7) Hallituksen esitys eduskunnalle syyteneuvottelua koskevaksi
lainsäädännöksi ja syyttämättä jättämistä koskevien
säännösten uudistamiseksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävään
hallituksen esitykseen sisältyy niin periaatteelliselta
kuin käytännönkin kannalta merkityksellinen
ehdotus uudenlaisesta lainsäädännöstä,
nimittäin syyteneuvottelusta. Monelle on ehkä tunnetumpi
englanninkielinen termi plea bargain.
Talman! I denna regeringsproposition ingår ett lagförslag
som är av stor betydelse både principiellt och
i praktiken. Förslaget gäller åtalsuppgörelse,
den engelska termen plea bargain är kanske mera bekant
för många.
Syyteneuvottelu on nykyisin käytössä varsin useissa
maissa. Sen synnyinmaan Yhdysvaltojen lisäksi voidaan mainita
eurooppalaisista valtioista esimerkiksi Englanti ja Wales, Ranska,
Saksa, Italia, Puola ja Viro. Myös Norjassa ja Tanskassa
on tämänkaltainen menettely. Pähkinänkuoressa
on kysymys siitä, että rikoksesta epäilty
tai rikosasian vastaaja saa tunnustuksen vastineeksi jonkin helpotuksen
rikosvastuusta. Se voi olla esitutkinnan rajoittaminen niin, ettei
kaikkia hänen tekemäkseen epäiltyjä rikoksia
tutkita tai että syytettä ei kaikista tällaisista
rikoksista nosteta taikka että hänelle tuomitaan
rangaistus lievennetyltä asteikolta. Suomen lainsäädännössä ei tunneta
nykyisin tällaisia mahdollisuuksia, mutta vanhastaan tunnustaminen
on voitu ottaa huomioon rangaistusta lieventävänä seikkana.
Syyttäjä voisi tutkintaa johtavan poliisin
esityksestä määrätä,
ettei esitutkintaa toimitettaisi kaikkien rikosten osalta, kun henkilön
epäillään syyllistyneen useampaan rikokseen
ja hän on tunnustamalla edistänyt rikosten selvittämistä. Syyttäjä voisi
samalla sitoutua vaatimaan rangaistusta lievemmän rangaistusasteikon
mukaisesti. Tunnustuksen perusteella syyttäjä voisi myös
tehdä rikoksesta epäillyn kanssa tuomioesityksen,
joka käsiteltäisiin tuomioistuimessa kevennetyssä menettelyssä tunnustamisoikeudenkäynnissä
ja
jonka perusteella tuomioistuin mittaisi rangaistuksen lievennetyltä asteikolta.
Syyteneuvottelua voitaisiin käyttää rikoksissa,
joista säädetty ankarin rangaistus on enintään kuusi
vuotta vankeutta. Syyteneuvottelu ei kuitenkaan soveltuisi seksuaalirikoksiin,
jotka loukkaavat seksuaalista itsemääräämisoikeutta
tai kohdistuvat lapsiin, eikä myöskään
rikoslain 21 luvun henkeen tai terveyteen kohdistuviin rikoksiin.
Talman! Avsikten är inte att tillämpa det
föreslagna förfarandet vid alla fall där
den misstänkte har erkänt gärningen.
Att erkänna eget rattfylleri eller något
annat brott som vanligen är lätt att utreda skulle
inte leda till uppgörelse om ett lindrigare straff. Förfarandet
skulle kunna tillämpas främst vid de fall där
det bedöms vara till mest nytta med tanke på ändamålsenlig
användning av myndighetsresurserna och skyndsam behandling
av brottmål. Målet är att effektivisera och
påskynda behandlingen, särskilt av omfattande
ekonomiska brottmål och minska de totala kostnaderna för
rättegångar, dock utan att äventyra enskilda
människors rättsskydd.
