8) Hallituksen esitys laeiksi alkolukon hyväksymisestä liikenteeseen
ja alkolukon käytöstä koulu- ja päivähoitokuljetuksissa
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Ensinnäkin
totean tästä hallituksen esityksestä,
että kun täällä salissa puhutaan
usein liikenneturvallisuudesta ja siitä, aiotaanko mitään tehdä,
niin tässä on yksi konkreettinen esitys siitä,
millä tavalla meillä hallituksen piirissä katsotaan,
että liikenneturvallisuutta voidaan edistää.
Totean aluksi sen, että joka neljännessä kuolemaan
johtaneessa onnettomuudessa on alkoholi mukana, eli se on erittäin
paljon. Kaiken kaikkiaan rattijuopumustapauksia meillä on
Suomessa vuosittain yli 20 000, ja se on erittäin
paljon se. Tämä esitys on ketjun yksi osa, eli
itse asiassa, kun katson tuota ed. Vahasaloa, joka on ollut aloitteellinen
muun muassa tämän alkolukkoasian osalta jo viime
vuosikymmenellä, jos ei 1990-luvulla jo, edellisellä vuosituhannella,
niin tässä on menty ikään kuin
pienin askelin eteenpäin. Ensin on ollut suosituksia mukana,
ja nyt mennään eteenpäin. Tässä on
itse asiassa kaksi lakia, laki, jolla säädetään
siitä, minkälaisia alkolukkoja meillä pitää Suomessa
käyttää, ja sitten se toinen osa tästä lakipaketista
on se, että säädetään pakolliseksi
koululaiskuljetuksiin ja päivähoidossa olevien
lasten kuljetukseen alkolukko. Eli ennen ne olivat suosituksina
ja nyt tällä lailla säädetään
pakollisiksi, ja voimaan astuminen olisi ensimmäisenä päivänä elokuuta
2011. Tämä on olennaista sen takia, että kun
kunnat järjestävät näitä kilpailutuksia,
niin ne tarvitsevat tietynlaisen ajan varautuakseen siihen, että sitten
voidaan laittaa sinne ehtoihin myös, että alkolukko täytyy
olla.
Alkolukko maksaa 1 000—2 000 euroa
tällä hetkellä, mutta on aivan selvää,
että jos alkolukot yleistyisivät kunnolla, niin
niitten hintakin alenisi, ja tämän lainsäädännön
myötä meille tulee väistämättä käyttöön
tuhansia uusia alkolukkoja. On arvioitu, että niitä asennetaan
7 000—10 000 taksiin ja linja-autoon.
Tällä hetkellä alkolukkoja ei taida olla
tuolla tien päällä kuin ehkä noin
500. Eilen juuri jostakin ohjelmasta kuulin, minkä verran
niitä on. Todellakaan se ei kovin nopeasti ole yleistynyt.
Tämän lisäksi, että nyt
on ollut suositus päiväkoti- ja koululaiskuljetusten
osalta, niin meillä on ollut nyt vuodesta 2008 lähtien
niin, että on ollut niin sanotusti rattijuoppouteen syyllistyneellä kuskilla
mahdollisuus valita alkolukko ajokiellon vaihtoehtona. Siihen perustuen
niitä on nyt tullut sitten kaiken kaikkiaan hieman lisää.
Nyt ollaan siis menossa eteenpäin tässä asiassa.
Itse asiassa voin sanoa kyllä sen, että uskoisin,
että kaikki olemme täällä sitä mieltä,
että toivottavasti tulevaisuudessa alkolukko on vakiovarusteena
kaikissa henkilöautoissa. Siihen tarvitaan autoteollisuuden
panosta, ja Ruotsi on ollut äärimmäisen
aktiivinen EU:ssa tässä asiassa, ja me Suomena
olemme myös tätä linjausta tukeneet.
Mutta en usko siihen, että se muutoin tulisi vakiovarusteeksi,
ellei autoteollisuus tähän lähde mukaan.
