Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme tänään
rahoitusvälineelle annettavia takauksia. Vakausväline
on oljenkorsi, johon EU-maat ovat tarttuneet, koska rahoitusmarkkinoiden
sääntely ja valvonta sekä vakaussopimus
eivät ole toimineet. Siksi on syytä muistaa, miksi tähän
tilanteeseen on jouduttu ja mitä ratkaisuja tarvitaan,
ettei vastaavaan jouduta tulevaisuudessa.
Niin Suomessa kuin EU:ssakin harjoitettiin löysää rahapolitiikkaa
ja pidettiin edelleen kiinni liioitellun matalasta korkotasosta.
Tämä merkitsi luotonannon kasvua ja eri sektoreiden
nopeaa velkaantumista. Maailmalla oli käytössä lähes sääntelemättömiä johdannaismarkkinoita,
joita seurasi jo luottojohdannaisten kasvu. Finanssijärjestelmän
riskejä ei rajoitettu kokonaisuutena. Tämä johtuu
muun muassa rahoitusinstrumenttien monimutkaisuudesta, riskien läpinäkyvyyden
vähenemisestä sekä finanssialan toimijoiden riippuvuuksien
hämärtymisestä. Myös pankeissa
ja sijoitusyhtiöissä noudatetut palkkausjärjestelmät
suosivat lyhyen tähtäimen riskinottoa. Likviditeettiriskin
hallinta oli puutteellista. Monimutkaisten rahoitusinstrumenttien
riskien arviointi epäonnistui. Luottoriskien hallinnassa
oli viiveitä talouden muutostilanteissa ja puutteita vastapuoliriskien
hallinnassa. Joidenkin pank- kien, kuten islantilaisten pankkien,
liiketoimintamallit osoittautuivat elinkelvottomiksi.
Arvoisa puhemies! Onkin tärkeätä,
että pankki- ja rahoitussektorin lainsäädännössä ja
valvonnassa huomioidaan kaikki riskit ja luodaan niiden kasvattamiseksi
riittävät taloudelliset puskurit koskien vakavaraisuutta
ja likviditeettiä. Tässä suhteessa pidän
onnettomana sitä, että Euroopan unioni eriytti
pankkivalvonnan, vakuutusvalvonnan ja arvopaperivalvonnan. Olisin
pitä-nyt parempana yhtenäistää valvontajärjestelmää systeemiriskin
seuraamisesta arvopaperimarkkinavalvontaan asti. Näin riskien
arviointi ja erilaisiin riskeihin varautuminen olisi kokonaisvaltaisempaa.
On syytä todeta, ettei Baselin vakavaraisuussäännöksistä ole
ollut paljoakaan hyötyä. Baselin kakkosen tavoitteena
oli kehittää rahalaitosten omia riskinhallintajärjestelmiä,
liiketoiminnan ohjausta ja turvata riskien kattaminen ajanmukaisella
ja kehittyneellä järjestelmällä.
Voidaan vain kysyä, mitä todellista hyötyä jo
vuodesta 1998 toimineella Bank for International Settlements -organisaatiosta
on rahamarkkinoille ollut.
Arvoisa puhemies! Tämän takia pidän
tärkeänä, että EU:ssa ja Suomessa
rahoitusmarkkinoita koskevaa lainsäädäntöä tiukennetaan
siten, että omien varojen erille tulee nykyistä huomattavasti
tiukemmat vaatimukset, kuten vähimmäisomavaraisuus-,
vakavaraisuus- ja likviditeettivaatimukset. Tarvitaan tehokasta
ennakoivaa valvontaa, jossa havaitaan ja ehkäistään
ennakolta pankkien ja rahoituslaitosten vakavaraisuutta, maksuvalmiutta
ja toiminnan jatkuvuutta uhkaavat riskit. Yhtäläisesti
tarvitaan tehokasta krii-sien hallintaa, jossa pyritään
tehokkaasti rajoittamaan riskien ja häiriöiden
vaikutuksia ja kustannuksia.
Arvoisa puhemies! Liialliseen velkaantumiseen liittyy aina suuria
vaaroja, olipa kysymys kotitalouksista, rahoituslaitoksista, yrityksistä, kunnista
tai valtiosta, ja juuri valtioiden raskas velkaantuminen on keskeisin
syy rahoitusvakausvälineen perustamiselle. Vakaussopimuksen
edellyttämä 60 prosentin velkaantumisraja on ylitetty
valtaosissa EU-maita. Vakaussopimuksen keskeiset tekijät,
kuten Saksa ja Ranska, ovat merkittävästi velkaantuneita.
Lopuksi on syytä kysyä, miksi me sallimme rahoitusmarkkinoiden
villiintymisen. Eikö nyt pitäisi saada aikaan
niin tiukka rahoitusmarkkinoita koskeva lainsäädäntö,
että kaikki mahdolliset riskit otetaan huomioon? Asiaa
ei ratkaise rahoitusmarkkinavero, vaan tarvitaan huomattavasti järeämpää lainsäädäntöä,
tiukkaa, jatkuvaa valvontaa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell puhui tärkeitä näkökulmia.