Tarkoitus ei ole soveltaa uutta menettelyä kaikkiin
tapauksiin, joissa epäilty on tunnustanut rikoksen. Oman
rattijuopumusrikoksen tai muun yleensä varsin helposti
selvitettävän rikoksen tunnustaminen ei johtaisi
sopimiseen rangaistuksen lieventämisestä. Menettelyä tulisi
soveltaa niihin tapauksiin, joista arvioidaan olevan eniten hyötyä viranomaisresurssien
järkevän kohdentamisen ja rikosasiain joutuisan
käsittelyn kannalta. Tavoitteena on tehostaa ja nopeuttaa
erityisesti laajojen talousrikosvyyhtien käsittelyä ja
alentaa oikeudenkäyntien kokonaiskustannuksia yksittäisten
ihmisten oikeusturvaa kuitenkaan vaarantamatta. Säästöjä järjestelmästä arvioidaan
seuraavan
noin 2,6—3,6 miljoonaa euroa vuositasolla.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Nykyisen hallituksen hallitusohjelman tavoitteena
on ollut arvioida syyteneuvottelujärjestelmän
käyttöönoton mahdollisuudet. Tavoitteena
on myös oikeudenkäyntien kokonaiskustannusten
alentaminen ja oikeudenkäytön tehostaminen. Mutta
se nyt kuitenkin on vartioitava, ettei näitä uudistuksia
tehdä oikeusvarmuuden ja oikeusturvan kustannuksella.
Suomalaisessa oikeushistoriassa lain ja tuomioistuimen kunnioittaminen
on ollut aina hyvin vahvaa: Suomessa on totuttu siihen ja arvostamaan,
että tuomioihin on voitava luottaa. Nyt käsillä oleva
esitys merkitsee merkittävää muutosta
rikostutkintaan ja rikosprosessiin. Siksi sen suhteen on oltava
erittäin varovainen. Esitys sisältää monia
mahdollisuuksia, jotka parhaimmillaan voivat merkitä resurssien
parempaa kohdentamista. Syyttäjä ja tuomioistuinlaitos
ovat jo nyt tällä hetkellä — jopa
aika paljonkin monin paikoin — ylityöllistettyjä.
Eli apuja tähän tilanteeseen tarvitaan. Mutta
perustellusti voi myös kysyä, minkälaiselle
kehitykselle tässä voidaan olla avaamassa ovea
suomalaisen oikeuspolitiikan kentällä.
Esityksessä esitetään, että useista
rikoksista epäillyn tunnustaessa joitakin tekojaan voi
syyttäjä määrätä,
ettei esitutkintaa toimitettaisi kaikkien rikosten osalta. Tällainen
menettely on määrätyissä tapauksissa
varmasti paikallaan ja täysin ymmärrettävissä.
Esimerkiksi jotkin talousrikokset tai laajat petosjutut voivat koostua
kymmenistä, jopa sadoista teoista. Näistä teoista
osa voi olla hyvin vähämerkityksisiä,
ja niillä ei kuitenkaan olisi merkitystä itse
kokonaisrangaistusta punnittaessa, kun niin sanottuja päätekoja
on jo kuitenkin niin paljon. Voimavarat voitaisiin keskittää tuolloin
niiden asioiden ympärille, jotka muodostavat rikoskokonaisuuden
ytimen. Tällaista muutosesitystä, kun se on vielä aika
tarkkarajaisesti säädetty, tuskin kukaan vastustaa.
Sen sijaan esitys sisältää myös
sellaisia elementtejä, jotka ovat suomalaiselle oikeusjärjestelmälle vieraita.
Meidän oikeusjärjestelmämme länsimaissa voidaan
jakaa karkeasti ottaen kahteen leiriin. Meillä on common
law -leiri, tarkoittaen Yhdysvaltojen ja Englannin tyylin
toimintaa ja sitten meillä on oikeusjärjestelmä civil
law, joka on meidän käytössämme.
Tämä hallituksen esitys merkitsisi common law -järjestelmälle
tyypillisen syyteneuvottelun tuomista suomalaiseen järjestelmään.
Yhdysvalloissa tästä käytetään
nimitystä plea bargain. Siellä rikollinen ja syyttäjä neuvottelevat.
Voisi sanoa, että he käyvät kauppaa ja
tinkivät siitä, minkälaiseen tuomioon
päädytään, eli rikoksesta epäilty
ja syyttäjä neuvottelevat keskenään.
Meillä esitys ei onneksi koskisi ainakaan vielä rikoksia,
joista voi saada hyvin suuria, korkeita vankeustuomioita, elikkä ne
on meillä rajattu pois tästä. Esimerkiksi
henki- ja seksuaalirikokset eivät edelleenkään
olisi tällaisen neuvottelun piirissä. Hyvä nyt,
mutta meidän pitää olla varovaisia siinä,
ettei tämä nopeasti siirry tämän
jälkeen koskettamaan kaikkia näitä rikoksia.
