9) Laki luonnonvaraisten tuotteiden keräämisen
rajoittamisesta eräissä tapauksissa annetun lain
1 §:n muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä syksyn aikana tehtiin
mielenkiintoinen tutkimus, tai ei nyt mikään niin
mielenkiintoinen, mutta kuitenkin tehtiin. Nimittäin kysyttiin
kunnanjohtajilta, onko olemassa sellaista lainsäädäntöä,
jolla rajoitettaisiin luonnonvaraisten tuotteitten keräämistä lailla. Yksikään
kunnanjohtajahan leikkimielisesti haastateltuna ei tiennyt tällaisesta
lainsäädännöstä yhtään
mitään. Sellainen kuitenkin säädettiin jo
50-luvulla ja on juuri sen nimikkeinen kuin äsken tässä totesin.
Tämä asia tuli siis toisin sanoen ilmeisesti
jostakin tarpeesta esille. Ja se tuli siitä tarpeesta esille,
että meillä on ihan uusi ilmiö, se, että eräät niin
sanotut jobbarit organisoivat hyvin eri ilmansuunnista marjanpoimijoita
ja luonnontuotteitten keräilijöitä Suomen
rajojen sisäpuolelle. Kysymys ei ole vaatimattomasta toimeliaisuudesta.
Viime kesänä heitä tuli kai vajaa pari
tuhatta, joista 1 300 kappaletta Oulun lääniin.
Tämä toimeliaisuus sinänsä on
aivan ok. Siinä ei ole mitään huomautettavaa,
jos se tapahtuu sellaisessa muodossa, että ei paikallisten
syrjäseudun asukkaitten pihojen tuntumasta tulla keräämään
usean kymmenen, jopa sadan henkilön voimin näitä luonnontuotteita
talteen, kun menemällä muutamia kilometrejä syrjään
ei sitten vaikeutettaisi millään tavalla paikallisten
syrjäseudun asukkaitten elämää ja
marjojenpoiminnan mahdollisuuksia.
Lakia kun katsottiin — tämä lakihan
on päivämäärältään
17.6.1955, numeroltaan 332 — mitä aluetta tämä laki,
joka siis oli jo valmiina olemassa, koskee, niin siinä paljastuikin,
että se koskeekin Lapin lääniä.
Sen takia sitä ei ole edes oivallettu ryhtyä enää soveltamaan.
Aikoinaan tätä lakia on sovellettu tunturi-Lapin
hillanpoimintaan, ja silloin se aiheutti hyvin ristiriitaisia tunteita muutamissa
helsinkiläisissä, jotka olivat suunnitelleet kesälomareissua
Enontekiön Lappiin poimimaan hilloja, mutta onneksi kansalaismielipide
oli sitä mieltä, että pysykööt
helsinkiläiset Helsingissä silloin, kun kysymys
on enontekiöläisten, paikkakuntalaisten, oikeudesta
hilloihinsa ja erikoisesti siihen, ettei niitä raakana mennä poimimaan,
koska siinä ei ole sitten mitään järkeä.
Siis toisin sanoen, kun kainuulaiset pyysivät, niin
minäpä sitten ryhdyin toimenpiteisiin ja tein pykälään
muutosehdotuksen, että tämä koskee myöskin
Kainuun maakuntaa. Ja samalla tein sellaisen ehdotuksen, että maa-
ja metsätalousministeriön — tai laissahan
puhutaan vain ministeriöstä — ministeriön
sijasta kysymyksessä olisi lääninhallituksen
toimeliaisuus ryhtyä näihin rajoittaviin toimenpiteisiin,
ja kuvasin, millä tavalla tämä voisi
käytännössä ennakoivana toimenpiteenä valmistelevasti
tapahtua, siihen tilanteeseen varautuminen, että tätä tällaista
päätöstä tarvittaisiin. Ja jos
sitten nyt kävisi niin, että lääninhallitus
lakkautetaan elikkä se bodina häviäisi tästä pois,
niin silloin tämä eduskunta voisi merkitä esimerkiksi,
että te-keskus hoitaa sen asian, jos ei tätä valtaa
haluta säilyttää ministeriöllä,
nythän se on siis voimassa olevassa laissa ministeriöllä.
Kun tämän jätin tuonne kansliaan,
niin en odottanutkaan niin suurta julkisuutta kuin tästä seurasi.
Sieltä, nimittäin Kainuusta, tuli suorastaan vyöry
yhteydenottoja, joissa oltiin aivan täsmälleen
samaa mieltä ja toivottiin vain yhtä asiaa,
että rajoitettaisiin näitten syrjäseudun
asumusten läheisyydestä tämä marjanpoiminta
silloin, kun siellä on aktiivisesti haluttu tämä suppeahko
rajoitusalue sen asumuksen ympäristöön,
mutta muuten toivotettiin marjanpoimijat ihan lämpimästi
tervetulleiksi ja jobbarit toimintaansa.