Ongelma on käsissä, ja se vaatii muutoksia monessa
kohdin. Ensinnäkin, valtioiden osalta on aina ajateltu,
että valtiot eivät mene konkurssiin. Toiseksi, valtioita
on mitattu sillä, miten paljon bruttokansantuotteeseen
suhteutettu velka on, mikä on johtanut harhakuvitelmaan,
että rahaa voidaan lainata enemmän kuin on mahdollista.
Toivottavasti tulevaisuudessa mittarina käytetään
valtioiden velkaantumisastetta, ei bruttokansantuotteeseen suhteutettua
velkaa. Samoin varmasti tullaan tarvitsemaan tulevina vuosina ainakin
poikkeuksellisesti, sanotaan ehkä kolmen vuoden ajan, tiukkaa
otetta, jolla tsekataan eurotalouksien kunto budjettitarkistuksen
kautta.
Arvoisa puhemies! Lakiesitys pysäyttää pohtimaan,
missä tosiasiassa menemme. Olemme Euroopassa antaneet 110
miljardin lainanantovaltuudet Kreikalle. Sen lisäksi on
60 miljardia Euroopan alueella vakausrahaa. Tämän
lisäksi tulee tämän lakiesityksen mukainen
erityisrahoitusyhtiö, jolla on 440 miljardin euron kokonaismäärä takauksia,
ja näiden lisäksi on vielä Imf:n 250
miljardia euroa. Rahasummat ovat niin valtavia, että pienen
Suomen on aika vaikea ymmärtää näin
suuria rahamääriä.
Toivotaan, että näitä rahoja ei jouduta
kokonaisuudessaan käyttämään.
Entä jos nämä kaikki rahat tulisivat
käyttöön? Se tarkoittaisi, että Eurooppa
olisi todellisessa kriisissä. Kysymys näiden rahojen
osalta olisi tilanteesta, jossa valtio on tosiasiallisesti menossa
konkurssiin, valtio ei enää saa mistään
muusta rahoituslaitoksesta lainaa. Viimeinen luukku on tulla näiden
poikkeusrahoitusmekanismien piiriin. Siksi on hyvä, että näihin
rahoitusmekanismeihin on liitetty vahvasti se, että kyseenomaisen
valtion tulee sitoutua sopeuttamisohjelmiin.
Toisaalta herää kysymys, minkälaiset
ovat lainanantovaltuudet. Osaltaan tämä hallituksen
esitys on kovin ylimalkainen. Siellä ei kerrota, millä korkotasolla,
mihin sitoen, onko tarkoitus ottaa vakuuksia taustalle. Ja tältä osin
voisi toivoa jatkokäsittelyssä myös pohdintaa
siitä, minkälaisin ehdoin lainoja annetaan kriisivaltioille.
Hallituksen esityksessä todetaan, että kysymys
on kolmen vuoden aikana annettavista lainoista, mutta hallituksen
esityksestä ei tule esille sitä, kuinka pitkäksi
aikaa näitä lainoja tullaan antamaan ja mitä tapahtuu
sen jälkeen, kun lainat tulevat erääntymään.
Jäin tässä pohtimaan Suomen velkaa
ja sitä, mitä tapahtui Suomen kriisin aikoina
1990-luvun alussa. Suomella oli sama tilanne kuin tällä hetkellä monella
Etelä-Euroopan maalla. Suomikin sai silloin lainaa muualta,
muista maista. Suomi on pyrkinyt lyhentämään
velkojansa, mutta miten me toimimme tilanteessa, jossa valtiontalous
alkaa tuottaa ylijäämää? Osaammeko me
tosiasiassa johtaa sitä rahaa sinne velan lyhentämiseen?
Väitän, että emme.
Siinä vaiheessa, kun valtiontaloudessa alkaa kilistä kassaan
rahaa, useimmiten sitten löytyy myös niitä kohteita,
joihin sitä laitetaan eteenpäin, ja parannetaan
muun muassa, varmastikin tarpeeseen, sosiaaliturvaa ja muita etuuksia, myös
muita rahan kohteita löytyy. Lopputuloksena Suomella hyvien
10—11 vuoden kasvun jälki oli yli 50 miljardin
velkasaldo, jota olemme nyt lähteneet sitten kasvattamaan
vauhdikkaasti. Viime vuonna 10 miljardia, tänä vuonna
12 miljardia ja ensi vuonna 10—11 miljardia. Ihminen on
kummallinen olento. Me emme osaa lyhentää, vaan
ajattelemme aina, että otamme uutta velkaa.
Tämä johtaa tietenkin pohdintaa siihen, miten käy
Euroopan. Todennäköisesti näitä lainoja
ei tulla lyhentämään. Hyvät
ajat koittavat jonain kauniina päivänä,
ja myös niille rahoille löytyy käyttöä.
Taas jälleen kerran elämme kautta, jossa noin
10 vuoden ajan kasvua ehkä tulee, minkä jälkeen
jälleen tulee romahdus. Tämä vaatii huomattavasti
pidemmän aikasitoumuksen sopeuttamisohjelmilta kuin pelkät
pari kolme vuotta. Se vaatii sopeuttamisohjelman 10—15
vuodeksi sitoumuksineen.
Keskustelu päättyi.