11) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi joukkoliikennelain
ja maantieliikennelain liikenneyrittäjäkoulutuksesta
annetun lain 3 ja 7 §:n muuttamisesta
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuljetusyrittäjät
ovat tällä hetkellä suurten paineiden
alla. Kustannusten nousu ja kilpailu kotimaan sisällä sekä ulkomaisten
alan toimijoiden kanssa on tuonut haasteita ja hankaluuksia useille
yrittäjille.
Tässä esityksessä ollaan ehdottamassa
muutettavaksi joukkoliikennelakia ja maantieliikenteen liikenneyrittäjäkoulutuksesta
annettua lakia. Laissa ehdotetaan säädettäväksi
Euroopan parlamenttien neuvoston kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevan
asetuksen sekä liikenteenharjoittaja-asetuksen mukaisista
toimivaltaisista viranomaisista ja asetusten muusta soveltamisesta.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi toimenpiteitä harmaan
talouden estämiseksi. Lupaviranomaisten olisi vuosittain
tarkastettava eri viranomaisilta saamiensa tietojen perusteella, täyttääkö liikenteenharjoittaja
edelleen liikenneluvan saamisen edellytykset. Sen jälkeen
lupaviranomaisten olisi ryhdyttävä ongelmatilanteissa toimenpiteisiin
liikenneluvan peruuttamiseksi. Tässä yhteydessä yrityksiin
voitaisiin tehdä tarkastuksia yritysten toimipaikassa.
Nämä ehdotukset perustuvat pääasiassa
EU:n mainittuihin asetuksiin.
Arvoisa puhemies! Mielestäni meidän olisi otettava
vakavampaan keskusteluun myös ulkomailta, lähinnä idästä,
Venäjältä, meille suuntautuva liikenne,
joka kilpailee kotimaisten yrittäjiemme kanssa. Siellä täytyisi
olla vähintään yhtä tiukat vaatimukset
liikennepuolella kuin meidän omilla kotimaan yrityksillä.
Me emme saa asettaa omia yrittäjiämme heikompaan
asemaan, ja tämä koskee myös koulutusta.
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä ollaan
ehdottamassa myös vakavaraisuutta koskevan vaatimuksen
kiristämistä, toimintakiellon huomioon ottamista
lupaa peruutettaessa, muidenkin yrityksessä toimivien henkilöiden
kuin liikenteestä vastaavan henkilön hyvämaineisuuden
tarkastamista sekä hyvämaineisuuden tarkastelujakson
pidentämistä, eli siis toisin sanoen valvontaa
tullaan lisäämään.
Kuljetusyrityksen paineita kasvatetaan jatkuvasti, nyt jopa
myös koulutukseen hakeuduttaessa. Näitä kustannuspaineita
ei tulisi kuitenkaan lisätä yhtään
nykyistä enempää. Polttoaineverotuksen
nosto, työaikalainsäädäntö,
niin sanotusti rehellisten kuljettajien alkolukot jne. ovat kaikki sellaisia
tekijöitä, jotka eivät ainakaan alenna
niitä kustannuksia eivätkä helpota kuljetusyrittäjien
arkea. Niitä helpotuksia nimenomaan nyt tarvittaisiin niiden
ainaisten kiristämisten sijaan.
Meidän on siis mielestäni kannettava huolta myös
siitä, että meillä on jatkossakin kuljetusyrittäjiä Suomessa,
että ne nuoret, jotka sukupolvenvaihdosten kautta ajattelevat,
että voisivat kuljetusyrityksen perustaa, hakeutuvat koulutukseen
ja heillä on tasavertaiset mahdollisuudet kilpailla Suomessa
siitä, että voivat menestyksekkäästi
omaa ahkeraa yritystoimintaansa harjoittaa. Byrokratian lisääminen
on semmoinen asia, joka ei sitä ainakaan tuo. Toivon, että teemme sellaisia
päätöksiä, että byrokratia
ei ainakaan lisäänny.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa puhemies! Minä olen itse ollut semmoiset 15—20 vuotta
lupalausuntojen antajana näissä liikennelupa-asioissa,
ja on helppo yhtyä edustaja Savolan tuomiin ajatuksiin.
