3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi opetus- ja kulttuuritoimen
rahoituksesta annetun lain 45 a §:n väliaikaisesta
muuttamisesta
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Tiedämme, että pelkän
peruskoulun suorittaneiden työura on kymmenenkin vuotta
lyhyempi kuin vähintään toisen asteen
koulutuksen suorittaneilla. Onkin erittäin positiivista,
että hallitus on päättänyt tässä hankalassa
taloudellisessa tilanteessa rahoittaa nuorten aikuisten lisäksi myös
30—50-vuotiaiden opintoja, heidän, joilla ei ole
suoritettuna perusopetuksen oppimäärää tai
perusopetuksen jälkeistä tutkintoa. Kyseessä on
varsin suuri joukko, sillä ilman ammatillista tutkintoa
olevia 30—49-vuotiaita oli huhtikuun lopussa työttömänä yli
35 000 henkilöä. Vähintään
toisen asteen tutkinto on tärkeä valtti työmarkkinoilla.
Samaan tähtää myös hallituksen kaavailema
oppivelvollisuuden pidennys, joka kattaisi toisen asteen ensimmäisen
vuoden. Tavoitteena on, että jokaisella suomalaisella olisi jatkossa
vähintään tuo toisen asteen tutkinto.
Arvoisa puhemies! Haluan kuitenkin kiinnittää huomiota
sivistysvaliokunnan mietinnössään esiin
tuomiin huolestuttaviin seikkoihin. Vaikka hallitus on nyt myöntämässä lisärahoitusta
tähän tarkoitukseen, on ikävää,
että vähennyksiäkin joudutaan toisaalla
tekemään johtuen tästä kireästä taloustilanteesta.
Osana rakennepoliittista ohjelmaa opetushallinnon alaisen toisen
asteen koulutuksen menoja vähennetään
260 miljoonaa euroa. Nämä leikkaukset astuvat
voimaan pääosin vuonna 2017, mutta työelämän
palvelu- ja kehittämistoiminnan rahoituksesta luovutaan
6,5 miljoonan euron verran osittain jo vuonna 2015. Tällä nyt
salissa olevalla esityksellä lisätään
rahoitusta vuosina 14 ja 15 yhteensä 20 miljoonaa euroa.
Menoleikkaukset tullaan toteuttamaan muun muassa kehittämällä ammatillisen
koulutuksen rahoitusjärjestelmää ja järjestäjäkenttää sekä luopumalla
eräistä ammatillisen aikuiskoulutuksen toimintamuodoista.
Jatkossa valtio rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriön
pääluokassa ainoastaan tutkintotavoitteista ammatillista
aikuiskoulutusta. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että ammatillisen lisäkoulutuksen
sekä ammatillisten erityisoppilaitosten tai erikoisoppilaitosten
tutkintoon johtamattoman koulutuksen rahoituksesta luovutaan. Rahoitusuudistuksen
tavoitteena on kannustaa järjestäjiä nykyistä tuloksellisempaan toimintaan
ja opintoaikojen lyhentämiseen.
Näillä säästöillä voi
toki olla hyviäkin vaikutuksia. Järkevää olisi
esimerkiksi järjestäjäkenttää läpikäytäessä miettiä ammatillisten
ja lukiokoulujen yhteistyön mahdollisuuksia sekä tilojen
että opetuksen suhteen. Turhien seinien ylläpidosta
ei kannata maksaa vaan nimenomaan siitä sisällöstä,
itse koulutuksesta. Hyvää on myös se,
että rahoitusjärjestelmää uudistettaessa
palkitaan tutkintojen suorittamisesta. On hyvä, että oppilaitoksia
kannustetaan tukemaan oppilaitaan suorittamaan tutkintonsa loppuun
asti siten, että ammatillisen koulutuksen varsin suuri
keskeyttämisprosentti saadaan näin laskemaan.
Kustannukset alenevat näin kuin itsestään,
kun puolityhjiä opiskelupaikkoja ei enää tarvitse
rahoittaa.
