5) Hallituksen esitys laiksi sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnasta
annetun lain muuttamisesta
jatkuu
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnan saaman selvityksen
mukaan sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa oli kuluvan vuoden
maaliskuun alussa vireillä noin 28 000 valitusasiaa.
Valitusten keskimääräinen käsittelyaika
on tällä hetkellä noin kolmetoista kuukautta,
mikä on kansalaisten oikeusturvan kannalta ehdottomasti liian
pitkä aika. Lautakunnan nykyisillä voimavaroilla
on vireillä olevien valitusten määrän
ja käsittelyaikojen arvioitu kasvavan edelleen. Samaan
aikaan hallitus kaavailee uutta elatustukilakia, jossa elatustuen
toimeenpano siirrettäisiin kunnilta Kansaneläkelaitokselle.
Toteutuessaan laki siirtää myös näiden
asioiden valitusasiat sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan.
Lautakunnalle on valtiontalouden kehyspäätöksessä osoitettu
vuosille 2009—2011 lisähenkilöstön palkkaamiseen
300 000 euroa vuosittain. Hallituksen esityksessä vuoden
2008 toiseksi lisäta-lousarvioksi esitetään
lautakunnan ruuhkien purkamiseksi jo tälle vuodelle, tämän
vuoden puolivälistä lähtien, 220 000
euron lisämäärärahaa palkkaus-
ja muihin menoihin.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta on arvioinut kuuden kuukauden
käsittelyaikaan pääsemisen vuoteen 2011
mennessä edellyttävän huomattavaa lisähenkilökunnan
palkkaamista, jolloin lautakunnan arvion mukainen lisäkustannus
olisi vuodessa yhteensä 1,2 miljoonaa euroa.
Valtioneuvoston apulaisoikeuskansleri on tehnyt sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakuntaan tarkastuskäynnin. Hänen
käsityksensä mukaan lautakunnan toiminnan ongelmat
ja asioiden ruuhkautuminen johtuvat liian vähäisistä henkilöstöresursseista
valitusmäärään nähden
sekä tähän nivoutuvista ongelmista resurssien
suuntaamisessa ja käytössä sekä johtamisessa
ja työilmapiirissä. Apulaisoikeuskansleri totesi
käsityksenään, että henkilöstöresurssien
lisääminen ja toimenpiteet niiden mahdollisimman
tehokkaan ja kestävän käytön
turvaamiseksi ovat tärkein keino varmistaa viivytyksettömän
käsittelyn vaatimuksen toteutuminen.
Arvoisa puhemies! Tämän vuoden toisessa lisätalousarviossa
ehdotettu 220 000 euron lisämääräraha
tulee tarpeeseen. Sillä ei kuitenkaan yksin ratkaista valitusten
suuresta määrästä ja ruuhkautumisesta
aiheutuvia ongelmia kestävällä tavalla.
Sen vuoksi me sosiaali- ja terveysvaliokunnassa päädyimmekin
yksimielisesti lausumaehdotukseen, joka edellyttää,
että muutoksenhakulautakunnan voimavaroja ruuhkien purkamiseksi
ja käsittelyaikojen lyhentämiseksi lisätään
ja että voimavarojen uudelleenkohdentamista seurataan aktiivisesti
ja ryhdytään tarvittaviin toimenpiteisiin lautakunnan
toiminnan kehittämiseksi.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan palkkausjärjestelmää on
kehitetty ja palkat ovat parantuneet aikaisempaan valtion palkkaluokkajärjestelmään
verrattuna. Valiokunta katsoo, että uusien henkilöstövoimavarojen
lisäksi on huolehdittava lautakunnan vakinaisen henkilöstön pysyvyydestä ja
työhyvinvoinnista muun muassa johtamista, työ-
ja käsittelyprosesseja sekä palkkausta kehittämällä,
jotta henkilöstön vaihtuvuutta voidaan vähentää ja
lautakunnan toimintakykyä parantaa.
Arvoisa puhemies! Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta tarvitsee
lisäresursseja ja tukea johtamisen ja työtapojen
kehittämiseksi. Jotta käsittelemättömien
valitusten suma ei enää kasvaisi, on myös
ensimmäisen asteen päätöksentekoa
kehitettävä. Tämä tarkoittaa
sitä, että Kansaneläkelaitoksen asiakaspalvelun
toimintaa ja erityisesti ratkaisujen perustelujen laatua on jatkuvasti
kehitettävä, koska niillä on keskeinen merkitys
myös muutoksenhakujärjestelmän toimivuuden
kannalta. Paljon on jo tehtävissä sillä, että Kelan
asiakas, tavallinen ihminen, ymmärtää,
mitä Kelalta saadussa kirjeessä lukee. Kun on
kyse ihmisen toimeentulosta ja perusoikeuksien toteutumisesta ja
varsinkin, jos päätöksestä tiedotetaan
kirjallisesti, tulee kapulakieltä välttää.
Kun ihminen ymmärtää, minkä takia
hän on saanut hakemukselleen kielteisen päätöksen,
ei hän tee valitusta sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan
ainakaan sen takia, ettei ymmärrä perusteluja.
Tämän vuoksi sosiaali- ja terveysvaliokunta päätyi
myöskin yksimielisesti toiseen lausumaehdotukseen, joka
peräänkuuluttaa Kelan asiakaspalvelutyön
edelleenkehittämistä niin, että se palvelisi
entistä paremmin asiakkaita ja heidän tarpeitaan
vaikeissa elämäntilanteissa.
Sosiaalivakuutusasioiden ensimmäisen asteen ratkaisujen
oikaisumenettelyjen toimivuus on keskeisessä roolissa myös
sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle tulevien valitusten määrän
ehkäisyssä ja osaltaan myös kansalaisten oikeusturvan
toteuttajana ja ensimmäisenä porttivahtina.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä asia on todella vakavampi
kuin vaan hallintoon ja byrokratiaan liittyvä. Kyseessä on
toimeentulon rajoilla elävien ihmisten asumistuen ja perusturvan,
sosiaaliturvan, peruselementit, joihin kuukausisotalla, lähes
vuosisotalla, ihmiset joutuvat valitusten kautta hakemaan korjausta.
Kansaneläkelaitoksen valtuutetuissa otettiin taholtamme
tämä asia syystalvella esille ja edellytettiin
sosiaali- ja terveysministeriöltä pikaisia toimenpiteitä,
jotta tähän asiaan saadaan korjausta. On tärkeätä,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta lisää myös
konkreettisesti näitä paineita, mutta tässä ei
riitä nyt lomakkeiden kehittäminen, vaan tässä on
kyseessä ihmisten perusturvan parempi hoitaminen, kuten
oikeusvaltiossa pitää asian olla.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Kaikille kansanedustajille on varmasti tuttu
se tilanne, jossa työkyvyttömäksi itsensä kokenut
ja sen mukaisen lääkärinlausunnon saanut
ihminen on hakenut työkyvyttömyyseläkettä mutta
se anomus on hylätty. Jokaiselle meistä varmasti
on tullut tällaisia tapauksia koskevia yhteydenottoja.
Tämä sama tilanne koskee varmasti kokemustemme
perusteella monia muitakin sosiaalietuuksia.
Kaikkein surkein jamahan se on silloin, kun esimerkiksi työkyvytön
ei saa eläkettä mutta ei pääse
enää töihinkään, kun
on kuitenkin tosiasiassa sairas. Kaikkein surkeinta on se valituksen käsittelyajan
pituus. Se on löysässä hirressä riippumista
vähintäänkin, ja siihen pitää tulla
korjaus. Ihmisellä ei voi olla huonompaa jamaa kuin se,
ettei ole saanut jotain etuutta, joka kuuluu hänelle, mutta
sitten kun valittaa, niin se valitus kestää, tällä hetkellä näyttää olevan
niin, että keskimäärin kolmetoista kuukautta.