Mutta sitten, mitä me voisimme itse tehdä tässä nopeuttaaksemme
alkolukkojen yleistymistä? Viime viikolla minulle jätti
mietintönsä nuorten liikenneturvallisuutta pohtinut
työryhmä, ja se esitti sellaista, että nuorelle
kuljettajalle, siis kuljettajalle, jolla on ollut ajokortti korkeintaan
kaksi vuotta, tällaiselle uudelle kuljettajalle — siis nuori
ei tarkoita 18—20-vuotiasta, vaan uutta kuljettajaa, vaikka
vähän iäkkäämpääkin — olisi pakollinen
alkolukko jo heti ensimmäisestä rattijuopumustuomiosta
alkaen. Minusta tätä asiaa kannattaa pohtia, ja
miksi ei kannattaisi pohtia myös sitä, että käytettäisiin
jo tätä alkolukkopakkoa laajemmin, yleisemminkin,
rattijuopumuksen seurannaisvaikutuksena? Sitä suosittelen, että me
myös täällä talossa pohtisimme.
No sitten, voiko olla keinoja, joilla kannustettaisiin vapaaehtoiseen
alkolukon käyttöön? Henkilökohtaisesti
olen pohtinut, en tiedä, onko se mahdollista, mutta aion
sitä selvityttää, olisiko mahdollista,
että esimerkiksi auton haltija saisi vahinkovakuutuksista
alennusta, jos ottaa alkolukon käyttöönsä.
Tässä yhdistyisi minusta hyvällä tavalla
tämän haltijan etu ja myös sitten vakuutusyhtiöitten
etu. Tämä olisi minusta hyvä ja tärkeä selvittää.
Meillä oli tässä tänään
iltapäivällä epävirallinen ministerityöryhmä,
johon osallistuivat sisäministeri, oikeusministeri ja sitten allekirjoittanut,
ja pohdimme näitä liikenneturvallisuusasioita,
ja niitä tullaan tulevana syksynä käsittelemään
hallituksen iltakoulussa. Aion myös tämän
alkolukon osalta viedä iltakouluun lisää pohdittavaa,
voitaisiinko valmistelua jollakin tavalla edistää myös
alkolukon käyttöönoton lisäämiseksi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää, että alkolukolla
varustettua ajoneuvoa on käytettävä esiopetukseen,
perusopetukseen ja lisäopetukseen osallistuvien oppilaiden kuljetuksissa,
toisen asteen kuljetukseen osallistuvien opiskelijoiden kuljetuksissa
ja päivähoitokuljetuksissa.
Kuntien järjestämissä koulukyydeissä matkustaa
päivittäin kodeista kouluun ja sieltä takaisin
runsaat 100 000 lasta. Koulukuljetus taksilla on yleistä,
noin kolmannes Suomen takseista osallistuu koulukuljetuksiin. Kunnat
hankkivat koulukuljetukset ostopalveluina yrittäjiltä,
ja kuljetukset toteutetaan vuorobusseilla tai tilausajoina linja-autoilla
tai takseilla. Lisäksi koulumatkaan sisältyy usein
kävely kuljetusreitin varteen ja sieltä takaisin.
Kuntien hankinnan peruslähtökohtana on, että koululaiskuljetuksissa
noudatetaan liikenne- ja viestintäministeriön
asetusta koulu- ja päiväkotikuljetusten kuormituksesta
ja turvallisuusjärjestelyistä. Lisäksi
kaluston on vastattava lainsäädännössä ja
muissa säädöksissä oppilaskuljetuksissa
käytettävälle kuljetuskalustolle asetettuja vaatimuksia.
Laissa lähdetään siitä olettamuksesta,
että kuljetusyrityksillä olisi ajoneuvoja, jotka
on tarkoitettu lasten ja koululaisten päivittäiseen
kulkemiseen kodin ja koulun välillä. Laista seuraa,
että alkolukolla varustettuja takseja ja busseja käytettäisiin
myös kaupallisiin, maksullisiin kuljetuksiin. Niinpä liikenteessä olisi
sekä alkolukollisia, että -lukottomia
takseja ja busseja.
