8) Laki poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta
annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Ilmastonmuutoksen edessä myös
uudet sääilmiöt ovat tulleet jäädäkseen.
Tänä vuonna elokuussa Porissa rankkasade aiheutti
vesivahinkoja talojen kellareissa ja esti liikenteen kulkua keskustan
kaduilla. Muun muassa Porin keskustassa autojen kulku osin estyi
katujen lainehtimisen takia. Vedenpaisumus katkaisi liikenteen myös
useissa keskustan alikuluissa. Hätäkeskuksen linjat
uhkasivat tukkeutua vesivahingoista kärsivien ihmisten
puheluista. Vahingot vastasivat jopa sadan omakotitalon palamista
yhdellä alueella samaan aikaan.
Monissa maakunnissa on ollut jo paljon varautumista tulviin.
On tulvaseurantaryhmiä, joiden tehtävänä on
ollut varautua tulviin ja lieventää niiden aiheuttamia
vahinkoja. Tällainen varautuminen on aikaavievää ja
edellyttää suuria taloudellisia panostuksia kuten
tulvapenkereitä, tulvavaroitusjärjestelmiä,
ruoppauksia ja hydraulisen seurannan kehittämistä.
Myös seurausten korjaaminen on kallista. Tulva aiheuttaa
kiinteistöille suuria vahinkoja niiden jäädessä veden
varaan. Epäsuoria vahinkoja syntyy tulvan estäessä työnteon,
tuotannon, liikkumisen ja elämisen.
Tämä laki poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien
vahinkojen korvaamisesta on vuodelta 1983, ja sitä on muutettu
vuosina 1995 ja 2007. Korvauksen myöntämisestä päättää ja
korvauksen maksaa kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen. Tämä edellyttää,
että Maaseutuvirasto on määrärahojen
rajoissa osoittanut yksittäistapausten perusteella lasketut
vahinkojen korvaamiseen tarvittavat varat kunnan maaseutuelinkeinoviranomaisten
käytettäviksi. Maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella säädetään korvausprosentista,
joka voi olla eriluonteisten vahinkojen ja kustannusten osalta erilainen,
eikä tässä vielä kaikki. Nimittäin
1 §:ssä säädetään,
että vesistöjen poikkeuksellisista tulvista aiheutuneet vahingot
ja tällaisista tulvista aiheutuvien vahinkojen estämiseksi
tai rajoittamiseksi tehdyistä toimenpiteistä johtuneet
kustannukset voidaan korvata valtion varoista sen mukaan kuin kyseessä olevassa
laissa tarkemmin säädetään.
Näin lainsäätäjä on
halunnut osallistua tulvan aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen.
Kuitenkin pykälän sanamuodosta ja perusteluista
päätellen näyttää siltä,
että Porin kaltaisten vesisateen aiheuttamien tulvien vahinkojen
korvaaminen ei sisälly lain piiriin. Laki poikkeuksellisten
tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta on jo siinä mielessä vanhentunut,
ettei se suoraan tarjoa mahdollisuuksia korvata sellaisia tulvavahinkoja,
jotka aiheutuvat liikasateiden synnyttämistä tulvavahingoista.
Näin vahinkojen kärsijät ovat hyvin erilaisessa
asemassa riippuen siitä, ovatko vahingot aiheutuneet sivulta
vai ylhäältä tulleesta vedestä.
On elintärkeää, että tunnustamme,
että olemassa oleva laki poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien
vahinkojen korvaamisesta ei kata kaikkia sellaisia vahinkoja, joita
nykyaikana voi aiheutua. Satakuntalaiset ovat tämän
konkreettisesti joutuneet kokemaan kantapään kautta.
Porin tulvavahinkojen arvioidaan nousevan jopa 20 miljoonaan euroon.
Arvoisa puhemies! Toivon todella, että tällaisia
riskejä ilman korvaavaa ja kattavaa lainsäädäntöä ei
tarvitsisi ottaa millään Suomen maakunnan alueella
enää koskaan. Nimittäin sen verran poikkeuksellisten
sääilmiöiden armoilla me tulevaisuudessa
olemme.