Onhan tämmöinen tilanne ihan käsittämätön:
toista vuotta saa odotella päätöstä valitukseen,
jossa usein on erittäin vahvat ja laajaltikin haetut perusteet.
Minä pidän erittäin hyvänä tätä parannusta, joka
tässä on tulossa, mutta tässä on
kuitenkin tämä askel, joka eteenpäin
otetaan, täysin riittämätön.
Laki on niin kuin luetaan, sanotaan, mutta kyllä se on
myös niin, että laki on käytännössä sen
mukainen, mitkä ovat resurssit, jotka sen toimeenpanemiseen
osoitetaan. Nyt on taas puute siitä parhaasta eli rahasta
tämänkin lain toimeenpanossa. Ei ole käsittelijöiden
vika, että sinne tämmöinen ruuhka on
syntynyt. Siellä on liian vähän väkeä yksinkertaisesti.
Nyt tulee jonkun verran voimavaroja lisää, mutta
ei lähimainkaan riittävästi.
Valiokunnan ponnet ovat minusta hyviä, ei tässä ole
mitään ongelmaa sinänsä, mutta
ei tämä ponsilla hoidu. Ensi vuoden budjettiin
pitää tulla rahaa, ja pannaan se nyt yhdessä mieleen,
että tässä on kysymys niistä ihmisistä ja
niiden ihmisten kohtalosta, jotka ovat varmasti ehkä kaikkien tukalimmassa
asemassa koko yhteiskunnassa — tietysti pitkäaikaissairaat
ovat vielä asia erikseen, mutta hyvin vaikeassa jamassa
olevista ihmisistä ja heidän kohtalostaan on nyt
kysymys. Laitetaan sinne ensi vuoden budjettiin selvästi enemmän
rahaa kuin mitä tässä esimerkiksi on joiltakin
tahoilta tullut, 200 000 euroa tai jotain muuta tämmöistä,
ei niillä montaa ihmistä palkata. Sinne pitää saada
käsittelijöitä varten todella reilusti
lisää resursseja. Tämän pitäisi
olla eduskunnan yhteinen tahto.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Valitusten käsittelyaika on todellakin
luvattoman pitkä. Osasyynä lienee se, että uudelleenorganisoinnit
eivät ole ehkä täysin tietyiltä osin
onnistuneet. Tässä herää kysymys
siitä, onko muutoksen hallinnassa jäänyt
uupumaan niin sanottu riskien hallinta, jossa huomioidaan nämä muutoksen
tuomat riskit. Toivoisinkin, että jatkossa, kun meillä tapahtuu
lainsäädännön kautta näitä muutoksia,
meillä sisältyisi niihin myöskin riskien
hallinta ja toimenpiteet, joilla estetään tällaiset
ongelmat, vielä kun on kysymys meidän kansalaistemme
toimeentulosta monelta osin tässä.
Valiokunta on mielestäni puuttunut keskeisiin asioihin,
esimerkiksi vaikutetaan valitusten määrään.
Se on myös edunsaajien etu. Valiokunnan näkemyksissä,
täytyy sanoa, nostetaan esille se, että vaikutetaan
Kelan työmenetelmiin. Varmasti Kelan työmenetelmissä on
paljon kehitettä-vää, samoin myöskin
muutoksenhakulautakunnan työmenetelmissä. Samoin
näkisin tärkeänä, että tunnistetaan
selkeästi ne syyt, jotka aiheuttavat näitä valituksia,
koska ei ole kenenkään etu, että joudutaan
tilanteeseen, jossa joudutaan valittamaan, ja pureuduttaisiin siihen,
millä tavalla nämä syyt saadaan poistettua.
Haluan tähän lopuksi ottaa esille ed. Anneli Kiljusen
näkemyksen, kun hän totesi, että järjestelmien
tulee olla ihmisiä varten. Mielestäni tässä kohdassa
meillä Kelan valtuutetuilla on paljon työsarkaa
edessämme.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ilmassa on pikkuisen selittelyn makua. Kun
siitä laista, joka tämän aiheutti, eli
näitten alueellisten muutoksenhakulautakuntien lopettamisesta
päätettiin, nämä kaikki, myöskin
nämä uhkakuvat, olivat tiedossa. Eduskunta pääsi
päättämään juuri tältä pöydältä.
On aivan selvää, että kun lopetettiin
viisi lautakuntaa, joissa kymmeniä vuosia asioita ratkaisseet ihmiset
korvattiin uusilla voimilla, jotka sijoitettiin tänne Helsinkiin,
niin tällainen oli odotettavissa. Valitettavasti silloisen
hallituksen tahto ajettiin läpi ja nyt me siitä sitten
maksamme. Toivottavasti tällä pystymme pitämään
huolen siitä, ettemme ajaudu vielä pahempaan tilanteeseen.
Valto Koski /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tulin tänne korokkeelle sen
takia, että olin edellisen vaalikauden aikana sosiaali-
ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja ja tunnen osittain olevani vastuussa
siitä, mikä keskustelussa kohdistuu edellisen
valiokunnan päätöksiin.
On ikävää tietysti, että ihmiset
syyttään tällaisissa asioissa joutuvat
yleensä tähän valittamiskierteeseen.
Olen samaa mieltä kuin ed. Lauslahti, että pitäisi
pyrkiä siihen, että näitä valituksia syntyisi
mahdollisimman vähän, taikka sitten olisi itseoikaisumenettely,
jolla voitaisiin yksinkertaistaa tätä järjestelmää,
niin ettei tarvitse tällaista byrokratiaa pitää yllä,
kun se näyttää melko mittavasti rakennettunakin
vastaavan huonosti kansalaisten odotuksiin. Kun kysymyksessä on usein
ihminen, jolla on muutenkin ainakin taloudellisesti ahdasta, niin
sitten tuntuu vielä enemmän huonolta tämä asia.
Haluan kuitenkin palauttaa mieliin, mitä tapahtui silloin,
kun tätä asiaa edellisen eduskuntakauden aikana
käsiteltiin. Meillähän sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunta muodostettiin vuoden 2007 alusta, niin kuin
täällä on todettu, yhdistämällä tarkastuslautakunta
ja Kansaneläkelaitoksen yhteydessä toimineet sosiaalivakuutuslautakunnat.
Näiden tehtävät siirrettiin sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnalle. Aika hyvät lähtökohdat
mielestäni oli tämän lain käsittelylle,
kun tämä esitys perustui toimeentuloturvan muutoksenhakukomitean
ehdotuksiin. Pidän parempana tällaista lakien
komiteavalmistelua kuin ministeriön sisäistä valmistelua
sen takia, että usein tuntuu siltä, että ministeriöissä,
erityisesti sosiaali- ja terveysministeriössä,
resursseja näitten asioitten perusteelliseen käsittelyyn
on riittämättömästi. Kun tässä oli
nyt komiteanmietintö takana, niin kuvittelin niin, että siellä on
riittävästi pohdiskeltu eri näkökulmista
tätä asiaa.
Tämän lainmuutoksen tavoitteenahan oli yhdenmukaistaa
muutoksenhakujärjestelmää toimeentuloturva-asioissa
Kansaneläkelaitoksen etuusasioissa tekemien päätösten
osalta. Muistan, että kun asiaa valiokunnassa käsiteltiin,
niin Kansaneläkelaitoksen edustajat eivät olleet
sitä mieltä, että pitää siirtyä tähän
järjestelmään välittömästi,
vaan olivat sitä mieltä, että ne asiat,
jotka olivat silloisten toimielinten käsittelyssä,
olisi pitänyt hoitaa sitä kautta loppuun ja sitten
uudet asiat ohjata tälle muutoksenhakulautakunnalle. Tähän
johtopäätökseen ei kuitenkaan Kelan asiantuntijalausunnoista
huolimatta päädytty. Nyt ollaan sitten tilanteessa,
jota voidaan arvioida siltäkin pohjalta, olisiko se johtanut
parempaan lopputulokseen.