Tuossa esityksessä on tuotu monia uusia asioita, mitkä varmasti
tulevat avittamaan valvontapuolta. Niin kuin Savola kertoi, liikenneluvan
saamisen edellytyksenä on hyvämaineisuus tänä päivänä liikenteestä vastaavalta
henkilöltä mutta nyt ulotettaisiin myöskin yrityksen
johtoon se hyvämaineisuus. Myöskin kontrolliaika
olisi vuoden sijasta kaksi vuotta. Nämä ovat isoja,
hyviä seikkoja.
Aivan selvää on, että jos liikennöitsijät
hoitavat velvoitteensa, he eivät ole samalla viivalla niiden
liikennöitsijöitten kanssa, jotka muun muassa
jättävät veronsa maksamatta, ja näin
kilpailu vääristyy. Minä uskon, että tässä mennään vahvasti
parempaan suuntaan ja myöskin valvonta tätä myöten
tehostuu.
Mikael Jungner /sd:
Tosiaan, tällä alalla on paljon ongelmia.
Tässä on ollut hyviä puheenvuoroja. Jos
tämän ehkä kaikkein suurimman ongelman
kiteyttää, niin kysymys on reiluudesta. Vaikuttaa
siltä, että ne syvimmin koskettavat ja myös
tätä alaa suurimmin haittaavat ongelmat lähtevät
kaikki epäreiluudesta, siis tästä harmaasta
taloudesta, joka on suomeksi epäreilua kilpailua, ulkomailta
tulevasta epäreilusta kilpailusta, siis johtuen siitä,
että säännöt eivät
ole samat. Sitten on myös tilanteita, joissa tällaiset
suuret yksiköt, olkoot sitten yksityisiä mutta
varsinkin julkisia, voivat omalla toiminnallaan aiheuttaa semmoista
epäennustettavuutta ja suuria muutoksia ja sitä kautta
ajaa lukuisia pienempiä yrittäjiä ahdinkoon.
Edellisiin puhujiin tukeutuen tosiaan ennustettavuus ja reiluus
ovat ne asiat, joilla nopeimmin saataisiin aikaan.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on ollut hyviä puheenvuoroja.
Edustajat Savola ja Mäntymaa ja myöskin Jungner
käyttivät hyvän puheenvuoron tästä aiheesta.
Kun raskasta liikennettä ja yleensä julkista
liikennettä lähdetään valvomaan,
niin aina vaan puhutaan kouluttamisesta. Kuljettajille määrätään kouluttamista
kouluttamisen perään, ja se maksaa. Kuljetusyrittäjät
joutuvat maksamaan ja kustantamaan itse nämä kouluttamiset.
Tällä hetkellä nämä koulutuskustannukset
kohdentuvat nimenomaan näille yrittäjille, joista
monet ovat pk-yrittäjiä. Samaan aikaan meille
tulee itärajan takaa venäläisiä kuljettajia,
jotka tankkaavat siellä autoonsa polttoainetta, käytännössä lähestulkoon
puolet edullisempaa kuin Suomessa, tulevat tänne Suomeen,
ajavat täällä nämä tehtävät
ja keikat ja sen jälkeen, kun tehtävät
on ajettu, palaavat takaisin rajan taakse. Heillähän
on käsittämätön kilpailuetu
verrattuna suomalaiseen kuljetusyrittäjään.
Tämä jos mikä edistää harmaata
taloutta. Meidän yhteinen teemamme, tavoitteemme ja tahtotilamme
varmasti on se, että saamme tämän harmaan
talouden kitkettyä pois.
Käsittämätöntä on
myöskin se, kun liikenneministeri aikoinaan esitti, että suomalaisilla
autoilijoille ja ajoneuvoille laitettaisiin tällainen GPS-paikannusjärjestelmä.
Minä olen sitä pohdiskellut mielessäni,
että suomalaiset joutuvat tämänkin jälkeen
maksamaan entistä suurempia tienkäyttömaksuja,
mutta emmehän me Suomen lainsäädännössä todennäköisesti
voi tällaista satelliittipaikannusjärjestelmää laittaa
näille venäläisille autoilijoille ja
kuljetusyrittäjille, jotka saavat entistä suuremman
kilpailuedun.
Työaikalainsäädäntö ja
nämä muut lisäävät kustannuksia,
ja näistä meidän täytyy päästä eroon,
jotta me pystyisimme takaamaan ja turvaamaan myöskin suomalaisten
kuljetusyrittäjien mahdollisuuden oman elinkeinonsa jatkamiseen.
Keskustelu päättyi.