Täysistunnon pöytäkirja 65/2009 vp

PTK 65/2009 vp

65. KESKIVIIKKONA 10. KESÄKUUTA 2009 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

16) Hallituksen esitys kiinteistöjen kirjaamisasioiden siirtämistä käräjäoikeuksilta maanmittauslaitokselle koskevaksi lainsäädännöksi

 

Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiehdotus kiinteistöjen kirjaamisasioiden siirrosta käräjäoikeuksilta maanmittauslaitoksille on hallitusohjelman mukainen lakiehdotus, ja kysymys on erittäin isosta, mittavasta asiasta.

Ensinnäkin tässä tietenkin ehdotetaan siirrettäväksi kaikki kirjaamisasiat oikeusministeriön hallinnonalalta maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalle, eli vastuu lainhuuto- ja kiinnitysrekistereiden pidosta siirtyisi oikeusministeriöltä Maanmittauslaitokselle. Tämä siirto koskee kaikkia lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjä tietoja kiinteistöihin kohdistuvista omistus- ja vakuusoikeuksista. Valiokunta on asiaan erittäin perusteellisesti perehtynyt ja korostaa, että rekisteritiedoilla ja niiden julkisella luotettavuudella ja niillä kaikilla yhteensä on erittäin keskeinen merkitys kiinteistöjen vaihdannassa ja kiinteistöjen käytössä käytettävissä vakuuksissa. Luotettava ja hyvin hoidettu kiinteistöjärjestelmä, jonka keskeisen osan muodostavat kiinteistöjen kirjaamisasiat, on perusedellytys maamme koko vakuusjärjestelmän toimivuudelle.

Se tieto, joka valiokunnalle toimitettiin tämän käsittelyn yhteydessä näiden kiinnitysten varallisuuden arvosta, on noin 260 miljardia euroa eli noin 5 kertaa suurempi kuin valtion vuotuinen talousarvio ja noin 1,8 kertaa suurempi kuin koko meidän bruttokansantuotteemme, elikkä kysymys on erittäin merkittävästä taloudellisesta kysymyksestä. Siksi valiokunta pitää täysin välttämättömänä, että siirrossa huolehditaan lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjen tietojen luotettavuudesta. Tämä edellyttää muun muassa sitä, että tietojärjestelmämuutoksiin on asianmukaiset voimavarat ja että tietojärjestelmien käyttöönottoon varaudutaan riittävällä tavalla. Kirjaamiseen liittyvien palveluiden taso tulee myös turvata samanlaisena joka puolella maata, ja tästä on valiokunta esittämässä myöskin erillistä lausumaehdotusta.

Se pitää todeta, että tämä laki on erittäin hyvin valmisteltu. Valmistelutyötä on tehty huolella ja pitkään, ja myös eri ministeriöt ovat toimineet tässä erinomaisella tavalla ja hyvän yhteistyön vallitessa samoin kuin myöskin lakivaliokunta, joka on kiinnittänyt erittäin tärkeisiin asioihin huomiota. Ne huomiot on myöskin maa- ja metsätalousvaliokunta tässä mietintöluonnoksessaan ottanut kaikilta osin onkeensa ja esittää myöskin sen myötä muutoksia.

En käy enää tässä vaiheessa yötä lukemaan kaikkia mahdollisia asioita, joita tähän sisältyy. Halusin tulla toteamaan vain tämän lain erittäin ison taloudellisen merkityksen.

Totean myöskin, että esityksen 1., 2., 8. ja 9. lakiehdotukseen sisältyy muutoksia, joita valiokunta esittää hyväksyttäväksi, ja lisäksi ne 3 lausumaehdotusta, jotka tämän mietintöluonnoksen lopussa ovat. Eli ensimmäisenä, että eduskunta edellyttäisi, että "maanmittauslaitoksen kaikkien toimipisteiden tulee tarjota samantasoisia palveluita uudistuksen kohteena olevissa kiinteistöjen kirjaamisasioissa".

