1) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2002
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen perinteisesti pyrkinyt käyttämään
puheenvuoron aina, kun oikeuskansleri ja myöskin eduskunnan
oikeusasiamies on läsnä, silloin kun on joko heidän
laatimansa kertomus lähetekeskustelussa taikka sitten palautekeskustelussa eduskunnan
perustuslakivaliokunnasta.
Herra puhemies! Kun käy lävitse oikeuskanslerin
kertomusta... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
Anteeksi, ed. Vistbacka. Pyydän salia hiljentymään
ja kuuntelemaan puhetta. — Olkaa hyvä, jatkakaa.
...vuodelta 2002, niin esimerkiksi sivulta 160, jossa on lueteltu
yksittäisiä kanteluja, tietysti silmään
pistää jälleen kerran se, että siellä sosiaalipuoli
ja poliisiviranomaiset ovat aika pitkälle pääosissa.
Mutta sen jälkeen, kun selvittelee tarkemmin esimerkiksi
sivulta 184, millä tavoin vuosien saatossa esimerkiksi
poliisiviranomaisen kantelut ovat edenneet, tässä on
lueteltu vuodesta 1998 vuoteen 2000, kokonaisuudessaan näitä käsiteltyjä asioita
on ollut 48 ja ainoastaan 7 näyttää olleen
vuodelta 2002, eli tältä osin oikeuskanslerin
virastoon ei sellaista ruuhkaa ilmeisesti poliisipuolelta ole mennyt.
Mutta kun täällä, oliko viime vai tällä viikolla,
käsiteltiin eduskunnan oikeusasiamiehen kertomusta, niin
siellä oli hyvin voimakkaasti poliisipuoli esillä.
Sitten kun tutkii tarkemmin selvityksiä, jotka ovat
ihan asiallisesti ja mielestäni aika hyvinkin laitettu
tänne, jälleen kerran haluan kiinnittää huomiota
siihen samaan asiaan, kuten jo silloin, kun uutta perustuslakia
tehtiin, eli siihen, millä tavoin kansalaisten keskuudessa
aiheuttaa ristiriitoja se, että meillä on kaksi
laillisuusvalvontaviranomaista. Kansalaiset eivät osaa
määritellä ja enkä oikein itsekään,
vaikka tässä olen yrittänyt seurata näitä asioita,
mikä se lopullinen ero ikään kuin sitten
on tavallisen kansalaisen silmissä oikeuskanslerin ja eduskunnan
oikeusasiamiehen välillä.
Sivulla 161 onkin selvitetty tavallaan sillä tavoin,
että on siirretty eduskunnan oikeusasiamiehelle 59 tapausta.
Tämä mielestäni osoittaa sen, että meidän
laillisuusvalvontajärjestelmämme on pikkasen päällekkäinen,
ja sen johdostahan itse olen useaan kertaan esittänyt ja
jopa silloin, kun perustuslakia käsiteltiin, että minun
mielestäni olisi järkevää ehkä,
että meillä olisi laillisuusvalvontaviranomainen
erikseen. Sitten voitaisiin yhdistää osittain
Oikeuskanslerinviraston ja Eduskunnan oikeusasiamiehen toimiston
toimia ja sitten tietysti oikeuskanslerin, jonka varsinainen tehtävä minun
ymmärtääkseni on valtioneuvoston ja ministereitten
ja ministeriöiden toiminnan seuraaminen. Ehkä se
voisi auttaa tähän tilanteeseen.
Mielenkiintoista myöskin näissä luvuissa
on se, että siellä on 63 tapausta ollut sillä tavoin
epäselviä, ettei ole voitu tutkia. Kun itse saan
kansalaiskirjeitä hyvin paljon, niin tietysti voi sanoa, että monta
kertaa en itsekään aina ymmärrä sitä, mikä on
se idea niissä kirjeissä ollut, ja ilmeisesti myös
Oikeuskanslerinvirastossa on niin, että siellä otetaan
kirjeet käsittelyyn eikä mitään
varsinaista kaavaketta ole. En muista, oliko arvoisa oikeuskansleri
silloin perustuslakivaliokunnan jäsen, mutta oli joka tapauksessa
tässä talossa edustajana silloin, kun tehtiin
periaatepäätös, että yli viittä vuotta
vanhempia asioita ei muuta kuin erityisistä syistä oteta
käsittelyyn. Tämän mukaisesti vuonna
2002 on ollut 30 tapausta, joita ei ole asiallisesti tutkittu, koska
oli yli viisi vuotta vanha asia. Yritin etsiä täältä jotakin
selvitystä siitä, onko otettu yhtäkään
yli viittä vuotta vanhaa asiaa tutkittavaksi.
Itse näkisin sillä tavoin, että olisi
ainakin mielenkiintoista jollakin konkreettisella tapauksella saada
itselleen selväksi se, mitkä tapaukset Oikeuskanslerinvirasto
ja oikeuskansleri näkee sellaisiksi erityisiksi syiksi,
että kantelu voitaisiin ottaa käsittelyyn, kun
on kulunut yli viisi vuotta, koska tällaisia kirjeitä ja
yhteydenottoja tulee kansalaisilta aika paljon. Sen johdosta minun mielestäni
olisi hyvä vaikka jonkinlaisena viestinä antaa
tieto niille kansanedustajille, jotka haluavat ottaa vastaan sen
tiedon, jotta he voivat sitten välittää sen
jollakin tavoin näille kansalaisille.
Mutta yleisesti ottaen minun mielestäni tämä kertomus
on todella hyvä ja siitä saa aika paljon irti
niitä asioita, mitä itsekin pyrin täältä etsimään.
Sivulla 40 on eräs mielenkiintoinen, meitä kaikkia
koskeva kannanotto kansanedustajien vaalirahoituksesta ja siitä,
mikä voimassa olevan lainkin mukaan kuuluu oikeuskanslerin
toimivaltaan, eli se, että kansanedustajan toimien tutkiminen
sinällään ei kuulu oikeuskanslerin tehtäviin, käy
täältä minun mielestäni aika
hyvin ilmi.
Ihan lyhyesti voisi ottaa esille vammaisten asioita. Muun muassa
sivulla 57 ja erityisesti sivulla 105 minun mielestäni
on hyvä ratkaisu, sanoisin näin, että sellainen
ratkaisu, joka kannattaisi monen kansanedustajan, joka on mukana
myös kunnallispolitiikassa, lukea. Tämä on
tietysti lyhennelmä, mutta nimenomaan myös vammaisille
pitää antaa terveyspalveluja. Tämä kannanotto minun
mielestäni, kun paljon puhutaan tasavertaisesta kohtelusta
jne., on hyvä, että on otettu tänne.
Se vain, kun se viesti menisi sitten myöskin tuonne kuntapäättäjille,
eli että kaikkia kansalaisia on kohdeltava yhdenvertaisesti.