Muistan myöskin, että Kelan valtuutettuna
tähän asiaan äskettäin on puututtu,
ja toivon mukaan sillä on ollut merkitys sille, että tämä asia
on näin nopeasti saatu eduskuntaan uudelleen käsittelyyn,
ja toivon myöskin, että ne ohjeet, jotka Kansaneläkelaitos
on tätä lain valmistelua käsiteltäessä antanut,
olisi otettu huomioon, jolloinka olisi sitten asiantuntijaelimen
kautta saatu tälle sellaista pohjaa, joka paremmin vastaisi
tarkoitustaan.
Vielä lainaan täältä tekstistä muutamaa
kohtaa: "Uudistuksen tavoitteena oli myös valitusten käsittelyaikojen
lyhentäminen sekä hallintokäyttölain
menettelysäännösten toteutumisen varmistaminen
sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toiminnassa." Sitten omituinen
tilanne tässä on kuitenkin syntynyt, niin kuin
täällä on päivitelty, että uudistus
merkitsi kuitenkin käsiteltävien asioiden lisääntymistä muutoksenhakulautakunnassa.
En tiedä, onko selvitetty, minkä takia nämä ovat
lisääntyneet, se olisi aika mielenkiintoinen asia
tietää. Silloin kuitenkin arvioitiin, että lautakuntaan
saapuu noin 20 000 asiaa vuodessa, ja kuitenkin 2007 saapuvien
valitusten määrä ylitti tuon 20 000:n
määrän 1 500 valituksella. Lisäksi
Kansaneläkelaitoksen sosiaalivakuutuslautakunnista siirtyi
keskeneräisinä asioina 3 200 valitusta,
ja kun nämä 1 500 ja 3 200 lasketaan
yhteen, tosi mittavasta valitusten määrästä on
kysymys. Sitten kun verrataan sitä, kuinka paljon tämä uudistettu
muutoksenhakulautakunta pystyy vuodessa asioita käsittelemään,
niin se on noin 13 600 tämän tiedon perusteella,
joka on tilastoista kerätty. Aika iso kaula jää,
eikä ole odotettavissa lähiaikoinakaan semmoista
tilannetta, jossa kansalaisten oikeusturva tältä osin
paremmaksi muuttuisi, enkä usko, että rahallakaan
näitä asioita voidaan hoitaa. Parempi olisi vielä palata
siihen, jonka äsken totesin, että pitäisi
lainsäädännön olla sellainen
tai sitten pitäisi olla oikaisumenettelyn sellainen, jossa pystyttäisiin
mahdollisimman paljon asioita hoitamaan suoraan sillä tasolla,
jolla kansalaiset asioivat.
Sitten vielä sosiaali- ja terveysvaliokunnan kannanottoon.
Mielestäni valiokunnan lausumaehdotukset puoltavat hyvin
paikkaansa. Ainoastaan tähän 2. lausumaehdotukseen,
jossa todetaan, että "eduskunta edellyttää,
että muutoksenhakutarvetta sosiaalivakuutusasioissa pyritään vähentämään
kehittämällä edelleen päätösten
perusteluja ja asiakkaiden informointia ja että sosiaalivakuutusasioiden
ensimmäisen asteen ratkaisujen oikaisumenettelyn toimivuus
ja kehittämistarpeet selvitetään pikaisesti",
olisi voinut nimenomaan vielä ottaa sen kohdan, että oikaisumenettelyjärjestelmä olisi
tutkittu ja selvitetty ja sitten lainsäädännön
monimutkaisuuden vaikutukset tähän käytäntöön.
Tätä olisin tässä vielä kaivannut,
vaikka jossakin määrin tietysti se on luettavissa
täältä tekstistä, jos oikein
tarkkana on.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Koski kävi ansiokkaasti läpi tätä,
miksi tähän on ryhdytty. Nämä viisi
alueellista valituslautakuntaa romutettiin ja sitten keskitettiin
kaikki tänne yhteen paikkaan Helsinkiin, että sillä saataisiin
yhdenmukaisia päätöksiä. Ihmettelin
vaan silloin jo aikanaan sitä mutta nyt vielä enemmän,
kun nyt on nähty, mikä ongelma on tullut. Nyt
kun tietotekniikka on käytössä, eikö sitä olisi
voitu tehdä siten, jotta tämä tieto olisi
kyllä siirtynyt aika nopeasti ja olisi voitu kysyä toisilta
lautakunnilta lausuntoa tai verkosta katsoa se? Jos on ongelmallinen
tapaus, niin olisi voitu yhdenmukaistaa, koska nyt nähdään
se tilanne, mikä silloin, niin kuin ed. E. Virtanen totesi,
ennakoitiin, mikä tulee olemaan tilanne, kun tämä pannaan
yhteen isoon nippuun ja valituksia on hirveästi käsittelyssä.
Nyt nähdään tämä oikeusturvan
taso, mikä tässä on syntynyt.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Perjantaina kuuntelin tarkkaan käytetyt
puheenvuorot ja nyt tänään iltapäivälläkin
ihan samalla tavalla. Tulivat mieleen juuri semmoiset asiat, mitkä ed.
Valto Koski kerkisi tässä jo äsken toteamaan
edellisen eduskunnan ajalta, eikö tässä olisi
ollut mahdollista palata lähtöruutuun takaisin,
jos se niin sanottu uudistus meni pieleen, niin miksi ei sitten
näin voitu tehdä. Kun sitten tässä on
oikein voimakkaat ponnet eräällä tavalla
mutta ei ole laitettu päivämäärää,
johonka mennessä selvityksen pitää tulla,
mitenkä tämä perustavaa laatua oleva
perusturva-asia on nyt meneillään, sitä ihmettelen.
Mutta ehkä sosiaali- ja terveysvaliokunnalla on sellainen
mekanismi, että se seuranta on automaattinen, ettei tarvitse
päivämääriä laittaakaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
asia on niille ihmisille tärkeä, jotka haluavat
saada oikeutta asioissaan. Silloin pitkät ajat, jokainen
kuukausikin, ovat liikaa, tuottavat heille ongelmia. Tässä suhteessa haluan
vain yhtyä niihin ajatuksiin, joita ed. Heikkinen keskustelun
alussa toi esille.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Edellinen hallitus ja tämä hallitus
ovat kirjanneet ohjelmaansa alueellistamisen. Tässä alueellistettiin maakunnista
nämä lautakunnat Helsinkiin. Sekin on tietysti
yksi näkökulma. Nyt minä olisin odottanut
samaa, mitä tässä jotkut jo ennättivät edellä puhua.
Kun nyt on todettu, jotta virhe on tapahtunut, eikö meidän
pitäisi nyt lähteä siitä, jotta
palataan siihen aikaisempaan järjestelmään,
joka oli toimiva? Maakunnissa tunnettiin hyvin nämä tekijät.
Se systeemi toimi. Siellä oli helppo ihmisten jopa ottaa
yhteyttä niihin ihmisiin ja he olivat asiantuntijoita.
Nyt kun se järjestelmä aikanaan purettiin, tässä tapahtui
tämmöinen ongelma, jotta ihmiset saavat nyt odottaa
sitä valituksen lopputulosta hyvin pitkään.
Onko se 1 vuosi ja 4 kuukautta, tai mitä mahtavat ollakaan käsittelyajat
tällä hetkellä siellä, ja se
aika on liian pitkä. Jos muuta nyt tämä hallitus
ei pysty tekemään tässä, niin
ainakin pitäisi tehdä semmoinen laki, jotta vähintään
puolessa vuodessa pitää tulla aina päätös,
jolloin pakotettaisiin tämä järjestelmä toimimaan
siten, jotta ihminen ei olisi siinä löysässä hirressä niin
pitkiä aikoja kuin tällä hetkellä.
