2) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2005
Mari Kiviniemi /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pankkivaltuuston kertomuksessa vuodelta 2005
käsitellään tutuksi tulleeseen tapaan
sangen laajasti rahapolitiikkaa ja koko maailman, erityisesti euroalueen ja
myös Suomen talouskehitystä ja lisäksi
Suomen Pankin toimintaa, tilinpäätöstä ja
hallintoa, pankkivaltuuston käsittelemiä asioita
sekä Rahoitustarkastusta.
Kertomusta on ollut tässä talouden tilanteessa sinänsä oikeastaan
miellyttävää laatia, sillä sekä maailman
että Suomen talouden tila oli viime vuonna vähintäänkin
kohtuullinen, vaikka toki jonkin verran niitä tummia pilviä taivaanrannassa
siintääkin. Suomen Pankin tai Rahoitustarkastuksen
valvonnan näkökulmastakaan ei valtuustolla ole
kovin erityistä huomautettavaa.
Käyn tässä esittelypuheenvuorossa
läpi tätä maailmantalouden kehitystä laajemmin,
en mene Suomen talouskehityksen arviointiin, jota tuossa kertomuksessa
hyvinkin paljon myös arvioidaan, yksityiskohtaisemmin,
sillä siihen meille tarjoutuu oivallinen mahdollisuus aina
budjetti- ja budjettikehyspäätösten yhteydessä.
Käyn läpi myös pankkivaltuuston toimintaa
ja arvioin lopuksi Rahoitustarkastusta.
Maailmantalous jatkoi jo muutaman vuoden kestänyttä ripeää kasvuaan,
ja kasvuvauhti oli viime vuonna runsaat 4 prosenttia. Yhdysvaltain ja
Japanin lisäksi myös Kiinassa, Venäjällä ja
Intiassa yllettiin voimakkaaseen kasvuun ja edellä mainittujen
niin sanottujen suurten kansantalouksien lisäksi myös
muut Euroopan ulkopuoliset merkittävät teollisuusmaat
Australia ja Kanada sekä itäisen Aasian pienemmät
taloudet, kuten esimerkiksi Korea, kasvoivat ripeästi.
Merkittävän poikkeuksen kansainvälisen
talouden suotuisasta kehityksestä muodosti edelleen euroalue. Euroalueen
kokonaistuotannon kasvuvauhti jopa hidastui hieman vuoteen 2004
verrattuna ja jäi vuonna 2005 noin puoleentoista prosenttiin.
Se, mikä vuonna 2001 näytti ohimenevältä taantumalta,
on muuttunut jo viisi vuotta kestäneeksi hitaan kasvun
kaudeksi. Euroalueen talous ei ole varsinaisessa taantumassa, mutta
toisaalta talouskasvu on ollut jatkuvasti toivottua hitaampaa eikä varsinaisesta
nousukaudesta ole voitu puhua. Kasvun hitauteen on suureksi osaksi
vaikuttanut heikko kotimainen kysyntä, ja maailmantalouden
kasvuvauhdin suhdanneluonteisilla muutoksilla ei näytä olleen
kovin ratkaisevaa merkitystä kehityksen kannalta, koska
ulkomaankaupan vaikutus koko euroalueen taloudelliseen kasvuun on
pysynyt vähäisenä.
Heikot kasvuluvut ovat suoraan vaikuttaneet työllisyyteen,
ja euroalueen työttömyys kasvoikin vuosikymmenen
alkuvuosina. Tässä suhteessa tosin tapahtui viime
vuonna käänne parempaan, hitaasta kasvusta huolimatta
euroalueen keskimääräinen työttömyys
supistui ja vuoden keskimääräiseksi työttömyysasteeksi
tuli 8,5 prosenttia, mutta pitää huomata se, että luku
oli kuitenkin lähes kaksinkertainen Yhdysvaltoihin tai
Japaniin verrattuna.
Euroalueen ulkopuolisten EU-maiden taloudellinen kehitys oli
kertomusvuonna kohtuullisen suotuisa ja selvästi parempi
kuin euroalueella. Tässähän ei sinänsä ole
mitään uutta, sama asetelma on jatkunut jo usean
vuoden ajan. Britannian poikkeuksellisen pitkä talouden
nousukausi osoitti tosin hiipumisen merkkejä vuonna 2005,
mutta Ruotsin ja Tanskan talouksien kasvuvauhti sen sijaan pysyi
nopeana. Euroalueen ulkopuolisten EU-maiden työttömyysaste
pysyi 5 prosentin tuntumassa eli edelleen selvästi alempana
kuin suurissa euroalueen maissa.
Maailmantalouden nopeaan kasvuun liittyi, kuten tiedämme,
hyvin vakavia epävarmuustekijöitä, ja
niistä merkittävin oli raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan
nopea kasvu, joka jatkui viime vuonna. Öljyn hinta nousi
vuoden loppupuolella uuteen ennätykseen ja myös
muut raaka-aineiden hinnat seurasivat öljyn hintaa ja kohosivat
noin 30 prosentilla viime vuoden aikana.
Hintavakauden osalta voisi todeta sen, että Yhdysvalloissa
inflaatio kiihtyi vuonna 2005 selvästi euroaluetta nopeammaksi.
Japanissa sen sijaan jatkui lievä deflaatio edellisvuosien
tapaan, ja euroalueen inflaatiovauhtihan on jo usean vuoden ajan
ollut hieman yli 2 prosenttia. Ekp:n inflaatiotavoite
on siten pääpiirteissään toteutunut,
mutta hieman ongelmallista on kuitenkin se, että inflaatio
on jatkuvasti ollut tuon maagisen 2 prosentin viitearvon yläpuolella.
Näin kävi myös viime vuonna, inflaatio
oli 2,2 prosenttia. Merkittävin inflaatiota kiihdyttänyt
tekijä oli tietenkin tuo raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen voimakas
nousu yhdistettynä muiden raaka-aineiden hintatason nousuun.
Euron ulkoinen arvo pysyi suhteellisen vakaana kertomusvuoden
aikana. Euro vahvistui vuoden 2004 aikana selvästi ja nousi
vuoden lopulla jopa 1,35 dollariin. Viime vuonna euron arvo puolestaan
heikkeni hieman tähän huippuarvoon verrattuna,
mutta pysytteli kuitenkin keskimäärin samalla
tasolla kuin edellisenä vuonna.
