16) Hallituksen esitys kiinteistöjen kirjaamisasioiden
siirtämistä käräjäoikeuksilta maanmittauslaitokselle
koskevaksi lainsäädännöksi
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiehdotus
kiinteistöjen kirjaamisasioiden siirrosta käräjäoikeuksilta
maanmittauslaitoksille on hallitusohjelman mukainen lakiehdotus,
ja kysymys on erittäin isosta, mittavasta asiasta.
Ensinnäkin tässä tietenkin ehdotetaan
siirrettäväksi kaikki kirjaamisasiat oikeusministeriön hallinnonalalta
maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalle,
eli vastuu lainhuuto- ja kiinnitysrekistereiden pidosta siirtyisi
oikeusministeriöltä Maanmittauslaitokselle. Tämä siirto
koskee kaikkia lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjä tietoja
kiinteistöihin kohdistuvista omistus- ja vakuusoikeuksista.
Valiokunta on asiaan erittäin perusteellisesti perehtynyt
ja korostaa, että rekisteritiedoilla ja niiden julkisella
luotettavuudella ja niillä kaikilla yhteensä on
erittäin keskeinen merkitys kiinteistöjen vaihdannassa
ja kiinteistöjen käytössä käytettävissä vakuuksissa. Luotettava
ja hyvin hoidettu kiinteistöjärjestelmä,
jonka keskeisen osan muodostavat kiinteistöjen kirjaamisasiat,
on perusedellytys maamme koko vakuusjärjestelmän
toimivuudelle.
Se tieto, joka valiokunnalle toimitettiin tämän käsittelyn
yhteydessä näiden kiinnitysten varallisuuden arvosta,
on noin 260 miljardia euroa eli noin 5 kertaa suurempi kuin valtion
vuotuinen talousarvio ja noin 1,8 kertaa suurempi kuin koko meidän
bruttokansantuotteemme, elikkä kysymys on erittäin
merkittävästä taloudellisesta kysymyksestä.
Siksi valiokunta pitää täysin välttämättömänä,
että siirrossa huolehditaan lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin
merkittyjen tietojen luotettavuudesta. Tämä edellyttää muun
muassa sitä, että tietojärjestelmämuutoksiin
on asianmukaiset voimavarat ja että tietojärjestelmien
käyttöönottoon varaudutaan riittävällä tavalla.
Kirjaamiseen liittyvien palveluiden taso tulee myös turvata
samanlaisena joka puolella maata, ja tästä on
valiokunta esittämässä myöskin
erillistä lausumaehdotusta.
Se pitää todeta, että tämä laki
on erittäin hyvin valmisteltu. Valmistelutyötä on
tehty huolella ja pitkään, ja myös eri
ministeriöt ovat toimineet tässä erinomaisella
tavalla ja hyvän yhteistyön vallitessa samoin
kuin myöskin lakivaliokunta, joka on kiinnittänyt
erittäin tärkeisiin asioihin huomiota. Ne huomiot
on myöskin maa- ja metsätalousvaliokunta tässä mietintöluonnoksessaan
ottanut kaikilta osin onkeensa ja esittää myöskin
sen myötä muutoksia.
En käy enää tässä vaiheessa
yötä lukemaan kaikkia mahdollisia asioita, joita
tähän sisältyy. Halusin tulla toteamaan
vain tämän lain erittäin ison taloudellisen
merkityksen.
Totean myöskin, että esityksen 1., 2., 8.
ja 9. lakiehdotukseen sisältyy muutoksia, joita valiokunta
esittää hyväksyttäväksi,
ja lisäksi ne 3 lausumaehdotusta, jotka tämän
mietintöluonnoksen lopussa ovat. Eli ensimmäisenä,
että eduskunta edellyttäisi, että "maanmittauslaitoksen
kaikkien toimipisteiden tulee tarjota samantasoisia palveluita uudistuksen
kohteena olevissa kiinteistöjen kirjaamisasioissa".
