7) Hallituksen esitys valtion tuella rahoitettujen vuokra- ja
osaomistusasuntojen asukasvalinnan sekä omistusasuntolainojen tuen
myöntämisen perusteita koskevaksi lainsäädännöksi
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on hallituksen
esitys 47. Hallituksen esitys koskee valtion tuloilla rahoitettujen
vuokra- ja osaomistusasuntojen asukasvalinnan sekä omistusasuntolainojen
tuen myöntämisen perusteita koskevaa lainsäädäntöä.
Kysymys on siis niin kutsutusta yleishyödyllisestä rakentamisesta
ja niistä asunnoista, joita olemme sitä kautta
saaneet.
Puhemies! Tässä ympäristövaliokunnan
mietinnössä, joka on yksimielinen, keskeinen asia
on todettu mietinnön alkuosassa, että esityksen
tarkoitus on siis nostaa asetustasolta lain tasolle vuokra- ja osaomistusasuntojen
asukasvalinnan ja omistusasuntolainojen tuen myöntämisen
perusteet. Näin halutaan tehdä, jotta sääntely
vastaisi paremmin perustuslain vaatimusta.
Toisena keskeisenä asiana valiokunta mainitsee kuntalaisuuden
huomioon ottamisen varsinaisten asukasvalintaperusteiden kannalta
tasavertaisessa asemassa olevien kesken. Näin ollen tämä jälkimmäinen
asia, jonka kuvasin, on etenkin Pääkaupunkiseudulla
ollut enemmän esillä kuin jossakin muualla Suomessa,
ja nyt tässä laissa tehdään
selkeä oikeusperuste sille, että voidaan kuntalaisuus
ottaa huomioon nimenomaan silloin, kun on kysymys tasavertaisessa
asemassa olevien kesken tapahtuvasta valinnasta.
Laissa todetaan myös se, että asukasvalinnassa
voidaan yksittäistapauksessa poiketa etusijajärjestyksestä,
jos se on perusteltua hakijaruokakunnan erityisolosuhteet, paikkakunnan
vuokra-asuntotilanne taikka vuokratalon tai asuinalueen asukasrakenne
huomioon ottaen. Nimenomaan yksipuolinen asukasrakenne on asia,
jota valiokunta on moneen kertaan eri vaiheissa painottanut. Sen
välttäminen on hyvin tärkeää.
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys aika selkeästä hallituksen
esityksestä, joka kuitenkin on vaatinut valiokunnalta,
etenkin valiokuntaneuvokselta, kohtuullisesti työtä.
Perustuslakivaliokunnan kannanotossa viitataan nimenomaan tähän
säätämisjärjestykseen ja siihen,
miten eri pykälät suhtautuvat toisiinsa. Näin
ollen valiokunta on tehnyt koko joukon teknisluonteisia muutoksia
ehdotettuun asukasvalintaperusteita koskevaan pykälään,
ja nämä on perusteltu erikseen mietinnössä.
Mutta kysymyksessä on, haluan painottaa, teknisluontoiset
muutokset, ja myöskin tästä johtuen on
jouduttu luomaan uusi 4 d §, jossa on sitten ympäristöministeriön
asetus todettu vielä tässä yhdeksi säädösantajaksi.
Se, mikä on poistettu hallituksen esityksestä, on
nimenomaan 2. lakiehdotuksen alkuperäisen 4 c §:n
maininta Valtion asuntorahaston ohjauksesta ja siitä, että Valtion
asuntorahasto voi antaa ohjeita asukkaiden valinnasta ja asukasvalinnan valvonnasta.
Tämä on säädösten,
lain ja asetuksen, selkeyden näkökulmasta haluttu
poistaa, ja katsotaan, että ei kuulu nykylainsäädännön
tavoitteisiin tämän tyyppisten säädösten
maininta tai niiden mukanaolo, vaan tarvittava säädös
voidaan osoittaa lailliseksi tietysti asetuksessa.
