8) Hallituksen esitys laiksi Koulutusrahastosta annetun lain
muuttamisesta
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan muotoilun jälkeen koulutusrahastolain
5 § kuuluu seuraavasti: ammattitutkintostipendin myöntämisen edellytyksenä on,
että henkilö ei ole täyttänyt
64 vuotta ja on ollut työ- tai virkasuhteessa suomalaiseen
työnantajaan viisi vuotta ennen tutkinnon suorittamista.
Pykälän muotoilu on kummallinen. Miksi ammattitutkintostipendiä ei
voisi saada suomalainen työntekijä, joka on ollut työ- tai
virkasuhteessa ulkomaiseen työnantajaan? Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta ehdottaa lausumaa, jonka mukaan eduskunta
edellyttää, että hallitus selvittää mahdollisuudet
laajentaa ammattitutkintostipendijärjestelmää siten,
että päätoimisena yrittäjänä toimiminen
lasketaan mukaan vaadittavaan työhistoriaan.
Arvoisa puhemies! Miksi lausuma, koska pykälä olisi
ollut valiokunnan muutettavissa? En ymmärrä, että henkilö,
joka on yrittäjä tai toiminut yrittäjänä ja
on ollut myös osan määräajasta työ-
tai virkasuhteessa, ei saisi ammattitutkintostipendiä.
Valiokunta esittää siis hyväksyttäväksi
lakia, joka syrjii yrittäjien ammattikuntaa. On paljon
puhuttu yritysvaikutusten arvioinnista. Tässä tapauksessa
se olisi ollut jälleen kerran paikallaan. Kyse ei ole rahallisesti
suuresta asiasta vaan periaatteesta.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä 46/2005
ehdotetaan muutettavaksi koulutusrahastosta annettua lakia. Ammattitutkintostipendin
myöntämisen edellytyksiä muutetaan siten,
että 30 vuoden alaikäraja poistetaan ja ammattitutkintostipendi
voidaan myöntää henkilölle,
joka ei ole täyttänyt 64 vuotta. Aikaisemminhan
tämä raja oli 61 vuotta. Samalla ehdotetaan, että stipendin
määrä nostetaan nykyisestä 238
eurosta 330 euroon. Myös hakuaikaan esitetään
muutosta. Ammattitutkintostipendiä tulee hakea vuoden kuluessa
tutkinnon suorittamisesta, kun aikaisempi määräaika
on ollut kuusi kuukautta. Periaatteessa hallituksen esitys laiksi
Koulutusrahastosta annetun lain muuttamisesta ei sisällä mitään
suuria ja dramaattisia muutoksia. Kyseessä on tuporatkaisuun
liittyvä lakiehdotus, joiden kohdalla valiokunta pääsääntöisesti
pidättäytyy suurista työmarkkinaosapuolten
hengen salpaavista tai veret seisauttavista muutoksista.
Ammattitutkintostipendin saamisehtojen väljentäminen
on hyvä ja myönteinen asia. Osaamiseen ja ammattitaitoon
panostaminen on tärkeää koko työuran
ajan. Suomalaisessa työelämässä on
jo nyt nähtävissä pula kädentaitojen
ammattiosaajista. Väestön ikääntyessä joudumme
yhä suurempien haasteiden eteen.
Ammattitutkintostipendin tarkoitus on nimensä mukaisesti
kannustaa henkilöä oman osaamisensa kehittämiseen
näyttötutkintojen avulla. On myös huomattava,
että stipendi ei ole osa sosiaaliturvaa. Se on kannustin.
Ammattitutkintostipendin myöntämisen edellytyksenä on,
että henkilö on ollut työ- tai virkasuhteessa
suomalaiseen työnantajaan viisi vuotta ennen tutkinnon suorittamista.
Stipendin voi siis saada myös yrittäjä.
Esityksen selkeä epäkohta kuitenkin on, että yrittäjät
eivät voi yritystoiminnan perusteella saada ammattitutkintostipendiä,
ellei heillä ole taustallaan vähintään
viiden vuoden työ- tai virkasuhdetta. Yrittäjänäoloaikaa
ei lasketa mukaan stipendin edellytyksenä olevaan työhistoriaan.
Käytännössä stipendin myöntämisedellytysten
ulkopuolelle jää henkilöitä,
jotka ovat toimineet jopa kymmeniä vuosia itsenäisinä yrittäjinä, mutta
joiden työ- tai virkasuhteet suomalaiseen työnantajaan
ovat jääneet alle viiteen vuoteen. Tämä rajaus
saattaa työntekijät ja yrittäjät
perusteettomasti epätasa-arvoiseen asemaan ja antaa samalla
signaalin siitä, että yrittäjänä tehty
työpanos on jotenkin vähempiarvoista yhteiskunnan
näkökulmasta.
