3) Valtioneuvoston selonteko Itämeren haasteista ja
Itämeri-politiikasta
jatkui
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Joskus odottavan aika on pitkä.
Selonteko Itämeren tilasta on ajankohtainen ja monipuolinen, vaikka
se vierähtikin jo seuraavan vuorokauden puolelle.
Erityisen tärkeätä on selonteossa
esiin tuleva taloudellinen yhteistyö ja ympäristöturvallisuuden
parantaminen. Itämeri-politiikan kaikilla sektoreilla tehdään
paljon EU-tason yhteistyötä, ja näin
on oltava myös jatkossa. Itämeren alue on itsessään
ainutlaatuinen ekosysteemi, jota nykyisin kuormittavat valitettavan
monet ympäristömyrkyt. Vesialue on melko matala
ja vähäsuolainen, joten se eroaa merkittävästi
muista merialueista.
Koko veden vaihtuminen Itämeren alueella on vuosikymmeniä kestävä prosessi.
Siksi saastuminen on sitäkin vakavampi asia alueella, mihin laskevat
noin 85 miljoonan ihmisen asutuksesta ja teollisesta toiminnasta
syntyvät saasteet. Jokainen alueen valtio voi toki omilla
toimillaan pyrkiä parantamaan vesialueen tilaa, mutta näkyvät
ja merkittävät parannukset saadaan aikaan vain
laajapohjaisen kansainvälisen yhteistyön ja sopimusten
kautta.
Taloustaantuma uhkaa monien tärkeiden investointien
toteutumista ja siirtää kuormituksen vähentämistavoitteita
tulevaisuuteen. Ilman tiivistä yhteistyötä ja
pitkälle menevää poliittista sääntelyä merialueen
tila huononee entisestään ja nykyiset ponnistelut
valuvat hukkaan.
Arvoisa puhemies! Itämeren typpi- ja fosforipitoisuuksia
on tarkkailtu ja yritetty hillitä vuosikausia. Monet myrkkypäästöt
ovat vähentyneet tai lähes loppuneet, mutta toisten
osalta ollaan vasta torjunnan alkuvaiheessa. Myrkkymääriä on pystytty
pudottamaan ainakin teollisuus- ja yhdyskuntajätevesien
paremmalla käsittelyllä. Itämeri on kuitenkin
jo niin rehevöitynyt, että levää muodostuu
varsinkin kesäisin huomattavia määriä.
Suojeluongelmilla on omat yhteiskunnalliset juurensa, ja tilannetta
hankaloittavat rantavaltioiden taloudellisen kehityksen erot. Parannuksen aikaansaamiseksi
on ryhdytty erilaisiin yhteistoimintahankkeisiin, mutta paljon työtä on
vielä jäljellä. Suomi ja Ruotsi ovat
lahjoittaneet jätevesihuollon investointeihin rahaa ja
ovat näin pyrkineet parantamaan tilannetta myös
muualla kuin omilla alueillaan. Hyvänä esimerkkinä voidaan mielestäni
pitää Nevan kokoomaviemärin rakennushanketta,
jolla vähennetään Pietarista tulevia jätevesipäästöjä Suomenlahteen.
Myös maatalouden päästöjä on
pystyttävä edelleen vähentämään.
Ensisijaisesti tavoitteisiin on pyrittävä kohdentamalla
paremmin ympäristötukia. Lisäksi on panostettava
hankkeisiin, joissa laajennetaan suoja-alueita ja perustetaan kosteikkoja.
Tärkeintä on löytää kestäviä ratkaisuja,
jotka tukevat sekä maatalouden säilymistä Suomessa
että positiivista ympäristökehitystä.
Itämeri ja sen ympäristövaltiot muodostavat kehittyvän
ja dynaamisen talousalueen, jolla on paljon talouspotentiaalia.
Talousalueen rooli korostuu taas, kun taantuma joskus hellittää.