Muuten perusperiaatteet, taloudelliset tekijät, asunnon
tarve ja sen kiireellisyys, ovat edelleenkin vahvasti ja samalla
tavalla kuin aikaisemmin laissa asukasvalintaperusteina ja etujärjestykseen
asettamisen pohjana. Se on kuten ennenkin, ja valiokunnan yksimielisen
käsityksen mukaan tarpeellinen. Siis vähävaraisimmat
ja pienituloisimmat hakijaruokakunnat on erikseen mainittu etusijajärjestyksen
asettamisen keskeisenä huomiona.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja suoritti tuossa
lain kokonaisesittelyn, ja niinpä puheenvuorossani keskityn
vain tähän asukasvalintakysymykseen.
Kun eduskunnan apulaisoikeusasiamies joulukuussa 2004 teki päätöksen,
joka merkitsi nykylain tulkintaa siten, että se periaate,
jolla esimerkiksi Helsingissä on asukasvalintoja tehty,
ei olekaan lainmukainen, perustuslakiin nojaten, tämä päätös
aiheutti aikamoisen shokin Helsingissä. Helsinki on vuosikymmenien
aikana rakentanut 50 000 vuokra-asuntoa, joissa asuu tällä hetkellä noin
100 000 kaupunkilaista. Tämä apulaisoikeusasiamiehen
päätös merkitsi sitä, että Helsinki joutui
pohtimaan asukasvalintoja. Asukasvalinnoissa nyt myös tämän
lakiehdotuksen mukaan keskeinen kriteeri on edelleen asunnontarpeen kiireellisyys,
sitten hakijan taloudellinen tila, sekä varallisuus että käyttötalous.
Kun aikaisemmin olemme Helsingissäkin tulkinneet niin,
että kunnan jäsenyys eli kotikuntalaki oli se,
joka on ollut pohjana, niin että on voitu pitää etusijalla henkilöä,
joka täyttää nämä asunnontarvitsijan kriteerit
kaikilta muilta osin, mutta on myös sitten kotikunnaltaan
helsinkiläinen, niin olemme voineet asettaa tämän
henkilön silloin toisiin nähden etusija-asemaan.
Tämä apulaisoikeusasiamiehen päätös
puuttui tähän tilanteeseen.
Nyt lakiehdotus on osoitus siitä, että kun
tulee tulkintaongelmia olemassa olevan lainsäädännön
ja käytännön välillä,
niin pikaisillakin toimilla voidaan lainsäädäntöprosessissa
saada aikaan kohennus, ja sitä tämä lakiehdotus
nimenomaan nyt tarkoittaa.
Vielä haluaisin sanoa, että on perusteltua
tämä ehdotuksen mukainen menettely, että kotikunta voidaan
ottaa mukaan kriteeristöön, siitäkin syystä,
että kotikuntalain mukaan jokaisella kunnalla on velvollisuus
turvata asukkaidensa asuminen. Sitten toisaalta myös on
yhtä hyvin asukkaiden, uusien ja vanhojen asukkaiden, etu,
että voidaan myös ajatella koko kaupungin näkökulmasta
tätä asumiskysymystä. Lähivuosina
esimerkiksi Helsingissä tullaan tarvitsemaan hyvin paljon
vuokra-asuntoja, toivon mukaan kohtuuhintaisia, siihen tarpeeseen,
joka syntyy uusien työntekijöiden muuttaessa kaupunkiin,
ja toisaalta tukemaan koko kaupungin väestökehityskriteerejä.
Jos tätä lakiehdotusta ei olisi nyt näin
pikaisesti valmisteltu, Helsingissä olisi ilmeisesti jo
näinä päivinä tehty päätös
omasta aravajärjestelmästä eli niin sanotusta
Haravasta, jossa yksi perustelu on ollut nimenomaan tämä asukasvalintakriteeri.
Nyt kun tämä lakiehdotus on tulossa käsittelyyn
ja päätökseenkin, niin tästä kriteeripohjasta
ainakin Helsingin omassa Haravassa voidaan sitten luopua ja ehkä sitä koko
omaa Haravaa voidaan uudelleen piikittää eli katsoa,
mihinkä tarpeeseen sitä nyt tämän
lain voimaan tultua sitten tarvitaan.