Jälleen kerran täällä on
aika useitakin ratkaisuja pikaisesta käsittelystä,
joka näyttää olevan suomalaisessa viranomaistoiminnassa
jatkuvasti esillä. Niitä ratkaisuja on muun muassa
sivulla 64, ilmeisesti, olen merkinnyt näin. Itse kun on lukenut
vuosien saatossa aika paljonkin näitä ratkaisuja
ja perusteluja, erityisesti tietenkin poliisihallinnon osalta, monta
kertaa on jäänyt miettimään
sitä, onko tilanne kuitenkin sitten se, että näillä virkamiehillä ja
viranomaisilla ei ole mahdollisuutta oikein nopeaan käsittelyyn,
kun henkilöstövaje on niin suuri. Olisikin mielenkiintoista
kuulla oikeuskanslerilta jossakin vaiheessa, miten hän
itse näkee ja onko hänen toimistonsa ottanut kantaa
koskaan sitten siihen, että se ratkaisu on viipynyt, vaikka
se pitäisi nopeasti käsitellä, niin kun
perustuslain 21 §:ssä määritellään tästä joutuisasta
käsittelystä. Jossakin tilanteessa virkamies on
mahdottoman tilanteen edessä, kun perustuslaki sanoo näin,
ja sitten ne, jotka ratkaisevat talousasioita, eivät hoidakaan
riittävästi rahaa, että voidaan näitä virkoja
täyttää sillä tavoin, että tämä perustuslain
21 §:n mainitsema joutuisuuskriteeri tulee käsitellyksi.
Samalla tavoin voisi sanoa näistä perusteluosista
ratkaisuissa, niihinkin täällä on puututtu muun
muassa sivulla 66 nimenomaan yksilön oikeusturvan kannalta.
Minä toivoisin, kun täällä on
perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja näköjään
paikalla, että jossakin vaiheessa perustuslakivaliokunta
käsittelisi jonkin asian ihan perusteellisesti. Aina vedotaan
siihen, että on niin kiire perustuslakivaliokunnassa, että siellä asiat yleismalkaisesti
ja lyhyemmän kaavan mukaan viedään lävitse.
Minun mielestäni tällaisissa niin oikeus- ja työkyvyttömyyseläkeratkaisuissa
ja monissa muissa kannattaisi ottaa joku sektori, johon perustuslakivaliokunta
ottaisi kantaa nimenomaan näiden kanteluiden perusteella.
Näissä monissa on viitattu (Puhemies koputtaa)
nimenomaan näihin ... — Puhemiesneuvosto, arvoisa puhemies,
ei ole määritellyt 10:tä minuuttia. On kulunut
10 minuuttia 8 sekuntia. En ole nähnyt sellaista puhemiesneuvoston
päätöstä tältä osin, suositus
on.
Ensimmäinen varapuhemies:
Totean, että aika on ohjeellinen!
Silloin ei voi puuttua.
Arvoisa puhemies! Sivu 71 puhuu äänittämisestä ja
sen epäonnistumisesta. — Otan ehkä uuden
puheenvuoron sitten, pyrin olemaan korrekti, mutta tämän
yhden asian otan vielä. — Sivulla 71 on aika paljon
puhuttu siitä, että kun äänitetään
ja on väitetty sitten, että kun tulee se konkreettinen
tilanne, niin sitä nauhaa ei löydykään tai
sitten se äänittäminen on juuri kriittisellä hetkellä epäonnistunut.
Näistä on viime aikoina tullut aika paljon viestejä,
mutta henkilökohtaisesti en ole niitä nauhoja
käynyt kuuntelemassa, kuinka paljon tämä pitää paikkansa,
mutta näin on väitetty.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Perus- ja ihmisoikeudet ovat tulleet entistä voimakkaammin
osaksi myös kansalaisten valituksissa, ja niihin vedotaan.
Siitä on todella esimerkiksi sivulla 57, jossa vammaisen
henkilön kulkujärjestelyt terveyskeskukseen liittyvät
tähän ihmisten väliseen tasa-arvoisuuteen
ja syrjinnän kieltoon. Siis perustuslaissa on vammaisten
oikeudet määritelty, ja ketään
ei saa vammaisuuden perusteella syrjiä. On hyvä,
että Oikeuskanslerinvirasto on ottanut näihin
selkeästi kantaa. On odotettavissa todella, että näihin
perusoikeuksiin tullaan jatkossa myös kansalaisten toimesta
entistä useammin vetoamaan.
Kunnille, aivan niin kuin ed. Vistbacka sanoi, on syytä viestittää nimenomaan
se, että vammaislaki on sen tyyppinen, joka asettaa subjektiivisia
oikeuksia. Kunnat pyrkivät taloudellisista syistä pääsemään
velvoitteistaan. Tässä on yksi kohta, jossa yksilön
oikeudet ja kunnan lyhyt taloudellinen etu risteytyvät
ja kohtaavat usein sitten kansalaisen vahingoksi. Näin
on tärkeätä, että on olemassa
valitusinstrumentti tässä asiassa ja voidaan ikään
kuin kunnan menetelmiä kritisoida painokkaasti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus
vuodelta 2002 on mielestäni selkeälukuinen ja
perusteellinen, josta selviävät asiat aivan kuten
kuuluukin.
Mutta viittaisin ed. Vistbackan kysymykseen. Kun kansalaiset
ottavat meihin kansanedustajiin erittäin paljon oikeusturvakysymyksissä yhteyttä,
varmasti on epäselvyyttä, mitä instanssia
he lähestyvät, kun on hyvin saman tyyppiset eduskunnan
oikeusasiamies ja valtioneuvoston oikeuskansleri. Ihan tuon ajatusta
esille, olisiko oltava näille kansalaisten oikeusturvavalituksille, joita
hyvin ahkerasti meille toimitetaan, jokin aivan oma elimensä,
esimerkiksi oikeusturvalautakunta tai jotain muuta vastaavaa, sillä helposti Oikeuskanslerinvirastossa
tai Eduskunnan oikeusasiamiehen kansliassa näihin ei löydy
sitä selkeää vastausta, jota saatettaisiin
asioissa kaivata.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Herra oikeuskansleri! Kertomuksen sivuilla
42—43 on esillä suojelupoliisin kassakaapissa oleva
niin sanottu Tiitisen lista, joka sisältää suomalaisia
nimiä, joiden väitetään vakoilleen
Itä-Saksan kommunistisen diktatuurin hyväksi.
Aivan tuoreeltaan uusimman kirjansa julkistamistilaisuuden yhteydessä tohtori
Alpo Rusi sanoi, että hänellä on ollut
tilaisuus perehtyä tähän listaan, ja
esitti sen väitteen, että syy listan sulkemiseen
kassakaappiin ja syy siihen, että esitutkintaa asianomaisten
nimien osalta ei ole käynnistetty ja että listaa
ei ole julkistettu, olisi se, että listan julkistaminen
ja esitutkintojen käynnistäminen olisi johtanut
maan silloisen hallituksen kaatumiseen. Sen jälkeen silloinen
suojelupoliisin päällikkö Tiitinen on
ilmoittanut, että listalla on vain sellaisia nimiä,
joiden julkistamiseen ei olisi kaatunut yksikään
hallitus Suomessa. On ihan selvää, että keskustelu
tämän listan sisällöstä pitää sisällään
hyvin paljon väitteitä, vihjailuja, kiistämisiä.
Kysyn teiltä, oikeuskansleri Nikula:
Olisiko Suomen kansalaisten oikeusturvan ja oikeudellisen yhdenvertaisuuden
kannalta perusteltua, että tämä niin
sanottu Tiitisen lista julkistettaisiin?