Periaatteellinen kysymys on nyt syytä pohtia: onko
suomalaisen järjestelmän sisälle sopivaa tuoda
systeemiä, joka merkitsee rikollisen rangaistuksen pienentämistä sillä perusteella,
että hän tunnustaa tekonsa? Joku voisi kysyä,
mitä merkitystä sillä on, jos kuitenkin
luotamme, että tehokkaassa oikeudenkäynnissä teko
olisi tullut muutenkin ilmi. Olennainen peruste näyttää olevan
säästösyy, mutta tämä säästäminen
ei saa olla missään tapauksessa ainoa peruste,
koska oikeudenkäynnin oikeudenmukaisuus ei saa Suomessa
missään tapauksessa heikentyä. Voihan tunnustamista
ja katumusta pitää jonkunmoisena tuomion lieventämisperusteena,
mutta nyt esitetään kokonaista kevennettyä oikeudenkäyntimenettelyä tunnustuksen
pohjalta.
Lopuksi kehottaisin, että lakivaliokunta miettisi vakavasti
ja harkitsisi sen, kuinka suuressa määrin meikäläiseen
järjestelmään on tarpeen luoda plea bargain -menettelyn
piirteitä vai pidämmekö enemmän
suomalaisesta nykyisestä järjestelmästä kiinni,
minkälaisia piirteitä se tuo tähän
meidän oikeusjärjestelmäämme
ja mihin suuntaan se tulee viemään kehitystä eteenpäin.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Kyse on nimenomaan oikeusturvasta. Suomi
on nimittäin saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta
jo kymmeniä langettavia tuomioita liian pitkistä käsittelyajoista,
ja tähän keskeiseen oikeusturvakysymykseen tällä esityksellä pystytään
tarttumaan.
Oikeusturvaa voidaan parantaa myös kohdentamalla resurssit
oikein, ja kaikkein yksinkertaisimpien, mahdollisesti tunnustettujen
rikosten osalta resursseja palaa tänä päivänä aivan
turhaan. Meidän on ennakkoluulottomasti etsittävä näitä keinoja
käsittelyaikojen lyhentämiseksi, ja monessa länsimaassa
tämä plea bargain -menettely on käytössä,
myös Euroopassa, jossa on tämä äsken
mainittu civil law -käytäntö,
kuten Saksassa. Tällöin tunnustuksesta seuraa
rangaistus, joka siis tiedetään jo, kun tämä tunnustus
annetaan. Tämä luo kannustimen siihen, että syyllisyyskysymystä koskeva
oikeudenkäynti voidaan välttää käytännössä siis
jopa kokonaan, kuitenkin niin, että tuomioistuin vahvistaa
tuomion. Tämä hyödyttää sekä rikoksen
uhria että yhteiskuntaa. Rangaistus ja korvaukset määrätään
ripeästi ja oikeudenkäyntikuluja säästyy,
jolloin viranomaisille koituva säästö voidaan
ohjata oikeusturvan kannalta keskeisempiin kohteisiin.
Tämä nykyinen suomalainen järjestelmä on monelta
kohdalta tehoton ja epäoikeudenmukainen. Lievennystä tuomioihin
ja jopa rahallista korvausta saa sitten tämän
viimeisen käsittelyn päätteeksi tällä hetkellä,
mikäli käsittelyajat ovat venyneet kohtuuttomiksi,
siis Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomioiden nojalla. Rikoksen
uhrin kannalta lievennys on väärin. Olisihan paljon
parempi, että tuon lievennyksen voi saada nykyistä varmemmin
heti kättelyssä varhaisella tunnustuksella, jolloin
myös asianomistaja, rikoksen uhri, ja yhteiskunta saavat
osansa hyödystä.
Edustaja Maijalalle on vielä todettava, että aivan
uusia piirteitä tässä sovittelumallissa
ei ole, sillä kun viime kaudella tehtiin sakon muuntouudistus,
niin tässäkin menettelyssä tunnustaminen vaikuttaa
jopa siihen, onko seuraamus sakkoa vai vankeutta, nimittäin
jos tekijä tunnustaa teon, hän voi saada poliisin
kirjoittaman sakon, jota ei voi muuntaa vankeudeksi, mutta jos taas
riitauttaa asian ja saa tuomioistuinkäsittelyssä sakon, tämä sakko
voidaan muuntaa vankeudeksi.
