Jyrki Katainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus määritteli
omassa hallitusohjelmassaan tärkeimmäksi talouspoliittiseksi
ja yhteiskuntapoliittiseksi tavoitteekseen 100 000 uuden
työpaikan aikaansaamisen elikkä työllisyysasteen
nostamisen 67—70 prosenttiin. Tämä tavoite
on aivan oikea, mutta nyt on kuitenkin nähtävissä,
että Tilastokeskuksen mukaan työllisiä oli
vuoden 2005 huhtikuussa 2 000 vähemmän kuin
huhtikuussa 2003, jolloin siis hallitus aloitti oman toimintansa,
elikkä työpaikkojen määrä on vähentynyt
eikä lisääntynyt.
Hallitus teki kauan, vuosia odotetun ratkaisun matalapalkka-alojen
tukemisesta, jonka tarkoituksena olisi vahvistaa suomalaista palvelualaa, lisätä työpaikkoja
nimenomaan palvelusektorille, mutta se päätti
osoittaa tähän tarkoitukseen ainoastaan 150 miljoonaa
euroa rahaa, mikä asiantuntijoiden mukaan on aivan liian
vähän. Muun muassa Holmin mukaan tämän
työpaikkavaikutus on mahdollisesti noin 3 000
uutta työpaikkaa, erityisesti koska se suunnataan vain
tiettyyn ikäryhmään.
Minkä takia hallitus ei kanna huolta alle 54-vuotiaista
työtä vailla olevista ihmisistä, vaan
haluatte suunnata nämä toimet pelkästään
vanhempaan ikäluokkaan?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! 150 miljoonaa euroa ei ole pieni raha, ed. Katainen,
tulette sen aikanaan huomaamaan, kun vastuut teilläkin
kasvavat, niin kuin te ilmeisesti haluatte.
100 miljoonaa nyt tässä hallituksen sisäisessä ennakkoarvioinnissa
menisi todella yli 54-vuotiaille. Tämä menee suoraan
hallitusohjelman keskeiseen tavoitteeseen, työurien pidentämiseen,
ja estää sitä kehitystä, joka
on ollut meillä pitkään kielteinen tuossa
ikäryhmässä, jossa töitä ei
ole ihmisille kyetty riittävästi järjestämään.
50 miljoonaa sitten kohdennettaisiin myöskin työuraperusteisesti
nuoriin, se tapahtuisi todennäköisesti suorien
työllistämistukien kautta, ja sellaisiin nuoriin,
jotka ovat koulupudokkaita, syrjäytymässä työelämästä joko
pitkäksi aikaa taikka pysyvästi. Tämäkin
on hallitusohjelman keskeistä tavoitetta, rakennepolitiikkaa,
jota kokoomus on voimakkaasti aiemmin korostanut. Nyt se korostaa
vain rahaa. Sitten kotitalousvähennys, kokoomuksen yksi
lempilapsista, on tässä myöskin saamassa
panostuksia.
Jyrki Katainen /kok:
Herra puhemies! Sen me tiedämme nyt teidän
päätöksenne johdosta, että nuorille
tarjotaan ainoastaan tätä tehotonta työvoimapoliittista
koulutusta, josta muun muassa tänä aamuna saimme
lukea, sen heikoista vaikutuksista.
Tämä matalapalkkatyön tukipaketti,
hieno homma, että se on edes jossakin määrin
edistynyt sosialidemokraattien vastustuksesta huolimatta, sehän
oli keskustan keskeinen vaalitavoite. Keskusta esitti vaalikampanjassaan
500 euron mittaista tukipakettia nimenomaan tähän,
ja nyt on vastauksena tullut ainoastaan nämä 150 miljoonaa
euroa. Olisikin mielenkiintoista kuulla esimerkiksi ministeri Pekkariselta:
Aiotteko te palata vielä tähän matalapalkkatuen
tasoon tämän hallituskauden aikana, vai aiotteko
te kuopata oman keskeisen vaalilupauksenne?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Todellakin viime vaalikauden loppupuolella
tämän asian käsittelyllä ja
kehittelyllä oli hyvin kunnianhimoisia tavoitteita, ja
ne ovat edelleenkin kunnianhimoisia, (Ed. Zyskowicz: Ja edelleen
tavoitteita!) ne ovat edelleenkin hyviä, niitä kohti
kannattaa edetä. Nyt otetaan 150 miljoonan euron mittainen askel,
enkä väheksyisi sitä. En väheksyisi
sitä, että niiden aika vaikeasti työllistettävien
ikääntyneiden ikäluokkien työpaikkojen
säilymistä tai syntymistä ollaan turvaamassa.
