7) Hallituksen esitys laiksi poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen
yhteistoiminnasta sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomessa poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen
yhteistoiminnalla on pitkät perinteet, ja se on myös
kansainvälisesti arvostettu ja tunnustettu esimerkki erinomaisesta
viranomaisten yhteistyöstä. Tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen, joista myöhemmin käytetään
nimitystä ptr-viranomaiset, yhteistoiminnasta. Tämän
esityksen mukaan lain tasolla säädetään
niistä keskeisistä asioista, joista säädetään
nykyisin asetuksilla, samoin muista lakitasoisista sääntelyä edellyttävistä ptr-viranomaisten
yhteistoimintaa koskevista asioista.
Tavoitteena tässä on, että laista
saisi kokonaiskuvan ptr-viranomaisten yhteistoiminnasta rikostorjunnassa,
valvontatoiminnassa ja kansainvälisessä yhteistyössä.
Ehdotettu lainsäädäntö muodostaa
myös selkeän oikeudellisen pohjan ptr-viranomaisten
yhteistyölle. Lailla ei muuteta viranomaisten päävastuualueita
mutta sillä parannetaan yhteistoimintaa erityisesti rikostorjunnassa
sekä lisätään viranomaisten
mahdollisuuksia tietyissä tilanteissa suorittaa toiselle
ptr-viranomaiselle kuuluvia rikostorjuntatehtäviä tämän
puolesta. Lailla ei anneta viranomaiselle uusia toimivaltuuksia
muutoin kuin yhteistoimintaan sisältyvään
tiedonhankinta-, tutkinta- ja rikostiedusteluyhteistyöhön
liittyen. Toimittaessa muutoin toisen viranomaisen puolesta tämän toimialueella
viranomaiskohtaiset toimivaltuudet eivät laajene.
Tässä ehdotuksessa esitetään
säädettäväksi keskeisistä uusista
yhteistyömuodoista, kuten yhteisistä rikostiedustelu-
ja rikosanalyysitoiminnoista, sekä siitä, millä tavoin
ja mitä toimivaltuuksia käyttäen ptr-viranomaiset
voivat yhdessä torjua rikoksia. Lain tasolla on tarve säätää ptr-viranomaisten
keskinäisestä tietojen vaihtamisesta, tallentamisesta
ja käsittelemisestä sekä siitä,
minkälaisia yhteisiä tietokantoja ptr-viranomaisilla
voisi olla. Ehdotukseen sisältyvät myös niin
kutsuttua valvottua läpilaskua koskevat menettelylliset
säännökset. Laissa säädetään
myös henkilöstön, välineistön
ja tilojen käyttöön liittyvästä yhteistoiminnasta
sekä ptr-yhteistoiminnasta aiheutuneiden kustannusten korvaamisesta.
Tämän lakiesityksen yhtenä tarkoituksena
on, että viranomaisille säädetyt tehtävät
voidaan hoitaa mahdollisimman tehokkaasti. Samalla parannetaan viranomaispalvelujen
saatavuutta saaristossa ja muilla harvaanasutuilla alueilla.
Arvoisa puhemies! Muutama huomio toimimisesta toisen ptr-viranomaisen
tehtäväalueella.
Yhteistoiminnasta ehdotetaan ptr-laissa säädettäväksi
kahdessa erilaisessa tilanteessa: ensimmäiseksi pyynnön
perusteella tapahtuva toimenpiteen suorittaminen toisen ptr-viranomaisen
puolesta ja toiseksi ilman pyyntöä tapahtuva toimenpiteen
suorittaminen toisen ptr-viranomaisen puolesta kiiretilanteissa.
Ptr-viranomainen voi tämän lakiehdotuksen mukaan
suorittaa pyynnöstä toisen viranomaisen puolesta
tämän tehtäväalueeseen kuuluvan
rikostorjuntatoimenpiteen. Valiokunta tähdentää tässä yhteydessä,
että toimenpiteen suorittamisessa viranomainen saa käyttää vain
niitä toimivaltuuksia, joita se saa käyttää omalla
tehtäväalueellaan sille kuuluvissa rikostorjuntatehtävissä.
