3) Hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä ehdotetaan
muutettavaksi ulkomaalaislakia. Tällä lailla pannaan
täytäntöön kolmansien maiden
kansalaisten erityistä maahanpääsymenettelyä tieteellistä tutkimusta
varten koskeva niin sanottu tutkijadirektiivi. Siinä säädetään
edellytyksistä, jotka koskevat kolmansien maiden kansalaisuutta
olevien tutkijoiden maahanpääsyä jäsenvaltioihin yli
3 kuukauden ajaksi jonkin tutkimuslaitoksen kanssa tehdyn vastaanottosopimuksen
mukaisesti toteutettavaa tutkimushanketta varten.
Tämän esityksen tavoitteena on edistää kolmansien
maiden kansalaisuutta olevien tutkijoiden maahanpääsyä Suomeen.
Tämä vaikuttaa erityisesti niiden tutkimuslaitosten
toimintaan, joissa on paljon laajoja projekteja. Uuden maahanpääsymenettelyn
perustana olisi tutkimuslaitoksen ja tutkijan välinen vastaanottosopimus, jossa
tutkimuslaitos sitoutuu vastaanottamaan tutkijan tutkimustyöhön
ja taas tutkija sitoutuu suorittamaan tutkimustyön ennalta
sovitun mukaisesti. Vastaanottosopimuksen mukaan maahanmuuttoviranomaiset
myöntäisivät tutkijalle oleskeluluvan,
jos asianmukaiset edellytykset täyttyvät.
Tämä menettely tulee olemaan rinnakkainen voimassa
olevan ulkomaalaislain kanssa, eli on tavallaan kaksi tapaa sitten
toimia, eli tämä toinen menettely ei poistu. Tämän
tavoitteena on edistää tutkijoiden liikkuvuutta
unionin alueella.
Valiokunta kiinnittää mietinnössään
huomiota siihen, että koska on kaksi menettelyä,
niin on syytä tiedottaa siitä, että tämä toimisi
mahdollisimman joustavasti.
Valiokunta käsitteli kohtuullisen perusteellisesti
tätä asiaa ja on tehnyt kaksi pykäläkorjausta,
ja mietintö on asiassa yksimielinen.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä todella, kuten puheenjohtaja
Tölli esitteli, on kyseessä EU:n työperäisen
maahanmuuton aktivointiin ja EU:n kilpailuasemaan koulutetun henkilöstön
osalta liittyvä selkeä hallintotoimenpide. Tämä oli
käsittelyssä viime hallituskaudella sisäministerineuvostossa
ja perustuu siis EU:n yhteisiin linjauksiin.
Yleisesti ottaen onkin tärkeätä,
että Suomi on aktiivinen myöskin EU:n maahanmuutto-
ja turvapaikkapolitiikassa kuin myöskin laajemminkin niissä toimissa,
jotka viime kaudella muun muassa edellisen hallituksen toimesta
työllä ja tuskalla saatiin läpi, eli
muun muassa Prümin sopimuksen kaltaisessa järjestelyssä,
jossa nimenomaan rajat ylittävän rikollisuuden,
terrorismin ja laittoman muuttoliikkeen torjuntakykyä tehostetaan.
Tältä osin on se sanottava, että meidän hallituksemme
on eräissä tällaisissa keskeisissä asioissa
ollut erittäin passiivinen. Viittaan nyt vain neljännen
talousrikostorjuntaohjelman täyteen pysähtymiseen
käytännössä. Kaikkien niiden
kuuden keskeisen asian, muun muassa rakennusalan käännetyn
arvonlisäverojärjestelmän, osalta meidän
valtiovarainministerimme esiintyi EU:ssa näiden pilottihankkeiden
pysäyttäjänä.
