15) Lisätalousarvioaloitteet
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutamilla aloitteilla olen halunnut kiinnittää huomiota
asioihin, joihinka toivoisin saatavan korjausta.
Jo pitempään olen toivonut, että esivallalle — poliisille,
tullille ja rajavartiostolle — voitaisiin saada erikoiskoulutettuja
koiria ennalta ehkäisemään ja myös
havaitsemaan rikollisuutta. Toivon, että tähän
asiaan voitaisiin panostaa jatkossakin. Tätä olen
käsitellyt lisätalousarvioaloitteessa 18. Pidän
tätä kansalaisten ja kansakunnan sisäisen
turvallisuuden kannalta olennaisena asiana.
Lisätalousarvioaloitteessa 20 olen toivonut, että niitä jalkaväkimiinoja
korvaavia järjestelmiä, joita jouduttaneen kymmenen
vuoden päästä poistamaan, suunniteltaisiin
ja kehiteltäisiin Keuruun pioneerivarikolla Kalettomalla,
jossa on monimuotoista räjähdealan osaamista,
Puolustusvoimien toimikiinteistöjä, ja toivon,
että tämä nimenomaan kohdennettaisiin
Keuruun pioneerivarikolle, jolla on nyt vastuu kymmenen vuoden päästä poistuvista
jalkaväkimiinoista. Mielestäni oli tavaton tyhmyys
poistaa täysin puhtaasti puolustuksellinen ase, joka on
täysin vaaraton, mutta joka on omassa käyttötarkoituksessaan
myös tehokas puolustusväline.
Yhtä kaikki, korvaavien järjestelmien kehittelyyn
toivoisin panostettavan Keuruun varikolla myös niitten
järjestelmien ja aseitten osalta, jotka eivät
kuulu pioneerialan toimintoihin. Yleensähän nyt
tämä olisi helpompaa, kun Keuruun pioneerivarikko
tulee vastaisuudessa olemaan Keuruun varikko osana Puolustusvoimien
räjähdelaitosta. Toivon, että tämä erityistehtävä voitaisiin
tänne osoittaa.
Edelleen turvallisuuteen liittyy lääkäreihin pääsy,
hyvä terveyden- ja sairaanhoito. Toivon, että jatkuvasti
pidämme huolta, että meillä on panostusta
lääkärikoulutukseen.
Paikallisia asioita olen halunnut tuoda useampiakin esille. — Edellinen,
tuo lääkärikoulutus, oli lisätalousarvioaloite
23, jalkaväkimiinojen korvaavat järjestelmät
lisätalousarvioaloite 20. — Olen toivonut, että tämmöiseen
kulttuuritapahtumaan, jolla on myös valtakunnallista ulottuvuutta
erityisosaajiensa puolesta ja joka järjestetään
Haapamäellä, lisätalousarvioaloitteen
24 kautta voitaisiin osoittaa myös voimavaroja. Kovinkaan
suuria ei tarvita, mutta pienilläkin panostuksilla autettaisiin
hyvän tapahtuman kehittymistä.
Arvoisa puhemies! Olen kiinnittänyt monissa aloitteissa
huomiota myös tiekysymyksiin, ja eräät
näistä ovat lisätalousarvioaloitteet
41 ja 42, joissa ovat Keski-Suomen tiepiirille kuuluvat tiet keskeisiä asioita,
muun muassa Uuraisten ja Petäjäveden kuntakeskusten
välinen yhteys, joka on erittäin huonossa kunnossa
nyt kelirikkoaikana ollut Yläkintaus—Kintaus-välillä.