En väheksyisi sitäkään, että kotitalousvähennys
laajenee tässä merkittävällä tavalla,
enkä sitä kolmattakaan ulottuvuutta, sitä,
että tässä on mukana joukko toimia, joilla
erityisesti tähdätään siihen,
että niiden nuorten, jotka ovat vaikeasti työllistettäviä, hyväksi
osoitetaan aivan erityisiä tukitoimia. Minusta tämä on
hyvä alku. Ei olla maalissa likimainkaan, mutta hyvä alku
on otettu.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Juuri äsken eduskunnan lisärakennuksen auditoriossa
oli työttömien tilaisuus. Olisi ollut ihan mielenkiintoista,
jos joku kokoomuksen edustajista olisi ollut paikan päällä esittelemässä työttömille
omaa matalapalkkamallia, mutta eipä ollut. Minä ihmettelen,
miksi kokoomus itkee sellaisen mallin perään,
josta joissain maissa on jo luovuttu, esimerkiksi Hollannissa. Mutta
se voi selittyä sillä, että Hollannissa
osataan tehdä muitakin hyviä päätöksiä.
Kysymys hallitukselle ja sen ministereille:
Miksi hautasitte keskusteluitta mallin, jossa pienyritykselle
olisi annettu huojennus palkan sivukuluista sen ensimmäisen
työntekijän palkkaamiseen puuttumatta kuitenkaan
palkan tasoon tai luomatta vääristäviä palkka-
ja tukirakenteita, niin kuin nyt on uhkana?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Korjaan ed. Kataisen puheenvuoroa siltä osin,
että tarkoitus tässä on edetä suorien työllistämistukien
kautta nuorten osalta, ja myös siltä osin korjaan,
että aktiivinen työvoimapolitiikka koulutuksen
osalta olisi tehotonta. Se on sekä meillä että muualla
välttämätön osa työvoimapolitiikkaa,
ja se toimii pitkälle aikavälille panostaen paremmin
kuin monet muut toimenpiteet.
Ed. Mustajärvelle vain se, että tässä on
niin pitkään nyt asiaa läpikäyty,
että mitään vaihtoehtoja ei kyllä ole
suljettu keskustelematta pois. Päinvastoin on keskusteltu
erittäin paljon ja asiantuntijatyöhön
tämäkin ehdotus tulee perustumaan. Meillä on
vieläkin töitä. Eli budjettiriiheen on
tarkoitus tuoda nämä asiat yksityiskohtia myöten,
silloin voimme sitten käydä eduskunnassakin tarkan,
yksityiskohtiin menevän keskustelun.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Ellei ministeri Kalliomäki halua
ottaa kantaa tähän asiaan, niin ehkä ministeri
Pekkarinen tai joku muu, tähän Suomen Yrittäjien
malliin, jonka he sanovat olevan kaikkein tehokkain, jos halutaan
uusia työpaikkoja Suomeen. Juuri tämän yksinyrittäjien
kynnyksen palkata ensimmäinen työntekijä koetaan
olevan suurimpia kynnyksiä. Olisin samaa kysymystä toistanut
kuin ed. Mustajärvi:
Mikä on syy, että tämä malli
ei nyt tullut kysymykseen, kun oli tämän verran
rahaa käytettävissä? Suomen Yrittäjien
mielestä tämä olisi ollut tehokkain tapa,
mutta oliko teillä toinen näkökanta?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ei se malli minusta ole huono malli. Henkilökohtainen
käsitykseni on tämä, mutta on erilaisia
vaihtoehtoja, tässähän on monia erilaisia
tapoja edetä tässä vähän heikommin — sanotaan
näin — tuottavan työn suosimisessa. Kun
hallituksen piirissä eri konsteja on pantu riviin ja yritetty
löytää niistä sellainen kokonaisuus,
mikä sopii noin 150 miljoonan euron raameihin ja mikä sitten
tyydyttää kaikkia osapuolia tasapuolisesti, niin
lopputulos on se, mikä täällä on
esitelty, mikä tiedetään. Siihen ei nyt
tällä kertaa tämä idea sopinut.
Toivotaan, että se joku kerta saa sijansa. Nyt ei ole aika
tälle.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kyllähän tässä yhteydessä on
syytä myöskin muistaa se, että minun
muistini mukaan millään vaalikaudella, silloin
kun itse olen eduskunnassa ollut, ei ole panostettu yrittäjyyteen, yrittäjiin
ja yrityksiin niin paljon niin lyhyessä ajassa kuin tämän
hallituksen toimesta. Pelkästään veropolitiikan
tasolla on tehty sellaisia panostuksia, jotka vuorenvarmasti vaikuttavat
positiivisesti yrittämiseen ja sitä kautta työllisyyteen.
