15) Lisätalousarvioaloitteet
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Lisätalousarvioaloitteeni koskee
uutta tietä, ja numero 1 on tämä lisätalousarvioaloite.
Uusi tie välillä Kustavi—Lokalahti
eli tämä legendaarinen Lehmänkurkuntie:
Muistan, että olin erittäin nuori ja pieni tyttönen
vielä, kun tästä Lehmänkurkuntiestä puhuttiin.
Siitä on todella pitkä aika. Tätä uutta
tietä on kaavailtu jo vähintään
viitisenkymmentä vuotta. Monet kansanedustajat ovat tuoneet
asian esille ja tehneet tästä aloitteen vuosikymmenien
aikana, mutta koskaan se ei ole läpi mennyt.
Miksi pitäisi rakentaa uusi tie siltoineen välille
Kustavi—Lokalahti? Lokalahti on ollut Uudenkaupungin osasena
jo kolmisenkymmentä vuotta, elikkä tämä on
nyt tieväli Kustavi—Uusikaupunki. Myös
hallitus on esittänyt toiveensa ja yrittää keinoja
saada elinkeinoelämää elvytettyä. Kustavissa
on noin 3 000 kesämökkiä. Kantaväestö lisääntyy
kesälomien aikana monella, monella tuhannella, kun kesälomalaiset
tulevat mökeilleen. Uudessakaupungissa on orastavaa teollisuutta,
nimittäin uutta Mersua aletaan valmistaa ensi syksynä,
soijatehdas kohoaa, ja monta muutakin uutta laitosta on tulossa.
Jos halutaan työpaikkoja lisää, jos halutaan,
että elinkeinoelämä vilkastuu, siihen
tarvitaan hyvät kulkuyhteydet.
Tästä legendaarisesta Lehmänkurkuntiestä tehtiin
selvitys 20 vuotta sitten, mitä se tulisi kustantamaan.
Nyt on eletty pitkä aika sen jälkeen, paljon on
vettä virrannut, ja tietysti verrattuna tähän
talousarvioon, mikä silloin on tehty, kustannukset ovat
ihan eri luokkaa tänä päivänä.
Koska siltojakin, vaikkei kovin pitkiä, pitää muutama rakentaa,
niin se ei ole kovin halpa projekti, ja koska nykyään
ja viime vuosina on hyvin vähän uusia teitä rakennettu,
ei ole ollut varaa edes näitä perusväyliä pitää kunnossa
ja vähän huonolta näyttää tämä tulevaisuuskin,
tiet ovat huonossa kunnossa Suomessa, niin ei kovin ruusuiselta näytä myöskään
Lehmänkurkuntien kohdalla. Mutta olen sitä mieltä,
että sitä ei pidä haudata.
2005 jälkeen en ole huomannut, että olisi
tehty siitä talousarvioaloitteita tai lisätalousarvioaloitteita.
Haluan tällä aloitteellani tuoda tämän yhteyden
esille ja sen, että sitä alettaisiin käsitellä positiivisesti
tulevaisuudessa, koska sitä elinkeinoelämän
vilkastumista tarvitaan, ja tämä on perusteltua,
että myös maayhteys olisi tämän vilkkaan
Kustavin ja lähimmän kaupungin, Uudenkaupungin,
välillä.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen jättänyt lisätalousarvioaloitteen
määrärahan osoittamisesta lähihoitajan
oppisopimuskoulutuksen vahvistamiseksi. Oppisopimuskoulutus on hyvä keino
lähihoitajakoulutuksen tarjonnan lisäämiseksi
ja hoitoalan työvoimapulan ehkäisemiseksi. Lähihoitajan
oppisopimuskoulutuksen edistäminen on myös erittäin
hyvää aikuiskoulutuspolitiikkaa, jossa pyrkimys
työllisyysasteen nostamiseen yhdistyy ammattitaitoista
työvoimaa vaativan hoitoalan kasvaviin tarpeisiin väestöltään
ikääntyvässä maassa.
Riittävä hoitajamäärä on
se betoni, jolla mielestäni sote-uudistuksen perustaso
valetaan vahvaksi. Sote-uudistuksen keskeltä heinäkuussa voimaan
astuva vanhuslaki ei sekään anna meille armoa.
Meidän on pidettävä luvatuista kiinni ja
lain kirjauksia noudatettava. Vanhusten tulee saada palvelut, palvelusuunnitelmat
ja myös oikeat henkilöt näiden asioiden
toteuttamiseksi ympäri Suomen. Lakiin kirjattu vastuuhenkilö tulee
olemaan nimensä veroinen, ja usein hän saattaa
olla juuri vaikkapa lähihoitaja, joista on muuten kova
pula.