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että nyt tämä ongelma
on poistumassa ja voidaan, sanotaanko, lainmukaisesti palata asukasvalinnoissa siihen
päiväjärjestykseen, joka aikaisemminkin on
muun muassa Helsingissä vallinnut.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Joskus on ihan mukava tulla tänne
pönttöön, kun kuvittelee kerrankin puhuvansa
asiasta, josta jotain tietääkin. En ole tosin
100 000:ta asukasta asuttanut, mutta kuvittelisin valinneeni
ja/tai allekirjoittaneeni noin 20 000 aravavuokrasopimusta tässä elämäni
aikana.
Siltä pohjalta tämän tietysti luin,
ja vaikka sinänsä hyvin ymmärrän
tämän ed. Hiltusenkin täällä kuvaaman
helsinkiläisen perusteen tämän lain säätämiseen,
niin kyllä tämä siitä huolimatta,
sanoisiko, muualta Suomesta katsoen tuntuu lievästi käsittämättömältä.
En ole sen 20 vuoden aikana, jolloin asukkaita valitsin — tai
itse asiassa kunta valitsi niitä aika pitkälle,
kunnan asuntolautakunta, ja itse tein sopimuksia, mutta sitten tässä viimeisinä aikoina
valinta oli johtamallani yhtiöllä — yhtä ainutta
kertaa kokenut ongelmaksi sitä, että joku nilsiäläinen
tai kiuruveteläinen tai jopa helsinkiläinenkin
haki Kuopiosta aravavuokra-asuntoa ja että siinä valinnassa
piti noudattaa niitä kriteereitä, jotka edelleen
tämän lakimuutoksen jälkeenkin säilyvät
ja joihin tulee nyt vain tämmöinen yksi lisäys,
jonka minun mielestäni ei Helsingissäkään
faktisesti käytännössä tarvitse
merkitä yhtään mitään.
Nimittäin kuten tästä tekstistä,
sekä lakitekstistä että lain perusteluista
että valiokunnan mietinnöstäkin, käy
ilmi, nämä ensisijaiset kriteerit eli asunnon
tarve ja taloudelliset ja sosiaaliset syyt säilyvät
ensisijaisina edelleenkin ja vasta sen jälkeen, kun ne
ovat tasavertaiset, voidaan käyttää tätä kotikuntaa
perusteena. Minä en ymmärrä, miksei Helsingissä huolimatta
tästä apulaisoikeusasiamiehen lausunnosta, tai
missä muualla tahansa, ole voitu sen jälkeen,
kun on todettu, että nämä keskeiset kriteerit
ovat tasavertaiset, käyttää tervettä järkeä eli
valita nyt sitten vaikka niitä enemmän tarvitsevia
helsinkiläisiä sinne, koska tuskin siihen kukaan
olisi puuttunut, ja jos on puuttunut, niin ihmettelen, miksi on puuttunut.
Tässä valiokunnan mietinnössä on
sinänsä todettu, että tämä muutos
on tarpeellinen siksi, että "Asuntovalintaperusteista tai
osasta asukasvalintaperusteita on voitava poiketa tietyissä käytännön
tilanteissa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi vuokralaisen
mahdollisuus vaihtaa joustavasti tarvetta vastaavaan asuntoon perhekoon muuttuessa
tai asunnon järjestäminen vuokralaisille asuintalon
perusparannuksen ajaksi." Niin onkin, nämä ovat
ihan hyviä perusteita, mutta mihin ihmeeseen näissä tapauksissa
esimerkiksi tarvitaan kotikuntaa? Jos helsinkiläistä vuokra-asuntoa
perusparannetaan, niin ei kai nyt ne helsinkiläiset muuta
Vantaalle tai Espooseen, kun Helsingin kaupungilla ei ole kuitenkaan
siellä vuokra-asuntoja?
Minä en näitä perusteluita, ihan
oikeasti, arvoisa valiokunnan puheenjohtaja ja muut valiokunnan
jäsenet, ymmärrä, koska siis jos minä nyt kyynisesti
arvioin tämän lain tarvetta, niin tässä ei
ole kysymys oikeasti siitä, ketä voidaan valita, vaan
siitä, ketä ei haluta valita. Siis aravavuokra-asumisen
ongelmaksi valitettavasti subjektiivisella tasolla on muodostunut
se, että aravavuokra-asuntoja ei koeta ihmisten kodeiksi
vaan ne koetaan ikään kuin asuntopolitiikan välineiksi, välineiksi,
joilla sinänsä hoidetaan ihan oikeata asiaa, sitä että kaikilla
ihmisillä olisi käytettävissään
mahdollisimman hyvä asunto, niin kuin pitää ollakin,
mutta kun niihin on tietenkin jouduttu, kun kysyntää on
ollut enemmän kuin tarjontaa — nythän
semmoinen tilanne ei enää juuri vallitse muualla
kuin ehkä Helsingissä Suomessa — käyttämään
näitä kriteereitä, niin aravavuokra-asunnot
ovat saaneet ikään kuin stigman.
