8) Laki arvonlisäverolain 149 a §:n
muuttamisesta
Esko Kiviranta /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessani, joka koskee arvonlisäverolain
149 a §:n muuttamista, on kysymys arvonlisäveron
niin sanotun alarajahuojennuksen kehittämisestä.
Arvonlisäverolain mukaan verovelvollisia ovat verollisia
tavaroita ja palveluita liiketoiminnan muodossa myyvät
yritykset ja ammatinharjoittajat. Vähäinen liiketoiminta
on kuitenkin jätetty arvonlisäverotuksen ulkopuolelle.
Arvonlisäverolain 3 §:n mukaan myyjä ei
ole verovelvollinen, jos tilikauden liikevaihto on enintään 8 500
euroa, ellei häntä oman ilmoituksensa, siis arvonlisäverovelvolliseksi
hakeutumisen, perusteella ole merkitty verovelvolliseksi.
Vuoden 2004 alusta lähtien arvonlisäverolakia
muutettiin siten, että käyttöön
otettiin verovelvollisuuden euromääräiseen
alarajaan liittyvä huojennus. Verovelvollinen tuli oikeutetuksi
niin sanottuun alarajahuojennukseen, jos tilikauden liikevaihto
oli alle 20 000 euroa. Vuoden 2005 alusta huojennuksen
rajaa korotettiin nykyiseen määräänsä 22 500
euroon. Arvonlisäverolain 149 a §:n
mukaan verovelvollinen, jonka veroton liikevaihto jää alle
22 500 euron, on oikeutettu arvonlisäveron alarajahuojennukseen.
Huojennuksen määrä pienenee asteittain
liikevaihdon kasvaessa. Vero muuttuu täysimääräiseksi 22 500
euron tilikausittaisen liikevaihdon kohdalla. Huojennus koskee kaikkia
yritysmuotoja.
Lakialoitteessani esitän, että arvonlisäveron alarajahuojennusta
nostettaisiin 22 500 eurosta 50 000 euroon. Huojennuksen
ylärajan nostaminen 50 000 euroon keventäisi
sen piiriin kuulu-vien työvaltaisten pienyritysten arvonlisäverorasitusta.
Alarajahuojennuksen nostaminen edistäisi pienyritysten
kasvumahdollisuuksia ja madaltaisi kynnystä laajentaa liiketoimintaa.
Huojennus kohdistuisi yrityksiin, jotka ovat liikevaihdoltaan pieniä ja
työllistävät usein vain yhden henkilön.
Arvonlisäveron alarajahuojennuksen nostaminen helpottaisi
yrittäjäksi ryhtymistä ja olisi näin ollen
hyvä kannustin uusien yritysten synnyttämiseksi.
Se toimisi ennen muuta yksinyrittäjien eduksi. Yrittäjät,
erityisesti yksinyrittäjät, kokevat usein arvonlisäveron
vastoin tämän niin sanotun vyörytettävän
veron tarkoitusta tuloveron kaltaiseksi verorasitukseksi.
Edellä olevan perusteella ehdotan, että eduskunta
hyväksyy lakialoitteeni mukaisen lakiehdotuksen.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kivirannan tekemä lakialoite
on mielestäni suorastaan erinomainen. Tässä ajassa, kun
pieniä ja keskisuuria yrityksiä, puhumattakaan
suurista yrityksistä, hyvin usein myydään eteenpäin
ja ne siirtyvät toisiin maihin, uusien pienyritysten saaminen
Suomeen on erittäin tärkeää.
Olen ymmärtänyt niin, että eri kunnissa, varsinkin
kaupungeissa, elinkeinoasiamiehet suorastaan yllyttävät
työttömäksi jääneitä ammattilaisia
perustamaan oman yrityksen. Jos tätä arvonlisäveron
alarajaa nostetaan, niin kuin tässä lakiehdotuksessa
on todettu, niin olen aivan varma siitä, että tämä entistä paremmin
auttaa tulevia uusia yrittäjiä sekä on
toimiville yrityksille melkoinen helpotus.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa tänään
aikaisemmin puhuttiin itse itsensä työllistävistä ihmisistä,
ja tämä asia koskettaa heitä myös
erittäin paljon. Silloin kun ihminen työllistää itse
itsensä, niin se, joka käskee työllistää,
laskee aika monesti näin, että se arvonlisävero
olisi tämän työntekijän palkkaa,
jota se ei suinkaan ole, joten tämän summan nostaminen
tarpeeksi ylös edesauttaisi myöskin yksin itse
itsensä työllistäviä henkilöitä,
koska silloin he voisivat hinnoissa pitää kuitenkin
tämän summan, joka sitten auttaisi heitä työllistämään
itsensä. Muussa tapauksessahan he menettävät
puolet palkastaan, koska se tilanne tehdään niin,
että jätetään sitten nämä työnantajan
sosiaalikulut huomiotta silloin, kun ruvetaan ihmiselle maksamaan
palkkaa.
Sen lisäksi arvonlisäveron alarajahuojennuksen
korottaminen toisaalta taas myös edesauttaisi pientä ja
keskisuurta teollisuutta siinä, että hinnat voisivat
olla tuon arvonlisäveron verran tai ainakin osittain siitä johtuen
olla halvempia kuin aikaisemmin, mikä toisi myöskin
lähemmäs sitten sen rajan, milloin tultaisiin
arvonlisäverovelvollisiksi. Mutta se seikka, että arvonlisävero
pamahtaa heti päälle, kun tietty euromäärä ylittyy, on
myöskin täysin kohtuuton. Siinä kohdassa voitaisiin
varsin hyvin ajatella tällaista soviteltua arvonlisäveroa,
kuten tänä päivänä on
esimerkiksi soviteltu työttömyyspäiväraha.
Mutta ylipäätään kaikkia
sellaisia toimia, joita me pystymme tekemään edesauttaaksemme itse
itsensä työllistäviä ihmisiä ja
joita me pystymme tekemään pk-yrityksiä auttaaksemme, kannattaa
tehdä. Tänä päivänä tukimuodot,
jotka näille yrityksille ovat olemassa, ovat niin sekavia
ja niin hankalasti haettavia, että niitä ei pystytä edes
kunnolla käyttämään. Se ei auta
ketään, se ei auta myöskään
Suomea pois tästä kurimuksesta, jossa tällä hetkellä ollaan,
mutta se auttaa, että saamme yritystoiminnan kukoistamaan,
pk-yritystoiminnan kukoistamaan, sen sektorin, joka tässä maassa
työllistää kaikkein eniten.
Olen erittäin lämpimästi kannattamassa
kyllä tätä edustaja Kivirannan tekemää lakialoitetta.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen suorastaan hämmentyneen ilahtunut
tämän lakialoitteeni yli puoluerajojen saavuttamasta kannatuksesta
näin välittömästi. Sain impulssin tämä lakialoitteen
tekemiseen Suomen Yrittäjien piiristä. Yksinyrittäjäthän
ovat ylivoimaisesti suurin yrittäjäryhmä,
ja tämä arvonlisäveron alarajahuojennus
on meidän kansallisessa päätösvallassamme
oleva asia, ja kun tuohon rajaan ei ole koskettu vuoden 2005 alun
jälkeen, olisi hyvin ajankohtaista tähän
nyt tehdä tällainen korotus. Voin myöskin
todeta, että tämä tavoite kuuluu myöskin
Suomen Yrittäjien valtakunnalliseen verotavoitelistaan.
Keskustelu päättyi.