Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! En esittele tätä lakiesitystä,
vaikka valiokunnan puheenjohtaja ei täällä ole
paikalla. Aloitan suoraan. Elikkä kyseisessä laissa
luottolaitostoiminnasta ja monissa muissa laeissa siihen yhteyteen kaiken
pohjana ison lakipaketin uudistamisessa on ollut pankkisäätelyn
kokonaisuudistus ja Basel III:n uudistaminen, jonka mukaan sitten
direktiivi sekä tiukempi asetus ovat ohjanneet tämän
lain valmistelua.
Tässä käytiin pitkää keskustelua
ja hyvää valmistelua ja montaa asiaa pohdittiin,
mutta varsinaisiin muutoksiin ei valiokunta juurikaan lähtenyt.
Täällä isot kysymykset, joiden vaikutukset nähdään
tulevaisuudessa, liittyvät muun muassa pankkien lisäpääomavaatimuksiin.
Jää nähtäväksi, vaikuttavatko
nämä sitten rahoituksen saannissa ehtojen tiukentumisten
kautta. Mutta nämä ovat niitä direktiivejä,
jotka ovat kaikille suurille rahoituslaitoksille koko Euroopan tasolla
nyt välttämättömiä asettaa.
Toisaalta tähän pakettiin kuului myöskin
Finanssivalvonnasta annettuun lakiin tehtäviä muutoksia
kuten myöskin lakiin luottolaitostoiminnasta ja sijoituspalvelulakiin
tehtävät muutokset. Näistä kaksi
tärkeätä olivat säännökset hallinnollisten
seuraamusten osalta, seuraamusmaksun korottaminen myöskin,
ja sitten toisaalta rikkomusten ilmoitusvelvollisuus, jotka tulevat
siis sekä sijoituspalvelulakiin että luottolaitoslakiin.
Mutta muutama sana ehkä enemmän yleisöäkin
kiinnostavasta asiasta, joka on asuntojen lainakatto. Tätä keskustelua
on käyty Suomessa jo aiemminkin, olisiko lainakatto mahdollisuus
estää asuntokuplat, hintakuplat, niin kuin muutama
vuosikymmen sitten tässä Suomessakin on koettu.
Nyt se säädös sitten tulee täältä unionin kautta
meille toteutettavaksi.
Hieman ristiriitainen olo oli itsellänikin tuossa valiokunnan
käsittelyssä, kun toisaalta koettiin, että lainakatto,
joka on siis nyt 95 prosenttia ensiasunnon ostajille ja hankkijoille
ja 90 prosenttia muille, on liian tiukka ja tuleeko siinä sitten
riski, että se loppulainaosuus otetaan kulutusluottoina,
minkä jälkeen se korko on korkeampi ja ehkä se
taloudellinen ahdinko pahempi. Mutta toisaalta pankkien ja luottolaitosten
puolelta tuli viestiä, että tälläkin
hetkellä itse asiassa se kokonaisarvio sen perheen ja sen
ihmisen tilanteesta rajaa tämän varsinaisen luoton
alemmas kuin tämä 95 prosenttia, jopa 80 prosentin
päälle, jotenka sitä kautta tätä riskiä,
etteivät ensiasunnon hankkijat saisi sitten hankittua,
ei pitäisi olla ainakaan tämän lain pohjalta.
Mutta nyt siis on tulossa. Ja iso huoli näitten asuntoluottojen
osalta on olemassa, sillä kun katsottiin niitä määriä,
niin jos 2002 on asuntolainaa ollut noin 120 prosenttia vuosituloista,
niin on se kymmenen vuotta myöhemmin 180 prosenttia, jotenka
kokonaislainamäärä Suomessa asuntoihin
käytettynä on kasvanut huimasti. Ja jos katsotaan
per henkilö, niin on myöskin siinä tapahtunut
merkittävä muutos. Tästä syystä siis tämä ajattelu,
että tällä pystyttäisiin pikkuisenkin
suitsemaan näitten hintojen nousua, on erittäin
hyvä.
Sitten pienenä yksityiskohtana, mutta mielestäni
tärkeänä, ovat hallinnolliset muutokset
ja rajaukset, jotka tähän lakiin tulevat myöskin
nyt unionin kautta. Ne kuulostavat jonkun verran tutuilta, kun mietitään
meillä tehtyjä omistajaohjaukseen elikkä valtionyhtiöihin
tehtyjä ohjeita, joissa on hieman samantapaisia, mutta
nämä ovat toivottavasti niitä, mitkä tulevat
myöskin muihin yhtiöihin jo käytännöksi
tulevina vuosina. Elikkä samalla tässä lainsäädännössä muutetaan
hallintoa niin, että hallitusten kokoonpanoon tulee vaatimuksia,
mikä siis käytännössä tarkoittaa naisten
määrän lisäämistä yhtiöiden
hallituksiin luottolaitospuolelle.
