän keskimääräiset tulomme
tällä hetkellä Suomessa lähentelevät
noin 12 000 markan luokkaa.
Puhemies! Eduskunnassa on esitetty, ja minun mielestäni
siihen löytyy hyviä perusteluita, että peruspäivärahaa
ja työmarkkinatukea on nostettava. Mutta haluan muistuttaa
siitä, ettei pelkkä peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen korotus paranna riittävästi
köyhien asemaa, koska se esimerkiksi leikkaa asumistukea.
Työmarkkinatuen ja peruspäivärahan kytkös
ansiopäivärahaan on myös säilytettävä.
Kuten SAK on moneen kertaan todennut, ansiosidonnaisen päivärahan
osuus on kuitenkin merkittävästi pienempi kuin
esimerkiksi, jos nostetaan työmarkkinatukea 10 markkaa
päivässä. Siitä ansiosidonnaisen osuus
on vain noin 3 markkaa.
Puhemies! On myös syytä huomata, että ansiosidonnaisen
työttömyysturvan ansio-osan rahoittavat palkansaajat
ja työnantajat. Eli valtio ei joudu tässä rahoittajaksi.
Jokainen ansiopäivärahan saaja, joka on pois peruspäivärahan
saajien joukosta, merkitsee säästöä valtiolle,
itse asiassa tuloa valtiolle, koska se merkitsee sitä,
että henkilö, joka on ollut aikaisemmin tuen varassa,
nyt maksaa valtiolle myöskin veroja. Lisäksi ansioturvaa
saava poistuu todennäköisesti kuntien toimeentuloluukulta
eli vähentää kuntien menoja.
Puhemies! SAK on erikseen omassa monikohtaisessa ohjelmassaan
myöskin ehdottanut, että yhdistelmätuella
työskentelyn tulisi kartuttaa koko työajalta työssäoloehtoa.
Tällä hetkellä tilanne on se, että kun
yhdistelmätuella henkilö on vuoden työssä,
se kartuttaa työssäoloehtoa vain neljän
kuukauden osalta eli 1/3:n osalta.
SAK toteaa, että yhdistelmätuen muutoksen
ja työssäoloehdon lyhentäminen poistaisi,
niin kuin he toteavat, varovaisenkin arvion mukaan 30 000—50 000
ihmistä kuntien toimeentulotuen piiristä. Tämä on
merkittävä määrä, ja
tällä olisi todella merkittävä rooli
köyhyyden ja syrjäytymisen estämisessä suomalaisessa
yhteiskunnassa.
Puhemies! SAK myös puhuu velvoitetyöllistämisen
uudelleenkäyttöönotosta. Tietysti voimme
käyttää sanaa "velvoitetyöllistäminen"
tai "työllistämistakuu", mutta joka tapauksessa
ehdotus on mielestäni hyvä. Suomalaisella yhteiskunnalla,
meillä suomalaisilla on varaa samanlaiseen malliin kuin
esimerkiksi Ruotsissa, jossa 300 ansiosidonnaisen päivärahan
jälkeen henkilölle tarjotaan työtä,
koulutusta tai tukityötä. Ruotsalaisessa yhteiskunnassa,
niin kuin me tiedämme, työttömyysprosentti
on tällä hetkellä vähän
yli 4.
Puhemies! Myöskin SAK aivan oikein toteaa omassa muistiossaan,
että työllisyysastetta pitäisi Suomessa
nopeasti saada nousemaan. Tällä hetkellähän
työllisyysaste eli henkilöiden määrä työvoimasta,
jotka käyvät töissä, on Suomessa noin
67 prosenttia, kun se Ruotsissa on noin 10 prosenttiyksikköä korkeampi.
Ruotsissa myös tavoite on tällä hetkellä päästä 80
prosentin työllisyysasteeseen.
Tässäkin yhteydessä haluan muistuttaa
siitä, että ruotsalainen yhteiskunta, jota usein
moititaan jäykäksi ja jossa usein sanotaan julkisen sektorin
olevan aivan liian suuri ja verotuksen liian korkea, minkä lisäksi
Ruotsi on jäänyt Emun ulkopuolelle, Ruotsi on
erinomaisen hyvin onnistunut talous-, työllisyys- ja rahapolitiikassaan.
Ei talousopissa ole vain yhtä totuutta, niin kuin me monta
kertaa täällä Suomessakin kuvittelemme,
että on vain yksi totuus: on kevyt julkinen sektori, on
alhainen verotus, ja sen jälkeen kaikki on hyvin. Näinhän
ei asianlaita ole. Me näemme erilaisia malleja eri puolilla
maailmaa.