Kasvaneen meriliikenteen myötä alueella liikkuu matkustaja-aluksia,
kalastajia sekä kontti- ja öljykuljetuksia, joiden
reitit risteilevät merialueella kiihtyvään
tahtiin. Intensiivinen liikenne kasvattaa saastemääriä mutta
myös onnettomuusriskiä.
Kaikenlaisten ympäristöä tuhoavien
päästöjen valvonta on tärkeää,
mutta haluan tässä kiinnittää huomiota
juuri öljyntorjuntavalmiuksien parantamiseen. Öljykuljetukset
ovat lisääntyneet viime vuosina, ja samalla öljykuljetuksiin liittyvät
riskit ovat moninkertaistuneet. Talviolosuhteissa tapahtuvat kuljetukset
ovat erityisen vaikeita, ja mahdollisen onnettomuuden sattuessa öljyä on
hyvin vaikea korjata talteen jäiden seasta. Meillä Suomessa
tarvitaan lisää kalustoa, ja viranomaisten toimintavalmiuksia
on korostettava öljykatastrofin varalta.
Itämeri on Suomelle tärkeä talousalue,
ja kolme sen suurinta kauppakumppania ovat saman meren rannoilla.
Talouskriisi on tuonut kuitenkin epävakautta alueelle.
Erityisesti Pietari ja Leningradin alue ovat kasvattaneet taloudellista merkitystään
panostamalla satamiin ja logistiikkaan. Pian on myös mahdollista,
että suuri osa Euroopan tarvitsemasta energiasta kulkee
Itämeren pohjaan suunnitellun kaasuputken kautta.
Yhteistyötä syventämällä luodaan
edellytyksiä talouskasvulle ja vakiinnutetaan ympäristönsuojelukäytäntöjä.
Itämeren alue on nähtävä tulevaisuuden
osaamis- ja innovaatiokeskittymänä, jossa ympäristönsuojelu
ja liiketoimintaympäristö kohtaavat ja nivoutuvat
sujuvasti toisiinsa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta sellaisista
asioista, joihinka ei ole aikaisemmin kuulemani mukaan tässä keskustelussa
eilisen iltapäivän aikana kiinnitetty huomiota.
Ensinnäkin niin tämän selonteon valmistelijoilta
kuin vähän muiltakin on jäänyt
huomaamatta, että me saimme tänne eduskuntaan
ydinasiasta Itämeren osalta ennakkoselonteon, ja se olikin
Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomus toiminnasta
Pohjoismaiden neuvostossa männä vuonna. Siellä nimittäin sanotaan
sivulla 12 seuraavaa: "Suurlähettiläs Ole Norrback
selosti valtuuskunnalle Itämeri-koordinaattorin tehtäväänsä ja
totesi, että ympäristöasioihin kohdistuva
mielenkiinto vaihtelee suuresti Itämeren rantavaltioissa.
Joitakin maita aihe ei kiinnosta lainkaan; - - Helcomilla
on Norrbackin mukaan hyvä toimintasuunnitelma, mutta sen
aikataulu on liian pitkä."
Arvoisa puhemies! Tämä olennainen asia puuttuu
tästä selonteosta, jota nyt arvioimme, aivan kokonaan.
On tietysti hyvin mielenkiintoinen asia, että se keskeinen
toimija, joka on palkattu meidän valtiomme toimesta näihin
Itämeri-asioihin suurlähettilään
statuksella, on kertonut tämän siellä Pohjoismaiden
neuvostolle, mutta se tieto ei ole kulkeutunut näille virkamiesvalmistelijoille,
jotka ovat hallituksen puolesta tämän selonteon
tehneet.
Sitten muutama muu näkökohta.
Toinen iso asia, mikä tästä tavallaan
puuttuu aivan kokonaan — se on ehkä lapsus — on
se, että erikoisesti Keski-Euroopasta pohjoiseen virtaavat
joet tuovat mukanaan valtavan määrän ympäristömyrkkyjä.