Yhteistoiminta ei mahdollista sitä, että viranomainen
saa käyttöönsä uusia toimivaltuuksia.
Kysymys on siitä, että ptr-viranomaisen nykyisten
toimivaltuuksien käyttöala laajenee tilapäisesti,
jolloin toimenpiteen suorittavalla viranomaisella on lähtökohtaisesti
jo olemassa olevien toimivaltuuksien perusteella asianmukainen kokemus, koulutus,
välineistö ja muu varautuminen.
Ptr-viranomainen voi tämän lakiehdotuksen mukaan
suorittaa rikostorjuntaan liittyvän toimenpiteen ilman
pyyntöäkin, jos toimenpidettä ei voida
viivyttää. Toimenpiteestä on tällöin
ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava sille ptr-viranomaiselle,
jonka tehtäväalueeseen toimenpide kuuluu. Lisäksi
toimenpiteestä on luovuttava, kun se viranomainen, jonka
puolesta toimenpide sitten suoritetaan, sitä pyytää tai
ottaa itse tehtävän hoitaakseen. Tällä sääntelyllä pyritään varmistamaan,
että kiireelliset toimenpiteet, esimerkiksi vakavaan rikollisuuteen
liittyvät tehtävät, tulevat suoritetuiksi
mahdollisimman nopeasti.
Ehdotettu ptr-laki ei aseta viranomaiselle velvoitetta toimia
toisen ptr-viranomaisen tehtäväalueella kiiretilanteessakaan.
Valiokunta painottaa kuitenkin sitä näkökulmaa,
että toimenpide suoritetaan aina kiireellisessä tilanteessa,
kun ptr-viranomaisella on tehtävän hoitamisen
edellyttämä koulutus, osaaminen ja tarpeellinen
välineistö sekä mahdollisuus toimenpiteen
suorittamiseen.
Arvoisa puhemies! Sitten kiireelliset yleisen järjestyksen
ja turvallisuuden poliisin toimenpiteet. Tässä yhteydessä tätä rajavartiolain
21 §:ää täsmennettiin
valiokunnan mietinnössä ja siinä todetaan,
että Rajavartiolaitos voi yksittäista- pauksessa
päällystöön kuuluvan poliisimiehen pyynnöstä suorittaa
sellaisia kiireellisiä yleisen järjestyksen ja
turvallisuuden ylläpitämiseksi tarpeellisia poliisilain
2 luvussa tarkoitettuja poliisin tehtäviä, joita
poliisi ei voi viipymättä suorittaa. Tässä on
oleellista, että tämän pyynnön esittää päällystöön
kuuluva poliisimies.
Arvoisa puhemies! Koulutuksesta valiokunta totesi, että menestyksellinen
yhteistoiminta ja etenkin toimiminen toisen ptr-viranomaisen tehtäväalueella
edellyttävät jatkuvaa panostusta koulutukseen
sekä sitä, että kuhunkin tehtävään osallistuvalla
on tehtävän vaatima koulutus ja käytännön
kokemus. Tämä on yhteiskunnan tehtävään
osallistuvan virkamiehen ja kansalaisten oikeusturvan kannalta tärkeää.
Valiokunta otti huomioon perustuslakivaliokunnan lakiehdotuksen
7 §:ään tekemät valtiosääntöoikeudelliset
huomautukset ja täsmensi 7 §:ää tämän
huomautuksen mukaisesti. Valiokunta oli mietinnöstä sinänsä yksimielinen,
mutta lausumaehdotuksen osalta mietintöön sisältyy yksi
vastalause.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki poliisin,
Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta. Näistä säädettäisiin
lain tasolla, koska nykyisin nämä säädökset
ovat asetustasolla ja se ei noin perustuslain näkökulmasta
ole riittävän vahvalla pohjalla. Lisäksi
tästä yhteistoiminnasta ja erilaisista toimintamuodoista
ei ole erityisiä säännöksiä,
kuten esimerkiksi tiedon hankinta ja tutkinta yhteisistä tutkintaryhmistä.
Tämä ptr-laki ei siis anna toimivaltuuksia, koska
toimivaltuudet annetaan jokaisesta viranomaisesta erikseen säädetyllä lailla
ja rajavartioviranomaisille rajavartiolaissa.