Toinen on se järjestelmä, jotta kyllähän
edelleen pitää katsoa, kun täällä on
hoitava lääkäri, joka antaa lausunnon
ja joka on erikoislääkäri monessa tapauksessa,
ja Kelan lääkäri, niin puhuvatko he samaa
kieltä ihan oikeasti. Samaten se ensimmäinen käsittely
kun tulee, onpa se sairauspäiväraha tai eläkehakemus,
niin kyllähän siihen pitää panostaa
paljon, jotta se päätös on sitten oikea
ja katsotaan sen hoitavan lääkärin lausuntoja
enemmän kuin jonkun asiantuntijalääkärin,
joka sattuu olemaan satojen kilometrien päässä ja
kirjoittaa kirjoituspöydän ääressä sen lausunnon,
jotta tämä on terve ihminen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta käsittelee
todella kaikkein heikoimmassa ja vaikeimmassa asemassa olevien ihmisten
ja perheiden perusturvaan liittyviä valituksia pääosin,
kyllä osittain muitakin, mutta näitä erityisesti.
On yhdyttävä siihen, mikä täällä on
noussut esille, että käsittelyajat ovat täysin
kohtuuttomat, kun menee runsaasti yli vuoden aika odotellessa päätöstä valitukseen.
Tämä on ollut aika pitkäänkin
ongelma, ja sitä yritettiin edellisen hallituksen ministeri
Haataisen esityksestä korjata, mutta pieleen näytti
menneen. Onko palattava takaisin vai ei, siihen en osaa ottaa kantaa.
Mutta siihen osaan ottaa, että tilanne tällä hetkellä on
kestämätön ja vaatii todella voimakkaita
toimenpiteitä näiden viivytysten syiden poistamiseksi,
ovat ne sitten itse etuuslaeissa tai sitten tässä valitusjärjestelmässä.
Herra puhemies! Kun sosiaali- ja terveysvaliokunta esittää yksimielisesti
tätä ensimmäistä pontta, jossa
edellytetään, että lautakunnalle turvataan
kansalaisten oikeusturvan ja lautakunnan toimintakyvyn edellyttämät
henkilöstövoimavarat, niin oletan, että myös
sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet puheenjohtaja Rehulan
johdolla syksyllä äänestävät
niitten lisämäärärahojen puolesta,
joita mahdollisesti joudumme tekemään, ellei hallitus
vapaaehtoisesti toimi tämän eduskunnan pian yksimielisesti
hyväksymän ponnen mukaisesti. On siis todella
tärkeää, että erityisesti tämän
erikoisvaliokunnan jäsenet ja puheenjohtaja toimivat oman
esityksensä mukaisesti johdonmukaisesti loppuun asti. Tässä aletaan
olla sellaisessa tilanteessa, että voi sanoa, että on
perustuslaillinen ongelma kansalaisten kannalta, kun päätösten
tekoajat ovat näin pitkiä.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Kyseessä on erittäin keskeinen
kansalaisten perusturvallisuuteen ja oikeusvaltioonkin liittyvä laajempi
kysymys. Ed. Pulliainen oli tässä täsmälleen
oikeassa, että kun eduskunta lausuu ja edellyttää jotakin,
on ehdottomasti varmistettava, että eduskunnan tahto myös
toteutuu hallituksen budjettivalmistelussa ja hallituksen esityksien
muodossa. Eduskunnan budjettivaltaa, ylimpänä budjettivaltaa
pitävänä pitää tietysti
itse valtiovarainvaliokunnassa muun muassa tämän
tyyppinen asia varmistaa. Kun Kansaneläkelaitoksen valtuutettuna
olin ottamassa asiaa viime talvena esille, tätä oikeusturvaan
liittyvää vakavaa epäkohtaa, jossa toimeentulon
rajoilla olevan ihmisen peruselämän edellytykset
roikkuvat tuolla vuoden ajan valituskierteessä, siinä yhteydessä edellytettiin
sosiaali- ja terveysministeriöltä toimia. Ne ovat
varmaan osaltaan vaikuttaneet siihen, että tätä asiaa
on nyt tuotu eduskunnan käsittelyyn. Mutta kyllä tässä myöskin
Kansaneläkelaitoksen valtuutetuissa meidän on
pidettävä painetta nyt yllä, koska tällaiset
ilman määräaikoja olevat yleiset lausumat
ovat kasvojenpesua, ne eivät ole vastuullista asianhoitoa.
Lisäbudjetissa esimerkiksi olisi voitu edellyttää hallitukselta
jo tiettyjä voimavaroihin liittyviä kysymyksiä.
Sitten, herra puhemies, liityn siihen, että tasapuolisuus
ja oikeudenmukaisuus eivät vakuutuslaitosten päätöksissä myöskään
toteudu ja valitusmenettelyssä on myös muitakin
epäkohtia. Tässä yhteydessä kiinnitän
huomion nimenomaan esillä olleeseen työkyvyttömyyseläkepäätöksiä koskevaan
päätöksentekoon, jossa useat henkilöt
ratkaisevat vakuutuslääkärin lausunnon pohjalta
usein eläke- ja muut korvauspäätökset. Huolimatta
perusteellisesta lääketieteellisestä tutkimuksesta,
jonka perusteella hoitavat lääkärit ovat
todenneet potilaan pysyvästi työkyvyttömäksi
ja potilaan asiaan perehtyneet monet henkilöt ja tutkimustulokset
antavat yhteneväisenkin näytön, ovat
vakuutusyhtiöt hylänneet työkyvyttömyyseläkehakemuksen.
On kysyttävä, soveltavatko vakuutuslääkärit
lakia vain vakuutusyhtiöiden näkökulmasta
siten, että vakuutuksen-ottajien oikeusturva vaarantuu.
Tämä on erittäin keskeinen kysymys. Ei
voi olla niin, että korvausasioissa ei kuunnella esimerkiksi
hoitavia ja potilaan tilanteen tuntevia erikoislääkäreitä.
Inhimillisyys ja myöskin riippumattomuus ja uskottavuus
ovat näissä useiden vakuutusyhtiöiden ratkaisuissa
vaarantuneet. Kansalaisten tyytymättömyyttä on
kohdistunut erityisesti If-vakuutusyhtiöön viime
aikoina. Valtio omistaa itse asiassa seitsemännen osan
kyseisestä vakuutusyhtiöstä.
Silloinkin kun henkilö valittaa eläkelaitoksen päätöksestä,
hän voi joutua kohtaamaan sosiaaliturvan muutoksenhakujärjestelmään
liittyvät ongelmat: käsittelyajat ovat pitkiä,
lääketieteellisten seikkojen arviointipäätöksien
teko ei tapahdu avoimesti, ja päätökset
ovat riittämättömästi perusteltuja.
Esimerkiksi eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio kiinnitti
tähän huomiota, muutoksenhakuelinten jäsenten
rooliin myöskin toisaalta lainsäädäntötyössä mukana olevina
ja toisaalta tuomareina, mikä ei hänen mielestään
edistä luottamusta muutoksenhakujärjestelmään.
Lainsäädäntövallan, tuomiovallan
ja täytäntöönpanovallan erottaminen
toisistaan kuuluu demokraattisen hallintomuodon peruspilareihin.
Valitusprosessien pituus aiheuttaa vakavia ongelmia inhimillisellä tasolla.
Oikeusturvan vaarantumisen vuoksi joudutaan kohtaamaan usein myös
kohtuuttomia taloudellisia vaikeuksia. Hakija saattaa pudota, ja
usein putoaa, toimeentuloloukkuun. Hän ei ole työnhakijana työvoimatoimistossa
eikä enää saa sairauspäivärahaa,
mutta ei myöskään eläkettä.