Jotta tämä ei menisi ihan täydelliseksi
synkistelyksi, niin valiokunta nosti esiin myös sen, että omaehtoinen
opiskelu työttömyysetuudella on ollut vuoden 2010
alusta lähtien mahdollista myös 25 vuotta täyttäneille
työttömille työnhakijoille. Työttömien
omaehtoinen opiskelu onkin lisääntynyt voimakkaasti
neljän ensimmäisen toteutusvuoden aikana. Viime
tammikuun lopussa omaehtoiseen opiskeluun työttömyysetuudella osallistui
yli 26 000 henkilöä. Osallistujamäärä on
jopa ylittänyt työvoimakoulutuksessa olevien määrän,
joka oli reilut 25 000.
Tehdyn arviointitutkimuksen mukaan toimintamalli on nykymuodossaan
toimiva. Koulutus kohdentuu halutulla tavalla aikuisväestölle
koulutuksen päivittämiseen tai uuden ammattipätevyyden
hankkimiseen. Koulutusmuoto myös täydentää te-toimiston
käytössä olevia keinoja. Opiskelijat
itse pitävät tätä omaehtoista
koulutusta hyvänä vaihtoehtona ja kokevat sen
tuoneen joustavuutta opintojen valintaan. On tärkeää,
että opiskelijat itsekin ovat tyytyväisiä.
84 prosenttia (Puhemies koputtaa) palvelun päättäneistä oli
saavuttanut tavoittelemansa koulutustason, ja 6 kuukautta opintojen
päättymisen jälkeen työssä olevien
osuus oli jo 61 prosenttia, kun se aikaisemmin oli noin puolet siitä.
Työttömien osuus oli opintojen jälkeen
paljon opintoja edeltävää aikaa matalampi
eli se oli enää 22 prosenttia, kun se oli sitä ennen
lähes 50.
Arvoisa puhemies! Hallitus on asettanut tavoitteeksi sen, että Suomi
on osaavin kansakunta vuoteen 2020 mennessä. Suomen menestys
tulevaisuudessa perustuukin nimenomaan osaamiseen. Näin
ollen meidän tulee päätöksenteossa jatkossakin
asettaa tuohon osaamisen vahvistamiseen tähtäävät
toimet aina ykkössijalle.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on hyvä,
ja valiokunta on tehnyt mielestäni erinomaista työtä.
Tästähän tulee tavallaan läpi
se, että kun halutaan ihmisille ja suomalaisille koulutusta,
niin entistä pienempiin kohderyhmiin sen sitten pitää kohdistua,
ja tällä kertaa kysymyksessä on niiden
30—50-vuotiaiden opiskelu, joilla ei ole sitä perusopetuksen
oppimäärää tai sitten perusopetuksen
oppimäärän suorittamisen jälkeistä tutkintoa.
Tämä tutkintoon pyrkiminen on tietenkin erinomainen
asia kaiken kaikkiaan.
Tätä valtionavustusta voidaan käyttää oppi-laitosmuotoiseen
näyttötutkintoon valmistavaan ammatilliseen peruskoulutukseen,
ammattitutkintoon valmistavaan sekä erikoisammattitutkintoon
valmistavaan koulutukseen sekä tietenkin tutkintotilaisuuksiin.
Tämä muutos siis parantaa perusopetuksen oppimäärää vailla
olevien tai sitten perusasteen jälkeistä tutkintoa
vailla olevien 30—50-vuotiaiden aikuisten työelämään
pääsemistä, siellä pysymistä ja
sen urakehityksen paranemista, sekä tietenkin tällä on
vaikutusta työllisyysasteeseen, ja kohderyhmä on
todella siis sillä tavalla pieni, että 1 500
ihmistä arvioidaan siihen kuuluvan.