Tiedämme hyvin kokemuksesta Helsingissä enemmän
kuin muualla, mutta kyllä sitä muuallakin Suomessa
esiintyy, että yhä edelleen jotkut omistusasukkaat
ovat syvästi huolissaan siitä, että naapurustoon
rakennetaan aravavuokra-asuntoja, tai ainakin vielä vuosikymmen
sitten olivat — toivottavasti se nyt on jo vähentynyt. Mutta
nimenomaan tästä johtuu se, että kun
tätäkin asiaa tarkastellaan siltä pohjalta,
voidaanko nyt valita ihmisiä asumaan omiin tuleviin koteihinsa
sillä perusteella, ovatko he helsinkiläisiä vai
sipoolaisia vai jotain muuta, niin todennäköisesti
huoli ei ole siitä, että he ovat sipoolaisia tai vantaalaisia,
vaan epäilys siitä, että he ovat kenties
jotenkin huonompia tulevia helsinkiläisiä.
Siis toki, ed. Sinnemäki, tiedän, että esimerkiksi
te ette tätä näkemystä hyväksy.
Minä en vaan voi mitään, kun ikään
kuin teoreettisesti arvioin tätä lakiesitystä ja
näitä perusteluita, joita tässä on
esitetty, koska ihan oikeasti minun mielestäni tätä asukasvalintaa,
vuokratalojen rakennuttamista ja asuntojen vuokraamista, yli 20 vuotta
tehneenä minä en näe tällä lakiesityksellä mitään
käytännöllistä merkitystä.
En tietenkään vastusta tätä ihan
samasta syytä, koska ei tämä todennäköisesti
kuin joissain äärimmäisissä tapauksissa
vaikuta yksittäisten asioihin, mutta jotenkin tuntuu kummalliselta,
miksi tämmöinen laki oikeasti piti tehdä.
Sitä ihmetellessä minulle syntyi kyllä sellaisia
ajatuksia, jotka eivät hyvän asumisen ja hyvän
asuntopolitiikan kannalta välttämättä tunnu
oikein relevanteilta.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Virtanen ei oikeastaan tuntenut tämän
asian taustoja Helsingin osalta. Tämä lakihan
jouduttiin tältä osin uudistamaan sen takia, että kun
oikeusasiamies oli antanut huomautuksen, niin Helsinki ei tietenkään
halunnut toimia lainvastaisesti. Tämä asia ei
Helsingissä ole aikaisemmin ollut suuri ongelma. Tämän
jälkeen käytäntö tulee jatkumaan
aivan samanlaisena kuin ennenkin, eikä näitä tapauksia ole
mitenkään hirveän paljon, että juuri
tämä kriteeri olisi olennainen. Mutta Helsingissä ei
voida mennä siihenkään, että kuka
tahansa, joka täyttää kriteerit muualta
Suomesta, voisi aina päästä joidenkin
helsinkiläisten edelle.
