8) Hallituksen esitys laiksi poliisin hallinnosta annetun lain
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nykyiseen hallitusohjelmaan on kirjattu poliisin
hallintorakenteen uudistaminen. Ohjelman mukaan poliisipiirien määrää vähennetään
ja hallintorakenteen uudistamista jatketaan siten, että se
kohdistuu myös poliisin ylijohtoon ja poliisin lääninjohtoihin,
myös poliisin valtakunnallisiin yksiköihin ja
Helsingin poliisilaitoksiin.
Näin siirretään voimavaroja hallinnosta
palveluihin. Uudistuksen yhteydessä varmistetaan poliisipalvelujen
saatavuus koko maassa. Ruotsinkieliset palvelut turvataan, ja lisäksi
hallitusohjelmassa edellytetään selvitettäväksi,
erotetaanko toisistaan ministeriön ohjaus- ja valvontatehtävät
sekä operatiivisen poliisitoiminnan johto.
Kuluvan vuoden alusta on toteutettu poliisihallintorakenteen
uudistamisen ensimmäinen vaihe. Paikallispoliisi on tuolloin
siirtynyt 90 poliisilaitoksesta 24 poliisilaitokseen.
Nyt tämän hallituksen esityksen mukaisesti poliisihallintoon
muodostetaan uusi, kaksiportainen malli. Tämä uusi
ohjaus- ja johtamismalli merkitsee sitä, että sisäasiainministeriölle
kuuluu vastaisuudessa poliisin toimialan strateginen ja poliittinen
ohjaus, toimintaedellytysten turvaaminen, säädösvalmistelu
ja kansainvälinen yhteistyö.
Operatiivista poliisitoimintaa johtaa ja ohjaa sekä poliisilaitosten
ja poliisin valtakunnallisten yksiköiden tulosohjauksesta
vastaa poliisin keskushallintoviranomaisena Poliisihallitus, joka muodostuu
osasta nykyisin poliisin ylijohtona toimivaa sisäasiainministeriön
poliisiosastoa sekä poliisin lääninjohdosta.
Tämän uudistuksen myötä paikallispoliisin poliisilaitokset
ja poliisin valtakunnalliset yksiköt, keskusrikospoliisi,
suojelupoliisi ja liikkuva poliisi, sekä poliisiammattikorkeakoulu
ja poliisin tekniikkakeskus ovat suoraan Poliisihallituksen alaisia
poliisiyksikköjä.
Tämä poliisin hallintorakenteen uudistaminen liittyy
myös vireillä olevaan aluehallinnon uudistamishankkeeseen,
joka on parasta aikaa valiokuntakäsittelyssä.
Tarkoitus on, että Poliisihallituksella on organisatorisesti
valtion aluehallintoon sijoitetut, mutta toiminnallisesti Poliisihallitukseen
kuuluvat toimipisteet erikseen määriteltävillä paikkakunnilla.
Näitä tulee olemaan kolme. Uudistettavassa aluehallinnossa
sijoitetaan näihin kolmeen aluehallintoviranomaiseen poliisin
vastuualueet, joiden yleisinä tehtävinä ovat poliisitoimen
alueellinen viranomaisyhteistyö, toisaalta varautumisen
ja valmiussuunnittelun yhteensovittaminen ja kolmanneksi peruspalveluiden
alueellisen saatavuuden arviointi poliisitoimen osalta. Näistä tehtävistä säädetään
hallituksen esitykseen 59/2009 vp sisältyvässä aluehallintoviranomaisesta
annettavassa laissa, joka, niin kuin totesin, on parasta aikaa valiokuntakäsittelyssä.
Nämä kolme poliisin vastuualuetta hoitaisivat
poliisille kuuluvia tehtäviä myös niiden
aluehallintovirastojen alueilla, joihin ei perusteta poliisin vastuualuetta.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta pitää välttämättömänä,
että poliisin hallintorakenneuudistus toteutetaan myös
käytännössä kaksiportaisen hallintomallin
mukaisesti. Tämä merkitsee sitä, ettei
sisäasiainministeriön poliisiosastolla ole enää tulevaisuudessa
poliisin operatiivisiin tehtäviin liittyvää toimivaltaa.