Tämä on yksi niitä pieniä paloja
muun muassa työurien pidentämisessä.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lain myötä vuonna
2013 aloitetun nuorten aikuisten osaamisohjelman rinnalla myös
30—50-vuotiaiden vailla perusasteen tutkintoa olevien osaamisen
kasvattamista voidaan tukea valtionavustuksin. Tämä on
tärkeä asia, sillä tämän
vuoden huhtikuussa te-toimistoissa oli työttöminä työnhakijoina
yli 35 000 30—49-vuotiasta ja yli 42 000
yli 50-vuotiasta henkilöä, joilta puuttui ammatillinen
peruskoulutus.
Tiedämme hyvin, että ilman ammatillista peruskoulutusta
on nyky-yhteiskunnassa ja -työelämässä melko
mahdotonta työllistyä. Lisäresursseilla
eli noin 20 miljoonalla eurolla voidaan kouluttaa noin 1 500
kohderyhmään kuuluvaa aikuista.
Tämä lakiesitys on siis erittäin
myönteinen asia, mutta yhdyn kyllä sivistysvaliokunnan
huoleen ammatillisen aikuiskoulutuksen määrärahojen
yleisestä vähentämisestä. On
toki myönteistä, että uusia panostuksia
on osoitettu muun muassa nuorten oppisopimuskoulutukseen, mutta toisaalta,
jos haluamme, että Suomi on maailman osaavin kansakunta
vuoteen 2020 mennessä, niin aikuiskoulutukseenkin olisi
panostettava riittävästi ja nykyistä enemmän.
Timo Heinonen /kok:
Puhemies! On hyvä, että osaamiseen panostetaan,
niin kuin tässä keskustelussa on esille tullut,
ja me tarvitsemme lisää panostuksia oikeastaan
kaikkeen osaamiseen, on sitten kyse varhaiskasvatuksesta, perusopetuksesta,
toisen asteen koulutuksesta, yliopistoista tai ammattikorkeista,
puhumattakaan sitten näistä räätälöidyistä,
kohdennetuista erityis- ja erikoistoimenpiteistä tietyille
ryhmille.
Tänä päivänä nimittäin
ei enää toimi se, että uudelleen työllistyisi,
vaikka olisi kymmenien vuosien työura takana ja sitä kautta
opittu ammattilaisuus. Valitettavasti meillä on sellaista
rakennemuutosta Suomessa, että enää näiltä aloilta,
joilta nyt työt ovat loppuneet, ei välttämättä vastaavalle
osaamiselle työtä löydy, ja toisaalta silloin
vaihtoehdot ovat ne, että työtä pitää etsiä muualta,
ja silloin tarvitaan kyllä myös muuta kuin pelkkä tuo
arvokas työkokemus, vaikka se olisi vuosikymmentenkin mittainen.
Arvoisa puhemies! Tässähän on tarkoitus,
että vuonna 2013 aloitetun nuorten aikuisten osaamisohjelman
lisäksi myös koulutuksen alkamisvuonna 30—50-vuotiaiden
vailla perusasteen jälkeistä tutkintoa olevien
osaamisen kasvattamista voitaisiin tukea erityisellä valtion
avustuksella, ja tavoitteena on, että tällä lisäpanostuksella
saataisiin opinnot aloittamaan noin 1 500 tähän
ryhmään kuuluvaa aikuista. Tässähän
on erilaisia joustavia keinoja käytössä näyttötutkinnosta
oppilaitosmuotoiseen ammatilliseen koulutukseen ja niin poispäin,
ja niin pitääkin olla. Nämä ihmiset
tarvitsevat ennen muuta hyvin henkilökohtaisia malleja
osoittaa esimerkiksi näytön kautta tuon osaamisensa
ja toisaalta sitten täydentää sitä omaa
esimerkiksi pitkäaikaisella työuralla tullutta
osaamista.