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan jatkaisin samasta asiasta ja toteaisin,
että te, oikeuskansleri, olette antanut vastauksen, joka
on hyvin tekninen, eli kuka antaa tietoja mistäkin asiakirjasta,
ja tässä tapauksessa suojelupoliisi on se viranomainen,
joka niitä antaa. Kuitenkin ottaen huomioon sen yhteiskunnallisen
keskustelun, joka on käyty tämän 20 nimen Tiitisen
listan ympärillä ja Rosenholz-arkiston nimistä,
ja sen koko laajuuden, merkityksen, eikö se antaisi aihetta
siihen, että ehkä tuo nimilista olisi kuitenkin
syytä julkistaa ja selvittää ja tavallaan
kaikkien epäiltyjenkin nimien maine tässä yhteydessä puhdistaa,
jos siihen on aihetta? Mikä on teidän kantanne
tähän substanssiin?
Sitten, arvoisa puhemies, vielä ed. Vistbacka täällä kiinnitti
huomiota perustuslakivaliokunnan toimintaan. Olen hänen
kanssaan samaa mieltä. Paljon lausuntoja ja hyvin teknisiä kannanottoja.
Oikeastaan oma toiveeni on se, että neljän vuoden
aikana perustuslakivaliokunnassa kyettäisiin tekemään
kahdesta kolmeen sellaista, niin kuin englanniksi sanotaan, landmark
cases eli hyvin perusteltuja, hyvin huolellisesti harkittuja ja
asiantuntijoiden kanssa yhdessä arvioituja suuntaa antavia
linjapäätöksiä, joihin voidaan sitten
aina tulevaisuudessa huomattavasti merkittävämmällä tavalla
vedota kuin yksittäisiin kiireessä tehtyihin perustuslakivaliokunnan
kannanottoihin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota pariin tyyppiin
näitä kanteluita, joissa mielestäni nykykäytäntö kaipaisi jonkin
verran kohennusta. Täällähän
jo ed. Vistbacka totesi, että valtioneuvoston oikeuskanslerin
kohdalla ei ole sellaista kanteluruuhkaa kuin on ollut pitkään
oikeusasiamiehen puolella. Mutta siitä huolimatta, että ei
ole tällaista ilmeistä ruuhkaa, on eräitä käytäntöjä,
joissa toivoisi hartaasti, että voitaisiin harkita Oikeuskanslerinvirastossa
ja oikeuskanslerin päätöksellä muutosta nykykäytäntöön.
Nämä molemmat koskevat eräällä tavalla
hyvin akuutteja asioita.
Toinen koskee sitä, että valtioneuvoston jäsen on
omaksunut sellaisen hallintokäytännöstä poikkeavan
käytännön, jolla on mitä ilmeisintä merkitystä valtakunnallisten
instituutioiden ja yksittäisten kansalaisten kannalta,
ja silloin tietysti tämmöisellä kantelulla
on merkitystä vain, jos siitä tulee oikeuskanslerin
ratkaisu sinä aikana, kun asianomainen valtioneuvoston
jäsen on valtioneuvoston jäsenenä. Jos
se tulee sen jälkeen, kun henkilö on tästä tehtävästä poistunut, mitäpäs
sillä, se nyt vaan kuitataan, että näin
sen asian olisi ehkä pitänyt olla.
Toinen, arvoisa puhemies, mielestäni vielä eräällä tavalla
vakavampi ja merkityksellisempi on sellainen tapaus, että eduskunta
on käsitellyt hallituksen esityksen sellaisesta asiasta,
jossa on jouduttu aivan poikkeuksellisen perusteellisesti tutustumaan
itse asiaan, käyttämään asiantuntijoita
ja lisäselvityksiä ja lisäselvityksen
lisäselvityksiä. Tämän perusteella
on laadittu mietintö, hyväksytty asianomainen
lakiehdotus, mutta sen jälkeen kun laki on astunut voimaan
ja ministeriö ryhtyy sitä käytäntöön
soveltamaan, yllättäen se sovellus on aivan kokonaan
muuta kuin valiokunnassa kuviteltiin päätetyn.
Silloin tietysti, kun tästä kannellaan, ja erikoisesti,
jos on vielä taloudellisista etuuksista ja tukipäätöksistä jnp. kysymys,
on äärimmäisen tärkeää,
että se kantelu, joka tällaisesta tilanteesta
tehdään, johtaa mahdollisimman nopeasti toimenpiteisiin,
niin ettei nyt, jos siksi osoittautuu, virheellisin perustein makseta
valtavan suuria rahasummia joillekin edunsaajille taikka tukeen
näennäisesti oikeutetulle, ja sitten voi olla
vaikeutta jopa saada ne rahat sieltä takaisin. Kysymys
on siis ihan niistä käytännöistä,
joissa kiireellisyysjärjestykseen asioita Oikeuskanslerinvirastossa
asetetaan.
Ed. Klaus Pentti merkitään
läsnä olevaksi.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa herra puhemies! Pahoittelen, että jouduin paria
puheenvuoroa aikaisemmin pyytämään tämän
puheenvuoron vain sen takia, että pystyn pitäytymään
suositusajassa. Tulen myös vastaamaan jatkokeskustelussa.
Herra puhemies! Haluan kiittää tähänastisesta keskustelusta.
Niiden sinänsä mairittelevien sanojen johdosta,
joita kertomuksen laadusta on esitetty, pyydän saada palauttaa
mieliin, että Oikeuskanslerinvirastossa suurimman osan
kanteluita ratkaisee apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkka tai hänen
sijaisensa Nils Wirtanen. Aivan niin kuin täällä on
tullut esille, oma työni olennaisilta osiltaan keskittyy
valtioneuvoston päätöksenteon ennakolliseen
tarkastamiseen, oikeudelliseen tarkastamiseen, ja valvontaan.
Ed. Pulliainen lausui, että meillä ei ole
asiaruuhkaa. Kunpa hän todella olisi oikeassa. Valitettavasti
meillä asiamäärät ovat 1 400:n
paikkeilla vuodessa, ja se asettaa kyllä voimavarat suhteellisen
koville.
Ed. Vistbacka kiinnitti huomiota siirtoihin ja poliisia koskeviin
kanteluihin. Siirtojahan on sinänsä vähän
näihin asiamääriin nähden, eduskunnan
oikeusasiamiehen noin 2 800 asiaan ja meidän 1 400
asiaamme nähden. Muutamia kymmeniä siirretään
meiltä tänne, ja saman verran oikeusmies siirtää meille.
Yleensä siirron syynä on se, että asia
on tullut kahdessa paikassa yhtä aikaa vireille ja katsotaan,
kumpi asian ratkaisee. Liittyen poliisin valvontaan, eduskunnan oikeusasiamies
ensisijaisesti valvoo poliisin voimakeinojen käyttöä,
ja nämä asiat ohjautuvat tänne.
Virastojen yhdistämisasia on ollut toistuvasti esillä.
Muistelen, että ed. Veikko Vennamo sen ensimmäisen
kerran nosti joskus 50-luvun lopulla täällä eduskunnassa
esille. Silloin koululaisena seurasin lehtereiltä keskustelua.