Toinen lausumaehdotus on, että "maa- ja metsätalousvaliokunnalle sekä lakivaliokunnalle annetaan syysistuntokauden 2009 aikana selvitys niistä säädös- ja muista toimenpiteistä, joihin on ryhdytty kielellisten oikeuksien toteutumisen turvaamiseksi kirjaamisasioiden käsittelyssä". Tämä koskee kaikkia kieliryhmiä, ei yksinomaan ruotsia, vaan kaikkia, niin että myös suomenkieliset palvelut ovat määrätyillä rannikkoalueilla turvattu. Ja kolmanneksi "Eduskunta edellyttää, että maa- ja metsätalousvaliokunnalle annetaan vuoden 2010 loppuun mennessä yksityiskohtainen selvitys uudistuksen toimivuudesta muun muassa maa- ja metsätalousvaliokunnan hallituksen esityksestä antamassa mietinnössä esille tuomien seikkojen osalta." Näillä lausumaehdotuksilla haluamme varmistaa kaikilta osin tämän lain toimivuuden. Mutta korostan, että laki on hyvin valmisteltu, ja kun nämä ehdotetut muutokset toteutetaan, se on vielä entistäkin parempi.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! En halua todellakaan pitkittää tätä istuntoa pätkänkään vertaa, totean vain yhden havainnon sen lisäksi, mitä valiokunnan puheenjohtaja esittelypuheenvuorossaan jo totesi, nimittäin sen, että hallituksen esityksessä todettiin, että kun siellä ei ole johonkin toimipisteeseen muuttohalukkuutta ihmisillä, niin lopetetaan koko homma. Eihän se nyt tällä tavalla, vrt. tämä alueellistamiskeskustelu, joka varhemmin tänä menneenä iltana käytiin, eihän se tällä tavalla voi toimia tämä valtionhallinto. Nyt tässä on voimakas ponsi, että näin ei voi todellakaan toimia.

Sampsa Kataja /kok:

Arvoisa puhemies! Tämä siirto koskee kaikkia lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjä tietoja kiinteistöihin kohdistuvista omistus- ja vakuusoikeuksista. Näillä tiedoilla on julkinen luotettavuus ja aivan keskeinen merkitys paitsi kiinteistöjen vaihdannassa ja vakuuskäytössä myös kaikessa muussa meidän vakuusjärjestelmässämme.

On välttämätöntä, että tässä siirrossa huolehditaan lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjen tietojen luotettavuudesta. Tämä todella edellyttää sitä, että muun muassa tietojärjestelmämuutoksiin on asianmukaiset voimavarat ja että tietojärjestelmien käyttöönottoon varaudutaan riittävällä tavalla. Myös henkilöstön koulutuksen kaikilta osin, myös tuolla tietotekniikkapuolella, on oltava sellaisessa kunnossa, että minkäänlaisia katkoksia, joita esimerkiksi pankkimaailmassa olemme nähneet, ei synny. Riittävän tarkkaan on myös testattava ennen siirtojen käyttöönottoa, että kaikki järjestelmät toimivat.

Tällä kirjaamisasioiden siirrolla on merkitystä myös meidän arvostetun tuomarikuntamme ammattiin pätevöitymiselle tuomioistuinharjoittelun kautta. Tämän esityksen mukaan notaarien osallistuminen kirjaamisasioiden käsittelyyn Maanmittauslaitoksessa ei ole mahdollista tämän nykymuotoisen tuomioistuinharjoittelun puitteissa. Tuomioistuinharjoitteluun tulevan sisällön ratkaiseminen ei kuitenkaan ole suoranaisesti tämän lakiesityksen kysymyksiä, ja parhaillaan työtään tekee työryhmä, jossa on pohdittu tuomioistuinharjoittelun järjestämistä tulevaisuudessa uudella tavalla. On myös pohdittu sitä, olisiko syytä jatkaa sitä myös Maanmittauslaitoksessa, mutta itse en pidä tätä myöskään järkevänä, ja tähän ilmeisesti tämä työryhmäkään ei ole päätymässä.