Tässä uudistuksessa on ensisijaisen tärkeää katsoa
kansalaisten perusoikeudet, ja viranomaisten, jotka käyttävät
kansalaista kohtaan poikkeuksellista toimivaltaa, puuttuvat heidän perustuslailla
suomiin oikeushyviin, on katsottava siltä kannalta, että mikäli
viranomaiset puuttuvat näihin kansalaisten perusoikeuksiin,
niiden tulee olla lailla säädeltyjä.
Viranomaisen tulee olla toimivaltainen, ja hänen tulee
olla saanut koulutus näihin tehtäviin, myöskin
välineistö ja kokemus, jotta he selviävät
tästä tehtävästä.
Pahimmillaan voisi ajatella niin, että mikäli tätä periaatetta
ei noudateta, niin me voisimme jonain päivänä saada
vaikka rajavartiomiehet tai sotilaat kotihälytykselle sellaiselle
tehtävälle, josta he eivät ole missään
lukeneet yhtään pykälää eivätkä tiedä,
millä tavalla kotihälytyksessä toimitaan
ja millä perusteella esimerkiksi joku ihminen voitaisiin
sieltä kotoa poistaa.
Tämän vuoksi valiokunta kävi syvällisen
keskustelun, johon itsekin aika aktiivisesti osallistuin vartioidakseni
sitä, että toimivaltuuksia ei voida viranomaisille
jakaa ilman koulutusta ja ilman sellaisia perusteluja, joilla tämä viranomainen
koulutuksen ja muun perehtyneisyyden vuoksi näistä tehtävistä selviäisi
loukkaamatta kansalaisten perusoikeuksia. Sekään
ei ole perusteltua, että jossakin maan osassa asunnot ovat
viranomaisteistä kaukana ja sen takia täytyy minkä vaan
viranomaisen tehdä näitä tehtäviä.
Mutta tietysti tällä on yksi näkökulma,
että jotain apuahan aina täytyy saada, ja sitähän
antaa naapuri tai sitten Rajavartiosto tai joku muu viranomainen, jos
poliisi ei ole ihan lähellä.
Arvoisa puhemies! Tämän vuoksi, tällaisen tehtävän
suorittaminen pyynnön perusteella tapahtuvana toisen viranomaisen
lukuun, hallintovaliokunta lisäsi perustuslakivaliokunnankin
näkemyksen mukaisesti tällaisen kohdentamisen, että vain
yksittäisessä tapauksessa voi tämän
tehtävän suorittaa ja on vain ne valtuudet, jotka
tällä viranomaisella muutoinkin on, ja siitäkin
huolimatta on otettava huomioon, että näiden omien toimivaltuuksien
perusteella viranomaisella on kokemus, koulutus, välineistö ja
muu varautuminen tähän tehtävään.
Katson, että tämä lakiesitys, joka
tänne tulee sitten toiseen käsittelyyn, on tältä osin
kyllä perustelujenkin osalta huolellisesti tehty ja vahvasti
kirjoitettu, ja uskon, että viranomaiset myöskin
tätä noudattavat, niin kuin se on tarkoitettu.
Sitten tässä lakiesityksessä, tässä paketissa, puututtiin
myöskin rajavartiolain 21 §:ään,
ja siinä oli ajatuksena se, että poliisimies olisi
voinut pyytää kiireelliselle tehtävälle
yleisen järjestyksen ja turvallisuuden hoitamiseksi minkä vaan poliisipartion,
ja tämähän olisi voinut johtaa juuri
siihen, että poliisimies olisi voinut siellä harkita,
että soitanpas tuosta rajavartiopartiolle ja sanon, että käykääpäs
siellä hoitamassa joku sellainen poliisitehtävä,
missä olisi tarvittu nimenomaan koulutusta, osaamista ja
koko tämän tehtävän hoidon onnistumisen
kannalta tärkeää tietämystä.