Silloin kun perustuslakia valmisteltiin komiteatyössä,
todettiin, että tämä kahden laillisuusvalvojan
järjestelmä on toiminut hyvin, eikä muutosta
siihen ehdotettu. Kahdesta laillisuusvalvojasta ei johdu, että yksikään
kantelu putoaisi ikään kuin väliin. Pikemminkin
on niin, että kanteluita tulee vireille kahdessa instanssissa
yhtä aikaa. Järjestelmä lähtee
siitä, että kansalaisella on oikeus ja mahdollisuus
valita ikään kuin kuluttajanäkökulmasta,
kumman puoleen kääntyy.
Viiden vuoden sääntöä on
sovellettu suhteellisen harvoin, niin kuin ed. Vistbackan puheenvuorosta
kävi ilmi. Voi sanoa pikemminkin niin, että poikkeuksellisesti
sitä sovelletaan. Vanhojakin kanteluita yleensä tutkitaan.
Se sääntöhän asetettiin sen
takia, että vanhoista asioista on yleensä hyvin
vaikea saada näyttöä. Niitä on ehkä turha
ottaa käsittelyyn, koska ei pystytä selvittämään
tosiasioita. On kuitenkin kaiken oikeudellisen ratkaisutoiminnan
perusta, että tosiasiat ovat tiedossa.
Ed. Tiusasen havainto vammaisten perusoikeuksista on erittäin
tarpeellinen ja huomionarvoinen. Totean tässä yhteydessä vain,
että toissapäivänä näihin
samoihin aikoihin julkistettiin valtakunnallisen vammaisneuvoston
toimesta laadittu Vammaisen perusoikeusopas. Sen toimittajana on
tässäkin talossa edustajana ollut Kalle Könkkölä.
Ed. Zyskowicz kysyi niin sanotusta Tiitisen listasta. Tässä kertomuksessa,
joka nyt on esillä, on käsitelty vain sitä,
niin kuin todettiin myös ed. Sasin toimesta, että oikeuskansleri
joutuu ottamaan kantaa siihen, kuka päättää tämän
listan julkistamisesta, sisäasiainministeri vai suojelupoliisi.
Johtopäätös on, että se on suojelupoliisi.
Toivon, että minua ymmärretään,
kun sanon, että tämä on vastaus myös
siihen ed. Zyskowiczin kysymykseen, tulisiko tämä lista
julkistaa. En ole siinä asemassa eikä minulla
ole sellaista asiantuntemusta tai tietoa, että voisin tämän
pitemmälle tähän vastata. Totean kyllä,
että oikeuskanslerilla on tutkittavanaan kaksi kantelua
siitä, miksei esitutkintaa aloitettu tämän
listan johdosta, ja tämä on ikään
kuin kytköksissä siihen kanteluun, joka on eduskunnan
oikeusasiamiehellä ja jonka julkisuudessa olleiden tietojen
mukaan tohtori Rusi on jättänyt.
Ed. Pulliainen kysyi paria asiaa. Toinen on ministeristä tehty
kantelu, joka usein kyllä valitettavasti ratkaistaan sen
jälkeen, kun ministeri on tehtävänsä jättänyt.
Ministereillä ei ole meillä kantelun kohteena
mitään erityiskohtelua. Heihin kohdistuvat kantelut
tutkitaan siinä järjestyksessä kuin kaikkien
muidenkin. Selvitykset vievät oman aikansa, kantelun kohteen
ja kantelijan vastaus oman aikansa, ja meillä harkitaan
sitä asiaa. Jos käy niin, että ministeri
on ehtinyt vaihtua, se on valitettavaa. Sehän ei millään
tavoin muuta ministerin vastuuta. Ei ministerin vastuu virkatoimesta
lakkaa siihen, kun hänen toimintansa ministerinä lakkaa,
vaan hän on vastuussa sen kymmenen vuoden vanhentumisajan
tai ajan, mikä yleensä on näiden tehtävien
vanhentumisaika sillä vastuulla, joka ministerillä on.
Vielä ed. Pulliaisen kysymykseen siitä, että saatettaisiin
soveltaa lakeja, piittaamatta mitä valiokuntien mietinnöistä tai
lausunnoista ilmenee. Jos näin on tapahtunut, siinä on
kyllä tapahtunut virhe. Lakia on sovellettava lainsäätäjän
tahdon mukaan, ja lainsäätäjän
tahto määritellään tässä salissa
joko niin, että eduskunta hyväksyy hallituksen
esityksen perustelut, mikä näkyy aina valiokunnan
mietinnöstä, tai niin, että valiokunta kirjoittaa
hallituksen esityksen perusteluista poikkeavan perustelun ja yhdessä nämä asiakirjat
ovat lainsäätäjän tahto, ja
se on kaiken lain soveltamisen perusta jo 1500-luvulta lähtien
noudatettujen tuomarinohjeiden mukaan.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ylimmän laillisuusvalvojan
toimintarajat eivät kaikissa tapauksissa ole yksiselitteisiä. Esimerkiksi
valtionyhtiöitten valvonta ei mielestäni kuulu,
kun kyseessä on yksityisoikeudellinen yhteisö,
ylimmälle lainvalvojalle. Olisiko nyt syytä eduskunnan
tarkistaa ylimmän lainvalvojan toimialarajoja, että varsinkin
valtionomistusyhtiöissä valvonta olisi laillista?
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Jatkan tätä keskustelua,
jota edustajat Sasi ja Zyskowicz kävivät oikeuskanslerin
kanssa kysymyksestä Stasi-listojen kohtelusta. Nyt kun
oikeuskansleri valvoo valtioneuvoston toimien lainmukaisuutta, niin
haluaisin kiinnittää hänen huomionsa
sisäministeri Rajamäen kirjalliseen kysymykseeni
antamaan vastaukseen. Kysymyksessä muun muassa tiedustelin,
onko valtioneuvosto mahdollisesti tehnyt jotain poliittisia päätöksiä näiden
niin sanottujen Rosenholz-tietojen vastaanottamisesta, silloin kun
niitä Yhdysvallat Suomelle tarjosi vuonna 2000. Haluaisin
myöskin nähdä nämä asiakirjat,
mikäli niitä on olemassa, koska eräiden
tietojen mukaan näihin Yhdysvaltojen antamiin ehtoihin
liittyy se vaatimus, että asianomaisten tulee voida tutustua
näihin tietoihin.
Nyt kuitenkin sisäministeri Rajamäki vastasi, että mitään
poliittisia päätöksiä ei ole
tehty, päätökset on tehty pelkästään
viranomaisten kesken. Minun on erittäin vaikea uskoa tätä varsinkaan tämän
mainitun Rehnin ja Rusin uuden kirjan perusteella, jossa esitetään
aivan toisenlainen käsitys tästä kohtelusta.
Suorastaan sanotaan, että asia on käsitelty hallituksessa
ja että ulkoministeri Tuomioja on allekirjoittanut päätöksen,
jolla tiedot on päätetty ottaa vastaan. Nyt kyse
on mielestäni valtioneuvoston toimien lainmukaisuudesta.
Kansanedustajalle tuskin voidaan esittää virheellisiä tietoja.