Sitä vastoin tien alkupuoli Uuraisten kunnan osalla on
ollut kymmenkunta vuotta jo hyvässä, asfaltoidussa
kunnossa. Olisi tarpeen, että muun muassa turvekuljetusten
ja puutavarakuljetusten kannalta tuo myös paikallisille
asukkaille tärkeä tie saataisiin kuntoon, samoin
kuin monet muut aloitteessa mainitut tiet. Tuo Suomenselkä-tie,
joka on lisätalousarvioaloitteessa 42, myöskin
voisi tulla suunnitteluun, jotta se kokonaisuus, mikä tässä olisi
Tampereelta jo olemassa olevaa valtatietä myöten
Orivedelle ja olemassa olevaa kantatiereittiä myöten
Orivedeltä Mäntän, Keuruun, Multian,
Karstulan kautta edelleen Kivijärvelle, Kinnulaan ja edelleen
Nelostielle voisi olla vaihtoehtoinen yhteys etelään
tai lounaaseen Tampereelle, Turkuun, Helsinkiin tuolta Sydän-Suomesta
liikennöitäessä.
Valtatieyhteys Vaasan ja Jyväskylän välillä on pätkivä yhteys.
Lisätalousarvioaloitteella 44 olen kiinnittänyt
tähän huomiota, että se osuus, mikä on
rakentamatta välillä Multia—Keuruu—Liesjärvi—Myllymäki,
voitaisiin rakentaa, ja silloin tämä Liesjärvi—Myllymäki-väli
olisi myös osa Keuruun ja Ähtärin välistä,
kahden maaseutukaupunkikeskuksen välistä, reittiä.
Tuo reitti on tällä hetkellä soratie,
ja kevätkelirikko omalla tavallansa sielläkin
on tuntunut.
Edelleen olen tiekysymysten ohella kiinnittänyt aloitteellani
huomiota liikenneministeriön alalla myös rautatieliikenteen
kysymyksiin. Lisätalousarvioaloitteessa 72 esitän
Haapamäen kautta kulkevien ratojen sähköistämisen
selvittämistä. Näillä radoilla
tarkoitan osuutta maan pisimmässä poikkiradassa
Vaasa—Seinäjoki—Haapamäki—Jyväskylä—Pieksämäki
ja edelleen joko Joensuuhun tai sitten Huutokoskelta erkaantuen
Savonlinnaan ja Parikkalaan. Esitän tämän
pisimmän poikittaisradan sähköistämättömän
osuuden Seinäjoki—Haapamäki—Jyväskylä sähköistämistä.
Tämä ratahan on peruskorjattu. Aivan viimeisimmät
pienet työt ovat vielä Haapamäen ja Ähtärin
välillä hivenen kesken, mutta työt ovat
parhaillaankin menossa, ja peruskorjaus merkitsee sitä,
että pintarakenne uusitaan, rata sepelöidään, edelleen
kiskot liitetään kuparijohdoilla toisiinsa, ja
näin ollen tuon radan tekninen kunto mahdollistaisi paljon
suuremman liikennekapasiteetin, mitä nyt on. Meillä dieselveturit
ikääntyvät, ne aikanaan poistuvat, ja
sen takia ajoissa pitäisi käydä suunnittelemaan
tämän maan pisimmän poikkiradan sähköistämättömän
osuuden Seinäjoki—Haapamäki—Jyväskylä sähköistämistä, jotta
se olisi aikanaan sähköistetty, kun dieselkalusto
vanhenee ja poistuu noinkin suurelta liikenteeltä, mitä pitkien
rataosuuksien liikenne on.
Edelleen näen, että vanha Pohjanmaan rata, joka
Tampere—Orivesi—Haapamäki—Seinäjoki-välillä kulkee
74 kilometriä pitempänä kuin Parkano-oikorata,
tulisi sähköistää osuudelta Orivesi—Haapamäki—Seinäjoki.
Silloin se olisi pääradoille myöskin
vaihtoehto liikenteessä käytettäväksi.
Mehän tiedämme, että pääradat
ja Ten-radat ruuhkautuvat. Niille ei oikeastaan uutta liikennekapasiteettia
voida ottaa, ja silloin vaihtoehtoisien reittien aktiivi käyttöönotto
olisi tarpeen.
Myös tämä rata on peruskorjattu,
ja näin ollen olisi tarpeen, että suunniteltaisiin
myös sähköistämistä.