On erittäin tärkeää, että päätoimisena
yrittäjänä toimiminen luetaan kuuluvaksi
työhistoriaan siinä missä työ-
ja virkasuhdekin. Kustannusvaikutuksiltaan tämä muutos
olisi pieni. Ammattitutkintostipendiä on hakenut reilusti
alle puolet stipendiin oikeutetuista, ja valiokunta korostaakin,
että on syytä kiinnittää huomiota
myös riittävään tiedottamiseen
asian osalta.
Vuonna 2004 myönnettiin noin 16 400 ammattitutkintostipendiä.
Mikäli stipendiä hakisi alle puolet niistä yrittäjistä,
joilla ei ole taustallaan yli viiden vuoden työ- tai virkasuhdetta, maksettaisiin
stipendi joillekin sadoille yrittäjille. Periaatetasolla
on kuitenkin merkittävää, että stipendin
kannustava luonne ulotettaisiin mahdollisimman laajasti myös
yrittäjiin. Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan,
että ammattitutkintostipendillä on tarkoitus tukea
työelämässä tapahtuvaa ammatillisen
osaamisen tunnustamista ja sertifiointia ja että stipendi
myönnetään kertaluontoisena kannustimena.
Näin kannustetaan omaehtoisen ammatillisen osaamisen vahvistamiseen
ja kehittämiseen. Hallitusohjelmassa puolestaan todetaan,
että 2000-luvun hyvinvointiyhteiskunta on osaamista korostava,
työntekoon ja yrittämiseen kannustava, sosiaalisesti
oikeudenmukainen ja alueellisesti tasapainoinen.
Arvoisa puhemies! Osaaminen on suomalaisen työelämän
avainkysymys. On tärkeää, että ammatillista
osaamista kehitetään ja parannetaan, olipa kyseessä sitten
työntekijä tai yrittäjä. Yrittäjyyden
kannustaminen on tärkeä osa hallitusohjelmaa.
Yrittäjyyden arvostus ei saa jäädä pelkäksi
paperifraseologiaksi ja juhlapuheiden teemaksi. Konkreettiset lainsäädännön
muutokset niissä tapauksissa, joissa yrittäjä ja
palkansaaja asetetaan perusteettomasti eriarvoiseen asemaan, ovat
osoitus siitä, että puheet näkyvät myös
teoissa.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on lyhyen, mutta varsin mielenkiintoisia käänteitä sisältäneen
käsittelyn jälkeen tuonut eduskunnan hyväksyttäväksi
lopulta yksimielisen mietinnön. Ilman dramaattisia käänteitä tämän
yksinkertaiselta vaikuttaneen asian käsittelystä ei
kuitenkaan selvitty. Opposition lausumaehdotus hyväksyttiin
valiokunnan ensimmäisessä käsittelyssä äänestyksen
ja lopulta arvonnan jälkeen. Toisessa käsittelyssä asia
oli kypsynyt jo niin pitkälle, että valiokunta
lisäsi lausumaehdotuksen mietintöönsä yksimielisesti.
Lausumahan on sisällöltään sama
kuin ensimmäisessä käsittelyssä,
vain sanamuoto on hieman muuttunut. Hallituspuolueet halusivat väljentää lausuman
ehdottomuutta. Toimenpiteisiin ryhtyminen muuttui mahdollisuuksien
selvittämiseksi. Pääasia ei kuitenkaan ole
sanamuoto eikä se, kenen esityksen perusteella asia on
hyväksytty. Tärkein näkökohta
on se, että valiokunta on huomioinut lainsäädäntöön
liittyvän epäkohdan ja myös edellyttää hallitukselta
asian selvittämistä ja mahdollista korjaamista.
Kuten valiokunta on mietinnössään
todennut, valiokunta pitää tärkeänä myös
yrittäjien kannustamista ammattitutkintojen hankkimiseen
ja katsoo, että ammattitutkintostipendijärjestelmää kehitettäessä tulee
selvittää mahdollisuudet laajentaa järjestelmää siten,
että myös yrittäjänäoloaika
voitaisiin lukea vaadittavaan työhistoriaan. Tämä on
perusteltua ja johdonmukaista jo siitäkin syystä,
että toisessakin Koulutusrahaston hallinnoimassa tukimuodossa
eli aikuiskoulutustuessa työhistoriaa laskettaessa otetaan
huomioon myös yrittäjänätoimimisaika
ja yrittäjä voi saada valtion varoista rahoitettavaa
perusosaa.