Sen verran on pakko tässä kuitenkin mennä Suomen
talouden yksityiskohtiin, että kerrotaan muutama sana inflaatiokehityksestä,
joka poikkesi meillä selvästi muista euroalueen
maista, joissa inflaatio pysyi lähestulkoon ennallaan. Suomessahan
inflaatio hidastui jo vuonna 2004, ja se oli poikkeuksellista myös
siksi, että jo edellisenä vuonna, vuonna 2003,
olimme saavuttaneet varsin hitaan 1,2 prosentin inflaatiovauhdin,
mutta vuonna 2004 kuluttajahintojen nousu jäi vain 0,2
prosenttiin ja tällä luvullahan alitimme selvästi
euroalueen ja koko EU-maiden inflaatiovauhtien keskiarvot.
Tilanne oli hyvä myös viime vuonna, jolloin Suomi
alitti tämän euroalueen inflaation lähes
puolellatoista prosenttiyksiköllä. Osaltaan tämä inflaation
hidastuminen ja hyvän hintavakauden saavuttaminen kertovat
siitä, että Suomen taloutta ei uhannut viime vuoden
aikana ylikuumeneminen alhaisesta korkotasosta ja keveästä finanssipolitiikasta huolimatta.
Ekp:n rahapolitiikka oli lähes koko kertomusvuoden
ajan passiivista. Ekp ei käynnistänyt samanlaista
ohjauskorkojen asteittaista nostamista kuin Yhdysvaltain keskuspankki,
joka aloitti rahapolitiikan kiristämisen jo vuonna 2004.
Ekp nosti ohjauskorkoaan vasta joulukuussa 2005, ja siten Ekp:n
rahapolitiikka pysyi varsin keveänä koko kertomusvuoden
ajan. Matalien korkojen politiikan jatkaminen euroalueella oli perusteltua,
koska alueen talouskasvu pysyi hitaana eikä inflaatio kiihtynyt.
Keveän rahapolitiikan vastapainoksi euroalueen maita
sitova vakaus- ja kasvusopimus rajoitti sitten useimpien jäsenmaiden
mahdollisuuksia harjoittaa aktiivista kasvua tukevaa finanssipolitiikkaa,
ja sopimuksen rajoitteista huolimatta Ranska ja Saksahan ylittivät
kertomusvuonna jo neljännen kerran peräkkäin
tuon 3 prosentin alijäämärajan. Näiden
maiden alijäämät eivät kuitenkaan — ja
se on syytä huomata — enää kasvaneet,
ja koko euroalueen yhteinen alijäämien taso pysyi
3 prosentin rajan alapuolella.
Arvoisa puhemies! Kertomusvuonna pankkivaltuuston kokouksessa
keskusteltiin alustusten pohjalta monista asioista, globalisaatiosta
ja kansainvälisen työnjaon muuttumisesta, Intian
ja Kiinan talouskasvun vaikutuksesta ja Kiinan keskuspankin tavoitteesta
siirtyä joustavampaan valuuttakurssipolitiikkaan samoin
kuin euroalueen kansantalouksien kasvun hitauteen vaikuttavista syistä ja
kasvupotentiaalin mahdollisuuksista. Samoin pankkivaltuustolle esiteltiin
uusi kokonaistaloudellinen, Suomen taloutta kuvaava yleinen taloustasapainomalli.
Lisäksi keskusteltiin alustusten pohjalta yleisemmin rahapolitiikan perusteista
ja keskuspankkien vaihtoehtoisista strategioista rahapolitiikassa,
Suomen Pankin strategiasta ja siihen liittyen Suomen Pankin tuloksen
ja taseen uudelleenarvioinnista sekä euroalueen ja Suomen
setelistömäärän kasvusta, asuntomarkkinoiden
kehityksestä, rahoitusmarkkinoilla tapahtuneen fuusiojärjestelyn
toteutumisesta ja markkinakilpailuvaikutuksesta.
Johtokunnan voitonjakoehdotus vuodelta 2004 perustui puolestaan
Suomen Pankista annetun lain tilinpäätöstä,
rahoitustuloa ja voitonjatkoa koskevien säädösten
lisäksi Suomen Pankin taseen rakennetta, riskiä ja
voitonjakoa koskevaan periaateharkintaan, ja kokouksessaan 30.3. pankkivaltuusto
päätti, että Suomen Pankkia koskevan
lain nojalla vuoden 2004 voitosta 112 miljoonaa euroa siirretään,
puolet vararahaston kartuttamiseen ja toinen puoli valtion tarpeisiin.
Eduskunnan valitsemat tilintarkastajat totesivat tilivuodelta
2004 suorittamansa tilintarkastuksen yhteenvedossa, että Suomen
Pankki saavutti valuuttakurssitappiosta huolimatta varaustensa turvin
ja niitä purkaen voitollisen tuloksen vuonna 2004 Euroopan
keskuspankista poiketen. Tilintarkastajat pitivät tarpeellisena
pankin taserakenteen säilyttämistä vahvana.
Syksyllä 2005 johtokunta esitti pankin uuteen strategiaan liittyen
myös uuden tasepolitiikan käyttöönottoa.
Pankkivaltuusto yhtyi tilintarkastajien käsitykseen Suomen
Pankin vahvan taseen merkityksestä valuuttakurssien, korkoriskien
sekä mahdollisten kriisitilanteiden hallitsemisessa. Pankin
voitonjakomahdollisuuksista tulevaisuudessa käytiin pankkivaltuustossa
keskusteluja hyväksyttäessä vuoden
2005 tilinpäätöksen perusteet. Pankkivaltuusto
piti hyväksyttävänä esitettyä tasepolitiikkaa
ja sen tavoitetta vakaan voitonjaon mahdollisuudesta vakavaraisuutta
vaarantamatta.