Se ei tietenkään heti tapahdu, mutta suunnittelun
aloittaminen tulisi joskus tehdä, ja paras tapa saada jotakin
aikaiseksi on aloittaa se.
Edelleen, arvoisa puhemies, kiinnitän huomiota joukkoliikenteen
ostamiseen Haapamäen kautta kulkevilla radoilla lisätalousarvioaloitteessa
85, ja tällä hetkellä se ongelmallinen
kysymys tässä koskee aamun varhaisjunaa Seinäjoelta
Alavuden, Töysän Tuurin, Ähtärin,
Myllymäen, Pihlajaveden kautta Haapamäelle ja
vastaavaa illan myöhäistä paluuta Haapamäeltä kyseistä reittiä myöten
Seinäjoelle. Tämä mahdollistaa ilman
yöpymistä tapahtuvan, päiväselti
käyvän asiointimatkan Suomenselän alueelta
Alavudelta, Ähtäristä muun muassa pääkaupunkiin
tai muualle Etelä-Suomeen, ja näkisin välttämättömäksi,
jotta tuo juna myös syksyllä on liikenteessä,
juna, jolla itsekin tänään tänne
tulin, ja jotta tämä jatkaisi, niin tähän
olisi lisätalousarviossa voitava osoittaa riittävät
voimavarat.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka ollaankin hallituspuolueiden
edustajia, on näin lisätalousarvioasioissakin
yritettävä nostaa myöskin oman maakunnan
asioita esiin tilanteessa, jossa erityisesti maakuntaan tulevat
tiemäärärahat ovat normaalibudjetin yhteydessä varsin
alimittaiset. Varsinais-Suomi on jäänyt tiemäärärahojen
osalta lapsipuolen asemaan jo useamman vuoden aikana, koska E18:aa,
jota tänä päivänä viedään
eteenpäin, ei voida pitää maakunnallisena
hankkeena, vaan se on mielestäni valtakunnallinen
hanke. Näin ollen sitä ei pitäisi kohdistaa
maakuntaan saatuna rahana vaan nimenomaan poispuhdistaa siitä laskelmasta.
Esitän määrärahaa Kantatie
52:n osalta, joka on myöskin ollut semmoisella työnimellä kuin maakunnallinen
kehätie, joka lähtee Hangosta ja tulee Tammisaaren
kautta Saloon ja sitten Loimaan kautta Uuteenkaupunkiin. Tässä on
kaksi varsin merkittävää osiota, jotka
olisi välttämätöntä saada
lähitulevaisuudessa työn alle. Salon seutukunnan
ja Loimaan seutukunnan välistä puuttuu pätkä maantietä,
joka olisi siihen syytä nyt jo pikkuhiljaa rakentaa, ja
jotta sitä voitaisi rakentaa, siihen tarvitaan kunnolliset
suunnitelmat, ja siihen esitän lisätalousarvioaloitteessa
45 suunnittelumäärärahaa.
Salon kaupunki on vuosien saatossa tullut entistä suositummaksi,
ja myöskin liikenne kaupungin kautta on kasvanut. Kuitenkin
noin pari vuotta sitten kaupungissa havahduttiin siihen, että siellä talot
vajoavat, katu vajoaa, ja raskas liikenne ohjattiin kaupungin keskustasta
kaupungin laidoille. Tänä päivänä,
kun se on jouduttu ohjaamaan ilman parempaa suunnitelmaa, niin se on
varsin hankala raskaan liikenteen osalta. Siksi on perusteltua vauhdittaa
Salon ohikulkutien rakentamista niin, että sille myönnettäisiin
lisätalousarvioaloite 47:n mukainen suunnittelumääräraha,
ja myöskin sitten jo saatesanoina, että se myöskin
tulevaisuudessa hyvin nopealla aikavälillä rakennettaisiin.
Sillä on Salon kaupungin kehittämisen kannalta
ja myöskin pitkälti liikennöinnin kannalta
ihan Hangon satamasta tuonne keskiseen Suomeen suuri merkitys.
