5) Hallituksen esitys kaupallisia tavarankuljetuksia ja maantieliikenteen
liikenneyrittäjäkoulutusta koskevan lainsäädännön uudistamiseksi
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässäkin on lakiesitys,
jossa on aineksia monialaiseen ja laajaan salikeskusteluun.
Tässä lakiesityksessähän
säädetään lait kaupallisista
tavarankuljetuksista tiellä ja maantieliikenteen liikenneyrittäjäkoulutuksesta.
Kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetussa laissa säädetään
kuljetusten luvanvaraisuudesta, luvan saamisen edellytyksistä,
luvan uusimisesta, muuttamisesta sekä peruuttamisesta,
liikenteestä vastaavasta henkilöstöstä,
kansainvälisistä kuljetusluvista sekä luvan
myöntävistä viranomaisista. Voidaan sanoa
kuitenkin, että itse liikennelupajärjestelmä on
tarkoitus säilyttää suurin piirtein ennallaan.
Muutoksia tulee esimerkiksi luvanvaraisuudesta vapautettujen ajoneuvojen
kokonaispainoihin. Hallitushan esitti, että se olisi 2 400
kiloa; valiokunta muutti sen 2 000 kiloon — nykyinen
rajahan on muuten 1 700 kiloa. Luvasta vapautetaan tämän
lain perusteella kotihoitoon liittyvät paikalliset kuljetukset,
kunnan opetustoimeen liittyvät kuljetukset kunnan ajoneuvolla.
Lisäksi luvasta vapautettuja kuljetuksia olisivat eräät
tien- ja kadunpitoon liittyvät kuljetukset, kuntien ja
yhteisöjen eräät omat kuljetukset sekä kuntien
järjestämien eräiden palvelujen kuljetukset,
postinjakelu, ruumiinkuljetus sekä ammattiopetukseen liittyvät
kuljetukset. Tätä haluan hieman vielä puheenvuoroni
aikana täsmentää.
Mietinnössä analysoitiin aika perusteellisesti vielä paria
muuta kysymystä. Tämän luvanvaraisuuden
osalta erityisesti kiinnitimme huomiota liikennetraktorikysymyksen
aika moninaiseen ongelmallisuuteen. Meillähän
liikennetraktoreihin liittyy erittäin paljon tulkinnanvaraisuuksia niin
liikenneluvan, verollisen ja verottoman polttoaineen kuin vaadittavan
ajokortinkin osalta. Ongelmana on myöskin määräaikaiskatsastusten puuttuminen,
jonka on todettu varsinkin valvovien viranomaisten taholta aiheuttavan
aika paljonkin ongelmia varsinkin niillä alueilla, joilla
liikennetraktoreita käytetään esimerkiksi
puutavaran kuljetuksiin. Nämä ongelmalliset tilanteet johtivat
siihen, että valiokunta ehdottaakin eduskunnan hyväksyttäväksi lausumaa
siitä, että hallituksen tulisi ryhtyä kokonaisvaltaisen
selvityksen pohjalta toimenpiteisiin toimivien ratkaisujen löytämiseksi
liikennetraktoreiden osalta. Siinä määrin
tärkeänä liikenneturvallisuuskysymyksenä valiokunta
tätä piti. Silloin on hyvin tärkeätä,
että tässä kokonaisvaltaisessa selvityksessä arvioidaan
sitten myöskin tämän määräaikaiskatsastuksen
tarve ja vielä niin, että tämä selvitys
tulisi antaa liikenne- ja viestintävaliokunnalle vuoden
2007 aikana.
Me olemme käsitelleet vakavaraisuuskysymystä myöskin
tässä yhteydessä varsin perusteellisen
keskustelun kautta, vaikka siitä vakavaraisuudesta sinänsä säädetäänkin
toisaalta. Olemme lähteneet siitä, että koska
liikenteen harjoittamista koskevan luvan edellytyksenä on
vakavaraisuus, joka määritellään
tässä laissa, ja lupa voidaan peruuttaa, jos luvanhaltija
ei täytä luvan saamisen edellytyksiä,
siis vakavaraisuutta, vakavaraisuutta tai ammattitaitoa koskevan vaatimuksen
osalta lupaviranomaisen on ennen luvan peruuttamista annettava luvanhaltijalle mahdollisuus
korjata tämä puute.
