Paavo Arhinmäki /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ennen viime vaaleja käytiin kovaa
keskustelua perintöverosta. Sitä jopa vaadittiin
kokonaan poistettavaksi. Voi jopa sanoa, että oli perintöveropopulismia
paljon liikkeellä. Hallitusneuvotteluissa päätettiin,
että kaikkein rikkaimmilta, perheyrityksiltä ja
maanviljelijöiltä tullaan poistamaan perintövero,
mutta jatkossakin tavalliset ihmiset joutuvat maksamaan perintöveroa.
Vasemmistoliiton mielestä perintöveroa ei pidä poistaa,
ja ennen muuta se hallitusohjelman kirjaus, jossa todetaan, että perintövero
viedään kaikkein rikkaimmilta, on todella ongelmallinen,
ja sitä emme hyväksy. Mutta olemme kyllä sitä mieltä,
että epäoikeudenmukaisuuksiin perintöverossa
pitää puuttua, niihin, jotka koskettavat aivan
tavallisia ihmisiä.
Hallitus esittää sitä, että verotta
perittävän osuus nousee 20 000 euroon.
Sen voimme hyväksyä. Silloin se tarkoittaa sitä,
että ihmiset, jotka perivät pienen määrän
omaisuutta, voivat saada sen ilman veroa. Hallitus esittää myös,
että puolisovähennys nousee 60 000 euroon.
Perintöveron ehkä isoimmat ongelmat koskevat
leskiä, sellaisia leskiä, joilla ei ole rintaperillisiä.
Kun toinen puolisoista kuolee, tilanne on muutenkin erittäin
ongelmallinen ja hankala eikä sitä ainakaan helpota
se, että oman asunnon toisesta puolikkaasta joutuu maksamaan
perintöveroa. Nyt hallituksen esitys vie oikeaan suuntaan sitä,
että lesken ei tarvitsisi maksaa veroa omasta asunnostaan,
siitä puolikkaasta. Toinen puolikashan jää aviopuolisolle
omaksi, mutta toisesta puolesta omaa asuntoaan joutuu maksamaan
veroa. Se on kohtuutonta. Moni pienituloinen, ehkä pelkällä kansaneläkkeellä elävä
leski
joutuisi maksamaan veroa siitä, että saa asua
omassa asunnossaan. Tältä osalta pitää verotusta
oikeudenmukaistaa.
60 000 euroa, jota hallitus esittää,
on oikean suuntainen, mutta olemme arvioineet sitä, minkä hintaisia
asunnot ovat tänä päivänä.
Asuntojen hinnat ovat nousseet aika tavalla, ja tämä 60 000 euroa
erityisesti Helsingissä ja Pääkaupunkiseudulla
ei riitä siihen puolikkaaseen asuntoon. On kohtuullista,
että normaalin asunnon, jossa on asunut puolisonsa kanssa,
voi saada ilman, että siitä joutuu maksamaan tuhansien
eurojen perintöveroa, omasta asunnostaan.
Sen vuoksi me esitämmekin, että kun tätä hallituksen
lakiesitystä valtiovarainvaliokunnassa käsitellään,
siellä huomioidaan tämä rinnakkaislakialoite,
jonka olemme tehneet ja jossa esitämme, että puolisovähennys
nostettaisiin 100 000 euroon. Jos se 60 000:sta
100 000 euroon nostettaisiin, se mahdollistaisi sen, että myös
Helsingissä ja Pääkaupunkiseudulla tavallinen
pienituloinen eläkeläinen voi ilman veroja sen
toisen puolikkaan omasta kodistaan periä. Tämä on erittäin
iso oikeudenmukaisuuskysymys. Jos pienellä kansaneläkkeellä elää ja
joutuu yhtäkkiä maksamaan joitain tuhansia
eurojakin perintöveroa, niin se on erittäin vaikea
paikka, koska ei omaa asuntoa voi realisoida, siitä saada tuloja.
Sen vuoksi tämä asia on oikeudenmukaisuus- ja
kohtuuskysymys, ja toivomme, että tämä aloite
huomioidaan, kun mietitään niitä rajoja.
Se huomioi sen, että nyt tällä pienellä viilauksella ylöspäin
leski, joka jää yksin, voi jatkaa asumistaan sellaisessa
normaalissa kerrostaloasunnossa, ehkä rintamamiestalon
pystyy perimään ilman, että siitä joutuu
maksamaan veroa. Jos ei ole rintaperillisiä, jos jää leskelle
tämä toinen puolikas, niin myöhemminhän
siitä tulee kuitenkin myös verotuloja eri tavalla
valtiolle. Mutta kysymys on vain siitä, että kukaan
ei joudu omasta kodistaan muuttamaan pois perintöverojen
kautta.
Toinen seikka, jonka tässä lakialoitteessamme
nostamme esille, on se, että jos toinen vanhemmista kuolee,
toinen vanhemmista saa puolikkaan asunnosta ja rintaperilliset,
omat lapset, saavat toisen puolikkaan, niin tällä hetkellä tämän
toisen puolikkaan vero tulee heti seuraavan vuoden alusta maksuun.
Tämä johtaa hankalaan tilanteeseen. Totta kai
vanhemman pitää voida jäädä asumaan
siihen omaan puolikkaaseen, omaan kotiinsa. Sitä ei voi
laittaa vuokralle, sitä ei voi myydä, mutta voi
olla hyvinkin tilanteita, joissa ei hetkessä löydykään
sitä rahaa, jolla maksetaan se toinen puolikas siitä perintöverosta.
Sen vuoksi olisi kohtuullista ja oikeudenmukaista, että sitä aikaa,
jolloin rintaperillisten, omien lasten, pitää maksaa
tämä perintövero siitä puolikkaasta,
voitaisiin pidentää. Nyt, kun se alkaa seuraavan
vuoden alusta, niin me esitämme, että tähän tulisi viiden vuoden aika.
Jos ajatellaan nyt, että Helsingissä kaksi
lasta, kun toinen vanhemmista kuolee, perii puolikkaan normaalihintaisesta
asunnosta, se voi tarkoittaa lasta kohti kahdella lapsella, jos
menee molemmille se puolikas puolikkaasta, ehkä 6 000—8 000
euron perintöveroa. Jos sen joutuu kerralla maksamaan,
se on erittäin iso summa, vaikka olisi kohtuullisen hyvätkin
tulot. Se, että tämän voisi maksaa viiden
vuoden aikana, tuo paljon helpotusta niiden ihmisten asemaan, jotka perivät
toisen puolikkaan vanhempiensa asunnosta, niin ettei kukaan joudu
ongelmalliseen tilanteeseen.
Näillä ei ole suurta taloudellista merkitystä valtiolle.
Tämä ei miltään osin romuta
meidän perintöverojärjestelmäämme,
mutta nämä kaksi esitystä tuovat oikeudenmukaisuutta
ja kohtuutta meidän perintöverojärjestelmäämme.
Sen vuoksi toivon, että valtiovarainvaliokunnassa otetaan
vakavasti harkintaan nämä esitykset, jotka ovat
tässä rinnakkaislakialoitteessa, koska niillä voidaan
helpottaa hyvin monen asemaa. Ei voi olla sellaista tilannetta Suomessa,
että omasta kodista joutuu muuttamaan pois perintöverojen
takia.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Arhinmäen
lakialoitteessa on asiaa siltä osin kuin siinä ehdotetaan
rintaperillisille ja testamentin saajille määrätylle
perintöveron maksulle asetetun määräajan
pidennystä niissä tilanteissa, joissa nämä rintaperilliset
ja testamentin saajat, eivät saa jakamattomasta pesästä varoja
lesken hallintaoikeuden vuoksi.
Lesken hallintaoikeushan on tietysti perusteltu, mutta on kohtuutonta,
että perilliset, jotka eivät pääse
millään tavalla käsiksi tuohon perimäänsä omaisuuteen,
joutuvat siitä sitten varsin pian maksamaan perintöveron.
Tässähän on elämässä monenlaisia
tilanteita, on myös sellaisia tilanteita, joissa he eivät
ihan näistä aika luonnollisista syistä koskaan
pääse siihen perintöön käsiksi.
Aika usein on niitäkin tapauksia, joissa tämä leski
on nuorempi kuin nämä perilliset. Tilanne näissä tapauksissa
on vielä varsin paljon erikoisempi kuin ehkä heti
tulee ajatelleeksi. Sen takia tätä asiaa pitäisi
korjata.
Minusta tältä osin tämä ed.
Arhinmäen aloite on jopa aika lailla lieväkin,
kun siinä ehdotetaan vain tämmöistä noin
viiden vuoden maksuaikaa, mutta ihan hyvän suuntainen.
Tätä asiaa ilmeisesti pitäisi pohtia
oikein perusteellisesti. Valmisteluvastuuhan on valtiovarainministeriöllä ja sen
vero-osastolla, ja varmaan yhdessä oikeusministeriön
kanssa olisi syytä pohtia laajemminkin, miten tämä kohtuuton
perintöverotilanne voitaisiin korjata järkevämmäksi.