Tämä on arkea hyvinvointivaltio-Suomessa.
Herra puhemies! Tältä osin näitä asioita
on niin eduskunnan, valiokunnan, sosiaali- ja terveysministeriön
kuin Kelan valtuutettujen puolella jatkuvasti pidettävä esillä,
hyvinvointivaltion ja perusturvan kriteerejä sekä luottamusta myös
hallinnon toimivuuteen ja yhteiskunnan tarjoaman oikeusturvan riittävyyteen.
Vähemmästä ei ole kysymys.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Olin itsekin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
viime kaudella, kuten ed. Koski. Silloin jo epäilimme,
että tämä organisaatio ei ole hyvin suunniteltu
eikä tarpeeksi rahoitettu, ja nyt me olemme sitten tässä tilanteessa.
Mutta rahaahan on tässä lisätalousarviossa — jos
olette avanneet sen omalla pöydällänne
olevan — 220 000 annetaan nyt Somlalle. Jostainhan
tämä työvoiman lisäreservin
palkkaaminen täytyy aloittaa.
Sitten myös sekä ed. Rajamäki että ed.
Tennilä puhuivat näistä työeläkeasioista.
Suurin osa työeläkeasioistahan ratkaistaan työeläkejärjestelmässä eikä suinkaan
Somlassa. (Ed. Rajamäki: Sormi osoitti vakuutusyhtiöitä!)
Siellä ratkaistaan hyvin pienet eläkkeet ainoastaan,
eli kyllä nämä työeläkejärjestelmät
ovat aika hyvin pystyneet hoitamaan tämän asiansa.
Kyllä me valiokunnassa olemme valmiit seuraamaan tätä asiaa, kuten
nämä seurausponnet ovat osoittaneet, mutta alun
perinhän tämä koko ratkaisu oli huonosti suunniteltu.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Painotan tuota valiokunnan toista pontta.
Sosiaaliturva-asioissa pitäisi paljon laajemmassa mitassa
siirtyä oikaisumenettelyyn, niin että se olisi
se ensisijainen tapa. Nykyisinkin vaikka se on rajoitettua, sillä ratkaistaan
neljäkymmentä kertaa enemmän asioita
kuin valituksien kautta tapahtuvien muutosten muodossa.
Monien Kelan maksamien etuuksien osalta voisi hyvin ottaa mallia
verotuksen oikaisumenettelystä, jossa oikaisu on itse asiassa
pääsääntö ja valitus
harvemmin tarvittava poikkeusmenettely. Ne ovat tyypillisesti tämmöisiä markkamääriä,
aika tarkkaan laissa säädettyjä ehtoja,
jotka pitää täyttää.
Nyt vain ongelma on se, että kun nykymallissa periaatteessa
sama käsittelijä, joka on ratkaisun tehnyt, joutuisi
oikaisemaan, niin siinä on korkea henkinen kynnys. Pitäisi
toiselle kirjoituspöydälle viedä ne oikaisuasiat,
ja sen oikaisun pitäisi olla etuoikeutettu tapa saada oikeutta.
Siihen voisi tätä ed. Esa Lahtelan kaipaamaa desentralisaatiota
tuoda takaisin, elikkä voisi sitten Kelan alueittain tapahtua
tämä oikaisukäsittely, jolloinka myöskin
tämä eri toimistojen ratkaisukäytäntöjen
yhdenmukaistaminen voisi tapahtua jo oikaisuvaiheessa ja huomattavasti
nopeammin, yksinkertaisemmin kuin valituksien käsittely
ja odottaminen.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos palautteesta, arvoisat edustajat,
valiokunnalle valiokunnan tekemästä ja valiokunnan
tämän keskustelun perusteella tekemättä jättämästäkin
työstä.
Ensinnäkin, kun keskustelussa on sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnasta
annetun lain muuttaminen, tässä voisi pitää jonkunlaisen
historiakatsauksen siitä, millä perusteilla ja
minkä valmistelun kautta päädyimme tilanteeseen,
jossa nämä alueelliset sosiaalivakuutuslautakunnat lakkautettiin
ja siirryttiin vuoden 2007 alusta yhteen sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan.
Se olisi yhden pienen kertomuksen aihe. Miksi totean tämän,
on se, että täällä osa käytetyistä puheenvuoroista,
varsinkin opposition taholta, meinaa aktiivisesti unohtaa sen, miksi
tässä tilanteessa ollaan.
Toisekseen, on kysymys ihmisten perusturvasta ja perusturvaan
liittyvien asioiden mahdollisimman hyvästä hoidosta,
mahdollisimman joutuisasta hoidosta. Kyllä minä annan
kiitoksen hallitukselle. Ne ongelmat, jotka aikanaan tätä lakia
säädettäessä hahmotettiin, olivat
silloin tiedossa. Olemme tänään tilanteessa,
missä 28 000 valitusta odottaa päätöstään.
Keskimääräinen käsittelyaika
on 13 kuukautta. Kysymys on aivan liian suuresta määrästä näitä valituksia.
Toisekseen kysymys on aivan liian pitkästä ajasta
odottaa sitä päätöstä.
Tämä hallituksen esitys, nyt valiokunnan mietintövaiheessa
ja istunnon käsittelyssä oleva esitys, pyrkii
pureutumaan kokonaisuudessaan siihen, että sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunta toimisi paremmin.
Täällä annettiin palautetta valiokunnan
tekemistä lausumista. Kiitos siitäkin, että näihin
olisi pitänyt kirjoittaa joku määräaika,
vaikka historia on se, että tämä laki
on säädetty vuonna 2006, tullut voimaan vuoden
2007 alusta ja nyt ollaan tilanteessa, jossa oleellisesti sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnan toimintatapoja lainsäädännön
kautta muutetaan, kun me tässä mietinnössä vielä sanomme ääneen
sen, että me emme usko siihen, että tämä lautakunta
edelleenkään tulee toimimaan niin, että se
aivan rasvassa lähiaikoina olisi. Nämä lausumat
on tehty muuten tänne ihan tosissaan, ja varsinkin ed.
Rajamäelle haluan sanoa, että kyllä nämä lausumat
kannattaa lukea jo ihan sen vuoksi, että te äsken
käytännössä nollasitte koko
lausumien merkityksen.
Toinen asia. Lisäbudjetissa on 220 000 euroa sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnalle rahaa. Raha on tässä kohtaa
tärkeä. Sinne tarvitaan uusia esittelijöitä,
tarvitaan valmistelukoneistoa purkamaan näitä jonoja.
Mutta tässä, jos missä, voi sanoa, että raha
ei ole ainoa ratkaiseva tekijä, vaan prosessit pitää saada
sellaiseen asentoon, että se lisävalitusten määrä pystyttäisiin
käsittelemään edes kohtuullisessa ajassa
ja näitä jonoja pystyttäisiin edes jollakin
aikataululla purkamaan.
Tässä yhteydessä en malta olla mainitsematta yhtä yksityiskohtaa.
Tuolloin aikanaan, kun tätä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan
liittyvää lainsäädäntöä tehtiin,
oli käsittelemättömiä asioita
vajaa 20 000. Silloin sanottiin, että haettiin
ratkaisua sille, että tämä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta
olisi päässyt aloittamaan niin sanotusti puhtaalta
pöydältä. Olisi mielenkiintoista kuulla
aivan aidosti ja oikeasti, miksi esimerkiksi se malli, että Kelassa
nämä alueelliset sosiaalivakuutuslautakunnat olisivat hoitaneet
oman savottansa loppuun ja sitä kautta Somla olisi päässyt
puhtaalta pöydältä aloittamaan, ei aikanaan
käynyt?