Tässä yhteydessä me kiinnitimme huomiota myöskin
velkasaneeraukseen ja saimme vastauksen oikeusministeriöltä,
jonka mukaan vakavaraisuuden arvioinnin kannalta ei ole merkitystä sillä,
ovatko velkojen alkuperäiset ehdot voimassa vai onko niitä järjestelty
yrityssaneerauksessa tai vapaaehtoisin sopimuksin velkojien ja velallisen
välillä. Joka tapauksessa valiokunta kantaa huolta
siitä, että velkasaneerauksessa olevien yritysten
kustannuspohja vääristyy kaikista sitoumuksistaan
täysimääräisesti vastaaviin
yrityksiin verrattuna. Koska tämä on nyt osoittautunut tuolla
elävässä elämässä selkeäksi
pulmaksi, halusimme tämän nostaa esiin ja katsoa,
että velkasaneerauksen vaikutusta luvan saamiseen ja peruuttamiseen
tulisi jatkossa myöskin selvittää. Valiokunta
ei pidä myöskään sitä terveenä,
että velkasaneerausjärjestelmä johtaa
kilpailua vääristäviin tilanteisiin,
niin kuin tietojemme mukaan on käynyt.
Sitten vielä näistä ilman lupaa sallitun
kaupallisen liikenteen eräistä yksityiskohdista.
Tämä kokonaismassan nosto 2 400 kiloon
nykyisestä 1 700 kilosta oli valiokunnan mielestä turhan suuri.
Asetimme sen nyt sitten 2 000 kiloon, mikä osin
johtuu siitä, että uusien henkilö- ja
pakettiautomallien kokonaismassa on kasvanut, mikä selittyy
turvallisuusominaisuuksien parantumisella. Arviomme on
se, että tämä ei tule kovinkaan
paljon uutta autokapasiteettia tuomaan ilman lupaa toimivaan sallittuun
kaupalliseen liikenteeseen, vaan pikemminkin siellä jo nyt
olevia autoja tullaan vaihtamaan uusiksi, moderneiksi, siihen toimintaan
sopiviksi.
Kouluttajan määrittely kuljettajan ammattiopetuksessa
tapahtuvissa kuljetuksissa ei vastaa nykyisin enää muualla
säädöksessä käytettävää termiä.
Ehdotammekin luvatta sallittavaksi tavaran kuljetusta opetusministeriön
koulutuksen järjestämisluvan haltijan antaman
kuljettajan ammattiopetuksen yhteydessä.
Sitten esillä on ollut myöskin tämä kuntarajakysymys,
joka liittyy liikennetraktoreilla suoritettaviin kuljetuksiin. Sehän
on rajattu lakiehdotuksessa kuntarajaan. Valiokunta piti tätä kuntarajausta
hieman ongelmallisena. Pinta-alathan kunnissa vaihtelevat. Elinkeinonharjoittajan
maa-
tai metsätila tai eläin- tai kalatalouden harjoittamispaikka
saattaa sijaita aivan kuntarajan läheisyydessä,
usein tiluksia jää toisen kunnan alueelle jne.
Valiokunta ehdottaakin rajaksi 50 kilometrin etäisyyttä elinkeinonharjoittajan
tilasta tai elinkeinon harjoittamispaikasta. Kilometrimäärän
mittaamisessa valiokunnan mielestä tulee käyttää sädettä,
koska maastossa olevien esteiden takia usein teitse laskettava etäisyys
saattaa nousta siitä hyvinkin merkittävästi.