Tässä yhteydessä on myös
syytä mainita Suomen Pankin johtokunnan tekemä organisaatiouudistus
ja johtokunnan uusi työnjako, jotka tulivat voimaan 1.3.
viime vuonna. Pankin osastot tiivistettiin kuudeksi osastoksi, ja
pankin johtokunta hyväksyi myös uuden strategian,
jossa pankin keskeiset tavoitteet on määritelty
entistä täsmällisemmin. Pankkivaltuusto
piti näitä tehtyjä ratkaisuja perusteltuina.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi pankkivaltuuston kertomuksen
arvioista rahoitusmarkkinoiden ja Ratan toiminnasta. Rahoitusmarkkinoiden
osalta tilanne Suomessa on tällä hetkellä vähintäänkin
kohtuullinen, Rahoitustarkastus on omassa vuosikertomuksessaan arvioinut
maamme rahoitusmarkkinoiden tilan pysyneen hyvänä ja
vakaana vuonna 2005. Sen mukaan Suomen rahoitusjärjestelmän
kyky kestää häiriöitä näyttää edelleen
varsin tyydyttävältä ja suomalaiset pankit
ovat kansainvälisessä vertailussa varsin vakavaraisia.
Pankkivaltuusto on tässä käsittelyssä olevassa
lausunnossaan yhtynyt Ratan näkemykseen Suomen rahoitusmarkkinoiden
vakaudesta ja pankkien hyvästä tilasta. Samalla olemme
kuitenkin halunneet kiinnittää huomiota niihin
kasvaviin riskeihin, joita asuntoluottokannan ja asuntoluottojen
koon nopeasta kasvusta voi seurata. Ratan olemme omalla toiminnallaan arvioineet
edistäneen rahoitusmarkkinoiden toimintavarmuutta ja valvottavien
hallinnon luotettavuutta. Katsomme myös, että Ratan
resurssit ovat sen perustehtävää ajatellen
sopivalla tasolla, joskin eräät poikkeukselliset
valmistelutehtävät saattaisivat puoltaa resurssien
lisäämistä. Tällaisia ovat kansainvälisten
tilinpäätösstandardien ja uuden, niin
kutsutun Basel II -vakavaraisuuskehikon käyttöönoton
valmistelut.
Aiempina vuosina sisäpiiririkkomusten ja muiden taloudellisten
väärinkäytösten selvittäminen
on kärsinyt siitä, ettei poliisilla ole ollut riittävästi
resursseja talousrikostutkintaan. Tässä suhteessa
tilanne näyttää parantuneen kertomusvuoden
aikana, mitä pankkivaltuusto pitää hyvänä.
Pankkivaltuusto kiinnitti vuonna 2005 huomiota pankkipalvelumaksuihin,
ja Ratan viime vuonna tekemän selvityksen mukaan useimpien pankkiasiakkaiden
palvelumaksut ovat kohtuullisia tai jopa edullisia. Pankkivaltuusto
kuitenkin toivoo, että Rata jatkaa palvelumaksujen tason
ja kohtuuhintaisten pankkipalvelujen saatavuuden seuraamista edelleen.
Arvoisa puhemies! Toivon, että talousvaliokunta käy
kertomuksen huolella läpi ja tekee siitä osaltaan
myös perusteellisen analyysin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on olennaista tietysti
se, mitä on ylös kirjoitettu, ja se, mikä on
jäänyt tai — olisi voinut, sanotaan näin — olisi
voinut tulla kirjatuksi ylös. Nimittäin minä todella
odotin, että pankkivaltuusto olisi aivan samalla tavalla
kuin Vakuusrahaston valtuusto eräällä tavalla
juuri tässä kertomuksessa kirjannut ylös
sen, että 90-luvun alkupuolen säästöpankkikatastrofin
hinta on nyt selvillä. Sen on ilmoitettu olevan 5 550
miljoonaa euroa elikkä reippaasti yli 30 miljardia markkaa, ja
tämän katastrofin ensityssäyksessähän
Suomen Pankin varallisuudella oli ihan olennainen merkitys.
Nyt sitten tietysti, aivan niin kuin tässä ed.
Kiviniemi totesi, tällä hetkellä taseet
ovat kunnossa ja voittotulos on hyvä ja voitonjaon osalta
menetellään niin kuin laki velvoittaa. Lisäbudjetissahan
oli jo ylhäällä, millä tavalla
näitä tuloutuksia Suomen tähän
yleiseen budjettitalouteen tehdään. Elikkä siis
toisin sanoen, olisinpa toivonut, että olisi kuitattu tämä asia,
kun Suomen Pankilla on ollut historiallinen tehtävä tämän
operaation alkuhoidossa.
Arvoisa puhemies! Sitten pari muuta näkökohtaa.
Osoituksena siitä, kun täällä on
seuraajat Suomen Pankista paikalla, että näitä papereita luetaan,
että nämä eivät ole ihan yhdentekeviä, niin
hiukan tähän sisäiseen logiikkaan. Sivulla
6 molemmilla palstoilla käsitellään varsin
merkittävää yleismaailmallista ilmiötä elikkä raakaöljyn
tynnyrihinnan kohoamista ja todetaan aivan oikein, että vuoden
aikana tuohon keskihintaan tuli 20 US-dollarin nousu. Ja mitä tämän
syyksi ilmoitetaan täällä? — Öljyn
ja muiden raaka-ainehintojen voimakkaan nousun taustalla on sekä kysyntä-
että tarjontatekijöitä, aivan oikein.
Mutta se, mitä sitten myöskin kerrotaan myöhemmin,
mutta ei tuossa samassa yhteydessä, on, että Euroopan
kannalta on tärkeää Pohjanmeren öljyntuotannon
supistuminen.
Arvoisa puhemies! Juuri tällaisessa yhteydessä toivoisi,
että uskallettaisiin vihdoinkin Suomen Pankin taholtakin,
sen talousosaston taholta ja tutkimusosaston taholta, myöntää,
että raakaöljykausi alkaa hiipua kerta kaikkiaan.
Nyt ollaan siirtymässä siihen tilanteeseen, että sille ei
vaan nyt voi mitään, että jos käyttöä raakaöljylle
on ja siitä valmistelluille tisleille on, niin se yksikköhinta
pyrkii nousemaan ihan vääjäämättömästi.
