5) Kansalaisaloite: Energiatodistuslain muuttaminen (KAA 1/2014
         vp)
      
       
         					
      
      
         
         Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ensten kansalaisaloitteen sisällöstä ja
            sitten valiokunnan kannanotoista siihen sisältöön.
         
         
         Tämä kansalaisaloite energiatodistuslain muuttamisesta
            piti sisällään kaksi ehdotusta: muutosehdotuksen
            lain 9 §:n 2 momenttiin ja ehdotuksen uudesta
            10 §:n 2 momentista. Lisäksi sitten valiokunnalle
            on toimitettu lisäselvityksenä aineistoa, joka
            sisältää muutosehdotuksia kuuteen eri
            pykälään.
         
         
         Valiokunta on ottanut käsittelyssään
            huomioon laajasti tämän kokonaisuuden, mutta mietinnössä on
            tietenkin voitu ottaa kantaa vain noihin kahteen ehdotukseen, jotka
            sisältyivät itse kansalaisaloitteeseen.
         
         
         Ensimmäisen muutosehdotuksen mukaan todistuksessa tulisi
            ilmoittaa toteutunut ostoenergiankulutus aina, kun nykymuodon mukaan
            se on ilmoitettava, jos se on saatavilla. Valiokunta toteaa mietinnössään,
            että tämä ehdotus on hylättävä,
            koska se tekisi todistuksen hankkijan aseman vain vaikeammaksi tilanteessa,
            jossa ostoenergiankulutusta ei olisikaan saatavilla. Tämä vain
            on reaalielämässä ikävä kyllä tänä päivänä todellisuutta,
            esimerkkinä voi sanoa vaikka nyt kuolinpesän omaisuuden
            myynnin. Sitten meillä on energiamuotoja, joista voi olla
            todella vaikeaa sitä ostoenergiankulutusta saada. Sähköstä,
            kaukolämmöstähän se on kohtuullisen
            helppo saada energialaitokselta, mutta sen jälkeen tullaankin jo
            ongelma-alueille, ja siitä syystä se vanhempi muotoilu,
            elikkä "jos se on saatavilla", on edelleen valiokunnan
            kanta.
         
         
         Toisen ehdotuksen mukaan pientaloilta, jotka on rakennettu ennen
            vuotta 2008, ei kokonaisenergiankulutuksen määrittämisessä oteta
            huomioon maankäyttö- ja rakennuslain nojalla säädettäviä energiamuotojen
            kertoimia. Tämän ehdotuksen valiokunta joutui
            hylkäämään siksi, että energiamuotokertoimien
            käyttö on energiatehokkuusdirektiivin mukaan pakollista
            eikä ehdotusta sen vuoksi voida hyväksyä.
         
         
         Valiokunta on siis joutunut hylkäämään
            aloitteen ehdotukset mutta on samanaikaisesti samaa mieltä kansalaisaloitteen
            tekijöiden toimittaman lisäselvityksen kanssa
            siitä, että energiatodistuksen tulee olla mahdollisimman
            yksinkertainen, edullinen ja ennen kaikkea helposti ymmärrettävä.
            Valiokunta siis vaatii mietinnössään,
            että energiatodistusta tulee muuttaa, jotta sen käyttökelpoisuus
            ja ymmärrettävyys paranevat ja sillä voidaan
            saavuttaa myös tavoitteena olevat ympäristöhyödyt.
            Käyn vähän yksityiskohtaisemmin näitä ongelma-alueita
            hieman läpi, mutta ennen kaikkea tässä on
            sanottava, että tämä mietintö on yksimielinen,
            ja se on todella iso asia näin merkittävässä asiassa
            kuin kansalaisaloitteessa.
         
         
         Muutama sana energiatodistuksesta:
         
         Energiatehokkuusluokan avulla kuvataan rakennuksen kokonaisenergiankulutusta
            asteikolla A:sta G:hen. Energiatehokkuusluokan määrittää laskennallinen
            energialuku, joka koostuu rakennuksen vuotuisesta ostoenergian tarpeesta
            neliömetriä kohti. Laskennassa painotetaan erilaisia energiamuotoja
            kertoimilla suosien uusiutuvia energiamuotoja. Energiatodistus on
            ollut Suomessa käytössä vuodesta 2008
            lähtien kaikessa uudisrakentamisessa sekä vuodesta
            2009 myynti- ja vuokraustilanteissa suurissa rakennuksissa sekä uusissa
            pientaloissa.
         
         
         Vuonna 2013 uudistetun lain mukaan uudistetut energiatodistukset
            tulevat käyttöön vaiheittain. Ennen vuotta
            1980 rakennetuille pientaloille energiatodistus tarvitaan myynnin
            ja vuokrauksen yhteydessä vasta 1.7.2017 alkaen. Todistus
            on voimassa 10 vuotta siitä, kun se on tehty. Energiatodistuksen
            hinnasta on käyty paljon keskustelua, ja nyt tällä hetkellä olevan
            tiedon mukaan näyttäisi, että se asettuu
            omakotitalolla noin 150—300 euroon. Pätevöityneitä todistuksen laatijoita
            on tällä hetkellä yli 1 800
            kappaletta.
         
         
         Tämä energiatodistus voi parhaimmillaan lisätä rakennusten
            arvoa ja edistää niiden energiatehokkuusremontteja,
            auttaa vertailemaan samantyyppisten rakennusten energiankulutusta
            ja hyödyttää siten kotitalouksia niiden
            tehdessä usein elämän suurinta hankintapäätöstä.
            Energiatehokkuus on myös kiinteistön omistajan
            etu, kun se opastaa tarkoituksenmukaisiin korjaustoimenpiteisiin,
            jotka maksavat itsensä säästyneenä kustannuksena
            nopeasti takaisin ja tuottavat siten taloudellista etua. Valiokunta
            korostaa kunnollisen neuvonnan merkitystä energiatodistuksen
            tavoitteiden saavuttamisessa siten, että se palvelisi kuluttajaa
            parhaiten.
         
         
         Sitten nämä kuuluisat energiamuodon kertoimet:
         
         Energiatodistus on näistä johtuen ollut vaikeasti
            ymmärrettävä. Tämä johtuu
            pitkälle siitä, että siinä käytetään
            energiamuodon kertoimia, lasketaan siis rakennuksen kokonaisenergiankulutus
            ja painotetaan sitä energiamuotojen kertoimilla. Energiamuodon
            kerroin kuvastaa sitä, paljonko jalostamatonta luonnonenergiaa — vesivoima,
            tuuli, maalämpö, auringon säteily, uraani,
            hiili, turve, puu, maakaasu, öljy ja niin edelleen — tarvitaan
            sen ostetun energian tuottamiseen, jota rakennukseen ostetaan. Kun
            kerrotaan ostettu energia energiamuodon kertoimella, saadaan siis
            kokonaisenergiatarkastelussa käytetty mittari, E-luku.
         