On hyvä, että näitä nuorten
aikuisten osaamisohjelmassa syntyneitä ja hyviksi havaittuja
käytänteitä otetaan käyttöön
nyt myös tässä, eli pyörää ei
kannata keksiä uudestaan, vaan mennään näillä samoilla
metodeilla eteenpäin, ja pidän arvokkaana sitä,
että tämäntyyppisiä esityksiä tässä vaikeassa
työllisyystilanteessa tehdään.
Valiokunta esitti huolestuksensa siitä, että osana
rakennepoliittista ohjelmaa opetushallinnon alaisen toisen asteen
koulutuksen julkisia menoja kuitenkin vähennetään
260 miljoonaa euroa. Menoleikkaukset astuvat pääosin
voimaan vuonna 2017, ja kyllä tähän huoleen
on varmasti syytä meidän kaikkien yhtyä ja
seurata tilannetta tarkasti, ja jos kerran tilanne sallii, niin
kyllä näitä panoksia osaamiseen ja sivistykseen
ennemmin tulisi lisätä, mutta itse ymmärrän
sen, että tässä tilanteessa joudutaan
tekemään myös arvovalintoja, ja niistä yksi
on tämäkin, jossa nimenomaan puututaan niihin
ihmisiin, jotka nyt tarvitsevat eniten apua työuransa jatkamiseen.
Arvoisa puhemies! Valiokunta oli erittäin huolestunut
myös siitä, että omaehtoisessa ammatillisessa
aikuiskoulutuksessa menoleikkaukset ovat toiminnan laajuuteen nähden
hyvin merkittäviä. Kiitosta sen sijaan voidaan
antaa siitä, että omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella on
ollut jo useamman vuoden mahdollista 25 vuotta täyttäneille
työttömille työnhakijoille. Ja niin kuin
tässä aiemmin edustaja Kärnä toi
esille, tällä mallilla, työttömyysetuudella
opiskeluun osallistui peräti 26 300 henkilöä,
ja se on merkittävä joukko, ja on hyvä,
että tällainenkin, tavallaan kannustinloukku on
sitten poistettu ja on mahdollistettu myös tuon oman osaamisen
ylläpito ja kehittäminen myös tämän
työttömyysjakson aikana — tavoitteena
tietysti se, että sieltä päästäisiin
takaisin työn syrjään kiinni. Ja on hienoa
huomata, että monilla, lähes kaikilla, se halu palata
työmarkkinoille on kova, ja sen takia tällaisia
räätälöityjä malleja,
niin kuin tämä hallituksen esitys on, tarvitaan
lisää.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä lakiesitystä voinee
luonnehtia valopilkuksi harmauden keskellä. Olemme tehneet
kuluvalla vaalikaudella mittavia valtiontalouden sopeuttamistoimia,
leikkauksia, joita on valitettavasti jouduttu kohdentamaan myös
opetus- ja kulttuuritoimeen kaiken muun rinnalla. Tässä on
kuitenkin kysymys niin sanotuista kohdennetuista toimenpiteistä,
valtion avustuksesta tarkasti harkittuun kohteeseen, joilla ajatellaan
saatavan paras mahdollinen vipuvaikutus tässä vaikeassa
työllisyystilanteessa.
Kysymys on 20 miljoonan euron valtionavustuksen lisäämisestä koulutukseen
30—50-vuotiaille henkilöille, joilla ei ole joko
perusasteen koulutusta ollenkaan loppuunkäytynä eli
peruskoulua suoritettuna tai sitten peruskoulun jälkeistä tutkintoa.
Kaiken tiedon mukaan juuri nämä henkilöt
ovat työmarkkinoilla kaikkein haavoittuvimmassa asemassa
ja vaikeimmassa työllisyystilanteessa, joten on järkevää sitä pientä liikkumavaraa,
jota meillä on, kohdentaa tällä tavalla.
