Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kulttuuriperintöömme kuuluu,
että velat maksetaan. Toivottavasti monet muutkin kulutusta
palvottaessa unohtuneet arvot vielä palaavat. Luottosäännöstelyn
purkaminen oli kansallisista syistä keskeisin syy edellisen
laman syntyyn. Löysä raha aiheutti vauhtisokeuden
ja kotitalouksienkin ylivelkaantumisen, kuten hyvin muistamme. Kun
laina-aika oli aina yli viisi vuotta ja pankinjohtajan urakierto
useinkin vain kaksi vuotta, niin asiantila realisoitui lainanantajalle
liian myöhään, mikä puolestaan
selittää pankkikriisin.
Niissä olosuhteissa, jotka me kaikki vielä muistamme,
jouduttiin perääntymään periaatteesta,
että velat on maksettava. Oli säädettävä laki
yksityishenkilön velkajärjestelystä.
Oli toki kohtuullista, että velkojat pelastivat kotitalouksia,
kun valtio oli pelastanut pankit. Laman opetus unohtui, ja kuluttamisen
palvominen on taas velkaannuttanut koti- ja yksityistaloudet kestämättömään
tilaan. Ylivelkaantumisella on monia ei-toivottuja sosiaalisia seurauksia.
Toki tässä talossa on monessa yhteydessä myös
muistutettu siitä, että velan saaminen muun muassa
kännykällä on liian helppoa, ja vasta
uutisoitiin, että näitä tässä talossa
säädettyjä ehtoja ei välttämättä noudateta.
Käytettävissäni on erään
kuntouttavaa työtoimintaa toteuttavan järjestön
tilastot työllistämisen esteistä. Noin
400 pitkäaikaistyöttömän haastattelusta
käy ilmi, että pitkäaikaistyöttömät kokevat
ylivelkaantumisen kolmanneksi yleisimmäksi työllistymisen
esteeksi. Sen edelle menevät oma sairaus ja päihdeongelmat,
joista ainakin päihdeongelmakin selittyy usein ylivelkaantumisesta.
Koetaan, että ei ole mieltä ottaa vastaan ansiotyötä,
kun velkataakka tuntuu ikuiselta. Tästä näkökulmasta
hallituksen esitys lyhentää maksuohjelman kesto
viidestä kolmeen vuoteen, niin kuin tässä lakiesityksessä esitetään,
vaikuttaa perustellulta. Kun hallitus lupaa velkajärjestelylain
kokonaisuudistuksen, hallituksen esityksen hyväksyminen
sellaisenaan olisi tässä vaiheessa riittänyt.
Se helpottaisi ylivelkaantuneiden asemaa ja antaisi juuri nyt oikean viestin
luotonantajille.
Valiokunnan yksityisvelkojan asemaa tarkoittava pohdiskelu on
sinänsä perusteltua, ja sitä pitää velkajärjestelylain
kokonaisuudistuksessa jatkaa. Valiokunnan esitys lain 31 a §:n
muuttamisesta jo tässä yhteydessä ei
ehkä ole kaikilta osin onnistunut. Se olisi vaatinut perusteellisemman
valmistelun. Tarkoitan tämän kyseisen pykälän
virkettä: "Jos velallinen säilyttää omistusasuntonsa,
tämä kahden vuoden aika voidaan määrätä alkamaan
myöhemmästäkin ajankohdasta kuin siitä,
kun maksuohjelma on tavallisten velkojen osalta päättynyt."
