Jari Koskinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja
ed. Ala-Nissilä on estynyt esittelemästä tätä mietintöä,
joten verojaoston puheenjohtajana lyhyt esittely on paikallaan.
Hallituksen esityksessä esitetään
muutettavaksi useitakin erilaisia lakeja, ja voi sanoa, että monet
näistä esityksistä ovat aivan oikean
suuntaisia. Kun täällä tänään
on tullut useampaan otteeseenkin arvosteltua hallitusta, niin annetaan nyt
sitten kehujakin vähän hallitukselle.
Valtaosa näistä esityksistä on aivan
hyviä ja järkeviä ja erittäin
hyvin perusteltuja. Taustalla on tietysti se, että verotustakin
on syytä silloin tällöin tarkastella
myös siitä näkökulmasta, millä tavalla
se toimitettaisiin mahdollisimman tehokkaasti ja mahdollisimman
rationaalisesti. Tämän esityksen taustalla on
se, että muuttamalla tiettyjä verotusmenettelykäytäntöjä pystytään varautumaan
myös verohallinnossa siihen, että kun henkilöstöä jää eläkkeelle,
niin tulevaisuudessa verohallinto pärjää vähemmällä henkilömäärällä.
Tavoite on se, että kun tällä hetkellä verohallinnossa
työskentelee noin 6 300 henkilöä, niin
tulevaisuudessa, vajaan kymmenen vuoden kuluttua, verohallinto pystyisi
tulemaan toimeen noin 5 000 henkilöllä,
ja se on tietysti ihan järkevä asia.
Tässä muutetaan myös pikkuisen varallisuusverolakia,
josta on muutenkin tänään puhuttu. Varallisuusverolaki
eriytetään sillä tavalla, että enää tulevaisuudessa
ei lasketa esimerkiksi perheen tavanomaisia kulkuneuvoja tai tavanomaisia
kulutusosuuskuntien tai osuuspankkien osuuksia varallisuusverotuksessa
laskettaviin eriin. Samalla tavalla huomioidaan myös se,
että kun tietotekniikka on kehittynyt ja tulevaisuudessa
ja jo nyt pystytään käyttämään
sähköisiä menettelyjä hyväksi
paljon paremmin, sitä kautta saadaan aikaan säästöjä.
Samalla tavalla myös veronkantolakia muutetaan yhdeltä osin.
Tällä hetkellä tietyissä veronkantolain
alaisissa asioissa mahdollisesti veron maksaja on voinut saada jopa
9 prosentin palautuskoron, jos verotus on toimitettu virheellisesti. Tavanomaisessa
verotuksessahan ei näin ole, ja nyt hallitus lähtee
siitä, että se muutetaan markkinakorkoon sidotuksi
sillä tavalla, että markkinakorko miinus 2 prosenttia
on sitten mahdollinen palautuskorko veronsaajille.
Samalla tavalla täällä on myös
uutena esityksenä tietynlainen laiminlyöntimaksu
eli tietyt ryhmät joutuvat toimittamaan verottajalle tietoja verotuksen
toimittamiseksi, ja jos nämä tietyt ryhmät
eivät näitä ilmoituksia toimita, sen
jälkeen heille on mahdollisuus määrätä laiminlyöntimaksuja.
Se varmaan pitää tietysti asianosaiset vireillä.
On syytä muistaa, että kun siirrytään
sähköiseen tiedonsiirtoon, sitä ei voida
tehdä hetkessä eikä yhtäkkiä.
Niinpä tässä esityksessä lähdetään siitä,
että alkuvaiheessa sähköinen tiedonantovelvollisuus
koskisi vain suurempia yrityksiä, sellaisia yrityksiä,
joissa on vähintään 40 työntekijää.
Aikaa myöten, sitten kun käytäntö tulee
tutuksi, varmaan voidaan siirtyä siinäkin alaspäin, ja
kun tekniikka kehittyy. Samalla tietysti pitää pitää huolta
siitä, että asiointi sähköisessä verkossa
on turvallista, että kukaan ulkopuolinen ei näihin
tietoihin pääse käsiksi.
Arvoisa puhemies! Sitten pari asiaa, mitkä eivät
valtiovarainvaliokunnassa olleet ihan yksimielisiä.
