7) Hallituksen esitys laiksi käräjäoikeuslain muuttamisesta
Tuija Brax /vihr (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsillä on hallituksen
esitys laiksi käräjäoikeuslain muuttamisesta,
jossa yhtäältä mahdollistetaan olemassa
olevien käräjäoikeuksien yhdistäminen
silloin, jos oikeusministeriö jatkossa sen välttämättömäksi
taikka erittäin perustelluksi katsoo, tehdään
se helpommaksi muun muassa niin, että voidaan katsoa toisin
kuin nyt tähän asti on tehty, että on
käytännössä yhdistetty käräjäoikeuksia
vain silloin, jos jonkun yhdistettävän käräjäoikeuden
laamanni on jäänyt eläkkeelle. Tässä laissa
mahdollistetaan se, että tilapäisesti yhdistetyissä käräjäoikeuksissa
voi olla kaksikin laamannia, joista sitten toinen tämän
lain nojalla voi olla se johtava laamanni.
Käytännössä on odotettavissa,
että viiden seuraavan vuoden aikana periaatteessa, jos
tuomarit olisivat niin kuin muut ihmiset ja jäisivät
eläkkeelle silloin, kun se on mahdollista, eli noin kuudenkymmenen
iässä, 60:stä jopa 80 prosenttiin laamanneista
voi lähteä eläkkeelle. Mutta tuomarit
ja varsinkin nämä laamanniukkotuomarit ja nykyään
naisetkin tuppaavat olemaan kovin työintoista väkeä ja
sitkeitä, päteviä, osaavia ihmisiä,
ja monet merkit viittaavat siihen, että he tulevat olemaan
yksi johtava joukko tässä yhteiskunnassa, kun
puhutaan työelämässä jatkamisesta
yli sallitun eläkeiän. Mutta siis tämä mahdollistaa
sen, että jatkossa, jos on tarvetta, pystytään silloinkin
yhdistämään, vaikka laamannit eivät jäisikään
eläkkeelle, mikä tietysti on järkevää. Jokainen
meistä varmasti ymmärtää, että se
ei voi olla se loogisin peruste yhdistää toimivia
yksiköitä, missä sattuu johtaja olemaan
jäämässä eläkkeelle.
Käytännössä toinen hyvin
tärkeä seikka — joka liittyy äskenkin
käsittelemäämme asiaan — on
se, että lakivaliokunta on jo pitkään,
useissa lausunnoissaan, ollut sitä mieltä, että maailma
on muuttunut niin monimutkaiseksi, että myös tuomioistuinten
pitää jatkossa pystyä erikoistumaan.
Yksittäisten tuomarien pitää voida saada koulutusta
tietyille aloille, syventyä sen alan osaajiksi, ja pitää olla
mahdollista myös organisoida käräjäoikeuksien
työ erillisiksi jaostoiksi, jotka voivat erikoistua asioihin.
Käytännössä tämä on
onnistunutkin jossain määrin jo nykyiselläkin
lainsäädännöllä: isoissa
käräjäoikeuksissa, esimerkiksi Helsingissä,
tunnetaan jo hyvin pitkälle erikoistuneita osastoja. Mutta
nyt on mahdollista siis erikseen perustaa jaostoja joko asiaperustein
tai — luotan, että ed. Thors tulee myöhemmin
puhumaan tästä lisääkin — myös kielellisten
oikeuksien toteuttamiseksi. Jatkossa on mahdollista perustaa jaostoja,
jotka toimivat alueen vähemmistökielellä.
Tässä esityksessä, lakivaliokunnan
tarkemmin sitä muuttaen, muutetaan jossain määrin, tehdään
pari pientä viittausta kielilakiin, ja tarkemmin säädetään
sitten tässä käräjäoikeuslaissa
niistä erillisistä kielikriteereistä,
mitä silloin on noudatettava, kun on perustettu jaosto
kielellisten oikeuksien turvaamiseksi vähemmistökielelle
eli joko vähemmistökielen asemassa olevalle ruotsille
tai joillakin alueilla mahdollisesti suomen kielelle.