Se on keskeinen painopistealue myöskin jatkossa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Kalliomäki totesi, että 150
miljoonaa euroa ei ole pieni raha. No, se on kuitenkin aika pieni
raha, jos sitä verrataan miljardiluokan tuloveronkevennyksiin,
jotka eivät ole kohottaneet työllistämisastetta
siinä tahdissa, mikä olisi ollut tarpeen. Kysynkin
ministeri Kalliomäeltä:
Oletteko sitä mieltä, että hallituksen
valitsemat painopisteet, missä tahdissa näitä uudistuksia
tehdään ja myös se suhde tuloverokevennysten
ja sitten toisaalta tämän työllistämistuen
välillä, ovat olleet oikeat, ja onko ajoitus tälle
matalapalkka-alan tuelle mielestänne oikea?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Työn verotuksen keventäminen on työllisyysasteen
osalta ja työttömyyden kohdalla toiminut täsmällisesti
ja hyvin. Se on osunut myöskin suhdannepoliittisesti oikeaan
aikaan. Työn verotuksen keventämisen paino oli
viime vuodella, ja sitten jatkossa se on vuosilla 2006 ja 2007.
Tämä vuosi on mennyt jotakuinkin tasaisesti, koska
siellä on toiseen suuntaan vaikuttavia tekijöitä.
Nyt pitää vain toivoa sillä tavalla, että suhdanne
ei tässä lähtisi kansainvälisestä kehityksestä johtuen
ja esimerkiksi työmarkkinaselkkauksista johtuen huonompaan
suuntaan. Tämä uudistus, joka nyt on tekeillä,
astuu siis voimaan ensi vuoden alusta. Uskon, että se on enemmän
rakenteellinen kuin suhdanteisiin liittyvä ja sillä tavalla
sen voimaantulo ei ole suhdanteista riippuvainen, ei ainakaan ongelma
siltä kantilta katsoen.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen veropoliittinen ohjelma on toteutumassa
mainiosti. (Välihuutoja kokoomuksen ryhmästä)
Ainoastaan taitaa olla tämä ruokatarjoilun alvi,
joka on sieltä EU:n päästä kiinni,
nyt toteutumatta. Tämä hallituksen esitys on toteutumassa,
ja keskusta on tukenut tätä kysyntälähtöistä työllistämistä,
siis matalan tuottavuuden työn kysynnän ja myös
kotitalousvähennyksen kautta työvoimakysynnän
lisäämistä. Hallituksella on tämä työmarkkinauudistus,
joka vaikuttaa sitten tarjontapuolelle. Että tämä on
hyvä kokonaisuus.
Olisin, puhemies, tiedustellut ministeri Kalliomäeltä nyt
näitä aikatauluasioita. On varmaan tärkeätä,
että yritykset ja myöskin verohallinto voivat
varautua tähän matalan tuottavuuden kysynnän
tukemiseen riittävän ajoissa. Miten näitten
aikataulut? Milloin eduskuntaan tulee esityksiä?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kuten sanottu, tämän 150 miljoonan paketin
voimaantulo on ensi vuoden alusta.
Mitä tulee sitten mainitsemaanne ravintolapalveluita
koskevaan alv-veronkevennykseen, se on Euroopan unionista kiinni.
Siellä on nyt valmistelukausi etenemässä sillä tavalla,
että ensi syksynä on tehtävä taas
kaksivuotisjakson päättyessä ratkaisut,
ja sitä joko jatketaan nykyisellä käytännöllä taikka
pannaan kokonaan poikki taikka sitten, niin kuin Suomi toivoo, sinne
tulisi lisäksi tämä ravintolapalveluita
koskeva verohelpotusmahdollisuus. Se on meillä hallitusohjelmassakin,
noin 100 miljoonan euron isokokoinen, huomattava paketti, mutta
tällä hetkellä osa jäsenmaista
vastustaa taikka sitten kansalliset edut poikkeavat toisistaan niin
paljon, että ei ole varmuutta siitä, saadaanko
tämä syksylläkään kuntoon.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Aluksi korjaisin ministeri Kalliomäen
lausumaa siitä, että kotitalousvähennys
olisi jotenkin kokoomuksen lempilapsi. Se oli myös sosialidemokraattien
lempilapsi, (Välihuutoja kokoomuksen ryhmästä)
ja itse asiassa ministeri Arja Alho oli sen työryhmän
vetäjä. Se, mikä meitä erotti,
oli se, että me halusimme kiinnittää huomiota
myös tähän tulonjakovaikutukseen, mutta
se ei kiinnostanut teitä yhtään.