         
         Energiamuotojen kertoimet on säädetty maakäyttö-
            ja rakennuslain nojalla, ja niiden määrittämisessä on
            otettu huomioon uusiutuvan energian käytön edistäminen
            sekä lämmitystapa energiantuotannon yleisen tehokkuuden
            kannalta. Muuntokertoimen valinnan perusteena on siis tarve lisätä uusiutuvien
            energialähteiden käyttöä ja
            vähentää fossiilisten polttoaineiden
            käyttöä. Fossiilisten polttoaineiden
            kerroin on siksi perusarvossa 1, ja uusiutuvien polttoaineiden kertoimelle
            on annettu niiden käyttöä edistävä arvo 0,5.
            Energiantuotantotilastojen mukaan kaukolämmön
            kerroin olisi 0,9, mutta sille on annettu kerroin 0,7, joka vastaa
            itse asiassa sähkön ja lämmön
            yhteistuotannon uusiutumatonta primäärienergiakerrointa
            tuon lämmitystavan energiantuotannon yleisen tehokkuuden
            perusteella. Sähkön kerroin olisi laskennallisesti
            2,2, mutta sille on annettu arvo 1,7, joka vastaa kaukolämmön
            ja sähkön välistä suhdetta.
            Kansalaisaloitteen perustana on näkemys siitä,
            että energiatodistus niin sanotusti rankaisee esimerkiksi
            sähkölämmitystaloa, koska sen kulutus
            kerrotaan sähkön kertoimella 1,7, jolloin ero
            laskennalliseen kulutuslukuarvoon kasvaa huomattavasti.
         
         
         Valiokunta pitää kertoimia tarkoituksenmukaisina
            uusiutuvan energian edistämisen kannalta, mutta niiden
            käyttö energiatodistuksessa ei ole kuluttajan
            kannalta selkeää ja ymmärrettävää,
            vaan tarkoituksenmukaisempaa olisi vertailla rakennusten laskennalliseen
            kulutukseen perustuvia arvoja keskenään. Valiokunta
            katsoo, että E-luokan perustuminen energiamuodon kertoimeen
            on seikka, joka tekee pientalojen luokituksesta kansalaisten kannalta
            vaikeasti ymmärrettävää.
         
         
         Koska direktiivi edellyttää energiamuodon kertoimen
            huomioimista energiatodistuksessa, niitä ei voida siis
            kokonaan poistaa. Valiokunta katsoo kuitenkin, että todistusta
            voidaan kehittää sisällöllisesti
            siten, että siinä olisi mahdollisesti kaksi indikaattoria:
            ensimmäinen, laskennalliseen kulutukseen perustuva, joka
            määräisi E-luokan, ja toinen, rinnalle
            otettava tieto, energiamuodon kertoimella kerrottu tulos.
         
         
         Toinen mahdollisuus energiatodistuksen sisällön
            muuttamiseen on sidoksissa direktiivin muuttamismahdollisuuksiin.
            Valiokunta tukee ministeri Viitasen pyrkimystä direktiivin
            muuttamiseen siten, että todistus olisi vanhojen omakotitalojen
            osalta vapaaehtoinen. Mahdollisuudet direktiivin muuttamiseen tulee
            selvittää, kun laajemminkin on käynnissä niin
            sanottu REFIT-hanke tarpeettoman yksityiskohtaisen EU-sääntelyn
            purkamiseksi.
         
         
         Valiokunta on siten hylännyt kansalaisaloitteeseen
            sisältyvät lakiehdotukset mutta katsoo, että energiatodistusta
            tulee kehittää sisällöllisesti siten,
            että se on informatiivinen, helppotajuinen ja edullinen.
            Toinen kehittämismahdollisuus liittyy EU-tiehen eli direktiivin
            muutosmahdollisuuksiin.
         
         
         Valiokunta tästä syystä ehdottaa
            hyväksyttäväksi, arvoisa puhemies, kaksi
            lausumaa. Ensimmäinen: Hallitus ryhtyy toimenpiteisiin
            pientalojen energiatodistuksen sisällölliseksi
            muuttamiseksi helpommin ymmärrettäväksi
            poistaen energiamuotojen kertoimista aiheutuvat vertailtavuusongelmat.
            Toinen: Hallitus aloitteellisesti pyrkii direktiivin muuttamiseen
            vapaaehtoiseksi vanhojen omakotitalojen osalta.
         
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Korhonen valiokunnan puheenjohtajana
            kuvasi äärimmäisen hyvin tämän
            prosessin kaiken kaikkiaan, miten se valiokunnassa kulki. Tämähän
            on aika merkillinen laki, kun tämä on suurin piirtein
            vuoden ollut voimassa ja se käsitellään uudestaan.
            Sehän on merkki siitä, että jotakin niin
            sanotusti tarttee tehdä. Minä olen tosi tyytyväinen
            siitä, että tämä kansalaisaloite
            on saanut myönteistä tuulta alleen. Omakotiliitto
            ja aktiiviset kansalaiset ansaitsevat ison kiitoksen tästä toiminnastaan.
            Lisäksi se, että valiokunta oli yksimielinen tässä mietinnössään,
            on kansalaisaloitteen kannalta todella tärkeä asia
            kaiken kaikkiaan.
         
         
         Mehän olemme tämän energiatodistuksen kanssa
            käytännössä painineet vuodesta
            2002, ja sitten 2010 Suomi ei enää vastustanut
            tätä asiaa, joten tässä sitä niin
            sanotusti puhtaan kaulan kanssa ollaan eli direktiivin vankina ollaan,
            mikä on se tällä hetkellä vallitseva
            totuus. Mutta kyllähän se lopputulema on se, että energiatodistusta tulee
            muuttaa, koska se on periaatteessa hyvä asia, jotta sen
            käyttökelpoisuus ja ymmärrettävyys
            paranevat ja sillä voidaan saavuttaa nämä tavoitteena
            olevat ympäristöhyödyt eli energiatehokkuutta
            ja kaikkia näitä miellyttäviä asioita. Ministeri
            Viitasen rooli tässä asiassa, että Suomen
            tulee olla aloitteellinen, kun lakia määrittävän
            direktiivin toimivuutta arvioidaan vuoden 2017 alkuun mennessä,
            on tärkeä. Meidän pitää kaikkien
            toimia sen puolesta, että energiatodistus tulee vapaaehtoiseksi
            vanhojen talojen osalta.
         
         
         Kaiken kaikkiaan tämä oli erittäin
            mielenkiintoinen prosessi, ja mielestäni tämän
            käsittelyn aikana kaikilla siihen osallistuneilla henkilöillä oli hyvä halu
            tehdä tästä näissä olosuhteissa,
            mitkä tällä hetkellä vallitsevat,
            mahdollisimman hyvä ratkaisu, ja minun mielestäni
            tässä on onnistuttu.
         