Nyt toivon, että löytyy poliittista tahtoa
viedä käsittelyssä olevaa lakialoitetta
eteenpäin. Muuten akilleenkantapäähämme
osuu jälleen ja ehkä piankin jossakin muussa maakunnassa.
Eikö nyt olisi tärkeää ottaa
Porin tapahtumista oppia ja vastata puutteisiin tarkemmalla lainsäädännöllä?
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Yhteiskunnalla
on keskeinen tehtävä turvata kansalaisia erilaisissa
poikkeusoloissa, ja siihen käytetään
hyvin paljon lainsäädäntöresursseja
ja myöskin viranomaisten resursseja.
Luonnonkatastrofit ovat nykyisin yleisempiä kuin ne
ovat aiemmin olleet ja voivat tästäkin tulla yleisemmiksi.
Porissa satoi poikkeuksellisen paljon vettä sunnuntaina
12.8.2007 iltapäivällä. Sade oli ennätyksellinen,
ja sitä seurannutta tulvaa voidaan luonnehtia paikalliseksi luonnonkatastrofiksi.
Yksittäisissä sademittauksissa mitattiin jopa
140 millimetrin sademääriä. Sateen seurauksena
katuja oli poikki ja vesi ja jätevesi tulvivat satoihin
kiinteistöihin. Alikulkutunnelit olivat veden
vallassa, mikä jakoi kaupungin kahtia. Muun muassa
lukuisat autot jäivät tulvien armoille. Vahinkoilmoitukset tukkivat
pelastuslaitoksen keskuksen. Vahinkojen kokonaismäärän
arvioidaan nousevan useisiin miljooniin euroihin, jopa 20 miljoonaan euroon.
Näiden vahinkojen kärsijöitä ovat
tavalliset kansalaiset, kiinteistön omistajat, ja tietysti
Porin kaupunki. Korvausasioissa on löydettävä sellainen
ratkaisu, jossa luonnonkatastrofin kustannukset eivät vakuutusyhtiöiden
lisäksi kaadu yksittäisten ihmisten eivätkä yksin
Porin kaupungin maksettaviksi. Erityisen tärkeää on
se, että paikallisen luonnonkatastrofin kansalaisille aiheuttamat
taloudelliset menetykset korvataan eivätkä vahinkojen
taloudelliset seuraamukset syökse heitä muun tulvasta
aiheutuneen harmin ja työn lisäksi vielä taloudelliseen
ahdinkoon. Tämä luonnonkatastrofi on aiheuttanut
Satakunnassa valtavaa kärsimystä ja asioiden selvittelyä, ja
myöskin Porin kaupungin poliittinen ja virkamiestaso on
ollut liikkeellä, kuten satakuntalaiset kansanedustajatkin.
Me olemme tehneet yhteisen toimenpidealoitteen hallitukselle, jotta Porin
tulvan aiheuttamat vahingot voitaisiin korvata.
Hallituksen esityksessä eduskunnalle valtion talousarvioesitykseksi
vuodelle 2008 on momentilla 30.50.48 varattu 841 000 euroa
määrärahaa tulvavahinkojen korvaamiseen.
Momentin perustelujen mukaan määrärahaa
saa käyttää poikkeuksellisten tulvien
aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta annetun lain 2 §:n
mukaisen vahinkojen ja kustannusten korvaamiseen sekä metsäkeskusten
asiantuntija-avusta aiheutuviin menoihin. Kyseisen lain 1 §:n
mukaan vesistöjen poikkeuksellisista tulvista aiheutuneet
vahingot ja tällaisista tulvista aiheutuvien vahinkojen estämiseksi
tai rajoittamiseksi tehdyistä toimenpiteistä johtuvat
kustannukset voidaan korvata valtion varoista.
Pykälän sanamuodosta ja myös lainkohdan perusteluista
voi tehdä sen johtopäätöksen,
että edellä kuvatun kaltaisten vesisateen aiheuttamien
tulvavahinkojen ja kustannusten korvaamiseen määrärahaa
ei voikaan käyttää. Tällaisella tulkinnalla
vahingon kärsijät asetetaan eriarvoiseen asemaan
sillä perusteella, mistä suunnasta vesi on kulloinkin
vahinkoa aiheuttanut.
