5) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2004
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esittelen pankkivaltuuston kertomusta
vuodelta 2004 hivenen laajemmin.
Vuonna 2004 maailmantalous oli voimakkaassa kasvussa. Suurista
talouksista kasvu oli nopeaa Yhdysvaltain ja Japanin lisäksi
Kiinassa, Venäjällä ja Intiassa. Sen
sijaan euroalueella talouden elpyminen oli vaisumpaa, kokonaistuotannon
kasvuvauhti tosin nopeutui vuodesta 2003, mutta kasvu jäi
silti muihin suuriin talouksiin verrattuna hitaaksi eli noin kahteen
prosenttiin.
Hintavakauden suhteen ei euroalueella tapahtunut suuria muutoksia
edelliseen vuoteen verrattuna. Euroalueen hintavakaus toteutui vuonna 2003
liki pitäen rahapolitiikalle asetetun tavoitteen mukaisesti.
Euroalueen inflaatio pysyi vuoden aikana kahden prosentin tuntumassa.
Vuoden aikana hinnat nousivat euroalueella 2,1 prosenttia. Euron
ulkoinen arvo vahvistui vuoden 2004 aikana selvästi. Erityisen
voimakasta tämä vahvistuminen oli vuoden lopulla,
jolloin euron kurssi nousi jo 1,35 dollariin.
Euroopan keskuspankin rahapolitiikka oli kertomusvuoden aikana
passiivista. Ohjauskorkoa ei muutettu toisin kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa.
Eduskunnan pankkivaltuuston mielestä Euroopan keskuspankin
matalien korkojen politiikan jatkaminen oli perusteltua, koska euroalueen talouskasvu
pysyi hitaana ja koska euron vahvistuminen hillitsi hintapaineita.
Euroalueilla vuosina 2001—2003 vaivannut talouden taantuma
väistyi vuonna 2004, mutta varsinaisesta nousukaudesta
ei voi kuitenkaan vielä puhua. Vuosien 2001—2003
vaatimaton noin yhden prosentin kasvu kiihtyi kertomusvuonna vajaaseen
kahteen prosenttiin. Kasvu oli edelleen liian heikkoa saadakseen
aikaan myönteisen käänteen työllisyyden
ja työttömyyden kehityksessä. Edellisvuosien
tapaan vuoden 2004 talouskehitys jäi erityisen heikoksi
euroalueen suurimmassa taloudessa Saksassa, missä talous kasvoi
vain noin prosentin ja työttömyys nousi suuremmaksi
kuin kertaakaan sitten 1930-luvun alun.
Euroalueen talouspolitiikkaa voi luonnehtia joko passiiviseksi
tai vakautta ylläpitäväksi. Ekp piti
ohjauskoron 2 prosentissa koko kertomusvuoden ajan. Alhaisen nimelliskoron
vuoksi lyhyet reaalikorot olivat euroalueella lähellä nollaa,
ja myös pitkät reaalikorot olivat varsin matalat.
Rahapolitiikka oli tässä mielessä elvyttävää, eikä Ekp
ryhtynyt samanlaiseen rahapolitiikan asteittaiseen kiristämiseen
kuin Yhdysvaltain keskuspankki. Tosin tällaiseen ei ollut
tarvettakaan, koska euroalueen talous ei lähtenyt samanlaiseen
voimakkaaseen kasvuun kuin USA:n talous. Keveän rahapolitiikan
vastapainoksi euroalueen maita sitova Vakaus- ja kasvusopimus rajoitti
useimpien jäsenmaiden mahdollisuuksia harjoittaa aktiivista
kasvua tukevaa finanssipolitiikkaa.
Euroalueen julkisen talouden tasapaino alkoi vuoden 2002 aikana
heikentyä. Vuoden 2003 aikana kaikissa euroalueen maissa
julkisen talouden tasapaino heikkeni edelleen, ja sama kehitys jatkui
useimmissa maissa vuonna 2004. Alijäämän
kasvu johti aluksi Saksan ja Ranskan kohdalla siihen, että Vakaus-
ja kasvusopimuksen asettama kolmen prosentin alijäämäraja
rikkoutui. Kertomusvuoden aikana näin tapahtui jo kolmannen
kerran peräjälkeen. Näin kävi
myös Kreikan kohdalla. Lisäksi myös Italian
ja Alankomaiden vajeet olivat hyvin lähellä kolmen
prosentin rajaa tai ylittivät sen.
Kertomusvuoden aikana EU:n komissio ja ministerineuvosto joutuivat
edellisvuoden tapaan käsittelemään jäsenmaiden
liiallisia alijäämiä. Kurinpitomenettelyyn
ei kuitenkaan ryhdytty, koska asianomaiset maat lupasivat pyrkiä kohti parempaa
tasapainoa. Sen sijaan Kreikan kohdalla paljastui, että aiemmat
tiedot maan julkisen talouden tilasta, joiden perusteella Kreikka
hyväksyttiin rahaliiton jäseneksi, eivät
pitäneet paikkaansa. Kreikan todelliset alijäämät
olivat kaikkina 2000-luvun vuosina olleet aiemmin ilmoitettuja suuremmat
ja lisäksi ylittäneet kolmen prosentin rajan.
Kreikka oli siten hyväksytty Emun jäseneksi väärien
tietojen perusteella — jonkinlaista dopingia siis esiintyy.
Ekp:n neuvosto kiinnitti vuoden mittaan toistuvasti huomiota euroalueen
maiden julkisten talouksien tilanteen kehittämiseen.
EU laajeni toukokuussa 2004 kymmenellä uudella jäsenmaalla,
kuten tunnettua. Uusien jäsenmaiden väestön
osuus laajentuneesta unionista on yli 16 prosenttia, mutta niiden
yhteenlaskettu bkt on vain noin 4,5 prosenttia EU:n bkt:stä.
Uudet jäsenmaat eivät voi välittömästi
liittyä Talous- ja rahaliiton jäseneksi. Niiden
on ensin täytettävä Maastrichtin sopimuksessa
sovitut lähentymiskriteerit. Julkisen talouden kriteerin
osalta Emu-kelpoisia olisivat jo vuonna 2004 olleet Baltian maat
sekä Slovenia.
Euroalueen keskimääräinen inflaatiovauhti ylitti
vuoden 2004 aikana edellisten vuosien tapaan niukasti sille asetetun
kahden prosentin viitearvon. Inflaation vuosikeskiarvoksi muodostui 2,1,
kuten vuonna 2003. Siten euroalueen inflaatio pysyi sitkeästi
hieman tavoiteltua tasoa korkeammalla. Ero viitearvoon nähden
jäi kuitenkin vähäiseksi. Hintavakauden
suhteen euroalueen kehitystä voi siis pitää tyydyttävänä.
Inflaation muuttumattomuutta voi pitää yllättävänä,
koska euroalueen hintapaineet eivät lisääntyneet
kertomusvuoden aikana. Euron vahvistumisen vuoksi raakaöljyn
dollarihintojen voimakas nousu ei vaikuttanut euroalueen hintatasoon.
Muutkin paineet jäivät tässä suhteessa vähäisiksi.