Sosiaali- ja terveydenhuolto huutaa hoitajia. Hoitaja on se,
joka pesee, pyyhkii, putsaa ja pukee. Hoitaja on se, joka syöttää,
seurustelee ja saattaa monesti ja usein myös sinne portin
toiselle puolelle. Hoitaja on se, joka pitää viimeisenä kädestä kiinni.
Hoitoala on monen osaajan paketti, ja jokaisen hoitajan erityisosaaminen
on otettava käyttöön. Meillä ei
ole varaa ylenkatsoa ketään. Lähihoitajien
rinnalle on tullut myös hoiva-avustajakoulutus, ja taatusti
hekin löytävät paikkansa. Lähi-
ja perushoitajien rinnalla työskentelevät myös
sairaanhoitajat ja geronomit. Hoitajia on kunnioitettava ja kuultava,
ja viestiä, jota heidän keskuudestaan tulee muun
muassa henkilökunnan puutteesta, on ymmärrettävä ja
vietävä eteenpäin. Siitä syystä tämä lisätalousarvioaloite.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt on lisätalousarvioaloitteitten
esittely, ja olen tehnyt kaksi lisätalousarvioaloitetta.
Määrärahan osoittaminen kantatie
45:n liikenneympyrän parantamiseen Koskenmäentien
ja Nahkelantien risteysalueella:
Keski-Uudenmaan ja sen ympäristökuntien voimakkaan
väestönkasvun seurauksena alueen maankäytön
kehittämisedellytyksiä on tuettava ja liikenneverkkoa
parannettava ruuhkien vähentämiseksi. Liikenneverkon
kehittäminen parantaisi liikenteen sujuvuutta ja takaisi
alueen vetovoimaisuuden niin yritysten kuin yksityistenkin henkilöiden
näkökulmasta.
Tuusulan vuosittaisen väestönkasvun ennustetaan
olevan voimakasta myös tulevina vuosina. Liikenteen ruuhkautuminen
on nopeasti paheneva ongelma. Erityisesti Koskenmäentien
ja Nahkelantien risteysalueen liikenneruuhka vaikuttaa jo laajasti
koko Keski-Uudenmaan alueen asukkaiden elämään.
Tällä hetkellä risteysalueen yksikaistainen
liikenneympyrä ruuhkauttaa ja vaikeuttaa koko Keski-Uudenmaan
alueelta tulevaa työmatkaliikennettä pääkaupunkiseudun
suuntaan. Työmatkaliikenteeseen kuluu kohtuuttomasti aikaa,
ja ruuhkat vaikuttavat alueen vetovoimaisuuteen. Ruuhkautunut liikenne
on ongelma myös maankäytön suunnittelun
kannalta. Myös ympäristö kärsii
ruuhkissa syntyvistä pakokaasupäästöistä.
Tuusulassa pidettiin vuonna 2000 asuntomessut ja niiden seurauksena
kantatie 45 parannettiin rakentamalla yksikaistainen liikenneympyrä Koskenmäentien
ja Nahkelantien risteykseen. Hankkeen yhteydessä Tuusulan
kunnalle luvattiin, että liikenneympyrästä rakennetaan
muutaman vuoden kuluttua kaksikaistainen. Muutokset parantaisivat
ruuhkaisen risteysalueen liikenteen sujuvuutta. Tieosuudella suoritetut
liikennelaskelmat osoittavat, että liikennemäärät
ovat kasvaneet rajusti vuoden 2000 asuntomessujen jälkeen.
Lisääntyneistä liikennepaineista huolimatta
Uudenmaan ely-keskuksella ei ole ollut riittäviä määrärahoja
hankkeen toteuttamiseksi.
Lisätalousarviossa esitän momentille 31.10.20 lisäyksenä 3
miljoonaa euroa kantatie 45:n liikenneympyrän parantamiseen
Koskenmäentien ja Nahkelantien risteysalueella.
Ja sitten, arvoisa puhemies, toinen lisätalousarvioaloite.
Tämä on määrärahan
osoittaminen Kehä IV:n suunnitteluun. Tämä talousarvioaloite
on hyväksytty muutama vuosi sitten Uudenmaan ja Helsingin
kansanedustajien neuvottelukunnan yhteiseksi aloitteeksi. Nykyisellään
Hämeenlinnanväylän — valtatien
3 — Lahdenväylän — valtatien
4 — ja Vanhan Lahdentien väliltä puuttuu seudullinen
poikittaisyhteys. Kehä IV toteutettaisiin uutena tieyhteytenä välillä Hämeenlinnanväylä—Tuusulanväylä
ja
tien parantamisena Kulomäentie — maantie 152 — välillä Tuusulanväylä—Vanha
Lahdentie.