Jo tapahtuneiden vahinkojen korvaamiseksi sekä vastaisuudessa
odotettavissa olevien vahinkojen varalle poikkeuksellisten tulvien
aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta annettua lakia on tästä syystä perusteltua
muuttaa. Muutettavan lain voimaantulosäännös
on muotoiltava siten, että uusi laki kattaa myös
vuonna 2007 tapahtuneiden kuvatunlaisten rankkasateiden aiheuttamat
vahingot ja menot.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen, joka on laki poikkeuksellisten
tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta annetun lain 1 §:n
muuttamisesta, jonka tulisi kuulua seuraavasti: "Poikkeuksellisista
tulvista aiheutuneet vahingot ja tällaisista tulvista aiheutuvien
vahinkojen estämiseksi tai rajoittamiseksi tehdyistä toimenpiteistä johtuneet
kustannukset voidaan korvata valtion varoista sen mukaan kuin tässä laissa
säädetään." Tätä lakia
tulisi soveltaa taannehtivasti siten, että tätä lakia
sovelletaan poikkeuksellisiin tulviin, jotka ovat sattuneet tämän
lain tultua voimaan tai 1. päivä tammikuuta jälkeen.
Niin kuin täällä ed. Kiuru totesi,
tämä luonto ja sen toiminta ei ole yksinomaan
satakuntalaisten yksinoikeus, vaan on aivan varmaa, että tällaisia
sateita ja tulvia voi kohdata mikä hyvänsä maakunta
tai kaupunki. Tässä mielessä tämä voimassa
oleva laki on vanhanaikainen eikä mahdollista suoraan tätä korvausta.
Toisaalta, kun olemme jättäneet hallitukselle
toimenpidealoitteen, me esitämme, että hallitus
tekee erillisen päätöksen näiden
vahinkojen korvaamisesta, koska on täysin kohtuutonta,
että yksittäiset kansalaiset joutuvat kärsimään
siitä, että laki ei vastaa tämän
päivän vaatimuksia.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Tulevaisuudessa, jos ennusteet pitävät
paikkansa, tämän kaltaiset ongelmat varmaan meillä lisääntyvät.
Kun rakennamme uutta ja korjaamme vanhaa, tulisi ottaa huomioon
viemäreitten ja hulevesiviemärijärjestelmien
koko ja toimivuus. Myös rantarakentamisessa pitäisi
kiinnittää huomiota, eli jos vedenpinta nousee,
varsinkin loma-asuntoihin ja muutenkin veden lähelle rakennettaviin
rakennuksiin.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Minustakin tämä ongelma
on aika pitkälle tämmöinen kaupungin
suunnittelun ja kaavoituksen ongelma, elikkä Pori maksaa
nyt laskua siitä, kun on kaavoitettu ja suunniteltu sillat
vähän niin kuin väärin. Lahdessa
on samanlaisia ongelmia, mutta onneksi minikoossa siinä mielessä,
että keskustassa ovat tietyt paikat aina kovan sateen jälkeen
tukossa, mutta onneksi ne eivät tukehduta koko kaupunkia.
Mutta kyllä tämä on erityisesti kaavoittajien
ja kaupungin suunnittelun ongelma eikä niinkään
valtiovallan. Tietysti on oikein, että valtiovalta korvaa,
jos on älyttömän suuret menot tässä,
mutta ei varmaan mitään yleislakia voi tulla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä tätä lakialoitetta
esitelleet satakuntalaiset kansanedustajat ovat aivan oikeassa siinä,
että silloin kun tätä viimeistä lainmuutosta
tähän voimassa olevaan lakiin tehtiin, niin ei
kyllä kukaan ajatellut, että se pilvi sataa siihen
yhteen paikkaan, vaan lähti siitä, niin kuin perinteistä on,
että valuma-alueelle tulee vettä niin paljon,
että se sitten siellä kasautuu myöhemmin
ja muodostaa tulvan silloin, kun tulvansuojelutoimenpiteet ovat
riittämättömiä, ja että sellaisessa
tilanteessa sitten yhteiskunta osallistuu sen omavastuun päälle
menevien vahinkojen korvaamiseen. Tässä suhteessa
se on aivan oikein.