Sitten tämä "tien hoito" -kysymys,
tämä termi, sinänsä pieni termi,
mutta sillä voi olla myöskin kilpailua vääristävä tai
sitä eri tavoin avaava vaikutus. Tätäkin
hyvin paljon tutkittiin, ja päädyimme muuttamaan
tämän koskemaan tien ja kadun hoitoa. Kyse on
ollut siitä, mitä se koskee. Hallituksen esityksessähän
puhutaan tien- ja kadunpitoon liittyvän maa-aineksen, veden,
suolan tai muun vastaavan aineen levittämisestä tielle tai
kadulle. Vaikka tämä nyt de facto tarkoittaakin
samaa asiaa, valiokunta katsoo, että muotoilumme "tien
ja kadun hoito" on täsmällisempi, ja siksi päädyimme
muuttamaan tämän kohdan.
Myöskin valiokunta on korvannut sanan "kuntakonserni",
jonka määritelmä ei tällä hetkellä ole
missään laissa. Kuntalaissa on ainoastaan käsite
"konsernitase", mutta kuntakonsernin varsinaista määritelmää ei
lainkaan. Myöskään osakeyhtiölaki
ei tätä tunne. Valiokunta muuttaa tämän
kuulumaan näin: "Kunta ja yhteisöt, jossa kunnalla
on kirjanpitolain - - tarkoitettu määräysvalta."
Sitten vielä momentin 9 kohta, jossa on näitä kunnan
kuljetuksia. Tätäkin oli nyt syytä avata, koska
on aivan selvä asia, että tätä tulkintaa
tullaan ja tätä pykälää ja
momenttia tullaan hyvin tarkkaan pohtimaan kunnissa, mitä tämä oikein tarkoittaa.
Valiokunta halusi antaa tälle nyt tämmöistä selkiinnyttävää tulkintaohjetta.
Kilpailuvirastohan lähti siitä, että ei
saa asettaa eri asemaan kunnan kuljetuksia, jotka suoritetaan palveluja
antavan yrityksen ajoneuvolla, siis palveluja antavan yrityksen
ajoneuvolla, ja niitä, jotka suoritetaan kunnan omalla
ajoneuvolla. Me haluamme tässä todeta mietintöön
oikein uloskirjoitettuna, että kyseessä on lähinnä ruuan
kuljettamisesta kunnan laitoksille ja kouluihin — sitähän
tänä päivänä suurelta
osin tällaiset kuljetukset ovat. Siinä voi olla
kyseessä kunnan oma toiminta tai sitten joku ulkopuolinen
yrittäjä, joka siinä toimii. Näin
ollen nämä ovat vapautettuja myöskin
liikenneluvista. Näissä kohdissa tulee kyseeseen
sitten myöskin tämä ajoneuvon kokonaismassa,
eli alle 2 000 kilon ajoneuvo nyt jatkossa tulee kysymykseen.
Valiokunta katsoo, että ei tule asettaa eri asemaan kunnan
järjestämiä sosiaali- ja terveyspalveluja
sekä opetuspalveluihin liittyviä kuljetuksia sen
perusteella, kuka ne suorittaa. Siksi oli hyvin tärkeää,
että tämä tulkinta tähän
valiokunnan mietintöön kirjoitettiin.
Herra puhemies! Meillä on erittäin paljon
tässä jälleen kerran tällaisia
täsmentäviä, sinänsä pieniä,
muutoksia, mutta mielestäni hyvin paljon selkiinnyttäviä muutoksia.
Vielä lopuksi päädyn uusimaan tämän
valiokunnan lausumaehdotuksen, joka todellakin lähtee siitä,
että hallitus ryhtyy kokonaisvaltaisen selvityksen pohjalta
mukaan luettuna määräaikaiskatsastukset
tarvittaviin toimenpiteisiin liikennetraktoreita koskevan lainsäädännöllisen aseman
selkiyttämiseksi. Tämä selvitys tulisi
antaa liikenne- ja viestintävaliokunnalle vuoden 2007 aikana.
Puhemies! Valiokunnan mietintö oli yksimielinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On todellakin aika hyvä tilanne,
että mietintö on yksimielinen, kun ottaa huomioon
pohjaksi sen, minkälainen keskustelu lähetekeskustelussa
aiheesta käytiin. Eipä olisi oikein odottanut,
että saatetaan päätyä yksimieliseen
kannanottoon sitten loppujen lopuksi.
