Täysistunnon pöytäkirja 64/2001 vp

PTK 64/2001 vp

64. TIISTAINA 22. TOUKOKUUTA 2001 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

10) Hallituksen esitys lahjontaa koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä sekä eräiden virkarikoksia ja niihin liittyviä rikoksia koskevien säännösten muuttamisesta

 

Seppo Lahtela /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys, joka uskoakseni pitkän ja huolellisen valmistelun perusteella on nyt eduskunnan käsiteltäväksi saatettu, on ehkä oikean suuntainen, mutta en tiedä, onko se oikein ajankohtainen ja onko ja olisiko ilman Suomen Euroopan unioniin kuulumista edes ollut sellainen tarve tuoda se tällaisena tänne kuin tämä on tuotu. Mielestäni esityksessä tämä kohta ja siihen liittyvä sisältö, joka koskee virkamiehiä, virkamiesten lahjoman ottoa ja lahjomalle altistumista ja lahjoman tarjoamista, on käsittääkseni oikea, tervetullut ja tarpeellinen sekä myöskin niin selväkielinen, että on ymmärrettävissä ja nähtävissä, mitä tämä tarkoittaa, mihin sitä tarvitaan.

Mutta se, mikä esityksessä on useaan kertaan hyvin perusteltu ja selvitelty, on kansanedustajan lahjoman taikka lahjuksen ottaminen tai sen antaminen taikka tarjoaminen. Käsittääkseni Suomessa on ollut olemassa näkemys, että kansanedustaja on riippumaton, vapaa ja päätöksenteossaan, puheissaan, toimissaan aina sellainen, että ei ole vastuullinen kuin oikeastaan äänestäjille niin, että vaaleissa tämä asia punnitaan. Tähän on pitkälti nyt sekoitettu onnetonta Euroopan unionin politiikkaa, lainsäädäntöä ja sen esittämää riippumattomuusvaatimusta.

Käsittääkseni ei sisällössä varsinaisesti suurtakaan muutosta tule eikä synny, mutta ottaisin esille sellaisen näköalan, että kun vaalirahoituksen julkisuuteen, rahoituksen saatavuuteen ja siitä johtuvaan riippumattomuuteen on jo eduskunnan päätöksellä aikaisemmin puututtu, otettu kantaa, katson, että tässä on eräänlainen ristiriita olemassa ja erittäin suuri vaara olemassa, että loppukin rahoitus sellaisenaan häviää, jos sitä kenellä on olemassa.

Siinä mielessä, kun huomaan, että ed. Kankaanniemikin on ottamassa asiaan ja keskusteluun toivon mukaan osaa, katson, että tämä rahoituskysymys sellaisenaan ei itseäni henkilökohtaisesti koske. Näenkin sen niin, että olen valmis puhumaan tässä enemmän toisten asiasta ja eduskunnan riippumattomuuden ja kansakuntaa edustavuuden puolesta sellaisenaan, ettei tällä nyt vain vaarannettaisi sitä asiaa, että tänne tulevaisuudessakin tulee todelliset maakunnan miehet ja naiset valittua, vaan tänne tulisi paremminkin valittua korkeampaa aatelia, keneltä puuttuu näkemys normaalikansalaisten elämään ja normaalikansakunnan edustamiseen erityisesti maakunta- ja takametsätasolla.

Rouva puhemies! Sellaisenaan, kun tätä olen lukenut ja käynyt läpi, yksi asia hyvissä perusteluissa ja valmistelussa on mielestäni jäänyt kokonaan käsittelemättä, sellainen kysymys, että kun nykyisellään ollaan herkkiä kaikille vaikutteille, niin täällä ei ole sanallakaan viitattu edustajan, edustajaehdokkaan tai muun kansalaisen taikka lahjojan läheisiin suhteisiin ja näillä läheisillä suhteilla vaikuttamiseen. Olisin toivonut, että sekin olisi käsitelty, kun kaikki muu on varsin perusteellisesti läpikäyty. Läheiset suhteet ja läheinen suhdetoiminta olisi saanut olla näkyvissä täällä ja nähtävissä myöskin tulevaisuuden päättäjille, lain valvojille ja oikeuden toteuttajille, mitä tämä asia tarkoittaa ja miten tämä kansakunta, rahvas, kansa voisi valvoa, että tällaistakaan asiaa ei tule, mikä voitaisiin lahjoman luonteiseksi katsoa.

Rouva puhemies! Toivon, että hallituksen esitys valiokuntakäsittelyssä joutuu kriittisen arvioinnin alle ja tämä turha, mitä kotimaassa tähänkään saakka ei ole tarvittu, poistetaan ja katsotaan sellaiseksi, ettei tästä tule tulevaisuuden miinaa, niin että edustajat ja edustajaehdokkaat joutuvat näihin ansoihin tulevaisuudessa tahtomattaan.

Keskustelu päättyy.