Haluan myöskin tässä yhteydessä kiinnittää vakavampaa
huomiota laajemmin ulkomaalaislainsäädännön
käsittelyyn, joka on parhaillaan valiokunnassa käynnissä,
sen takia, että Suomi oli vahvasti tukemassa EU:n yhteisen
maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan linjauksia ja Eurooppa-neuvostossa
14.—15. joulukuuta 2006 pitkälti meidän
sisäministerimme puheenjohtajuuteen liittyen pystyttiin
keskeisiä laajennetun yhteisvastuun kuin muitakin periaatteita
kirjaamaan. Nyt tältä osin on suuri vaara, että Suomi on
poikkeamassa tästä yhteisen politiikan linjasta
toisen ulkomaalaislakia koskevan, ministeri Thorsin ja hallituksen
antaman esityksen kautta, jossa lakia nimenomaan väljennetään
uudella 88 a §:llä niin, että suojelun
perusteella myönnettävästä oleskeluluvasta
ja soveltamisalasta muodostuu erittäin selkeä signaali
laittoman maahantulon torjunnan näkökulmasta.
Toinen myöskin on sitten 51 §. Mennään
vanhan Ruotsinkin ohi. Ruotsikin on kiinnittänyt näihin
laittoman maahantulon, ihmiskaupan, ihmissalakuljetuksen asioihin
nyt hyvin aktiivisesti huomiota, ja Ruotsilla on palautussopimukset Irakin
hallinnon kanssa palautuksista ja kolmikantasopimus Unhcr:n ja Afganistanin
väliaikaishallinnon kanssa. Meillä ei tällaista
aktiivisuutta ole näkynyt, eikä myöskään
Venäjän maahanmuuttoviranomaisten kanssa ole huhtikuun 2007
jälkeen ministeritason yhteyksiä pidetty. Sopimus
yhteistyöstä saatiin kuitenkin solmittua.
Haluaisin tässä todeta, että nämä ovat
varsin vakavia asioita. Me tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa,
mutta samalla, kun tuetaan aktiivisempaa työperäistä maahanmuuttoa,
on laitonta maahanmuuttoa ja siihen liittyvää ihmissalakuljetusta,
ihmiskauppaa, määrätietoisesti torjuttava.
Tämä on nyt erittäin vakava asia. Minusta
komissaari Frattinin aikana ryhdyttiin puhumaan suomeksi konkreettisista
asioista: laittomista työmarkkinoista, harmaan talouden kytkennöistä ja
siitä massiivisesta ihmissalakuljetuksesta ja ihmiskauppa-ilmiöstä,
joka koskettaa koko Eurooppaa myöskin. Tältä osin
muun muassa laitonta työvoimaa pitäviin yrittäjiin
kohdistuvat sanktiot tulivat viime kaudella esille jnp.
Tältä osin haluan muistuttaa, että se,
että me olimme Yhdysvaltain, USA:n, ihmiskauppalistauksessa
erittäin huonossa asemassa aloittaessani viime kaudella
ministerinä, oli puhtaasti seuraus siitä, että meidänkin
viranomaistemme oli vaikea tunnistaa ja tunnustaa ihmiskauppaan
liittyviä ilmiöitä ja kansainvälinen
yhteistyö ei ollut riittävää.
Yhdysvallat korjasi meidän luokkaamme 2005, ja nyttemmin
Yhdysvallat sanoi ratkaisussaan selkeänä perusteluna
Suomen poliisin ja Rajavartiolaitoksen tehostuneen toiminnan. Yksi tähän
liittyvä kysymys on nyt se, että asiaa ei ratkaista
pelkästään viranomaistoiminnalla, vaan ehdottomasti
pitämällä myös maahanmuutto
hallittuna ja huolehtimalla siitä, että me pysymme myöskin
yhteisessä linjauksessa laittoman maahantulon torjunnassa.
Tämä on myös ihmisoikeuskysymys. Me teemme
erittäin suuren ihmisoikeusrikkomuksen ja -rikoksen, jos
me emme näissä asioissa ole myöskin tarkkoina.