Siis tuomioistuinharjoittelunkin osalta on kyse merkittävästä, suuresta muutoksesta, kun kirjaamisasiat muodostavat harjoittelussa nykyisin keskeisen osan siitä, mitä tuomioistuimissa tulee nuorten tuomarikokelaiden eteen. Notaarit ovat saaneet laaja-alaista perehdytystä kirjaamisasioihin ja niissä esille tuleviin siviilioikeudellisiin kysymyksiin laidasta laitaan, perheoikeudesta yritysjuridiikkaan.

Se, ettei notaarien osallistuminen kirjaamisasioiden käsittelyyn ole Maanmittauslaitoksessa mahdollista, merkitsee sitä, että kirjaamisasioita koskeva osaaminen keskittyy nykyistä harvemmalle lakimiehelle. Koska kirjaamisasioiden koulutus ja osaaminen on lakimieskunnan kannalta jatkossakin tärkeää, on tarpeen pohtia, miten kirjaamisasioiden osaamista voidaan jatkossa välittää lakimieskunnan keskuudessa. Vaikka notaarit eivät jatkossa perehdy käytännön kirjaamistehtäviin Maanmittauslaitoksessa, olisi pohdittava esimerkiksi sitä, voidaanko notaareille muutoin antaa koulutusta kirjaamisasioissa. Lisäksi on tärkeää, että mahdollisuus sisällyttää kirjaamisasiat tuomioistuinharjoittelun piiriin tulee esille vielä myöhemmin.

Kaiken kaikkiaan on tärkeää tiedostaa, että jotta meillä olisi pätevää tuomarikuntaa, on tuomarin uraa suunnittelevien ja myös esimerkiksi asianajajien kannalta aivan keskeistä, että he saavat vähintään nykyisen tasoisen, erinomaisen koulutuksen tuomioistuinlaitoksen piirissä.

Timo V.  Korhonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Tuossa edellä ed. Kataja kyllä käytti tähän aiheeseen liittyen erinomaisen puheenvuoron. Nämä hänen huomionsa ammattitaitokysymyksiin liittyen on syytä kyllä huomioida. Mutta ottamatta nyt sitten kantaa tämän lakiesityksen tarkempaan sisältöön on kyllä pakko todeta, että tämä esitys kaiken kaikkiaan on kyllä hyvin tarkoituksenmukainen. Esitys epäilemättä tehostaa mittavan omaisuusmassan kirjaamismenettelyä, ja on pakko todeta, että Maanmittauslaitos on luonteva virasto näitten asioitten hoitamiseen jatkossa, se antaa myös samalla resursseja käräjäoikeuksille riita- ja rikosasioitten hoitoon. On myös todettava, että vaikka tätä esitystä on valmisteltu erinomaisella huolella, on pakko antaa kiitosta valiokunnalle: siitä huolellisesta valmistelusta huolimatta valiokunta on tiettyjä täsmentämistarpeita vielä löytänyt.

Sampsa Kataja /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Timo Korhonen toi tärkeän näkökohdan esille. Tällä esityksellä mahdollistetaan tuomioistuinten keskittyminen nimenomaan riitakysymyksiin. Suomi on saanut lukuisia tuomioita Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta johtuen siitä, että meidän käsittelyaikamme ovat olleet liian pitkiä, ja oma näkemykseni on, että suuri syy siihen on tuomarikunnan liian laajalle levinnyt osaaminen eli erikoistumisen puute. Liian moni yrittää tehdä liian montaa asiaa. Ja kun näitä töitä, näitä kirjaamisasioita, tässä vaiheessa ollaan siirtämässä muiden viranomaisten tehtäväksi, niin tuomarit voivat jatkossa keskittyä entistä paremmin tiettyjen ongelmakysymysten ratkaisemiseen. Tätä kehitystä on syytä edistää.

Yleiskeskustelu päättyi.