Arvoisa puhemies! Suomessa on noin 9 500 taksiyrittäjää eli
taksiliikenneluvan haltijaa ja heillä on noin 10 000
taksiautoa. Tavallisimmin liikenneluvan haltija on siis yhden auton
omistaja. Jos hän haluaa osallistua kunnan kilpailutukseen
lapsi- ja koululaiskuljetuksista, hänen pitää ostaa
alkolukko, vaikkei hän sitä maksullisessa liikenteessä tarvitsisikaan.
Laki merkitsee sitä, että noin 3 000
taksia linja-autoista puhumattakaan joutuu hankkimaan alkolukon.
Tämä merkitsee 5,57 miljoonan euron laskua taksi-
ja kuljetusyrittäjille. Lakiesityksessä arvioidaan
alkolukon hinta 1 000—1 500 euron välille.
Samalla kuitenkin painotetaan, että alkolukon pitää olla
toimiva, ja niitä taas saa 2 000—2 500:lla.
Ensimmäinen lause oli mielestäni melko tarpeeton,
koska toimiviahan niiden pitää olla kaikkien.
On syytä todeta, että järkevämpää olisi
säätää alkolukko kaikkeen henkilöliikenteeseen
kuin kuormittaa niitä kuljetusyrityksiä, jotka
osallistuvat koulukuljetuksiin. Koulukuljetuksissa tapahtuu suhteessa
vähemmän onnettomuuksia kuin muussa tilausliikenteessä,
ja onnettomuudet johtuvat usein myös lasten huolimattomuudesta.
Arvoisa puhemies! Peruskysymys on, poik-keavatko koulukuljetukset
riskiltään niin merkittävästi
muusta taksin ja linja-auton käytöstä,
että niitä varten tarvitaan alkolukko. Tarvittaisiinko ammatillisessa
henkilöliikenteessä aina alkolukko, siinä kysymys.
Tämä on mielestäni todella tärkeä kysymys,
eikä yksin ammattimaisessa liikenteessä. Kuten
ministeri mainitsi, hyvin nuorille alkolukko ainakin olisi hyvinkin
harkinnanalainen.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Anu Vehviläinen on tehnyt
erinomaista työtä alkolukon eteen, kiitos siitä.
On hienoa, että alkolukon käyttö nyt
laajenee päivähoito- ja koulukuljetuksiin, joita
yleensä ajetaan tilausajoina takseilla ja linja-autoilla.
Kolmen vuoden ajan on ollut tästä asiasta suositus,
mutta, kuten niin monen muun asian kohdalla, suositus ei ole tässäkään
riittänyt, vaan täytyy nostaa tämä asia
lakiin, jotta se paremmin tehoaisi.
Kuten ministeri tässä sanoikin, alkoholi on osallisena
joka neljännessä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa
ja myös joka kuudennessa loukkaantumistapauksessa. Rattijuopot ovat
sikäli hankala ryhmä tuolla liikenteessä,
että heihin ei tehoa valistus, ei valvonta, ei kampanjat,
ei ajokortin vieminen. Rattijuoppohan ei ajamiseen korttia tarvitse,
mutta alkolukko estää hölmöilyt.
Alkolukon lainsäädännön
historia on hauska. Se meni niin, että tein lakialoitteen
vuonna 2002, se oli vasta silloin eikä 1990-luvulla, ja
nimien keruu oli hauskaa puuhaa, koska kukaan ei ollut kuullutkaan
sanaa alkolukko. Aikaisemmin luulimme kaikki, että se tarkoittaa
alkoholiliikkeen ovessa olevaa lukkoa. Hauskaa oli, kun nimiä allekirjoitettiin,
mutta kiitos niistä, ne olivat hyvin tärkeitä nimiä.
