Täysistunnon pöytäkirja 63/2013 vp

PTK 63/2013 vp

63. TIISTAINA 4. KESÄKUUTA 2013 kello 13.59

Tarkistettu versio 2.0

15) Lisätalousarvioaloitteet

 

Ritva Elomaa /ps:

Arvoisa puhemies! Lisätalousarvioaloitteeni koskee uutta tietä, ja numero 1 on tämä lisätalousarvioaloite.

Uusi tie välillä Kustavi—Lokalahti eli tämä legendaarinen Lehmänkurkuntie: Muistan, että olin erittäin nuori ja pieni tyttönen vielä, kun tästä Lehmänkurkuntiestä puhuttiin. Siitä on todella pitkä aika. Tätä uutta tietä on kaavailtu jo vähintään viitisenkymmentä vuotta. Monet kansanedustajat ovat tuoneet asian esille ja tehneet tästä aloitteen vuosikymmenien aikana, mutta koskaan se ei ole läpi mennyt.

Miksi pitäisi rakentaa uusi tie siltoineen välille Kustavi—Lokalahti? Lokalahti on ollut Uudenkaupungin osasena jo kolmisenkymmentä vuotta, elikkä tämä on nyt tieväli Kustavi—Uusikaupunki. Myös hallitus on esittänyt toiveensa ja yrittää keinoja saada elinkeinoelämää elvytettyä. Kustavissa on noin 3 000 kesämökkiä. Kantaväestö lisääntyy kesälomien aikana monella, monella tuhannella, kun kesälomalaiset tulevat mökeilleen. Uudessakaupungissa on orastavaa teollisuutta, nimittäin uutta Mersua aletaan valmistaa ensi syksynä, soijatehdas kohoaa, ja monta muutakin uutta laitosta on tulossa. Jos halutaan työpaikkoja lisää, jos halutaan, että elinkeinoelämä vilkastuu, siihen tarvitaan hyvät kulkuyhteydet.

Tästä legendaarisesta Lehmänkurkuntiestä tehtiin selvitys 20 vuotta sitten, mitä se tulisi kustantamaan. Nyt on eletty pitkä aika sen jälkeen, paljon on vettä virrannut, ja tietysti verrattuna tähän talousarvioon, mikä silloin on tehty, kustannukset ovat ihan eri luokkaa tänä päivänä. Koska siltojakin, vaikkei kovin pitkiä, pitää muutama rakentaa, niin se ei ole kovin halpa projekti, ja koska nykyään ja viime vuosina on hyvin vähän uusia teitä rakennettu, ei ole ollut varaa edes näitä perusväyliä pitää kunnossa ja vähän huonolta näyttää tämä tulevaisuuskin, tiet ovat huonossa kunnossa Suomessa, niin ei kovin ruusuiselta näytä myöskään Lehmänkurkuntien kohdalla. Mutta olen sitä mieltä, että sitä ei pidä haudata.

2005 jälkeen en ole huomannut, että olisi tehty siitä talousarvioaloitteita tai lisätalousarvioaloitteita. Haluan tällä aloitteellani tuoda tämän yhteyden esille ja sen, että sitä alettaisiin käsitellä positiivisesti tulevaisuudessa, koska sitä elinkeinoelämän vilkastumista tarvitaan, ja tämä on perusteltua, että myös maayhteys olisi tämän vilkkaan Kustavin ja lähimmän kaupungin, Uudenkaupungin, välillä.

Arja Juvonen /ps:

Arvoisa herra puhemies! Olen jättänyt lisätalousarvioaloitteen määrärahan osoittamisesta lähihoitajan oppisopimuskoulutuksen vahvistamiseksi. Oppisopimuskoulutus on hyvä keino lähihoitajakoulutuksen tarjonnan lisäämiseksi ja hoitoalan työvoimapulan ehkäisemiseksi. Lähihoitajan oppisopimuskoulutuksen edistäminen on myös erittäin hyvää aikuiskoulutuspolitiikkaa, jossa pyrkimys työllisyysasteen nostamiseen yhdistyy ammattitaitoista työvoimaa vaativan hoitoalan kasvaviin tarpeisiin väestöltään ikääntyvässä maassa.

Riittävä hoitajamäärä on se betoni, jolla mielestäni sote-uudistuksen perustaso valetaan vahvaksi. Sote-uudistuksen keskeltä heinäkuussa voimaan astuva vanhuslaki ei sekään anna meille armoa. Meidän on pidettävä luvatuista kiinni ja lain kirjauksia noudatettava. Vanhusten tulee saada palvelut, palvelusuunnitelmat ja myös oikeat henkilöt näiden asioiden toteuttamiseksi ympäri Suomen. Lakiin kirjattu vastuuhenkilö tulee olemaan nimensä veroinen, ja usein hän saattaa olla juuri vaikkapa lähihoitaja, joista on muuten kova pula.