Ja jos jossakin, niin pankkivaltuuston kertomuksessa pitäisi
tätä asiaa mielestäni käsitellä ja
myöskin visioida vähän sitä,
mitä tämä kaikki tulee tulevaisuudessa
merkitsemään. Mutta sellaisesta ei nyt oikeastaan
näy merkkejäkään.
Sitten täällä on hyvin mielenkiintoinen
toinen asia, jonka kohdalla olisi ollut aika mielenkiintoinen objektiivisen
reagoimisen paikka. Nimittäin sivulla 10 kerrotaan julkisen
bruttovelan osuudesta eri EU-maissa ja oma taulukkonsa on tässä 15
vanhan, sanotaan nyt nykytilanteessa vanhan, EU-maan osalta, ja
siinä on mielenkiintoista nähdä se, mikä on
päärahoittajan ja mikä on pääsaajan
tilanne. Saksan, joka on päärahoittaja, kohdalla
tämä julkisen bruttovelan osuus on 68,6, kun Irlannin
kohdalla se on 29,0. Siis toisin sanoen on aivan selvää,
että jos kaikki perusrahoitus tulee jostakin yhteisestä kassasta,
niin tuleehan siitä aika mukava tilanne. Sillä tavalla
voi pelata aivan huikean hyvin ja jättää verot
kantamatta ja antaa harmaan ja mustan talouden pelata niin paljon
kuin sielu sietää jnp.
Tässä on toinen asia, josta minä toivon,
että seuraavassa pankkivaltuuston kertomuksessa ihan uskalletaan
sanoa suoraan nämä asiat ja spekuloida näillä ja
mietiskellä myöskin tätä EU:n sisäisen
rahoituksen mekanismia: mikä merkitys sillä on
ylipäätäänkin. Ja mikä tässä on
tietysti erikoisen mielenkiintoista Irlannin kohdalla, on se, että sinne
ovat rantautuneet kaikki merkittävät yhdysvaltalaiset
ja pohjoisamerikkalaiset toimijat, jotka ovat löytäneet
sieltä EU:n sisäisen tukirahoituksen avulla loistavan
sillanpääaseman, joka pyörittää kansantaloutta
aivan huikealla tavalla tuolla vihreällä saarella.
Elikkä tämä on hyvin mielenkiintoinen
asiakirja, kun lukee kaiken sen, mitä siinä ei
ole kirjoitettu.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Aluksi muutama kommentti ed. Pulliaisen puheenvuoron
johdosta.
Ensinnäkin, mitä tulee pankkikriisiin, pankkivaltuutettuna
tulen kyllä pitämään huolen
siitä, että jossain vaiheessa varmastikin pankkivaltuuston
kertomuksessa kannattaa käydä läpi hiukan
koko rahoitusmarkkinoiden kriisiä 1990-luvulla ja siitä saatuja
opetuksia, etenkin kun nyt näyttää siltä,
että monet hyvin pitkistä oikeudenkäynneistä,
joita on ollut vireillä sitten 1990-luvun alun, alkavat
saada päätöksensä.
Mutta tietysti voi sanoa, että tämmöisen
pankkikriisin analyysin paikka voi olla jossain muuallakin, koska
asia on yhteiskunnallisesti ollut hyvin merkittävä ja
liittyy hyvin voimakkaasti hyvin monen toimijan alueelle. Mutta
ehkäpä myöskin tietysti pankkivaltuuston
ja ennen kaikkea Suomen Pankin hyvien tutkimusresurssien vuoksi
tähänkin asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
Toteamuksia tänne tuskin kannattaa kirjata, mutta sitä vastoin
tietystikin sellaisia huomioita, joilla olisi relevanttiutta tulevaisuutta
silmälläpitäen.
Sitten toinen huomautus: Ed. Pulliainen viittasi tähän
taulukkoon, jossa todellakin julkista bruttovelkaa on Euroopan unionin
jäsenmaitten kohdalta arvioitu plus niitten maiden osalta,
jotka ovat euroalueen ulkopuolella. Ainakin itse näkisin,
että tästä taulukosta voisi johtaa myöskin sellaisen
johtopäätöksen, että itse asiassa
julkisen talouden bruttovelka on noin yleisesti ottaen pienempi
maissa, jotka eivät kuulu euroalueelle. Tämä on
tietysti aika mielenkiintoinen asia, koska jos muistetaan niitä keskusteluja,
jotka liittyivät yhteiseen valuuttaan, niin nimenomaisestihan
sillä lähdettiin hakemaan juuri tämän
tyyppisiä vakaustekijöitä, jotka nyt
näkyvät Ison-Britannian, Ruotsin ja Tanskan osalta,
kun ne eivät ole eurossa mukana.
Mutta tämä ei ollut kuitenkaan nyt varsinainen
puheenvuoroni pyyntöaihe, vaan minäkin olin kiinnostunut
siitä, mitä voisi ajatella kertomuksessa olevasta
tekstistä, joka liittyy öljyyn ja öljyn
hinnan kehitykseen.
Todellakin näyttää siltä,
että öljyn ja muiden raaka-aineiden hintojen nousun
taustalla on häämöttämässä eräänlaisen
globaalin energiapolitiikan muutoksen välttämättömyys.
Kertomuksessa todetaan, että tähän nopeaan
kasvuun on liittynyt epävarmuustekijänä kaikkein
keskeisimmin juuri raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan nopea
nousu. Nyt näyttää siltä, että ei
ole näköpiirissä itse asiassa öljyn
hinnan radikaalia alennusta, vaan tästä on muodostumassa
yhä merkittävämpi ja pysyvämpi
ilmiö ja että selvästikin Pohjanmeren öljyntuotantokapasiteetti
on jo alkanut supistua ja tämän lisäksi
vielä yleisemminkin öljynjalostuskapasiteetista
on pulaa.
Nyt tietenkään vastaus tähän
ei ole se, joka tuntuu olevan suomalaisessa keskustelussa heti ensimmäisenä,
että lisätäänpä ydinvoimaa,
vaan kyllä on mietittävä ylipäätänsä energiatalouden kokonaisuutta.