Sitten Uudenmaan tiepiirin alueella Someron ja Helsingin välillä on
6—7 kilometrin pätkälle Kantatietä 280 — tämä on
lisätalousarvioaloite 46 — jo selkeät
uudet suunnitelmat ympäristötöineen kaikkineen,
niin että tien perusparantaminen maksaa suunnitelmien mukaan
miljoona euroa ja sitten ympäristötyöt
sen toisen miljoonan euroa. Elikkä siihen on 2 miljoonan
rahaesitys. Tämä siksi, että nyt on tiepiirin
kanssa käytyjen keskustelujen myötä käynyt
ilmi, että sitä ollaan rahanpuutteen takia nyt
kuitenkin sitten uudelleen päällystämässä,
ja jos olematonta pohjaa, runkoa, taas kerran päällystetään,
niin siinä ei synny kuin lisäkustannuksia. Siksi
olisi myöskin ihan taloudellisesti järkevää nyt
laittaa tällainen pieni pätkä kuntoon
ja sitä kautta saada myöskin sitten tämä liikennöitävyys
ja liikenneturvallisuus ennen kaikkea paremmaksi.
Ed. Tapani Tölli merkitään
läsnä olevaksi.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinonen käytti äsken
puheenvuoron jättämistään lisätalousarvioaloitteista.
Haluan nostaa osaltani nimenomaan kaksi hänen tekemäänsä lisätalousarvioaloitetta
keskusteluun, ja nämä lähinnä koskettavat
ed. Oinosen ja allekirjoittaneen vaalipiirin ylimeneviä hankkeita.
Ensinnäkin tämä lisätalousarvioaloite
44 "Määrärahan osoittaminen Valtatien
18 Jyväskylä—Vaasa rakennustöiden
jatkamiseen välillä Multia—Ähtäri".
On ihan todella niin kuin ed. Oinonen tässä aloitteessaan
toteaa, hanke parantaa huomattavasti Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan
välisiä liiekenneyhteyksiä ja luo merkittäviä kehittämisedellytyksiä alueen
kunnille. Toisaalta myös tämä on tällainen
poikkiliikennöintiväylä, joka yltää yli
Suomen rajojen sekä idästä että lännestä.
Toinen lisätalousarvioaloite, herra puhemies, on n:o
85, joka koskee Haapamäen kautta kulkevien ratojen määrärahan
lisäämistä. Itse olen aikoinani ollut
Keuruun varuskunnassa varusmiespalveluksessa 70-luvun puolivälin
jälkeen, ja kuljin tätä ed. Oinosen mainitsemaa
reittiä pitkin Alavuden kautta Seinäjoelle. Tiedän,
että tämä rata on senkin jälkeen
erittäin merkittävästi ollut liikennöitävänä,
ja haluaisinkin, että nimenomaan tältä Suomenselän
alueelta pystyttäisiin tällainen päivittäinen
liikennöinti hoitamaan ratoja pitkin tänne Pääkaupunkiseudulle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Ahosta hänen
käyttämästään puheenvuorosta.
Vielä palaan tähän taajamajunapariin,
joka uhkaa syksyllä loppua väliltä Seinäjoki—Haapamäki
ja Haapamäki—Seinäjoki. Liikenne tällä nyt
lakkautuksen alaisella junavuorolla, tämä yksi
olennainen junapari — nyt korostan, että muu liikenne
jää — mahdollistaa työmatkan Suomenselän
alueelta muun muassa Tampereen seudulle. Käyttäjiä ei
kovin monta ole, mutta on muutama henkilö, joka päivittäin
käy Tampereella muun muassa Ähtäristä.
Jos tämä junayhteys katkeaa tuolta uhanalaiselta
osuudelta, myös jäljelle jäävä osuus jää tyngäksi.