Puhemies! Ehkä lopuksi ihan muutama hajatieto vielä tämänhetkisestä tilanteesta.
Ensinnäkin voidaan todeta, että työttömyysturva,
peruspäiväraha, on huomattavasti jäänyt
jälkeen vuoden 1990 tasosta. Peruspäiväraha
oli 105 markkaa vuonna 1990. Sen jälkeen se korotettiin
116 markkaan, jossa se oli kolmen vuoden ajan. Sen jälkeen
se korotettiin 118 markkaan, johon ei taas tehty kolmeen vuoteen
indeksitarkistuksia. Tänä päivänä peruspäiväraha
ja korkein työmarkkinatuki on 127 markkaa päivässä.
Voidaan todeta, että tässä suhteessa
tuollainen 140—145 markan taso olisi oikea.
Puhemies! Ihan lopuksi vielä, mihin oikeastaan jo alussa
viittasin, suurin osa ansiopäivärahan saajista
on pienituloisia ihmisiä. Tämäkin puoltaa
sitä, että me yritämme pitää nämä henkilöt
vähintään keskimääräisellä ansiosidonnaisella
päivärahalla, joka on siis 4 700 markkaa,
mieluummin totta kai paljon enemmän, sen sijaan että he
putoavat työmarkkinatuelle, joka on noin 2 600
markkaa kuukaudessa.
Puhemies! Omasta puolestani toivon, että tämä lakialoite
käsiteltäisiin mahdollisimman nopeasti ja otettaisiin
tässä ehdotuksen käsittelyssä mukaan
myös SAK:n tekemät ehdotukset.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Elo on aina hyvin rakentavasti esiintynyt
työntekijöitten asialla ja työntekijöitten
puolustajana, kun itse olen ollut kuusi vuotta eduskunnassa, ja
niin hän on nytkin. Ed. Elolle vastaisin näin,
että kaikkein tärkein työttömälle
ihmiselle on, että me pystyisimme työkykyiselle
järjestämään työpaikan.
Työttömyys laskee ainoastaan sillä, että me
eduskunnassa teemme semmoisia päätöksiä,
että yritystoiminta entisestään vilkastuu
ja saadaan uusia, nuoria yrittäjiä Suomeen lisää.
Jos me emme siihen pysty, olen vakuuttunut, ed. Elo, että teidän aloitteellanne
ei ole mitään pohjaa Suomessa jatkossa.
Toinen asia, arvoisa puhemies: Mielestäni olisi syytä nyt
harkita, että Suomessa mentäisiin kansalaispalkkaan.
Olisin valmis ehdottamaan 4 000 markan kansalaispalkkaa
niin, että mitään muita korvauksia ei
annettaisi mutta sen lisäksi työntekijä voisi
itse tehdä pätkätöitä ja
ansiotaan kasvattaa niin aktiivisesti kuin voi. Sillä tavalla tämä epäkohta
parhaiten poistuisi ja köyhyysloukku häviäisi.
Mikko Elo /sd (vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Varmasti olemme kaikki samaa mieltä siitä kuin
ed. Kuosmanen, että työ on parasta lääkettä köyhtymistä vastaan,
mutta sitä työtä nyt ei valitettavasti,
ed. Kuosmanen, ole ollut tarjolla.
Mitä tulee yritysmahdollisuuksiin, tosiasiahan on se,
että Suomessa, niin kuin ed. Kuosmanen hyvin tietää,
jopa maailman laajuisten tilastojen mukaan on erinomaisen hyvä yrittää.
Suomessa on hyvä yritysilmapiiri. Meillä on hyvät edellytykset
siihen. Se ei, ed. Kuosmanen, ole kuitenkaan ratkaisu meidän
työttömyysongelmaamme.
Mitä tulee kansalaispalkkaan, totean vain, ed. Kuosmanen,
että teidänkin mallinne mukaan se tulisi maksamaan
noin 160 miljardia markkaa, Wahlroosin mallin mukaan noin 240 miljardia. Valtion
budjetti, ed. Kuosmanen, on noin 200 miljardia.