Palkkojen nousuvauhti hidastui selvästi koko euroalueella
edellisvuoteen verrattuna. Yksikkötyövoimakustannukset
nousivat kuitenkin edelleen, koska työn tuottavuuden nousu jäi
muutaman edellisen vuoden tapaan erittäin niukaksi. Inflaatiokehityksen
eriytyminen euroalueen eri maissa on kuitenkin huolestuttavaa yhteisen
rahapolitiikan kannalta.
Arvoisa puhemies! Vuonna 2004 Suomen talouden kasvu kiihtyi
selvästi. Tuloksena oli euroalueen paras talouskehitys
Irlannin ohella. Kasvulla, työllisyydellä ja inflaatiolla
mitattuna Suomen talouden kehitys oli kertomusvuonna selvästi
parempi kuin euroalueella keskimäärin.
Työttömyysaste aleni Suomessa samaan aikaan
kun euroalueen keskimääräinen työttömyysaste
nousi. Kehityksen seurauksena Suomen työttömyysaste
alitti ensimmäisen kerran euroalueen keskimääräisen
työttömyyden. Myös inflaation suhteen
Suomi poikkesi edukseen. Inflaatio hidastui Suomessa selvästi
toisin kuin euroalueella keskimäärin. Hintojen
nousu Suomessa vuonna 2004 oli vähäisintä koko
euroalueella. Suomen inflaatio oli myös koko Oecd-alueen
hitain.
Finanssipolitiikka oli Suomessa kertomusvuoden aikana kaikkien
2000-luvun alun vuosien tapaan selvästi elvyttävää eli
kasvua ja työllisyyttä tukevaa: verotusta kevennettiin
ja julkiset menot kasvoivat. Suhteellisen keveästä finanssipolitiikasta
huolimatta sekä valtiontalous että koko julkinen
sektori pysyivät ylijäämäisinä.
Finanssipolitiikan painopiste oli verohelpotuksissa, jotka kohdistuivat
sekä välilliseen että välittömään
verotukseen. Ostovoiman ja kulutuksen kasvu johtui pitkälti
verohelpotuksista. Siten viennin elpymisen ohella tärkein
kasvua selittävä tekijä oli voimakkaasti
elvyttävä finanssipolitiikka, jonka ansiosta kokonaisveroaste
supistui 0,7 prosenttiyksikköä, noin 44 prosenttiin.
Veronkevennysten arvioitiin valtion tulo- ja menoarviossa johtavan
valtiontalouden alijäämään.
Näin ei kuitenkaan käynyt. Koko julkisen talouden
ylijäämä pysyi vuonna 2004 lähes
muuttumattomana edellisvuotiseen verrattuna. Myös valtiontalous
pysyi ylijäämäisenä.
Inflaation hidastuminen ja hyvän hintavakauden saavuttaminen
kertovat osaltaan siitä, että Suomen taloutta
ei uhannut ylikuumeneminen alhaisesta korkotasosta ja keveästä finanssipolitiikasta
huolimatta. Suomen poikkeuksellisen hidas inflaatio ei johtunut
poikkeuksellisen maltillisesta palkkapolitiikasta. Päinvastoin
työvoimakustannukset nousivat kertomusvuoden aikana lähes
neljä prosenttia eli lähes kaksi prosenttiyksikköä enemmän
kuin euroalueella keskimäärin. Työvoimakustannusten
nousu ei kuitenkaan siirtynyt hintoihin. Sen sijaan työvoimakustannusten
muita maita nopeampi nousu johti monissa yrityksissä rationalisointitoimiin,
joiden vaikutuksesta työn tuottavuuden nousu oli Suomessa muita
euroalueen maita nopeampaa. (Ed. Kekkonen: Mikä oli vaikutus
työllisyyteen?) — Varmasti myöskin positiivinen.
Kohtuullisen hyvän tuottavuuskehityksen ansiosta yksikkötyökustannukset
eivät Suomessa nousseet muita maita nopeammin, ed. Kekkonen.
Syksyllä 2004 syntyi laajapohjainen ja pitkäaikainen
keskitetty tuloratkaisu. Tulosopimus hidastaa jonkin verran palkkojen
nousua, muttei kuitenkaan niin paljon, että Suomen ja keskeisten
kilpailijamaiden ero poistuisi. Työvoimakustannusten nousuvauhdin
odotetaan hidastuvan vuoteen 2007 luettavalla sopimuskaudella noin kolmeen
prosenttiin vuodessa. Kasvun odotetaan silti olevan lähes
prosenttiyksikön nopeampaa kuin euroalueella keskimäärin.
Jos nopea tuottavuuden kasvu jatkuu, tästä ei
seuraa kilpailukyvyn heikkenemistä. Työllisyyden
kannalta maltillisin palkkakehitys voisi kuitenkin tuottaa paremman
tuloksen, ed. Kekkonen.
Matalat markkinakorot ja pankkien kilpailu markkinaosuuksista
johtivat siihen, että suomalaisten kotitalouksien lainakanta
jatkoi kasvuaan vuonna 2004. Tähän oli hyvät
edellytykset, kun kotitalouksien tulevaisuudenodotukset pysyivät hyvinä ja
suomalaispankkien lainakorot painuivat edullisemmiksi kuin missään
muussa EU-maassa. Luottojen määrä kasvoi
kertomusvuoden aikana noin 10 prosenttia. Suurin osa kotitalouksien
luotoista on asuntoluottoja. Luottojen kasvun ansiosta asuntojen
kysyntä nousi, samoin kävi myös asuntojen
hinnoille. Suhteessa kotitalouksien tuloihin asuntojen hinnat eivät
juurikaan nousseet. Matalien korkojen ja entisestään pidentyvien
laina-aikojen vuoksi keskimääräiset lainanhoitokulut
suhteessa tuloihin pysyivät myös siinä määrin
edullisina, että omistusasuminen muuttui entistä selvemmin
vuokra-asumista edullisemmaksi vaihtoehdoksi. Tilanne säilyy tällaisena
kuitenkin vain niin kauan kuin korkotaso pysyy matalana.
Lainanoton kasvusta huolimatta kotitalouksien säästämisaste
kohentui hieman kertomusvuoden aikana. Muutos oli myönteinen,
koska suomalaisten kotitalouksien säästämisaste
on edelleen verrattain alhainen. Luottokannan kasvusta ja matalasta
säästämisasteesta huolimatta suomalaisten
kotitalouksien velkojen suhde käytettävissä oleviin
tuloihin säilyy edelleen moniin muihin maihin verrattuna
varsin kohtuullisena.
Puhemies! Pankkivaltuusto on toiminut myöskin Rahoitustarkastuksen
hallintoneuvostona, ja tätä osuutta on myöskin
kertomuksessamme käsitelty. Rahoitustarkastuslain mukaan
rahoitustarkastuksen toiminnan tavoitteena on rahoitusmarkkinoiden
vakaus ja luottamuksen säilyminen rahoitusmarkkinoiden
toimintaan. Ratan tehtävänä on valvoa
sen valvottavaksi säädettyjen ja muiden rahoitusmarkkinoilla
toimivien toimintaa laissa säädetyllä tavalla.
Lisäksi Ratan tehtävänä on ohjata
rahoitusmarkkinoilla toimivia noudattamaan toiminnassaan hyviä menettelytapoja
sekä edistää tietämystä rahoitusmarkkinoista.