Ja tietysti nämä firmat, jotka näitä marjoja
sitten jalostavat, innostuivat tästä asiasta välittömästi
ja ilmoittivat kahdessa vuorokaudessa tämän julkistamisen
jälkeen, että ne tulevat kaksinkertaistamaan ensi
kesänä näitten marjanpoimijoitten tuonnin
Suomeen niin, että kysymys on jo siis Kainuussakin kahden
kunnan, jotka minulle ilmoitettiin puhelimessa ja sähköpostilla,
Sotkamon ja Suomussalmen, kohdalla kuulemma jo yli 2 000
marjanpoimijasta, jolloin tietysti tulee todella kysymykseen se,
pitäisikö nykylakia vain laajentaa tällä yhdellä maininnalla
Kainuun maakunnasta vai sitten mennä syvällisemmin
tämän lain sisältöön.
Elikkä näyttää olevan tarvetta
tämän laatuisella lainsäädännöllä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On tietysti nyt pienoinen riski tulla arvioimaan
kriittisesti tätä tehtyä esitystä,
jos Kainuusta päin on otettu paljon myönteisiä puheluita. Mutta
todella suuresti arvostamani ed. Pulliainen siis tämän
esityksen mukaan haluaa rajoittaa ulkomaisten poimijoitten marjastusta
lainsäädännöllä.
Suomen luonnossa kasvaa joka vuosi ilman tuotantopanoksia kestävän
kehityksen mukaisesti yli 500 miljoonaa kiloa marjoja. Tästä on
puolukkaa vajaa 250 miljoonaa kiloa, mustikkaa noin 170 miljoonaa
kiloa ja loput muita marjalajeja. Variksenmarjaa kasvaa noin 120—160
miljoonaa kiloa ja lakkaa 25—30 miljoonaa kiloa. Metsävadelman,
karpalon ja juolukan sadot yltänevät lakan tasolle.
Lisäksi löytyy muita hyödyntämättömiä marjoja
niin, että jokaiselle suomalaiselle riittää poimittavaa
pitkälti yli 100 kiloa joka kesä.
Ongelmana on, että tarjolla olevasta yli 100 kilon
määrästä suomalaiset poimivat
talteen vain 8 kiloa. Metsämarjoja käytetään
maassamme henkeä kohti juuri tuo 8 kiloa vuodessa eli käytännössä yli
450 miljoonaa kiloa marjoja mätänee joka vuosi
luontoon. Arvioisin sillä tavalla, että tämä ei
ole järkevää politiikkaa, jos tämä aurinkoenergian
turvin luonnossa kypsyvä ilmainen ruoka lainsäädännön
turvin mädännetään metsiin,
ja rohkenen kyllä kyseenalaistaa tämän lakiesityksen
vahvasti ja myös koko olemassa olevan lainsäädännön.
Kysyin tuossa tuokio taaksepäin, kun näin
tämän lakiesityksen, Arktiset Aromit ry:ltä tästä tilanteesta,
ja sieltä todettiin, että jonkin verran yhteydenottoja
on tullut, siis sellaisia yhteydenottoja, joissa nimenomaan pyydetään
ja toivotaan asuinympäristön rauhoittamista marjastukselta.
Marjojen talteenotto ja käyttöperinne on Suomessa
kaiken kaikkiaan hiipumassa. Koska kotimaiset marjastajat eivät
poimi marjoja myyntiin riittävästi, yritykset
tarvitsevat toimintansa turvaksi ulkomaalaisia marjastajia. Minä kuvittelisin
sillä tavalla, että paremmin kuin lainsäädännön
kautta meidän tulisi toimia siihen suuntaan, että poimijoita
maahamme kutsuvien yritysten tulisi ennen kaikkea ohjeistaa poimijoita
siitä, että näitä julkisuudessakin
olleita virheitä voidaan ennalta ehkäistä,
uuden kulttuurin ja vieraan maan käytäntöjen
omaksuminen kun ei välttämättä onnistu
hetkessä, jos ei ole suomenkielen taitoa tai asioita ei
riittävällä tarkkuudella ole ennakolta
käyty lävitse. Eli poimijoita voidaan ohjeistaa
tuntemaan Suomen jokamiehenoikeudet nykyistä paremmin,
mutta marjastuksen kieltäminen ulkomaalaisilta lopettaisi
marjayritystoiminnan Suomessa, joten nytkin moni marjastajille ostettu
autio kyläkoulu ja metsäkämppä ylläpitäjineen
autioituisi lopullisesti.