Mikäli Rehn ja Rusi ovat väärässä,
sitten luonnollisesti varmasti ministeri Rajamäki puhuu
totta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Huomaan, että oikeuskansleri
on kertomuksessaan puuttunut moneenkin ajankohtaiseen ja mielenkiintoiseen
asiaan toimintavuonna. Yksi niistä pomppaa silmille, nimittäin
poliisin toiminta itsenäisyyspäivän mielenosoituksessa. Tämä ratkaisu
koskee vuotta 2001, mutta muistelen niin, että vuonna 2002
nämä ongelmat edelleen kärjistyivät.
Se, minkä takia ne kärjistyivät, niin
ne kärjistyivät sen johdosta, että Suomessa on
ollut laki sellainen, että mielenosoittajat käyttäessään
sinänsä perusteltua osallistumisoikeuttaan voivat
myöskin naamioitua ja kätkeä omat kasvonsa
mielenosoituksen aikana siten, että uskaltavat tunkeutua
jopa Mannerheim-ristin ritaria kuljettavaa taksia heiluttelemaan
ja pomppimaan sen katolla ja aiheuttamaan poliisille suunnattomia
ongelmia itsenäisyyspäivänä.
Tähän asiaan muuten puututtiin myöskin eduskunnan
toimesta ja tehtiin lakialoite, jota myöskin hallintovaliokunta
käsitteli järjestyslain yhteydessä. Hallintovaliokunta
otti voimakkaan yksimielisen kannan, johon tämä sali
yhtyi, että valtioneuvoston on ryhdyttävä pikaisesti
valmistelemaan uutta lainsäädäntöä,
jotta näistä itsenäisyyspäivän
ongelmista päästään. Mutta kuinka
on käynytkään? Valtioneuvostossa tällä hetkellä ei
ole valmisteilla mitään kokoontumislain muutosta,
jolla pystyttäisiin rajoittamaan mielenosoitusoikeutta
siten, ettei sitä käytetä väärin,
etteivät sivulliset ihmiset joudu kärsimään
näissä 6. päivän tilanteissa,
joita on toistunut jo useamman vuoden ajan.
Jään vain kysymään sitä,
pystyykö oikeuskansleri toimillaan vaikuttamaan myöskin
siihen, että tämä eduskunnan voimakas
tahto, mikä täältä tulee, menisi
viestinä eteenpäin myöskin valtioneuvostolle,
että saisimme pikaisesti sellaisia lakeja. Huomaan, että nyt
on myöskin oikeusministeri aitiossa ja saan vastauksen
siihen, onko oikeusministeriössä valmisteilla
nyt kokoontumislain uudistus.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Eräs asia, jota ajanpuutteen johdosta äsken
en ottanut esille: Olisi mielenkiintoista tietää — kun
näissä kertomuksissa usein on vähän
saman tyylisiä tapauksia — onko Oikeuskanslerinvirastossa,
kun jokin käsitys tai huomautus tai muu on annettu, seuranta
siitä, että asianomainen taho on ohjeita noudattanut
sen jälkeen tai korjannut "huonot tapansa". Täällähän
on monia esimerkkejä siitä, että tilanne
on korjaantunut sinä aikana, kun kantelu on ollut vireillä.
Mutta onko sitten, kun on tehty näitä ratkaisuja,
seurantaa tavallaan siitä?
Herra puhemies! Näistä kuuluisista listoista haluaisin
todeta vain sen, että minun käsitykseni mukaan,
kun tässä on kuunnellut ja lukenut erilaisia mielipiteitä asiasta,
saattaisi olla jopa parempi, että se lista tulisi nyt ulos.
Tässä tulee erilaisia väitteitä niin
hirvittävän paljon, että tämä saattaa
kääntyä jopa negatiiviseksi nimenomaan sen
johdosta, että listaa nyt väkisin vain pidetään salassa
ja tulee tällaisia väitteitä, mitä muun
muassa ed. Heidi Hautala täällä toi esiin.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Palaan vammaisuuskysymykseen ja lähinnä vaikeavammaisten
osalta. Oikeuskansleri aika lailla lyhyesti kommentoi salista tehtyä kysymystä.
Minun kysymykseni kuuluu seuraavasti: Kun vammaispalvelulain mukaan
periaatteessa vaikeavammaiselle henkilökohtainen avustaja on
järjestettävä, nyt ongelma on se, että kun
sitä ei ole nimitetty subjektiiviseksi oikeudeksi, niin kunnat
lipsuvat tässä asiassa. On jopa tapauksia, joissa
tehty ratkaisu on muutettu myöhemmin negatiiviseksi.
Kysyisin teiltä, arvoisa oikeuskansleri, suurin piirtein
näin: Onko tämä oikeuskäytäntö,
joka Suomessa on syntymässä, että vaikeavammaisille
tulee lisää vaikeuksia asiassa, joka periaatteessa
on heille katsottu erittäin tarpeelliseksi, oikeudenmukainen
vai onko se väärä? Miten tässä asiassa
pitäisi edetä, koska nyt näyttää siltä,
että nykyinen hallitus ei pysty tätä subjektiivinen-sanaa liittämään
tähän eteen? Vedotaan taloudellisiin seikkoihin,
joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä vaikeavammaisuuden
kanssa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana myös näistä mystisistä Stasi-listoista.
Niillä alkaa jo olla tarunhohtoinen maine, alkaa olla niin
paljon huhuja ja epäilyjä jo kylillä,
turuilla ja torilla, kenen nimiä siellä on. Minusta
ed. Zyskowiczin kysymys oli perusteltu. Kysymyshän on nimenomaan
kommunistisen sortovallan hallituksen tiedustelupalvelun toiminnasta
Suomessa, ja kyllä se on vakava asia, eivätkä nämä tällaiset
epäisänmaalliset teot vanhene koskaan. Minusta
tuntuu vaan, että joskus kertainen rytinä olisi
parempi kuin ainainen kitinä. Kuten ed. Vistbackakin pohti,
kohta tähän tulee sotketuksi syyttömiäkin.
Eihän siinä mitään. Kyllä siinä löysässä hirressä on
joku joutunut roikkumaan, ja jos nimi on siellä perusteetta,
niin kyllähän sekin asia siitä selviää.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä oli minulle
uusi tieto, että oikeuskanslerilla on tutkittavana kanteluita,
jotka liittyvät juuri viranomaistoimintaan tämän
niin sanotun Tiitisen listan tiimoilta. Hyvä niin. Ehkä tässä yhteydessä,
kun oikeuskansleri näitä kanteluita käsittelee
ja niistä kannanottonsa lausuu, hänellä on
myös mahdollisuus ja aihe ottaa kantaa kysymykseen tämän
listan julkisuuteen saattamisesta.
Ymmärrän toki hyvin sen, että poliisiviranomaisille
tulee paljon vihjetietoa, perusteetontakin vihjetietoa, jossa vihjetiedossa
syytetään yksittäisiä kansalaisia
erilaisista teoista aiheettomin perustein. Ymmärrän
hyvin sen, että yleisperiaatteena, yleislinjana, ei voi
olla se, että kun joku antaa poliisille jonkun vihjeen,
jonkun henkilön — tunnetun tai vähemmän
tunnetun henkilön — syyllistymisestä johonkin
lainvastaiseen tekoon, niin poliisiviranomainen välittömästi menisi
ja julkistaisi tämän tiedon tilanteessa, jossa
ei ole mitään perusteita olettaa, että tieto
pitäisi paikkansa tai asiaa ei ainakaan ole mitenkään siinä vaiheessa
tutkittu. Tämän pääsäännön
ymmärrän erittäin hyvin. Käsitykseni
mukaan lähtökohta tietysti myös tässä niin
sanotussa Tiitisen listassa ja sen julkistamiseen suhtautumisessa
perustuu varmasti tämän kaltaiseen yleisajatteluun.