Rata arvioi vuosikertomuksessaan, että Suomen rahoitusmarkkinoiden
tila pysyi hyvänä ja varsin vakaana vuonna 2004.
Ratan mukaan Suomen rahoitusjärjestelmän kyky
kestää häiriöitä näyttää varsin
tyydyttävältä ja suomalaiset pankit ovat
kansainvälisessä vertailussa varsin vakavaraisia.
Eduskunnan pankkivaltuusto yhtyy Ratan näkemykseen Suomen
rahoitusmarkkinoiden vakaudesta ja pankkien hyvästä tilasta.
Samalla pankkivaltuusto haluaa kuitenkin kiinnittää huomiota
niihin velallisille ja koko kansantaloudelle aiheutuviin riskeihin,
joita nopeaan lainakannan kasvuun liittyy.
Vuosi 2004 oli rahoitusmarkkinoiden kannalta varsin hyvä niin
Suomessa kuin muuallakin. Vakautta uhkaavia kriisejä ei
ilmaantunut. Luottamus rahoitusmarkkinatoimintaan oli parempi kuin
kirjanpitoskandaalien värittämänä vuonna 2003.
Suomalaiset pankit ovat kansainvälisessä vertailussa
edelleen varsin vakavaraisia tai, voisiko sanoa, taas vakavaraisia.
Pankkisektorin vakavaraisuus säilyi keskimäärin
varsin hyvänä, tappiopuskurit olivat pankkien
riskeihin nähden riittävät. Valvottavien
riskienhallinta oli pääosin tyydyttävästi
järjestetty. Suomen rahoitusjärjestelmän
kyky kestää ulkopuolisia häiriöitä näyttää varsin
tyydyttävältä myös erilaisten
stressitestien perusteella.
Pankeilla oli luottotappioita ja järjestämättömiä saatavia
erittäin vähän. Kertomusvuoden aikana
pankkien korkomarginaali kuitenkin kaventui edelleen. Pankkien korkokate
säilyi kuitenkin hyvänä, koska erityisesti
kotitalouksille myönnettyjen asuntoluottojen määrä kasvoi
nopeasti. Valvojien välisellä yhteistyöllä ei
pystytä kompensoimaan sitä tosiasiaa, etteivät
kaikki rahoitusmarkkinan toiminnot enää ole suoraan
kansallisen valvojan toimivallan alaisia. Toimintojen ulkoistaminen
ja toiminnan laajentaminen yli perinteisten rajojen on lisääntynyt
ja omalta osaltaan kasvattanut rahoitusjärjestelmien riskialttiutta.
Monista käytännön esteistä huolimatta
Euroopan rahoitusmarkkinoiden yhdentyminen tulee jatkumaan. EU:n
uusien jäsenmaiden rahoitussektorit ovat suurelta osin
ulkomaisessa omistuksessa. Myös Suomessa Nordean ja Helsingin Pörssin
kuuluminen Ruotsia juridisena kotipaikkanaan pitäviin konserneihin
synnyttää kysymyksiä kansallisen valvonnan
mahdollisuuksista edistää vakautta ja luottamusta
tehokkaasti. (Ed. Kekkonen: Olennainen kysymys!) — Kyllä,
ed. Kekkonen. Jos Nordea toteuttaa suunnitelmansa muuttaa pohjoismaiset
tytärpankkinsa ruotsalaisen eurooppayhtiön sivukonttoreiksi, merkitsee
se valvontavastuun siirtymistä Ruotsiin. (Ed. Kekkonen:
Juuri tätä tarkoitin!) — Pohjoismaissa
tarvitaan joka tapauksessa edelleen tiivistä valvontayhteistyötä,
koska monikansallisten pankkien riskit eivät ole yhden
valvojan hallittavissa ja Ratan on seurattava Suomen rahoitusmarkkinoiden
vakautta riippumatta niillä toimivien yritysten omistuspohjasta.
EU:n talletussuojan direktiiviin liittyvien ongelmien vuoksi
Nordean suunnittelema tytärpankkien muuttaminen sivukonttoreiksi
ei voi toteutua kovin pian. Yhtenäisten eurooppalaisten rahoitusmarkkinoiden
tavoitteiden toteuttaminen edellyttää kuitenkin
Nordean kaltaisten monikansallisten yritysten muodostumista. Talletussuojadirektiivien,
liittymien ja muiden teknisten ongelmien ratkaisua odoteltaessa
on syytä pohtia Rahoitustarkastuksen kustannusten kattamista
tulevaisuudessa. Koska Nordea maksaa noin kolmanneksen Ratan kustannuksista,
on selvää, ettei Nordean ruotsalaistumisen mukanaan tuomaa
tulonmenetystä Rahoitustarkastuksen budjetissa voida kompensoida
korottamalla muiden valvottavien maksuja. Muutos johtaisi kohtuuttomaan
maksurasitukseen kotimaisille pankeille.
Nykyinen EU-sääntelyjärjestelmä ei
ota riittävästi huomioon isäntävaltioiden
roolia vakauden valvonnassa erityistilanteissa, joissa isäntävaltion
rahoitusmarkkinoilla toimii systeemiriskin kannalta merkittäviä ulkomaisten
yhtiöiden sivukonttoreita. Suomen ohella ongelma koskee
laajemminkin EU:ta ja varsinkin sen pieniä jäsenvaltioita.
Ratan toiminta rahoitetaan valvottavilta kerättävillä maksuilla.
Ratan valvottavien kansainvälistyminen ja siirtyminen ulkomaille
merkitsevät Ratan toiminnan rahoituspohjan olennaista kaventumista.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Ala-Nissilä, myöskin esittelypuheenvuorojen
pituutta on rajoitettu, ja suositus on 15 minuuttia, ja se on kyllä ylittynyt
jo joku aika sitten.
Puhemies, olen tulossa juuri loppuhuipennukseen! (Naurua — Ed.
Pulliainen: Voiko tuossa olla loppuhuipennusta?) Eräs tapa
vastata tähän haasteeseen olisi pohtia uudestaan
Ratan toimintojen rahoitusmalleja. (Ed. Brax: Vau!) Suuri osa Rahoitustarkastuksen
resursseista kuuluu yleiseen viranomaistoimintaan, kuten Suomen
rahoitusvalvontaan ja -järjestelmään
liittyvän lainvalmistelutyön avustamiseen sekä Ratan omaan
sääntelyyn ja ohjeistukseen, vakausanalyysiin
ja sijoittajien ja säästäjien valistukseen. Myös
osallistuminen EU:n valvonta- ja sääntely-yhteistyöhön
ja valmisteluun, rahanpesun ja arvopaperimarkkinoiden rikosten ja
rikkomusten ehkäisyyn ja tutkintaan vie merkittävästi
resursseja. Olisikin siis harkittava näiden yleiseen etuun
liittyvien kustannusten vaihtoehtoisia rahoitusmalleja ja osittaista
järjestämistä ehkä julkisista
varoista.