Toisaalta sinne tulee säädöksiä johdon
luotettavuuteen ja pätevyysvaatimuksiin ja johdon ajankäyttöön,
mikä tarkoittaa sitä, että tästä eteenpäin
on rajattu johtajien mahdollisuus istua toisten yhtiöiden
hallituksissa määrättömästi. Siihen
tehdään rajaukset. Näitä on
ollut käytössä jo monissa muissa maissa,
muun muassa muistaakseni Yhdysvalloissa jo vuosia sitten, että on rajattu
kahteen ylimääräiseen yhtiön
hallitukseen oman toimitusjohtajan tehtävän lisäksi.
Sitten sinne tulevat myöskin säädökset
palkitsemisiin. Tästä eteenpäin luottolaitostoiminta
ei saa perustua siihen — yli 100 prosenttia, palkan päälle
saman verran — että luottoja myönnetään
ja provikat kasvavat. Tuottavuus, toiminnan tehokkuus on tietysti
varmaan aina palkittavaa, mutta nyt siihenkin tulee rajoitukset,
kuinka paljon se voi maksimissaan olla. Ja toivon, että tämä myöskin
pikkuisen sitten skarppaa niitä luottolaitostoimintaa pyörittäviä ihmisiä,
ettei niitä luottoja lähdetä antamaan
sillä intensiteetillä, että saataisiin
itselle lisää tuloja.
Nämä olivat ne ehkä asioina pienemmät
tässä isossa paketissa mutta mielestäni
henkisesti tärkeät kohdat.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Oikaistaan muutamaan, ehkä henkisesti pieneen
asiaan, kuten edellä edustaja Paatero. Se palkkiorajaus
johdon palkkioiden osalta, mikä tässä laissa
on, on hyvä. Se on moraalinen kannanotto, joka on erittäin
tervetullut, ja sitä on pakko ilahtuen tervehtiä.
Siinä mielessä se on mietinnön yksi hyvä osa
ja myös tämän ison paketin pieni pilkahdus
siitä, että moraali on ehkä palaamassa
Eurooppaan ja tätä kautta myös Suomeen.
Johdon osallistuminen sinällään on
varmasti hyvä asia, ja oikeastaan valtion omistusohjauspolitiikassa
ollaan jo pyritty tämän suuntaisiin toimiin niin,
että ei äärettömän
montaa hallituksen puheenjohtajuutta ja hallinnoissa toimimista ole
hyväksi katsottu, vaan on pyritty näitä asioita rajaamaan.
Nyt tässä suhteessa suunta on oikea tälläkin
sektorilla.
Paatero tuossa juuri kuvasi senkin, mihinkä omassa
puheenvuorossanikin haluan puuttua. Se on tämä velkamäärän
kasvaminen. Mutta kääntöpuolella on toinen
asia: se, että nyt tämän muutoksen myötä voidaan
korottaa vielä vastuuta 10 prosentilla, mikä tarkoittaa,
että vakuuksien arvo on yli 100 prosenttia ennen kuin ensiasunnon omistajalle
myönnetään luotto. Yli 100 prosenttia
tarvitsee olla vakuuksia, ja henkilötakaukset eivät
käy. Ja minä kyllä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä,
että kyllä se tarkoittaa sitä, että pankit
jo tänäkin päivänä rahoittavat
sen puuttuvan vakuusosuuden kulutusluotolla. Pankit tänä päivänä siis
tarjoavat mahdollisuutta, että jos ei asunnon vakuusarvo
riitä, niin loppu katetaan kulutusluotolla.
Helsinkiläiselle nuorelleparille, josta toinen on töissä kaupungilla
ja toinen vaikkapa sairaalassa vippihommissa eli menee kutsuttaessa
töihin, tämä lainsäädäntö merkitsee
sitä, että tämän myötä sellaisen
nuoren pariskunnan ensiasunnon ostamisen kynnys nostetaan äärettömän
korkealle. Se, että vuokran maksaminen on kalliimpaa kuin
ensiasunnon korkojen ja velan lyhentäminen plus siihen
muut asumiskustannukset, aiheuttaa sen tilanteen, että asuntosäästäminen
ei tule olemaan mahdollista. Sillä tulorakenteella, sanotaanko,
keskiarvoa pienemmällä palkkatulolla, pääkaupunkiseudulla
pariskunnalla tai yksin asujalla ei ole mitään
mahdollisuutta asunnon ostamiseen. Vuokralla asuminen on niin kallista,
että siitä ei pysty säästämään.
Tämän osalta olen vähän murheissani,
että mikä tulee olemaan tilanne pienellä palkkatulolla
elävällä, joka haluaisi asua asumiskustannuksiltaan
kuukausitasolla pienemmällä rasitteella jatkossa.
Yleiskeskustelu päättyi.