Eero Lämsä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on käsiteltävänä hallituksen
esitys laiksi maaseudun kehittämiseen liittyvien ohjelmien
hallinnoinnista, ja ihan muutamia kohtia tästä mietinnöstä.
Tässä esityksessähän ehdotetaan
annettavaksi maaseudun kehittämiseen liittyvien ohjelmien
hallinnointia koskeva laki. Lain soveltamisalaan kuuluisivat muun
muassa maa- ja metsätalousministeriön toimialalla
laadittavat ja toteutettavat ohjelmat, joiden tavoitteena olisi
muun muassa maaseudun elinkeinotoiminnan kehittäminen,
maatilatalouden kilpailukyvyn parantaminen sekä uusiutuvien
luonnonvarojen kestävän käytön
edistäminen ja asuinympäristön parantaminen
maaseudulla, eli kaiken kaikkiaan kaikki hyvin merkittäviä asioita.
Kuluvalla ohjelmakaudella 2000—2006 Euroopan yhteisön
maaseudun kehittämistoimenpiteitä rahoitettiin
pääosin kuuden ohjelman kautta, joissa yhteisön
rahoituslähteet vaihtelivat eri toimenpiteiden osalta.
Tulevalla ohjelmakaudella eli 2007—2013 Euroopan yhteisön
maaseudun kehittämisen rahoitusjärjestelmä uudistuu
siten, että yhteisön maatalouspolitiikan osana
toteutettavia maaseudun kehittämistoimenpiteitä varten
on perustettu oma rahasto, Euroopan maaseudun kehittämisen
maatalousrahasto eli maaseuturahasto, josta rahoitetaan jäsenvaltioiden laatimat
maaseudun kehittämisohjelmat. Eli tässä pyritään
kokoamaan yhden pääohjelman piiriin nämä eri
toiminnot. Viranomaisten välinen tehtäväjako
ei nykyisin perustu suoraan rahoituslakiin tai sen nojalla annettuihin
säännöksiin vaan useisiin eri tasoisiin
yhteisön ja kansallisiin säädöksiin
ja määräyksiin.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että nyt luotava hallinto- ja valvontajärjestelmä ohjelmien
mukaisen hallinnoinnin järjestämiseksi takaa tehtävien
selkeän jaon sekä tehtävien erottelun
hallintoviranomaisten ja muiden toimijoiden välillä. Valiokunta
korostaa mietinnössään sitä,
että ehdotetusta laista ei saa aiheutua kunnille viranomaistehtävien
tai kustannusten lisääntymistä. Valiokunnalle
toimitetussa selvityksessä onkin painotettu sitä,
että tehtävät ovat luonteeltaan valtion
vastuulle kuuluvia EU:n täytäntöönpano- ja
valvontatehtäviä, joista periaatteessa kaikki kunnat
joutuvat lakisääteisesti vastaamaan. Sen vuoksi
ja kun niistä aiheutuvat kustannusrasitukset käytännössä useimmiten
kohdentuvat muutoinkin vähävaraisimpiin kuntiin,
mahdolliset lisäkustannukset tulee korvata täysimääräisesti asianomaisille
kunnille valtionosuuksina. Eli tämä osio sisältyy
tähän meidän valiokuntamme lausumaehdotukseen.
Sitten valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että myös
tulevalla ohjelmakaudella paikalliset toimintaryhmät osallistuisivat
eräiden tukien toimeenpanoon. Paikallisten toimintaryhmien
tehtävistä ohjelman toimeenpanossa ja toimivallasta
säädettäisiin niin ikään
tukijärjestelmiä koskevissa laeissa. Paikallisen
toimintaryhmän toimintaan sen hoitaessa perustuslain 124 §:ssä tarkoitetulla
tavalla julkista hallintotehtävää liittyy myös
vahingonkorvausoikeudellinen vastuu. Valiokunta kiinnittääkin
huomiota siihen, että lakiehdotuksen 21 §:n 2
momentissa säädettäisiin muun ohella
paikallisen toimintaryhmän hallituksen jäsenen
ja työntekijän vastuusta.
Valiokunta toteaa, että lakiin ehdotettu vastuusäännös
on sinänsä tarpeellinen tuen saajien oikeusturvan
ja hallintotehtävien hyvän hoidon kannalta. Ongelmallisten
tilanteiden varalta valiokunta pitää kuitenkin
erittäin tärkeänä, että toimintaryhmät
hankkivat tarvittavan vastuuvakuutuksen. On välttämätöntä,
että maa- ja metsätalousministeriö avustaa
toimintaryhmiä tarvittavan vakuutusturvan hankkimisessa
ja järjestää vahingonkorvausoikeutta
koskevaa koulutusta ja tiedotusta.
Arvoisa puhemies! Syksyllä palataan sitten tähän
asiaan uudelleen. Tämä nyt hyväksyttävänä oleva
lakiesitys on puitelakiluonteinen, ja syksyllä sitten tulee
tätä asiaa koskevaa muuta lainsäädäntöä eduskuntaan
käsiteltäväksi.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin huomiota tähän
ed. Lämsän viimeisenä mainitsemaan kohtaan
eli valiokunta kiinnittää huomiota, että tulevalla
ohjelmakaudella paikalliset toimijaryhmät osallistuvat
tähän tavallaan kontrollityöhön.
Tässähän on uutena asiana minusta se,
että nämä ongelmat sitten, jos tulee
niitä, tulevat oikeastaan vähän niin
kuin potilasvakuutusjärjestelmässä, jossa
sitten otetaan vakuutus näitten toimijoiden puolesta sille,
että jos annetaan virheellisiä ohjeita, joita
varmastikin maatalouden kuvioissa tulee yhtä paljon kuin sairaaloissakin.
Siinä mielessä tässä on avattu minusta
merkityksellinen uusi kohta eli jonkin asteinen maaseudun potilasvakuutusjärjestelmä.
Yleiskeskustelu päättyy.