         
         Tässähän on vielä paljon
            tekemistä nimenomaan tämän REFIT-hankkeen
            kautta. Eli sitä turhaa ja yksityiskohtaista sääntelyä pitäisi
            päästä purkamaan sieltä. Tämä olisi
            suomalaisille omakotiasujille se, että näiltä niin
            sanotuilta vanhoilta omakotitaloilta poistuisi tämän
            energiatodistuksen pakollisuus, ja se olisi sitten vapaaehtoinen.
            Vapaaehtoisuus on monta kertaa paljon parempi asia kuin se, että joku
            asia on pakko tehdä. Kun suomalaiselle sanoo, että sinun
            pitää mennä ja tehdä, selittämättä minkä takia,
            niin siinä on aina vähätkin karvat pystyssä.
         
         
         Kyllä tämä tietenkin opettavainen
            prosessi myöskin meille valiokuntana oli siitä,
            minkälainen voima itse asiassa kansalaisaloite parhaimmillaan
            on, ja tässä se minun mielestäni oli
            parhaimmillaan.
         
         
       
      
         
         Martti Mölsä /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Energiatehokkuusdirektiivihän oli
            alun perin tarkoitettu kannustamaan rakentamaan ja korjaamaan talot
            siihen kuntoon, että energiaa säästyy,
            ja asuntojen ostajien piti tietää, kuinka paljon
            rakennus kuluttaa energiaa, mutta ongelmaksi muodostuivat kuitenkin
            sekavat kertoimet. Rakennuksen energiankulutus määritellään
            voimassa olevassa laissa muotokertoimesta johtuen niin sekavasti,
            etteivät asiantuntijatkaan aina siitä saa selvää.
            Tämän vuoksi laista tuli epäselvä myös
            rakennusten myyjille ja ostajille. Kertoimella pyrittiin tekemään
            politiikkaa, ja tulos oli huono.
         
         
         Ensimmäisen kerran, kun kuulin valiokunnasta, että muotokertoimet
            ovat poliittista ohjausta, olin ihmeissäni, miten politiikka
            ja matematiikka voidaan sekoittaa keskenään, mutta
            ehkä se avainsana oli se "-tiikka" siinä lopussa.
            Siksi valiokunnan perussuomalaiset jättivät vastalauseen
            jo silloin 2013 vuoden lopussa (Puhemies koputtaa) tähän
            mietintöön, (Puhemies: Puheaika on minuutti!)
            koska normaali puhe ei silloin mennyt perille, mutta nyt nämä esitykset
            ovat hyviä.
         
         
       
      
         
         Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Omasta puolestani myös kiitos Omakotiliitolle
            ja muille aloitteen puuhamiehille ja -naisille. Jo tämä keskustelu
            on johtanut siihen, että näitten todistusten hinnat
            ovat kohtuullistuneet, ja se on hyvä asia, ja nyt saadaan
            myöskin muutoksia tähän kelvottomaan
            lakiin, mikä meillä voimassa on. Käsitykseni
            mukaan valiokunta tekee nyt sen, mikä on tehtävissä lain
            muuttamiseksi tolkumpaan suuntaan. Vapaita käsiähän
            meillä ei ole, vaan olemme tässä tämän
            direktiivin vankeja. Mutta nyt tehtävillä muutoksilla,
            joita valiokunta siis edellyttää hallitukselta,
            vähennetään energiamuotokertoimen merkitystä ja
            näin ollen myöskin lähestytään
            tosielämää, ja tämä on
            oikea suunta.
         
         
         Vaikka tätä aloitetta ei voi aivan täsmällisesti hyväksyä syystä,
            jotka täällä aiemmin avattiin jo, niin
            tämän kansalaisaloitteen henki huomioidaan, ja
            sikäli tässä tehdään
            historiaakin. Nyt pallo on maan hallituksella, jonka pitää tuoda
            pikimmiten valiokunnan edellyttämät muutokset eduskunnan
            käsiteltäväksi ja jonka on ponnisteltava
            tietysti direktiivin muuttamiseksi. Tavoitteena pitää olla
            yksinkertainen, helposti ymmärrettävä ja
            edullinen energiatodistus.
         
         
       
      
         
         Tytti Tuppurainen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyllä tämä kansalaisaloite
            on osunut todellakin naulan kantaan, jos sitä kielikuvaa
            sopii tässä yhteydessä käyttää.
            Energiatodistuslakia täytyy muuttaa. Sen kustannukset etenkin
            pientaloasukkaille ovat olleet kohtuuttomat. Ajankohta myös
            on aivan erinomainen, koska Euroopan unionilla on, kuten valiokunnan
            puheenjohtaja esittelypuheenvuorossaan kertoi, meneillään
            tämä REFIT-hanke, jossa tarpeetonta säätelyä pyritään
            purkamaan, ja ministeri Viitanen on ottanut lusikan kauniiseen käteen
            ja aikoo lähestyä Euroopan unionin komissiota,
            jotta direktiiviä voitaisiin muuttaa tavalla, joka mahdollistaa
            Suomelle järkevän lainsäädännön
            energiatodistuksen osalta.
         
         
       
      
         
         Merja Mäkisalo-Ropponen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On hyvä huomata, että ympäristövaliokunta
            on samaa mieltä kansalaisaloitteen kanssa siitä,
            että energiatodistuksen tulisi olla mahdollisimman yksinkertainen
            ja edullinen sekä myös helposti ymmärrettävä.
            Hyvää on myös se, että olemme
            valmiit muuttamaan sekavaksi ja epäoikeudenmukaiseksi koettua
            lainsäädäntöä. Parannuksia
            varmaan saadaan nyt aikaan.
         
         
         Haluan tässä yhteydessä myöskin
            kiittää niitä järjestöjä ja
            kansalaisia, jotka toimivat aktiivisesti energiatodistuslain muuttamiseksi.
            Tämä on omalta osaltaan lisäämässä luottamusta
            kansalaisyhteiskuntaa kohtaan.
         
         
         
            
            Toinen   varapuhemies   Anssi    Joutsenlahti:
            
            Vielä kolme vastauspuheenvuoroa.
            
          
         
       
      
         
         Suna Kymäläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Minusta käsittelyssä olevassa
            kansalaisaloitteessa on kysymys tärkeästä asiasta,
            joka koskettaa monia omakotitalon omistajia. Vaikka valiokunnan
            mietintö ei ole aloitteen allekirjoittaneiden toiveiden
            mukainen ja valiokunnan esitys hylkää aloitteen
            lakiehdotukset, tästä aloitteesta on poimittavissa
            kuitenkin positiivisia seikkoja.
         
         
         Ensimmäiseksi juuri tuo asiasta keskustelu ja se, että tuohon
            asiaan ihan aidosti haetaan tosimielellä ratkaisuja, on
            hyväksi. Toiseksi ei allekirjoittaneiden eikä erityisesti
            aloitteen aktiivien tarvitse pettyä siltä osin,
            koska aktiivisuus on kunniaksi, ja Omakotiliitto ja aktiiviset kansalaiset
            tämän aloitteen taustalla ansaitsevat siitä kyllä minunkin
            osaltani suuren kiitoksen. On huomattavaa, että sosialidemokraattinen
            asuntoministeri Viitanen tavoittelee ja on kirjelmöinytkin jo
            EU:lle, että energiansäästötodistus
            ei olisi pakollinen ennen direktiivin hyväksymistä rakennettujen
            (Puhemies koputtaa) omakotitalojen... [Puhemies antoi puheenvuoron
            seuraavalle puhujalle.]
         