Tämän vuoksi valiokunta muutti hallituksen esitystä ja
nosti tämän pyytämistason poliisipäällystön
tasolle, ja se on nyt samalla tasolla kuin virka-avun pyytäminenkin
eri viranomaisten välillä. Poliisissa ei voi pyytää armeijaa
tai Rajavartiostoa virka-aputehtäviin kukaan muu kuin asiasta
päättävä poliisipäällystöön
kuuluva, ja tällä on varmistettu, että sisäisen
turvallisuuden hoitavat sisäisen turvallisuuden viranomaiset,
eivät sotilasjohtoiset organisaatiot, heillä on
oma tehtävänsä. Minä pidän
tätä demokratian kannalta ja kansalaisten oikeuksien
kannalta aivan äärettömän tärkeänä ja
välttämättömänä lähtökohtana.
Kiireellisen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden
poliisitehtävän toimenpiteiden suorittamisesta
valiokunta vielä avaa tätä perusteluosaa
ja kirjoittaa, että poliisipäällystöön
kuuluvan tulee ensin harkita, onko tämän tehtävän
suorittaminen ylipäätään mahdollista
jonkun toisen viranomaisen toimesta, ja kantaa siitä oman
virkavastuunsa, voiko tämä pyydettävä viranomainen
selvitä siitä, onko sillä asialliset
mahdollisuudet selvitä. Vastaavasti tätä kiireellistä tehtävää suorittamaan
lähtevä viranomainen joutuu vastaavalla tavalla
miettimään, onko hänen miehensä mahdollista
selvitä tästä poliisin tehtävästä ja
täyttyvätkö tämän lain
ja sen perustelun edellytykset koulutuksesta, välineistöstä ja
muusta siihen liittyvästä asiasta. Käytännössä tämä koulutus-
ja pätevyysvelvoite rajaa tämän toimivallan
sillä tavalla, että rajamiehet eivät
voi noin vaan lähteä mitä vaan poliisitehtävää suorittamaan,
vaan he voivat toimia yleisen järjestyksen ja turvallisuuden
ylläpitämiseksi sellaisissa poliisitehtävissä, joihin
heillä on koulutus ja välineistö ja joista heillä on
mahdollisuudet selvitä.
Pidän valiokunnan tekemiä muutoksia tähän lakiin äärettömän
tärkeinä ja perusteluja erityisen hyvinä siitä,
millä tavalla Suomen kansalaiset kohtaavat viranomaiset
ja millä tavalla viranomaiset voivat kohdella Suomen kansalaisia. Tämä saattaa
tuntua turhalta. Varsinkin voi olla edustajia, tai on ollut, jotka
ovat vähän ihmetelleet, miksei voida nyt sitten
antaa apua, kun heillä kanssa on virkapuvut päällä ja
voisivathan he nyt tehdä näitä poliisitehtäviä.
Onpa ministeri laittanut jopa työryhmän pohtimaan,
miten armeijan virka-apusäännöksiä laajennetaan,
vaikka hän kyllä totesi täällä,
että oli ankka se lehtiuutinen, jossa hän esitti,
että lähin viranomainen hoitaisi minkä hyvänsä poliisitehtävän,
ja joka koski myöskin armeijaa. Se nyt on taas ihan kauhistus,
ainakin minulle. Ei kuulu demokratiaan eikä ole demokraattisen
valtion merkit enää, jos armeija tai sotilaat
hoitavat poliisin tehtäviä.
Kaiken kaikkiaan tämä ptr-laki on tarpeellinen,
koska nämä aiemmat lait, niin kuin alussa totesin,
ovat olleet asetustasolla hajanaisia, eivät ole määritelleet
nykyisiä tehtäviä. Nämä antavat hyvän
mahdollisuuden ptr-yhteistyöhön ja hyvän
mahdollisuuden turvata kansalaisille turvallisuuspalvelut sillä tavalla,
että ne hoidetaan perustuslain mukaisesti ja että kansalaisen
oikeusasema säilyy.
Pidän kuitenkin välttämättömänä,
että Suomessa ja erityisesti täällä eduskunnassa
turvataan myöskin harvaanasuttujen alueiden poliisipalvelut,
rahoitetaan poliisit, koulutetaan poliiseja riittävästi.