Toinen lausumaehdotus on, että "maa- ja metsätalousvaliokunnalle
sekä lakivaliokunnalle annetaan syysistuntokauden 2009
aikana selvitys niistä säädös-
ja muista toimenpiteistä, joihin on ryhdytty kielellisten
oikeuksien toteutumisen turvaamiseksi kirjaamisasioiden käsittelyssä". Tämä koskee
kaikkia kieliryhmiä, ei yksinomaan ruotsia, vaan kaikkia,
niin että myös suomenkieliset palvelut ovat määrätyillä rannikkoalueilla
turvattu. Ja kolmanneksi "Eduskunta edellyttää,
että maa- ja metsätalousvaliokunnalle annetaan
vuoden 2010 loppuun mennessä yksityiskohtainen selvitys
uudistuksen toimivuudesta muun muassa maa- ja metsätalousvaliokunnan
hallituksen esityksestä antamassa mietinnössä esille
tuomien seikkojen osalta." Näillä lausumaehdotuksilla
haluamme varmistaa kaikilta osin tämän lain toimivuuden.
Mutta korostan, että laki on hyvin valmisteltu, ja kun
nämä ehdotetut muutokset toteutetaan, se on vielä entistäkin
parempi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En halua todellakaan pitkittää tätä istuntoa
pätkänkään vertaa, totean vain
yhden havainnon sen lisäksi, mitä valiokunnan
puheenjohtaja esittelypuheenvuorossaan jo totesi, nimittäin
sen, että hallituksen esityksessä todettiin, että kun
siellä ei ole johonkin toimipisteeseen muuttohalukkuutta ihmisillä,
niin lopetetaan koko homma. Eihän se nyt tällä tavalla,
vrt. tämä alueellistamiskeskustelu, joka varhemmin
tänä menneenä iltana käytiin,
eihän se tällä tavalla voi toimia tämä valtionhallinto.
Nyt tässä on voimakas ponsi, että näin
ei voi todellakaan toimia.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä siirto koskee kaikkia
lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjä tietoja kiinteistöihin kohdistuvista
omistus- ja vakuusoikeuksista. Näillä tiedoilla
on julkinen luotettavuus ja aivan keskeinen merkitys paitsi kiinteistöjen
vaihdannassa ja vakuuskäytössä myös
kaikessa muussa meidän vakuusjärjestelmässämme.
On välttämätöntä,
että tässä siirrossa huolehditaan lainhuuto-
ja kiinnitysrekisteriin merkittyjen tietojen luotettavuudesta. Tämä todella
edellyttää sitä, että muun muassa
tietojärjestelmämuutoksiin on asianmukaiset voimavarat
ja että tietojärjestelmien käyttöönottoon
varaudutaan riittävällä tavalla. Myös
henkilöstön koulutuksen kaikilta osin, myös
tuolla tietotekniikkapuolella, on oltava sellaisessa kunnossa, että minkäänlaisia
katkoksia, joita esimerkiksi pankkimaailmassa olemme nähneet,
ei synny. Riittävän tarkkaan on myös
testattava ennen siirtojen käyttöönottoa,
että kaikki järjestelmät toimivat.
Tällä kirjaamisasioiden siirrolla on merkitystä myös
meidän arvostetun tuomarikuntamme ammattiin pätevöitymiselle
tuomioistuinharjoittelun kautta. Tämän esityksen
mukaan notaarien osallistuminen kirjaamisasioiden käsittelyyn Maanmittauslaitoksessa
ei ole mahdollista tämän nykymuotoisen tuomioistuinharjoittelun puitteissa.
Tuomioistuinharjoitteluun tulevan sisällön ratkaiseminen
ei kuitenkaan ole suoranaisesti tämän lakiesityksen
kysymyksiä, ja parhaillaan työtään
tekee työryhmä, jossa on pohdittu tuomioistuinharjoittelun
järjestämistä tulevaisuudessa uudella
tavalla. On myös pohdittu sitä, olisiko syytä jatkaa
sitä myös Maanmittauslaitoksessa, mutta itse en
pidä tätä myöskään
järkevänä, ja tähän
ilmeisesti tämä työryhmäkään
ei ole päätymässä.