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Mölsä omassa vastauspuheenvuorossaan
            vähän taivasteli sitä, että poliittista
            ohjausta käytetään tai on käytetty
            näitä kertoimia laskettaessa. Tämä talohan
            on sitä varten, että sitä poliittista
            ohjausta käytetään, enkä nyt
            ota kantaa yhtään siihen, onko siinä onnistuttu
            aina. Esimerkiksi tervetuloa asumaan täyssähköistetyssä omakotitalossa,
            jonka energialuokkaa tällä hetkellä ei
            saa hyväksytyksi sitten tekemälläkään — tai
            saa tekemällä, mutta se vaatii sitten aika paljon
            kyllä investointeja. Mutta minä en pidä sitä pahana,
            että poliittista ohjausta tosiaan käytetään.
            Sitä vartenhan me täällä olemme. Mutta
            totta kai, kun laki on vuoden päästä siitä, kun
            se on tullut voimaan, kansalaisaloitteena täällä takaisin,
            kyllähän siinä epäonnistuttu
            on. Tässä Mölsä on täysin
            oikeassa.
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            Viimeinen vastauspuheenvuoro, edustaja Maijala.
            
          
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nythän on kyse ensimmäisestä kansalaisaloitteesta,
            mikä on johtamassa tuloksiin. Nytten mehän jätimme
            siitä, me ja perussuomalaiset, vastalauseen silloin, kun
            se oli vuosi sitten käsittelyssä, ja nytten on
            tämä kansalaisaloite. Vaikka tämä nyt
            ei tule siihen tulokseen, mitä me esitimme tai mitä kansalaisaloite
            esitti, niin mahtavaa on se tunnustaa, että tämä nyt
            valiokunnan tekemä esitys on parempi kuin mikään
            näistä aikaisemmin esille tulleista asioista.
            Minusta tämä osoittaa sitä todellista
            demokratiaa, että tältä pohjalta on lähdetty
            viemään esitystä eteenpäin ihan
            riippumatta siitä, onko esittäjänä oppositio
            vai hallitus, vaan todellakin nyt on kuultu kansaa ja menty yhteisesti
            sen asian kanssa eteenpäin.
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            Sitten puhujalistaan.
            
          
         
       
      
         
         Tytti Tuppurainen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva kansalaisaloite
            energiatodistusten muuttamisesta on oikein positiivinen asia. Toisaalta
            se kertoo kansalaisten halusta vaikuttaa heitä konkreettisesti
            koskettavaan asiaan. Toisaalta se nostaa jo aiemmin tänään
            salissa puhutun ilmastopolitiikan laajemminkin julkiseen keskusteluun.
            Aktiiviset kansalaiset ansaitsevat kiitoksen toiminnastaan.
         
         
         Lähtökohtaisesti energiatodistus on oikein hyvä asia.
            On tärkeää, että kiinnitämme
            huomiota asumisen ympäristövaikutuksiin valitessamme
            asumismuotomme. Tämä on sitä ruohonjuuritason
            ilmastopolitiikkaa. Saatavilla olevan tiedon täytyy kuitenkin
            olla käyttökelpoista ja ymmärrettävää,
            jotta hyödyt tulevat esiin. Energiatodistuksesta annettua
            lakia tulee muuttaa, sillä tällaisenaan sen hankkiminen
            aiheuttaa erityisesti pientaloasujille melkoisia kustannuksia. Meidän
            tulee aktiivisesti edistää yhdenmukaisten ja helppokäyttöisten
            työkalujen ja palvelujen kehittämistä kustannusten
            hillitsemiseksi ja energiatodistuksen hinta—hyöty-suhteen
            varmistamiseksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Meidän on aloitteellisesti vaikutettava
            direktiivin muuttamiseksi siten, että energiatodistuksesta
            tehtäisiin vapaaehtoinen vanhojen pientalojen osalta. Asunto-
            ja kulttuuriministeri Pia Viitanen onkin jo tarttunut toimeen ja
            lähetekeskustelusta evästystä saaneena
            on lähestynyt komissiota muutoksen eteenpäinviemiseksi.
            Meidän tulee olla aktiivisia silloinkin, kun lakia määrittävän
            direktiivin toimivuutta arvioidaan vuoteen 2017 mennessä.
         
         
       
      
         
         Merja   Mäkisalo-Ropponen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vaikka kansalaisaloitetta ei nyt voida sellaisenaan
            hyväksyä, saamme kuitenkin kansalaisten aktiivisuuden
            ansiosta korjattua epäoikeudenmukaiseksi koettua lainsäädäntöä.
            Kannatan ympäristövaliokunnan ehdotusta kehittää energiatodistusta
            sisällöllisesti siten, että siinä on kaksi
            indikaattoria: ensimmäinen laskennalliseen energiankulutukseen
            perustuva, joka määräisi E-luokan, ja
            toinen rinnalle otettava tieto, energiamuotokertoimella kerrottu
            tulos. Tämä lisää todistuksen
            ymmärrettävyyttä huomattavasti. Energialuokan
            määräytyminen laskennallisen kulutuksen
            perusteella ilman painotusta energiamuotokertoimella tekee todistuksesta
            myös oikeudenmukaisemman.
         
         
         Mielestäni kannatettavaa on lisäksi ympäristövaliokunnan
            toinen lausumaehdotus siitä, että hallitus pyrkii
            aloitteellisesti rakennusten energiatehokkuusdirektiivin tarkistamiseen
            energiatodistuksen muuttamiseksi vapaaehtoiseksi vanhojen omakotitalojen
            osalta. Erityiskiitos ministeri Viitaselle nopeasta toiminnasta
            EU:n suuntaan. Tällaiset direktiivien tarkistukset sopivat hyvin
            EU-sääntelyn purkamiseen.
         
         
       
      
         
         Mirja Vehkaperä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kansalaiset, asiantuntijat ja erityisesti Omakotiliitto
            ansaitsevat kiitoksen siitä, että ottivat ja ovat
            ottaneet asiakseen tuoda takaisin eduskunnan käsittelyyn
            viime kesäkuussa voimaan tulleen lain energiatodistuksesta.
            Jo silloin kritisoimme sitä, että tämä toteutus
            ei ole oikeudenmukainen eikä selkeä, mutta on
            järkevää hallitukselta ja myöskin
            hallituspuolueilta miettiä asiaa uudemman kerran, ja tämä kansalaisaloite antaa
            siihen meille kaikille mahdollisuuden.
         