Poliisin operatiivisen toiminnan ylin johtaminen sekä poliisilaitosten
ja poliisin valtakunnallisten yksiköiden tulosohjaus kuuluu
vastaisuudessa Poliisihallituksen tehtäviin.
Arvoisa puhemies! Valiokunnassa keskusteltiin luonnollisesti
paljon myös kielikysymyksestä. Valiokunta tähdentää,
että ruotsinkielisten poliisipalvelujen takaamisessa on
ensiarvoista ruotsin kieltä taitavien poliisimiesten ja
lupapalveluhenkilöstön riittävä määrä.
Valiokunta painottaa, että kielilain velvoitteiden mukaisesti
on turvattava myös käytännössä perustuslaissa
sää-detty jokaisen oikeus käyttää viranomaisessa omaa
kansalliskieltään, suomea tai ruotsia.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää tärkeänä, että poliisin
hallintorakenteen uudistaminen toteutetaan mahdollisimman kitkattomasti
ja onnistuneesti. Muutostilanteissa on tämän vuoksi syytä jo
ennakolta sääntelyvaiheessa pyrkiä välttämään
tulkintaongelmien ja epäselvyyksien syntymistä.
Keskusrikospoliisi, suojelupoliisi ja liikkuva poliisi ovat
jatkossa Poliisihallituksen alaisia valtakunnallisia poliisiyksiköitä.
Hallituksen esityksestä ilmenee, että valtakunnallisten
poliisiyksiköiden tehtäviin ei ole ollut tarkoitus
tehdä muutoksia. Valiokunta pitää tätä perusteltuna
lähtökohtana. Luonnollista kuitenkin on, että poliisin organisaatiota
uudistettaessa kiinnitetään huomiota siihen, että johtamisjärjestelmät
ovat matalia ja hallinnollisia tehtäviä keskitetään.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnitti huomiota myös
poliisien resursseihin, joista tänäkin iltana
täällä on puhuttu. Valiokunta on toistuvasti
tähän asiaan kiinnittänyt huomiota. Erityisesti valiokunta
on painottanut poliisin operatiivisten tehtävien ja kansalaisten
lupapalveluiden edellyttämien henkilöstötarpeiden
tärkeyttä. Käsiteltävänä olevalla
hallintouudistuksella tavoitellaan noin 40 henkilötyövuoden
tuottavuushyötyjä verrattuna nykyiseen ministeriötason
ja läänitason henkilöstömäärään.
Nämä tuottavuushyödyt on syytä kohdentaa
edellä mainittuihin keskeisimpiin tehtäväpainopisteisiin.
Poliisin pidemmän aikavälin resurssitarpeita selvittänyt,
hallitusohjelmassakin edellytetty työryhmä on
saanut työnsä päätökseen
viime maaliskuussa. Valiokunta on valtioneuvoston selonteosta koskien
valtionhallinnon tulevien vuosien kehyksiä todennut tyydytyksellä tästä selonteosta
ilmenevän, että poliisin toimintaa kehitetään
työryhmän esittämien toimenpiteiden pohjalta.