Varmasti on niin, sitä on jo tapahtunut, että juuri
tämän erikoistumistarpeen vuoksi, tarpeen saada
riittävän toimivia yksiköitä,
ja siksi, että siellä pystytään
löytämään jokaiseen juttuun
asiantuntevia tuomareita ja järjestelemään
tuomioistuimen toimintaa ja tekemään myös
tuomioistuimet houkutteleviksi työpaikoiksi hyville juristeille,
on jatkossakin tarvetta yhdistää käräjäoikeuksia,
mutta lakivaliokunta mietinnössään korostaa,
että tälle on myös vaihtoehto. Esimerkiksi
Rovaniemeltä löytyy hyvä esimerkki siitä — itse
asiassa Kemijärveltäkin, mistä tarkemmin kerrotaan
täällä mietinnössä — miten
ennen kaikkea yhteistyötä tiivistämällä,
mobiililla toiminnalla, jossa tuomarit ovat liikkuneet asiakkaiden
luo, käsitelleet juttuja toisillakin paikkakunnilla, on
voitu pitää hyvä alueellinen palvelutasapaino
yhdistämättä eri käräjäoikeuksia
lisäämällä käräjäoikeuksien
yhteistyötä. Lakivaliokunta haluaakin korostaa,
että oleellisinta on, että taataan tuomioistuimen
kyky erikoistua, hoitaa tehtäväänsä laadukkaasti,
tehokkaasti. Siinä, valitseeko oikeusministeriö jatkossa
yhdistämisen vai tämän yhteistyön,
on paljon harkittavaa. Valiokunta erikseen korostaa sitä,
että näiden palveluiden on jatkossakin oltava
saatavissa kohtuullisella etäisyydellä, mikä puhuisi
silloin tämän yhteistyövaihtoehdon puolesta.
Oikeastaan tästä yhdistymisasiasta vielä semmoinen
seikka, että kun valiokunta on toisessa yhteydessä omana
asianaan käsitellyt lapsiriitoja, avioeroja, kansainvälisiä lapsikaappausasioihin
liittyviä lapsiasioiden käsittelyasioita, niin olemme
saaneet myös oikeusministeriöltä nyt vastauksen
muutamiin kriittisiin kysymyksiimme. Sekä meidän
kysymyksestämme että oikeusministeriön
vastauksesta käy ilmi, että tämä koulutuksen
ja erikoistumisen tarve lapsiasioissa on merkittävä ja
tarvitaan myös selvästi lisää resursseja
kouluttaa sosiaaliviranomaisia siinä työssä, jolla
heidän pitäisi pystyä palvelemaan tuomioistuimia
ja ajamaan lapsen etua. Mutta että sosiaaliviranomaiset
pystyisivät palvelemaan paremmin, niin näyttää olevan
niin, että sitäkin aikaisemmin pitää kouluttaa
tuomarit kysymään riittävän
tarkkoja ja yksityiskohtaisia kysymyksiä, vaatimaan riittävän
rajattuja selvityksiä sosiaaliviranomaisilta. Ja koko tämä vyyhti
vaatii rahaa.
Vuosisadan aikana kohta Suomen eduskunnassa, ei vielä tässä rakennuksessa
sataa vuotta, on kuultu varmasti satojatuhansia puheita siitä, kuinka
omalle alalle tarvitaan lisää rahaa. Mutta, hyvät
kollegat, pyydän, että katsotte budjettikirjaa
ja sitä, kuinka naurettavan, tai itkettävän, marginaalinen
osuus valtion rahoista menee oikeusasioiden hoitoon ja kuinka mahdotonta
niin pienissä määrärahoissa
on enää liikkua sen annetun summan sisällä,
kun tarpeet globalisaation vuoksi koko ajan vaikeammiksi ja monimuotoisemmiksi
muuttuvista riidoista johtuen oikeushallinnon alalla koulutukseen
ja lisäresursseihin ovat olemassa, puhumattakaan sitten
vankeinhoidosta, josta valiokunta tulee erikseen teitä näillä näkymin
syyskauden alussa informoimaan. Tulemme saamaan valmiiksi vankeushoitopaketin,
josta näillä näkymin puuttuu valtavasti
rahaa.
Astrid Thors /r:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Haluan kiittää valiokunnan
puheenjohtajaa tästä hyvästä esittelystä valiokunnan
verrattain laajan yksimielisyyden saavuttaneesta mietinnöstä.
Niin kuin hän sanoi, tämä on laki, joka toivottavasti
mahdollistaa esimerkiksi käräjäoikeuksien
yhdistymisen, mutta ei pakota siihen.