Aikaisemmissa selonteoissa, joita meille on tänne eduskuntaan
tuotu vuosien varrella, on kerrottu, kuinka merkittävistä lääketeollisuusfirmoista
on tapahtunut sellaisia päästöjä noin
vaan: yhtäkkiä ovat luiskahtaneetkin kaikki myrkyt
veteen, ja niin ovat vesieliöt jokivesistä ja
sieltä jokien suupuolelta kuolleet, sanotaanko, tasan tarkkaan.
Toisin sanoen samalla tavalla siellä on tullut dibentsodioksiinia,
dibentsofuraaneita, jotka nyt sitten rikastuvat ravintoketjuihin
Itämeressä, ja siitä seuraa, että ne kalat,
mitä me syömme, ovat osittain syöntirajoitusten
piirissä EU-säädöksillä ja -päätöksillä. Näin
ollen jollakin tavalla siinä johonkin osaan tätä valmistelutyötä on
eräänlainen pimeys mennyt.
Samoin on unohtunut lukea meidän rakas hallitusohjelmamme,
tämän uljaan hallituksemme ohjelma. Siellä nimittäin
sanotaan suuren taistelun tuloksena se, että me rupeamme
biokaasua tukemaan aivan erikoisesti, ja siellä rahatkin osoitamme
tähän tarkoitukseen. Ja vielä valitsimme
heti alkuun alueenkin, jolla me rupeamme tätä pilotointityötä tekemään,
elikkä Lounais-Suomen, juuri sen ongelmallisen alueen,
jolta näitä valumia, joista keskusteltiin paljon
tässä iltapäivän aikana ministerin
johdolla, menee Saaristomereen ja saastuttaa sitä. Se on
kokonaan unohtunut tästä hommasta pois niin ikään,
sillä tavalla, että korostettaisiin, että sillä konstillahan meillä ne
ravinteet on tallessa, niitä kierrätetään, ei
tarvita ulkopuolista ravinnesiirtoa siihen viljelymaahan. Lisäksi
saadaan ne hyödyt, siis energiahyöty ja sähköhyödyt
ja kaikki muut hyödyt, siitä sitten päälle.
Elikkä siis toisin sanoen mehän olemme tehneet
paljon enemmän kuin mitä tässä itse
asiassa onkaan.
Sitten vielä mielenkiintoinen yksityiskohta, tributyylitina.
Ne asiat kerrotaan kyllä aivan oikein, mutta jos on se
kielto todettu, niin miksi sitten ei ole ruoppauskieltoa siellä,
missä ne tributyylitinat ovat siellä pohjasedimenteissä?
Tämähän on ihan pöljä,
tämä koko homma, jos ei sitten ruoppauskieltoa
ole siihen tullut päälle.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Itämeri-selonteko on tärkeä askel
Itämeren ongelmien poistamiseksi, ja mikä myönteistä,
tämä myös laajentaa hyvin kapea-alaista
Itämeri-keskustelua tärkeällä tavalla.
On hyvä, että selonteossa käydään
lävitse myös maataloudessa jo tehdyt toimenpiteet
ja niiden ympäristövaikutukset, mutta on myös
erittäin hyvä, että edes jossakin määrin
selonteossa avataan koko Itämereen liittyvää kokonaiskuvaa
liittyen sen mataluuteen, suolattomuuteen, hapettomuuteen jne. ja siihen,
että muutokset parempaan tapahtuvat hitaasti eli tehokkaankin
vesiensuojelun vaikutukset vesistöjen laadussa näkyvät
vasta vuosien, jopa vuosikymmenten päästä.
Kaikissa Itämeren tilaan vaikuttavissa toimissa olisi
pyrittävä vaikuttamaan erityisesti niihin maihin
ja kohteisiin, joissa nopeimmin ja kustannustehokkaimmin pystyttäisiin
parantamaan vesien laatua. Eli tällöin erityisesti
katsotaan Kaliningradin jätevesiin, Leningradin alueen
maatalouteen ja Valko-Venäjän päästöihin.