Tämä on poikkeuksellinen tilanne. Tämä on uusi
tilanne. Olen ihan samaa mieltä, että laki on saatettava
tämän laatuiseen muotoon. Näitä vastaavanlaisia
tapahtumiahan on ollut Keski-Euroopassa vaikka kuinka paljon, Yhdysvalloissa vaikka
kuinka paljon. Ne kuuluvat jo ilman ilmastonmuutosta asiaan. Suomessa
ne ovat olleet harvinaisuuksia. Kiusallista tässä on
tietysti se, että taannehtivaa lainsäädäntöä ei
yleensä ole ollut tapana laatia eikä säätää,
niin että tätä on nyt hoidettava sitten
jollakin muulla konstilla. Mikä se sitten on, niin ei minun
kompetenssini siihen riitä. Mutta joka tapauksessa olen
täsmälleen samaa mieltä, että kun
Suomessakin se ainokainen tapaus on nyt sattunut, asia pitää hoitaa
näin.
Olen myöskin ed. Kauppilan kanssa siinä suhteessa
samaa mieltä, että näissä asioissa
tämmöisen kaupunkisuunnittelun ja yhdyskuntasuunnittelun
täytyy olla paremmassa tolassa. Meillä Oulussa
ovat vaikka kuinka monta kertaa ne alikulut olleet vettä täynnä,
niin että liikenne on pysähtynyt tunniksi, pariksi,
kolmeksi, ennen kuin on saatu sitten viemärit vetämään
ne ylimääräiset vedet pois. Mutta se,
että siinä sitten nyt ovat sadat kiinteistöt
jo vaarassa, on sitten vähän toinen juttu.
Ehkä en voi olla pikkusen vinoilemattakin, kun tänne
pönttöön tulin. Nimittäin viime
kesänä tuli julkisuuteen sitten tiedote, jossa
eräs arvostettu kansalaisjärjestö kiinnitti
huomiota siihen, että ei pitäisi tulvarajan alapuolelle
rakentaa. On siinäkin kansalaisjärjestöllä tehtävä kiinnittää itsestäänselvyyteen
huomiota.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen jo ennen tätä lyhyttä edustajakauttani kiinnittänyt
huomiota siihen, että ed. Pulliainen on erityisen kirjaviisas,
mutta myöskin käytännön asioita
ymmärtävä. Oli mukava kuulla, että tätä asiaa
ymmärretään.
Ed. Kauppilalle sanoisin, että argumentaationne ei
tässä asiassa nyt sattunut oikeaan, koska se ei
juuri ollut sellainen tulva, joka olisi siitä sateesta
mennyt esimerkiksi Kokemäenjokeen ja noussut sitten. Tässä kaupungin
rakentamisella ei ollut mitään tekemistä.
Tätä vettä tuli niin paljon semmoisessa
kaistaleessa, että kunnossa olevat vesijohto- ja huleverkot
eivät pystyneet yksinkertaisesti vetämään
tätä vettä pois ja tämä peitti
kaupungin muulta kuin jokiväylän osalta. Siis
tämä vesimäärä oli
niin hirvittävän suuri.
Tässä tietysti lähtökohta
on se, että ensiksi katsotaan, kuka korvaa tälle
vahingon kärsineelle, onko se vakuutusyhtiö ja
onko kaupungilla laiminlyöntiä. Mutta kun ovat
nämä asiat kunnossa, niin sitten täytyy
olla joku, joka tulee korvaamaan tämmöistä katastrofia.
Ja ed. Pihlajaniemi täällä toi esille
ihan asiallisesti, että pitäisi kiinnittää myöskin
tähän rakentamiseen huomiota, ettei rakenneta
semmoisille paikoille, missä vesi nousee, mutta tämä oli
sellainen katastrofi, jota ei olisi voinut kaupunki estää.
Keskustelu päättyi.