Sisäpiiririkkomusten ym. taloudellisten väärinkäytösten
selvittäminen kärsii edelleen vakavalla tavalla
siitä, ettei poliisilla ole riittäviä resursseja
talousrikostutkintaan, kuten ed. Pulliainen on täällä muun
muassa todennut. (Ed. Pulliainen: No niin, nyt se tuli! Olipas siinä huipennus
lopussa!) Tämä johtaa siihen, että tutkinta-ajat
venyvät vuosikausien mittaisiksi. Tämän vuoksi
pankkivaltuusto pitää tärkeänä,
että poliisin ja oikeuslaitoksen voimavaroja talousrikostutkinnassa
vahvistetaan. Osin tilannetta voisi helpottaa myös Ratan
tutkinta- ja sanktiomahdollisuuksia edelleen kehittämällä ja
mahdollisesti lisäämällä Ratan
valvontaresursseja.
Pankkivaltuusto haluaa kiinnittää huomiota myös
pankkipalvelumaksuihin. Useimpien pankkiasiakkaiden palvelumaksut
lienevät kohtuullisia tai jopa edullisia. Kassapalveluista
perittävät maksut saattavat kuitenkin joissain
tapauksissa olla suuria niiden kansalaisten kohdalla, jotka syystä tai
toisesta eivät kykene käyttämään
uutta teknologiaa hyödykseen. Pankkivaltuusto toivookin,
arvoisa herra puhemies, että Rata laatii selvityksen pankkien
palvelumaksuista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kylläpä kannatti tänä aamuna
nousta ylös sängystä sittenkin ja tulla
tänne jo ennen neljää töihin.
Kyllä tämä oli niin hieno esitys kerta
kaikkiaan. Se oli koko maailma ja Eurooppa ja, arvoisa puhemies,
upeata: harmaa talous ja talousrikollisuus kuriin. Eläköön
ed. Ala-Nissilä ja pankkivaltuusto ikuisesti!
Arvoisa puhemies! Joitakin näkökohtia niistä kohdista,
joissa olisin odottanut kuitenkin, vaikka tämä oli
loistava esitys, ehkä toisenlaista näkökulmaa
ja täydentävää näkökulmaa.
Ensinnäkin, kun ed. Ala-Nissilä tietysti pankkivaltuuston
nimissä käytti tämän puheenvuoron,
niin hän puhui talouskasvusta sellaisella tavalla, että jäi
jonnii verran toivomisen varaa. Arvoisa ed. Ala-Nissilä,
kun puhutaan Yhdysvaltain niin sanotusta talouskasvusta,
niin siihen pitäisi kyllä laittaa näitä höpliä ympärille
aikamoinen määrä, kun kaikki mahdolliset
tutkimuslaitokset ovat viime vuoden osalta tähdentäneet sitä,
että kaikki tämä niin sanottu kasvu on
ollut kaksoisvajeen syvenemisen tuottamaa eräänlaista
lumekasvua taikka keinotekoista kasvua, joka on johtanut sitten
loppujen lopuksi kuitenkin pettymykseen. Sen taustalla on ollut
kaiken lisäksi vielä energiakriisin syveneminen
niin, että Yhdysvaltain käyttämästä energiasta
yhä suurempi osuus, nyt jo reippaasti yli puolet, tulee
ulkomailta ja siitä sitten semmoinen pari miljoonaa tynnyriä raakaöljyä Irakista,
niin kuin me kaikki tiedämme, ja hyvin persoonallisella
menettelyllä, niin kuin me myöskin tiedämme
asianlaidan olevan. (Ed. Kekkonen: Onko Irak-saldo plus- vai miinusmerkkinen?) — Siis
taloudellisesti, kokonaistaloudellisesti miinusmerkkinen. Siitä tulin kirjankin
kirjoittaneeksi tässä pari vuotta sitten, jonka
olen toimittanut ed. Kekkoselle, joka osaa sen tietysti ulkoa, ja
en laittanut laskua ed. Kekkoselle mukaan. Se tuli ilmaiseksi.
Arvoisa puhemies! Tämä näkökohta
on kuitenkin äärimmäisen merkityksellinen,
kun katsotaan sitten Eurooppaa ja muuta maailmaa, sillä niin
kuin ed. Ala-Nissilä ja tietysti kaikki arvoisat pankkivaltuutetut
tietävät, niin ei kertaakaan maailman historiassa
1900-luvulla ole käynyt niin, etteikö Yhdysvallat
olisi maksattanut kaksoisvajeittensa laskua muulla maailmalla. Sehän on
tapahtunut tunnetusti moneen kertaan. Muun muassa nykyinen Akatemian
pääjohtaja Raimo Väyrynen on kirjoittanut
tästä selkeällä suomen kielellä hyvin
seikkaperäisiä kuvauksia, kuinka tämä operointi
kerta toisensa jälkeen toteutuu. Siitä sitten
tuolla valuuttamarkkinoilla on käytettävissä omat
menettelynsä, että tämä temppu
voidaan kerta toisensa jälkeen toteuttaa.
Tässä katsannossa, aivan oikein, ed. Ala-Nissilä,
Euroopan keskuspankin korkopolitiikka on ollut mielenkiintoisen
vakaata, eikö niin, koska se on johtanut juuri siihen,
että sitten Emu-valtiot ovat joutuneet aikamoiseen kurimukseen vientikauppansa
suhteen, kun, aivan oikein, euro on ollut vakaa ja kova valuutta
suhteessa Yhdysvaltain dollariin, ja sillä tavalla vientiteollisuuden
kannalta tämä on ollut hyvin ongelmallinen asia,
ja siitä huolimatta Ekp on säilyttänyt
korkokannan vakaana eikä ole lähtenyt siihen peliin, jonka
aivan oikein, ed. Ala-Nissilä, kuvasitte. Greenspanin Fed
on ryhtynyt aivan toisenlaiseen politiikkaan elikkä on
ollut pakotettu käyttämään korkoasetta
omien ongelmiensa hoitamiseen.
Sitten ed. Ala-Nissilä aivan oikein kiinnitti huomiota
näihin Emu-alueen syviin ongelmiin, joista yksi oli tämä doping
Kreikassa. Siihen kannattaa kiinnittää aina huomiota,
koska sehän tarkoittaa sitä, että kun
täällä puhuttiin rahoitustarkastuksesta
aivan ansiokkaasti, kun se pankkivaltuuston rooteliin kuuluu, niin
tämä Ekp-alueen rahoitustarkastus ja tämmöiset
asiat ovat aika heikoissa kantimissa, kun ylipäätään
tämän laatuiset ilmiöt ovat olleet mahdollisia.
Siis jossakin on perustavaa laatua oleva vika. No, sen seuraukset
nähdään nyt sitten Italiassa, Saksassa, Ranskassa,
pikkuisen Hollannissakin jo ja Belgiassa, ja tämähän
tarkoittaa silloin käytännössä sitä,
että nämä näkökohdat
koskettavat myöskin Suomea eivätkä ihan
vähäisessä määrin,
kun olemme mukana toisista Pohjoismaista poiketen Emu-kulttuurissa,
siis toisin sanoen tämä linkki on hyvin selvä.
Sitten vielä tästä kotimaan tilanteesta
aivan lyhyt kommentti siitä, että hyvä,
että pankkivaltuusto ja ed. Ala-Nissilä kiinnittivät
huomiota tulopolitiikkaan, mutta minä olen vaan ed. Ala-Nissilän
kanssa tulkinnasta pikkuisen eri mieltä, siitä,
mikä siinä on kuitenkin se pääpointti,
ja sehän on se, että tulopolitiikka on tuonut
ennakoitavuutta Suomen palkkapoliittisille markkinoille, mikä tarkoittaa
käytännössä sitä, ed.