Ei voi myöskään unohtaa sitä,
että yhteistyöhalukkuus rikoksen selvittämisessä on
nykyisessäkin rikoslaissa peruste lieventää rangaistusta. Tätä lainkohtaa
kylläkin yleensä sovelletaan silloin, kun tekijä selvittää toisten
osuutta asiaan. Miksei yhtä hyvin yhteistyöhalusta
voisi antaa nykyistä varmemmin ja selkeämmin alennusta omankin
teon osalta ja jo ennen oikeudenkäyntiä?
Arvoisa puhemies! Näitä ihmisoikeustuomioistuimen
tuomioita tai suomalaista oikeusturvaa, joka on vielä yksi
harvoista Suomen kilpailuvalteista maailmalla, ei voi ohittaa olankohautuksella.
Jos kyse olisikin vain rikoksentekijäksi epäillyn
roikkumisesta löysässä hirressä,
voisi se jonkun mielestä ollakin perusteltua, mutta on
huomattava, että oikeuskäsittelyjen pitkittyminen loukkaa
erityisesti rikoksen uhrin oikeusturvaa. Tämä esitys,
joka kiitos hyvän hallituksen, hyvän oikeusministerin
on tänne saatu, on ennen kaikkea rikoksen uhrin etu.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä on
paljon hyvää ja kannatettavaa.
Kuten ministeri esittelypuheenvuorossaan kertoi, niin lähtökohtana
lakiesityksessä on, että tunnustamisen myötä syytetyn
tilanne helpottuu, kun hän on auttanut esimerkiksi rikoksen
selvittämistä, ja sitä kautta tämän
seurauksena rangaistus hänen osaltaan tulee lievenemään,
mutta sitä kautta myös tämä prosessi
tulee nopeutumaan. Tavoitteena on myös saada käytettävissä olevat resurssit
nykyistä parempaan ja tehokkaampaan käyttöön.
Kuten tiedämme, tällä hetkellä näitten oikeusprosessien
pitkät ajat on todellinen ongelma ihmisten oikeusturvan
kannalta. Tavoitteena on myös saada nämä resurssit
kohdennettua vakavampiin rikoksiin ja sitä kautta myös
päästä puuttumaan näihin. Siltä osin
tässä on paljon hyvää.
Arvoisa puhemies! Kysyisin ministeriltä, kun huolena
ovat monet nuoret. Meillä on tällä hetkellä Suomessa
arviolta reilu 50 000 nuorta, jotka ovat syrjäytymisen
riskin alla, ja he elävät köyhyydessä,
ja näillä nuorilla on myös suuri riski
ajautua erilaisiin rikoskierteisiin ja näpistelyihin, ja
tämmöisten hyvin pienten prosessien kautta saattaa
kasautua tavallaan prosessinomaisesti hyvin vakaviakin rikosvyyhtejä.
Tässä kuitenkin on myös tavoitteena se,
että näitten pienempien rikosten osalta mahdollisesti
vapautetaan syytetty näistä rikoksista tai sitten
hänen kohdallaan tulee lievempiä seuraamuksia,
ja nuoret saattavat ajatella, että he voivat toteuttaa näitä rikoksia,
koska mitään ei välttämättä seuraa
tai sitten ne rikosten seuraamukset eivät ole niin vakavia.
Kysyisin ministeriltä, koska tämähän
ei ole tietenkään se tavoiteltava asia: olisiko
mahdollista, että jos tämmöiseen tilanteeseen,
prosessiin jouduttaisiin, niin tavallaan näitä asioita
ei jätettäisi käsittelemättä,
vaan esimerkiksi olisi yhdyskuntapalvelu tai sitten mahdollisesti — nyt
en puhu alaikäisistä vaan yleisesti nuorista,
jotka ovat tässä syrjäytymisen kierteessä — nuoret
ohjattaisiin ja velvoitettaisiin esimerkiksi sosiaalityöntekijöitten
vastaanotolle, jossa edellytettäisiin toimintasuunnitelmaa?
Siellä päästäisiin asia käynnistämään
ja ehkäisemään ehkä sen syrjäytymisen
polkuja, pysäyttämään sitä kautta
ja saataisiin todellisia vaikutuksia myös tätä kautta
tähän syrjäytymisen prosessiin, joka
tällä hetkellä yhteiskunnassa on erittäin
vakava ongelma.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Kokonaisuutena arvioiden tämä on
minun mielestäni erittäin hyvä esitys,
kiitos edustaja Sampsa Katajan pohjatyön ja kiitos tietenkin
ministeri Henrikssonin hyvän esityksen. Uskon, että kun tämä neuvottelukäytäntö otetaan
käyttöön, niin varmasti osaltaan se helpottaa
tuomioistuimia ruuhkien purkamisessa ja niin edelleen, kun ei tarvitse
sitä kaikkea resurssia käyttää kaikkien tapauksien
käsittelyyn.