Siis tuomioistuinharjoittelunkin osalta on kyse merkittävästä,
suuresta muutoksesta, kun kirjaamisasiat muodostavat harjoittelussa
nykyisin keskeisen osan siitä, mitä tuomioistuimissa tulee
nuorten tuomarikokelaiden eteen. Notaarit ovat saaneet laaja-alaista
perehdytystä kirjaamisasioihin ja niissä esille
tuleviin siviilioikeudellisiin kysymyksiin laidasta laitaan, perheoikeudesta
yritysjuridiikkaan.
Se, ettei notaarien osallistuminen kirjaamisasioiden käsittelyyn
ole Maanmittauslaitoksessa mahdollista, merkitsee sitä,
että kirjaamisasioita koskeva osaaminen keskittyy nykyistä harvemmalle
lakimiehelle. Koska kirjaamisasioiden koulutus ja osaaminen on lakimieskunnan
kannalta jatkossakin tärkeää, on tarpeen
pohtia, miten kirjaamisasioiden osaamista voidaan jatkossa välittää lakimieskunnan
keskuudessa. Vaikka notaarit eivät jatkossa perehdy käytännön
kirjaamistehtäviin Maanmittauslaitoksessa, olisi pohdittava
esimerkiksi sitä, voidaanko notaareille muutoin antaa koulutusta
kirjaamisasioissa. Lisäksi on tärkeää,
että mahdollisuus sisällyttää kirjaamisasiat
tuomioistuinharjoittelun piiriin tulee esille vielä myöhemmin.
Kaiken kaikkiaan on tärkeää tiedostaa,
että jotta meillä olisi pätevää tuomarikuntaa,
on tuomarin uraa suunnittelevien ja myös esimerkiksi asianajajien
kannalta aivan keskeistä, että he saavat vähintään
nykyisen tasoisen, erinomaisen koulutuksen tuomioistuinlaitoksen
piirissä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuossa edellä ed. Kataja kyllä käytti
tähän aiheeseen liittyen erinomaisen puheenvuoron. Nämä hänen
huomionsa ammattitaitokysymyksiin liittyen on syytä kyllä huomioida.
Mutta ottamatta nyt sitten kantaa tämän lakiesityksen
tarkempaan sisältöön on kyllä pakko
todeta, että tämä esitys kaiken kaikkiaan
on kyllä hyvin tarkoituksenmukainen. Esitys epäilemättä tehostaa mittavan
omaisuusmassan kirjaamismenettelyä, ja on pakko todeta,
että Maanmittauslaitos on luonteva virasto näitten
asioitten hoitamiseen jatkossa, se antaa myös samalla resursseja
käräjäoikeuksille riita- ja rikosasioitten
hoitoon. On myös todettava, että vaikka tätä esitystä on
valmisteltu erinomaisella huolella, on pakko antaa kiitosta valiokunnalle:
siitä huolellisesta valmistelusta huolimatta valiokunta
on tiettyjä täsmentämistarpeita vielä löytänyt.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Timo Korhonen toi tärkeän
näkökohdan esille. Tällä esityksellä mahdollistetaan
tuomioistuinten keskittyminen nimenomaan riitakysymyksiin. Suomi
on saanut lukuisia tuomioita Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta
johtuen siitä, että meidän käsittelyaikamme
ovat olleet liian pitkiä, ja oma näkemykseni on,
että suuri syy siihen on tuomarikunnan liian laajalle levinnyt osaaminen
eli erikoistumisen puute. Liian moni yrittää tehdä liian
montaa asiaa. Ja kun näitä töitä,
näitä kirjaamisasioita, tässä vaiheessa
ollaan siirtämässä muiden viranomaisten
tehtäväksi, niin tuomarit voivat jatkossa keskittyä entistä paremmin
tiettyjen ongelmakysymysten ratkaisemiseen. Tätä kehitystä on
syytä edistää.
Yleiskeskustelu päättyi.