Mutta toisaalta on olemassa asioita ja tosiseikkoja, jotka tekevät
tästä Tiitisen listasta aika poikkeuksellisen
vihjetietoaineiston. Ensinnäkin tämän
listan ympärillä, ihan niin kuin täällä edustajat
Vistbacka ja Soini ovat todenneet, on maa täynnään
villejä huhuja, erilaisia väitteitä ...
(Puhemies koputtaa)
(Puhuja siirtyy puhujakorokkeelle) ... joissa huhuissa ja väitteissä syyllistetään
erilaisia ihmisiä, yleensä muutaman vuoden tai
vuosikymmenen takaisia poliittisia toimijoita. Kuten kaikki tiedämme,
näitä huhuja on julkistettu myös maan rajojen
ulkopuolella, esimerkiksi Espanjassa ilmestyvässä suomalaisten
omassa lehdessä.
Ja nyt, kuten sanoin, tohtori Rusi, joka kuitenkin on huomattava,
sanoisiko, yhteiskunnallinen toimihenkilö Suomessa — toiminut
presidentin läheisenä neuvonantajana, toiminut
ulkoministeriössä vuosia, toiminut akateemisena
opettajana — on julkisesti esittänyt näkemyksen,
väitteen, että listan julkistamatta jättäminen
perustuu siihen, että jos se olisi tuolloin 80-luvun lopulla
tai taisi olla ihan 90-luvun alussa julkistettu, se olisi horjuttanut
maan istuvaa hallitusta, ei pelkästään ilmeisesti
horjuttanut, vaan muistaakseni hän sanoi, että se
olisi merkinnyt hallituksen kaatumista. Eli tässäkin
mielessä voi sanoa, että on näiden huhujen
ja väitteiden kautta esitetty jo aika lailla suppeaan henkilöpiiriin
kohdistuvia raskaita väitteitä ja epäilyjä.
Samanaikaisesti tämän listan pysyminen piilossa
kaiken tämän julkisen keskustelun jälkeen saattaa
olla omiaan horjuttamaan kansalaisten luottamusta viranomaistoiminnan
puolueettomuuteen. Tarkoitan nyt tietysti suojelupoliisin toimintaa.
Tämä keskustelu on varmasti joissakin, ehkä monissakin,
kansalaisissa herättänyt kysymyksen, miksi Alpo
Rusiin ja myöhemmin hänen veljeensä kohdistuneet
rikosepäilyt tulivat julkisuuteen. Miksi niitä nimiä,
joiden tiedetään olevan tässä niin
sanotussa Tiitisen listassa, ei ole saatettu julkisuuteen? Tämä keskustelu
yhä jatkuessaan saattaa myrkyttää kansalaisten
luottamusta ihmisten yhdenvertaisuuteen lain edessä ja
yhdenvertaiseen kohteluun viranomaistoiminnassa.
Arvoisa herra puhemies! Haluan tällä kaikella sanoa,
että vaikka hyvin ymmärrän ja hyväksyn ne
yleiset lähtökohdat, joiden nojalla on mielestäni
itsestäänselvää, että kaikkea
poliisin saamaa rikoksiin tai rikosväitteisiin liittyvää vihjetietoa ei
voi eikä pidä julkistaa, niin on mielestäni
olemassa toisaalta aika hyviä perusteita, miksi tämä niin
sanottu Tiitisen lista olisi hyvä saattaa julkisuuteen,
mikä tietysti mahdollistaisi myös kaikille niille
henkilöille, jotka ovat sillä listalla tai joiden
muuten julkisesti on väitetty olevan siinä listalla,
julkisesti puhdistaa maineensa.
Eli haluan tällä sanoa, että toivon,
että te, arvoisa oikeuskansleri, ottaessanne kantaa ja
käsitellessänne näitä teillä nyt
olevia kanteluita, jotka tähän listaan ja siihen
liittyvään viranomaistoimintaan liittyvät,
tässä yhteydessä harkitsisitte, olisiko
olemassa sellaisia perusteita, jotka antaisivat aihetta teille siinä yhteydessä lausua
käsityksenne myös siitä, tulisiko tämä lista
ihan viranomaistoiminnan nauttiman luottamuksen ja kansalaisten
yhdenvertaisuuteen oikeuden edessä tai viranomaistoiminnassa
kohdistaman luottamuksen vahvistamisen kannalta saattaa julkisuuteen.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Kommentoin muutamia seikkoja, joita oikeuskansleri
oikein virka-asemansa puolesta ei voi kommentoida.
Ensinnä tästä listasta. Ed. Heidi
Hautala kertoi, että Rosenholzin papereita olisi jouduttu
käsittelemään sisällöllisesti
valtioneuvostossa, kun kerran ilmeisesti ulkoministerin allekirjoituksella
nämä paperit ylipäänsä on
maahan saatu. Tästähän ei ole kysymys.
Jotta ne saatiin, piti tehdä tiettyjä toimia,
ja luonnollisesti päätös niistä on tehty
ministeriötasolla, mutta se ei kuitenkaan tarkoita sitä,
että tämä tai joku muu ministeri olisi
tutkinut niitä itse papereita, vaan ne hankittiin Suomeen
juuri sen takia, että suojelupoliisi erityisasiantuntijana
voisi tutustua niihin ja ryhtyä asianmukaisiin toimenpiteisiin.
Tämä toinen lista, josta täällä ed.
Zyskowicz on käyttänyt nimeä Tiitisen
lista, oli keskustelun kohteena viime syksynä. Niin kuin
silloin totesin, sen arvioiminen, kuinka hyvin ja asianmukaisesti
suojelupoliisi on menetellyt asiassa, on tässä meidän
perinteessämme ensi kädessä perustuslakivaliokunnan
asiana. Perustuslakivaliokunta ja ulkoasiainvaliokunta käyvät
säännöllisissä palavereissa
suojelupoliisin kanssa läpi juuri suojelupoliisin toimintaperiaatteita
parlamentaarisen kansanvaltaisen valvonnan kannalta. Kun viime vuoden
lopulla suosittelin tästä asiasta keskustelemista
perustuslakivaliokunnassa, silloinen valiokunnan puheenjohtaja Paula
Kokkonen kovin kiivaasti oli sitä mieltä, että sinne
se ei kuulu. Mielelläni kuulisin, mikä nykyisen
valiokunnan puheenjohtajan kanta on siihen, kuuluuko tällainen
suojelupoliisin toiminnan asianmukaisuuden valvominen ja siitä keskustelu
perustuslakivaliokunnalle. Itse pitäisin sitä järkevänä,
että emme lähde rakentamaan uusia hallinnollisia
rakenteita, joista niistäkin tietysti kansainvälisiä esimerkkejä on,
siis valtiollisen poliisin tai turvallisuuspoliisin erityisistä valvontaelimistä tai
neuvottelukunnan tyyppisistä orgaaneista.