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rajamäki, en nyt ihan tarkkaan
muista siteerata, oliko kysymys valiokunnan käsienpesusta
vai kasvojenpesusta, mutta kyllä hieman oudolta tuntuu,
että noinkin kokenut parlamentaarikko nollaa tämän
kaltaiset lausumat, jotka ovat vielä yksimielisen mietinnön
lausumia. Lausumia tulee ja menee, ja aikanaan on ed. Ala-Nissilä,
nykyinen EU-virkamies, todennut, että jos lausumilla maailma
kuntoon laitettaisiin, niin maailma olisi toisen näköinen.
Mutta lausumia on kuitenkin erilaisia, ja tässähän
on lähetetty terveisiä muun muassa Kansaneläkelaitokselle.
Toisekseen, ed. Rajamäki, kun te sanoitte puheenvuorossanne,
että kun te otitte tämän asian noin vuosi
sitten Kelan valtuutetuissa esille, niin tämä prosessi
lähti liikkeelle, kysyn teiltä, ed. Rajamäki:
Missä te olitte silloin, (Ed. Rajamäki: Kelan
valtuutettu, kyllä!) kun ministeri Rajamäki oli
mukana tekemässä hallituksen yksimielistä esitystä,
kun tämä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta
aikanaan, se lainsäädäntö, tänne eduskuntaan
tuotiin? Tämä historiakatsaus on tarpeeton ainakin
niitten 28 000 ihmisen osalta, jotka sitä päätöstään
viimesijaisen toimeentulonsa tilanteesta odottavat. Mutta kun eduskunnan istuntosalissa,
julkisella foorumilla, te kerrotte, että te otitte vuosi
sitten tämän asian esille, kysyn teiltä,
missä te olitte silloin, kun hallitus aikanaan tämän
esityksen antoi.
Toisekseen, todella toivon, että te Kansaneläkelaitoksen
valtuutettuna, ja muutkin Kansaneläkelaitoksen valtuutetut
pidätte tätä asiaa yllä. Nimittäin
nythän tämä ei ole enää Kelan
käsissä muuten kuin siltä osin, mikä liittyy
tähän valiokunnan tekemään lausumaan,
johon varapuhemies Koskinenkin otti täällä kantaa.
Kyllä Kelalle on sellaisia terveisiä eduskunnan
sosiaali- ja terveysvaliokunnasta, että miksi ensin vastataan, että meillä ovat
asiat kunnossa, ja vasta sen jälkeen lähdetään
miettimään, mitä niille omille prosesseille
voisi tehdä. Tiedän, että Kela tekee 18
miljoonaa päätöstä vuodessa.
Tämähän on marginaalimäärä verrattuna
tähän kokonaisuuteen, mitä näistä asioista
valitetaan. Mutta ottaen huomioon se inhimillinen tilanne, joka
ihmisen kohdalla on, kun on siitä perusturvasta, vähimmäisturvasta,
kysymys, toivon, että Kela itsekin miettii ja hakee itseoikaisumenettelyn
kautta, jollaista esimerkiksi verohallinnossa on onnistuneesti käytetty,
keinoja siihen, että tämä tilanne voisi
näiltäkin osin parantua, niin että sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnan käsittelyyn tulevien asioitten
määrä voisi vähentyä.
Tämä on ehkä turhankin kärjekäs
kannan ottaminen yhden edustajan puheenvuoroon, mutta kyllä hieman
omituiselta tuntuu kokeneen parlamentaarikon puhe tilanteessa, jossa
on aivan aidosti hallituksen esitys, jolla on pyritty nykytilannetta
korjaamaan. Toisekseen, jos lukee tämän mietinnön,
tässä on analysoitu tämä tilanne ja
lähetetään terveisiä niille
tahoille, joilla viime kädessä a) on vastuu ja
b) vastuu myös valmistelusta, jotta tulevaisuudessa eteenpäin
päästään.
Ed. Rajamäki, nämä ponnet ja nämä lausumat eivät
ole kasvojenpesua, vaan nämä ovat viesti siitä,
että ei yksin raha, ei yksin lautakunnan kokoonpano, eivät
yksin tekniikat ratkaise, vaan tässä pitää katsoa
tämä kokonaisuus ja muistaa se, että on
viimesijaisen toimeentuloturvan asioista kysymys. Siellä on
aito hätä ihmisillä. Kuka teki vuosi
tai kaksi sitten jotakin, niin eipä sillä juuri
merkitystä ole. Nyt pitää hakea ratkaisuja, joilla
pärjätään tulevaisuuteen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rehula piti tietysti henkilökohtaisen
puheen henkilökohtaisena ed. Rajamäelle. Mutta
kun siinä samaan asiaan minäkin kiinnitin huomiota äsken,
niin tähdennän yhtä asiaa vaan: Kun asiat
on just niin kuin ed. Rehula äsken tässä kuvasi
ja kun ponnet sinänsä, lausumat, ovat ihan asiallisia
ja äärimmäisen täsmällisiä jnp.
ja kun ne ovat juuri sitä, mitä ed. Rehulakin
halusi korostaa niitten olevan, niin silloin raportti siitä toteutumasta
valiokunnalle tiettyyn päivämäärään
mennessä olisi ollut erinomaisen paikallaan, mutta eri
valiokunnilla on eri käytännöt. Se on
tuolla tarkastusvaliokunnassakin nyt havaittu, että käytäntöjä on
ollut historiallisesti monia.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Rehula valiokunnan puheenjohtajana piti
hyvän katsauksen siihen, mitä on todella tapahtunut.
Täytyy sanoa, että kyllä hallitus aina
on kokonaisuudessaan vastuussa esityksistään ja
niin edellinenkin hallitus siitä esityksestä,
jonka johdosta tähän tilanteeseen on tultu. Silloin
katseet tietysti kääntyvät tuonne sosialidemokraattien
suuntaan, miksi asia meni tällaiseen juntturaan niin sanotusti
kuin tämä on mennyt.
Myös se toinen asia, joka on polttavan tärkeä, johon
ed. Rajamäki otti kantaa, eli eläkehakemusten
hylkäys, vaikka on hyviä vankkoja perusteluita
ja erikoislääkärien lausuntoja, on vanha asia,
jota edelliset hallitukset enempää kuin nykyinenkään
eivät ole korjanneet. Ei ole esityksiä tullut.
Esimerkiksi sosialidemokraatit istuivat 12 vuotta hallituksessa.
Olisi voinut odottaa, että sieltä olisi tullut
esityksiä näin polttaviin ongelmiin, jotka edellisen
hallituksen ministeri nyt tuo täällä voimakkaasti
esille. Tärkeä asia, molemmat ovat äärimmäisen
tärkeitä asioita, mutta pitää olla
myös selkärankaa tunnustaa, miten asiat ovat menneisyydessä menneet.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse nuorempana olin uittohommissa tuolla
Pohjois-Karjalassa. Kun uitossa oli tämä tilanne,
siellä kuvattiin, että se on suma. Tässä on
nyt semmoisesta suman purusta kyse. Uittomiehen silmällä silloin
aikanaan, kun tätä lakia säädettiin, äänestin
vastaan, koska minä näin, että tässä on
tämmöinen ahtaumakohta ja tämä homma
ei tule toimimaan. Ne lääkkeet, mitä ed.
Rehula tuossa luetteli, vaikka oli hallituspuolueen edustaja, näin samalla
tavalla kuin ed. Erkki Virtanen, joka varmasti kohta tulee käyttämään
puheenvuoron. Äänestin samalla tavalla elikkä painoin
punaista, koska tiedossa oli, jotta tämä homma
ei vain tule toimimaan.
Toisaalta toinen närästävä kohta
tässä on se kysymys siitä, jotta silloin
keskitettiin kalliimmalle alueelle tämmöinen lautakunta,
mikä maksaa huomattavasti enemmän. Nyt olen sitä mieltä,
että tässä pitäisi tutkia muukin
mahdollisuus kuin mitä nämä ponnet tässä ovat.