Kaupunkirakenne on levittäytynyt Hämeenlinnanväylän,
Tuusulanväylän ja Lahdenväylän suunnissa
Kehä III:n pohjoispuolelle. Helsinki-Vantaan lentoaseman
pohjoispuolisen maankäytön kehittyminen lähitulevaisuudessa
lisää poikittaisyhteyden tarvetta. Kehä IV:n
toteuttaminen siirtäisi osan Kehä III:n liikenteestä tälle
uudelle tieyhteydelle. Nykyisen Kulomäentien liikenneturvallisuus
on huono. Melun ohjearvot ylittyvät, ja joukkoliikenne-
sekä liittymäjärjestelyissä on
puutteita. Kulomäentien nykyiset liikennemäärät
vaihtelevat 9 000 ajoneuvosta 12 500 ajoneuvoon
vuorokaudessa, ja raskaan liikenteen osuus on 5—8 prosenttia.
Hankkeen toteuttamisen ansiosta nykyisen Kulomäentien
liikenneturvallisuus paranee liikennevalojen ja kahden ajoradan
myötä sekä meluhaitat vähenevät.
Uusi tieyhteys lentoaseman pohjoispuolella mahdollistaa alueen maankäytön
kehittämisen. Kehä III:n liikennemäärien kasvu
hidastuu, sen rinnakkainen liikennekuormitus vähenee, ja
joukkoliikenteen toimintaedellytykset paranevat. Kevyen liikenteen
yhteydet paranevat koko Kehä IV:n varrella. Hankkeen toteutuksen
kustannusarvio on 71 miljoonaa euroa.
Esitän, että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013
lisätalousarvioon lisäyksenä 2,5 miljoonaa euroa
Kehä IV:n suunnitteluun.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Nämä lisätalousarvioaloitteethan
ovat tämmöinen toiveiden tynnyri niistä asioista,
joita tietyt edustajat haluaisivat tehdä mutta jotka eivät
mahtuneet varsinaiseen hallituksen lisätalousarvioon. Joukossa
on monia hyviä esityksiä, varmasti kaikki esittäjänsä kannalta
perusteltuja, ja ymmärrän sen, esimerkiksi aloite
numero 23, jonka on tehnyt edustaja Lindström ja joka koskee
määrärahan osoittamista oppisopimuskoulutuskeskuksen
perustamiseksi Kouvolaan. Minusta tämä on erittäin
hyvä ja kannatettava aloite.
Erityistä edustajien huomiota haluaisin kiinnittää aloitteisiin
numerot 63—67, joiden ensimmäinen allekirjoittaja
on edustaja Torniainen. Nämä ovat erinomaisen
tärkeitä asioita. Raippo—Vaalimaa-tie
tarvitsee kunnostusta. Sipari—Pulsa-tie on laitettava kuntoon.
Korialle tarvitaan Kuutostien pätkä kuntoon, ja
Savitaipaleella vt 13 on parannettava, liikenne on siellä erittäin
raskasta.
Erityisesti aloite n:o 66, edelleen edustaja Torniaisen allekirjoittama,
joka koskee määrärahan osoittamista valtatie
6:n välin Taavetti—Lappeenranta tienrakennuksen
kilpailutuksen järjestämisen aloittamiseen. Tällä kyseisellä tieosuudella
sattui jälleen kerran tänä päivänä vakava onnettomuus.
Tällä kertaa ei menetetty ihmishenkiä,
mutta lähes joka kuukausi siellä tapahtuu senlaatuinen
kolari, jossa tulee myös uhreja, vakavia uhreja. Siksi
toivoisin, että tämä aloite ja tämä hanke
olisi mahtunut täysimääräisenä jo ensi
vuoden budjettiin ja Kuutostien perusparannus oltaisiin saatu käyntiin.
Summa summarum, hyviä aloitteita kaikki, mutta koska
tässä ei kuitenkaan perustella sitä, mistä nämä rahat
voidaan ottaa, niin valitettavasti meidän on mentävä hallituksen
budjettikirjan mukaan ja lähdettävä siitä uskosta
ja tehtävä paljon töitä sen
eteen, että nämä hyvät aloitteet
saadaan mahdutettua sitten ensi vuoden varsinaiseen talousarvioon.
Keskustelu päättyi.