Utskottet betonar, som ledamot Tuija Brax sade, att det finns
två alternativ som man kan ta till för att se
till att medborgarna får den rättsliga service
som de behöver — antingen en sammanslagning eller
samarbetsstrategier. Vi konstaterade ju också att det är
viktigt att domstolarna finns på ett skäligt avstånd
från medborgarna och snarare så, att domarna reser än
att befolkningen reser.
On oikeampaa, että tuomarit vähän
reissaavat, kuin se, että palvelut ovat kaukana kansalaisista.
Jonkin verran ovat herättäneet keskustelua nämä uudet
jaostot, jotka asetettaisiin niin, että turvattaisiin kielellisiä oikeuksia.
Se on herättänyt keskustelua pitkään
juristikunnan keskuudessa ja myöskin valiokunnassa. (Ed.
Ala-Nissilä: Vaikuttaako se tuomioon, kummalla kielellä se tulee?) — Toivottavasti
ei vaikuta. Tämä on juuri se juttu, mutta joskus
on aika vaikeitakin asioita, jos ei hallitse kieltä, ei
kansalainen eikä tuomari.
Det att det har väckt diskussion handlar ju bland
annat om att en och annan är rädd för
att den här lagstiftningen kommer att användas
bara för att slå ihop mindre tingsrätter
med svenska som så kallat arbetsspråk. Det är å ena
sidan rädslan, å andra sidan hoppet att man kommer
att använda den för att förbättra
till exempel tillgången till rättegång
på svenska främst i huvudstadsnejden och därmed
få ett bättre rättsskydd. Jag hoppas
att den kommer att används i huvudstadsnejden för
att förbättra och skapa enheter där man kan
behandla saker och ting också på svenska.
Min erfarenhet är också — här
får jag väl hänvisa till den som före
detta notarie i Pargas domsaga — att vi där de
facto hade en stark förmåga att föra
målen på bägge språken fastän
vårt huvudspråk var svenska. Vi hade den starka
förmågan.
Valiokuntakäsittelyssä tuli vielä esiin
muutama tarve säätää tarkemmin
sitä, miten nämä kielelliset jaostot
toimivat, jotta hallituksen tavoite toteutuisi. Siitä oli
jonkin verran keskustelua. Mielestäni se ratkaisu, johon
sitten valiokunta päätyi, on kohtuullinen siinä mielessä kuin
puheenjohtaja Brax esitti, että viitataan kielilaissa, mutta
sitten tarkemmat säännökset tehdään
itse käräjäoikeuslaissa ja todetaan,
mikä on näissä yhteyksissä,
näissä jaostoissa se käsittelykieli.
Det är alltså en tillfredsställande
lösning som utskottet stannar för när
man gör preciseringar i tingsrättslagen om hur
avdelningarna skall handlägga och verka om det finns en
sådan här särskild språklig
avdelning.
Sammanfattningsvis vill jag konstatera och ännu betona
att jag hoppas att den här lagstiftningen används
på ett rätt sätt så, att de
språkliga rättigheterna inte blir sämre
och att den kan förverkliga de grundlagsenliga rättigheterna
som vi har. Därför tycker jag också att
det är viktigt att utskottet hänvisar till att
grundlagens 122 § skall respekteras.
Toivottavasti tätä käytetään
todellakin oikealla tavalla, niin että kielellisiä oikeuksia
voidaan toteuttaa paremmin, eikä käytetä sellaisella
tavalla, jota jotkut epäilijät ovat esittäneet.
Ja voin vain todeta mietintöön liitetystä vastalauseesta, että jos
vastalauseen tekijä itse olisi perehtynyt tarkemmin asiaan,
niin en usko, että hän olisi itse laatinut sen
sillä tavalla.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Thors otti esille hyvin olennaisen kohdan,
kun hän mainitsi, että olisi hyvä, että välillä tuomaritkin
liikkuisivat eivätkä pelkästään
asiakkaat ja alemman tason työntekijät. Tämä linjavikahan on
ollut koko sen ajan vallalla, kun Johannes Koskinen on toiminut
oikeusministerinä. Se on ollut johdonmukainen linja, että aina
kun laamanni jää eläkkeelle, niin käräjäoikeus
lopetetaan. Meiltä Vammalasta se lopetettiin jo muutama
vuosi sitten, ja tuloksena on se, että toistakymmentä henkilöä käy
tänä päivänä Vammalasta
Tampereella töissä, tilat ovat tyhjänä,
mutta valtio maksaa niistä kyllä edelleen vuokraa.