Ei voi olla oikein, että jossakin Helsingissä,
Turussa, Tampereella kansalaisten ongelmiin puuttuu aina huippukoulutettu
poliisi, joka tietää, mitä tehdä,
ja jossakin muualla kansalaiset joutuvat turvautumaan viranomaisiin, jotka
eivät ole saaneet siihen koulutusta.
Tässä toimivaltuuksien muutoksessa nimenomaan
armeijan kannalta, jota tämä lakiesitys ei nyt
koske — ja toivon mukaan ei meillä koskaan semmoista
lakia olekaan esillä, joka armeijaa panisi sisäisen
turvallisuuden tehtäviin — tai sitten Rajavartioston
osalta, on kyllä (Puhemies: 10 minuuttia on mennyt!) viranomaisille
annettu eri tehtävät, Rajavartiostolle rajavartiostotehtävät, armeijalle
sotilaallinen puolustus ja poliisille sisäinen turvallisuus,
ja meidän pitää täällä huolehtia
siitä, että jokainen viranomainen pystyy toteuttamaan
tämän tehtävänsä ja
että jokainen kansalainen asuinpaikasta riippumatta saa
oikeudenmukaisen ja laillisen kohtelun.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Harvoin käy sillä tavalla,
kun täällä aika ahkeraan salissa istuskelee
ja osallistuu keskusteluihin, että puheenvuoroni sisältö muuttuu
täydellisesti edellä puhuneen puheenvuoron kuultuani. Nimittäin
ajattelin ensin todeta vain lyhyesti, että aikoinaan nämä ptr-asiat
olivat täällä salissa erinomaisen kiihkeitä asioita.
Oli poliisipuolue, tullipuolue ja rajavartiolaitospuolue, ja me
ottelimme sitten siitä, millä tavalla tätä ptr-yhteistyötä pitäisi
toteuttaa käytännön tasolla ja kuka sisäisen
turvallisuuden asioissa ensiviulua soitteleepi. Ja kun minä luin
tämän mietintötekstin pikalukutekniikalla
tuossa, niin ajattelin, että nytpä näyttää siltä,
että maailma on rauhoittunut ja sisäinen turvallisuus
on entisestään vaan parantunut.
Mutta sitten poliisimiestaustainen upseeristason henkilö astuu
tuonne pönttöön ja kertoo, että kaikki
elää niin kuin oli 20 vuotta sitten, ei mikään
ole itse asiassa muuttunutkaan. Totean vaan, että hyvä,
että se paperilla näyttää toiselta kuin
miltä se kuultuna tuntuu ja minkälaisen vaikutuksen
saa, kun se palauttaa mielleyhtymänä entiset ajat
mieleen.
Totean vain lyhyesti sen, että minä ymmärrän erittäin
hyvin tämän opposition vastalauseen ponsitekstin
tuottavuusohjelman valossa, koska nythän tällä ptr-toiminnalla
muutoin on äärimmäisen suuri käytännön
merkitys sisäisen turvallisuuden kannalta.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvostamani ed. Pulliainen, en nyt ihan päässyt
kyllä kärryille, mitä tarkoititte sillä,
että kaikki on niin kuin 20 vuotta sitten. Poliisin, Tullin
ja Rajavartioston yhteistoiminta on erinomaisen hyvää,
ja olen sitä ollut itse lähes 30 vuotta ollut
toteuttamassa ihan päivittäin enkä näe
siinä minkäänlaisia ongelmia. Tämä laki
ei laajenna Rajavartioston poliisivaltuuksia, kuten täällä valiokunnan
puheenjohtaja totesi. Se on ihan fakta, se on tosiasia. On hyvä, että valiokunta
edellyttää koulutusta, osaamista ja välineistöä sellaisille
tehtäville ja että perustuslakivaliokunta otti
tähän kantaa ja valiokunta teki lain perustuslakivaliokunnan
kannanoton mukaisesti.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan vaan lyhyesti: kuitenkin Rajavartiolaitoksesta
annetun lain 21 §:ää mentiin
muuttamaan ja nostettiin tavallaan se päätöksentekotaso
upseeritasolle. Ei muuta.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän muutoksen taustalla
on se, että tätä oikeastaan laajennettiin yleiseen
järjestykseen ja turvallisuuteen, kun siinä aikaisemmin
oli rikoksen estäminen. Tämän vuoksi
tätä on harkittava silloin poliisipäällystössä.