Pitäisi katsoa, että ei välttämättä palata
viiteen. Voi olla kolme tai mikä vain, mutta katsottaisiin
uusi mahdollinen kokoonpano, jolloin alueellistettaisiin oikeasti
tämä valitus eli jolloin saataisiin myös
yksi tämmöinen hajautettu malli, johon tämäkin
hallitus on pyrkinyt, mutta valitettavasti tehnyt päinvastaisia
tekoja. Sen takia odotan, että tässä ryhdyttäisiin
muihinkin toimenpiteisiin hallituksen toimesta, jotta ihmisten oikeusturva
toteutuisi ja tämmöisessä säällisessä ajassa
nämä ihmiset saisivat päätöksensä eikä tarvitse
odottaa tiettävästi 1,4 vuotta tai joku tämmöinen
aika.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä todellakin esitin sen sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakuntaa koskevan viime kauden lakiesityksen hylkäämistä,
kuten täällä on todettu. Valitettavasti
ed. Rehula poistui täältä. Hän olisi
kuullut sellaisenkin kummallisen ilmiön kuin että opposition
edustaja ilmoittaa, että on lähempänä hänen
näkemyksiään kuin tällä hetkellä toisen
opposition edustajan eli ed. Rajamäen näkemyksiä.
Tuo lakiesitys tarjoaa, jos niin haluttaisiin, tulevaisuuden
politiikantutkijoille mielenkiintoisen tutkimuskohteen siitä,
miten eduskunnalla hyväksytettiin sellainen lakiesitys,
jonka kohdalla, jos edustajilla oikeasti olisi ollut perustuslain tarkoittama
vapaus toimia vain oikeutta, totuutta ja perustuslakia noudattaen,
eduskunnasta ei olisi löytynyt enemmistöä lakiesityksen
taakse. Mutta se oli hallituksen esitys, siis ministeri Haataisen,
joka juuri oli tullut ministeriksi, ja toisaalta taustalla oli kaksi
virkamiestä, jotka ajoivat tätä asiaa
pitkään ja hartaasti kuin käärmettä pyssyyn,
ja kun tuli uusi ministeri, niin näytti siltä, että sinnepä pyssyyn
se lipsahti. Saimme tällaisen esityksen, jonka kestämättömyys
todettiin aika selkeästi jo silloin. Ei siellä valiokunnassakaan
asiantuntijoita kuultaessa hirveästi löytynyt sellaisia
asiantuntijoita, jotka olisivat oikeasti uskoneet, että tämä suma
tästä purkautuisi, enemmänkin niitä,
jotka pelkäsivät, että tulisi entistä pahempi
suma, kuten nyt on käynyt. Se on menneisyyttä,
ja nyt on kysymys sitten siitä, miten päästään
eteenpäin.
Ehkä menneisyydestä kuitenkin vielä sen
verran, että kun on kysytty, miksi ne alueelliset lautakunnat
lopetettiin, niin siihen oli kaksi syytä.
Toisaalta sitä perusteltiin sillä, että kun
ne toimivat Kelan yhteydessä, niin puolueettomuus vaarantuu.
Mutta kun se Kela-yhteys oli vain toimitilat ja toimistohenkilöstö,
niin perusteluhan ei ollut mistään kotoisin. Lautakunnat
olisi voitu siirtää paikkakunnalla toimivan jonkun
muun valtion viranomaisen yhteyteen, joka ei muodollisestikaan olisi
koskettanut lautakunnan käsittelemiä asioita.
Toinen oli se, että saataisiin yhdenmukaisia päätöksiä.
Kuitenkin nämä lautakunnat olivat toimineet jo
40 vuotta ja sinä aikana kukaan ei ollut havainnut sellaisia
ongelmia, että niitten päätökset
olisivat poikenneet toisistaan, etenkään kun oli
olemassa ylempi muutoksenhakuelin, josta voitiin saada se yhtenäistävä kanta,
jos sellaiseen tarvetta olisi ollut. Tämmöinen
väitehän oli suunnilleen samaa luokkaa kuin että hovioikeudet
pitäisi lakkauttaa sen takia, että ne eivät tee
yhdenmukaisia päätöksiä.
Mutta ongelmiahan tietenkin syntyi, kuten jo vastauspuheenvuorossani
totesin, kun alueilta poistui 50—60 pitkään
asioihin perehtynyttä juristia ja muuta lautakunnan jäsentä,
jotka olivat tottuneet niitä päätöksiä tekemään,
tunsivat järjestelmän. Heidät korvattiin
täällä Helsingissä uusilla,
aika usein ilmeisesti suoraan koulun penkiltä palkatuilla
nuorilla juristeilla, joilta ymmärrettävästi
menee ja meni aikaa sopeutumiseen. Tästä syystä oli
selvää, että kun ne päätökset
siirtyivät sieltä alueilta ja tuli koko ajan uusia
lisää, niin nyt ollaan tässä kestämättömässä tilanteessa.
Tulevaisuutta varten todellakin nyt hallitus lisäbudjetissa
esittää, kuten täällä ed.
Asko-Seljavaara totesi, 200 000 euroa lisää 4—6
työntekijän palkkaamiseen. Mutta asiantuntijoilta
kuulimme valiokunnassa, että se ei tule riittämään. Sillä ehkä pystytään
juuri ja juuri pitämään tilanne ennallaan,
mutta lisää tarvitaan, ja siksi on välttämätöntä,
että tähän ensi budjetissa puututaan.
Kun paine on kasvanut tällaiseksi, niin siitä on
ollut se seuraus, että ne työntekijät,
jotka Somlassa ovat nyt, ovat joutuneet entistä suuremman
rasituksen kohteeksi, ja kun joutuu kohtuuttoman rasituksen kohteeksi
ja sitten vielä ulkopuolisen arvostelun kohteeksi — on
tietenkin selvää, että kun ihmisten valitukset
viipyvät, niin kysellään, mistä tämä johtuu — niin
kovin helposti sieltä sitten lähdetään
pois ja taas joudutaan palkkaamaan uusia ja opettamaan heitä eli joudutaan
huonoon kierteeseen, ja tämä huono kierre pitää katkaista.
Sitten tästä valiokunnan toiminnasta: Me todellakin
haimme yksimielistä ratkaisua tähän ja löysimme
sen. Jos en uskoisi, että näillä lausumilla
voidaan antaa sellainen viesti, mihin ed. Rehulakin täällä viittasi,
niin minä olisin tehnyt omat lausumaesitykseni. Ne varmaan
olisi hylätty, mutta minä nyt uskon ja haluan
uskoa siihen, että meillä on yhteinen näkemys
siitä, että tämä asia on saatava
kuntoon, että se muodostuu tämän yhteisen
eduskunnan yhteiseksi tahdoksi, ja onhan se kumma, jos ei se tahto
sitten vaikuta myöskin hallitukseen viimeistään
ensi syksynä budjettia tehtäessä. Tämä pitää tehdä ei
niinkään meidän uskottavuutemme vuoksi,
josta tässä myöskin on kysymys, eikä suomalaisen
oikeusturvankaan vuoksi, josta tässä myöskin
on kysymys, vaan niitten vaikeassa asemassa olevien ihmisten aseman
parantamiseksi, joista tässä ennen kaikkea on
kysymys.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtanen on ihan oikeassa siinä,
että Somlan toiminta on todellakin erittäin kriisiytynyt
ja myöskin siinä, että nopealla, suurella
rahoituksella tätä asiaa ei varmaan pureta, vaan
vähitellen meidän täytyy valvoa tätä ja
lisätä rahoitusta, ja myöskin siinä,
että uusia tällaisia "pommeja" on tulossa.