         
         Edellisessä asiakohdassa me keskustelimme erittäin
            vilkkaasti ilmastolaista. Päästökaupan
            ulkopuolisella sektorilla, johon asuminen kuuluu, tässä on
            konkreettinen esitys ja asia, miten asumista tulevaisuudessa säädellään
            entistä enemmän. Päästöjä halutaan
            pienentää myöskin asumisen tilanteesta
            riippuen, lämmitystapamuutoksia halutaan, rakentamista
            ja ylläpitoa mietitään myöskin
            energiatehokkuuden kannalta.
         
         
         On myöskin tuotu ilmi, että EU-direktiivi sääntelee
            tätä rakennuksen energiatodistusta ja olemme osaksi
            EU:n vankeja, mutta täytäntöönpano
            poikkeaa monessa maassa, miten tätä energiatodistusta
            tulkitaan ja miten se on rakennettu eri puolilla EU-maita. On ollut
            hyvä seurata ja valiokunnassakin ottaa selville, mitä vaihtoehtoja
            meillä on tässä direktiivin sisällä toteuttaa energiatodistus
            Suomessa. Tätä liikkumavaraa omasta mielestäni
            me olemme yrittäneet käyttää.
         
         
         On tärkeää, että me mahdollistamme
            sen, että hallitus tuo esityksen kaksiosaisesta laskennallisesta
            ja toteutuneen energiakulutuksen mallista, joka on oikeudenmukaisempi
            kuin nykyinen malli. Energiakertoimet ovat osaksensa vieläkin omasta
            mielestäni ongelmallisia, kun otetaan esimerkiksi sieltä sähkön
            kerroin, jota kylläkin on saatu siitä 2,2:sta
            pudotettua sitten 1,7:ään, joka vastaa kaukolämmön
            ja sähkön välistä suhdetta mutta
            silti ei ota huomioon sitä, että sähkö voidaan
            tuottaa hyvin monella tavalla, kuten uusiutuvien energiamuotojen
            osalta tuulivoimalla, vesivoimalla ja niin edelleen, kun koko ajan
            näitten energiamuotokertoimien ja laskennallisten lukujen
            takana on se, että edistetään uusiutuvia
            energiamuotoja.
         
         
         Edelleenkään nykyinen energiamuuntokerroin
            ei ota siis huomioon sitä, miten pientalojen sähkö on
            esimerkiksi tuotettu. Todistusta halutaan yksinkertaistaa ja tietysti
            asukkaiden ja talojen ja asuntojen hankkijoiden laskua halutaan pienentää.
            On ollut huomattavaa, että jo tämä keskustelu
            todellakin on herättänyt hintojen alentumisen
            tai ainakin siitä keskustelemisen todistuksia tekevien
            ja niitä hankkivien puitteissa.
         
         
         Lähtökohtaisesti rakennusten energiatodistus on
            hyvä asia, kun se toteutetaan hyvin ja oikeudenmukaisesti.
            Energiaa tulee säästää myös
            asumisessa. Kulutustottumuksiin pitää pyrkiä vaikuttamaan,
            kuten nyt niitten lämmitystapamuutosten osalta. Korjaustoimenpiteet
            esimerkiksi tämän energiatodistuksen laatimisen
            yhteydessä ovat tärkeät, eli kuluttajat,
            asunnon hankkijat tai sen myyjät, saavat siten rakennuksen
            energiamuodon todentaessaan asiantuntijan kanssa neuvoa ja myöskin
            korjaustoimenpiteitä, joilla voidaan sitä omaa
            kukkaroa keventää ja myöskin energialaskua
            sitten vähentää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen valiokunnassa käytyyn
            keskusteluun ja johtopäätöksiin tämän
            kansalaisaloitteen osalta. Valiokunnan lausumaehdotukset ovat selkeät,
            kaksiosaiset, mitkä valiokunnan puheenjohtaja kävikin tässä jo
            lävitse. Vaikka kansalaisaloite hylätään, niin
            tämä on jo tuonut sitä tomeruutta ja
            jämptiyttä tämän asian eteenpäinviemiseksi,
            että hallitukselle on nyt annettu töitä,
            jotta se toisi hyvän esityksen uudistaessaan energiatodistusta
            tulevina vuosina.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tästä energiatodistuksesta
            olen tästä pöntöstä puhunut
            aika monta puhetta. Mutta nyt minä sanon tässä tilanteessa,
            että kiitos kaikille, jotka tämän eteen
            ovat tehneet töitä. Paljon on menty eteenpäin,
            ja on otettu selvästi seuraava askel eteenpäin.
            Elikkä eihän tämä työ todellakaan
            tähän jää, vaan eteenpäin
            menemme koko ajan.
         
         
         Alun perin, kun tätä työtä lähdettiin
            tekemään, siinä vaiheessa olivat matkassa
            vielä kaikki rakennukset, kaikki asunnot, jopa nämä syrjäseudun
            omakotitalot, joitten arvo on hyvin alhainen. Ne saatiin siitä laista
            sitten pois jo ennen kuin se tuli tänne lähetekeskusteluun.
            Eli kyllä tässä on nytten kahden vuoden
            aikana tapahtunut todella paljon kehitystä.
         
         
         Seuraavaksi tämä laki nyt sitten lähtee
            eteenpäin työstettäväksi, mutta
            kehitettäväähän siinä silti
            vielä paljon on. Ensinnäkin se, miten näiden vanhojen
            omakotitalojen kanssa tullaan toimimaan, sillä meillä on
            hyvin erilaisia omakotitaloja, joita on oikeasti vaikea laittaa
            kaikkien kertoimien ja kaikkien muitten asioiden alle, että mihin
            ne oikeasti kuuluvat. Siinä varmasti vaikuttaa ostajaan
            paljon muut asiat kuin ne viralliset todistukset.
         
         
         Sitten toinen, mikä varmasti tässä tulee
            vastaan, on kokemukset kentältä. Nyt vuoden aikana
            on kuultu jo paljon kokemuksia, ja varmasti tässä tulee
            vielä eteen, mitä muuta siellä asioita tulee — varmasti
            paljon uusiakin asioita tulee eteen.
         
         
         Sitten mahdolliset direktiivimuutokset: kiitoksia ministerille
            siitä, että hän uskalsi rohkeasti esittää tällaista
            vaihtoehtoa, miten voimme viedä myöskin asiaa
            eteenpäin.
         
         
         Energian säästäminen on ilman muuta
            a ja o. Meidän on tehtävä siinä töitä.
            Edellisessä kohdassa käsittelimme ilmastonmuutosta,
            ilmastolakia, ja kyllähän siinäkin kohdassa
            energia-asiat ovat kaikkein tärkein asia, ja se, että me
            saamme asumisesta ja muusta energiaa säästettyä,
            on erittäin tärkeä asia.
         