Valiokunta painottaa, että poliittinen sitoutuminen työryhmän
työhön on yhteiskunnan kannalta hyvin välttämätöntä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää tärkeänä, että hallitus
tarkkaan seuraa poliisin paikallishallinnon uudistuksen toimeenpanoa
sekä käsiteltävänä olevaan
hallituksen esitykseen sisältyvän hallinnonuudistamisen
toisen vaiheen toteuttamista. Valiokunta toteaa, että on
syytä varautua siihen, että valiokunta tulee pyytämään
perustuslain 47 §:n 2 momentissa tarkoitetun kirjallisen selvityksen
uudistuskokonaisuuden toimeenpanosta.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää tätä hallituksen
esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena, niin kuin
yleensä valiokunta mietinnössään
toteaa, ja puoltaa tämän lakiehdotuksen hyväksymistä yksimielisesti.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi poliisin hallinnosta annetun lain muuttamiseksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi on erittäin tärkeä ja
jatkoa aiemmalle poliisin organisaatiouudistamiselle, jossa paikallispoliisi
muuttui 90 poliisilaitoksesta 24 poliisilaitosta käsittäviksi
yksiköiksi. Tuon niin sanotun Pora I:n tavoitteenahan oli tehostaa
poliisin toimintaa, ja toisaalta keskeisin perustelu oli se, että poliisin
kenttätyöhön, kansalaisten pariin, saadaan
enemmän näkyvää poliisia ja
poliisitoiminnan rikostorjuntaan ja turvallisuuden ylläpitämiseen
lisää tehokkuutta. Kun tuo uudistus tehtiin, niin
sen seurauksena voitiin todeta, että läänin
poliisijohdot käyvät sellaisenaan tarpeettomiksi
tai niitä on liian paljon, kun joissakin lääneissä useita
poliisilaitoksia käsittävä lääni
muuttui niin, että tuli vain kaksi poliisilaitosta tai
esimerkiksi, niin kuin Länsi-Suomen läänissä,
34:stä vain 7. Tämän vuoksi hallintovaliokunta
tätä edellistä uudistusta käsitellessään
lausui lausumassaan, että on syytä pohtia koko
organisaatiota uudelleen ja käynnistää tämä poliisihallinnon
uudistaminen niin, että se saataisiin kaksiportaiseksi.
Nyt tämä hallituksen esityshän tarkoittaa
si- tä, että poliisihallintoon muodostettava uusi
ohjaus- ja johtomalli merkitsee sitä, että sisäministeriölle
kuuluu vastaisuudessa poliisin toimialan strateginen ja
poliittinen ohjaus, toimintaedellytysten turvaaminen, säädösvalmistelu
ja kansainvälinen yhteistyö, kun taas operatiivista
poliisitoimintaa johtaa ja ohjaa sekä poliisilaitosten
ja poliisin valtakunnallisten yksiköiden tulosohjauksesta
vastaa poliisin keskushallintoviranomaisena Poliisihallitus, joka
muodostuu osasta nykyistä poliisin ylijohtoa ja poliisin
läänin johdosta. Nämä henkilöt
siirtyvät joko Poliisihallitukseen läänin
johdosta tai sitten paikallispoliisiin. Uudistuksen myötä paikallispoliisin poliisilaitokset
ja poliisin valtakunnalliset yksiköt, siis keskusrikospoliisi,
suojelupoliisi ja liikkuva poliisi, sekä Poliisiammattikorkeakoulu
ja Poliisin tekniikkakeskus ovat suoraan poliisihallinnon alaisia
poliisiyksiköitä ilman siis tätä väliporrasta.
Sen sijaan eräs organisatorinen muutos tähän sitten
tuli, kun kehitettiin tätä aluehallintovirastoa.
Sinne haluttiin poliiseja myöskin mukaan, ja tässä uudistettavassa
aluehallinnon virastossa on poliisin vastuualueet, ja näillä vastuualueilla
on erilaisia viranomaisyhteistyötehtäviä,
valmiussuunnittelua ja sitten peruspalvelujen alueellisen saatavuuden
arviointiin liittyviä tehtäviä, mutta nimenomaan
poliisin operatiivisen toiminnan ylin johtaminen sekä poliisilaitosten
ja poliisin valtakunnan yksiköiden tulosohjaus kuuluu siis Poliisihallitukselle.