Mitä tulee arava-asumisen väitettyyn stigmaan,
Helsingissä en näe, että tämä asia
pitäisi paikkansa. Kuten ed. Hiltusen puheenvuorossa tuli
esille, noin 100 000 helsinkiläistä asuu
arava-asunnossa. Se on vajaa viidennes kaupunkilaisista. Tutkimusten
mukaan nämä ihmiset viihtyvät asunnoissaan,
ja myöskään tutkimusten mukaan Helsingissä ei
ole tällaisia erityisen huonoja alueita. Arava-asuminen,
vuokra-asuminen on Helsingissä tavallista asumista, jota
ihmiset arvostavat.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Erkki Virtasen ammattitaitoa ja osaamista asuntopolitiikassa voi
sinänsä ihailla. Haluaisin ympäristövaliokunnan
puolesta vain painottaa sitä, että ei Asukasliitto
eikä Vuokralaisten Keskusliitto asiantuntijoina, kumpikaan,
nähnyt tässä ongelmaa. He päinvastoin painottivat
muun muassa ikääntyneiden ihmisten asunnonsaannin
varmistamisen tärkeyttä. Se, että arava-asunto
on hyvä tapa elää ja asua, on tietysti
erittäin tärkeätä, koska elämässä pitää olla
muutakin päämäärää kuin
asunnon maksaminen ja sellaisen omistusasunnon hankkiminen, joka
todella täällä, etenkin Pääkaupunkiseudulla,
on erityisen kallista. Tämä syy nyt tuli näissä ed.
Sinnemäen ja aikaisemmin ed. Hiltusen puheenvuoroissa esille,
miksi tämä laki oli tarpeen.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sinnemäki on aivan oikeassa.
Minä olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että arava-asukkaat
itse arvostavat omaa asumistaan. Se, mihin viittasin, onkin juuri
se suhtautuminen, joka usein tulee arava-asukkaitten ulkopuolelta,
ja useimmiten se valitettavasti tulee omistusasukkailta.
Toinen asia, minkä aivan oikein sanoitte, on se, että Helsingissäkään
ei ole ollut tarvetta tähän ennen kuin apulaisoikeusasiamies
asiaan puuttui. Voi tietysti kysyä, missä se vika
on ollut, kun nyt, kuten tässä yhdessä olemme
todenneet, itse asiassa säädetään
lakia, jota ihan oikeasti ei pitäisi tarvita, mutta sitten
yhden valituksen kautta näin on käynyt. Minä epäilen,
että tämä voi johtaa nyt päinvastaiseenkin
käytäntöön; että tulee
valituksia niissä tapauksissa, joissa ulkopuolelta tulevat
näitten ensisijaisten kriteereitten mukaan ajavat ohi;
tämä saattaa kyllä hyvin ryhtyä lisäämään
valituksia ikään kuin toiseen suuntaan.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä puhutaan
siinä mielessä asiaa, että asukasvalinnathan
eivät nyt ainakaan Lahden puitteissa mitään
suuria ongelmia sinänsä tuota. Mutta sen sijaan
voisi sanoa, että tämä on aika pieni
muutos tähän koko aravatuotantoon ja arava-asumiseen,
koska minusta sen sosiaalinen luonne kyllä on jo häipynyt
aika päiviä. Meillähän, itse
asiassa ainakin Lahden kaupungissa olen kokenut niin, että jopa
sosiaaliviranomaiset alkavat jo vieroksua tiettyä osaa
hakijoista, elikkä heitä yritetään
ujutella vaikka naapurikuntaan, ja sitten itse asiassa haetaan tämmöistä suhteellisen
keskituloista varmaa vuokralaista. Elikkä Lahden talojen
se asukaskuvio on sillä lailla vahvaa, että siellä on
maksimoitu ja minimoitu tyhjät asunnot, että aina
löytyy heti, ja kriteerit ovat varmasti kyllä hyvin
venyvät. Riitaahan tulee, niin kuin tässäkin
tapauksessa sitten, jos joku tietää, että joku
toinen on mennyt edelle.
Siinä mielessä minusta aravatuotannon ja arava-asuntojen
aika on mennyt vähän ohi, että pitäisi
lainsäädäntöä sitten
muuttaa, että se olisi todella sosiaalista asuntotuotantoa,
kun meillä nyt kumminkin köyhiä riittää,
ettei käy niin, että se on tämmöisten
suhteellisen hyvätuloisten ihmisten asumismuoto. Kun otetaan
huomioon asumistuet kumminkin perhekoosta riippuen, niin ei täällä laissa
puhuta maksukyvystä mitään, vaan siitä nyt
tässäkin tilanteessa, kuka on sen kunnan asukas,
mistä asunnot on.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On ihan, voisiko sanoa, pakko todeta ed. Kauppilalle,
että kyllä laissa todetaan nimenomaan taloudellinen
tilanne, niin kuin täällä jo ed. Hiltunen
omassa puheenvuorossaan totesi ja myös esittelypuheenvuorossa
todettiin, ja myöskin segregaation välttäminen,
mikä on erittäin tärkeä asia,
sekin tulee tässä mietinnössä esille.