Ala-Nissilä, että jokainen firma, joka tekee tuotanto-
ja myyntisopimuksia, kontrahteja, on voinut laskea näissä inflaatio-oloissa
sen kustannustason, joka on odotettavissa, eikö niin, ja
yllätykset ovat jääneet vähiin.
(Ed. Ala-Nissilä: Paitsi paperitehtailla!) — Sitten
ihan ikioma pelinsä on metsäteollisuuden peli,
johon on jo vuosi valmistauduttu, että pistetään
Paperiliitto matalaksi, eikä se tule onnistumaan.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Muutama sana Euroopan keskuspankin rahapolitiikasta. Tätä ed.
Ala-Nissilä erinomaisen perusteellisessa puheenvuorossaan
käsitteli. Myöskin ed. Pulliainen tätä sivusi.
Euroopan keskuspankin keskeinen tavoite on hintavakauden ylläpitäminen.
Viitearvona on korkeintaan 2 prosentin inflaatio. Kuten tästä pankkivaltuuston
kertomuksesta tai siinä olevista lukusarjoista ilmenee,
vuoden 1999 jälkeen kertaakaan hintakehitys ei ole jäänyt
alle 2 prosentin. Ylitykset eivät välttämättä ole
olleet mitään suuria, mutta joka tapauksessa joka
vuosi 2 prosenttia on ylitetty.
Miten siis voidaan arvioida tätä Euroopan
keskuspankin rahapolitiikkaa, sen onnistumista? Ed. Pulliainen luonnehti
tätä rahapolitiikkaa vakaaksi. No, onhan se omalla
tavallaan ollut vakaata. Olen nähnyt sellaisiakin luonnehdintoja,
että Euroopan keskuspankki olisi rahapolitiikassaan epäonnistunut
surkeasti. Minun mielestäni tämä nyt
on aika vahva ilmaisu, ja itse toteaisin, että Ekp ei ole
kovin hyvin onnistunut rahapolitiikassaan, koska tätä keskeistä tavoitetta
ei ole saavutettu todellakaan yhtenäkään
vuotena vuoden 1999 jälkeen. Erityisesti viime vuoden osalta
tätä toteutunutta 2,1 prosentin hintakehitystä voidaan
pitää pettymyksenä siksi, että viime
vuonna ei juurikaan erityisiä hintapaineita kohdistunut
euroalueelle. Todellakin viime vuonna tämä ylitys
oli vain 0,1 prosenttiyksikköä, mutta joka tapauksessa
ylitys silloinkin.
Minun mielestäni ongelmana euroalueella on se, että euroalueen
sisäiset inflaatioerot, joskin ne viime vuonna jonkun verran
kaventuivat, ovat edelleen sangen suuret. Meillä on paljon
maita, esimerkiksi Espanja, Kreikka ja Portugali, joissa inflaatio
on noin 3 prosentin tasoa, sitten taas toisena ääripäänä Suomi,
johon ed. Ala-Nissiläkin viittasi, jossa kehitys oli viime
vuonna vain 0,3 prosenttia. Mutta todellakin tämä sisäinen
ero on erittäin suuri. On selvää, että tällaisessa
tilanteessa, jossa inflaatioerot ovat näinkin suuret, on Ekp:n
harjoittaman rahapolitiikan toimivuuden ja vaikuttavuuden kannalta
tilanne varsin hankala. Kaikkia tyydyttävää rahapolitiikkaa
ei voida harjoittaa.
Täällä on viitattu jo siihen, että Ekp
on pitänyt tätä keskeistä ohjauskorkoaan
vuoden 2003 kesästä lähtien 2 prosentissa.
Korkotasohan vaikuttaa tietysti sekä euroalueen inflaatioon
että talouden kasvuvauhtiin, ja ehkä semmoinen
yleinen nyrkkisääntö on: mitä alhaisempi
korko, sitä nopeampaa pitäisi kasvun olla. Kuitenkin
viime aikoina, koska euroalueen kasvu on jäänyt
varsin alhaiseksi ja koska nämä talousnäkymätkään
eivät ole erityisen hyvät, monilta tahoilta, esimerkiksi
Oecd:n taholta on esitetty, että Ekp:n pitäisi
laskea ohjauskorkoaan 0,5 prosenttiyksiköllä. Tähän
Ekp:n piirissä ei ole kuitenkaan lähdetty, vaan
viimeisinkin korkopäätös lähti
siitä, että pysytään 2 prosentissa.
Ekp:n pääjohtaja Jean-Claude Trichet totesikin
tämän korkopäätöksen jälkeen,
ettei korkojen muuttaminen lisäisi vakautta euroalueella.
Näyttääkin siltä, että korkojen
laskua ei ole edessä, mutta enpä usko, että myöskään
tätä ohjauskorkoa tullaan nostamaan ennen ensi
vuotta.
Mitä sitten vielä tulee lyhyesti Suomen tilanteeseen,
niin Suomen taloushan euromaiden joukossa poikkeaa edukseen. Meillä on
ollut alhainen inflaatio, mikä täällä on
jo todettu. Meillä oli kasvu EU-alueen huippua viime vuonna.
Julkinen talouskin on kohtuullisen hyvässä kunnossa. Mutta
se ongelma, mikä meillä mielestäni tänä päivänä on,
on se, että vaikka korkotaso on ollut erittäin
alhaisella tasolla, niin meillä investoinnit eivät
ole lähteneet käyntiin. Ne ovat edelleenkin aivan
liian alhaisella tasolla, mutta tähän me emme
tule saamaan apua Ekp:n rahapolitiikasta. Kyllä nämä asiat
meidän täytyy pystyä hoitamaan ja investoinnit
elvyttämään kotikutoisin keinoin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti tästä Ekp:n
korkopolitiikasta. Minun mielestäni tässä ratkaisevaa
on se, mitä se on ollut suhteessa muihin päävaluuttoihin
ja keskuspankkeihin. Jos Ekp olisi lähtenyt muuttamaan
niitä neljäsosaprosenteilla niin kuin niitä vaatimuksia
esitettiin kerta toisensa jälkeen, niin sillä olisi
ollut eurovaluuttaan hyvin merkittävä vaikutus,
mutta ei välttämättömästi
vähän pitemmällä aikavälillä kuitenkaan
myönteinen suhteessa näihin kilpaileviin valuuttoihin.
Reijo Kallio /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tilannetta Yhdysvalloissa
ja euroalueella ei voida yhdistää. Tilanne on
hyvinkin erilainen. Yhdysvallat talousalueena on huomattavasti homogeenisempi
kuin on euroalue. Euroalueella intressit ovat hyvin erilaiset riippuen
vähän eri maiden tilanteista. Totesin jo siihen,
että inflaatiokehitys eri maiden kesken on hyvin erilaista.