Sille ei ole yhteyttä mistään, eikä sillä ole
yhteyttä mihinkään. Elikkä junalle
pitäisi rakentaa korvaavan liikenteen järjestelyt,
ja näin ollen on kysymys kokonaisuudesta. Tämä tulisi
tajuta, kun tehdään henkilöliikenteen
järjestelyjä tulevana syksynä.
Täytyy muistaa, että nyt Haapamäen
kautta kulkevat radat on kunnostettu, on saatu uusi kiskobussikalusto.
Aivan äskettäin viimeinenkin ohjelmaan tilattavaksi
kuulunut on saapunut. Mutta sitten kun radat on kunnossa ja kalusto saadaan,
sitten vähennetään liikennettä.
Ei tämä voi olla järkevää.
Ja kun radat on saatu myöskin automaattiseen kulunvalvontaan,
enää ei tarvita asemilla junansuorittajia eikä tarvita
vaihdemiehiä, niin kustannukset olisivat todella
vähäiset.
Näin ollen toivon, että löydetään
rahat, että tuo uhanalainen osuus Seinäjoki—Haapamäki, Haapamäki—Seinäjoki
jatkaa, olletikin kun on vielä se kummajainen mukana, että juna
ajaa syksyllä, jos suunnitelmat lakkauttamisesta toteutuvat,
siten että kun illalla juna lähtee Tampereelta,
niin se menee Haapamäelle aikataulun mukaisena junana,
josta se sitten tuollaisena aikataulujen ulkopuolella olevana aavejunana
palaa Haapamäeltä Vilppulaan ja aamulla taas vastaavasti
tyhjänä junana ilman aikatauluja, aikataulujen
ulkopuolella, ajaa Vilppulasta Haapamäelle.
Jo tälläkin matkalla mentäisiin kappaleen
matkaa Haapamäeltä vaikkapa Ähtäriin
saakka, ja sitten voitaisiin hoitaa yhteys Seinäjoelle,
jossa on monet rautatien ihmiset, kuljettajat ja konduktöörit,
paikkakunnalla. Säästettäisiin yöpymiskustannuksia,
joita nuo uudet järjestelyt tekevät. Minä pelkään,
että tuolla liikenteen supistamisella ei välttämättä säästöjä tule.
Päinvastoin saattaa tulla jopa yhtä paljon kuluja,
niin että säästöt jäävät
perin vähäisiksi, mutta sitten tulee vain vaikeutta
Suomenselän alueen liikenteessä. Ainakin Ähtärin
kaupungin osalta on niin, että myöskään
bussiliikenteellä ei ole päivittäistä, mielekkään
asiointimatkan yhteyttä Pääkaupunkiseudulle,
jotenka, arvoisa puhemies, todella toivon, että asian jatkokäsittelyssä tämän
junaparin Seinäjoki—Haapamäki, Haapamäki—Seinäjoki
ylläpitoon voitaisiin rahat löytää.
Olen myös tehnyt aloitteen Haapamäki—Pori-radan
vesomisesta, mutta tältä osin on todettava, että tuo
työ on pääosin jo suoritettu, mutta jäljeltä olevilta
osilta ja siellä, missä on uutta vesakasvua ollut,
olisi aihetta saada sekin vesottua, jotta radan käyttö matkailullisiin
tarkoituksiin olisi paremmin hyödynnettävissä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Toivon täällä ensiksi
ed. Lauri Oinosen aloitteelle 43 menestystä; ne ovat Keski-Suomelle
tärkeitä teitä.
Samaten olen tehnyt aloitteen 31, ja siinä ehdotan,
että Nelostielle välille Lusi—Vaajakoski otetaan
perustienpitoon 68,7 miljoonan euron lisäys. Nelostien
rekkaliikenne on Suomen vilkkain, ja Lusi—Vaajakoski-osuus
on tällä hetkellä tien pahin pullonkaula.