Matti Kauppila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan toteaisin sen, että kumminkin,
jos ei ole kuin yksi hakija asunnolle, niin se annetaan hänelle.
Siinä mielessä kyllä nämä kriteerit,
kyllä minä sen tiedän, ovat olemassa,
mutta jos ei ole hakijoita, niin ainakin Lahdessa on niin kalliita
asuntoalueita, että niihin eivät yksinkertaisesti
voi hakea köyhät, vaikka siihen tulee asumistuet.
Jos on yksinäinen, niin siellä ei voi asua, koska
jää vuokrarästejä. Kyllä tämä ongelma
on aika monimutkainen.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tulikin jo debatissa todettua se asia, että Helsingin
kannaltahan tällä lainmuutoksella on ollut tarkoitus
varmistaa käytäntö, joka on tähän
asti toiminut kohtuullisen hyvin. Näistä käytetyistä puheenvuoroista
ehkä huomaa sen, että tilanne Helsingissä on
jonkin verran erilainen kuin muualla maassa, koska meillä todellakin
myös näitä hakijoita on aika paljon ja
asunnontarvitsijoita on paljon. Ehkä isommat haasteet ovat
nimenomaan siinä, että jatkossakin pystymme rakentamaan
riittävästi vuokra-asuntotuotantoa, ja sitä tarvitaan
erilaisille ihmisille. Helsingissä tarvitaan niille ihmisille,
joille pääseminen omistusasuntoon kiinni esimerkiksi
työuran alkuvaiheesta johtuen ei ole mahdollista, ja sitten
toisaalta tarvitaan puhtaasti hyvin sosiaalista asuntotuotantoa
ja kaikkea tältä väliltä, joten
Pääkaupunkiseudun asuntopolitiikan hoitaminen
on hyvin monimutkainen kokonaisuus.
Mutta pidän asiallisena, että muutos on mahdollistanut
Helsingille sen, että voimme kuitenkin katsoa asioita myös
siitä näkökulmasta, että oman
kunnan asukkaille pyritään tarjoamaan asunto,
mutta tämä ei tietenkään tarkoita
sitä, etteivätkö Helsinkiin olisi tervetulleita
muualta Suomesta tulevat, niin kuin perinteisesti aina ovat olleet
pääkaupunkiin tervetulleita myös uudet
asukkaat, ja myös heille, totta kai, pyritään vuokra-asuntoja
löytämään. Tämän
jälkeen se ei ainakaan ole kiinni eduskunnasta, vaan enemmän
sitten valtuustosta ja siitä, että vuokra-asuntotuotantoa
saadaan tarpeeksi aikaiseksi.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on jo ed. Sinnemäki
puhunut asian minusta hyvin, mutta haluan kyllä vielä todeta,
että jos nyt Kuopiossa tai Lahdessa ei riitä köyhiä,
kiireellisesti asunnon tarpeessa olevia ihmisiä, niin kyllä Helsingissä löytää.
Kyllä tässä yhteydessä voi sanoa,
että voi olla ylpeä Helsingistä, joka
on Suomen metropoli ja kuitenkin huolehtii siitä, että vähävaraiset
ihmiset saavat täällä kodin. Nimenomaan,
ed. Virtanen, ei aravavuokra-asunto ole tilapäismajoitus,
vaan kyllä 40—50 vuotta samoilla alueilla asuneet
aravavuokralaiset voivat kertoa, että se on ollut koti
niille perheille ja on pysyvä koti, ja siinä mielessä kaupunkia
edelleen rakennetaan.
Tämä lakiehdotus mielestäni nyt tuo
sen selvyyden, että ne tuhannet, noin yli 10 000,
jotka ovat nyt vähävaraisia, osa asunnottomia,
siis köyhiä ihmisiä, kiireellisesti asunnon
tarpeessa, että he ovat niitä, ettei se ole este
tulla ykkösjonoon, kun on helsinkiläinen alkujaan.