Arvoisa puhemies! Tämä mietintö ja
hallituksen esityksen käsittely valiokunnassa on eräänlainen
läpileikkaus, läpivalaisu, myöskin, eräällä tavalla
striptease-esitys näistä asioista, sillä suurin
piirtein kaikki se, mikä on ollut ajankohtaista viimeisten
kymmenen vuoden aikana eduskunnan ison salin keskustelussa, jouduttiin tässä yhteydessä
jälleen
kerran käymään läpi, mistä ensimmäisenä oli
tämä velkasaneeraustapaus. Semmoinen karu todellisuus
on, että näitä velkasaneeraustapauksia
on paljon ja tietysti yrittäjät yrittävät
kuiville konstilla millä tahansa, se on ihan luonnollista,
elikkä liikkuen siellä rajamaillakin, että pääsisi
elinkeinonharjoituksen makuun kannattavalla tavalla. Kun tätä asiaa
ei ole yleisellä lainsäädännön
tasolla kymmenen vuotta tämän aiheelliseksi tulon
jälkeen pystytty ratkaisemaan, ei moratoriolla, ei velka-armahduksella,
ei millään konstilla, niin se on ihan selvä asia,
että silloin joudutaan tämmöisessä tapauksessa
tätä asiaa käsittelemään.
Nyt kun on kysymys luvanvaraisesta liikennöinnistä — huom.
luvanvaraisesta liikennöinnistä — niin
tietysti vakavaraisuudella on oma merkityksensä. Siinä tullaankin
siihen, millä tavalla tällainen velkasaneerauksen
piirissä oleva henkilö — hänellä on
pikkuisen enemmän pelivaraa kuin siihen kategoriaan kuulumattomalla yrittäjällä —
pystyy
kikkailemaan sillä tavalla tarjouksissa, että pystyy
niin kuin syömään tavallaan sen vähemmän
vakavaraiseksi muuttuvan liikennöitsijäkilpailijan.
Tämä on ongelma. No, tämä on
nyt sitten todettu tässä, mikä se ongelma on,
ja sillä siisti.
Sitten voisi esittää tietokilpailukysymyksen. Mikähän
mahtaa olla se ministeriö, jonka ylijohtaja ilmoittaa valiokunnassa,
että me ajamme tätä asiaa niin kauan
kunnes minun tahtoni saadaan eduskunnassa läpi? No, niitä voi
olla useampiakin ministeriöitä, mutta liikenne-
ja viestintäministeriö on tässä kärkijoukkoa.
Minä muistan elävästi muutaman vuoden
takaa edellisen eduskunnan ajalta täällä Helsingissä olleen
seminaarin, jossa asianomainen taho ilmoitti tästä kaupallisesta
liikenteestä, joka tapahtuu pakettiautoilla, että nyt
kun se raja on 1 700 kiloa, maksimikokonaismassa, niin
minä ajan niin kauan sitä asiaa, että tämä rajoitus
poistuu kokonaan ja sinne ei mitään liikennelupia
tarvita. No, sitten tässä vaiheessa mentiin kauppaliikkeeseen
ja kysyttiin, minkäslaisia pakettiautoja teillä nykyisin
täällä on kaupan. No, siellä kerrottiin,
että on kaikenlaisia. On myös semmoisia kuin 2 400
kiloa kokonaismassaltaan painavia autoja. No, sehän passaisikin
uudeksi rajaksi, niin myöpä otetaan se raja. Se
oli tämän tieteellisen tutkimuksen tulos, ja sitä tarjottiin
sitten eduskunnalle. Se olisi tuonut muutaman kymmenentuhatta autoa
sinne vapauden piiriin uusia, oliko niitä 19 000
vai mitähän siellä olikaan. Tämä ei
nyt kuitenkaan näillä perusteilla valiokuntaa
tyydyttänyt. Sen sijaan katsottiin, että kun se
1 700 kiloa on todella noussut niin kuin tyypityksenä ylöspäin
sen takia, että turvallisuussyistä massaa on lisätty,
niin olkoon sitten 2 000 kiloa. On erinomaisen hyvä asia,
että tästä rajoituksesta päästiin
yksimielisyyteen.