Aloin vain itse miettiä nyt tuossa sitä, kun syyttäjä voi
sitten tehdä näitä syyttämättäjättämispäätöksiä ja
voi olla tämmöinen rikoskokonaisuus, josta sitten
yhdestä syytetään ja monesta muusta rikoksesta
ei saman tekijän osalta, ja tiedän, että asianomistaja
voi vaatia sitä, että syytetään,
vaikkakin syyttäjä olisi asiasta eri mieltä. Tämähän
on tämmöinen suunnaton kaupankäynnin
paikka. Kuinka valvotaan, että tämä kaupankäynti
sitten näissä syyttämättäjättämispäätöksissä on
asiallista? Mitenkään epäilemättä tai osoittamatta
epäilyksen sormea mihinkään suuntaan,
kun korruptio maailmalla kasvaa ja niin edelleen, niin onhan varmasti
näin, että tämä järjestelmä on
aukoton, ettei sitten tavallaan pääse isommista
rikoksista kuin koira veräjästä sillä varjolla,
että jostain pienemmästä syytetään?
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Sampsa Katajalle haluaisin vain mainita
siitä, että todellakin täällä lukee
siten, että tämä tunnustamismenettely
on ollut mahdollista tietyllä tavalla jo tällä hetkellä,
mutta tilastojen mukaan sitä on käytetty todella
vähäsen, ehkä liiankin vähän.
Sen takia on minunkin mielestäni todella hyvä,
että tämmöinen suurempi muutosprosessi
laitetaan nyt liikkeelle, mutta seurataan tätä muutosprosessia,
ettei siinä käy liian isoja vahinkoja.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Puhemies! Kiitos hyvistä kysymyksistä. Ensinnäkin
toteaisin, että monet oikeusalan ammattilaiset ovat jo
nykyään sitä mieltä, että tunnustamiselle
pitäisi antaa selvästi laajemmin merkitystä rangaistusta
alentavana tekijänä, ja monessa maassa myös
Pohjoismaissa tämä järjestelmä on jo
käytössä, elikkä sikäli
tämä nyt ei ole ihan vieras lintu. Se on muun
muassa Norjassa ja Tanskassa käytössä ja
myöskin Saksassa, ja Saksa ei ole mikään
common law -valtio. On myös niin, että Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin on ollut sitä mieltä,
että syyteneuvottelusta on kiistämätöntä hyötyä syytetylle,
rikosoikeudenhoidon viranomaisille ja rikoksen uhrille, koska tämä menettely
vähentää viranomaisten työtä ja
nopeuttaa rikosvastuun vahvistamista, mikä helpottaa myös
yksityisoikeudellisesta vastuusta päättämistä.
Tässä edustaja Kataja toi hyvin esille sen,
että Suomellehan ongelma ovat olleet varsinkin nämä pitkäkestoiset
oikeudenkäynnit ja varsinkin talousrikospuolella. Onneksi
2012 meille ei tullut langettavaa tuomiota Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta
ja vuonna 2011 tuli kaksi, mutta ennen sitä on ollut useampi.
Yksi syy on juuri se, että meillä kestää liian
kauan siitä, kun rikos tehdään, kunnes
se syytetty saadaan tuomioistuimeen ja tuomittua.
Sen takia tämä järjestelmä nyt
varmasti edesauttaa juuri näissä suurissa talousrikosvyyhdeissä ja
auttaa sillä tavalla, että se mahdollistaa sen järjen
käytön. Syyttäjä ja esitutkintajohtaja
voivat katsoa, mitkä ovat ne rikokset, jotka todella ovat
tärkeitä, ja mitkä ovat vähemmän
tärkeitä. Ne vähemmän tärkeät
voidaan jättää sitten tutkimatta, esimerkiksi
joku lievä kirjanpitorikos tai vastaava, ja tutkitaan sitten
se törkeä petos, tai mikä siinä sitten
lienee se päärikos. Tässä on
se suuri etu tässä järjestelmässä.