Meillä oli aiemmin lainsäädäntö,
jossa tapahtuvan rikoksen torjumiseksi saattoi toimia, mutta kun
tämä laajennettiin yleiseen järjestykseen
ja turvallisuuteen, joka on yläkäsite, laaja käsite, niin
silloin se koskee kaikkia muitakin poliisitehtäviä,
jotka poliisille kuuluvat. On erittäin järkevää,
että kontrolloidaan, millä tavalla se tehdään, eikä tämä ole
myöskään virkamiehen etujen vastainen.
Päinvastoin, jos työntekijä joutuu tehtävään,
johon hän ei ole saanut koulutusta, ja kantaa siitä virkavastuuta,
niin eihän se sellainen nyt ole kovin hyvällä mallilla.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi tuohon äskeiseen debattiin:
kun vähitellen näitä Rajavartiolaitoksen
henkilökunnan valtuuksia on tavallaan lisätty,
niin kyllä muistan, että näitten vuosien
varrelta, kun nyt on vähitellen tätä työtä tehty
ja tarkennettu näitä valtuuksia, poliisin puolella
oli erittäin suurta ennakkoluuloa.
Mutta, arvoisa puhemies, itse tähän lakiesitykseen.
Tämä on erittäin hyvä. Tulen
alueelta, Pohjois-Karjalasta. Lieksassa tätä yhteistyötä erityisesti
poliisin ja Rajavartiolaitoksen välillä on ollut
erittäin pitkään. Se on ollut erittäin
toimivaa. Valitettavasti vuosien varrella henkilökuntaa
on molemmilla puolilla hyvin rajusti vähennetty eikä vähiten
viime vuosina liittyen tuottavuusohjelmaan, ja tämä yhteistyö on
tullut entistä tärkeämmäksi.
Rajavartiolaitoksen henkilökunta, työntekijät,
on ollut erittäin tärkeä asia siellä rajaseudulla
jo vakituisten asukkaitten turvallisuuden kannalta.
Nyt tässä on tosiaan jätetty vastalause
liittyen tähän tuottavuusohjelmaan ja ihan aiheellisesti. Kuitenkin
haluan vielä viitata tähän poliisihallinnon
muutokseen, joka astui voimaan tämän vuoden alusta:
Kyllä käytännössä on
nähty jo, että byrokratia on lisääntynyt
ja valitettavasti kentällä toimijoitten määrä vähentynyt.
Koulutus, palaverit ovat maakuntakeskuksessa, ja myös paperipuolella
tämmöistä turhaa kierrätystä on,
niin että valitettavasti nämä ennakkoluulot
ovat toteutuneet.
Mutta tälle työlle kaikkea hyvää,
yhteistyölle, ja tosiaan, myös liikennevalvonnassa
ja muulla puolella, ainakin mitä itse olen saanut myös muualta
kuulla, tämä palaute on ollut yksinomaan positiivista.
Koulutuksen kautta myös tämä huomioidaan
Rajavartiolaitoksen puolella, ja uskon, että tilanne ja
työ on entistä laadukkaampaa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkönen nosti tässä tärkeän
asian esille, nimittäin Suomen sisäisen turvallisuuden
viranomaisten suhteellisen määrän verrattuna
kaikkiin muihin Pohjoismaihin ja Euroopan unioninkin maihin. Esimerkiksi Euroopan
unionissa on maita, joilla on kolminkertainen määrä poliiseja
tuhatta asukasta kohti Suomeen nähden, ja Suomessa on vähiten
myöskin alueellisesti poliiseja ja pienin summa bruttokansantuotteesta
koko Euroopassa käytetään poliisiin ja
sisäisen turvallisuuden viranomaisiin.