On myös selvää, että vaarana
on, että me menettäisimme useita satoja työpaikkoja,
koska ulkomaisten poimijoitten osuus marjojen 9—15 miljoonan
kilon kaupallisesta poiminnasta on jo käytännössä yli
puolet. Eli olisin aika varovainen siinä, että lähtisin
kehittämään lainsäädännöllisiä esteitä.
Mieluummin lähtisin kehittämään
keinoja, joilla pystytään valistamaan näitä poimijoita
tuovia yrityksiä ja sitä kautta sitten tänne
tulevia poimijoita.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Minä kanssa hiukan kyseenalaistaisin
tämän lakiesityksen. Siis periaatteessa hyvä,
että suojellaan reviireitä Pohjois-Suomessa, Lapissa,
mutta jos mietitään, minkälainen esiaste
tämä olisi sitten vähän muille
asioille. Meillähän pelätään, että metsästys
tulee joskus ikään kuin luvanvaraiseksi niin,
että niitä maita vuokrataan oikein rahasta. Tässäkin
seuraava vaihe olisi ilmeisesti se, että nyt kun tämä laki
menisi lävitse, niin sen jälkeen kainuulaiset
rupeaisivat myymään näitä oikeuksia
johonkin päin uudestaan. Nyt suojellaan ikään
kuin ulkoisia kauppiaita vastaan, mutta sitten kun saataisiin kielto
päälle, sitten ruvettaisiin lohkoittain myymään
toisinpäin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Juuri noteerattiin eduskunnan ennätys
luetun ymmärtämättömyyden suhteen.
Ensinnäkin ed. Kauppilalle: Metsästysoikeus on
maanomistukseen sidottu, elikkä toisin sanoen kaikki metsästys
edellyttää maanomistajan tai sen metsästysoikeuden
haltijan lupaa. (Ed. Kauppila: Minä rinnastin
tämän siihen!) Se on ollut ja se on pyhä periaate
meillä, ja sitä ei voi millään
rinnastaa tähän asiaan. Toisekseen tässä on
kysymys voimassa olevasta lainsäädännöstä, joka
on rajoitettu vain Lappiin, Lapin lääniin. Elikkä toisin
sanoen ainut muutos, substantiaalinen muutos, on Kainuu.
Minä luen, ed. Timo Korhonen, kun ette ole näköjään
lukenut tätä tekstiä:
"On sinänsä erinomainen asia, että marjat
ja muut vastaavat keräilytuotteet otetaan luonnosta oikea-aikaisesti
talteen, kun satoa on kerättäväksi saakka
tarjolla. Runsaan sadonkin kesinä kokonaisuutena arvioiden
suuri(n) osa marja- ja sienisadosta jää nytkin
keräämättömänä soille
ja metsiin. Paikallisen väestön kannalta tilanne
on ongelmallinen lähinnä sellaisessa tapauksessa, että muualta
tuotetut kerääjät ohjataan kymmen- tai
peräti satapäisenä lähellä toisiaan
kulkevana joukkona asumusten lähituntumaan niin, ettei paikalliselle
väestölle jää heidän
keräilynsä jälkeen mitään
kerättävää."
Näinhän täällä todetaan,
elikkä vastasitte aivan kokonaan toisenlaiseen kysymykseen.
Ne, jotka ovat Arktiset Aromit ry:hyn ottaneet yhteyttä,
ovat juuri varmasti samoja, jotka ovat ottaneet minuun yhteyttä jo
ennen tätä lakialoitetta ja lakialoitteen jättämisen
jälkeen. Kysymys on siis siellä Kainuussa niistä tapauksista,
joissa, huom., ed. Timo Korhonen, kainuulaiset keräilyn
järjestäjät eivät keljuillessaankaan
vie muualle niitä, ja ehkä turvallisuussyistäkin,
kuin sinne, missä ovat ne asumukset, kun voisivat vielä autoillaan
ajaa muutaman kilometrin enemmän matkaa sitä metsäautotietä ja
viedä sinne maastoon ne keräilijät. Näin
on esimerkiksi Sotkamossa. Kysymys on paikallisesta entisestä kauppiaasta,
joka järjestää tätä hommaa.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvostettu puhemies! Ed. Pulliaiselle toteaisin nyt sen, että olin
kyllä lukenut tämän esityksen ja luulin
myös ymmärtäväni aivan samalla
tavalla kuin ed. Pulliainen tässä myös
erikseen luki. En aivan ymmärrä sitä,
olisiko meidän syytä lähteä rajoittamaan
tätä toimintaa lainsäädännöllä.
Juuri sanoin sitä, että näkisin mieluummin,
että yleisellä valistuksella huolehditaan siitä,
että näitä ongelmia ei ole. Minä uskon,
että tämä on monella tavalla yksinkertaisempaa
ja aiheuttaa vähemmän byrokratiaa, jos
tämä hoidetaan yleisen valistuksen kautta.
Keskustelu päättyi.