Tämä keskustelu myöskin paljasti
tämän liikennetraktorikaameuden — käsite
"kaameuden" — pelkistetyimmillään, aivan
niin kuin valiokunnan arvoisa puheenjohtaja tässä äsken
kuvasi. Olisi äärimmäisen tarpeellista
tietää, mitä on lainsäädännössä liikennetraktori,
kun välillä se on dumpperi ja välillä se
on maataloustraktori ja välillä se on melkein
minkälainen traktori tahansa, ja kiusallinen yksityiskohta
on se, että näitä maataloustraktoreita
on ruvettu käyttämään tukinkuljetuksessa
sahoille. (Ed. S. Lahtela: Täällähän
sanotaan, ettei ole traktorin näköinen!) — Dumpperi
ei ole traktori, aivan oikein, ed. Seppo Lahtela. — Dumpperi
liikennetraktorina ei ole traktorin näköinen,
mutta siellä liikenteessä on liikennetraktoreina
traktorin näköisiä traktoreita, joilla
kuljetetaan tukkeja, ja sitten liikennenopeus on 40 kilometriä tunnissa.
Jokainen arvaa sen, minkälainen riski se on, kun liikenteen
nopeus muutoin on siellä välillä 80—100
kilometriä tunnissa. Siis toisin sanoen tämä on
todellinen vaarallisuustekijä, johonka on pakko puuttua.
Nyt sitten valiokunta on esittänyt kokonaiskonseptin tämän
asian hoitamiseen, ja toivon mukaan ministeriö ryhtyy nyt
tämän mukaisiin toimenpiteisiin mahdollisimman
pian.
Ne muut asiat tulivat jo niin hyvin tuossa valiokunnan puheenjohtajan
esittelyssä, että enpä niihin uudelleen
puutu.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä liikenne- ja
viestintävaliokunnan mietintö tästä kokonaisuudesta
olisi suuremmankin saarnan ansainnut, mutta jääköön
nyt vähän näin vaatimattomalle tasolle.
Voisin todeta, että tätä vähän
lukien, niin kuin sitä Raamattuakin se eräs viholainen
tulkitsi ennen, minulla on sellainen käsitys, että pieniä sorakuoppia
on siellä sun täällä, ja sitten
kun nämä kuntarajat tulevaisuudessa tämän
hallituksen taustajoukot panevat niin suuriksi, että on
Suomessa vaan muutama kymmenen kuntaa, niin oikeastaan traktorilla
saa ajella sinne sun tänne. Mutta liikenne- ja viestintävaliokunta
voisi tulevaisuudessa pohtia vähän sitä,
että olisi näitä nopeampia ajoneuvoja,
niitä aikaisemmassa asiassa keskusteltuja rekkarautateitä,
missä nopeammat ajoneuvot voisivat kulkea, ja nämä hitaammat
voisivat kulkea näillä vanhoilla teillä,
niin ei tulisi tämmöisiä ristiriitoja,
niin kuin ed. Pulliaisen kuvaamassa esimerkissä oli olemassa,
mikä on käytännön tosi, että hidas,
neljää—viittäkymppiä kulkeva
ajoneuvo tekee valtavat ruuhkat ja ohitustarpeet sinne perään.
Mutta, herra puhemies, yksi oikein oleellinen osa. Hallituksen
esitys harvoin on viisaampi kuin valiokunnan mietintö mutta
tässä tapauksessa kyllä, että tämä pakettiauton
kokonaispaino olisi voinut nousta 2 400:aan. Se ei olisi
vääristellyt kilpailua eikä paljon rakentanut
tätä uutta yrittäjäkuntaa sinne
tilalle, mutta olisi selvästi kuljetustarpeen tarvitsijan
kannalta ollut viisaampi. Jos tätä asiaa olisi
ed. Pulliaisen kuvaamalla lailla kysytty jostain kauppaliikkeestä,
joka tarvitsee tätä kuljetusta, niin tämä olisi
ollut järkevää ja kohdallaan.