Tältä osin itse asiassa se joulukuun 2006
Eurooppa-neuvoston linjaushan edellyttää myöskin,
että mikäli Suomi on suunnittelemassa merkittäviä toimia
poiketen EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikasta, on siitä muille
jäsenmaille informoitava. Minusta tämä asia
on syytä selvittää, onko Suomen hallitus
toiminut ministerineuvoston ja komission suuntaan tässä asiassa.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies, värderade talman! Ensin haluan kiittää valiokuntaa
tästä hyvin tehdystä työstä,
jota se yleensäkin tekee. Toivoisinkin, että saisimme
vielä lisää esityksiä ennen
kesää tänne saliin, koska ne ovat myöskin kiireellisiä.
Yksi asia on nyt erittäin tärkeää korjata,
koska olemme ymmärtäneet, että ed. Rajamäki
on lehdistössä väittänyt, että valtiovarainministeri
jostain kummallisesta syystä, joka liittyy hänen
yhteyksiinsä, olisi pistänyt hanttiin talousrikostorjunnassa.
Tämä on julkea väite, joka ei pidä paikkaansa.
Esimerkiksi mitä tulee harmaaseen talouteen, niin toimintaa
on uudistettu ja tehostettu. Maahanmuutto-osaston toimesta on äsken
asetettu uusi ryhmä, joka tekee tarkempaa yhteistyötä Maahanmuuttoviraston,
poliisin ja muiden välillä. Tällaiset
väitteet siitä, että jotenkin me emme tarttuisi
tähän harmaaseen talouteen, ovat todella hyvin,
hyvin räikeitä.
Kohtaan 2, ihmiskauppaan liittyen, meillä on tehostettu
lainsäädäntöä, mutta
moni seikka viittaa siihen, että on paljon koulutettavaa
esimerkiksi syyttäjä- ja tuomioistuinlaitoksissa,
ja siihen olemme yhdessä ryhtyneet oikeusministeri Braxin
kanssa. Valitettavasti oikeuskäytäntö on ollut
sellainen, että jotkut tapaukset ovat muodostuneet sellaisiksi,
että vaikuttaa siltä, että syyttäjät
ja muut vaativat erittäin korkeata näyttöä,
ennen kuin he vievät tuomioistuimeen tapauksia.
Olemme uudistamassa ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelmamme
ja asettamassa myöskin niin sanotun ihmiskaupan vastaisen
toiminnan raportöörin ja sitä kautta
saamme enemmän tietoa. On mielenkiintoista todeta, että ihmiskauppatapaukset
Suomessa poikkeavat siitä yleisestä trendistä,
että olisi enemmän naisia kuin miehiä.
Suomen oloissa on tullut enemmän ilmi sellaisia tapauksia,
jotka liittyvät esimerkiksi miesten väärinkäyttöön
näissä yhteyksissä.
Mitä tulee sitten väitteeseen, että emme
noudattaisi yhteistä linjaa muissa lakiesityksissä tai siinä toisessa,
joka on valiokunnassa käsittelyssä, se ei myöskään
pidä paikkaansa. Olemme keskustelleet esimerkiksi meidän
tavastamme panna se direktiivi täytäntöön,
siitä on keskusteltu yhdessä muitten EU-maitten
kanssa. Oikeastaan olemme korjaamassa sellaista virhettä,
joka ehkä tulkinnan kautta on tullut viime vuosien aikana.
Palaamme tähän esitykseen ja toivottavasti niin
pian kuin mahdollista.