Jos ajatellaan Kiinan nopeaa kasvua ja Kiinan ikään
kuin raaka-aineiden kysynnän nopeaa kasvua, niin on aika
päivänselvä asia, että kestävän
kehityksen näkökulmasta olisi täysin
kestämätöntä, että kaikkialla
maailmassa elettäisiin siten, että energiaa on
aina rajattomasti saatavilla ja että se on aina kohtuuhintaista.
Itse asiassa Kiinan nopean talouskasvun ja myöskin suomalaisten
investointien näkökulmasta sinne on tärkeätä havaita
se, että ympäristöriskit ovat moninkertaistuneet
ja että energiatuotanto ja sen epävarmuus ja pullonkaulat
ovat niitä tekijöitä, jotka itse asiassa
aiheuttavat tuotantokapeikkoja, niin että ei välttämättä tulekaan
juuri sitä tulosta, jota investoinneilla on kuviteltu Kiinasta
saatavan.
Eli tarvittaisiin siis globaalia energiakeskustelua ennen kaikkea
kestävän kehityksen näkökulmasta,
ennen kaikkea valtavan suurta kehityspanostusta vähän
energiaa kuluttavien tekniikoiden synnyttämiseen, energian
säästöön ja sitten tietysti
ennen muuta uusiutuvien energialähteiden hyödyntämiseen.
Nimittäin siitäkään nyt ei paljon
pitkälle päästä, jos uraani
maailmasta kaivetaan ja sitten ruvetaan miettimään,
mitä tämän jälkeen.
Eli yritän tässä nyt sanoa, että pankkivaltuuston
kertomuksessa olevat havainnot öljyn merkityksestä koko
maailmantalouden kasvun epävarmuustekijänä kannattaa
noteerata ja että siihen tarvittaisiin nyt verkostoituvaa
kansainvälistä yhteistyötä ja
ennen kaikkea juuri kestävän kehityksen näkökulmasta.
Toinen huomioni liittyy sitten Euroopan alueen kehitykseen ja
ennen kaikkea euroalueen taloudelliseen kehitykseen. Täältä ilmenee
aika selvästi se, että Saksa, joka on ollut perinteisesti Euroopan
talouskehityksen moottori, yskähtelee edelleen. Saksassa
työttömyysaste on noussut 11 prosenttiin, ja se
on jo tällä hetkellä euroalueen suurin
luku. Sitten havaitaan myöskin, että Saksassa
säästämisaste on noussut ja yksityinen
kulutuskysyntä on jäissä. Tämä alleviivaa
sitä samaa huomiota, joka on tärkeätä yleensä talouspolitiikassa
muistaa, että myöskin kuluttajilla on erittäin
suuri merkitys suotuisan talouskehityksen edesauttajana. Jos kuluttajat
eivät usko, että asiat tulevat paremmiksi, niin
kyllä siitä sitten ennemmin tai myöhemmin
myöskin makrotaloudellisia ongelmia tulee, niin kuin nyt
tässäkin tapauksessa. Siksi on tärkeätä,
että kuluttajien ja ylipäätänsä mikromaailman
kehitystrendejä seurataan ihan yhtä tarkoin kuin
myöskin maailmantalouden näitä isoja
megatrendejä.
Haluan myöskin tässä yhteydessä hiukan
pohtia sitä, kun Euroopan unioni on laajentunut, onko syytä nopeasti
laajentaa myöskin euroaluetta. Kuulun tässä varovaisen
strategian kannattajiin. Mielestäni on haettava pitkäjänteisempää talouden
vakautta myöskin uusien jäsenmaitten osalta, jotta
ne voisivat euroalueelle tulla mukaan. Jo nyt on nähty
esimerkiksi näistä luvuista, joita euroalueen
talouskehityksiin tulee, että siellä on voimakkaita
epätasapainotekijöitä, ja ei ole mitään
syytä lyhyellä aikavälillä ja
pelkästään poliittisin syin vahvistaa
näitä epätasapainotekijöitä,
vaan päinvastoin tietysti yrittää toimia
niin, että euroalueen talous vahvistuu ja pystytään
ratkomaan niitä kasvuun liittyviä tekijöitä,
mutta tietysti ylläpitämään
samalla myöskin euroalueen vakautta.
Suomen Pankin näkökulmasta hyvin merkittävä muutos
ja myönteinen muutos on ollut se, että Suomen
Pankilla on nyt merkittävä europohjainen valuuttakori.
Tätä pidän osoituksena siitä, että euro
on lunastanut maailmantaloudenkin näkökulmasta
merkittävän paikkansa valuuttojen joukossa ja
on selvästi hyvin kilpailukykyinen suhteessa dollariin.
Toki dollarin osalta suurin kysymys varmaan ja sen ylivoimaisuuden
suurin yksittäinen tekijä on se, että sitä kuitenkin
käytetään valuuttana öljykaupassa.
Haluaisin kiinnittää myöskin huomiota
lyhyesti siihen, että Suomen Pankilla on erinomaisen laajaa
ja korkeatasoista tutkimustyötä, ja erityisesti
idän talouksien tutkimusyksikkö ansaitsee mainesanoja.
Haluan erityisesti tässä yhteydessä huomauttaa,
että niin paljon kuin tiedämmekin esimerkiksi
Venäjän taloudesta, kuitenkin selvästi
Venäjän politiikan tuntemus on huonoa tai ei ainakaan
niin hyvää kuin sen tulisi olla. Tässä muun
muassa eduskunta ja poliittinen järjestelmä voi
kyllä katsoa peiliin: eikö meidän tehtävämme
ole juuri luoda niitä verkostoja ja niitä tietokanavia,
joiden kautta tieto venäläisestä poliittisesta
kulttuurista ja sen poliittisesta tilanteesta olisi ajantasaista,
ja siihen eivät tutkimuslaitokset voi antaa meille yksiselitteistä vastausta, vaan
tarvitsemme myöskin itse hyvin aktiivista Venäjä-tuntemuksen
lisäämistä.