Sama koskee myöskin talouskasvua. Talouskasvu vaihtelee
erittäin paljon euroalueella, ja on selvää,
että ei löydy sellaista rahapolitiikkaa, sellaista
korkotasoa, joka tyydyttäisi kaikkia euromaita samaan aikaan. Siellä täytyy
vaan hakea jonkinlainen kompromissi, ja itse näen pitkälti
näin, että tämä 2 prosenttia
on ollut sellainen, eli euroalueella minun käsittääkseni
ei missään vaiheessa ole sellaista tilannetta,
että me pystyisimme samanlaiseen aktiiviseen korkopolitiikkaan
kuin voidaan tehdä Yhdysvalloissa. Tilanne on tältä osin
todellakin hyvin erilainen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri siitä syystä ei ole ollut
varaa ryhtyä siihen, elikkä jokainen euromaa on
joutunut ottamaan tämän omassa kansallisessa politiikassaan
huomioon. (Ed. Kallion välihuuto) — Joo, me samasta
asiasta puhumme, mutta me katsomme sitä justiinsa toisin
päin.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Sen verran ed. Pulliaisen ei edellisestä vaan
sitä edellisestä ja sitäkin edellisestä puheenvuorosta,
että kun hän korosti tulopolitiikan merkitystä,
niin siinä on kyllä pakko olla samaa mieltä.
Tätä tulopolitiikkaahan, mitä meillä on,
alettiin harrastaa itse asiassa jo 60-luvun lopulla. Sittemmin se koki
kaikenlaisia vaiheita, sisäpoliittisia vaiheita ja sitten
myöskin ulkoisia paineita. Mutta yhtä kaikki se
on ollut aika lailla koossapitävä kokonaisuus
Suomen kansantaloutta ajatellen, ja miksi? Juuri siksi, että pienelle
maalle on tärkeätä, että sen
talouspolitiikka on ennustettavaa, ja tulopolitiikan ansiosta suomalainen
talouspolitiikka on ollut ennustettavaa. Se on merkinnyt sitä,
että yritykset, isot ja pienet, ovat voineet suunnitella tulevaisuuttansa,
ja pitkälle eteen katsova tulevaisuuden suunnittelu on
pienessä maassa a ja o. Vaikka oppirakennelmana pidetäänkin
sitä, että on osattava reagoida nopeasti, niin
se ei ole vastakohta sille, että katsellaan pitkälle
eteenpäin.
Puhemies! Tästä kirjasesta, hiukan yllättäen, luen
yhden kohdan, joka sotii sitä vastaan, mitkä minun
kokemukseni olivat silloin, kun olin itse pankkivaltuuston jäsenenä,
ja se koskee tutkimustoimintaa. Suomen Pankissahan tutkimuksesta
vastaavat pääasiassa tutkimusosasto ja Siirtymätalouksien
tutkimuslaitos. Maantieteellisesti tutkimuksen painopiste on alusta
pitäen ollut Venäjässä, mutta
viime vuosina yhä enemmän myös Kiinassa.
Nyt tämän tutkimustoiminnan laatu on arvioitu
runsas puoli vuotta sitten, viime syksynä, ja hyvin hämmentyneenä luen,
että arvioitsijaryhmä ei kuitenkaan ollut täysin
tyytyväinen (Puhemies koputtaa) julkaistujen ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän puhujaa siirtymään puhujakorokkeelle.
Anteeksi, herra puhemies! — Niin, todellakin tästä Suomen
Pankin tutkimustoiminnasta, jota on yleisesti arvostettu ja joka
on tuottanut paljon hyvää tutkimusta Suomeen,
hiukan yllättyneenä luen, kun täällä sanotaan,
että arvioitsijaryhmä, joka ei ole mitä tahansa — eli
professori Philip Lane Trinity Collegesta Dublinista, tutkimusjohtaja
Loretta Mester Fedistä, sitten suomalainen professori Juuso
Välimäki Helsingin kauppakorkeakoulusta — on
siis tullut siihen tulokseen, että tämä ei
ole ihan kuranttia tavaraa. Mutta sitten tulee se mielenkiintoinen
kohta. Arvioijat kiinnittivät huomiota siihen, että kaikkein
arvostetuimmissa aikakauskirjoissa tutkimuksia ei juuri onnistuttu
julkaisemaan. Nyt minulla vähän syntisesti pyörii
mielessäni, ovatko he tehneet johtopäätöksen
tutkimustuloksista ja tutkimustoiminnasta sen takia, että niitä ei
ole julkaistu kaikkein arvovaltaisimmissa yhteyksissä,
vai onko tässä tutkimustoiminnassa jotain ihan
sisällöllistä vikaa. Tämä on nyt
minun kritiikkini eduskunnan pankkivaltuuston kertomusta kohtaan.
Minusta tämä ansaitsisi vähän
tarkemman analyysin.
Herra puhemies! Kun nyt tänne tulin, niin on toinenkin
seikka, josta kaipaisin hiukan tarkemman selon, ja se on se, että kun
vuoden 2004 aikana Suomesta liikkeeseen laskettu setelistö ja kolikoiden
määrä kasvoi, niin kuin se on edellisinäkin
vuosina kasvanut hyvin ripeästi, noin 25 prosenttia, ja
kun tiedämme, että ylisuuri setelistö,
ylisuuri rahan määrä, käteisen
rahan määrä, sisältää myöskin
riskejä, niin olisi ollut hyvä, jos tätä toimintapolitiikkaa
olisi analysoitu hiukan tarkemmin tässä vihkosessa.
Toki täällä sanotaan, että käteisrahan
määrän kasvu johtuu siitä, että kuluttajien
hallussaan pitämän käteisen määrä on
lisääntynyt selvästi. Se on minusta jotenkin nollatutkimukselta
vaikuttavaa teoretisointia tässä yhteydessä.
Herra puhemies! Se, että tämä kirjanen
on tehty, on hyvä, vielä parempi on se, että se
on tuotu tänne arvioitavaksi. Mutta tässä on
joitakin kohtia, joista nämä pari nyt vain esimerkkinä,
jotka olisivat ehkä ansainneet hiukan perusteellisemman
käsittelyn. Yhtä kaikki, tämä kirja
on kyllä ihan kuranttia tavaraa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Pankkivaltuuston puheenjohtaja ed.
Ala-Nissilä puhui tärkeitä sanoja harmaan
talouden torjunnasta ja mainitsi siinä muun muassa oikeuslaitoksen
resurssitarpeet. Näin lakivaliokunnan puheenjohtajana en
voi olla valaisematta seikkaa muutamalla tosiasialla, kun ed. Ala-Nissilä on kuitenkin
hyvin keskeinen myös hallitusryhmittymien rahakirstun päällä istuva
edustaja.
Nimittäin on aivan totta, että ehkä vielä suurempi
ja huutavampi pula, mistä ed. Pulliainen on paljon puhunut,
on poliisilaitoksessa, mistä ed. Ala-Nissilä niin
ikään puhui. Mutta käytännössä on
kyllä niin, että sekä syyttäjälaitos
että tuomioistuinlaitos kyllä myös kipeästi
tarvitsisivat lisää resursseja, koulutusta ja
kykyä erikoistua talousrikoksiin. Tästä kyvystä erikoistua
puhumme tänään asiassa numero 7 myöhemmin tässä täysistunnossa
ja uudessa käräjäoikeuslaissa.