Mitä sitten tulee näihin puolisovähennyksestä esitettyihin
ajatuksiin, niin hallitushan ottaa aika pitkän askeleen
tässä, kun se suurentaa tätä puolisovähennystä.
Puolisovähennyshän ei koske ollenkaan tavanomaisia
tapauksia. Normaalistihan puoliso ei peri vaan saa omaisuutta avio-oikeutensa
nojalla, ja sitten voi saada omaisuutta keskinäisen hallintaoikeustestamentin
nojalla, jolloin ei perintöveroseuraamuksia ole.
Puolisovähennyshän koskee vain tosiaan lapsettomia
puolisoita. Eloon jäänyt puoliso ensi vaiheessa
perii, ja se koskee myöskin rekisteröidyssä parisuhteessa
olevia, ja se koskee sitten niitä, jotka saavat omaisuutta
keskinäisellä omistusoikeustestamentilla. Tämän
vähennyksen soveltamisaluehan on kovin rajallinen.
Ei tämä ed. Arhinmäen esitys tuon
euromäärän korottamiseksi tietystikään
mikään mahdoton ole, mutta tässä vaiheessa
minusta hallitus on tehnyt hyvän esityksen, kun se esittää siihen
huomattavaa korotusta. Tuossa alussa ed. Arhinmäki esitti
sellaisia ajatuksia, joita en ollenkaan hyväksy, kun hän
arvosteli tätä hallitusohjelman kohtaa, jossa
luvataan vapauttaa yrityksiä, yritysten jatkajia ja maa-
ja metsätilojen jatkajia sukupolvenvaihdoksissa perintö-
ja lahjaverosta. Sitä pidän hallitusohjelman parhaimpiin
kohtiin kuuluvana.
Toivon, että sitä koskeva esitys varsin pian
annettaisiin eduskunnalle, ensi vuoden alussahan se on luvattu antaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itsekin ajattelin tässä aloittaa
näiden rintaperillisten ongelmasta. Jos sattuu olemaan
se tilanne, jotta se puoliso sitten jää kuitenkin
omistamaan tämän asunnon esimerkiksi, niin minusta
pitäisi jalostaa tätä ed. Arhinmäen
aloitetta sillä tavalla, jotta se viisi vuotta ei välttämättä olisi
kiveen hakattu, vaan perintövero maksettaisiin vasta silloin,
kun asunto saadaan hallintaan. Siinä voi olla hyvinkin
pitkiä aikoja, ennen kuin perillinen saa sen omaisuuden
hallintaansa, jos saa koskaan, ja silloin tietysti on kohtuutonta
maksaa veroja. Meillä etenkin tuolla itärajalla
kun näitä somia sotakorvauksia haetaan naapurin
puolelta, niin siellä voi olla aika nuoriakin puolisoita,
jotka sitten jäävät perilliseksi. Mutta
se on taas toinen seikka.
Sitten tämän suojaosuuden nostaminen tuohon
100 000:teen. Minusta se on perusteltu, kun ottaa huomioon
asuntojen hinnat vaikka täällä ja monissa
muissakin kaupungeissa. Minusta on täysin älytöntä ja
kohtuutonta, että tämmöinen puoliso,
jolla ei ole lapsia, joutuu luopumaan siitä omaisuudesta,
sen takia myymään sen tai ottamaan ison velan.
Vaikka on tämmöinen muutenkin jo ikävä tapahtuma,
jotta puoliso on kuollut, niin sitten joutuu vielä tämmöisiin
taloudellisiin vaikeuksiin.
Olen samaa mieltä ed. Arhinmäen kanssa siitä,
jotta jos nämä suuret omaisuudet on tarkoitus siirtää ilman
perintöveroa, niin se on hävytön homma.
Se on jo perustuslaillinen kysymys ja asettaa eriarvoiseen asemaan
ihmiset. Minusta ei tämmöistä pitäisi
missään tapauksessa sallia. Jään
kyllä jännityksellä odottamaan, miten
hallitus sen tekee. Millä tavalla vedetään
raja siinä, jotta kun sattuu metsää omistamaan,
missä on se raja, jotta se onkin sitten metsätilallinen?
Kun sattuu olemaan vaikka ministeriön virkamies samalla
ja sattuu omistamaan metsää, niin tuleeko se työtulo
millä tavalla siinä huomioiduksi? Onko pääasiallinen
tulo sieltä, vai millä tavalla tämä rajataan?
Sen takia uskon, että siitä meille tulee vielä keskustelua
täällä salissa olemaan ja tiukka rajanvedon
paikka.
Keskustelu päättyi.