Kuten valiokunnan lausumassa todetaan, eduskunta edellyttää,
että hallitus selvittää mahdollisuudet
laajentaa ammattitutkintostipendijärjestelmää siten,
että päätoimisena yrittäjänä toimiminen
lasketaan mukaan vaadittavaan työhistoriaan. Hallituksen
yrittäjyyden politiikkaohjelman tavoitteena on muun muassa,
että yritysten ja yrittäjien merkitys taloudellisen
kasvun ja työllisyyden luojina suomalaisessa yhteiskunnassa
kasvaa. Näiden arvojen tulisi näkyä myös valmisteltavassa
lainsäädännössä ja
tarpeettomat eriarvoisuudet yrittäjien ja työntekijöiden välillä tulisi
pyrkiä johdonmukaisesti purkamaan.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen 46/2005
mukaan ammattitutkintostipendin myöntämisen edellytyksenä ollut
30 vuoden alaikäraja poistetaan ja yläikäraja
nostetaan 64 vuoteen. Ammattitutkintostipendin suuruus korotetaan
330 euroon ja stipendin hakuaikaa pidennetään.
Tämän ammattitutkintostipendin tarkoituksena on
erityisesti kannustaminen, ei niinkään toimeentulon
tukeminen. Tämän ammattitutkintostipendin saavat vain
näyttötutkinnon suorittaneet. Näyttötutkinto
on ammattitaidon hankkimistavasta riippumaton, aikuisväestöä varten
suunniteltu tutkinnon suorittamistapa, johon sisältyvät
tutkinnon osittain tehtävät näytöt
ja tarvittava valmistava koulutus.
Vuosina 1995—2000 näyttötutkinnon
on suorittanut noin 114 000 henkilöä.
Vuonna 2002 tutkintoihin osallistuneiden määrä oli
yli 45 000. Aikuiskoulutuksessa oli vuonna 2001 noin 2,6 miljoonaa
osallistujaa. Eniten tutkintoja suoritetaan kaupan ja hallinnon,
tekniikan ja liikenteen sekä sosiaali- ja terveysalalla.
Vuonna 2004 myönnettiin noin 16 400 ammattitutkintostipendiä.
Suuri osa ammattitutkintostipendiin oikeutetuista jätti
kuitenkin hakematta stipendiä. Tähän kiinnitimmekin
valiokunnassa huomiota ja toteamme tässä mietinnössä,
että tästä stipendistä varmasti
tulee tiedottaa vieläkin paremmin kuin tähän
asti.
Arvoisa herra puhemies! Kun tämän esityksen
aikoinani sain käsiini, totesin, että tämähän on
hyvä juttu ja ne muutokset, mitä täällä esitetään,
ovat erinomaisen hyviä. Mutta mielestäni tässä on
kuitenkin kaksi kriittistä pistettä. Ammattitutkintostipendin
myöntämisen edellytyksenä on, että henkilö on
ollut työ- tai virkasuhteessa suomalaiseen työnantajaan
viisi vuotta ennen tutkinnon suorittamista. Yrittäjänäoloaikaa ei
lasketa mukaan stipendin edellytyksenä olevaan työhistoriaan,
ja tämä on mielestäni melko merkillistä,
kun ajattelee, että toisessa Koulutusrahaston hallinnoimassa
tukimuodossa eli aikuiskoulutustuessa työhistoriaa laskettaessa
otetaan huomioon myös yrittäjänätoimimisaika
ja yrittäjänä voi saada valtion varoista
rahoitettavaa perusosaa. No, tästä syystä tietysti,
koska me tästä kovasti keskustelimme, oli hieno
asia, että valiokunta yhdessä tuumin ja yksimielisesti
hyväksyi lausuman tästä asiasta.
Toinen asia, mikä mielestäni tässä on
myöskin hieman epätasa-arvoinen, koskee sitä,
että tämän ammattitutkintostipendin voi
saada ainoastaan näyttötutkinnon suorittanut henkilö.
Totesimme tämän ongelman myöskin laatiessamme mietintöä ja
yhdessä tuumin myöskin totesimme, että ammattitutkintostipendijärjestelmää kehitettäessä
on
syytä selvittää, olisiko järjestelmää mahdollista
laajentaa koskemaan myös sellaisia aikuisopiskelijoita,
jotka suorittavat ammatillisen perustutkinnon opetussuunnitelmaperusteisessa
koulutuksessa.