Lopuksi haluaisin mainita vielä lyhyesti Rahoitustarkastuksen
osalta muutaman asian. Rahoitustarkastuksen osaltahan voidaan todeta,
että kaikissa maissa ei samanlainen rahoitustarkastus toimi
kuin Suomessa, ja kuitenkin tiedetään, että pääomalla
nyt ei mitään kansallisia rajoja ole juuri koskaan
ollutkaan. Tästä syystä tietysti kansainvälisen
yhteistyön merkitys on erittäin suuri ja Euroopan
unionin ohjaus rahoitustarkastuksen ja rahoitusmarkkinoiden riskien
havainnoimisessa suuri. Näissä on toki menty eteenpäin,
mutta vielä tuntuu kuitenkin siltä, että myöskin
Suomessa olisi syytä keskustella vielä kertaalleen
rahoitus- ja vakuutustarkastuksen yhdistämisestä. Onhan
niin, että jokainen pankki tarjoaa tänä päivänä vakuutuksia,
kuten myöskin jokainen vakuutuslaitos myöskin
toimii rahamarkkinoilla, ja sen lisäksi tietysti pohjoismaiset
rahamarkkinat ovat olleet jo pidemmän aikaa yhteiset. Kun
konsernit jakautuvat sitten kulloistenkin tilanteitten mukaan, niin
tässä suhteessa olisi kyllä parempi koota
enemmän voimia kuin jakaa niitä kahtia tai hajottaa
ylipäätänsä.
Arvoisa puhemies! Pankkivaltuuston kertomus on erinomainen mahdollisuus
eduskunnalle käydä ajankohtaista talouspoliittista
keskustelua, ja talousvaliokunnalla toki asiaa tarkemmin käsitellessään
on mahdollista antaa joitakin signaaleja siitä, minkä tyyppiseksi
kertomusta haluttaisiin vastaisuudessa kehittää.
Voi olla, että kertomus vuodelta 2005 ei ehkä ole
paras mahdollinen tapa käydä nimenomaisesti yleisempää, budjettikehyksestä riippumatonta
talouspoliittista keskustelua, mutta luojan kiitos meillä on
edes tämä mahdollisuus.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä kertomuksessa käy
aika hyvin esille monia rahapolitiikan asioita ja näkökulmia.
Yksi semmoinen, joka ei ole tullut esille tässä keskustelussa, on
tämä työllisyys ensinnäkin Eurooppa-tasolla. Tässähän
todetaan sillä tavalla, että euroalueella ei ole
onnistuttu sillä tavalla hyvin kiivaaseen kasvuun, ja todetaan
työttömyyden olevan lähes kaksinkertainen
Yhdysvaltoihin ja Japaniin verrattuna, mikä kuvaa sitä,
jotta meillä jotenkin talouskone ei käy täysillä ja
yskintää on olemassa yhä edelleen.
Mutta itse asiassa, mikä oli niin kuin pääasia, mitä aion
todeta tässä, niin minusta silloin kun aikanaan
siirryttiin euroon ja Suomen Pankki menetti jonkun verran kuitenkin
tehtäviä, siitä huolimatta semmoista
henkilöstön uudelleenarviointia ilmeisesti ei
siellä ole tapahtunut. Palkkakulut tälläkin
hetkellä näkyvät olevan 37 miljoonaa euroa,
joka minusta kuitenkin on aika merkittävä summa.
Kun tuolla muualla valtionhallinnon puolella tehdään
suunnitelmia siitä, jotta yritetään tehostaa
näitä toimintoja ja saada ylimääräistä byrokratiaa
pois, joka ei sinällään tuota yhtään
uutta rahaa, niin kyllä minä odottaisin, jotta pankkivaltuusto
voisi lähteä jollakin tavalla linjaamaan tätä kysymystä kanssa,
jotta oltaisiin samassa linjassa valtion muun hallinnon kanssa. Nimittäin
tärkeäähän olisi, jotta me saamme
uutta tuotantoa aikaan, uutta semmoista uusarvoa, mutta tämä rahanpyöritys
minun ymmärrykseni mukaan ei hirveän paljon sitä tee.
Oikeassa saumassa tietysti kun tekee kauppoja, niin voi jotain saada,
mutta semmoista pysyvämpää arvoa sillä ei
ole, ja kun tässä on pankkivaltuutettuja tällä hetkellä salissa
mukana, niin toivoisi, että tämä viesti
menee kanssa perille ja siellä tätäkin
kysymystä linjataan eteenpäin.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Olimme sattumalta tänään
tulevaisuusvaliokuntana, tai ei se mikään sattuma
varmaan ollut, vierailulla Suomen Pankissa. Kun vertaa tätä pankkivaltuuston
kertomusta ja sitten sitä, mitä meille kerrottiin,
meillä oli Venäjän talous aiheena, niin
kyllähän siellä tuli aika ... elikkä Suomen
Pankissa kyllä seurataan niin kuin oikeastaan tämän
kansantalouden ja maailmantalouden kaikkia lohkoja, että turhan
vaatimaton on minusta tämä kertomus siinä mielessä,
että meillähän talousseurantaa suorittavat
myöskin palkansaajien, elinkeinoelämän
omat järjestöt, on Sitraa, on monta systeemiä,
jotka tekevät vähän niin kuin samoja
hommia. Voisi kuvitella, että Suomen Pankin rooli eduskunnan
alaisena laitoksena olisi vähän vahvempi tässä rahapolitiikan
ja talouden seurannassa ja näkyisi paremmin tänne eduskuntaan
päin. Ei se riitä, että siellä on
muutama kansanedustaja.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! On totta, että Suomen Pankin tutkimustoiminta
on erinomaista ja laajaa ja varmastikin sen leviämistä eduskunnassa
aina voisi parantaa, ja tämä varmasti täytyy
selvittää, miten esimerkiksi näitä katsauksia,
jotka liittyvät vaikkapa nyt idän talouksien tutkimukseen,
miten niitä tulee elektronisessa muodossa tänne
eduskuntaan. Aina voidaan parantaa.