         
         Mutta sitten, kun tätä energiatodistus-asiaa aletaan
            työstämään eteenpäin,
            minä toivon, että me jatkossa alkaisimme käsittelemään
            semmoista kohtaa kuin "terveellisen asunnon todistus". Eli energia
            ei ole todellakaan ykkösasia, vaan ykkösasian
            pitää olla se, että asunto on terveellinen,
            ja se, minkälaisia nämä asunnot ovat,
            ovatko ne pullotaloja vai minkälaisia ne ovat, että ne säästävät
            energiaa mutta samalla myöskin säästävät
            ihmisen terveyttä, että on hyvä asua
            ja elää eteenpäin. Silloinhan tulee varmasti
            vastaan myöskin tämä puurakentaminen,
            jota meidän valiokuntamme, ympäristövaliokunta,
            on käsitellyt paljon myöskin, mikä on
            erittäin hyvä asia, ja toivon toimenpiteitä eteenpäin
            sillekin, mitä tehdään sen eteen, että saamme
            yhä enemmän suomalaisille terveellisiä asuntoja.
         
         
         Ja viimeisenä haluan ottaa esille sen, mikä tässä lausumaehdotuksessa
            oli, tämä, että helpommin ymmärrettäviksi
            tulee saada nämä todistukset, ja termin "selkokielitalkoot".
            Tämä on hyvä esimerkki siitä,
            mutta kyllähän myöskin moni, moni muu
            asia, mitä me täällä olemme
            esittäneet, pitää selkokielistää.
            Eli jos me emme itse ymmärrä niitä tekstejä kunnolla,
            niin miten me oletamme, että niiden tekstien lukijat sitten — ehkä tavalliset
            kansalaiset — ymmärtävät niitä. Niin
            että katsotaan ihan reilusti omia esityksiämme
            ja aletaan lukemaan niitä selkokielisyysperiaatteella.
         
         
       
      
         
         Merja Kuusisto /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt käsittelemme kansalaisaloitetta
            energiatodistuslain muuttamisesta. Omakotiliiton lanseeraama kansalaisaloite
            energialain muuttamisesta sai hyvän vastaanoton kansalaisten
            parissa, ja aloitteen allekirjoitti 62 211 kansalaista.
            Kansalaisaloite luovutettiin eduskuntaan 25.3., ja aloitteen vastaanotti
            puhemies Eero Heinäluoma. Puolen vuoden aikana monet Omakotiliiton
            jäsenjärjestöt toimivat aktiivisesti,
            jotta kansalaisaloitteen allekirjoittajia olisi riittävästi
            ja aloite etenisi eduskunnan käsittelyyn.
         
         
         Tehty työ tuotti toivotun tuloksen, ja nyt kansalaisaloite
            on eduskunnan käsittelyssä. Myös ympäristövaliokunta
            suhtautui kansalaisaloitteen käsittelyyn hyvin asiallisesti
            ja perusteellisesti. Valiokunta järjesti asiasta laajan
            kuulemistilaisuuden, ja paikalla oli energia-asioiden asiantuntijoita.
            Näin heillä oli mahdollisuus kertoa omat näkemyksensä kansalaisaloitteesta.
         
         
         Omakotiliitto järjesti myös kansalaisaloitteen tiimoilta
            eduskuntaryhmille oman tilaisuuden, johon oli kutsuttu kansanedustaja
            jokaisesta eduskuntaryhmästä. Heillä oli
            mahdollisuus kertoa eduskuntaryhmien kannanotot kansalaisaloitteesta.
         
         
         Ympäristövaliokunnan mietinnön johtopäätös
            on se, että kansalaisaloitteen sisältämien
            ehdotusten hyväksyminen ei ole mahdollista. Valiokunta
            on kuitenkin samaa mieltä kansalaisaloitteen kanssa siitä,
            että energiatodistuksen tulisi olla mahdollisimman yksinkertainen,
            edullinen ja helposti ymmärrettävä. Valiokunta
            toteaa, että energiatodistusta tulee muuttaa, jotta sen käyttökelpoisuus
            ja ymmärrettävyys paranevat ja sillä voidaan
            saavuttaa tavoitteeksi asetetut ympäristöhyödyt.
         
         
         Arvoisa puhemies! On hyvä, että valiokunnan mietinnössä on
            huomioitu kansalaisten palautetta. Omakotiliitto kannattaa ympäristövaliokunnan
            ehdotusta siitä, että eduskunta edellyttäisi hallitukselta
            kiireellisesti toimenpiteitä energiatodistuksen sisällölliseksi
            muuttamiseksi ja aloitteellisuutta direktiivin tarkistamiseksi.
            On erittäin hyvä asia, että ministeri
            (Puhemies koputtaa) Viitanen on todennut Suomen vievän
            päättäväisesti eteenpäin
            sitä, että Euroopan unioni muuttaisi direktiiviään,
            johon Suomen laki pohjautuu. Kuulemma kirje omakotitalojen (Puhemies
            koputtaa) energiatodistusten vapaaehtoisuudesta on jo Brysseliin
            lähtenyt.
         
         
       
      
         
         Lauri Heikkilä /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
            kansalaisaloite energiatodistuslain muuttamisesta on hyvä ja
            tarpeellinen, ja heikkoa lainsäädäntöä on
            päästy korjaamaan. Kansalaisaloite on johtamassa
            ensimmäistä kertaa lainmuutokseen, vaikka kansalaisaloitetta
            ei EU-direktiivien vuoksi voitu hyväksyä sellaisenaan.
         
         
         Rakennusten energiadirektiivistä on väännetty
            kättä yli kymmenen vuotta. Vuonna 2008 energiatodistus
            tuli käyttöön kaikessa uudisrakentamisessa
            ja viisi vuotta sitten myynti- ja vuokraustilanteissa suurissa rakennuksissa
            ja uusissa pientaloissa. Tämä on johtanut ristiriitaiseen
            tilanteeseen energian käytön ja säästämisen suhteen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Energiatodistuksen kerroin sortaa sähkölämmitystä väärin
            perustein, kun se ei huomioi edes sähköntuotantotapaa.
            Uusiutuvalla energialla tuotettu sähkö on kärsinyt typerästä lainsäädännöstä.
            Edullisemman kertoimen on voinut saada vaikka kivihiilellä tuotettu energia.
            Nyt muutoksessa ollaan korjaamassa energiatodistukset sellaiseen
            muotoon, että tavallinenkin ihminen ymmärtää ne,
            ja valiokunnan ohjeet ja toivomukset ovat suhteellisen tarkkoja.
         
         
         Mutta mikä on Euroopan komission rooli asiassa? Direktiivi
            rajoittaa edelleen kansallista toimintaamme. Hallituksen tulee vaikuttaa
            siihen, että turha byrokratia saadaan poistettua tästäkin asiasta.
         
         
         Hallituksen kansalaisaloitteeseen perustuva esitys on kannatettava,
            ja kiitoksen ansaitsevat kansalaisaloitteen tekijät.
         
         
       
      
         
         Osmo Kokko /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä asia, että ensiksi
            poliitikkojen tekemä lakiehdotus, jonka kansalaiset ovat
            kokeneet epäoikeudenmukaiseksi, on kansalaisaloitteen pohjalta
            nyt sitten saamassa uuden muodon. Tämä on oikeansuuntaista
            toimintaa.
         