Ihmettelen, mitä säästöjä siinä on
saavutettu ja miten siinä on kansalaisten palvelua jo parannettu. Luultavasti
ei ole kumpaakaan saatu aikaan.
Samaan aikaan, kun puhutaan alueellistamisesta ja siitä,
että siirrettäisiin työpaikkoja täältä pääkaupungista
maakuntaan, tosiasiassa kehitys on kulkenut aivan päinvastaiseen
suuntaan eli näistä seutukuntakeskuksista on siirretty
työpaikkoja maakuntakeskuksiin. Tämä sama
koskee myöskin sitten kihlakuntien yhteydessä toimivia
syyttäjäosastoja jne. Se on todella huomattava
linjaus, jos tässä annetaan sellainen viesti, että käräjäoikeuksien
osalta olisi syytä jatkossa pidättyä näistä tai
ainakin hyvin tarkkaan tutkia, ennen kuin yhdistämisiä tehdään,
ja yrittää etsiä ensin muita keinoja.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Herra puhemies! Ed. Satonen puhuu harvoin, mutta hyvin, niin
kuin nytkin. Olen samaa mieltä, että todella on
ongelma, jos näistä seutukuntakeskuksista valtio
kovin laajalti valtion palveluista vetäytyy, kuten käräjäoikeuspalveluissa.
On tosiaan sellaisia ratkaisuja, että ihmiset, asiakkaat
ja pienipalkkainen kansliahenkilökunta, laitetaan pyörille,
jotta kaksi tuomaria voi istua paikallaan niin kuin tatit siellä maakunnan
pääkaupunkikeskuksessa. Ei se välttämättä ole
taloudellisesti ja muutenkaan edullisinta.
Oman seutukuntani käräjäoikeutta
ministeri Koskinen esittää siirrettäväksi
toiseen lääniin, toiseen maakuntaan, maakuntarajan
yli, vastoin maakuntajakolain henkeä ja ehkä kirjaintakin. Jos
sitten tapahtuu yhdistyminen, totta kai käräjäoikeus
haluaisi mennä tässä tapauksessa Turkuun,
jossa on erityisosaamista ja johon kaikki asiasyyt puoltavat sitä menemään.
Eli tässä saattaa tulla, jos nämä menevät
kovin ministerikeskeisiksi, jopa tämmöistä,
rohkenen sanoa, kotiin päin vetämistä,
mikä näihin ei ollenkaan sovellu. Kyllä tässä pitää myöskin
käräjäoikeuskuntia sitten kuulla, jos
tehdään ratkaisuja, mutta lähtökohtaisesti
kyllä minusta, vaikka taloudelliset syyt puoltavat — eivät
välttämättä aina puolla — näiden
käräjäoikeuksien lakkauttamista, pitää katsoa
myöskin ratkaisuja asiakasnäkökulmasta ja
ehkä myöskin sen kansliahenkilökunnan
näkökulmasta eikä vaan näitten
kahden laamannin näkökulmasta. Ymmärrän,
että tämä näkökulma
lakivaliokunnassa on ollut, jossa tämä on ollut
esilläkin, ja se on hyvä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin vielä yksi
tarkennus tai korjaus. Ed. Ala-Nissilä kävi kysymässä tätä,
ja ilmeisesti olin sanonut epäselvästi käräjäoikeuden
tuomiopiireistä: siis jatkossakin se asia valmistellaan
oikeusministeriössä, mutta toki siitä annetaan
jatkossakin valtioneuvoston asetuksella viimeinen päätös.
Mutta asiaa siis ei tuoda tänne eduskuntaan, mikä oli
ollut muutamissa ajatuksissa esillä, koska sitä aluepoliittista
riitelyä ei kestä kukaan. Sen sijaan yksinomaan
oikeusministeriön päätöksellä voidaan
perustaa jatkossa näitä jaostoja.
Sitten korrektiuden nimissä on varmasti syytä myös
kertoa, että mietintöön sisältyy
yksi, ed. Soinin, vastalause, sen unohdin kertoa.