Silloinen liikenneministeri Kimmo Sasi innostui asiasta ja perusti
työryhmän valmistelemaan tätä.
Seuraava ministeri jatkoi työtä, ja siitä sitten
tuli hallituksen esitys kokeilulaiksi vuonna 2005.
Tein toimenpidealoitteen vuonna 2006 siitä asiasta,
että tämä saataisiin pakolliseksi koulukuljetuksiin
ja vaarallisten aineiden kuljetuksiin. Silloin tuli suositus näihin
koulukuljetuksiin, mutta valitettavasti vain harvat kunnat sen ottivat
todesta, joten on hienoa, että ministeri Vehviläinen
on nyt sitten tuonut siitä esityksen meille lakitasolla.
On tärkeätä saada tämä alkolukko laajenemaan
myös vaarallisten aineiden kuljetuksiin, sillä rattijuoppo
rekkakuskina on varsinainen pommi tuolla maantiellä.
Tietenkin me kaikki toivomme, että alkolukko tulisi
vakiovarusteeksi kaikkiin autoihin. Muistan, että silloin
menneinä vuosina puhuttiin, että vuoteen 2010
mennessä, mutta sehän nyt on menossa jo, eikä sitä vielä ole
tietysti saatu, mutta ei tingitä siitä tavoitteesta.
Olisi hienoa, jos se saataisiin jokaiseen autoon, sitten ei tätä tarvitsisi
ihmetellä. Sama asia oli aikoinaan turvavöitten
kanssa. Nekin tulivat pakollisiksi. Kaikki niitä ensin
vähän vierastivat, mutta nyt kaikki pitävät
niitä itsestään selvinä.
Tämä asia on hyvin vakava. Sain noin tunti
sitten viestin eräältä henkilöltä,
jonka yli rattijuoppo oli ajanut vuonna 2006. Hän on ollut
siitä lähtien koko ajan sairauslomalla. On varsin
hätkähdyttävää, että ihminen
ajaa päihtyneenä keskimäärin
noin 200 kertaa ennen kuin jää kiinni. Se on aivan
hurja luku. Sen vuoksi me tarvitsemme nollatoleranssin rattijuoppojen
suhteen liikenteessä. Tämä hallituksen
esitys on erittäin kannatettava, ja toivon, että se
saadaan todella pikaisesti täällä eduskunnassa
läpi.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Minäkin kiitän ministeri
Vehviläistä siitä, että tämä esitys
on tänne annettu, ja toivon sille pikaista myönteistä käsittelyä ja
uskonkin, että eduskunta kantaa vastuutaan niin, että tämän
esityksen hyväksyy. Ministeri Vehviläiselle kiitokset
myös siitä, että olette tämän
asian täällä esittelemässä ja
kuuntelemassa tämän keskustelun, joka nyt ei tietystikään
ole kovin pitkä, mutta tulkitaan niin päin, että keskustelun
lyhyys kertoo siitä, että tyytyväisyys
esitykseen on suuri. Meidän on syytä kiinnittää kyllä näin
kesänkin tullen vakavaa huomiota rattijuoppouteen kaikillakin tavoin,
ja siksi on hyvä, että ministeri Vehviläinen
on pannut vauhtia näihin toimenpiteisiin, joilla tähän
ongelmaan puututaan. Usein sitä ehkä kuitenkin
vähätellään tai ei oteta riittävän vakavasti,
mutta niin kuin ed. Vahasalokin totesi, näitten uhrien
kannalta tämä on todella kohtuuton tilanne, kun
joutuu syyttä siihen tilanteeseen, että vammautuu
pysyvästi. Usein ovat kohteena lapset, ja tässä esityksessä lapset
ovat nyt erityisenä kohderyhmänä, heidän
turvallisuutensa. Eli tämä on hyvä, ja
lisää toimenpiteitä on syytä toivoa
ja odottaa. Muun muassa nämä promillerajatarkistukset
on kyllä tarpeen tuoda myös tänne eduskuntaan.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä kiinnostaa se, mikä on
koululaiskuljetuksissa alkoholia käyttäneiden
kuljettajien osuus prosentuaalisesti.