         
         Täällä valiokunta kannanotossaan
            pitää näitä kertoimia tarkoituksenmukaisina
            lähinnä uusiutuvan energian edistämisen
            kannalta, mutta niiden käyttö energiatodistuksessa
            ei ole kuluttajan kannalta selkeää ja ymmärrettävää,
            vaan tarkoituksenmukaisempaa olisi vertailla rakennuksen laskennallisia,
            kulutukseen perustuvia arvoja keskenään. Ennen
            kaikkea tässä asiassa on tietysti järkevää,
            että pyritään uusiutuviin energiaratkaisuihin,
            mutta silloin kun näitä ratkaisuja ollaan tekemässä,
            niin myös valtiovallan taholta täytyy tulla niitä porkkanoita,
            että saadaan esimerkiksi öljylämmitystä tai
            sähkölämmitystä koskevia asioita
            sitten pidettyä esillä ja että mennään
            näihin uusiutuviin energiaratkaisuihin.
         
         
         Lopuksi voisin todeta, että ennen kaikkea valiokunnan
            kannanottona on tämä kohta 2: "eduskunta edellyttää,
            että hallitus aloitteellisesti pyrkii rakennusten energiatehokkuusdirektiivin
            tarkistamiseen energiatodistuksen muuttamiseksi vapaaehtoiseksi
            vanhojen omakotitalojen osalta".
         
         
       
      
         
         Sirpa Paatero /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! "Halvinta energiaa on se, jota ei tarvitse
            kuluttaa. Emme voi vastata ilmastohaasteeseen ilman määrätietoista
            politiikkaa energia- ja materiaalitehokkuuden nostamiseksi. Koska
            energiatehokkuuteen kannustaminen korkean energian hinnan avulla
            johtaa kilpailukykyhaittoihin, on käytettävä muita
            kannustimia erityisesti päästökauppasektorin
            ulkopuolella eli kiinteistöissä ja liikenteessä."
            Näin on sosialidemokraattinen puolue linjannut omassa energia-
            ja ilmasto-ohjelmassaan.
         
         
         Lähtökohta energiatodistuksissa on hyvä.
            On erittäin tarpeellista myös tältä puolelta
            miettiä päästöjen vähentämistä.
            Ei ole myöskään reilua eikä kohtuullista
            ajatella, että ainoastaan ja vain uusien talojen rakentamisessa
            tulee energia-asiat huomioitua. Meillä kiinteistöihin
            tehdään — niin julkisiin kuin yksityisiin
            kiinteistöihin — mittavia remontteja, joissa muutetaan
            koko lämmitysjärjestelmät, jopa satoja
            vuosia vanhoihin taloihin. Kyllä myös näissä tulee
            huomioida siinä kohtaa energian kulutus ja se tuotantotapa,
            miten talo lämmitetään. Siitä syystä pitää arvioida,
            mitenkä näiden vanhempien kiinteistöjen
            kohdalla kannattaa menetellä.
         
         
         Tämä kansalaisaloite: Tuen täällä,
            kuten aiemmatkin puhujat, sitä ajattelua, että on
            hyvä korjata niitä epäkohtia. Tämä käytetty
            energia oli kansalaisaloitteen yksi kärkiasia, ja hyvä niin,
            mutta se oli jo aikaisemmassakin lainsäädännössä. Aina
            ei ole tietysti mahdollista sitä saada kovin tarkasti,
            jos on esimerkiksi tilanne, että siinä talossa
            ei ole kukaan asunut kymmeneen vuoteen — niin kuin ainakaan
            meidän naapuritalossa ei ole kukaan ollut paikan päälläkään — tai
            jotain muuta, niin että tämmöisiä tilanteita
            varten pitää olla sitten joku muu järjestelmä joka
            tapauksessa.
         
         
         Nämä energiakertoimet ovat nousseet tässä kynnyskysymykseksi,
            ja ymmärrän, että niihin tarvitaan selkeyttä.
            Mutta myöskin pitää muistaa, että niitten
            pohja tulee pitkälti sieltä direktiivistä,
            niitä ei kokonaan ole keksitty täällä Suomen
            eduskunnassa eikä edes ympäristöministeriössä.
            Ja ne energiakertoimet pohjautuvat ajatukseen siitä, että ne
            päästöt ovat eri lämmitysmuodoilla
            erilaiset. Uskon, että Pia Viitasen, asuntoministerin,
            lähettämä kirjelmä Euroopan unionille
            sääntelyn vähentämiseksi REFIT-hankkeen
            yhteydessä etenee — näin toivon — jolloinka
            sitten niiden ennen 1980 rakennettujen talojen osalta energiatodistus
            muuttuisi vapaaehtoiseksi. Mutta henkilökohtaisesti en
            pidä siitä, siitä syystä, että mielestäni
            kuluttajan kuuluu saada tieto siinä kohtaa, jos haluaa
            ostaa talon: on hyvä tietää, minkälainen
            energiasyöppö tai energiapihi rakennus on kyseessä.
            Kun lämmitys joka tapauksessa tulee olemaan yhä suurempi
            osa kulutusta suomalaisissa talouksissa, on tarpeellista kuluttajalle
            saada tietää, minkälaista taloa on ostamassa.
            Nykyisissä järjestelmissä ja laskelmissahan
            maalämpö on se edullisin vaihtoehto näitten
            kertoimien osalta, ja ne ovat aika tiukkoja, kun katsotaan niitä luokituksia,
            millä sitten pääsee sinne parempaan luokkaan.
         
         
         Pieni haaste on myöskin siinä, että ne
            ensimmäisen sarjan energiatodistukset poikkeavat jonkun
            verran nyt sitten luokituksiltaan näistä toisen
            sarjan energiatodistuksista. Ja jos voi valiokunnan myötä jotakin
            toivoa ministeriön tulevaan valmisteluun, niin tämä olisi
            se yksi toivomuskohta, että nämä kaksi
            erilaista, eri vuosien aikana tehtyä energiatodistusta
            voitaisiin katsoa yksiin, niin että kuluttajalle siltäkin
            osin tulisi mahdollisimman selkeä kuva siinä ostopäätöstä tehtäessä,
            mikä on sen talon todellinen energiankulutus ja minkälaisia
            remontteja siinä kannattaisi tehdä. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Simo Rundgren /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Omakotiliiton organisoima kansalaisaloite
            energiatodistuksen kehittämiseksi on osunut oikeaan. Täytyy
            todeta nyt, että hallituksen ja sen puolueitten vuosi sitten
            täällä läpi ajama laki energiatodistuksen
            pakollisuudesta, siinä muodossa kuin se nyt on ollut voimassa,
            on todellakin ajanut tilanteen mahdottomuuteen. Tämä synnytti
            siis kansalaisliikkeen Omakotiliiton organisoimana, ja tämä puolestaan
            johti aloitteen käsittelyyn eduskunnassa. Lopputulos on
            selkeä parannus, aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja
            Martti Korhonen täällä asian perusteellisessa esittelyssä on
            todennut. Lopputulos on oikeudenmukaisempi mutta ei vieläkään
            esimerkiksi sähkön kertoimen osalta täydellinen.
            Todistuksen yksinkertaistaminen on hyvä asia, on selkeä parannus,
            ja todistus on ilmeisesti muodostumassa nyt myöskin tästä syystä hinnaltaan
            kohtuulliseksi.
         