Ei, herra puhemies, tähän muu auta kuin vedota,
että ennen oli vanha sääntö hevoskuljetusten aikana,
että kuormaa ei saa tehdä suuremmaksi kuin hevonen
jaksaa vetää. Tässä tapauksessa ajoneuvot
ovat parempia, jolloin olisi pitänyt voida käyttää koko
niitten kuljetuskapasiteetti, kun se kerran olisi ollut kokonaistalouden
kannalta järkevääkin. Siltä osin
mietintö on huono ja asiaa on käsitelty aivan
väärin ja erheellisesti.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin huomiota 7 §:n
kohtiin ilman lupaa sallitusta kaupallisesta liikenteestä.
Kohta 5 on sillä lailla mielenkiintoinen, että tässä vapautetaan
luvasta sellaiset traktorit ja mahdollisesti muut vempaimet, joilla
on kumminkin kilpailua tuolla yksityisellä yrittäjäpuolella.
Samoin on mielenkiintoinen kotihoidon palveluun liittyvä kuljetus
tämän alan elinkeinonharjoittajan hallinnassa
olevalla ajoneuvolla yhden kunnan alueella. Nyt kun kunnat yhdistelevät
toimintojaan, niin onko Paras-hanke huomioitu tässä?
Sitten nämä tien- ja kadunhoitoon liittyvät maa-ainekset
jne., se rajanveto, onko se nyt sitten vedetty niin, että tämmöisen
perinteisen pienyrittäjyyden ja ilman lupaa tapahtuvan,
lähinnä ilmeisesti maatalouteen liittyvän
yrittäjyyden rajat eivät törmää pahasti?
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa puhemies! Laki kaupallisesta tavarankuljetuksesta tuntuu
kauhean helpolta ja yksioikoiselta, mutta niin kuin on puheenvuoroissa
kuultu, se kätkee sisälleen aika paljon ongelmia
ja pieniä linjauksia ja rajanvetoja. Tämä painoraja,
joka oli esitetty 2 400 kiloon pakettiautojen osalta, tuntui
olevan liian suuri, ja näin ollen valiokunta päätyi
pudottamaan sen 2 000 kiloon, jolloin ei kaiken kaikkiaan
66 000 ajoneuvoa tulisi tällaiseen ilman lupaa
olevan liikennöinnin piiriin. Tällöin
harmaan talouden mahdollisuus pienenee selkeästi. Vuodet
varmaan tulevat osoittamaan sen, mikä tulee olemaan oikea
painoraja vai poistetaanko sitten loppujen lopuksi tämä painorajoitus
kokonaan.
Yksi ongelma, kuten on kuultu, on liikennetraktorit. Sitä pyritään
selventämään valiokunnan ponsilauselmalla,
joka edellyttää seikkaperäistä selvitystä,
a) minkälaisia traktorit ovat ja b) millä lailla
ne tulee määräaikaiskatsastaa ja muutenkin
hyväksyä liikennöintikelpoisiksi.
Sitten yhtenä asiana oli lisäksi vakavaraisuus, jossa
haluttiin osittain poistaa velkasaneerausvaihtoehto. Mutta jos se
olisi poistettu, niin silloin olisi myöskin velkasaneerausajatukselta
ja -lainsäädännöltä mennyt
pohja pois.
Kaiken kaikkiaan valiokunnan mietintö jatkaa samalla
linjalla kuin tähän astikin on toimittu, eli olemme
pyrkineet yksimielisyyteen. Näin ollen tämä mietintö ei
ole saanut saatteekseen yhtään vastalausetta,
ja tältä pohjalta on hyvä jatkaa myöskin
tulevaisuudessa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
ihmettelee, että liikennetraktorien tavarankuljetukseen
edellytetään kuorma-autokorttia. Liikenne- ja
viestintäministerimme on juuri Euroopan neuvostossa ollut
päättämässä uusista
ajokorttien ikärajoista. Niinpä kuorma-auton ja
linja-auton rattiin ei pääse ennen 21 vuoden ikää.