Kaksiportainen hallintomalli tarkoittaa sitä, ettei aluehallintoviranomaiseen sijoitetuista
Poliisihallituksen alueellisista yksiköistä muodostu
erillisiä alueperiaatteen mukaisia toimivia toimipisteitä,
jotka johtaisivat poliisilaitoksia, vaan niitä johtavat
suoraan poliisipäälliköt ja Poliisihallituksen
alaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Tämä laki sisältää hyviä täsmennyksiä myöskin
eri poliisiyksiköiden tehtäviin, ja on tärkeää,
että Helsingin poliisilaitokselle määritellään
laissa erityisiä tehtäviä. Helsingin
poliisilaitos jo nyt tietysti tämän erityisen, poikkeavan
suuren kokonsa ja erityisten Helsingin alueen tehtävien
ja valtakunnan tehtävien vuoksi asettuu erilaiseen asemaan,
ja tehtäviä ovat esimerkiksi osallistuminen valtion
ylimmän johdon turvaamiseen, vieraiden valtioiden lähetystöjen
turvaaminen, kansainvälisten kokousten ja tapahtumien turvaaminen
jne. Myöskin valmiusyksikkö, jolla turvataan erilaisissa
väkivaltatilanteissa turvallinen operaatio, on Helsingin
poliisiyksikön johdossa ollut ja siellä myöskin
pysyi. Tässä on tärkeää,
että näistä valmiusyksikön johdon
operaatioista päättää edelleen siellä päällystöön
kuuluva poliisimies, joka on ympärivuorokautisesti aina
täällä, niin kuin jokaisessa muussakin
poliisilaitoksessa, saatavilla tai töissä.
Arvoisa puhemies! Myös keskusrikospoliisin osalta on
määritelty keskusrikospoliisin tehtäviä,
ja valiokunta lisäsi asiantuntijakuulemisten jälkeen
keskusrikospoliisin tehtäviin asiantuntijapalvelujen tuottamisen.
Myös liikkuvalle poliisille esitettyjä, laissa
olevia tehtäviä lisättiin ja kirjattiin
lakiin liikkuvan poliisin tehtäviin Helsinki—Vantaan
lentoaseman poliisitehtävien hoitaminen, kuten tänäkin
päivänä, ja huolehtiminen tasavallan
presidentin ja entisten presidenttien sekä heidän
puolisoidensa henkilöturvallisuudesta. Pidän tätä erittäin
tärkeänä, että tämä on
lakitasoisesti määritelty, koska nämä tehtävät
ovat liikkuvalla poliisilla pysyviä ja liikkuvalla poliisilla
on kaikista parhaat edellytykset selvitä näistä tehtävistä,
koska liikkuvalla poliisilla ei ole samanlaista ympärivuorokautista hälytystehtäviin
organisoitua päivystysjärjestelmää,
vaan heidän tehtäviensä luonne on toisenlainen,
vaikka he osallistuvatkin poliisin kenttätoimintaan silloin,
kun paikallispoliisi apua tarvitsee.
Tämä liikkuvan poliisin rooli on puhuttanut vuosien
aikana, ja tämä laki kyllä toisaalta
vahvistaa liikkuvan poliisin roolia tulevaisuudessa, koska nämä tehtävät
on määritelty lakitasolla. Itse pitkän
poliisikokemukseni perusteella voin todeta, että liikkuva
poliisi on erittäin tärkeä organisaatio
kansalaisten turvallisuuden kannalta. Nyt kun meillä on
suuria alueita ja välttämättä poliisipartioita
ei ole uusissakaan poliisilaitoksissa, monissa on vaan yksi tai
voi olla useampiakin, mutta kun on laajat alueet, niin on erinomaisen
tärkeää, että kun liikkuva poliisi
on tuolla maakunnissa liikkeellä, niin heidät
saadaan koska vaan nopealle tehtävälle hälytettyä,
ja jos liikkuvaa poliisia ei olisi, niin tämä voimavara
menisi. Ja kokemus on osoittanut jo hyvin helposti, että jos
ne jaetaan vaan poliisilaitoksiin, niin nämä miehet
hukkuvat osittain myöskin byrokratiaan.
Täällä aikaisemmassa keskustelussa
ptr-lain osalta tuotiin esille, että näiden uusien
poliisilaitosten osalta poliisimäärät
ovat siellä kentällä vähentyneet,
ja nyt on semmoinen tilanne, että kun hallitus rahoitti
aika merkittävästi poliisivirkoja, niin tällä hetkellä poliisivirkoja
ei ole vähemmän kuin esimerkiksi vuosi sitten,
mutta tosiasia on se, että poliisin tehtävien
lisääntyminen ja erilaiset muut poistumat vähentävät
poliisimiesten käytännössä kentälläoloa
ja se antaa semmoisen kuvan, että siellä ei poliiseja
ole. Toisaalta uudistuksen tarkoitus, tämän aiemman
poliisihallinnon rakenneuudistuksen tarkoitus, oli se, että poliisipäällystöä vähennetään,
kun niitä päälliköitä sitten
jää eläkkeelle, ja tämä on
edelleen ministeriön tarkoitus ja myöskin hallintovaliokunnan edellyttämä asia,
että kun poliisipäällikön virkoja
vapautuu, niin näistä sitten perustetaan tai niillä rahoitetaan
kentällä olevien poliisien määrää.