         
         Kiitokset tämän muutoksen aikaansaamisesta siis
            kuuluvat kansalaisaloitteen liikkeelle panneelle Omakotiliitolle.
            Yhdistys on toiminut kunniakkaasti toimintaideologiansa mukaisesti, ja
            jäsenet kyllä saavat nyt vastinetta jäsenmaksulleen.
            Kiitokset on syytä meidän antaa myös eduskunnalle
            järkevistä korjausliikkeistä, jotka tässä tapauksessa
            ovat kerrankin onnistuneet.
         
         
       
      
         
         Merja Kuusisto /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Unohdin kiittää valiokunnan
            puheenjohtajaa Korhosta tästä lain esittelystä.
            Se oli erittäin hyvä ja kattava. Mutta kyllä tämä on
            ollut semmoinen asia, mikä on puhuttanut äärettömän
            paljon. Kun poliitikot yleensä ovat toreilla ja turuilla,
            niin kyllä monet ihmiset ovat hihasta ottaneet kiinni ja
            puhuneet tästä energiatodistuslaista ja sen muuttamisen
            tarpeesta, ja olen äärettömän
            tyytyväinen, että tätä nyt tullaan
            myös muuttamaan. Tämä on mennyt parempaan
            suuntaan siitä, mistä alun alkaen lähdettiin.
         
         
         Minun mielestäni nämä valiokunnan
            lausumaehdotukset ovat äärettömän
            hyviä. Tässä nimenomaan huomioidaan tämä vanhojen
            omakotitalojen tilanne. Se tulisi vapaaehtoiseksi, ja se on erittäin
            hyvä. Aiemmin oli puhetta näistä kustannuksista,
            että todistus voisi maksaa huomattavasti enemmän,
            useita satoja euroja, mutta varmasti alalle on tullut enemmän
            yrittäjiä, on tullut kilpailua, ja todistuksen
            hinta on saatu suht kohtuulliseksi, ja sekin on hyvä asia.
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            Sitten valiokunnan puheenjohtaja, edustaja Martti Korhonen varmaan
               haluaa kiittää kiitoksista.
            
            
          
         
       
      
         
         Martti Korhonen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kiitos kiittämisestä!
            (Naurua) Siis itse asiassa muutama sana vain, ettei jää epäselvää.
            Minun mielestäni tämä on mitä tarpeellisinta
            kuluttajansuojalainsäädäntöä sen
            lisäksi, että sillä on myös
            energian käyttöä ohjaavaa ympäristönäkökulmaa
            todella merkittävästi. Itse asiassa täällä on
            edustaja Mölsä, joka näitä on
            käytännön elämässä tehnyt
            ja kokenut tämän rivitalopuolella, taisi olla
            kerrostalopuolella. Hänen sanojaan lainatakseni hän
            kertoi, että siellä hyvin paljon tietoisuus kasvoi
            ihmisillä ja lähdettiin tekemään energiaremontteja
            siitä syystä, että tuli itse asiassa
            tietoon, mitä kannattaa tehdä.
         
         
         Sehän tässä on idea ja myös
            sitten se kuluttajansuoja, että kun hän ostaa
            elämänsä kalleinta hankintaa, omakotitaloa,
            kerrostaloa, rivitaloa tai vuokraa omakotitalon — en minä tiedä,
            onko sille keskihintaa, mutta äkkiä 150 000—200 000 — siihenhän
            pitää suhteuttaa sitten se hinta 150—300
            euroa, kymmenen vuoden voimassaoloaika. Sitten toinen, joka siinä on
            todella tärkeää myös, on se,
            että se on ammattitaidolla tehty, että sen viestin,
            mitä se energiatodistus antaa, pitää olla oikea
            viesti, jotta on se kuluttajansuoja, sen omakotitalon tai kerrostalon
            tai rivitalon ostajakandidaatti tietää siitä asunnosta.
            Minä näen tämän tämmöisenä isona
            kuluttajansuojakysymyksenä ja sitä kautta todella
            tärkeänä.
         
         
         Sitten tämä energiakerroin, josta paljon on
            puhuttu. Minä olen kyllä kanssa vahvasti sitä mieltä,
            että ei voi tavallaan olla niin monimutkainen asia tai
            yksinkertainen asia on tehty hirveän monimutkaiseksi, että ei
            sitä kyllä ymmärrä ensimmäisellä kertaa
            ainakaan tuolta, jos me lähdemme hakemaan kadulta jonkun
            ja kerromme, mikä se energiamuotokerroin on.
         
         
         Tosiasiallisestihan lasketaan sille asunnolle jo nyt se laskennallinen
            kulutus ja se kerrotaan energiamuotokertoimella. Jos se kulutus
            on esimerkiksi 1 000 yksikköä ja siellä on
            sähkö, 1 000 yksikköä öljyllä,
            ja sitten siinä talossa onkin sähkölämmitys,
            niin se on 1 700 yksikköä, mutta kun
            siitä putsaa pois sen kertoimen vaikutuksen, niin siinä on
            se 1 000 edelleen jäljellä. Tai jos se on
            jokin muu, jossa kerroin on 0,9, niin se on 900, ja kun kerroin
            poistetaan, niin se on se 1 000 yksikköä.
            Mutta ei näin vaikeata asiaa pidä tämmöiseen
            tehdä, että se ei aukene ihmiselle.
         
         
         Nyt me haluamme, että se todellinen kulutus kerrotaan
            sille asunnolle toisena arvona, kun tämä energiamuotokerroin
            tulee sitten sieltä direktiivin kautta, niin että se
            on pakko sitä kautta sinne saada. Mutta kerrotaan se todellinen
            laskennallinen kulutus sille asunnolle, oli se sitten vuokrattavana
            tai myynnissä tai mitä tahansa.
         
         
         Sen verran vielä siihen, mihin edustaja Maijala kiinnitti
            huomiota, että sieltähän on nyt poistettu,
            niin että esimerkiksi silloin, kun se asunto ei tule myyntiin
            niin sanotusti markkinoille, energiatodistusta ei välttämättä edes
            tarvita, tai jos se on vähäinen arvoltaan tai
            alle 50 neliötä kooltaan, joten kyllä tämä nyt
            eteenpäin menee. Siitä kiitos kaikille valiokunnan
            jäsenille, lausunnonantajille, valiokunnalle ja tietenkin
            kansalaisaloitteen toimeenpanijoille, Omakotitaloliitolle.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.