Virpa Puisto /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni sen tyyppiset heitot kansalaispalkasta,
joita ed. Kuosmanen esittää, eivät tietysti
ansaitsisi edes vastausta. Mutta jotta pöytäkirjoihin
ei jää vääriä käsityksiä,
on tuotava esiin, että esityksellään
ed. Kuosmanen haluaa totaalisesti tuhota hyvinvointivaltion. Te olette
varmasti lapsenne kouluttanut, olette liike-elämässä menestynyt,
voitte ostaa terveyspalvelut. Miettikääpä,
mitä sillä kansalaispalkalla saa lapsilleen koulua,
kuljetusta, terveydenhuoltoa, sosiaaliturvaa jne. Eihän
se teitä kiinnostakaan.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Puisto aina käsittää väärin
asian, mitä pyrin hänelle kertomaan. Nyt olisi
tilanne näin, että kun tänä päivänä yhteiskunta
maksaa suurin piirtein 5 500 markkaa työttömälle,
jos otetaan kaikki avustukset huomioon, tämä 4 000
markkaa, ed. Elo, on paljon halvempi ratkaisu. Olen vakuuttunut
siitä, että tällä 4 000
markan kansalaispalkalla nuo ihmiset voivat rehellisesti ruveta
tekemään pätkätöitä ja
työnantajilta löytyisi varmasti pätkätöitä. Mutta
tämä hyvinvointivaltio on työllistämisen este
sillä tavalla, että ei periaatteessa kannata lähteä töihin,
jos et saa vähintään 10 000—15 000 markkaa
kuussa palkkaa. Helpompi on olla työttömänä ja
ottaa avustukset.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Työttömänä olo
on ihanaa. 91—95 itse olin siinä pitkiäkin
jaksoja, pari puolen vuoden pätkää ja
sitten sovitellulla päivärahallakin parin vuoden
aikana, ja näin sen autuuden, mitä se on ja minkä verran siitä rahaa
lähtee ja minkä verran se on rököllään.
Pohjapalkka taisi olla 10 000 markkaa kuukaudessa, mistä sitä lähdettiin
laskemaan. Ei ansioon suhteutetulla päivärahalla
kolmelapsisen perheen elatusta kovin korkealle nostettu. Näin siinä hyvin
kiinteästi ihmisiä, jotka olivat olleet samassa
työmaassa ja jääneet siitä työttömiksi,
ja kun ansioon suhteutettu päiväraha alkoi loppua, henkisen
hädän ja kärsimyksen siitä,
että se loppuu ja jäät peruspäivärahalle
ja aivan tyhjän päälle. Se ei muuten
ollut ihan pikkuraha, mitä Mäntän kaupunkikin
eräiden osalta joutui maksamaan. Se on 1 000—1 500
markkaa päivässä, kun ihminen viedään
vähän patteria lataamaan välillä.
Sitäkään ei hyvinkään
monesti muisteta, että henkiset kärsimykset tulevat
aika paljon maksamaan. Sillä summalla, mikä siitä maksetaan,
pidettäisiin aika korkeatakin päivärahaa
yllä, jos nämä kaikki otettaisiin huomioon.
Olen ed. Elon kanssa samaa mieltä siitä, että kertymäjaksoa
pitäisi lyhentää, mutta mielestäni se
pitäisi palauttaa siihen vanhaan 26 viikkoon, mikä oli
aikaisemminkin. Samaten yhdistelmätuki on sellainen asia.
Olin 98 kesästä 99 tänne tuloon asti
semmoisessa työssä, missä välitin
näitä. Olin tällaisena lobbarina välittämässä yhdistelmätukityön
tekijöitä ja hakemassa heille työpaikkoja
yhdistelmätuella. Monta kertaa sai ihmisille kertoa sen,
että anteeksi vain, teidän ansio-osuutenne ei
kerry kuin yhdellä kolman-neksella. He eivät ymmärtäneet,
kun he tekivät samaa työtä monessakin
paikassa. Palkollinen ja yhdistelmätukilainen tekivät
vierekkäin töitä, aivan samaa työtä jossain
kunnalla, yhdistyksessä, järjestössä.
Toinen sai täyttä palkkaa ja vielä lisäksi
ansioon suhteutettu osuus kertyi kaiken aikaa. Toinen oli heikommalla
osalla siinä vieressä, eikä hänellä ollut
vuoden pätkältä mahdollistakaan saada
osuutta täyteen muuta kuin neljän kuukauden osalta.