Sitten toinen, mistä ministeri jo mainitsikin. Minun
mielestäni olisi todella järkevää,
jos näille nuorille kuljettajille tämmöinen
alkolukko annettaisiin oikein reilun tuntuvallakin alennuksella.
Varmaan se raha tulisi takaisin kyllä.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin kiitän myös
ministeriä tästä esityksestä,
kuten myös kansanedustaja Raija Vahasaloa siitä aiemmin
jo vuosia sitten tehdystä laki-aloitteesta. (Ed. Zyskowicz:
Kyllä! Tämä on Vahasalon ansiota!).
Alkoholi on meillä tosiaan vakava ongelma liikenneturvallisuudellemme,
kun joka neljännessä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa alkoholi
on osallisena ja vuonna 2008 rattijuopumusonnettomuuksissa kuoli
96 ihmistä. Ja kuitenkin kansainvälisissä tutkimuksissa
on havaittu, että autoon asennettu alkolukko vähentää rattijuopumuksia
jopa 90 prosenttia, joten tällä on toivottavasti
suuri merkitys liikenneturvallisuudellemme.
Kannatan näitä ministerin esittämiä ajatuksia siitä,
miten tätä alkolukon käyttöä tulisi
edelleen edistää niin, että tavoitteena
on se, että kaikissa uusissa autoissa jatkossa olisi tämä vakiovarusteena.
Ja erityisesti pidän tätä tärkeänä nuorten osalta,
koska meidän täytyy kaikin keinoin pystyä parantamaan
näiden nuorten liikenneturvallisuutta ja edelleen lisäämään
erityisesti semmoista asennekasvatusta, että todellakaan
ne alkoholi ja autoilu eivät kuulu yhteen. Tämä viesti
pitää saada vielä selvemmin nuorille
perille.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! En ole täällä paljon
hallitusta kehunut, koska tähän asti on tullut
pääasiassa huonoja esityksiä, mutta tämä on
kyllä erittäin hyvä esitys, ja kiitokset
siitä ministeri Vehviläiselle.
Toivottavasti tämä myöskin kannustaa
ministeriä esittämään myös
tätä promillerajan alentamista. Sehän
nimenomaan kohdistuu näihin nuoriin kuljettajiin. Siellähän
useimmiten on niitä, jotka sitten ajavat vähän
alle 0,5 promillen rajoissa, ja tässä olisi hyvä tilaisuus.
Tämä 0,2 promillen rajahan on jo monissa maissa
käytännössä. Se on helposti
todettavissa, ja kyllä sillä varmasti olisi ihan
tämmöinen ennalta ehkäisevä vaikutus myös.
Eli kannattaa jatkaa tätä nuorten ja lasten turvallisuuden
edistämistä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt on hienoa, kun ministeri on paikalla.
Kysyisinkin: Olisiko mahdollista miettiä tätä asiaa
niin, että alkolukko voisi oikeasti todellisuudessakin olla
vakiovaruste tulevaisuudessa? Jos näin olisi, kuinka kauan
siihen mahdollisesti menisi ja onko muualla maailmassa tämä jo
toteutettu? Tiedän, että Ruotsissa oli tämä tavoite
jo ollut pitkään monina vuosina. Miten tämän
asian kanssa voitaisiin edetä?
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä tästä alkolukosta.