Olen henkilökohtaisesti hyvin tyytyväinen
tähän lakiin ja tähän uudistukseen
ja toivon, että se toimii kansalaisten parhaaksi.
Anna-Maja Henriksson /r:
Herr talman, arvoisa puhemies! Den här lagen är
säkert till många delar motiverad men till alla
delar kan man inte vara nöjd, och det gäller speciellt
statusen för de regionala enheterna.
Arvoisa puhemies! Tämä laki on varmasti monelta
osin hyvä, mutta edelleen olen pettynyt siihen, millä tavalla
hallintovaliokunta on käsitellyt alueellisten yksiköiden
oikeudellista asemaa, koska sitä ei ole vielä tässä laissa
ratkaistu. Edelleen on perusteltua kysyä, mikä on
alueellinen yksikkö. Onko se muuta kuin lista niistä poliisimiehistä,
joilta vaaditaan ruotsin kielen hyvää taitoa,
vai onko se jotain muuta?
Tämän asian otin esille myös lähetekeskustelussa
ja olisin toivonut, että hallintovaliokunta olisi kuitannut
tämän jollakin toisella tavalla kuin toteamalla,
että ruotsinkieliset palvelut turvataan, koska jos ne halutaan
turvata, pitää myös luoda sellaiset puitteet,
että se on mahdollista.
Tämä lakiuudistus tarkoittaa käytännössä nyt sitä,
että koko maassa ei tule olemaan yhtäkään sellaista
poliisipäällystön virkaa, jossa edes
vaaditaan hyvää ruotsin kielen taitoa, ja se ei
voi olla tyydyttävä asiaintila. Pyydän
myös, että tähän kiinnitetään
vastaisuudessa huomiota, että myös saadaan sellaisia
rakenteita, jotka luovat mahdollisuudet ihan kentällä palvella
molemmilla kotimaisilla kielillä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä nostettiin
tärkeä asia esille: kielelliset oikeudet ja erityisesti ruotsin
kielen asema. Itse voin tunnustautua ruotsin kielen puolestapuhujaksi
viimeiseen asti, koska äidinkieli on jokaisen ihmisen perustavaa laatua
oleviin oikeuksiin kuuluva oikeus. Mutta tällä lailla
ei kyllä nyt muuteta millään tavalla kielilainsäädäntöä tai
näitä velvoitteita, mitä viranomaisilla
on. Toinen asia on, että poliisin kielelliset vaatimukset
ovat aivan samanlaiset kuin Suomessa virkamiehiltä ylipäätään
vaaditaan. Jos esimerkiksi ruotsin kielen taitoa enemmän vaaditaan,
niin sitten sitä pitää vaatia kaikilta muiltakin
virkamiehiltä, ja se voi olla vähän toisenlainen
kysymys, koska ei voi ajatella, että vain yhdeltä viranomaiselta
vaadittaisiin. Ja eivät poliisit ole sen huonompia ruotsissa
kuin muutkaan viranomaiset, ruotsin kieli on hyvin hallussa.
Anna-Maja Henriksson /r(vastauspuheenvuoro):
Herr talman! Olisi hyvä, jos ed. Kaltiokumpu myös
tutustuisi tähän hallituksen kertomukseen kielilainsäädännöstä 2009.
Siitä ilmenee se, että meillä on ongelmia
poliisin kanssa. Meillä ei ole riittävästi
ruotsin kieltä osaavia poliiseja. Ja tässä uudistuksessa
nimenomaan ongelma syntyy siitä, että kaikista
niistä poliisilaitoksista, joissa ruotsi oli aikaisemmin
enemmistökielenä, tulee nyt suomenkielisiä.