On hyvä, että se on täällä mietinnössä,
mutta minä toivon, että tämä sitten
myöskin toteutuu, että sitä selvitetään,
koska todellakin pidän aika erikoisena sitä, että tutkinnot
asetetaan erilaiseen asemaan. Kun aikuisopiskelija on opetussuunnitelmaperusteisessa
koulutuksessa, se usein toteutetaan monimuoto-opetuksena ja useimmiten
on niin, että aikuisopiskelija on sellaisessa loukussa,
että hänellä on sekä perhe-elämän,
työelämän että opiskelun yhteensovittaminen
meneillään, ja se ei ole kovin helppoa. Siitä syystä,
kun tämä stipendi on tällainen kannustus,
kyllä mielestäni myöskin ne, jotka ovat
opetussuunnitelmaperusteisen koulutuksen kautta suorittaneet ihan
samat tutkinnot kuin nämä näyttötutkinnonkin
suorittaneet, tarvitsisivat kannustusta. Tämä on
epätasa-arvoinen heitä kohtaan, mutta muuten sinänsä hyvä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä ovat edelliset
puhujat jo hyvin perusteellisesti selvittäneet tämän
asian. Lähinnä pari ajatusta haluaisin tähän
vielä lisätä, ensinnäkin tuosta loppulausumaehdotuksesta,
missä siis lukee, että hallitus selvittää mahdollisuudet
laajentaa ammattitutkintojärjestelmää siten,
että myöskin yrittäjät pääsevät
siihen mukaan. Siinä näkee ehkä sen kokoomuslaisen
ja keskustalaisen yrittäjäpolitiikan eron, että kun
kokoomuksen esittämässä paperissa se
oli, että "ryhdytään toimenpiteisiin",
niin keskustassa se on, että "selvitetään mahdollisuudet".
Yhtä lailla myöskin oli mielenkiintoista havaita
se, että jopa vasemmistoliitossa yrittäjien asiaa
ymmärretään, mutta sosialidemokraateissa
se on tietysti ylitsepääsemätön
kynnys.
Pyysin kuitenkin tämän puheenvuoron sen takia,
että tämä asia olisi erityisen tärkeä niiden yrittäjien
kannalta, jotka syystä tai toisesta ovat joutuneet yritystoimintansa
lopettamaan, ei pelkästään niiden, jotka
ovat konkurssiin menneet, vaan myös niiden, joiden yritystoiminta
on muuten osoittautunut kannattamattomaksi. Tällaisten
ihmisten on hyvin vaikea päästä uudelleen elämään
kiinni, ja he ovat todella niitä yhteiskunnan vähäosaisia,
joita pitäisi kaikin mahdollisin keinoin auttaa elämässä eteenpäin.
Tämä on yksi pieni asia, mutta olisi erittäin
kohtuullista, että tämä vaikka valtion
varoista rahoitettaisiin niin, että yrittäjät
pääsevät osallistumaan tähän
järjestelmään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Satoselle voisi todeta, että ei
pidä antaa väärää todistusta
lähimmäisestä, tässä tapauksessa
sosialidemokraateista. Nimittäin tämä mietintö on yksimielinen,
niin kuin täällä jo aikaisemmin todettiin,
ja tämä yrittäjäasia hyväksyttiin
näin tässä muodossa nyt loppujen lopuksi
kuin tässä on kirjoitettu. Tämähän
vesittyi ihan oikeasti jonkun verran, kun tässä puhutaan
vaan selvityksistä, mutta kuitenkin tässä on
nyt se ongelma todettu, ja minusta tämän sinällään
pitääkin näin olla. Ihan kokonaan en
pystynyt osallistumaan keskusteluun, kun oltiin matkoilla, mutta
tiedän ne taustat ja alun ja lopun tiedän tässä hommassa,
ja minusta loppu näyttää aika hyvältä.
Siinä mielessä, kun tuntee tämän
koulutusrahastohistorian, niin sieltä juontuvat tietysti
juuret siihen, jotta tämä alun perin koski vain
palkansaajatapauksia, ja nyt se on laajennut pikkuhiljaa niin, että esimerkiksi
yrittäjät tähän pääsevät.
Minusta tämä työssäoloehtokysymys
on sellainen, että totta kai pitää olla
sillä tavalla, jotta ei yrittäminen voi olla huonommassa
asemassa siinä mielessä, ja odottaisin, että hallitus
ryhtyy tässä toimenpiteisiin, koska kyllähän
kaikessa on pyritty saattamaan yhdenmukaiseen asemaan yrittäjät.
Se ei vielä monelta osin ole olemassa näin, mutta
työttömyysturvan osalta on saatu monia korjauksia,
sosiaaliturvan osalta semmoisia korjauksia, jotta yrittäjätkin
alkavat olla jo ihmisten kirjoilla, ja niin se tulee tässäkin
olemaan. Toivon, että hallitus tekee mahdollisimman nopeasti
tämän esityksen, mitä tässä toivotaan.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtelan puheenvuoro lämmitti
erittäin paljon minun sydäntäni ja korviani.
Oli mukava kuulla tämän tyyppistä puhetta
häneltä, ja alankin pikkuhiljaa epäillä,
että ed. Esa Lahtelassa asuu myös pieni porvari.
(Naurua)
Yleiskeskustelu päättyy.