Kuten ministeri Susanna Huovinen on sanonut: Nelostie on teollisen Suomen
selkäranka. Tien kunnosta ovat huolestuneet muun muassa
suuret kuljetusyritykset. Reittiä käyttävät
paljon myös Lappiin päin matkaavat turistit. Lusi—Vaajakoski-väli
on mäkinen ja raskaalle liikenteelle liian kapea. Myös
kevyenliikenteenväylät puuttuvat ja liittymät
ovat vaarallisia. Lusi—Vaajakoski-välin korjaus
ja koko Nelostien kunnostaminen ei ole pelkästään Keski-Suomen
asia. Nelostien varrella asuu 2 miljoonaa suomalaista, joten kyllä tämä on
koko maan asia.
Lisäksi olen tehnyt talousarvioaloitteen 97, ja ehdotan
siinä aloitteessani, että eduskunta ottaa lisäyksen
sosiaali- ja terveyshuollon käyttökustannuksiin
Keski-Suomen sairaanhoitopiirille henkilöstön
palkkaamiseen ja toimintojen ylläpitämiseen. Keski-Suomen
sairaanhoitopiiri joutunee lakkauttamaan kokonaan toisen maakunnan kahdesta
psykiatrisesta sairaalasta. Olisi kuitenkin tärkeätä,
että molemmat sairaalat voisivat jatkaa työtänsä,
sillä työtä riittää ja
hoitotulokset ovat olleet hyviä. Jos jompi kumpi sairaala
joudutaan sulkemaan ja psykiatriset hoitopaikat keskitetään
Keski-Suomessa vain yhteen sairaalaan, potilaat joutuvat muuttamaan
hoitopaikan perässä kauas kotiseudultaan ja omaisistaan.
Tämä ei ole oikein. Mielenterveysongelmat lisääntyvät kaiken
aikaa, ja ihmisillä pitää olla mahdollisuus hoitoon
lähellä kotipaikkaansa. Ehdotan Keski-Suomen sairaanhoitopiirille
5 miljoonan euron lisäystä henkilökunnan
palkkaamiseen ja psykiatrisen hoitolaitoksen ylläpitämiseen.
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt myös aloitteen 106, jossa
esitän, että joka kolmannen Suomen kunnan talous
ei riitä menoihin. Monissa kunnissa on ihmisten vaikea
saada edes peruspalveluja, koska kunnat eivät pysty palveluja
rahapulassaan tuottamaan. Suomi on jo maksanut valtionvelkaansa
pois enemmän kuin mitä alun perin suunniteltiin.
Minun mielestäni ihmisten hyvinvointi ja palvelut on nyt
pistettävä etusijalle. Kuntien heikko rahatilanne
näkyy tällä hetkellä muun muassa
vanhustenhuollossa. Henkilökuntaa ei ole riittävästi,
ja vanhukset eivät saa kunnollista hoitoa. Myös
koulutoimessa rahanpuute näkyy: luokkakoot suurenevat ja
kouluja lakkautetaan. Kunnille on maksettava heti takaisin 300 miljoonan
euron pakkolaina. Ehdotan, että valtionvelan nettokuoletuksiin
ja velan hallintaan osoitetusta määrärahasta
vähennetään kuntien pakkolainaosuus 300
miljoonaa euroa ja maksetaan kunnille niiltä pakolla otettu
velka takaisin välittömästi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kangas on aloitteellaan kiinnittänyt
aivan oikeisiin asioihin huomiota. Aivan erityisesti kiinnittyy
huomio tähän aloitteeseen 97 määrärahan osoittamisesta
Keski-Suomen sairaanhoitopiirille henkilöstön
palkkaamiseen ja toimintojen ylläpitämiseen. Tässähän
on osaltaan kysymys siitä, että kuntien voimavarat
ovat rajalliset. Mutta aivan kuten ed. Kangas toi esille, on todellisuus
se, että Keski-Suomessa joudutaan ainakin yksi psykiatrisen
hoidon sairaala sulkemaan, ja tässäkin ovat omat
ongelmansa, jotka maakunnassa hyvin tiedetään.