Siitä ainoastaan on kysymys. Tällä ei
ollenkaan vaikuteta siihen, keitä kaupunkiin halutaan.
Se on ihan toinen asuntopoliittinen kysymys. Eli tämä lakiehdotus
tuo selkeyden näihin valintakriteereihin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Kauppilalle: Jos on
vain yksi hakija, niin hänet voidaan ja pitääkin
valita, vaikka hän ei täyttäisi näitä kriteereitä,
siitä yksinkertaisesta syystä, että jos
se asunto jää tyhjäksi, niin kaikki muut
aravavuokra-asukkaat maksavat sen vuokran. Siihenhän on
vedottu myös mietinnön perusteissa, ja kun olen
vähän ollut kriittinen niitä kohtaan,
niin nimenomaan tässä yhteydessä se ei
ole relevantti perustelu, koska se ei riipu siitä, onko hän
muusta kunnasta muuttava vai ei.
Haluan nyt vielä kerran selvyyden vuoksi 20 vuotta
Helsingin vuokra-asuntotoimen kanssa yhteistyötä laajasti
tehneenä kuitata sen, minkä olette sanoneet näistä hyvistä pyrkimyksistä,
joita siellä harrastetaan. Minä kunnioitan ja
arvostan Helsinkiä, koska Helsingissä tehdään
ihan vilpittömästi hyvää työtä.
Mutta minusta tämä siitäkin näkökulmasta,
tämä on ikään kuin vasta toissijaisen
kriteerin säätäminen yksittäisenä tapauksena
lain tasolla, tuntuu hätävarjelun liioittelulta,
mutta menköön nyt.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Jos hiukan mietitään vuokra-asumisen
historiaa, niin 70-luvullahan niin Helsinkiin kuin Lahteen kuin kaikkiin
suuriin kaupunkeihin tuli valtavat määrät
Pohjois-Karjalasta, Savosta, Pohjois-Suomesta väkeä,
jolloin rakennettiin niin sanotusti halvalla aravatuotantoa. Nythän
on kysymys siitä, että vuokramarkkinoilla, niin
aravassa kuin vähän muussakin, on selvä kahtiajako:
On nämä vanhat, halvat taloyhtiöt, joissa,
voi sanoa, on pienillä kustannuksilla pystytty oikeaoppisesti remontoimaan,
ja sitten kalliin rahan talot. Ihmettelen, jos ei Helsingissä tätä ongelmaa
ole. Lahdessahan on tämän laman aikana rakennettuja,
korkeakorkoisia taloja, joissa kulurakenne on ihan toisenlainen
kuin sitten näissä 70-luvulla rakennetuissa taikka
vielä vanhemmissa taikka sitten nyt uudemmissa. Toisaalta
täytyy muistaa, että yksityisellä sektorilla,
jonka kanssa nyt tässä kilpailemme niin Helsingissä kuin
muuallakin, rahoitusrakenne on nyt halvan koron ansiosta muuttunut
niin, että moni arava-asunto on tavallaan kilpailukyvytön.
Ainoastaan asumistukien kautta tulee kilpailukykyä.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tähän keskusteluun,
kun täällä ovat valtuustokollegat Sinnemäki
ja Hiltunen Helsingin kaupunginvaltuustosta, haluan todeta, että kyllä maailma
näyttää hyvin erilaiselta täällä Helsingissä,
kun vertaa vaikka Nilsiään, mihin ed. Erkki Virtanen
viittasi. Kyllä sanon, että lämpimät tervetuliaissanat
vaan tälle lainsäädäntömuutokselle,
joka oli hyvin välttämätön meille
helsinkiläisille, jotta voimme jatkaa sitä hyvää käytäntöämme,
jotta se käytäntö on lainsäädäntöpohjaisesti,
juridisestikin, oikea. Siksi oli hienoa, että tämä esitys
tuli tänne.
Hieman ihmettelen, ed. Virtanen, kun te totesitte, että toiset
eivät pidä arava-asumisesta, puhuitte, että siinä on
mahdollisesti stigmaa jnp. Ei ainakaan meillä päin.