On myös selvää, että Puolan
maatalouden ennustettu intensifioituminen tulee olemaan suuri ongelma jatkossa.
Selonteko kiinnittää huomiota erityisesti
maatalouden aiheuttamaan vesistön kuormitukseen. Aineistosta
kuitenkin havaitaan se, että Suomen maataloudella on sinänsä vähäinen
merkitys koko Itämeren tilaan, eli koko Itämeren
ravinnekuormasta Suomen maatalouden osuus on ainoastaan muutama
prosentti.
Alkuillan keskustelussa nousi esille se, ettei Suomen ympäristötukijärjestelmällä
maatalouden
päästöjen osalta olisi ollut vaikutusta.
Tämä näkemys ei todellakaan pidä paikkaansa.
Maatalouden ympäristökuormitus on Suomessa vähentynyt
selvästi enemmän kuin Oecd- ja EU-maissa keskimäärin.
Typpi- ja fosforilannoitteitten myynti ja käyttö ovat
laskeneet rajusti ja kasvukauden jälkeen maahan jääneen
typen ja fosforin määrät ovat vähentyneet
paljon ympäristötukijärjestelmän
voimassaolon aikana.
On myös huomattava, että Suomessa on vesipuitedirektiivin
kera Euroopan unionin tiukimmat ympäristöehdot
maataloudelle. Suurin muutos on kuitenkin tapahtunut viljelijöitten
asenteessa. Ympäristötuki on lisännyt
viljelijöitten ympäristötietoisuutta
ja vaikuttanut myönteisesti viljelykäytäntöihin.
Tiloilla tehdyt toimenpiteet ovat hyvin monipuolisia alkaen lannoituksen
vähentämisestä ja täsmentämisestä suojakaistoihin
puhumattakaan karjatilojen eri toimenpiteistä.
Huomattavaa on se, että näitten suojelutoimenpiteitten
kirjo olisi vieläkin laajempaa, ellei unioni rajoittaisi
niitä. Eli EU:han ei ole sallinut niin monia suojelutoimenpiteitä,
mitä me haluaisimme käyttää päästöjen
vähentämiseksi. Tämä kaikki
osoittaa sen, että maatalouden päästöt
on Suomessa otettu vakavasti.
Täällä aiemmin vaadittiin muun muassa
kokoomuksen ja SDP:n ryhmäpuheenvuoroissa ympäristötukijärjestelmämme
nopeaa muuttamista. Järjestelmän muuttamiseen
tavoitteitten saavuttamiseksi on toki perusteensa, ja näitä muutoksia
valmistellaan, mutta kesken rahastokauden niihin ei ole mahdollista
mennä, sillä muutosten osalta olemme myös
sidoksissa EU-säädöksiin. On myös
ymmärrettävä, ettei maatalous kestä jatkuvia
poukkoilevia muutoksia.
Muutoksia vaadittaessa on myös huomattava se, että rajallisilla
taloudellisilla resursseilla ei ole mahdollista saavuttaa kaikkia
tavoitteita ei Suomessa eikä muissakaan Itämeren
maissa. Aiemmin joissakin puheenvuoroissa nousi esille näkemys
siitä, että ympäristötuki pitäisi
keskittää niin sanotusti pahimmille valuma-alueille, mutta
minusta on selvää, että jatkossakin ympäristötukijärjestelmän
toimenpide- ja tukielementtejä pitää kyetä kohdentamaan
koko maahan.
Selonteossa ei tuoda esille sitä, että Suomessa maatalouden
ympäristötuelle on asetettu vesiensuojelun ohella
myös muita tärkeitä tavoitteita, kuten
luonnon monimuotoisuuden edistäminen, maaseutumaiseman
ylläpitäminen ja ilmastonmuutokseen vaikuttaminen.
