Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässähän ilmailulakiin lisätään vähäinen säännös, jonka mukaan viranomainen ei voi muuttaa tai uudistaa myöntämäänsä laissa tarkoitettua lupaa, jos luvasta säädettyä erääntynyttä maksua ei ole maksettu. Tämä maksu tarkoittaa käytännössä niitä maksuja, joita lentoyhtiöt joutuvat viranomaisille maksamaan lentopaikasta tai ilmailua varten annettavasta palvelusta. Samalla myöskin lain ilma-alusrekisteriä koskevia säännöksiä muutetaan. Tämä tulee käytännössä tarkoittamaan sitä, että lentopaikan pitäjällä on oikeus estää ilma-aluksen liikkeellelähtö, jos maksua ei ole suoritettu. Tällaisia tapauksia on esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla muutamia vuodessa. Ne koskevat yleensä joitain tällaisia niin sanottuja halpalentoyhtiöitä tai sellaisista maista tulevia lentoyhtiöitä, joidenka taloudellinen tilanne on heikko. Tämä pieni lisäys tähän lakiin tehtiin valiokunnassa yksituumaisesti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokuntaa on viime aikoina puhuttanut paljon vakavaraisuus ja se, että firmat selviytyvät niihin kohdistuvista velvoitteista. Tämä on sitä samaa aluetta. Jos ajatellaan vielä arkipäivää, missä nyt eletään, energian hinta nousee erittäin rajusti. Erikoisesti se on noussut kerosiinin osalta elikkä lentokoneitten moottoreitten polttoaineen osalta. Nyt voidaan vain olettaa ja odottaa, että tälle laille ja sen sille pykälämuotoilulle, joka nyt tuolla valiokunnassa syntyi, on kysyntää lähitulevina vuosina.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen viittasi vakavaraisuuteen, ja täällä myös tulivat jo esille nämä halpalentoyhtiöt ja niiden talous ja siinä olevat mahdolliset ongelmat, miksei muidenkin lentoyhtiöiden. Näin ollen aina on pidettävä mielessä toki se, miten lentoyhtiöt pystyvät huolehtimaan turvallisuudesta, missä kulkee tämä säästämisen raja, missä kohdin säästetään ja mitä karsitaan. Tässä mielessä meillä Suomessa on melkoinen yhteisvastuullisuus myös tässä asiassa ja Ilmailulaitoksen ja myös lainsäädännön puolella.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ongelmahan ei todellakaan ole suuri. Näitä maksuja jää verrattain vähän maksamatta. Mutta kyse onkin nyt siitä tässä vapaassa keskustelussa, että on hyvä, että puhutaan vakavaraisuudesta, koska tämä liippaa erityisesti halpalentoyhtiöitä ja liippaa osin myöskin alalletulokynnystä. Meillä on hyvin mielenkiintoinen tilanne, että esimerkiksi matkatoimistoilla pitää olla aikamoiset vakuudet, jotta voi aloittaa toimintansa. Alalletulokynnys on suuri, jotta kuluttajansuoja on sitten konkurssitilanteessa mahdollisimman hyvin suojattu ja korkea. Lentoliikennetoiminnan ja matkustajaliikennetoiminnan voi aloittaa kuka vaan, pelkkä elinkeinoilmoitus riittää. Sen takia olisi erittäin tarpeellista liikenne- ja viestintäministeriön puolella pohtia tätä kysymystä, pitäisikö myöskin lentoliikenteessä alalletulokynnystä nostaa säätämällä riittävän suuri tavallaan tällainen vakuusmaksujärjestelmä, että halpalentoyhtiönkin konkurssitilanteessa se matkustajaparka ei sitten jäisi tyhjän päälle.
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkasen äsken lausumaan on äärimmäisen helppo yhtyä. Mutta ed. Tiusanen kiinnitti tähän turvallisuusnäkökohtaan huomiota. On syytä muistaa se, ettei tulisi väärää käsitystä näistä asioista, että meillä kotimaassamme on äärimmäisen pitkälle viety kontrolli näitten ilma-alusten turvallisuusvalvonnan suhteen. Siis niin pitkälle, että meillä ollaan jopa sellaisessa tilanteessa, että suomalaiset yhtiöt ovat tämän erittäin rankan kontrollin takia vieneet näitä toimintamaitaan, rekisteröintimaitaan, Suomen rajojen ulkopuolelle. Mutta ongelmahan on sitten se, että jos jossakin sitten pääsee oikein helpolla ja sitten liikennöi Suomeen, niin sitten se koskettaa tietysti meidän ilmatilassamme tapahtuvaa liikennöintiä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on kiinnitetty tärkeisiin asioihin huomiota, ed. Laukkanen matkustajien taloudelliseen turvallisuuteen, edustajat Tiusanen ja Pulliainen fyysiseen lentoturvallisuuteen. Suomessa tämä on ollut perinteisesti erittäin korkealla tasolla, tavoitteena absoluuttinen turvallisuus, ja tätä tulee vaalia yhä edelleenkin ja pitää huoli, että ulkomailta eivät tämmöiset niin sanotut halpalentoyhtiöt mahdollisesti pääsisi liikennöimään Suomeen kalustolla, jonka turvallisuus ei täyttäisi niitä edellytyksiä, mihin me olemme täällä tottuneet. Tämä vie epäterveeseen kilpailutilanteeseen, jos näin kävisi. Pidän edelleen välttämättömänä, että absoluuttisen turvallisuuden tavoite ja päämäärä on ilmaliikenteessä.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Vakavaraisuus on hyvä vaatimus lentoyhtiöille myös matkustajien turvallisuuden kannalta, jotta siellä lennetään kunnollisilla koneilla. Sinällään halpalentoyhtiöt ovat mielestäni nykypäivää ja kuluttajan kannalta hintojen suhteen hyvä asia. Itsekin kävin Englannissa viime kesänä 60 eurolla erään halpalentoyhtiön lipulla. Mutta näinhän on, että nämä yhtiöt ovat näitä "lentää, jos on tilauksia". Näitä yhtiöitähän on nähty myös Suomessa, ja minä kutsuisin näitä pikalentoyhtiöiksi. Siinä mielessä tämä hallituksen esitys ilmailulain muuttamisesta on erittäin tarpeellinen ja kaluston pitää todella olla turvallista.
Yleiskeskustelu päättyy.