Siinä ei ollut puhettakaan siitä, että olisi
oltu tasa-arvoisessa asemassa ja yhteiskunta olisi pitänyt
molemmista samalla tavalla huolen. Lisäksi yhdistelmätuen
palkka oli kohtalaisen pieni, se oli vain vähän
päälle 5 000 markkaa kuukaudessa, mutta
ei päivän pituuskaan tietenkään
voinut olla kahdeksan tuntia vaan se oli jossain määrin
lyhyempi, viittä kuutta tuntia, mitä milläkin
alalla tehtiin. Mutta useimmat näistäkin ihmisistä olisivat
tehneet täyttä päivää eivätkä suinkaan
jääneet viiden kuuden tunnin päivään.
Mielestäni tässä on ongelmana se,
että niille ihmisille, jotka tällä hetkellä pitkäaikaistyöttöminä roikkuvat
ja elävät ja joutuvat olemaan, ei yksinkertaisesti
ole töitä. Ammattitaito on mennyt ohitse, ja vaikka
työnantajat puhuvat kauniisti siitä, että meiltä loppuvat
työntekijät, että pitää saada
eläkeikää nostettua, kun yli viisikymppinen
ihminen lähtee kysymään työpaikkaa,
ei sitä tahdo vain löytyä mistään.
Minulla on tälläkin hetkellä työhuoneessani
erään parkanolaisen työntekijän
paperit, jolla on metallialan koulutusta aina työnjohtajaksi.
Siellä on kasvatustieteitä ja vaikka mitä.
Hän on vähän yli viisikymppinen kaveri
eikä kelpaa mihinkään, vaikka juuri taannoin
Parkano uutisoi näkyvästi lehdessä, että sataa
metallimiestä haetaan, ja jopa Lapista lähtien
haettiin junalla. Tällä miehellä on pätevyys varmaan
kaikkiin niihin paikkoihin, ja kun hän on kysynyt, no,
emme me nyt tällä hetkellä tarvitse,
me vain varaudumme tulevaisuuteen. Järjestelmässä on
mätää, enkä usko, että jos
ansiosuhteutetun päivärahan saantiedellytyksiä helpotetaan,
sillä voidaan vaikuttaa jotenkin ihmisen kiinnostukseen
ottaa työtä vastaan. Se on nähty. 97
luultiin, että se saa ihmiset sankoin joukoin liikkeelle.
Se tietysti saakin, mutta on huonoa hakea, kun ei ole mitään,
mistä annetaan.
Kannatan lämpimästi tämän
esityksen eteenpäinviemistä.
Ismo Seivästö /skl:
Arvoisa puhemies! Pitkäaikaistyöttömyys
ja pitkäaikaissairaus synnyttävät syrjäytymistä ja
köyhyyttä. Olen iloinen siitä, että ed.
Elo perusteluosassaan katsoo tätä kysymystä ihan
suoraan silmiin, kun hän ottaa esiin työministeriön
tilaston, jossa tammikuussa oli yli 320 000 työtöntä.
Kun tähän vielä liitetään
se, että viime vuodenkin aikana lähes 700 000
ihmistä jossain vaiheessa nautti työttömyysturvaa, kun
vaihtoi työpaikkaa tai etsi työtä, tämä on
hirmuisen suuri yhteiskunnallinen ongelma. Me tarvitsemme parannuksia
perusturvaan, ja luonnollisesti me tarvitsemme, ed. Kuosmanen, myös yrittäjyyden
kannustamista ja yrittämisen edellytysten parantamista,
mutta näitä tarvitaan molempia, että nämä asiat
eivät lyö toisiaan korville.
Suomalainen yhteiskunta on nyt jossain suhteessa sairaassa tilassa,
kun osa kansalaisistamme joutuu pakolla olemaan työttömänä ja
osa joutuu tekemään ylipitkiä työpäiviä ja
siten polttamaan kynttilää molemmista päistä.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Aivan lyhyesti vielä joitakin tilastotietoja.
Meillä oli esimerkiksi vuonna 1999 eli pari vuotta sitten
työvoimassa 2,7 miljoonaa ihmistä. Verotilastojen
mukaan noin 960 000 henkeä sai palkkaa enintään
8 333 markkaa kuukaudessa ja keskimäärin
nämä henkilöt saivat 3 127 markkaa, ed.
Kuosmanen, kuukaudessa. Lisäksi työvoimassa oli
noin 260 000 sellaista, lähinnä pitkäaikaistyötöntä,
jotka eivät saaneet palkkaa markkakaan. Kun kaikki tulot otetaan
mukaan, 8 334 markan kuukausitulon alle jäi 58,4
prosenttia tulonsaajista. Ed. Kuosmanen, tämä on
sitä jokapäiväistä totuutta.