Meillä on tämä elatustukijärjestelmän
uusiminen nyt pöydällä, voipi olla, että tässä tulee
samanlainen valitusryöppy, ja kukas ne sitten kaikki hoitaa.
Meillä on takana hätäkeskusten valtiollistaminen,
joka on epäonnistunut monessa suhteessa. Helsingin hätäkeskus
ei toimi vieläkään. Kyllä kai
ihmisen oikeusturva on suurempi silloin, kun hän on vetäissyt
jonkun kappaleen nieluunsa ja tarvitsee muutamassa sekunnissa apua, kuin
näissä asioissa, jotka odottavat vastauksia.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Ed. Rehula ei ole paikalla purkauksensa jälkeen.
Sinänsä täytyy sanoa, että kiitän
siitä luottamuksesta, että hänen mielestään
sisäministeri olisi voinut viime kaudella hoitaa siinä ohessa
sosiaali- ja terveysministereidenkin tehtävät.
Mutta vakavammin näihin eduskunnan lausumiin palatakseni,
niin nämä eduskunnan käytännöt,
eduskunnan mietinnöt, niissä on tietyntapainen
hoitoon liittyvä paneutumisero, niin kuin ed. Pulliainen
itse asiassa puheenvuorossaan siihen viittasi. Itse vuosina 1995—2003
valtiovarainvaliokunnan hallitusryhmien vetäjänä teimme
budjettilausumia, jotka myös muotoiltiin sillä tavalla,
että ne olivat toteuttamiseen tähtääviä.
Niissä oli myöskin konkretiaa, aikataulutus, ja
sitten erityisesti eduskunta itse budjettimielessä myöskin
valvoi niiden täytäntöönpanon.
Tästähän johtuu, että eduskunta
joutui varsin useasti puuttumaan myöskin sosiaaliturvan
epäkohtiin, kuten lastensuojeluun. Lasten psykiatriaan
korvamerkityt määrärahat tuotiin eduskunnan
valtiovarainvaliokunnan hallitusryhmien toimesta budjettiin ja pidettiin
siellä kunnes nykyinen hallitus ja sen valtiovarainvaliokunnan
hallitusryhmät poistivat näitä korvamerkittyjä rahoja
nyt tälle vuodelle. Eli kysymys on siitä, millä tasolla
ja tavalla eduskunta toisaalta myöskin näitä asioita hoitaa.
Totta kai se on erittäin tärkeä asia,
että tehdään yksituumaisia mietintöjä,
kannetaan huolta yhdessä. Jos lukee valtiovarainvaliokunnan
kehysmietintöä, niin se on pääosin
vakavaa epäluottamusta hallituksen kehysselonteolle, mutta hallituspuolueiden
lopputulema on, ettei ole huomauttamista hallituksen kehysselontekoon
nähden. Tässä suhteessa tämä yksituumaisuus
tulee kyllä edellyttämään, panen
tässä paineita nyt valtiovarainvaliokunnankin
puolelle, eli sen on valvottava eduskunnan tahdon toteutuminen budjettivaltaa
käyttävänä valiokuntana ensi
vuoden budjetin valmistelussa. Tässä suhteessa
tähän asiaan varmasti tulemme palaamaan.
Sitten minä haluaisin kyllä korostaa sitä,
että meillä ei ole eikä saa olla oppositiota
sosiaali- sen turvallisuuden perusturvallisuuden asioissa. Meidän
pitäisi pystyä Suomessa tunnustamaan, että niin
oppositiolla kuin hallituksella on syytä mennä itsekriittisesti
peilin eteen suomalaisen köyhyyskehityksen ja syrjäytymisen
kehityksen kanssa. Lapsiperheiden ja monien muiden ongelmien kärjistyessä näitä asioita,
näitä huono-osaisuuden peruskysymyksiä,
pitää uskaltaa käsitellä. Ei
hyvinvointivaltiossa voi olla niin, että meillä edelleen
tarveharkinnassa voi olla jopa kuusi Kelan etuutta tai että tällä tavalla
niukasti toimeentulevan ihmisen perusturva on jossain 12 kuukauden
käsittelyprosessissa hänen valituksensa muodossa.
Nämä ovat sellaisia asioita, että hyvinvointivaltion
pitää pystyä tästä puhumaan vakavalla
tavalla. Eivät nämä ihmiset jaksa eivätkä kykene
tuohon eduskunnan eteen mielenosoitusta järjestämään.
Ei lastenpsykiatrian kohteena olevien lasten vanhemmat jaksa tuossa
esittää mieltään. Eli huono-osaisten
suhteellisen aseman parantamista ei ole priorisoitu poliittisissa valinnoissa
ja tätä pitää niin kuin peräänkuuluttaa.
Itse asiassa Sosiaali- ja terveysturvan keskusliiton sosiaalibarometri
tälle vuodelle pitäisi kulua kaikkien kansanedustajien
käsissä.
Herra puhemies! Haluan korostaa sitä, että tahtotila
on nyt, kuten viittasin, Kansaneläkelaitoksen valtuutetuissa
yli puoluerajojen. Oli tärkeätä, että Kelan
valtuutetut viestivät omalta osaltaan tästä asiasta.
Nyt eduskunta on kirjannut selkeitä lausumaehdotuksia,
mutta ne pitää muuttaa konkretiaksi, kuten ed.
Erkki Virtanen totesi. Nämä panostukset eivät
vielä riitä siihen, mistä huolta kannetaan.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vuoden 2007 alusta tuli voimaan lainsäädäntö, jossa
sosiaaliturvan muutoksenhaku kohdennettiin yhdelle lautakunnalle,
sosiaaliturvan muutoksenlautakunnalle. Uudistuksella pyrittiin vahvistamaan
ihmisten oikeusturvaa tilanteessa, missä he ovat tyytymättömiä omaan
sosiaaliturvaansa liittyviä päätöksiä kohtaan.
Uudistuksen tavoite oli hyvä: käsittelyaikojen
lyhentäminen ja menettelyn selkeyttäminen. Muutoksenhakulautakunnan
työskentelyssä on ollut ongelmia kuitenkin heti
alusta alkaen. Käsiteltävien asioitten määrä on
lisääntynyt ja käsittelyajat ovat pidentyneet,
ja siten käsittely on kaiken kaikkiaan ruuhkautunut. Tällä hetkellä ollaan
tilanteessa, missä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalla
on 28 000 käsittelemätöntä asiaa
ja keskimääräinen käsittelyaika
on 13 kuukautta.
Kun on kysymys ihmisten perusturvasta, ovat käsittelyajat
aivan liian pitkiä. Tähän tilanteeseen
pitää saada pikaisesti muutos. Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että lainsäädäntömuutoksen
kautta on tartuttu siihen, että tämän
sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan työskentelyä tehostetaan.
Hallitus on kohdentanut 220 000 euron lisämäärärahan
käsittelijöitten palkkaamista varten, mikä helpottaa
tilannetta jonkun verran.
Arvoisa puhemies! Valiokunta toteaa, että nämä muutokset,
joita nyt esitetään lautakunnan toimintaan, ovat
täysin välttämättömiä.
Valiokunta toteaa myös, että nyt tehdyt muutosehdotukset
eivät ole riittäviä työpaineeseen
nähden. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan työtä tulee
edelleen kehittää ja suunnata sinne lisää resursseja.
Johtajuutta tulee myös parantaa. Lisäksi Kansaneläkelaitoksen
tulee päätöksiä tehdessään
pyrkiä ennakkoinformoinnin ja käsittelyn selkeyden
ja tiedottamisen kautta etsimään nykyistä parempaa
tilannetta ja tekemään itse oikaisuja verohallinnon
tapaan vastaten nykyistä paremmin tämän
päivän käytäntöjä.
Yleiskeskustelu päättyi.