Ja vielä tähän kielikeskusteluun
ehkä sen verran valiokunnan aiemmista yhteyksistä kerrottakoon,
että toistaiseksi kukaan ei virallisesti ole suostunut
sanomaan, mikä on oikeasti se palkkasumma, joka pitäisi
olla todellisella kielilisällä, että hyvästä toisesta
kotimaisesta, jossakin tilanteessa lähes täydellisestä toisestakin
kotimaisesta, kielestä oikeasti suostuttaisiin maksamaan, että turvattaisiin
myös kaksikielisillä alueilla, jonne tämmöistä jaostoa
ei perusteta, käytännössä kielelliset
oikeudet. Kun täällä ed. Ala-Nissilä huuteli
ed. Thorsin puheen väliin, että vaikuttaako se
tuomioon, mikä kieli on, niin ei tietystikään
varmaan tuomioon niin paljon, ellei se ole sitten johtanut väärinymmärryksiin
prosessin kannalta. Kyllä meidän jokaisen täytyy
ymmärtää, että on tilanteita,
joissa on aivan keskeistä, että oikeussalissa
puhutaan todella hyvin ellei täydellisesti sitä kieltä tai
monesti molempia kieliä, koska osa todistajista saattaa
olla äidinkieleltään suomenkielisiä ja
osa todistajista ruotsinkielisiä. Meidän täytyisi
löytää rahat myös ylimääräiseen
kielilisään tuomareille, jotka hallitsevat molemmat
kotimaiset erittäin hyvin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä tuomioistuimen jalkautumisesta.
Ainakin Vaasan hovioikeudesta ja Rovaniemen hovioikeudesta niillä käynneillä,
joilla lakivaliokuntakin on käynyt tutustumassa, on hyvin
myönteistä kokemusta. Vaasan hovioikeus saattaa
olla pari kolmekin päivää jollakin paikkakunnalla,
jos on suurempi juttusarja, ja nimenomaan jalkautuvat tuomarit ja
koko oikeus hoitamaan asioita lähemmäksi ihmistä.
Minä olen vähän skeptinen vain tätä kehityksen
jarruttamista kohtaan. Muistan tämän hallituksen
aloittaneen toimintansa siten, että kun pääministerinä oli
Anneli Jäätteenmäki, niin luultavasti
aivan samalla viikolla hänkin itse kokeneena juristina
joutui toteamaan, että Lapuan käräjäoikeus
lakkautettiin tämän hallituksen aikana. Sama paikkakunta,
mistä silloinen pääministeri on kotoisin.
Minun mielestäni se osoittaa aika kovalla tavalla vaan,
minkälaiset voimat liikkuvat kuitenkin taustalla, kun käräjäoikeuksia
lakkautetaan. Erityisen kova vimma muuten, ed. Ala-Nissilä,
tähän lakkauttamisintoon on ollut tällä vaalikaudella,
ja sitä hieman ihmettelen, eikö keskustan ääni
kuulu nyt ollenkaan siellä hallituksen sisällä,
ja demarit vievät tätä omaa keskittämispolitiikkaansa
eteenpäin. Tämä sama politiikka näkyy
myöskin kihlakuntajaossa, ja nyt ovat eriytyneet hyvin
voimakkaasti nämä näkökannat,
kun on käyty keskustelua ihan viime kuukausienkin aikana.
Astrid Thors /r:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää valiokunnan
puheenjohtajaa siitä, että hän otti esiin
myöskin kielilisäasian, koska se, mikä on
herättänyt paljon ihmetystä, on epäjohdonmukaisuus,
joka on oikeusministeriön hallinnonalalla. Jossainpäin
kielilisä on ja jossainpäin sitä ei ole
ja vähän ilmeisesti riippuen siitä, missä vaiheessa
palkkaussysteemiä on uudistettu. Siinä mielessä huomaan,
että tässäkin asiassa valiokunnan puheenjohtaja
tuntee oman kenttänsä hyvin, koska on ollut aika
vilkastakin keskustelua tästä asiasta.
Jag är mycket glad för att också ordförande Brax
tog upp den här frågan om domarnas språktillägg,
för det verkar som om man vid förnyandet av avlöningssystemet
inom justitieministeriets förvaltningsområde inte
genomfört de här reformerna riktigt konsekvent.
En del inom det området har det, andra har det inte.
Men framför allt hoppas jag att de nya tingsrätterna
och tingsrättssystemen skall vara sådana arbetsplatser
som lockar unga jurister att börja jobba där.
Det tror jag är viktigt, och jag tror också att
en närmare koppling som man i vissa juridiska fakulteter
har haft till själva domstolsarbetet har varit oerhört
viktigt för att göra unga språkkunniga
jurister intresserade av domstolsområdet. Jag hoppas att
det skall kunna fortsätta i nära samarbete mellan
universiten och domstolarna.
Yleiskeskustelu päättyy.