Eivät teidän 4 000 markan ja Wahlroosin
5 000—6 000 markan kansalaispalkat ole
tästä päivästä, se
on vain näin, jos on tarkoitettu, että jokaiselle suomalaiselle,
joka työvoimaan kuuluu, tällaisia alettaisiin
maksaa.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Elolta kysyn: Millä tavalla
työllistetään uusia työntekijä Suomessa,
jos ei yrittäjille anneta yrittämismahdollisuuksia
sillä tavalla, että joka puolella Suomea yritys
menestyy? Toisin sanoen yritysympäristöä pitäisi
parantaa tasapuolisesti koko valtakunnassa. Ei ole oikein, että yritysympäristöä heikennetään,
postit lopetetaan, pankit lopetetaan, kaupat lopetetaan, kaikki
palvelut. Kukaan ei voi yrittää sillä alueella,
koska ei ole sitten taas työntekijöitä.
Työntekijät tulevat kasvukeskuksiin ja sitä kautta
maaseutu tyhjenee. Nämä ongelmat tulevat nimenomaan
juuri kasvukeskuksiin, niin kuin te sanoitte, että yli
50-vuotiaat eivät kelpaa töihin. Tiedättekö,
minkä takia 50-vuotiaat eivät kelpaa töihin?
Siksi, että heitä on vaikea kouluttaa enää uuteen
ammattiin. Tämän päivän työelämä vaatii
huippukoulutettua työvoimaa, ja yli 50-vuotiaista, puhumattakaan
meistä kuusikymppisistä, ei enää ole
siihen.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Elon työttömyysturvalain
muutosaloite tietysti pureutuu osaltaan siihen kolmioon, missä on työttömyyden,
työvoimapulan ja työuupumuksen tietyn tyyppinen
noidankehä. Mutta toivoisin, että hallitukselta
ja hallituspuolueiden edustajilta tulisi vähän
aktiivisempia aloitteita. Jos ajatellaan nyt itälaajentumiseen
valmistautumista ja me tämmöisen noidankehän
kanssa kohtaamme huomattavasti alhaisemman palkkatason kilpailun
Itä-Euroopan maiden osalta, niin minä luulen,
että nämä lääkkeet,
joita ed. Elo nyt tarjoilee, eivät aivan kaikilta osin
ole oikean suuntaisia.
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! En halua keskustelua sen enempää nyt
pidentää, haluan vain todeta sen, että minun
käsittääkseni asianlaita on juuri niin,
että tämä laki aikanaan säädettiin
niin sanotuksi kannustinloukun poistamiseksi. Kysymyshän
ei ole siitä, että ansiosidonnainen työttömyysturva
lisäisi valtion menoja, vaan sen maksavat palkansaajat
ja työnantajat yhdessä.
Sen verran solidaarisuutta suomalaisessa yhteiskunnassa pitäisi
olla, että kun onnettomuus, niin kuin ed. Rönni
oikein mielenkiintoisesti ja hyvin asian kuvasi, joka kohtaa ihmisiä työttömyyden
muodossa, me voisimme solidaarisesti, työntekijät
ja työnantajat hoitaa köyhtymiskierteen katkaisemisen.
Toteaisin kyllä, että tästä kannustinloukusta tuli
todellinen köyhyysloukku. Kun Vatt muutama viikko sitten
esitti omassa tutkimuksessaan, että kannustinloukkujen
poistamisella olisi luotu 30 000 työpaikkaa, yritin
saada tietopalvelun kautta tietoja, mihin tutkimukseen tämä perustui.
Ei ollut mitään tutkimusta, oli vain Vattin väite,
että 30 000 työpaikkaa oli luotu. Tässä on todellinen
köyhyysloukku, ja minä toivon, että se pystytään
poistamaan.
Ismo Seivästö /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Elo luetteli hyvin merkittäviä lukuja
muun muassa keskiansiosta ja muitakin merkittäviä tilastotietoja.
Poimin myös omasta kansiostani yhden vanhemman asian eli sen,
että aikaisemmin työtön sai ansaita 750 markkaa
kuukaudessa ja vasta tämän yli menevältä osalta
leikattiin päivärahaa 80 prosenttia. Tämäkin
olisi ehkä yksi sellainen asia, jonka palauttamista pitäisi
harkita.
Keskustelu päättyy.