Mutta varsinainen huomautukseni, arvoisa puhemies, liittyy siihen,
mitä tässä mainittiin Suomen Pankin koosta;
ed. Esa Lahtela viittasi siihen. Kyllähän Suomen
Pankki tietysti on tiivistynyt ja virtaviivaistunut liityttyään
euroalueeseen, ja vielä sitäkin työtä on
tehtävänä, mutta osoituksena tästä voi
tietysti mainita puhtaasti johtokunnan kokoonpanon supistumisen,
joka on nyt neljä, että kyllähän
tässä mielessä on otettu onkeen nämä samat
valtiontalouden säästötoimenpiteet kuin
on ollut muuallakin yhteiskunnassa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on tullut erittäin
hyviä näkökohtia, tosin niistä mikään
ei oikeastaan ole uusi, sen aikana, kun itse pääsin
tätä keskustelua seuraamaan, muun muassa tämä pankkivaltuuston
kertomuksen kehittäminen. On varmasti ihan aiheellista
miettiä, miten se vastaa tämän päivän
haasteisiin. Mutta ongelmahan on tietysti se, että tämä on
pankkivaltuuston kertomus vuodelta 2005 ja nyt esimerkiksi Yhdysvaltojen
suhteen tänään juuri suuressa valiokunnassa
keskusteltiin siitä, että olisi todella mielenkiintoista
tietää, mitä USA:lle todella kuuluu tällä hetkellä,
on sitten kysymys dollarin arvosta tai siitä, millä tavoin
maa kykenee näistä ongelmista selviämään,
jotka sillä on edessä.
Venäjä-tutkimus on erittäin hyvä,
ja esimerkiksi talousvaliokunnan jäsenet saavat tämän ajoittain
tulevan kertomuksen käsiinsä. Pääjohtaja
Erkki Liikanenhan on sanonut, että Venäjän pankin
pääjohtajakin aina ensimmäisenä aamulla,
kun tietää, että se on tulossa, lukee
Suomen Pankin Bofit-selonteon siitä, mitä Venäjälle
kuuluu, mitä Kiinalle kuuluu ja mitä kuuluu Euroopalle
ja Suomelle, joten tämä tutkimustoiminta on hyvää ja
se on korkeatasoista.
Se, mikä tässä nyt on aika lyhyesti
käsitelty, johon käsittääkseni
ed. Pulliainen täällä viittasi, on tämä Rahoitustarkastuksen
puoli. Vaikka nyt Suomella menee aika hyvin, kyllä kannattaisi seurata
sitä, ei ainoastaan Suomen näkökulmasta vaan
koko Euroopan näkökulmasta, koska tässä on
paljon sellaisia maita, jotka saattavat myös Suomelle olla
riski sen jälkeen, jos Yhdysvaltojen kautta alkaa jotakin
vielä negatiivisempaa tapahtua.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta meidän tämänpäiväinen
selontekomme Suomen Pankissa antoi kyllä aika hyvän
kuvan siitä, missä maailmalla mennään,
elikkä vaikka tietysti pääaiheena oli
Venäjä, siinä koko ajan Venäjä rinnastettiin
vähän muuhun maailmaan ja nähtiin se
ongelma omanansa. Sitten kun mietitään näitä maailman
ongelmia — nimenomaan nyt kun ed. Pulliainen tuli paikalle — niin
kyllä Suomen Pankilla on aika tarkat ennusteet esimerkiksi öljyn
riittävyydestä Venäjällä ja
energian riittävyydestä Venäjällä,
minkä tyyppistä energiaa on, ja tietysti
olisi hyvä, että näissä Suomen Pankin
kertomuksissa tulisi jotakin analyysiä tästäkin.
Se on tärkeä, koska esimerkiksi öljyn
hinnan vaikutus kansantalouteen on jostakin ihmeellisestä syystä jäänyt
kovin vähälle huomiolle. Toistan joskus aikaisemminkin
sanomani, että 1970-luvulla, kun tuli ensimmäinen öljykriisi, öljyn
hinta nousi jostakin 16:sta 20:een, niin silloin jopa ruokaleipien
hinnat nousivat kaupassa, ja vaikka nyt ollaan moninkertaisissa
summissa, niin näissä kertomuksissa ei tapahdu
mitään eikä ole mitään
erityismainintoja öljyn hinnan korotuksista.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
tullut aivan relevantteja evästyksiä pankkivaltuustolle
sen osalta, miten tätä pankkivaltuuston kertomusta
voitaisiin kehittää. Ehkä se asia, joka
täällä erityisesti nousi esiin, on se,
että Suomen Pankin erityisosaamista esimerkiksi juuri tämän
Venäjän-tietämyksen osalta voitaisiin
hyödyntää myös tässä kertomuksessa.
Tämä viesti otetaan kyllä onkeen. Mutta pitää tietenkin
muistaa, ettei tämä kertomus ole mikään
maailmanselitys, ja pitää myöskin vähän välttää sitä,
että siitä ei tule sitten paksua romaania. Kyllä me
sellaisenkin pystymme tuottamaan ilman vaikeuksia.
Mutta mitä tulee Suomen Pankin toiminnan tehostumiseen,
niin kyllä sielläkin toiminta on ilman muuta tehostunut
ja henkilökunnan määrä vähentynyt
ja kestämme kyllä aika hyvin sen vertailun muihin
vastaaviin pankkeihin. Koko ajan tapahtuu organisaatiouudistusta
ja toiminnan tehostamista. Työ on jatkuvasti käynnissä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä öljyasiasta
ja siitä, mitä tässä kertomuksessa
kulloinkin on, muutama näkökohta vielä.
Tietysti valtuusto kertoo sen, mitä on kerrottavaa.
Jos valtuusto katsoo, ettei tällaisia asioita, joihinka
aikaisemmin kiinnitin huomiota, kannata kertoa, ja pitää ne
tiedot itsellään, niin mikäpäs
siinä. Siitä ei ole valitusosoitusta tässäkään asiakirjassa,
sen lopussa, että tästä saa valitella johonkin.
Tämä on aivan selvä asia.