Käytännössä se, että me
voimme jatkossa antaa muodostua erityisiä jaostoja, jotka
erikoistuisivat tiettyihin aloihin, oli sitten kyse perheoikeudesta
taikka talousrikollisuudesta, edellyttää sitä,
että meillä olisi varaa kouluttaa istuvia tuomareita
ja syyttäjälaitosta aivan eri mittakaavassa kuin
siihen tällä hetkellä on mahdollisuuksia. Kysymys
on siitä, että oikeusministeriön hallinnonalan
kokonaismäärärahat ovat äärimmäisen pienet,
ja kun hallitus on sitonut kätensä aivan vastuuttomalla
tavalla oikeusministeriön osalta näihin raameihin,
vaikka puhutaan kokonaisuudessa hyvin pienistä summista,
tässä nollasummapelissä oikeusministeriö ei,
vaikka varmasti on kaikkensa tehnyt, tosiasiallisesti pysty järjestämään
tätä koulutusta ja erikoistumista ja sitä kautta
auttamaan siinä, että harmaata taloutta ja talousrikollisuutta
vielä asiantuntevammin, paremmin, nopeammin ja keskitetymmin
hoidettaisiin tuomioistuimissa. Kovasti arvostaisimme, jos tähän
tosiasiaan myös jatkossa saadaan pankkivaltuuston arvioissa
konkreettisempaa apua.
Se, mitä kuitenkin lakivaliokuntakin osaltaan yrittää tehdä,
tulee paitsi tänään myöhemmin esille,
niin myös meillä kesken olevassa rikosprosessin
muutosesityksessä, jossa on ajateltu — toivottavasti
me löydämme siihen oikeuspoliittisesti ja oikeusturvan
kannalta hyväksyttävän ratkaisumallin — mahdollistaa,
että talousrikostutkijat voisivat jättää niin
sanottuja rönsyjä tutkimatta, että löytyisi
keino siihen, että kun pääjuoni ja isot
rikolliset on saatu kiinni tai riittävää näyttöä tutkinnassa,
niin sitten tutkijoilla olisi laillinen oikeus jossain vaiheessa
lopettaa tutkinta ja viedä asia käräjille.
Tällä hetkellä me olemme vankina myös
sen tarkan legalistisen periaatteen kanssa, että tutkijat
joutuvat tutkimaan hyvin paljon, ja se on osasyy näiden
juttujen viivästymiseen ja siihen, että tällä valtavalla,
todennäköisesti hyvin merkittävällä rikollisuuden
alalla ei ole saatu vielä niin paljon tuomioita eikä tietystikään
rikoshyötyjä takaisin valtiolle kuin siinä muun
muassa ed. Pulliaisen arvioiden mukaan on todennäköisesti
saatavissa.
Sitten, arvoisa puhemies, toiseen seikkaan. Kun ed. Ala-Nissilä puhui
asuntolainoituksesta ja siihen liittyvistä riskeistä ja
siitä, miten pankkivaltuutetut ovat asiaa arvioineet, niin
muutama huomio Suomen Pankin pääjohtajan Liikasen varsin
tuoreesta puheenvuorosta tässä asiassa.
Hän kiinnitti huomiota ja aika tyytyväisin
sanakääntein sanoi muistaakseni jotenkin niin,
että noin 70 prosentissa lainakannasta pankit ovat vaatineet
lainanottajilta suunnitelmaa B, varautumista nousevaan korkokantaan
tai muuttuvaan tulotilanteeseen. Minusta kyllä kuulostaa
aika hälyttävältä, jos kuitenkin
noin 30 prosenttia — en ole ihan varma näistä luvuista — on
ilman tätä suunnitelmaa B. Varmasti tässä pankkien
kanssa tehtävässä yhteistyössä ja
tarkastustoiminnassa on jatkossa oltava tarkempi siitä,
menemättä liikaa spekuloimaan siitä,
onko meillä kupla hintamarkkinoilla esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla. Asuntojen
myyntiajat viittaisivat ehkä siihen, että jonkinlaista
turbulenssia asuntomarkkinoilla on. On joka tapauksessa selvää,
oltiin mitä mieltä tahansa siitä, voivatko
hinnat jossain määrin tulla alas yllättäenkin,
että täytyy olla, kun korkotaso on näin
matala, aivan pääsääntö,
että perheiltä, jotka nykyään
ottavat aivan järkyttävän isoja asuntolainoja,
vaaditaan jo siinä lainanottotilanteessa realistista suunnitelmaa
siltä varalta, jos korot nousevat. Toivon, että pankkivaltuusto aktivoituu
tässä asiassa.
Samaisessa puheessaan pääjohtaja Liikanen myös
kiinnitti huomiota siihen, tosin asiaa sen kummemmin tarkentamatta,
että meidän kaavoitusprosessiamme pitäisi
nopeuttaa, ja katsoi, että siinä on yksi asuntojen
hintoihin tietysti vaikuttava seikka. Haluaisin kiinnittää huomiota
siihen, että nykyinen hallitus on erillisen iltakoulun
kautensa alkuvaiheessa pitänyt tästä asiasta.
Siellä on käsitelty oikeusministeriön
varta vasten tekemää tutkimusta kaavoituksen nopeuttamisesta,
ja yllättäen iltakoulukin keskustajohtoisesti
pääministeri Vanhasen johdolla päätyi
siihen, että oikeusministeriön selvitys on oikeassa.
Meidän kaavoituksemme pullonkaula on hallinto-oikeuksista
puuttuvat alle kymmenen tuomarin virkaa, ei sen kummempi.
Silloin jos oikeasti huolestutaan asuntojen lainoituksesta,
mahdollisesta kuplasta hintamarkkinoilla, olisi hyvä, että pureuduttaisiin
tarjontaan ja hintoihin tosiasiallisesti vaikuttaviin syihin ja siinä yhteydessä myös
tähän käsittämättömään tabuun,
että Suomessa kasvupaikkakunnilla valmiin kaavoitetun tontin
päällä istuminen on erittäin
kannattava sijoitus. Pääkaupunkiseudulla, kun
valmiin kiinteistön, jossa on kunnallistekniikka valmiina
ja rakennusoikeus, kaikki valmiina, tyhjän tontin päällä olet
istunut, niin arvonnousu on ollut viime vuosina 15—17 prosenttia
joka vuosi. Käytännössä esimerkiksi
Ytv-alueella on tämmöisiä valmiita tontteja
noin 40 000 ihmiselle täysin tyhjinä,
toiselle mokomalle 40 000 ihmiselle on tehottomasti rakennetuilla
tonteilla. On aivan käsittämätöntä,
jos Suomen Pankin johdonkin kannalta ajatellaan, että on
saatava lisää tonttitarjontaa, että ei
katsota tätä olemassa olevaa, yhteiskunnan toimin
aikaansaatua valmista tonttireserviä. Toivoisin, että jos pankkivaltuutetut
pääjohtajankin puheen innoittamina paneutuvat
seuraavalla kerralla tähän asiaan, he katsoisivat
kansainvälisiä esimerkkejä. Näin
edullista valmiin tonttimaan päällä istumisen
tarjousta ei tee mikään muu Pohjoismaa, eivät
järjestäytyneet Oecd-maat. Jopa yhdysvaltalaiset
asiantuntijat ovat pitäneet järjestelyä outona.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Puhemies! Tässä oli erittäin hyviä puheenvuoroja
ja hyviä evästyksiä paitsi tietysti pankkivaltuustolle
niin erityisesti talousvaliokunnalle, joka nyt alkaa käsitellä tätä kertomusta.
