Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Turvallisuusselvityslainsäädännön
kokonaisuudistus on tarpeen useammasta eri syystä. Kysymys on
merkittävästä turvallisuushankkeesta.
Uudistuksen yleisenä tavoitteena on vähentää yhteiskunnan
haavoittuvuutta luomalla tehokas menettely henkilöiden
ja yritysten taustojen selvittämiseksi. Kysymys on keskeisten,
perinteisten, yleisten etujen — eli valtion turvallisuuden, maanpuolustuksen,
yleisen turvallisuuden — suojaamisen lisäksi yhteiskunnan
toimivuuden kannalta kriittisen infrastruktuurin toimivuuden varmistamisesta.
Turvallisuusselvitysmenettelyn piiriin tulisivat siten yhteiskunnan
elintärkeisiin toimintoihin kuuluvat tehtävät
riippumatta siitä, onko kysymys viranomaisista tai yksityisistä elinkeinon
harjoittajista.
Lainsäädännön avulla pantaisiin
täytäntöön kansallisella yleisellä lainsäädännöllä EU:n
tietoturvallisuusvelvoitteet sekä puolustus- ja turvallisuushankintoja
koskeva direktiivi. Suomen lainsäädäntö vastaisi
nykyistä paremmin kansainvälisesti noudatettavia
käytäntöjä. Koska turvallisuusluokiteltujen
tietojen vaihdolla on yhä suurempi merkitys kansainvälisessä yhteistyössä,
uudistus on tarpeen sen varmistamisessa, että Suomi on
luotettava ja asianmukaisesti velvoitteensa hoitava yhteistyökumppani.
Henkilöiden nuhteettomuutta selvitettäisiin henkilöturvallisuusselvitystä laadittaessa
muun muassa oikeus- ja poliisihallinnon tietojärjestelmien
avulla. Salaisimpiin tietoihin käsiksi pääsevästä henkilöstä voitaisiin
selvittää myös hänen taloudellista
asemaansa ja läheisiä.
Ärade talman! I lagen ska man på ett mera
detaljerat sätt än tidigare definiera de uppgifter
i fråga om vilka en säkerhetsutredning kan göras för
en person. Lagens tillämpningsområde ska utvidgas
till att gälla bland annat uppgifter som gäller
den kritiska infrastrukturen samt exempelvis värdetransporter.
Laissa määriteltäisiin nykyistä yksityiskohtaisemmin
tehtävistä, joita hoitavista henkilöturvallisuusselvitys
voidaan tehdä. Selvityksien piiriin kuuluvia tehtäviä laajennettaisiin
muun muassa kriittisen infrastruktuurin tehtäviin ja esimerkiksi
arvokuljetuksiin. Henkilöturvallisuusselvityksessä käytettävä tietopohja
laajenisi hieman, esimerkiksi luottotietorekisteriin ja tietoon
keskusrikospoliisilta, jos selvityksen kohdetta epäillään osallisuudesta
rikollisryhmän toimintaan, ja myös ulkomaan viranomaisten
rekistereihin.
Yritysturvallisuusselvityksessä selvitettäisiin yrityksen
vastuuhenkilöiden taustoja sekä tietoturvallisuuden
tasoa yrityksessä. Selvitys voidaan laatia, jos yritys
sopimuskumppanina saa luokiteltuja, salassa pidettäviä tietoja
viranomaiselta.
Uusi laki täydentäisi puolustus- ja turvallisuushankinnoista
annettua lakia ja kattaisi sen ulkopuolelle jäävät
tilanteet. Selvityksen kohteiden asemaa turvataan eri keinoin. Se
on erittäin tärkeä asia. Selvitykset
ja niihin liittyvä nuhteettomuuden seuranta tehtäisiin
aina vain selvityksen kohteena olevan henkilön tai yrityksen
suostumuksella. Näiden tiedonsaantioikeutta samoin kuin
oikeutta muutoksenhakuun laajennettaisiin.
Selvitysmenettelyn tehostamiseksi suojelupoliisi pitäisi
turvallisuusselvitysrekisteriä. Selvityksille ja todistuksille
tulisi voimassaoloaika, ja luotettavuutta seurattaisiin rekistereitä yhdistämällä.
Näiden toimien seurauksena säästyisi
noin 13 henkilötyövuotta uudistuksen toteuttamiseksi.
Selvitykset ja niihin liittyvä nuhteettomuuden seuranta
tehtäisiin aina vain selvityksen kohteena olevan henkilön
tai yrityksen suostumuksella, kuten jo mainitsin. Näiden
tiedonsaantioikeutta laajennettaisiin, samoin kuin oikeutta muutoksenhakuun.
Oikeusministeriön yhteyteen perustettaisiin täytäntöönpanon
yhtenäistämiseksi arviointikriteerilautakunta,
ja sen tehtävänä olisi esittää lain soveltamisen
tueksi yleisiä tulkintasuosituksia turvallisuusselvityksiä laativille
viranomaisille.
Uudistuksessa on kysymys varsin moniulotteisesta lainsäädännöstä,
mihin liittyy erilaisia intressejä. Siihen nähden
esityksen jatkovalmistelu on ollut varsin yksimielistä ainakin
valtioneuvoston alan asiantuntijoiden piirissä. Viime vaiheessa
eniten keskustelua herättänyt kysymys on ollut
ehdotus suojelupoliisin oikeudesta hyväksyä yrityksen
tehtäviä selvitysmenettelyn piiriin. Siitä esitettiin
kaksi täysin vastakkaista kannanottoa. Elinkeinoelämän
keskusliitto katsoi, että yrityksillä tulisi olla ehdotettua
laajemmat mahdollisuudet henkilöturvallisuusselvitysten
saantiin, ja palkansaajajärjestöt puolestaan vaativat
koko pykälän poistamista. Hallituksen esityksessä kirkko
on laitettu keskelle kylää, ja hallituksen esitys
on ollut myös yksimielinen.
Keskustelu päättyi.