Tunnustamisesta tietysti pitää palkita. Jos
se syytetty itse tunnustaa: "joo, olen syyllinen siihen, olen tehnyt
sitä ja sitä", ja hän sitten tietää, että siitä hyvästä hän
saa sen tuomion lievennetyltä asteikolta, niin se on mielestäni
hyvä asia ja vie asioita eteenpäin ja paljon nopeammassa
tahdissa. Se antaa myös mahdollisuuden rikoshyödyn
saamiseksi myös valtiolle toisella tavalla. Mitä nopeampia
ollaan, sitä parempi mahdollisuus on myös saada
niitä rikoshyötyjä takaisin valtiolle.
Tässä edustaja Kopra kysyi siitä,
että mitä kun korruptio kasvaa maailmalla ja niin
edelleen ja järjestelmän pitäisi olla
aukoton. Tietenkin se on tarkoitus, tietenkin. Minä luotan
siihen, että meillä on erittäin hyvätasoinen
syyttäjänvirasto ja meillä on asiantuntevat
syyttäjät, jokainen tuntee vastuunsa, ja tietysti
tässä asiassa tullaan myös kouluttamaan
sekä syyttäjiä että myös
tuomioistuimia, ja se koulutus on varmasti erittäin keskeinen
asia, jotta saadaan yhdenmukainen systeemi koko maahan niin, että juuri
tämä oikeudenmukaisuus toteutuu, niin kuin myös
edustaja Maijala otti omassa puheenvuorossaan esille. Tarkoitus
on kyllä pitää oikeusturvaa korkealla,
ja mielestäni juuri tämä uudistus mahdollistaakin
sen, että oikeusturva pidetään korkealla
ja katsotaan, että jokaista, joka itse haluaa myötävaikuttaa
siihen, että se rikos selvitetään, palkitaan
siitä, ja rikoksen uhrille se on erittäin hyvä asia,
että näin voitaisiin menetellä tulevaisuudessa.
Sitten edustaja Kiljunen kysyi näistä nuorista. Tietenkään
jokainen rikoshan ei ole sellainen, että se sopii tähän
syyteneuvottelujärjestelmään, ja jos
esimerkiksi on kyse näpistyksistä, pienistä varkauksista
ja niin edelleen, niin esitutkinnan johtaja ja syyttäjä arvioivat,
onko tässä ylipäänsä sellaiset
ainekset, että tähän sopii se syyteneuvottelu.
Sitten siinä tilanne on tietysti se, että jos
on useampi asianomistaja, niin jokaisella asianomistajalla on se
oma mahdollisuus vaikuttaa siihen, hyväksyykö hän
tällaisen järjestelmän vai ei. Jos on
suurempi rikosvyyhti ja monta asianomistajaa, niin tietysti jos
yksi sanoo, että tämä ei minun osaltani
käy, niin sitten se menee tuomioistuimeen ja ihan normaalia
prosessia eteenpäin.
Mutta itse tämä kysymys, miten me tavallaan pelastamme
ne nuoret, jotka ovat vaarassa syrjäytyä niin
paljon, että se rikoksenteon tie tavallaan aukeaa, se on
varmasti meille kaikille tärkeä kysymys, ja siinä me
tarvitsemme paljon sellaisia toimenpiteitä, joilla syrjäytymistä ehkäistään.
Siinä nuorisotakuu on yksi hyvä asia, mutta myös
nyt on olemassa työryhmä oikeusministeriössä,
joka pohtii yhdyskuntapalvelujärjestelmää ja
varsinkin myös nuorten osalta, ja siinä tulee juuri
tämä ajatus, että pitäisi jollakin
tavalla saada se nuori kytkettyä siihen valvontaan. Odotan, että tämä työryhmä saa
oman työnsä valmiiksi, ja olen sitten valmis sen
jälkeen tuomaan sen esityksen myös tänne
eduskuntaan, kun me olemme niin pitkällä, mutta
tällä hallituskaudella ihan varmasti ja toivottavasti
ensi vuonna.
Mielestäni hyvää palautetta tuli
tästä salista, ja tietenkin tässä seurataan
nyt sitten tarkasti, miten tämä käytännössä tullaan
toteuttamaan. On ollut tärkeätä myös
rajata nämä vakavimmat rikokset tästä pois
ja ne henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset ja myös
seksuaalirikokset ja lapsiin kohdistuvat rikokset. Se on erittäin
määrätietoinen valinta, että näin
olemme tehneet. Luulen, että tämä malli
myös voi osoittautua hyväksi meidän oikeusjärjestelmällemme.
Keskustelu päättyi.