Sosiaali- ja terveydenhuolto huutaa hoitajia. Hoitaja on se, joka pesee, pyyhkii, putsaa ja pukee. Hoitaja on se, joka syöttää, seurustelee ja saattaa monesti ja usein myös sinne portin toiselle puolelle. Hoitaja on se, joka pitää viimeisenä kädestä kiinni.

Hoitoala on monen osaajan paketti, ja jokaisen hoitajan erityisosaaminen on otettava käyttöön. Meillä ei ole varaa ylenkatsoa ketään. Lähihoitajien rinnalle on tullut myös hoiva-avustajakoulutus, ja taatusti hekin löytävät paikkansa. Lähi- ja perushoitajien rinnalla työskentelevät myös sairaanhoitajat ja geronomit. Hoitajia on kunnioitettava ja kuultava, ja viestiä, jota heidän keskuudestaan tulee muun muassa henkilökunnan puutteesta, on ymmärrettävä ja vietävä eteenpäin. Siitä syystä tämä lisätalousarvioaloite.

Merja Kuusisto /sd:

Arvoisa puhemies! Nyt on lisätalousarvioaloitteitten esittely, ja olen tehnyt kaksi lisätalousarvioaloitetta.

Määrärahan osoittaminen kantatie 45:n liikenneympyrän parantamiseen Koskenmäentien ja Nahkelantien risteysalueella:

Keski-Uudenmaan ja sen ympäristökuntien voimakkaan väestönkasvun seurauksena alueen maankäytön kehittämisedellytyksiä on tuettava ja liikenneverkkoa parannettava ruuhkien vähentämiseksi. Liikenneverkon kehittäminen parantaisi liikenteen sujuvuutta ja takaisi alueen vetovoimaisuuden niin yritysten kuin yksityistenkin henkilöiden näkökulmasta.

Tuusulan vuosittaisen väestönkasvun ennustetaan olevan voimakasta myös tulevina vuosina. Liikenteen ruuhkautuminen on nopeasti paheneva ongelma. Erityisesti Koskenmäentien ja Nahkelantien risteysalueen liikenneruuhka vaikuttaa jo laajasti koko Keski-Uudenmaan alueen asukkaiden elämään. Tällä hetkellä risteysalueen yksikaistainen liikenneympyrä ruuhkauttaa ja vaikeuttaa koko Keski-Uudenmaan alueelta tulevaa työmatkaliikennettä pääkaupunkiseudun suuntaan. Työmatkaliikenteeseen kuluu kohtuuttomasti aikaa, ja ruuhkat vaikuttavat alueen vetovoimaisuuteen. Ruuhkautunut liikenne on ongelma myös maankäytön suunnittelun kannalta. Myös ympäristö kärsii ruuhkissa syntyvistä pakokaasupäästöistä.

Tuusulassa pidettiin vuonna 2000 asuntomessut ja niiden seurauksena kantatie 45 parannettiin rakentamalla yksikaistainen liikenneympyrä Koskenmäentien ja Nahkelantien risteykseen. Hankkeen yhteydessä Tuusulan kunnalle luvattiin, että liikenneympyrästä rakennetaan muutaman vuoden kuluttua kaksikaistainen. Muutokset parantaisivat ruuhkaisen risteysalueen liikenteen sujuvuutta. Tieosuudella suoritetut liikennelaskelmat osoittavat, että liikennemäärät ovat kasvaneet rajusti vuoden 2000 asuntomessujen jälkeen. Lisääntyneistä liikennepaineista huolimatta Uudenmaan ely-keskuksella ei ole ollut riittäviä määrärahoja hankkeen toteuttamiseksi.

Lisätalousarviossa esitän momentille 31.10.20 lisäyksenä 3 miljoonaa euroa kantatie 45:n liikenneympyrän parantamiseen Koskenmäentien ja Nahkelantien risteysalueella.

Ja sitten, arvoisa puhemies, toinen lisätalousarvioaloite.