Valitettavasti yhteistyö Venäjän
kanssa oikeus- ja sisäasioissa ei ole niin helppoa kuin
me toivoisimme. Tästä teidän vierustoverinne
toi sellaisen esimerkin yhdestä asiasta esiin. Voin sanoa,
että esimerkiksi meidän suurlähettiläämme on
yrittänyt järjestää yhteyksiä nimenomaan Suomen
ja Venäjän maahanmuuttovastuussa olevien henkilöiden
välillä. (Ed. Rajamäki: Ministerin yhteyksinä se
hoidettiin viime kaudella, samat ministerit siellä jatkavat!) — Jos
nyt vielä ei ole tapahtunut hallinnon muutoksia, se ei
ole suomalaisten vika.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Venäjällä jatkaa
keskeisesti tärkeä sisäministeri, jolle
maahanmuuttohallinto kuuluu, Rashid Nurgaljev. Sitten totean, että todella
ihmiskaupan torjunnassa tarvitaan viranomaiskoulutusta ja myös
syyttäjäkoulutusta, se on totta. Mutta tältä osin
on ollut nimenomaan huolestuttava se tausta, että ministerit
Thors ja Brax todella tekivät kaikkensa estääkseen
viime kaudella Suomen mukaantulon perustajamaiden rinnalla EU:n
sisäisen turvallisuuden ytimeen eli Prümin sopimukseen.
Tämän järjestäytyneen rikollisuuden,
terrorismin ja laittoman muuttoliikkeen torjuntasopimus on hyvin
tärkeä esimerkki siitä, millä tavalla
me voimme näiltä osin edetä. Valitettavasti
neljännen talousrikostorjuntaohjelman konkreettiset kohdat
niin työ- ja elinkeinoministeriön, valtiovarainministeriön
kuin oikeusministeriönkin osalta, kaikki kuusi keskeistä,
ovat pysähdyksissä, ja on erittäin tärkeätä,
että 2004 vuoden alusta krp:n perustama laittoman työvoiman
valvontayksikkö saisi todella tukea ja että myöskin
verohallinto saataisiin tämän harmaan talouden
torjuntaan tiiviimmin mukaan.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Direktiivit eivät ole aina iloinen
asia eivätkä aina yksinkertaistakaan asioita.
Tämän tutkijadirektiivin osalta meillä on
käytössä tällä hetkellä hyvä tutkijoiden
maahanpääsymenettely. Tutkijoita koskevia maahanpääsymenettelyjä pidetään
yleisesti ottaen kentällä joustavina, nopeina
ja tehokkaina. Siltä osin voidaan todeta, että kentän
näkökulmasta tämä sekavoittaa
tilannetta johtuen siitä, että meille syntyy päällekkäistä lainsäädäntöä,
kuten ed. Tölli jo aikaisemmin sanoi. Tässä tietenkin
herää kysymys, että jos meillä on
olemassa kansallisesti toimiva lainsäädäntö,
miksi lähteä muuttamaan ja monimutkaistamaan lainsäädäntöä.
Toivon, että me voimme jollain tavalla tämän
huomioida jatkossa, kun näitä direktiivejä pistetään
täytäntöön.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Ehkä voi sitten asettaa edelliselle
ministerille tämän kysymyksen siitä,
miten tämä direktiivi muotoutui tällä tavalla.
Jossain määrin jaan kyllä teidän
huolenne ja valiokunnan huolen, koska on toimiva järjestelmä.
Se lisäarvo, jota tässä direktiivissä tulee, on
se liikkuvuus EU:n sisällä näille henkilöille. Kiinnostushan
akateemisissa piireissä tätä kohtaan
ei ole ollut suuri, ja ehkä olisimme voineet vielä yhteispohjoismaisesti
nimetä ne tutkimuslaitokset. Se olisi säästänyt
huomattavasti byrokratiaa, mutta valmistelu oli edennyt näin
pitkälle. Yritämme kiinnittää huomiota
tähän, ettei päällekkäisyyttä tule.
Meillähän maahanmuuttopolitiikka on kansallinen,
ja siinä mielessä on tärkeää,
että meillä säilyy se riittävä vapaus
myöskin tulevaisuudessa, kun EU:n maahanmuuttopolitiikkaa
yhtenäistetään.
Yleiskeskustelu päättyi.