Voidaan kysyä, mitä tapahtuu niille nuorille,
jotka valmistuvat ammattioppilaitoksen logistiikan koulutusohjelmasta kuorma-auton-
tai linja-autonkuljettajiksi 18 vuoden ikäisinä,
mutta joutuvat odottamaan kolme vuotta, että pääsisivät ajamaan
autoa, jonka kuljettamiseen he ovat jo kouluttautuneet kolme vuotta
sitten. Sen sijaan, että valiokunta käsittelee
liikennetraktoreiden ajamiseen tarvittavaa ikää,
se olisi voinut käsitellä EU:n ajodirektiivin mukanaan
tuomaa problematiikkaa laajemminkin kuljetusyritysten näkökulmasta.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensin heti kommentti ed. Laxellille: Se olisi
mennyt hieman kyllä ohi tämän lain soveltamisalan.
Minusta problematiikka näiden liikennetraktoreiden osalta
oli jo sellainen, että me olemme tähän
paneutuneet aika perusteellisesti, niin kuin mietintö osoittaa.
Ne tulkinnanvaraisuudet, jotka koskevat liikennelupaa, verollista
ja verotonta polttoainetta kuten myös ajokorttia ja määräaikaiskatsastuksia
ja muita, tavallaan avaavat tämän kysymyksen tavalla,
joka sopii tämän lain käsittelyyn. Jos
tavalliseen maa- ja metsätalouskäytössä olevaan
traktoriin pannaan se 10 tonnin peräkärry ja siitä tuleekin
yhtäkkiä liikennetraktori, joka on aikamoinen
pommi tuolla tiellä, niin sitä voi tämmöinen
nuori kaveri ajaa. Tämä kaikki vaan osoittaa sen,
että tässä on paljon tämmöistä kokonaisselvityksen
paikkaa, niin kuin on velkasaneerauksessakin. Vaikka hyvin tiedostamme,
niin kuin ed. Pulliainen jo täällä sanoi,
että se ei ole tämän lain itse substanssia,
mutta koska se liippaa tätä toimialaa ja toimialalta kantautuu
tietoja, että nykyisen lainsäädännön suhteen
on ongelmia, me halusimme sen tässä yhteydessä avata.
Ed. Kauppila kysyi, mitä siitä Paras-hankkeesta
tulee, olemmeko sitä ottaneet huomioon. Emme tietenkään
ja pidämme ylipäätään
tavallaan tämmöisiä kuntaan sidottuja
rajoja hieman problemaattisina. Sehän on ihan selvää,
että tähän asiaan varmaan joudumme palaamaan.
Mutta se on selvää, että tämä soveltamiskohde
on mielestäni hyvin selvä. Se on kirjoitettu täällä hyvin
selvästi: joko kunnan omat ajoneuvot tai ne alihankkijat,
jotka työskentelevät sosiaali- ja terveyssektorilla,
vanhushuollossa, kouluruokailukuljetuksissa jne. On ihan selvä asia,
että heillä voi olla saman kunnan alueella erilaisia
palvelupisteitä, jonne he omalla autollaan tavallaan palveluja
vievät. Tämä on hyvin looginen ja johdonmukainen
kanta muun muassa sen aikaisemman kannan kanssa, mikä täällä muodostettiin
suhteessa matkailuyrittäjien liikennepalvelujen luvanvaraisuuteen,
kun tavallaan tehdään tämmöinen
matkapaketti.
Lopuksi, puhemies, totean vaan vielä tästä automassasta.
Jos olisi menty hallituksen ehdottamaan 2 400 kiloon, se
olisi tuonut lähes 40 000 uutta autoa luvattoman
liikenteen piiriin. Nyt tämä valiokunnan sopima
2 000 kiloa tuo sinne alle 20 000, joista varmasti
vielä suuri osa vanhaa kalustoa korvautuu uudemmalla kalustolla. Kun
haastattelimme myöskin asiantuntijakuulemisessa näitä yrityksiä,
esimerkiksi vaikkapa pitsayrittäjät ovat tyypillinen
käyttäjäryhmä, totesimme, että tämä 2 000
kiloa on tällä hetkellä myöskin
sellainen taso, joka tyydyttää kohtuullisessa
määrin myöskin näiden autojen
käyttäjiä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Varallisuus yritystoiminnassa on tärkeää,
ja tärkeää on myöskin se, että ei
erinäköisin järjestelyin voida kilpailua
vääristää. Nyt laki yrityssaneeraukseksi
mahdollistaa kyllä myöskin kilpailun vääristämisen.