Tämä on määrärahan osoittaminen Kehä IV:n suunnitteluun. Tämä talousarvioaloite on hyväksytty muutama vuosi sitten Uudenmaan ja Helsingin kansanedustajien neuvottelukunnan yhteiseksi aloitteeksi. Nykyisellään Hämeenlinnanväylän — valtatien 3 — Lahdenväylän — valtatien 4 — ja Vanhan Lahdentien väliltä puuttuu seudullinen poikittaisyhteys. Kehä IV toteutettaisiin uutena tieyhteytenä välillä Hämeenlinnanväylä—Tuusulanväylä ja tien parantamisena Kulomäentie — maantie 152 — välillä Tuusulanväylä—Vanha Lahdentie.

Kaupunkirakenne on levittäytynyt Hämeenlinnanväylän, Tuusulanväylän ja Lahdenväylän suunnissa Kehä III:n pohjoispuolelle. Helsinki-Vantaan lentoaseman pohjoispuolisen maankäytön kehittyminen lähitulevaisuudessa lisää poikittaisyhteyden tarvetta. Kehä IV:n toteuttaminen siirtäisi osan Kehä III:n liikenteestä tälle uudelle tieyhteydelle. Nykyisen Kulomäentien liikenneturvallisuus on huono. Melun ohjearvot ylittyvät, ja joukkoliikenne- sekä liittymäjärjestelyissä on puutteita. Kulomäentien nykyiset liikennemäärät vaihtelevat 9 000 ajoneuvosta 12 500 ajoneuvoon vuorokaudessa, ja raskaan liikenteen osuus on 5—8 prosenttia.

Hankkeen toteuttamisen ansiosta nykyisen Kulomäentien liikenneturvallisuus paranee liikennevalojen ja kahden ajoradan myötä sekä meluhaitat vähenevät. Uusi tieyhteys lentoaseman pohjoispuolella mahdollistaa alueen maankäytön kehittämisen. Kehä III:n liikennemäärien kasvu hidastuu, sen rinnakkainen liikennekuormitus vähenee, ja joukkoliikenteen toimintaedellytykset paranevat. Kevyen liikenteen yhteydet paranevat koko Kehä IV:n varrella. Hankkeen toteutuksen kustannusarvio on 71 miljoonaa euroa.

Esitän, että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 lisätalousarvioon lisäyksenä 2,5 miljoonaa euroa Kehä IV:n suunnitteluun.

Jukka Kopra /kok:

Arvoisa puhemies! Nämä lisätalousarvioaloitteethan ovat tämmöinen toiveiden tynnyri niistä asioista, joita tietyt edustajat haluaisivat tehdä mutta jotka eivät mahtuneet varsinaiseen hallituksen lisätalousarvioon. Joukossa on monia hyviä esityksiä, varmasti kaikki esittäjänsä kannalta perusteltuja, ja ymmärrän sen, esimerkiksi aloite numero 23, jonka on tehnyt edustaja Lindström ja joka koskee määrärahan osoittamista oppisopimuskoulutuskeskuksen perustamiseksi Kouvolaan. Minusta tämä on erittäin hyvä ja kannatettava aloite.

Erityistä edustajien huomiota haluaisin kiinnittää aloitteisiin numerot 63—67, joiden ensimmäinen allekirjoittaja on edustaja Torniainen. Nämä ovat erinomaisen tärkeitä asioita. Raippo—Vaalimaa-tie tarvitsee kunnostusta. Sipari—Pulsa-tie on laitettava kuntoon. Korialle tarvitaan Kuutostien pätkä kuntoon, ja Savitaipaleella vt 13 on parannettava, liikenne on siellä erittäin raskasta.

Erityisesti aloite n:o 66, edelleen edustaja Torniaisen allekirjoittama, joka koskee määrärahan osoittamista valtatie 6:n välin Taavetti—Lappeenranta tienrakennuksen kilpailutuksen järjestämisen aloittamiseen. Tällä kyseisellä tieosuudella sattui jälleen kerran tänä päivänä vakava onnettomuus. Tällä kertaa ei menetetty ihmishenkiä, mutta lähes joka kuukausi siellä tapahtuu senlaatuinen kolari, jossa tulee myös uhreja, vakavia uhreja. Siksi toivoisin, että tämä aloite ja tämä hanke olisi mahtunut täysimääräisenä jo ensi vuoden budjettiin ja Kuutostien perusparannus oltaisiin saatu käyntiin.

Summa summarum, hyviä aloitteita kaikki, mutta koska tässä ei kuitenkaan perustella sitä, mistä nämä rahat voidaan ottaa, niin valitettavasti meidän on mentävä hallituksen budjettikirjan mukaan ja lähdettävä siitä uskosta ja tehtävä paljon töitä sen eteen, että nämä hyvät aloitteet saadaan mahdutettua sitten ensi vuoden varsinaiseen talousarvioon.

Keskustelu päättyi.