Uhkanahan on joko Ääneskosken alueella oleva,
tällä hetkellä Suolahden kaupungissa
vielä oleva, Sisä-Suomen sairaala taikka Keuruulla oleva
Juurikkaniemen sairaala. Näistähän sairaanhoitopiirin
valmistelussa virkamiesten taholta esitetään lopetettavaksi
Suolahden sairaala tulevassa Äänekosken kaupungissa
ja sairaanhoitopiirin hallitus taas esittää äänestyspäätöksellä 4—5
Keuruun Juurikkaniemeä lakkautettavaksi. Nämä ovat
ongelmia niille paikkakunnille, joita tuommoisen merkittävän
työnantajan ja merkittävän hoidonantajan
menetys on kohtaamassa. Todella toivon ed. Kankaan aloitteen menevän asiassa
myönteisellä tavalla eteenpäin, mutta
samalla tämä liittyy ei vain psykiatriseen hoitoon, vaan
myös moneen muuhun toimintaan, mitä Keski-Suomen
sairaanhoitopiirissä kuten muuallakin tehdään.
Mutta terveydenhuoltoon liittyy myöskin lisätalousarvioaloitteeni
91, jolla haluan vauhdittaa kotimaisen rokotetuotannon aloittamista. Suomestahan
on
muutama vuosi sitten loppunut rokotetuotanto. Pidän kuitenkin
sitä maan huoltovarmuuden ja kansalaisten turvallisuuden
kannalta hyvin välttämättömänä.
Tällä hetkellä pandemian uhasta puhutaan
vähän, mutta ilmeisesti on vain tyyntä myrskyn
edellä. Se, että linnuista tuota tautia ei ole
Suomeen tullut, on tavattoman hyvä asia. Osaltaan ne toimet,
mitä on Euroopan unionin alueella ja muuallakin haluttu
tehdä tuon estämiseksi, ovat osuneet oikeaan aikaan
ja ovat tässä vaiheessa tuottaneet tulosta. Mutta
todellinen uhka onkin silloin, kun pandemia muuttuu ihmisestä toiseen
tarttuvaksi kulkutaudiksi. Sen tappavuutta ei kukaan voi aavistaa.
Äskettäin Kauppalehti Optiossa oli laskelmat siitä,
mitkä ovat taloudelliset menetykset kansantaloudelle, kun
lintuinfluenssapandemia aikanaan tulee, ja todettiin, että ne
ovat hyvin merkittävät, ja todettiin, että ne
ovat osaltaan myös pysyvät menetykset, joita pitkään
aikaan ei voida saavuttaa takaisin. Edelleen Kauppalehti Option artikkelissa
todettiin, että Euroopan unionin alueella 3,4 miljoonaa
ihmistä ei enää sitten työpaikalleen
palaakaan, kun pandemia on mennyt.
Elikkä tämän seuraukset ovat täysin
arvelujen varassa, ja pandemian uhan varalta olisi välttämätöntä nopeuttaa
kotimaisen rokotetuotannon aloittamista. Silloin jos kaikkialla
maailmassa, mukaan lukien Eurooppa, samaan aikaan tarvittaisiin
rokotteita ja olisimme vieraan rokotetuotannon varassa ulkomailta,
on äärimmäisen kyseenalaista, voitaisiinko
rokotetta saada ajoissa ja voitaisiinko sitä saada koko
väestölle. Ainut perusratkaisu tässä on
se, että meillä olisi oma rokotetuotanto. Onneksi
tähän ovat löytyneet myöskin
yritykset ja osaajat. Tähän tulisi saada vain
rahaa.
Lisätalousarviossa on kiinnitetty lääkevarastointiin
ja lääkekäsittelyyn aivan oikein huomiota,
mutta tappavaa kulkutautia vastaan taistelu ilman omaa rokotetuotantoa
olisi samaa kuin sodankäynti ilman ruutia ja omia aseita.
Siksi toivon, että tämän asian vakavuus,
jota aloitteellani olen halunnut tuoda esille, joko aloitetta käsiteltäessä tai
muussa yhteydessä riittävän tehokkaasti
tajuttaisiin.
Keskustelu päättyy.