Kun tässä puhuttiin, että ammattimaiseen
liikenteeseen, ammattimaiseen koulukuljetusliikenteeseen, tarvitaan,
täytyy myös muistaa, että nämä ovat
kilpailuasioita ja ne eivät ole monen vuoden asioita. Elikkä seuraavalla
kerralla saattavat taas ollakin uudet autoilijat kysymyksessä,
ja silloin näillä ei välttämättä ole
lukkoa, joten tietysti sitäkin kautta saadaan laajenemaan
tämä määrä.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Kiitoksia näistä arvokkaista
kommenteista, joita tässä tuli. Muutama kysymys
nousi esille, ja ed. Laxell tässä ensimmäisessä puheenvuorossaan — jos
ymmärsin oikein — pikkuisen arvostelikin sitä,
että tässä tulee nyt kustannustaakkaa
yksittäisille taksiyrittäjille, ja niin kyllä tulee,
se on totta. Mutta toisaalta ajattelen kyllä niin, että heille
tulee myös etu, yrittäjäetu, että jos
niillä autoilla, jotka ovat koululaiskuljetuksissa, päivähoitokuljetuksissa,
joilla ajetaan näitä lapsia ja nuoria, ajetaan sitten,
totta kai, muitakin ajoja, niin se on ainakin silloin niin sanotusti
sellainen taksi, jossa kuljettaja ei varmasti aja yhtään
ottaneena, koska siellä on se alkolukko. Tämä on
vähän tämmöinen tarkastelunäkökulma-asia.
Mitä tähän hintaan tulee, niin uskoisin
niin ja muistelen, että täällä hallituksen
esityksen perusteluissakin on kerrottuna, että kun näitä hankitaan
enemmän — ja varmaan uskoisin, että taksiyhdistyksetkin
voivat tehdä tämmöisiä kertahankintoja
isomman määrän kerralla — niin
tämä hintakin tulee alemmaksi. Nyt on kyllä todellakin
ollut ongelma vielä, että moni on pitänyt
yksittäishenkilönä tätä kalliina,
jos tämä on ollut juuri tämän
ajamisen edellytys, jos on kärsinyt jo rattijuoppoustuomion.
Mutta sitten täällä oli muutamia
muita kysymyksiä. Nousivat esille nämä promillerajat.
Niistä totean, että promilleasiat kuuluvat ministeri Braxille,
ne valmistellaan siellä oikeusministeriössä.
Mutta sitten voin sanoa, että käymme myös niistä hyvin
paljon keskenämmekin keskusteluja. Kun viittasin siihen,
että tänään oli tämä liikenneturvallisuustyöryhmä,
epävirallinen ministeripalaveri, niin siellä niitä juuri
käsiteltiin ja niistä keskusteltiin. Lopullisia
kantoja ei vielä ollut, mutta niihin tullaan vielä syksyllä varmasti palaamaan,
ja tässä todellakin, korostan sitä, Braxilla
on niin sanotusti tämä esittelyoikeus ja esittelyvastuu.
Ed. Vahasalo nosti esille tämän vakiovarusteena
olemisen. Se on tietysti niin, että jos ajatellaan, miten
tulee vakiovarusteeksi, niin kyllähän ne sitä kautta
tulevat, että ne lähtevät sieltä autotehtailta,
että uusissa autoissa, jotka tulevat käyttöön,
on vakiovarusteena. Valitettavasti suomalainen autokanta on erittäin
hitaasti uusiutuvaa. Todellakin meillä on yksitoista vuotta
vanhat henkilöautot ja romutetaan lähes kaksikymmentä vuotta
vanhoina eli tämä autojen kierto ei ole kyllä todellakaan
nopeaa. Mutta ajattelisin niin, että alkolukossa pitäisi
pystyä menemään myös meidän
omilla kansallisilla päätöksillä aste
asteelta eteenpäin.
Täällä viitattiin myös tähän
ammattimaiseen ajoon, ja tiedän, että tässä suositusten
piirissähän on ollut monia yrityksiä,
jotka ovat laittaneet omiin autoihinsa alkolukkoja. Muistaakseni näistä isommista
yrityksistä ainakin Itella on ollut osittain kokeilussa
mukana. Se on minusta erittäin kannatettavaa, että kuljetusalan
yritykset myös itse nostavat profiiliaan siinä,
että niillä on alkolukolliset autot, koska se
tuo totta kai sitä luotettavuutta ja lisää liikenneturvallisuutta.
Keskustelu päättyi.