Ensimmäinen asia koskee palautuskorkoa, josta äsken
mainitsin. Kysymys on siitä, että jos toimitetaan
virheellisesti verotus ja esimerkiksi yrittäjä joutuu
maksamaan valmisteveroa liikaa, mitä hän saa sitten
aikanaan takaisin. Hallitus esityksessään lähtee
siitä, että palautuskorko olisi siis markkinakorko
miinus 2 prosenttia, joka tällä hetkellä tietäisi
noin 0,5 prosentin korkoa maksettavalle veronpalautukselle. Kun
kuitenkin usein käy niin, että voi olla, että verotuksen toimittaminen
kestää kauan aikaa, huomattavasti kauemmin kuin
esimerkiksi tuloverotuksessa, yrittäjille syntyy kustannuksia
siitä, että he joutuvat sitomaan omia rahojaan
maksettuihin veroihin, ja kun aikanaan saavat sitten palautusta
sen takia, että verotus on toimitettu virheellisesti, niin
ei ainakaan vastalauseen allekirjoittajien mielestä ole
oikein, että siitä saa vain 0,5 prosentin koron.
Siinä mielessä markkinakorko olisi reilua peliä puolin
ja toisin.
Toinen yksittäinen asia, mistä on ollut vähän erimielisyyttä,
liittyy omaisuuden hoidosta tai säilyttämisestä aiheutuneiden
menojen omavastuuosuuteen. Nyt hallitus lähtee kaavamaisesti siitä esityksessään,
että olisi tämmöinen 50 euron suuruinen
omavastuuosuus kaikille ihmisille, jotka joko säilyttävät
arvopapereitaan jossain tai heille aiheutuu omaisuuden hoidosta
tai säilyttämisestä kuluja. Tämähän
koskettaa erityisesti pienosakesäästäjiä tai
sellaisia ihmisiä, joilla on pieniä omaisuudenhoitopalkkioita.
Tulevaisuudessa näitä 10 euron tai 20 euron tai
30 euron omaisuudenhoitopalkkioita ei voisi vähentää verotuksessa.
Kuitenkin tiedetään, kun lähetekeskustelussa
olivat kaavaillut yritysverouudistukset, niin tulevaisuudessa joka
ainoasta osinkoeurosta, mikä maksetaan, verovelvollinen
joutuu maksamaan veroa, mutta pienistä omaisuudenhoitopalkkioista
ei voi vähennyksiä tehdä. Tämä kiristää tuntuvasti
pieniä osinkoja saavien ihmisten verotusta, ja se ei myöskään
voi olla kaikessa mielessä oikein. Sen takia vastalauseessamme
esitämmekin, että tästä 50 euron
omavastuuosuudesta luovuttaisiin ja käytäntö olisi
sama kuin tälläkin hetkellä, että aikanaan,
kun veroilmoitusta tehdään, jos omaisuuden hoidosta
tai säilyttämisestä aiheutuu kuluja,
ne voisi vähentää samalla tavalla kuin
nytkin eli täydestä määrästä.
Toivottavasti eduskuntakin päätyisi tässä asiassa
osakesäästämistä suosivaan ratkaisuun. Nämä esitykset
tullaan tekemään siinä vaiheessa, kun
siirrytään yksityiskohtaiseen käsittelyyn.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan jäseniltä saamani
palautteen perusteella todettiin, että jos verosta valitetaan
ja vero on määrätty väärin
perustein, siinä yhteydessä, kun tämä verovelvollinen
todetaan palautukseen oikeutetuksi ja yhteiskunta palauttaa tämän
veron, ei voida käyttää markkinakorko-käsitettä,
koska markkinakorko on epämääräinen, vaan
siihen tulisi tämä 0,5. On kuitenkin aika erikoista,
että jos toisin päin tämä virhe
on olemassa, sitten voidaan käyttää markkinakorkoa
miinus kaksi. Tämän osalta olisin valiokunnan
esittelijältä kysynyt, kuinka tämmöinen
on mahdollista, kuinka tämä epäjohdonmukaisuus
mahtuu ja käy tähän asiaan.
Sen osalta kannan huolta verovelvollisesta, joka joutuu maksamaan
veronsa, oikeusteitse vuosien kuluttua sen saa takaisin, hänen
asemastaan tässä asiassa. Normaali suomalainen
oikeusistuinhan toimii niin, että pitää näyttää,
että rötös on tapahtunut, mutta verottajan
käsitys on vähän sen tyyppinen, että kun
syyttäjä varmuuden vuoksi syyttää mutta
oikeus jättää tuomitsematta, niin verotuksessa
ei tämmöistä järjestelmää ole
olemassa vaan verottaja syyttäjän lailla verottaa
aina oikopäätä ja tämä asianomistaja
on vastaavassa asemassa eikä saa oikeutta eikä vastinetta
muuta kuin pitkien valitusten kautta ja rahat makaavat mahoina tuolla
maailmalla niin, että korot saattavat tulevaisuudessa olla
paljonkin suuremmat kuin ne tällä kertaa ovat
olemassa. Siinä mielessä tämä 0,5
antaa aivan väärän kuvan, jo väärä yksikkö siellä on
olemassa.
Yleiskeskustelu päättyy.