Todella meidän on varmaan Suomessakin syytä kyllä enempi
keskustella eräiden euromaiden talouksista. Viittaan nyt
suoraan Italiaan, mihin oikein ollaan menossa, mitä se
merkitsee.
Puhemies! Yhdyn siihen, että tulopoliittinen ratkaisu
luo todella vakautta, mikä on tärkeätä, niin
kuin hyvä julkistalouden tilannekin luo nyt vakautta Suomen
talouteen. Me tarvitsemme myös dynamiikkaa ilman muuta,
ja sitähän toki veropolitiikalla ja rakenneuudistuksilla
pitää tehdä. Tämä viimeinen
tupo loi vakautta, mutta sitä voisi luonnehtia hieman vanhakantaiseksi
kyllä vielä sisällöltään.
Puhemies! Sitten ihan omana puheenvuorona haluan todeta vielä sen,
että Suomen Pankkia koskeva lainsäädäntö on
tietyllä tavalla jäädytetty. Kun se vedettiin
täältä eduskunnasta pois, niin ei ole
mitään esityksiä tullut. Silloin päätettiin myös
kerätä sellaisia teknisiä asioita, jotka
pitäisi hoitaa koskien lakia Suomen Pankista. Myöskin
tietysti tämä johtokunnan nimitysmenettely on
asia, joka jossain vaiheessa nousee esille. Pääjohtajan
osaltahan tämä on hyvä menettely, että presidentti
nimittää, mutta muiden johtokunnan jäsenten
tehtävien osalta, jotka ovat hyvin operationaalisia, tämä nykyinen
menettely on liian raskas. Kun on sanottu, että on joku
linnarauha tasavallan presidentin oikeuksien osalta, minusta se ei
voi koskea kyllä näitä Suomen Pankin
johtokunnan jäseniä pääjohtajaa
lukuun ottamatta vaan tältä osin on syytä kyllä tämän
eduskunnan aikana lainsäädäntöä muuttaa.
Olen varma siitä, että hyvä pankkivaltuusto
osaa näissä muuttuneissa oloissa kyllä nimitykset
sillä tavalla tehdä. Ei ole enää mistään
mandaattiajattelusta kysymys, vaan nimitykset kyllä voidaan
hoitaa eikä tarvita tällaista ylimääräistä raskasta
menettelyä, eikä Suomessa voi olla lainsäädäntö missään
jäädytystilassa tältäkään
osin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan kommenttina ed. Kekkoselle, kun hän
oli poiminut tuolta kertomuksesta Suomen Pankin tutkimusryhmien
evaluoinnin tuloksen ja siellä oli päädytty
havaintoon, että kaikkein arvokkaimpiin tutkimussarjoihin
ei ole juttuja oikein saatu. Arvoisa ed. Kekkonen, nyt on tiedemaailmassa
todella olemassa semmoinen gradeeraussysteemi, että nämä julkaisufoorumit
on luokiteltu tietyillä kriteereillä tämmöisiin
arvoluokkiin, ja kaikkein turvallisinta evaluointeja suorittaville
tahoille on se, että katsotaan, kuinka paljon näihin
oikein kovan arviointimenetelmän vaativiin sarjoihin on
saatu juttuja läpi. Silloin ei oteta mitään
riskiä omassa arvioinnissa sen takia, että se
riski on siirretty toisille.
Antero Kekkonen /sd:
Puhemies! Ed. Pulliainen puhui asiaa tässäkin
kohdassa. Kun itse aikoinaan ajauduin toimittajan tehtäviin,
minulla oli kriteeri, että saisi juttunsa Suomen Kuvalehteen,
ja sitten kun se onnistui, vaihdoin alaa.
Arvoisa puhemies! Ed. Brax puuttui asiaan, joka jäi
valitettavan vähälle huomiolle tässä keskustelulle
muuten, ja se on asuntomarkkinakysymys. En voi sille mitään,
että kun lukee asuntomarkkinoita koskevia juttuja, niin
hiukan kylmää, ilman että sitä osaisi
itsellensä edes perustella, mutta ei voi sille mitään,
että mieleen tulevat ajat 15 vuoden takaa. Tässä on
jotain hyvin saman kaltaista, vaikka toki paljon erilaistakin. Mutta
siinä keskusteluilmapiirissä, joka tällä hetkellä pyörii
asuntojen ympärillä, on jotain samaa kuin oli
noina surullisina vuosina. Myönnetään, että maailma
on muuttunut siitä ja me olemme kiinni eurooppalaisittain
yhteyksissä, joita tuolloin ei ollut. Mutta siitä huolimatta
olen sitä mieltä, että tässäkin
talossa on kyllä syytä pitää kupeet
vyötettyinä aina silloin, kun ruvetaan puhumaan
asumisesta ja sen kustannuksista.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kekkonen puuttuikin jo tähän
samaan asiaan, jonka meinasin tuoda esille. Kutina on sellainen, että joko
tämä jatkuu vakaana ja tämä asuntomarkkinatilanne
hallitaan tai sitten tilanne johtaa vähän saman
tyyppiseen ilmiöön kuin silloin, kun noususuhdanteesta
pudottiin alas. Mutta tässäkin kertomuksessa kerrotaan
ja myös asiantuntijat vakuuttavat, että tällä hetkellä niin
pahaan tilanteeseen ei jouduttaisi vaan vakuudet ovat varmemmalla
pohjalla ja kantokykyä on mitoitettu, aivan niin kuin ed.
Brax täällä kertoi, jo lainan saantivaiheessa
vähän toisella tavalla, niin että se mahdollistaa
myöskin sen, että jos korkotaso nousee prosentin
kaksi ylöspäin, niin perhe vielä pystyy
vastaamaan seuraamuksista.
Ed. Brax nosti myöskin vahvasti esille harmaan talouden
osuuden, tutkintaresurssit ja syyttäjien ja tuomioistuimen
resurssit. Yhdyn kaikkeen, mitä hän äsken
sanoi. Sen verran totean, kun tiedän käytännöstä,
että tämän päivän esitutkinta
tutkinnanjohtajan ja syyttäjän välillä on johtanut
jo siihen, että näitä rönsyjä leikataan.
En tiedä, onko se näin laillisella pohjalla, mutta
käytännön elämä on
johtanut jo siihen, että pienet talousrikokset jätetään
kokonaan tutkimatta, katkaistaan kylmän rauhallisesti syyttäjän
harkinnan mukaisesti esitutkinta jostakin paikasta pois ja sen jälkeen
laitetaan asia eteenpäin.
Meillä on vain yksi merkittävä probleema:
Sitten kun se tutkintapari on saanut metrin tehtyä, ehkä puoli
vuotta tai vuoden, hyvää tutkintatyötä talousrikollisuuden
eteen ja kun tämä materiaali toimitetaan sitten
aikanaan syyttäjälle, niin valitettavan usein
on edelleen tilanne, että näyttö puuttuu
ja vuoden (Puhemies koputtaa) työ menee hukkaan ja rikosta
ei saada näytettyä. Taustana toisella puolella
on vielä etevämmät juristit.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ollut ja tulen olemaan aivan samaa mieltä,
mitä tässä ed. Brax ja ed. Kekkonen puhuivat.
Tämä on ja tulee olemaan iso ongelma.
Keskustelu päättyy.