Näinhän on, että kun nämä tavalliset
velkojat ovat noita pankkeja ja vakuutusyhtiöitä,
niillä tavallaan velkominen loppuu aina nykyisin kolmeen
vuoteen. Velkajärjestelylain tarkoittaman maksuohjelman
aikana velallinen luovuttaa velkojille kaikki ne tulonsa ja omaisuutensa,
jotka eivät kuulu hänen perusturvaansa. Meidän
olosuhteissamme asunto on perusturvaa ja sen säilyttämistä tulee
jatkossakin tukea.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys siis lyhentää maksuohjelman
pääsääntöisesti viidestä kolmeen
vuoteen. On perusteltua, että maksuohjelmaa voidaan tietyin
edellytyksin jatkaa viiteen vuoteen yksityisvelkojien, esimerkiksi
takaajan regressiosaamisen osalta. Valiokunnan lisäämä edellä siteerattu
virke periaatteessa jatkaa maksuohjelman määräämättömäksi
ajaksi. Näin tapahtuu, jos pääsäännöstä poikkeava
kahden vuoden lisäaika voidaan määrätä alkamaan
jostakin myöhemmästä ajankohdasta kuin
siitä ajankohdasta, jossa maksuohjelma tavallisen velkojan
osalta on päättynyt. Tämä siis
mahdollistaa tavallaan tämän kahden vuoden lisäajan
päivämäärän siirtämisen,
sille ei ole takarajaa. Tämä virke saattaa velvoitteensa
hoitaneen ja asuntonsa säilyttäneen ylivelkaantuneen
kohtuuttoman piinalliseen asemaan. Velkajärjestelyä hakiessa hän
ei tosiasiassa tiedä vielä vuotta, milloin maksuohjelma
varmasti päättyy. Tämä yksi
virke osin vesittää tämän hallituksen
hyvän tarkoituksen.
Arvoisa herra puhemies! Muilta osin toki tämä lakiesitys
on hyvä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys sinällään
on hyvä. Tässä toivon vaan, että tämä mahdollisimman
nopeasti saatetaan voimaan, sillä nyt on kyse siitä,
jotta kun tämä esitys tuli julki tuolla velkajärjestelijöiden
keskuudessa ja velallisten keskuudessa, jotka odottavat järjestelyä,
niin sehän pysäytti järjestelyt, koska
nämä velalliset jäivät odottamaan
sitä, jotta tässä tulee niin kuin helpotusta
mahdollisesti heidän näihin ongelmiinsa, ja sen
takia tämän voimaan saattamisen pitää olla
mahdollisimman nopeaa.
Yksi ongelma tässä jäi, josta aikanaan
lähetekeskustelussa puhuin. Nimittäin ne ihmiset,
jotka sopivat vapaaehtoisesti pitkistä maksuohjelmista,
15 vuotta, 20 vuotta, niin siellä on semmoisia henkilöitä,
jotka ovat hyvin iäkkäitä, ja minusta
nyt jatkotöissä, mitä tulee olemaankin tässä valmistelussa
ja uusia lakeja tässä sorvataan, nämä henkilöt
pitäisi saada sillä tavalla vapautettua, että heille
tulisi kanssa kohtuus. Nimittäin tiedän tapauksia,
joissa ihminen on lähelle 90:ää vuotta
ennen kuin vapautuu tai tämmöisenä yli
90 vuoden ikäisenä kun vapautuu, kun on saanut
pitää sen oman asuntonsa. Siinä mielessä semmoinen
oikeus ja kohtuus pitäisi ottaa huomioon siinäkin
kysymyksessä, jotta kun tehdään uusia
lainsäädäntömuutoksia jatkossa
tähän, niin kuin pitääkin tulla
jatkoa, niin katsotaan myös näiden ihmisten asema,
mikä on heille oikeus ja kohtuus.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti. Täällä kun
31 a §:ssä todetaan, että "edellytyksenä ohjelman
jatkamiselle on, että sitä voidaan pitää kohtuullisena
ottaen huomioon yksityisvelkojan saatavan peruste ja määrä - -",
niin tässä tosiaan vielä valiokunta on
tavallaan helpottanut tätä siirtämistä,
kun nykyisessä laissahan siellä lukee, että sitä voidaan
jatkaa erityisen painavasta syystä. Eli tässä mielessä tosiaan
pidän tätä tietyllä tavalla
huonompana tämän velkajärjestelyn alaisen
henkilön osalta.
Yleiskeskustelu päättyi.