Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme nyt hallituksen esitystä vaarallisten aineiden kuljetuksista suorassa kansainvälisessä rautatieliikenteessä Venäjän kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja voimaasaattamisesta. Sopimuksessa on kyse Suomen ja Venäjän välisen rajan ylittävien vaarallisten aineiden rautatiekuljetussäännöstön modernisoimisesta. Sopimus sisältää määräykset kuljetusosapuolien velvollisuuksista sekä yleiset määräykset henkilöstön koulutuksesta, vaarallisten aineiden kuljetusten valvonnasta sekä kuljetusrajoituksista ja kuljetuskielloista.
Sopimuksella on tarkoitus parantaa vaaralli-sien aineiden kuljetukseen liittyvää turvallisuutta. Sopimuksen myötä Suomen ja Venäjän rajan ylittävien kuljetusten valvonta helpottuu, kun kuljetuksiin osallistuvien osapuolten vastuut ja kuljetusehdot ovat selkeät. Sopimuksen myötä voimaan tulevat määräykset sisältävät selkeät kuljetusehdot, jolloin kuljetusketjun eri... vaikuttavissa toimissaan.
Valiokunta on puoltanut tämän esityksen hyväksymistä muuttumattomana.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä sopimuksessa on kyse Suomen ja Venäjän välisen vaarallisten aineiden rautatiekuljetussäännöstön modernisoimisesta. Sillä voidaan päättää nykyinen sopimukseton tila maidemme välisissä kuljetuksissa. Tämä ei oikeastaan koske suomalaisia yrityksiä kovinkaan, koska sopimuksessa asetetut vaatimukset vastaavat Suomessa pitkälti VAK-lain ja sen nojalla annettujen säännösten vaatimuksia, mutta erityisesti Itä-Suomessa on oltu huolissaan, kun siellä kuljetetaan paljon tosiaan Venäjältä rahtia ja vaarallisia aineita, että miten tätä valvotaan.
Kyse on myös henkilöstön koulutuksesta, kuljetuskiellosta, yleisistä kuljetusrajoituksista ja vaarallisten ainekuljetusten valvonnasta. Tarkoitus on saattaa tämä kuljetusturvallisuus Euroopan unionin lainsäädännön tasolle ja todellakin turvata se, että vaaralliset aineet eivät vaaranna kenenkään terveyttä, turvallisuutta, omaisuutta tai ympäristöä. Siinä mielessä tämä on hyvin kannatettava sopimus.
Yleiskeskustelu päättyi.