On muistettava, että maatalouden perustehtävä on
ravinnon tuottaminen. On muistettava se, että maataloustuotanto on
monella tavalla kytkeytynyt koko yhteiskunnan tuotantoon.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Suolan ja hapen puute Itämeressä on
todella hälyttävä. Se vaikuttaa voimakkaasti
biologiseen monimuotoisuuteen ja uhkaa tuhota osan meren elämästä.
Merentutkimuslaitos tutki yli 20 vuoden ajan Itämeren alenevaa
suolapitoisuutta, ja on todettu, että mikäli suolapitoisuus
saatettaisiin ennalleen ja hapetettaisiin merenpohjaa, meren elämän
monimuotoisuus lisääntyisi, kalas- tuselinkeino
nousisi uuteen kukoistukseen ja myös puhtaat rannat ja
lisääntynyt turismi edistäisivät
taloudellista kasvua. Olisi siis todellista pontta tehdä yhteistyössä nopeasti
asialle jotain. Antaa toivoa nähdä, että on
todella aloitettu toimenpiteitä ja pyritään
yhteistyössä Pohjanlahdella, Suomenlahdella, Riianlahdella
ja eteläisellä Itämerellä tekemään
yhteistyötä maiden kesken, koska Itämeri
ei suinkaan ole yksi, yhtenäinen allas. Tällä viikollakin
itse asiassa olemme kuulleet, että Pietarin jätevesiasiaan
vielä lisää paneudutaan ja Venäjän
ongelmia yhteistyössä venäläisten
kanssa hoidetaan.
Olen miettinyt tässä kuluneiden viikkojen
aikana, mitähän tässä kaiken
kaikkiaan oikein tulee tapahtumaan, tulevatko muutokset olemaan niin
peruuttamattomia, ettei tavallisella kansalaisella, yksittäisellä ihmisellä,
ole hirveän paljon tekemistä, jos laaja-alaiset
linjaukset ovat sellaisia, että toinen käsi tuo
paperin, joka kertoo, että tehdään asioita
toisella tavalla, ja toinen tuo jälleen kerran paperin,
joka kertoo, että kumotaan nämä ajatukset.
Haluaisin korostaa ministeri Thorsin nostamaa loppukaneettia,
ajatusta siitä, ettei Itämerta pelasteta toimintasuunnitelmilla
ja selonteoilla, vaan niihin kirjattujen toimenpiteiden toteuttamisella.
Se, mistä itse olen tällä hetkellä huolissani,
on se tosiasia, että on nostettu jälleen kerran
esille Kollajan altaan rakentaminen. Joku voi ajatella, että sillä ei
ole merkitystä Itämeren suojelun kannalta, mutta
todellisuus on se, että metaanipäästöjen
lisäksi soiden turpeinen maaperä lähtisi
veden pinnan nousun ja laskun sitä myllätessä liikkeelle
pilaten alapuolisen Iijoen veden laatua. Turve kulkeutuisi veden
mukana lopulta Pohjanlahteen, missä se edistäisi
Itämeren jo nyt huolestuttavaa rehevöitymistä.
Jäin miettimään, että jos me
suureen ääneen komennamme täällä mökin mummoja
ja pappoja laittamaan eläke-euroillaan jätevesijärjestelmänsä kuntoon
ja toisaalta puhumme Kollajan rakentamisesta, niin missä ne ovat
sitten ne Itämeren suojelun todelliset arvot ja todelliset
järkiperusteet. Väkiselläkin olen tullut
siihen tulokseen, että tuntuu, että kaikistellen näissä ympäristökysymyksissä häntä
ei
enää tiedä, heiluttaako se koiraa vai
koira häntää, ja tietääkö vasen
käsi, mitä oikea käsi tekee.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä keskustelu on
ollut hiukan kaksiosainen, koska tässä on ollut
niin pitkä väli, että nyt ollaan sitten
jo seuraavan vuorokauden puolella lähellä puolta
kahta yöllä. Tämä ehkä ei
ole ihan onnistunutta logistiikkaa siinä mielessä,
että eduskunta on odottanut Itämeren selontekoa
ja sitä on valmisteltu pitkään, se on
myöhästynyt, ja nyt sitten, kun se on täällä,
pääosa puheenvuoron varanneista ei ole sitten
kuitenkaan voinut olla paikalla.