Viime aikoina on erittäin moni suuri kuljetusyhtiö ajautunut
ongelmiin, ja yrityssaneerauksen meneillä ollen jo vähän
ennen konkursseja ne ovat myöskin toimineet markkinoilla
tavattoman aggressiivisesti. Ja keitä silloin siellä on
vastapuolena? Vastapuolena on juuri ne yrittäjät,
jotka pyrkivät hoitamaan asiansa. Elikkä kyllä tässä kohdin
olisi ainakin ollut syytä mietintöön
kirjata se, että jos yritys on velkajärjestelyssä,
niin silloin pitää pidättäytyä siinä vanhassa
toimintaympäristössä eikä hankkia
aggressiivisesti alihintaista, uutta työmahdollisuutta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä liikenneala on siinä suhteessa
varsin vekkuli, että täällä ei
koskaan oikeastaan ole mietinnöissä liikaa sanoja,
kun aina pyrkivät kaikki jo heti mietintötekstiä lukiessaan
tulkitsemaan ihan omalla tavallaan sen, mitä on ylöspantu.
Kiinnitän nyt vaan yhteen asiaan huomion, tähän
keskusteluun nähden neutraaliin aiheeseen, että mitenkä tämä homma
menee. Nyt tämä koskee näitä kunnan
kuljetuksia, joista valiokunta sanoo, että ei tule asettaa
eri asemaan kunnan järjestämiä sosiaali-
ja terveyspalveluihin sekä opetuspalveluihin liittyviä kuljetuksia
sen perusteella, kuka ne suorittaa, ja ehdottaakin säännöstä tästä asiasta.
Näin todella tehtiin. Nyt heti, kun tämä oli
kirjoitettu, herja alkoi, keskustelu, siitä, vapauttaako
tämä siis kaikki kunnan kuljetukset täydelliseen
vapauteen. Heti mielikuvitus loihti siinä sellaisen täydellisen
porsaanreiän, jos tällaista sanontaa voi käyttää,
ja sen takia ehdotin, että nyt kun asiantuntijakuulemisessa
on käynyt selväksi, että tällä tarkoitetaan
ruuankuljetuksia ja vastaavia, siis näihin sote-toimintoihin
ja opetuspalveluihin liittyviä kuljetuksia, niin laitetaan se
tänne ylös, niin ettei heti ensimmäisenä tule tämmöinen
mielleyhtymä mieleen, joka johtaa tämän
ratkaisun ihan hakoteille.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa puhemies! Huomiona pariin puheenvuoroon.
Ed. Laxellin ajokorttiuudistuspuheenvuoro oli sellaisenaan oikeaan
osunut, mutta väärin ajoitettu. Se ei kuulu tähän
kohtaan, vaan tässä liikennetraktoriongelmatiikkana
on nimenomaisesti se, että liikennetraktoriin vaaditaan
18 vuoden ikärajan vaativa kuorma-autokortti, mutta yleensä perheenjäsenet
ajavat myöskin samoilla traktoreilla maatalousajoa, jossa
muutoin olisi 15 vuoden ikäraja riittävä.
Eli tämä kaipaa liikennetraktoriproblematiikan
osalta selkeää tutkailua ja uudelleen esilleottoa.
Ed. Salolle toteaisin tästä velkajärjestelystä, että olette
aivan oikeassa, että sillä ei saisi loukata rehellisten
ja vakavaraisten yrittäjien liiketoimintaa millään
epäterveellä kilpailulla. Mutta ongelma on se,
miten sitten tilapäisesti epäonnistuneet yrittäjät
pääsevät takaisin junaan, ellei anneta
tällaista velkajärjestely-, yrityssaneerausmahdollisuutta.
Tästä on puhuttu useampi vuosi täällä eduskunnassa,
että kerran epäonnistuneet pitäisi ottaa
myöskin uudelleen tähän elämään mukaan
yrittämään ja tuomaan työpaikkoja.
Yleiskeskustelu päättyy.