Voin yhtyä näihin näkemyksiin, että kun
Rajavartiolaitos nyt joutuu organisaatiota uudistamaan, niin juuri
sieltä teidänkin alueeltanne ja pohjoisesta raja-alueelta
näitä rajavartijoita joudutaan siirtämään
pois. Tämä tuli kyllä valiokuntatyöskentelyssä myöskin
esille poliisin lausumana näiltä vähäväkisiltä alueilta,
että ei siellä myöskään
rajavartijoita ole sillä lailla saatavilla, että käytännössä ne
ovat niin kuin poliisin käsissä. Sen vuoksi poliisi,
Tulli ja Raja pitäisi vapauttaa tästä tuottavuusohjelmasta,
sisäisen turvallisuuden viranomaiset.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä tähän asiaan
liittyen: Kun meillä on erittäin laajat alueet,
missä nämä etäisyydet ovat pitkiä ja
tosiaan sitten poliisin paikalletulo veisi kohtuuttoman ajan, niin
käytännössäkin on erittäin
paljon nyt esimerkkejä siitä, että tavallaan
Rajavartiolaitoksen puolella toimitaan ensin ja kysytään
sitten liittyen liikennevalvontaan ja myös tiettyihin muihin
asioihin ja yhdessä tehdään paitsi liikennevalvontaa
myös sitten metsästykseen liittyvää valvontaa
jne. Tämä vaihtui muutama vuosi sitten toisinpäin. Eli
tosiaan poliisin paikalle saatavuus vie turhan paljon aikaa nykyään
monessa tapauksessa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Kähkönen mainitsi
rajavartijoiden tehtäviä, niin siellä on myöskin
lakisääteisiä tehtäviä.
Metsästyksen valvonta mahdollistettiin rajavartijoille.
Myöskin rajanylityspaikoilla yleisen järjestyksen
ja turvallisuuden valvonta on ollut aikaisemmin. Nyt tämä laajenee
niin, että se ei katso sitä, että juuri
täytyy olla siinä rajanylityspaikalla. Mutta me
olemme varmaan liikuttavan yksimielisiä siitä,
että tietysti ensi sijassa pitää olla
poliisi ja sitten rajavartijat ovat rajan vartiointia varten. Ei tietenkään
kehitys saa mennä siihen, että poliisin resurssien
vuoksi tätä kierrettäisiin jollakin muulla
viranomaisella. Silloin me olemme huonolla tiellä. Mutta
tämä laki ei nyt vaikuta näihin äsken
keskusteltuihin asioihin. Tämän tarkoitus ei ole
se vaan hyvä yhteistyö, joka on lakitasoisesti
säädelty ja jossa olisi vastuut ja (Puhemies: No
niin, minuutti kului!) velvollisuudet oikein.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi poliisin,
Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta on mielestäni
erittäin tervetullut ja hyvä ja keskustelu tästä lähimmän
partion mallista on ollut ihan ajankohtainen ja aiheellinen. Mutta
se on totta, mitä täällä jo
aiemmin kollegatkin ovat nostaneet esille tämän
rahoituksen merkityksestä. Tämä ajatus tästä lähimmän
partion mallista ei todellakaan toimi ilman tekijöitä,
ja tekijöitä ei ole ilman asianmukaista rahoitusta.
On ihan selvää — näitten
lakiasioitten käsittelyn yhteydessä on tullut
kyllä selväksi — että jos jatkossa
tätä rahoitusvajetta, joka toiminnassa on, ei
korjata, niin vaaditaan jälleen 200 miehen nipistämistä joukoista,
ja sehän tarkoittaa taas alueella Lappi—Kainuu—Pohjois-Karjala
vähennystä, ja silloin kyllä on aika
tyhjä puhua enää mistään
lähimmän partion mallista tai sitten se lähin
partio, joka paikalle muutaman vuorokauden päästä saapuu,
on varmaan aikamoinen kylmäyksikkö.
Eli toivon, että sen lisäksi, että tähän
rahoitusasiaan kiinnitetään huomiota, myös
kiinnitetään huomiota siihen — ja uskoisinkin,
että valiokunta tulee seuraamaan — että näitä koulutuskysymyksiä oikein
todella katsotaan tarkasti niin, että myös nämä asianmukaiset
toimijat saavat sen tarpeellisen koulutuksen ja ohjauksen, jota
näihin tehtäviin sitten tarvitaan, kun ajatellaan,
että se lähin partio tarvittaessa hätiin
tulee.
Yleiskeskustelu päättyi.