Arvoisa puhemies! Tähän, mihinkä ed.
Kyllönen lopetti, aloitan siitä. Tämä Kollajan
allas. Totesin jo aikaisemmin eilen, että tässä selonteossa
nimenomaan painotetaan lohijokien kehittämistä ja
vaelluskalan nousua. Nyt Iijokea ollaan kehitetty tähän
suuntaan, ja tämä Kollaja-hanke kaataa nimenomaan
tämänkin hankkeen. Sen lisäksi se aivan
oikein rehevöittää Perämerta
ja Pohjanlahtea. Se on vastoin tämän selonteon
ajatusta. Siis haaste on tässä tapauksessa ympäristöministeriö,
joka mahdollistaa yva-menetelyn, jonka tähtäimessä on
Pohjolan Voima Oy:n toimesta rakentaa Kollaja, ja tällä tavalla
juuri huuhtoutuu sitten, niin kuin ed. Kyllönen hyvin totesi,
ravinteita. Eli yksi haaste on valitettavasti meidän oma
ympäristöministerimme.
Edelleen, arvoisa puhemies, tässä on todettu, taisi
olla ed. Timo Korhonen, että Suomen päästöt
ovat aika vähäisiä Itämereen.
Kuitenkin nykyiset riittämättömät
suojavyöhykkeet rantapelloilla eivät estä fosforin
ja typen valumaa, selonteon parannusehdotukset ovat siis riittämättömät.
Kapeat suojavyöhykkeet kertovat Suomen maatalouden ympäristötuen
tehottomuudesta. Tukea maksetaan, mutta maataloudenfosfori- ja typpikuormituksessa
ei ole havaittu merkittävää vähentymistä vuosina
1995—2006. Tukea kutsutaan harhaanjohtavasti ympäristötueksi.
Se on siis maataloustuen jatke, niin kuin tänään
ja eilen jo on täällä todettu. Kuitenkin
Suomi on ykkössijalla yhdessä Ruotsin kanssa Itämereen
suuntautuvien fosfori- ja typpipäästöjen
osalta, kun lasketaan päästöt asukasta
kohti, siis per capita.
Toinen asia, jossa maatalouden ympäristötuki ei
toimi ja jossa se voisi toimia paremmin, on nimenomaan sen suhde
eläintenpitoon. Jos se suunnattaisiin tiloille, jotka eivät
rehevöitä vesistöjä, joissa
kasvaneet karjakoot on hallinnassa, ne eivät ole liian
suuria, ja sellaisille tiloille, jotka nimenomaan biokaasuttavat
lannan ja kaasu käytetään järkevästi
sähköntuotantoon, viittaan tässä myös
siihen, mitä ed. Pulliainen aikaisemmin tänään
totesi, niin tällainen tuen suuntaaminen olisi mielekästä.
Muuten meidän hallitus, vaikka tuossa hallitusohjelmassa
todetaan biokaasun syöttötariffi, niin se ei ole
vielä toteutunut.
EU tässä on ollut sitten taas haaste Itämerelle, koska
sen politiikka vauhdittaa nopeaa siirtymistä jättinavetoihin,
jättisikaloihin, joka ei ole eettisesti eläinpidon
kannalta perusteltua eikä myöskään
ympäristön kannalta ja joka johtaa näihin rehevöitymisilmiöihin.
Vielä Itämeren suojelussa rikkipäästöt
ovat tärkeä asia, ne mainitaan myös selonteossa.
Tässä kohdin onkin todettava myös se,
että varustamot vastustavat, ovat nousseet vastarintaan,
kun vaaditaan vähempirikkipäästöisten
polttoaineiden käyttöä, ja tätä ei
tietenkään tule hyväksyä.