Pariin muuhun asiaan. Täällä ed.
Oinonen vaati, kun meillä on ennestään
kaksi laillisuusvalvojaa, eduskunnan oikeusasiamies ja oikeuskansleri,
että sitten kansalaisten kanteluita varten olisi vielä oikeusturvalautakunta.
Tämähän ei varmasti ole oikea tie, vaan
oikea tie on antaa entistä tarkempaa ja selvempää tietoa
siitä, miten laillisuusvalvojat suorittavat tätä valvontatehtäväänsä ja
mihinkä laillisuusvalvojien valtuudet ulottuvat. Erityisen
hankalaahan on juuri perustuslakivaliokunnan työn kannalta
ollut se, että perustuslakivaliokunta saa kertomukset eduskunnan
oikeusasiamieheltä ja oikeuskanslerilta, mutta se ei suinkaan
tarkoita sitä, että perustuslakivaliokunnalle
siirtyisi se ylimmän laillisuusvalvojan rooli, että valiokunta
ryhtyisi sitten niitä yksittäisiä tapauksia
penkomaan vielä uutena laillisuusvalvoja-portaana, vaan
tämä valvontamahdollisuushan liittyy siihen oikeuskanslerin tai
oikeusasiamiehen lailliseen edesvastuuseen saattamiseen ministereiden
tapaan, jos heidän virkatoimissaan jotain huomauttamista
ilmenee.
Sitten täällä ed. Sasi kertoi tästä näkemyksestään,
että pitäisi poimia sieltä muutama tapaus ikään
kuin esimerkkiratkaisuksi. Tämäkään
nyt ei oikein valtiosäännön sisältöön
sovi, että tavallaan perustuslakivaliokunta lähtisi
sitten oikeusasiamiehen tai oikeuskanslerin linjauksia vähän oikaisemaan
tai vetämään niistä yhteenvetoja, antamaan
uusia ennakkolinjoja. Ehkä tätä ed. Sasi
ei tarkoittanutkaan, mutta sain sellaisen käsityksen. Mutta
se juuri, että perustuslakivaliokunta voi sieltä poimia
tällaisia yleisesti merkittäviä tapauksia,
joissa se tutustuu asiaan tarkemmin ja voi sen pohjalta mietinnössään
antaa sitten sitä ongelmavyyhtiä koskevia suosituksia
esimerkiksi hallinnon toiminnasta tai valtion lainvalmisteluhankkeisiin
ryhtymisestä, niin sehän on täysin perusteltu
ja hyvä toimintatapa.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
aikamoista varjonyrkkeilyä näistä Stasi-listoista.
Oikeusministeri Koskinen, olen aivan oikein ymmärtänyt
sen, että valtioneuvosto ei varmaankaan ole näitä listoja
sisällöllisesti käsitellyt poliittisesti,
mutta nimenomaan kun tiedustelin ministeri Rajamäeltä sitä, onko
näiden Rosenholz-tietojen vastaanottamisesta tehty poliittisia
päätöksiä ja onko mahdollista
tutustua näihin vastaanottamiseen liittyviin asiakirjoihin,
niin vastaus oli, että mitään poliittisia
päätöksiä ei ole tehty, vaan
päätökset on tehty viranomaisten kesken.
Nyt te itse, ministeri Koskinen, sanoitte, että päätökset
on tehty ministeritasolla, mikä viittaa hieman siihen,
että mahdollisesti Alpo Rusi ja Olli Rehn ovat aivan oikeilla
jäljillä kirjassaan tässä asiassa.
Mutta sitten toinen kysymys näiden listojen tutkinnasta.
Nyt olen itse ollut esittämässä sitä, että valtioneuvoston
pitäisi suhtautua myönteisesti tällaisen
riippumattoman asiantuntijaryhmän perustamiseen, jossa
olisi historiantutkijoita ja toivottavasti myös sellaisia
historiantutkijoita, jotka ymmärtävät,
miten vaikeasti tulkittavia nämä tiedot ovat ja
miten paljon niihin liittyy tietoja henkilöistä,
joilla tosiasiassa ei ole ollut mitään yhteyksiä tiedustelupalveluihin.
Mutta tämänkin ehdotuksen valtioneuvosto on tässä samaisessa
sisäministeri Rajamäen vastauksessa torjunut.
Tämä on minusta käsittämätöntä.
Sitten vielä kolmanneksi tästä suojelupoliisin parlamentaarisesta
valvonnasta. On aivan totta, että eduskunta ei ole ottanut
tässä asiassa kovin aktiivista otetta, joka sille
kuuluisi. Viittaan vaan Ruotsiin ja Norjaan, joissa on tehty laajat
parlamentaariset selvitykset suojelupoliisin toiminnasta toisen
maailmansodan jälkeiseltä ajalta. Mielestäni
Suomi ei voi pitää itseään avoimena yhteiskuntana,
ellei tällaista vastaavaa parlamentaarista selvitystä saada
aikaiseksi.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kansalaisten oikeusturvan kannalta on välttämätöntä,
että syyttäjälaitoksella on riittävät resurssit.
Tällä hetkellä on tilanne se, että syyttäjälle
tulevat asiat monta kertaa, muutaman kerran vuodessa, ehtivät
vanhentua. Syyttäjien työmäärä,
työtaakka, on niin valtavan suuri, että osa syyttäjistä on
sairauslomalla, menee burn outiin. Kansalaisten oikeusturvan kannalta
on varsin tärkeää se, että syyttäjät
huolellisesti ja perusteellisesti ehtivät paneutua kuhunkin
rikosoikeudelliseen asiaan. Siinä mielessä minun
mielestäni olisi hyvin tärkeää,
että hallitus ennen kaikkea toisi esityksen, että syyttäjälaitosten
resursseja lisättäisiin eli henkilökuntaa
lisättäisiin, ja kysynkin herra oikeusministeriltä ja
oikeuskanslerilta, että millä tavalla hallitus
aikoo hoitaa tätä asiaa, tämä epäkohta
poistettaisiin. Ei rahan puute saa aiheuttaa, että kansalaisten
oikeusturva kärsii, koska Suomi on oikeusvaltiona numero
yksi. Me olemme niin varakas valtio, että rikollisuuden
torjumiseksi me tarvitsemme vankan syyttäjälaitoksen,
ja sitä ei saa pettää.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kaavoitus- ja tiekysymykset ovat usein meillä maassamme
erittäin vaikeita, ja niistä tulee paljon valituksia
ja kanteluita. Vaikka kummankin näiden osalta meillä on
olemassa hyvä lainsäädäntö,
rakennuslaki, tielait jnp., niin lopputulos maanomistajien kannalta
joskus muodostuu täysin kohtuuttomaksi ja syntyy sellainen
pattitilanne, johon ei löydy juuri minkäänlaista
ratkaisua millään keinoilla. On vielä esimerkkejä löydettävissä,
että eivät todella sitten vaikuta kantelut oikeuskanslerille
eivätkä oikeusasiamiehelle. Vastaus yleensä on,
ja minä ymmärrän tämän
hyvin, lakiin täysin perustuva, mutta maanomistajien kannalta
tilanne on kuitenkin kohtuuton.