Mutta minun kysymykseni on seuraava: Toinen lempilapsi on ollut
työllisyydenhoidossa se, että poistetaan työnantajan
sosiaaliturvamaksut, ja näinhän tehtiin Lapissa
ja osassa Kainuuta. Nyt on tehty tästä asiasta
tutkimus, josta ministeri Manninen varmasti tietää,
koska Palkansaajien tutkimuslaitos on sen tehnyt ja luovuttanut
sen ministeriölle:
Mitkä ovat sen tutkimuksen tulokset?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! On tietysti vähän erilaisia
käsityksiä, mutta työllisyyden kannalta
toistaiseksi ei Lapin osalta, jossa kokemukset ovat tosin aika lyhyet
ja on ollut myöskin niin, että julkinen valta
ei ole ollut mukana, ole kovin suuria työllisyysvaikutuksia
siltä osin arvioitu. Toisaalta tietysti pitää muistaa,
että siinä tämä alennus on suhteellisen
pieni verrattuna tähän uuteen esitykseen, joka
on noin 230 euroa työntekijää kohden yli
54-vuotiailla, eli kysymys on todella merkittävästä alennuksesta
tämän matalan tuottavuuden työn osalta.
(Ed. Jaakonsaari: Eli tämä Lapin kokeilu on ollut
nolla?) — No ei sitä nyt ihan nollaksi voi tietenkään
sanoa. Se tullaan analysoimaan ja käsittelemään
tarkemmin työryhmissä aivan lähiaikoina.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Alueellisilla poikkeavilla toimilla on aina kaksi
puolta, mutta siihen palataan varmasti myöhemmin. Oikeastaan
haluaisin vain todeta ed. Jaakonsaarelle sen, että en vastaa
itsestäänselvyyksiin. Kokoomushan oli passiivinen
perässäjuoksija tämän uudistuksen
aikana. (Ed. Jaakonsaari: Aivan, aivan! — Naurua)
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ihmettelen myöskin sitä,
että kun työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
yksimielisesti esitti lausunnossaan, että tämä ensimmäisen
vieraan työntekijän palkkaaminen menisi eteenpäin,
niin kysyisin vielä uudelleen, kun täällähän
ministeri Pekkarinen oli myönteinen asian suhteen, mutta
mitään ei ole vielä tapahtunut:
Tapahtuuko vielä tämän hallituksen
aikaan tässä asiassa jotain?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Sellaisia aikeita hallituksella ei ainakaan tässä vaiheessa
ole. (Ed. Zyskowicz: Onko Pekkarisella? — Min. Pekkarinen:
On! — Naurua)
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa on valtavan paljon tekemätöntä työtä,
ja sitä tekemätöntä työtä on
paljon siitä syystä, että yksinkertaisesti
palkan sivukustannukset, erilaiset maksut, verot, ovat niin suuria,
että sitä työtä ei kannata teettää,
ja siinä on se perusidea, minkä takia halutaan,
että pienipalkkaisen työn lisämaksuja
voitaisiin pienentää, jotta täällä työn
tekeminen kannattaisi. Täytyy sanoa, että tässä suhteessa
tämä malli ei ollenkaan toteuta tätä alkuperäistä ideaa,
minkä hallitus nyt on hyväksynyt, ja meille jää edelleen
paljon tekemätöntä työtä.
Nyt kysyisinkin vielä:
Hyväksyykö hallitus tämän
ajatuksen, että siitä syystä tätä työtä ei
tehdä, koska nämä maksut ovat niin korkeita,
ja aikooko hallitus tehdä jotakin vielä? Ministeri
Kalliomäki, niitä rahoja voitaisiin ottaa hyvin
siitä tehottomasta työvoimaministeriön
koulutuksesta, mistä tänäänkin
jälleen kerrottiin, että sillä rahalla
ei saada mitään hyötyä aikaiseksi.
Ed. Tarja Cronberg merkitään
läsnä olevaksi.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tuohon viimeiseen ehkä ei nyt pitäisi vastata
ylipäänsä. Sehän oli, no jääköön
sanomatta, mutta sen väitteen suuntainenhan oli lehtitieto
tänään, että suoraan palkkaamalla
valtiovalta taikka julkinen valta pystyisi pääsemään
halvemmalla. Sehän on siis täydellinen hölynpölyjuttu.
Yksi vuosi voisi mennä, mutta entäs toinen vuosi,
kun työttömät vaihtuvat koko ajan? Siellä on
erittäin suuri joukko kierrossa. Rahat loppuisivat ensimmäisen
vuoden jälkeen totaalisesti, mutta ed. Sasilla varmaan
sitten olisi tähänkin jokin lääke.
(Ed. Sasi: Tietysti on!)
Mitä muuten tulee työnantajamaksuihin, sivukuluihin,
niin veropolitiikan kautta tällä vaalikaudella
on jo nyt kevennetty työnantajien osuutta voimakkaammin
kuin pitkään pitkään aikaan, siis
kaikilla verotuksen tasoilla: yritysverouudistuksessa, palkkaverouudistuksessa,
jossa lähes 90 prosenttia yrittäjistä on
mukana tässä työverotuksen osassa, jossa
palkkaveroja kevennetään, (Puhemies koputtaa)
koska he ottavat ansiotulon kautta suuren osan tuloistansa.