Ja koska päällystö aina määrätään
siihen poliisilaitokseen, niin päällystön
kielitaitovaatimukset muuttuvat, ja sen takia tässä tulee
tämä ongelma verrattuna siihen vanhaan, ja sen
takia olisi ollut perusteltua säätää ainakin
asetusmuodossa tästä, kun määritellään,
mikä on alueellisen yksikön toimivalta.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa edustaja, kyllä minä olen
sitä mieltä, että ei se tähän
lakiin mitenkään sovi. Tämä on
ihan hallintoa käsittelevä laki, ja meillä on
aivan eri lainsäädäntö, joka
määrittelee nämä kielelliset
vaatimukset. Niin kuin äsken totesin, tässä on
erityinen kappale, jossa on kiinnitetty huomiota näihin
kielellisiin oikeuksiin, ja on myöskin saatu asiantuntijalausunnot
ja hallituksen esitykset. Semmoisen kuvan antaminen, että tässä olisi
jotenkin ruotsin kieltä sorrettu tai tässä ei
olisi ... Niistä puutteista voin olla samaa mieltä,
että on hyvä, että on parempi, koska kaikilla
on oikeus omalla äidinkielellään asioida, mutta
se nyt vaan ei ole tämä kohta.
Tapani Tölli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä mietinnössä on
hyvin vahvat kirjaukset kielellisistä oikeuksista, ja uskon,
että ne tulevat kohtuullisen hyvin turvatuiksi. Mutta eihän
tässä ole paikallisista yksiköistä eli
poliisiasemista nyt tässä yhteydessä säädetty, vaan
vain näistä kolmesta alueellisesta yksiköstä,
eli tämä on tämän poliisin hallintorakenteen uudistuksen
kakkosvaihe, niin että ei tähän yh-teyteen
kuulu tämän enempää tämä asia.
Anna-Maja Henriksson /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viimeisenä puheenvuorona viittaan
edelleen siihen muistioon, jonka sisäasiainministeriö oli
laatinut silloin, kun oltiin siinä ensimmäisessä vaiheessa.
Siinä muistiossa sanottiin näin: "Kihlakunnan
poliisilaitoksen alueellisen yksikön lainsäädännöllisen
pohjan ollessa edellä kuvatulla tavalla hajallaan on vaarana, että alueellisen
yksikön hallinnollinen asema ja toimivalta jäävät
epäselviksi. Poliisin hallinnosta annetun lain 6 §:ään
tulisikin lisätä mahdollisimman pian säännös
alueellisen yksikön asemasta ja toimivallasta siten, että se
astuisi voimaan uudistuksen voimaan tullessa 1.1.2009." Elikkä tässä nyt
siitä sisäministeriön muistiosta.
Tapani Tölli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä viittaan edelleen siihen, mitä valiokunta
mietinnössään totesi ja mikä soveltuu
tähänkin ed. Henrikssonin esille ottamaan asiaan:
"Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus tarkkaan seuraa poliisin paikallishallinnon
uudistuksen toimeenpanoa sekä käsiteltävänä olevaan
hallituksen esitykseen sisältyvän hallinnon uudistamisen
toisen vaiheen toteuttamista." Myös valiokunta tulee seuraamaan
tarkkaan, miten tämä uudistus toteutuu, ja siihen
seuraamiseen kuuluu yhtenä asiana tämä kielikysymys.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on huomattava se,
että näiltä aluehallintoviranomaisiin
sijoitettavilta poliisimiehiltä edellytetään
tätä kielitutkintoa ihan samalla tavalla kuin
poliisipäälliköiltä. Ei se ole
mihinkään muuttunut. En kyllä nyt ymmärrä,
millä tavalla tässä ruotsin kieli jää heikoille. Kehitettävää varmasti
on, mutta tässä on kysymys tosiaan poliisihallinnon
uudistuksesta ja siihen liittyvästä aluehallintovirastojen
toiminnasta, ei tämä kyllä millään
tavalla minun mielestäni ... Minä näen
asian nyt toisella tavalla kuin edustaja.
Yleiskeskustelu päättyi.