Minä otan tästä yhden esimerkin Keski-Suomesta,
esimerkin, joka kattaa varmaan vastaavia ongelmia muissakin maamme
kunnissa. Tämä on Luhangan Onkisalon tiekysymys.
Kun on sellainen tilanne, että on samaan aikaan tehtävä suojelupäätöksiä,
tehtävä yksityistielain mukaisia tiepäätöksiä,
tehtävä päätöksiä teiden
rakentamisesta, kaavoittamisesta jnp., niin yksityinen ihminen jää totaalisesti
tällaisissa tietyissä tilanteissa jalkoihin. Tässä tilanteessa
on vieläkin sellainen tilanne, että 2000-luvulla
pysyvällä asutuksella ei ole minkäänlaista
yhteyttä saareen, vaikka se olisi aivan yksinkertaista
sinne ollut rakentaa ja olisi myöskin tänä päivänä.
On aivan varmaa, että nyt kun uutta vaihtoehtoa suunnitellaan
ja mietitään, niin menee jälleen tämän
valitusprosessin kautta useita vuosia, asianosaiset siellä asuvat
henkilöt vanhenevat ja tilanne on entistäkin kohtuuttomampi
ja yhteiskunnallekin jopa kallis vaihtoehtoinen ratkaisu.
Minä kysyisin, itsekin monta kertaa ammatissani tällaisissa
asioissa mukana olleena: Olisiko mahdollista säätää lailla
jonkinlainen tilapäinen täytäntöönpano-oikeus
tavalla tai toisella niin, että ei sitten aina Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimeen asti ruvettaisi Suomesta näiden
asioitten osalta valittamaan? Eli mitkä ovat ne keinot, että siihen
saakka, kunnes pysyvä ratkaisu löytyy, turvataan
asianomaisille asukkaille vastaavat kulkuyhteydet kuin on muillakin
kansalaisilla.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin, mitä tulee perustuslakivaliokunnan
lausuntoihin, tarkoitin sitä, että nelivuotiskautena tehtäisiin
pari kolme merkittävää päätöstä,
jotka perustuvat lääninhallituksen esityksiin
ja jotka olisivat linjaratkaisuja, millä tavalla perustuslakia
tulkitaan. Ei niin, että poimittaisiin yksittäisiä tapauksia
oikeuskanslerin kertomuksesta, koska sellainen metoditapa ei välttämättä ole
tarkoituksenmukainen ja antaisi liian suuren huomion joillekin yksittäisille
tapauksille.
Mitä tulee sitten suojelupoliisin kontrolliin, niin
totuushan on se, että esimerkiksi perustuslakivaliokunnan
osalta kyse on lähinnä tietojen vaihdosta, tietojen
saannista, mutta ei varmaankaan oikein kontrollista voida puhua.
Mutta tietysti mitä tulee nyt sitten viime aikaisiin tapauksiin,
näihin Stasi-listoihin, Tiitisen listoihin tai sitten Rusin
tapaukseen, niin varmasti sitten kun oikeuskansleri tai oikeusasiamies
käsittelee näitä tapauksia, niin valiokunnassa
voidaan sitten ottaa kantaa. Mutta täytyy sanoa, että voidaan ehkä ajatella
sitä, olisiko tullut aika näitten viimeaikaisten
tapahtumien johdosta miettiä, pitäisikö eduskunnan
ottaa tietyllä tavalla hieman vahvempi kontrolli suojelupoliisista
ja millä tavalla tuo sitten käytännössä oikein
tapahtuisi.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan kyllä korostaa sitä,
että jos me katsomme Alpo Rusin osalta tutkintakynnystä,
niin se oli kyllä äärimmäisen
alhainen kaiken kaikkiaan. Jos ajatellaan kansalaisten yhdenvertaisuutta,
niin eikö yhdenvertaisuuden kannalta voitaisi katsoa, että kyllä aika
pienelläkin kynnyksellä kaikkien epäiltyjen selvittäminen
DDR:n osalta olisi tarkoituksenmukaista?
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Pyrin vastaamaan hyvin lyhyesti, en palaa
enää niihin vastauksiin, joita annoin tässä aikaisemmin.
Aloittaisin ed. Vielman kysymyksestä, tilapäisestä täytäntöönpanosta.
Lainsäädännössähän
on paljon säännöksiä, jotka
antavat mahdollisuuden toteuttaa joku päätös,
vaikka valitusoikeus on auki. Yleinen periaate on, että tällaisia
mahdollisuuksia annetaan silloin, kun päätöksen
muuttumisesta huolimatta alkuperäinen tilanne voidaan palauttaa.
Ympäristökysymyksissä usein on tilanne
sellainen, että tähän ei ole mahdollisuuksia.
Ed. Kuosmanen tarjosi laillisuusvalvojille toimivaltaa valtionyhtiöihin.
Kiitän ystävällisestä ajatuksesta,
mutta mielelläni sen torjun. Yhtiöt toimivat osakeyhtiölain
säännösten mukaisesti, ja tässä kertomuksessahan
on tuo hyvin laaja ratkaisu Sonera-asiassa. Siitä näkyy,
mitenkä yhtiön asioita hoidetaan. Siellä määrää omistajan
etu niin suuressa määrin, että laillisuusvalvonnalla
ei ole mahdollisuuksia.
Ed. Salon kysymykseen naamioinnista: Meillä mietittiin,
kun tämä asia tuli esille eduskunnassa, mikä on
se peruste, millä yleensä naamiointi voidaan sallia,
asiahan on näinpäin. Vanhastaan Helsingissä ei
saanut naamioituneena kulkea kuin joulupukit. Naamiointi on hyväksyttävää mielenosoituksessa
silloin, kun ihmiset voivat pelätä omaistensa
puolesta. Tyypillisiä ovat ulkomaalaisten tai pakolaisten
mielenosoitukset jonkun lähetystön edessä,
koska näiden mielenosoittajien sukulaiset siinä maassa,
jota vastaan protestoidaan, voivat joutua vaikeuksiin. Muuten naamiointikielto
voidaan ajatella mielenosoituskohtaisesti. Se ratkaisu, johon ed.
Salo viittasi, oli apulaisoikeuskanslerin ratkaisu siihen kanteluun,
jossa katsottiin, että poliisit toimivat liian kovin kourin
taltuttaessaan tuon mielenosoituksen, ja apulaisoikeuskanslerin
ratkaisu oli, että poliisi ei toimivaltaansa ylittänyt.
Sitten vielä aivan lyhyesti edustajille Akaan-Penttilä ja
Kuosmanen näistä resursseista sekä vammaispalvelulain
osalta että syyttäjien osalta. Ed. Akaan-Penttilä on
saanut ministeri Hyssälältä vastauksen
tähän henkilökohtaista avustajaa koskevaan
asiaan. Olen sen myös itse lukenut, ja siitä vastauksesta
ilmenee se tosiasia, että tiettyjä sosiaaliturvan
aloja, tiettyjä subjektiivisia oikeuksia, voidaan tarjota
vain yhteiskunnan myöntämien resurssien puitteissa,
ja ne resurssit irtoavat tässä salissa.
Keskustelu päättyy.