Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan kiittää jälleen
kerran oppitunnista täällä salissa. On
ollut mielenkiintoista seurata viimeiset puoli tuntia, miten lakeja
täällä laaditaan.
Arvoisa puhemies! Tämä aloite kumpuaa ennen
kaikkea eläkkeensaajien todellisista tarpeista, mutta se
kumpuaa myös omasta, ehkäpä todella naiivista
käsityksestäni siitä, mikä on
hyvää hallintoa. Mielestäni hyvää hallintoa
on kansalaisten yhdenvertaisuus. Hyvä hallinto kunnioittaa
demokratiaa silloinkin, kun eduskunta on eri mieltä kuin
ministeriö, ja hyvä hallinto huolehtii kansalaisten
oikeusturvasta ailahtelevassa päätöksenteossa.
Edellisen eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta lausui edellisen
eduskuntakauden hallitukselle hallituksen esityksestä laiksi
sosiaali- ja terveyshuollon asiakasmaksuista annetun lain muuttamisesta,
että eläkkeensaajan hoitotukea ei tule ottaa huomioon
tulona maksua määrättäessä,
joten maksuasetus tuli tältä osin pikaisesti muuttaa.
Kyseinen laki vahvistettiin 13. maaliskuuta viime vuonna, ja valtioneuvosto
antoi 27. maaliskuuta sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
annettua asetusta koskevan muutoksen, joka tuli voimaan 1.4. viime
vuonna ja joka muun muassa sisälsi sen, että valiokunnan kannanoton
mukaisesti eläkkeensaajan hoitotuki lisättiin
asetuksen 29 §:n luetteloon sosiaalietuuksista, joita ei
oteta tulona huomioon.
Seuraava käänne on uudelle kansanedustajalle
ainakin hämmentävää, jos ei
suorastaan ärsyttävää, sillä vajaa
kuukausi muutoksen voimaantulon jälkeen sosiaali- ja terveysministeriö vei asian
uudelleen valtioneuvoston käsittelyyn 24. huhtikuuta, minkä seurauksena
eläkkeensaajan hoitotuki poistettiin uudelleen asiakasmaksusta annetun
asetuksen 29 §:n luettelosta 1.5.2003 lähtien.
Uusi asetus on selkeästi ristiriidassa silloisen sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnön kanssa, ja kuukauden välein
tapahtuva mielenmuutos on mielestäni ristiriidassa hyvän
hallintotavan kanssa, ristiriidassa kunnille annettavan johdonmukaisen
ohjeistuksen kanssa, eivätkä ristiriidat lopu
tähän.
Aikanaan eläkkeensaajan hoitotuki ja vammaistuki säädettiin
yhtä aikaa rinnakkaisina etuina, vaikka myöntämisperusteet
osin poikkeavatkin toisistaan. Nyt tänään
sairauden aiheuttamien kulujen nousun seurauksena hoitotukea saaneille
eläkeläisille syntynyt oikeus Kelan erityishoitotukeen
aiheuttaa seuraavaa: Kunta ottaa tuen tulona huomioon. Tulosidonnainen
kotipalvelumaksu nousee siirryttäessä hoitotuesta
erikoishoitotukeen samanlaisena jatkuvasta palvelusta 35 prosenttia
korotuksen määrästä. Näin
ollen eläkeläisen muiden sairausmenojen kasvusta merkittävän
hyödyn saa siis kunta, ei eläkeläinen,
vaikka eläkeläinen ei vastikkeena saakaan parannettuja
palveluita. Itse eläkeläinen maksaa lisämenot
täysimääräisinä, eikä tämä ole
ollut mielestäni eläkkeensaajan hoitotuen tarkoitus. Se
ei ole vammaistuenkaan tarkoitus, mutta toisin kuin eläkkeensaajan
hoitotukea, vammaistukea ei oteta huomioon tällä hetkellä tulona.
Arvoisa puhemies! Palauttaakseni oman uskoni hyvään
hallintoon ja parempaan harkintaan toivon, että tämä eduskunta
toteuttaa edeltäjänsä tahtoa paremmin
ja johdonmukaisemmin kuin istuva hallitus. Siksi esitänkin
sosiaali- ja terveyshuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen 29 §:n
sisällön siirtämistä lakiin
uudeksi 10 d §:ksi siten, että siinä mainittuihin
etuoikeutettuihin tuloihin on lisätty eläkkeensaajan
hoitotuki.
Ed. Bjarne Kallis merkitään
läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyy.