14) Hallituksen esitys Pohjoismaiden välillä tulo-
ja varallisuusveroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi
tehdyn sopimuksen muuttamisesta tehdyn pöytäkirjan
hyväksymisestä ja laiksi pöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle Pohjoismaiden
välillä tulo- ja varallisuusveroja koskevan kaksinkertaisen
verotuksen välttämiseksi tehdyn sopimuksen muuttamisesta
tehdyn pöytäkirjan hyväksymisestä ja
laiksi pöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Harvinaisen
yksinkertainen otsikko laille tavallisen kansalaisen ymmärrettäväksi
yhdellä lukemisella.
Tämä laki koskee uusia eläkkeitä,
joita maksetaan Pohjoismaissa sen jälkeen, siis tätä määräystä sovelletaan
Suomessa, jos henkilö asuu 4. päivänä huhtikuuta
2008 tai sen jälkeen, elikkä tämä ei
koske nykyisiä eläkkeitä, vaan tämän
jälkeen tapahtuneita eläketapahtumia.
Esimerkiksi Norja, joka aikaisemmin ei ole verottanut ulkomaille
maksettavia eläkkeitä, ryhtyi verottamaan sieltä maksettavaa
eläkettä. Samoin myöskin Suomen ja Ruotsin
välillä tapahtuu muutosta, joka merkitsee sitä,
että esimerkiksi noin 17 000 euroa vuodessa eläkettä saavan henkilön
verotus tulee kiristymään noin 60—80 euroa
vuodessa elikkä noin 1 400 euron kuukausieläkkeellä,
ja tämä johtuu näistä veroteknisistä muutoksista.
Jo aikaisemmin noin 1 000 euron kuukausieläkettä saavat
eläkkeensaajat ovat joutuneet maksamaan enemmän
veroa, jos eläke on tullut sekä Ruotsista että Suomesta.
Tämän oikaisemiseksi tämä laki
ei auta.
Kun muutettiin eläkkeiden verotusta, niin vertailussa
palkansaajan ja eläkkeensaajan välillä sosiaaliturvamaksut
otettiin huomioon silloin, kun palkansaajan verotusta tarkastettiin.
Mutta kun eläkeläisen verotusta tarkastettiin,
niin sosiaaliturvamaksuja ei otettu huomioon, ja näin ollen
eläkeläisten verotus yleensä tältä osin
on edelleenkin epäoikeudenmukainen ja eläkeläinen
maksaa saman suuruisesta tulosta, jos menetellään
samalla tavalla sosiaaliturvamaksujen suhteen, enemmän
veroa kuin vastaava palkansaaja. Lisäksi kun verotusta
muutettiin, silloin jäi tämä puolisoeläkeläisen
verotus kireämmäksi kuin vastaavaa tuloa saavan
palkansaajan verotus, ja olisi toivottavaa, että valiokunnassa
näihin asioihin voidaan puuttua elikkä nämä korjata,
ettei jää tämmöistä epäoikeudenmukaisuutta.
Myöskin tämän lain käsittelyssä on
syytä olla siinä mielessä tarkkana, ettei
tule eläkeläisille uusia, kireämpiä verotuksia
ja eläkeläiset voisivat muuttaa Ruotsista esimerkiksi
Suomeen pelkäämättä sitä,
että heidän verotuksensa kiristyy, vaan he voisivat
ikääntyneinä viettää eläkepäivänsä mieluummin
sitten Suomessa. Myöskin tämä kieliongelma
erityisesti vanhoilla ihmisillä korostuu, jos joutuu vielä sellaisiin
hoitolaitoksiin, missä ei ole esimerkiksi suomenkielisiä hoitajia
tai työntekijöitä. Näin ollen
täytyy suhtautua hyvin suurella varauksella tähän
hallituksen esitykseen, joka nyt eduskunnalle on annettu ja lähetetään
valiokuntaan käsiteltäväksi.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
olisi todella odotettu ja toivottu ja kaivattu, jos todellakin sen
avulla pystyttäisiin nämä kaikki verotuksessa
olevat ongelmat poistamaan, mitä tällä hetkellä näitten
maiden välillä esiintyy. Tämä on
asia, mihin varmasti meistä edustajista jokainen on törmännyt
useaan kertaan, ja tästä olemme saaneet kirjelmiä ja
toiveita ja palautteita kaiken aikaa. Kirjallisiin kysymyksiinkin
on saatu hyviä vastauksia, mutta kuitenkaan nämä vastaukset
eivät ole kertoneet sitä totuutta, mikä tuolla
elävässä elämässä on, elikkä siellä useat
eläkeläiset maksavat sitten tuplasti veroa eläkkeestään.
Eli olisi hyvä, jos tämä epäkohta
tällä lakiesityksellä voitaisiin korjata
ja Suomi pystyisi sillä tavalla soveltamaan tätä siirtymämääräystä,
mutta niin kuin tässä ed. Kuoppa jo totesi, niin
se ei varmaankaan ole hyvinkään todennäköistä.
Eli käytännössä siis tämä siirtyminen
hyvitysmenetelmään todennäköisesti
merkitsee, että esimerkiksi keskituloiselle eläkkeensaajalle
jää vuositasolla muutamia kymmeniä euroja
vähemmän käteen. Silloin tämä tietenkin
asettaa myös nyt jo nämä kahdesta maasta eläkettä saavat
ja tulevaisuuden paluumuuttajat eriarvoiseen asemaan myös
senkin takia, että tämä ei ole takautuva
oikeus.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvosto on jatkuvasti pyrkinyt
Pohjoismaiden välillä vallitsevien rajaesteiden
poistamiseen. Yksi apu tähän olisi muiden Pohjoismaiden
lainsäädännön tarkempi selvittäminen
oman lainsäädäntötyön
yhteydessä. Näin ainakin voitaisiin välttää uusien
esteiden syntymistä. Eläkkeiden verotus on ollut
monesti esillä rajaestekeskusteluissa. Se on koettu muun
muassa esteeksi suomalaisten paluumuutolle Ruotsista, kuten edellä todettiin,
ja varsinkin Lapissa ongelma on suuri. Kuten on todettu myös
aiemmin, tämä kaavailtu hyvitysjärjestelmä koskee
vain uusia eläkkeitä ja muutoksen vaikutukset
ovat kaiken kaikkiaan epäselviä. Nyt on todella
tarkasti selvitettävä lain vaikutukset.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten on todettu, niin tämä verosopimus
ja sen tulkinta tulee koskemaan vain uusia eläkkeitä. Paraneeko
verotus näitten paluumuuttajien osalta, siis tulevien paluumuuttajien
osalta, vai huononeeko se tähän päivään
verrattuna? Vastaus on hyvin selvä: se huononee. Uusien
paluumuuttajien verotus tulee olemaan ankarampi useimmissa tapauksissa
kuin mikä tilanne tänä päivänä on.
Minkälainen on tilanne tänä päivänä?
Meillä on verosopimus Ruotsin ja muitten Pohjoismaitten
kanssa, mutta me sovellamme sitä verosopimusta eri tavalla
Ruotsissa ja Suomessa. Ruotsissa asuva eläkeläinen,
joka saa eläkettä Suomesta, ei maksa mitään
veroa enää Ruotsiin, vaan Ruotsi tyytyy siihen
lähdeveroon, joka on Suomessa eläkkeestä peritty.
Suomessa asuva eläkeläinen, joka saa eläkettä Ruotsista,
on joutunut maksamaan lähdeveroa, Ruotsi on pidättänyt lähdeveron,
mutta sitten yhteensovitetaan muitten tulojen kanssa, joka johtaa
siihen, että Suomessa asuva eläkeläinen
maksaa useimmissa tapauksissa veroa hieman vähemmän
kuin sellainen eläkeläinen, joka saa koko tulonsa
Suomesta. On poikkeustapauksia, milloin paluumuuttaja maksaa enemmän
veroa. Se koskee sellaisia, joilla on suuret eläketulot,
ja myöskin sellaisia, joilla on pienet eläketulot.
No, nyt kun siirrytään tähän
hyvitysjärjestelmään, niin se tulee käytännössä johtamaan
siihen, että Suomessa asuva eläkeläinen
ja myöskin paluumuuttaja maksavat yhtä paljon
veroa. Eli paluumuuttajan verotus tulee ankarammaksi tämän
päivän paluumuuttajan verotukseen nähden.
Paluumuuttajat ovat lähestyneet, uskallan sanoa, jokaista
kansanedustajaa ja todenneet tämän ongelman. He
pitävät ongelmana sitä, että me
emme sovella verosopimusta samalla lailla kuin Ruotsi. Eli ovat
sitä mieltä, että tyytyisimme täällä Suomessa
siihen veroon, minkä paluumuuttaja on lähdeverona
Ruotsiin maksanut. Aivan kuten ed. Kuoppa totesi, niin rajan toisella puolella
on paljon suomalaisia, jotka kovin mielellään
muuttaisivat takaisin Suomeen sen takia, että äidinkielen
merkitys kasvaa, kun työelämästä siirrytään.
On erittäin tärkeää, että silloin
saadaan nämä palvelut omalla äidinkielellä.
Mutta he ymmärtävät sen, että jos
he muuttavat Suomeen, niin heille jää selvästi
vähemmän käteen kuin mitä jää siellä Ruotsissa,
heidän verotuksensa kiristyy, ja se on yksi osasyy siihen,
minkä takia pitävät parempana pysyä Ruotsissa.
Kuten sanoin, paluumuuttajat ovat tänä päivänä erittäin
tyytymättömiä tähän
järjestelmään. Tulevat paluumuuttajat
tulevat olemaan vielä enemmän tyytymättömiä uuteen
järjestelmään. Onko se oikeudenmukainen,
onko se epäoikeudenmukainen, sillä on pienempi
merkitys näille paluumuuttajille. Mutta kaikkein tärkeintä olisi minun
mielestäni se, että sovellettaisiin samaa järjestelmää kuin
Ruotsissa. Se merkitsisi sitä, että valtio saisi
jonkin verran vähemmän verotuloa, mutta yhteiskuntarauha
paluumuuttajien keskuudessa palautuisi. Minä pidän
sitä paljon paljon tärkeämpänä kuin
sitä, että saamme muutama miljoona euroa enemmän
verotuloa. Mielestäni tulisi nyt selvittää,
mitä maksaisi sellainen järjestelmä,
jossa lakia sovellettaisiin samalla lailla kuin Ruotsi soveltaa,
ja sen jälkeen tehdä sellainen päätös,
joka poistaa tämän pettymyksen ja epäoikeudenmukaisuuden
tunteen paluumuuttajien keskuudessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisi erinomaisen, miten sanoisin, lennokasta
ja vetävää todeta tässä yhteydessä,
että edustajat Kuoppa ja Kallis puhuivat puheenvuoroissaan höpöjä.
Valitettavasti sitä iloa ei ole minulle suotu. Nimittäin
tilanne on se, että he puhuivat erittäin täsmälleen
ja oikein. Erikoisesti ed. Kalliksen hyvin perusteellinen puheenvuoro
kuvasi juuri sen arkipäivän tilanteen, joka edessämme tällä hetkellä on.
Elikkä toisin sanoen parannusta näiden tulevien,
potentiaalisesti tulevien, paluumuuttajien, se täsmennyksenä,
tilanteeseen, kun niitten kohdalla tilanne tällä tavalla
on.
Tässä oikeastaan ei minusta enää mikään
muu auta kuin se, että valiokunta kirjoittaisi nyt ulos harvinaisen
tarkkaan juuri sen asian, minkä ed. Kallis tässä juuri
pöytäkirjaan totesi, elikkä siitä saataisiin
sen laatuinen asiakirja, jonka kanssa voitaisiin kääntyä in
corpore valtiovarainministeriön asianomaisten virkamiesten
puoleen ja kerta kaikkiaan vaatia sitä, että nämä verosopimusneuvottelut
aloitettaisiin uudestaan ja samalla virkamiehet aloittaisivat nokanvalkaisupuuhat
omassa
keskuudessaan. Muuten tästä ei tule yhtään
mitään.
Nythän voidaan tehdä ihan järkevästi,
perustellusti se johtopäätös, että näitä paluumuuttajia Suomeen
ei Suomen valtio halua, ei omia kansalaisiaan halua tänne.
On se aika karmeata.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
edellä erittäin hyviä puheenvuoroja.
Haluan yhtyä niitten ajatuksiin. Todellakin on ongelma,
että Suomeen palaava ruotsinsuomalainen joutuu maksamaan,
näin hän kokee, raskaampaa veroa, kuin mitä hän
Ruotsiin jäädessään maksaisi.
Minulla on naapuripiirissä ja tuttavapiirissä varsin
monia, jotka ovat sanoneet sen, että kun he eläkeikään
tulevat, heidän ei kannata palata Suomeen, tai sitten Ruotsissa
työuraa tehneet, jotka ovat tehneet myöskin työuraa
Suomessa, sanovat, että kun eläkevuodet koittavat,
niin heidän ei kannata jäädä Suomeen,
vaan he menevät Ruotsiin juuri tämän
eläkkeitten epäedullisen verotuksen vuoksi. Minä tuon
näkemykseni nimenomaan Keski-Suomesta.
1960-luvulla ja vielä 1970-luvulla lähti sankoin
joukoin työttömyyskortiston asemesta omilla kustannuksillaan
monia Ruotsiin, työllistivät itse itsensä,
hankkivat sieltä toimeentulon. Monet heistä haluaisivat,
niin kuin minun useammatkin naapurit, palata takaisin Suomeen, mutta se
ei ole taloudellisesti, ikävä kyllä,
mielekästä.
Täällä ed. Kallis toi aivan oikein
esille sen, että pitäisi tehdä laskelmat,
mitä maksaisi tämän eläke-epäkohdan
korjaaminen. Ilmeisesti se jotain ensi sijassa näyttäisi
maksavan. Mutta minulla on tämmöinen käsitys,
että pitäisi selvittää, kuinka
paljon näitä paluumuuttajia pitäisi tulla takaisin
Suomeen, jolloinka valtio saisikin saman verotulon, saisi saman
verotulon, ja he olisivat hyvin maksavaa väkeä kulutusmarkkinoille, kotimaan
markkinoille.
Näin ollen meidän kannattaisi houkutella paluumuuttajia
takaisin Suomeen. Monet heistä palaisivat nimenomaan maaseudulle,
niille seuduille, joista lähtivät työttömyyttä pakoon
hankkiakseen toimeentuloa sieltä, missä sitä oli
saatavana. He olisivat monelle maaseutukunnalle hyvin tarpeellinen
rikastuttaja ja voimavara, jolla olisi vaikutusta myös
maaseudun palveluelinkeinojen ja muittenkin elinkeinojen toimintoihin
ja rahaliikenteeseen.
Arvoisa puhemies! Tästä asiasta olen Pohjoismaiden
neuvostolle tehnyt menneen vuoden aikana kyselyn. Olen tehnyt kirjallisia
kysymyksiä eduskunnassa, Pohjoismaiden neuvostolle aloitteita.
Toivon, että nyt tämän käytävän
keskustelun jälkeen ja tämän hallituksen
esityksen pohjalta ryhdyttäisiin kuuntelemaan paluumuuttajia
ja korjaamaan ne epäkohdat, joita he haluavat esille tuoda.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minä olen melko vakuuttunut
siitä, että tästä salista ei
löydy sellaista eduskuntaryhmää, joka vastustaisi
sitä, että tultaisiin paluumuuttajia vastaan ja
että sovellettaisiin samaa käytäntöä kuin
Ruotsissa. Eli toisin sanoen uskon, että eduskunta on lähes
yksimielinen siitä, että näin tulisi
menetellä. Sen takia minä ihmettelen sitä, ettei
tähän ole aikaisemmin tullut muutosta. Nyt on
uusi verosopimus pöydällä. Jokainen ainakin verojaostossa
ja valtiovarainvaliokunnassa tulee olemaan erittäin hyvin
perillä siitä, minkälainen tämä järjestelmä on
ja minkälainen se voisi olla. Kuten aikaisemmassa puheenvuorossani
totesin, niin kysymys on loppujen lopuksi aika pienestä summasta,
mutta me saisimme yhteiskuntarauhan näitten paluumuuttajien
piiriin. Toistan nyt vielä varmuuden vuoksi sen, minkä aikaisemmin
sanoin: kyllä tilanne on tänä päivänä se,
että suurin osa paluumuuttajista maksaa vähemmän
veroa kuin mitä Suomessa asuva eläkeläinen
maksaa, joka saa koko eläkkeensä Suomesta. Mutta
ei tämä sitä epäoikeudenmukaisuuden
tunnetta poista paluumuuttajien keskuudessa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Lapista joutui 1960-luvulla, 1970-luvun alussa
erittäin paljon ihmisiä lähtemään
Ruotsiin työn perässä työttömyyden
vuoksi. Tekivät siellä kovan työuran
raskaissa töissä yleensä. Monilla on
ollut tosi iso halu palata kotimaahan, kotimaakuntaan, mutta se
on tyssännyt siihen kaksoisverotukseksi koettuun nykyjärjestelmään.
Ihmiset osaavat laskea, ja heidän on yleensä pakko
vielä laskea, mikä on se tilanne, jos asuu Ruotsin
puolella vaikkapa Haaparannassa tai jos siirtyy Tornioon Suomen
puolelle, ja kun tappiota tulee, niin jäädään
Haaparantaan tai vielä kauemmaksikin. Tilanne on minusta
tosiaan kestämätön. Miksi tässä ei
ole sitten lähdetty oikein ratkaisemaan tätä asiaa?
Minusta Suomen verohallinnon virkamiesten, valtiovarainministeriön virkamiesten
näkemys tämmöisestä torjuvasta asenteesta
on liian vahva.
Minusta on hyvä, että tämä asia
on nyt semmoisessa käsittelyssä eduskunnassa,
jolloin täältä voidaan laittaa vielä kerran
viesti. Minä uskon myöskin, että Lapin
edustaja, ed. Manninen on tässä erittäin
hyvä ekspertti muiden verojaoston ihmisten kanssa katsomaan,
mitä tälle pitää tehdä,
että tämä vääryys kerta
kaikkiaan nyt lopulta oikaistaan ja ihmiset voivat palata kotimaahan, ilman
että häviävät rahassa. Ei se
semmoinen ole oikea tilanne, missä nyt ollaan, että jos
palaat kotimaahan, niin kahdesta eläkkeestä jää vähemmän
käteen kuin jos olet siellä ulkomailla.
Keskustelu päättyi.