Toinen asia on se, että kun ajatellaan, miten merkittävä tutkimusosasto
Suomen Pankilla on, johonka ymmärsin ed. Kauppilankin äsken
viitanneen, niin totta ihmeellä tämähän
jos jokin on se paikka, jossa tämän tutkimusosaston
täytyisi minun mielestäni osoittaa oikeutuksensa
ja sillä tavalla tuoda sellaisia näköaloja
esiin, jotka se on tutkimuksin saanut selville. Eikä siitä tarvitse vielä romaania
tehdä.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Noin kaksi vuotta sitten tein lakialoitteen,
jonka allekirjoitti yli sata kansanedustajaa ja joka sitten sai
verrattain laajan julkisen huomion osakseen, kun taustalla olivat
kiistatta hyvin kohtuuttomat palvelumaksut, joita kansalaisilta
oli peritty, ja silloin edellytettiin, että näitä asioita
eduskunnankin taholta näin seurataan. Kiinnitän huomiota
nyt vaan siihen, että kun tässä selvityksessä,
joka meille on jaettu, todetaan, että "useimpien pankkiasiakkaiden
palvelumaksut ovat kohtuullisia tai jopa edullisia", voisi tietysti kohtuudella
toivoa ja edellyttää, että tässä yhteydessä olisi
joitakin tunnuslukuja tai vertailutietoja siitä, mihin
tämä perustuu.
Oma arvionikin on se, että osin yhteiskunnallinen keskustelu
ja eduskunnan tahdonmuodostus vaikuttivat myöskin asiakkaitten
kannalta edulliseen suuntaan. Sitten tämä päätyi
siihen, että "pankkivaltuusto toivoo, että Rata
jatkaa palvelumaksujen tason ja kohtuuhintaisten pankkipalvelumaksujen
saatavuuden seuraamista edelleen". Meillähän on
tapana joskus edustajilla, että pitää olla
lausuma, joka sekin saisi tässä olla tiukempi,
että edellytetään, että näin
tapahtuu, ja jatkossa olisi sitten joitakin numeroita ja tunnuslukujakin
näitten asioitten suhteen, ettei ote herpoaisi tästä kansalaisten
kannalta tärkeästä asiasta, ja tämä toisi
tähän myöskin tällaisen kansalaisnäkökulman.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunnan talousvaliokunta on kyllä viime
vuosien kertomusten yhteydessä tätä asiaa
aina kysynyt, vaikkei se ole kertomuksessa ollutkaan, mutta näköjään
on nyt kysynyt niin, että se on sentään
edes virkkeellä täällä mainittu.
Mutta kyllä sitä on seurattu. Oikeastaan nämä tiskiltä tapahtuvat
palvelumaksut ovat nyt jollain tavoin, voi sanoa, hallinnassa. Mutta nyt
kysymys onkin sitten siitä, kun pankkimaailma kansainvälistyy
koko ajan ja on, niin kuin silloinkin todettiin, kymmeniä ellei
satoja erilaisia maksuja, miten on tämä kokonaistilanne,
on sitten kysymys kotitalouksista tai yritystoiminnasta. Tämä onkin
jo sitten se hankalampi asia. Tämä olisi yksi
sellainen asia, jota myös pankkivaltuuston pitäisi
seurata, niin kuin näitten maksujen kohtuullisuutta kaikissa
muissakin asioissa kuluttajan kannalta.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Kun täällä nyt
on puhuttu siitä, että pankkivaltuuston kertomuksessa
pitäisi olla niitä ja niitä asioita,
niin kannattaa nyt kyllä huomata myöskin se, että kyllähän
tietysti eduskunta itsekin voi käsitellessänsä lainsäädäntöä tai
mitä tahansa asiaa hyödyntää sitä tutkimusosaamista,
jota Suomen Pankissa on. Ei kai se nyt niin ole, että täällä odotetaan,
että meille koko aika kerrotaan jotakin, vaan voimme myöskin
itse kutsua tutkijoita niin Suomen Pankin yksiköistä kuin
mistä muualta tahansa, Sitrasta jne., kuultavaksi ja tätä kautta kehittää tätä dialogia.
Niinpä se olisikin paikallaan, koska on aivan selvä asia,
että tällainen kertomusmenettely on tässä suhteessa
aivan liian kankea Suomen Pankin ja kansanedustuslaitoksen välisen
tiedonkulun ja informaation vaihtamiseksi. Tässä mielessä kehotan
nyt jokaista pitämään mielessä sen,
että asiantuntijakuulemisessa myöskin hallinnon
lisäksi voi käyttää myöskin
tutkimusyksiköissä saatua tietoa asiantuntemuksen
lisäämiseksi.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin talousvaliokunnan käsittelyn
yhteydessä on varmasti mahdollista saada tämä Rahoitustarkastuksen
tekemä selvitys käyttöönsä,
jossa käydään sitten yksityiskohtaisemmin
läpi tätä lausetta, millä tavalla
nämä pankkipalvelumaksut ovat kohtuullisia. Mutta
tämä asia on myös sellainen, että tulemme
sitä myöskin pankkivaltuuston osalta varmasti
myös jatkossa seuraamaan.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee näihin mahdollisuuksiin
käyttää hyödyksi Suomen Pankin
asiantuntemusta, niin noin vuosi sitten oli tilaisuus, jossa Suomen
Pankin johto oli eduskunnassa, oli niin sanottu julkinen kuuleminen,
jossa käytiin läpi näitä kysymyksiä.
Ne oli lohkottu eri asioihin, joissa Suomen Pankki niin Venäjä-kysymyksessä kuin
muissakin on asiantuntija, ja sitä on tarkoitus jatkaa.
Samaten talousvaliokunta yhdessä Suomen Pankin johdon kanssa
kävi tapaamassa Euroopan keskuspankin johtoa, jossa pääjohtajasta
lähtien, kai yhtä johtokunnan jäsentä lukuun
ottamatta, kaikki olivat paikalla. Siellä käytiin
läpi tätä, mikä tämä Suomen
Pankin rooli tässä Euroopan keskuspankkijärjestelmässä tällä hetkellä oikein
on, että tämä yhteistyö kyllä on
parantunut. Siitä oikeastaan opiksi oli se, että Sitran
osalta oli viime viikolla tällainen julkinen kuuleminen,
jossa yliasiamies Aho ja sitten muut olivat täällä kertomassa
näistä asioista. Se oli osa tätä kuulemista,
että nyt sitten kuullaan myös niitä,
jotka saattoivat olla toista mieltä, millä tavoin
Sitraa kehitetään tai Suomen Pankkia kehitetään.
Sama linja on myös talousvaliokunnassa Suomen Pankin osalta.
Keskustelu päättyy.