Meillä tämä on hyvin haluttua asumista,
niin kuin täällä on tullut esille. Vähän
ihmettelenkin, kun tämmöisiä asioita
nostitte esille. Kyllä tässä helsinkiläisillä on
halu vaan asuttaa helsinkiläiset. Me sanomme tervetuloa
myöskin Helsinkiin muuttaneille, mutta tämä lainsäädäntömuutos
oli meille välttämätön, jotta me
voimme todellakin jatkaa hyvää käytäntöämme,
miten totesimme.
Haluan vielä sanoa hallituspuolueille, ehkä koko
eduskunnallekin, että toivon, että tämä on päänavaus
sille, että jatkossakin tulee erilaisia toimenpiteitä tänne
metropolialueelle, koska täällä on hyvin
erilaiset haasteet ja erilaiset ongelmat kuin muualla Suomessa.
Jatkossakin toivon, että tulee esityksiä, jotka
helpottavat meidän toimintaamme näissä isoissa
haasteissa. Asunto-ongelma on suurin ongelma Pääkaupunkiseudulla
ja erityisesti Helsingissä. Me teemme todella hartiavoimin
töitä, että täällä olisi
esimerkiksi Helsingin kaupungin työntekijöille,
meidän bussin- ja ratikankuljettajille, sairaanhoitajille,
opettajille, asuntoja. Tämä ei ole helppo tehtävä,
ja siksi me tarvitsemme tässä myöskin
eduskunnan apua. Tämä oli hyvä kädenojennus,
ja tästä kiitokset valiokunnalle ja ennen kaikkea hallitukselle
sitten.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Totean nyt kolmatta kertaa, että jos
jotain tässä salissa haluan erityisesti sanoa,
niin se on se, että aravavuokra-asukkaat ovat aivan samanlaisia suomalaisia
kuin ketkä muut tahansa ja myös heidän
asuntojaan pitää käsitellä heidän
koteinaan eikä asuntopolitiikan välineinä,
joilla hoidetaan sosiaalitointa tai jotakin muuta, kun asiaa tarkastellaan
yksittäisen asukkaan kannalta.
Tietenkin asukasvalinnassa tilanne on toinen, koska
Helsingissä on sekin vielä otettava huomioon,
kun täällä jonot ovat sellaisia kuin ovat,
että eniten tarvitsevat saavat sen asunnon. Jos tämä sitä auttaa,
niin hyvä on. Minä pikkuisen vain oman kokemukseni
pohjalta, joka nyt ei niin hirveästi poikkea helsinkiläisestä käytännöistä,
ihmettelin, onko tämä tarpeellinen siinä suhteessa,
mutta jos on, niin hyvä on.
Ed. Kauppilalle totean vain, että se ongelma, että on
erivuokraisia aravavuokra-alueita, poistuu kyllä tasaamalla
ne vuokrat, vaikka en niin hirveän innostunut vuokrien
tasauksesta ole itse ollutkaan. Toisekseen ne halvat asuinalueet,
jotka 60-luvulla rakennettiin, ovat viimeistään
nyt tulossa peruskorjaukseen, jolloin tämä ongelma poistuu
ja vuokrat ovat niissäkin sen jälkeen huomattavan
korkeat, koska rakennuskustannukset erityisesti peruskorjauksessa
ovat huomattavan korkeat.
Jos jotain Helsingiltä pitäisi toivoa, niin
sitä, että yleinen asuntojen hintataso täällä saataisiin kuriin.
Kun tulin tänne edustajaksi ja vuokrasin itselleni 52 neliön
asunnon, niin maksoin siitä täsmälleen
yhtä paljon vuokraa kuin Niiralan Kulman juuri valmistuneesta
135 neliön omakotitalosta. Siinä on kyllä silloin
jotain vialla.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tervetuloa tutustumaan Lahden Taloihin. Se
on itsenäinen taloyhtiö kaupunkikonsernissa, ja siellä kyllä yhdistyy
tämä sosiaalipuoli. Lahden Talot ostaa tukiasuntoja
yksityisiltä suhteellisen kalliillakin ja maksattaa tavallaan
sosiaalikuluja sitten Lahden talojen muilla asukkailla, niin että kyllä siinä on
vähän mennyt niin kuin sekaisin. En Helsingin
tilannetta tiedä, mutta Lahden tilanteen tiedän.
Yleiskeskustelu päättyy.