Noin 1 500 henkilöä tällä 20
miljoonalla eurolla pääsisi kiinni koulutukseen
ja saisi suoritettua joko peruskoulun loppuun tai peruskoulun jälkeisen
tutkinnon. Pidän tätä 30—50-vuotiaalle
kohdennettua valtionapua erittäin arvokkaana asiana ja
toivon, että tähän tartutaan ja näitä mahdollisuuksia
käytetään hyväksi.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Valtionavustuksen myöntäminen
tutkinnon rahoittamiseen 30—50-vuotiaille henkilöille
on hyvä asia. Ihmettelen kuitenkin ikärajan vetämistä 50 vuoden
kohdalle. 51-vuotiaalla henkilöllä on vielä pitkä matka
eläkepäiviin, ja monien kohdalla kouluttautuminen
voisi edesauttaa työllistymistä tai avata uusia
uramahdollisuuksia. Mielestäni tätä yläikärajaa
tulisi nostaa. Yli 50-vuotiaanakin on elämää,
ja sanon sen kokemuksesta.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Kun tiedämme, että julkisen
sektorin tilanne on huolestuttava valtiolla ja kunnissa myös,
niin on hyvin tärkeätä, että vähäisiä resursseja
kohdennettaisiin mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti ja viisaasti.
Kun henkilöitä koulutetaan ammattiin, niin koulutusohjelmien
pitäisi olla siten valittuja, että myös
todennäköisesti löytyy työpaikkoja,
että tämä koulutus konkreettisesti hyödyttää näitä, jotka
siihen hakeutuvat, eikä tästä koulutuksesta tule
sellaista, että hakeudutaan siihen vain sen takia, että saadaan
näitä työvoimapolitiikkaan liittyviä tukia.
Ennen kaikkea minusta on tärkeätä se,
että koulutetaan aloille, joilta oikeasti löytyy
työpaikkoja. Hoiva-aloilla, vanhusten keskuudessa on paljon
tekemätöntä työtä,
joten kannatan erityisesti koulutusta vanhustyöhön:
kevyitä koulutuksia, joissa henkilöt pystyvät
sitten toimimaan vaikka kunnallisen virkamiehen virkatyönä tekemän
hoivatyön apuhenkilönä. Tällaisia
kevyitä koulutuksia, jotka johtavat oikeaan työpaikkaan, pitäisi
olla enemmän.
Itse hämmästelen myös, kuten edustaja
Elomaakin äsken puheenvuorossaan, näitä ehdottomia
ikärajoja, koska eihän iän pitäisi
olla mikään este. Joku 40-vuotias henkilö voi
olla huonommassa kunnossa kuin 55- tai 60-vuotias henkilö, että nämä ehdottomat
yläikärajat pitäisi kyllä poistaa,
että saataisiin mahdollisimman moni tämmöiseen
koulutukseen, josta hänelle olisi hyötyä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Pyysin puheenvuoron, kun edustaja Tuppurainen
käytti tämän mainospuheenvuoronsa tästä todella
umpikujaan johtavasta esityksestä, joka on suorastaan pelkkä leikkauslista,
raju ammatillisen aikuiskoulutuksen rahoituksen leikkauslista. Mitä se
muuta on, kun vuoden 12 tasosta vähennys on 34 prosenttia,
ammatillisen koulutuksen rahoituksen vähennys on vuoden
12 tasosta 38 prosenttia ja oppisopimuskoulutuksen rahoitus vähenee
vuoden 12 tasosta 27 prosenttia?
Jopa tämä valiokunnan kannanotto tunnustaa ihan
selkeästi sen, että yli 50-vuotiaiden koulutusmahdollisuudet
kapenevat, ja myöskin tämä siirtyminen
käyttämään työvoimakoulutuksen palveluja
tulee entisestään kiristymään.
Tämä ei todellakaan jatka työuria, vaan
vahvistaa sitä vinoa suuntaa, että työttömyys
vie työurasta yli 3,5 vuotta tällä hetkellä ja
tulevaisuudessa yhä enemmän, ja tämä politiikka
vahvistaa tätä kehitystä.
Yleiskeskustelu päättyi.