Lopuksi, puhemies, ympäristöministeriön esittämät
alukset tarvitaan, myöskin se toinen jääolosuhteissa öljy-
ja kemikaalitorjuntaan kykenevä monitoimialus. Ja sitten
haluan viitata vielä siihen, että öljyntorjunnasta
rannikolla vastaavilta pelastuslaitoksilta puuttuu öljypuomeja ja
näiden rahoitukseen valtiovalta ei ole osoittanut tarvittavaa
tukea.
Nord Streamista puhuttiin jo eilen. Totean lopuksi, viimeisenä asiana
tänään, että Nord Stream, jos
se toteutuu, kuljettaa 55 miljardia kuutiota maakaasua vuodessa
ja se vastaa teholtaan 23:a Olkiluoto kolmosen ydinvoimalan eli 1 600
megawatin ydinvoimalan tuottamaa sähkötehoa.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Itämeren tila on huolestuttava.
Itämeren suurimman ongelman, rehevöitymisen, torjumiseksi
Itämeren suojelukomissio Helcom asetti Itämeren rantavaltioille
kansalliset rajat mereen joutuvalle ravinnekuormitukselle. Nämä typelle
ja fosforille asetetut enimmäistavoitteet sisältyvät
vuonna 2007 laaditun Itämeren suojelun toimintaohjelmaan,
jonka tavoitteena on palauttaa Itämeri hyvään
ekologiseen tilaan vuoteen 2021 mennessä. Helcom ei kuitenkaan
voi pakottaa jäseniään suositusten toimeenpanoon,
mikä tarkoittaa, että kaikki rantavaltiot eivät
tule täyttämään vähennystavoitteitaan.
Valitettavasti moni Itämeren rantavaltio päästää yhä kaupunkiensa
jätevedet puhdistamatta suoraan vesistöihin. Itämeren
kannalta on erittäin surullista, että yksi valtio
voi laistaa suojelutoimista, jos se epäilee suojelun hyötyjen
kohdistuvan muille maille.
Ongelmia ympäristönsuojelulle aiheuttaa etenkin
se, että köyhät maat eivät kustannussyistä noudata
päästörajoituksia. Jotta Itämeri
pystyttäisiin pelastamaan, kaikkien Itämeren rantavaltioiden
tulee allekirjoittaa sitova sopimus ravinnepäästöjen
vähentämiseksi. Sopimuksen aikaansaamiseksi tulee
kartoittaa erikseen jokaiselle rantavaltiolle suojelutoimenpiteistä koituvat
yhteiskunnalliset hyödyt ja haitat. Itämeren pelastaminen
vaatii kaikkien rantavaltioiden yhteistyötä. Myös
komission laatimassa Itämeren alueen strategiassa painotetaan
kaikkien Itämeren valtioiden välistä yhteistyötä,
jotta yhteisesti sovitut tavoitteet pystyttäisiin saavuttamaan.
Pietarin jätevedet ovat olleet vuosikymmeniä Suomenlahden
ongelmana, mutta tilanne on muuttunut parempaan suuntaan. Pietarissa
on tällä hetkellä menossa Nevan jätevesihanke,
jolla vähennetään suoria jätevesipäästöjä Suomenlahteen.
Valmistuessaan vuonna 2012 Neva-hanke vähentää Pietarin
jätevesien vaikutuksia Itämereen noin miljoonan
ihmisen kuormituksen verran. Suomi osallistuu rahoittajana Neva-hankkeeseen
sekä pohjoisen ulottuvuuden ympäristökumppanuuden
kautta että kahdenvälisesti. Hanke on positiivinen
esimerkki siitä, että yhteistyön avulla
Itämeren tilannetta pystytään parantamaan.
Arvoisa puhemies! Itämeri on Euroopan unionissa sijaitseva
sisämeri, ja sen tilan kohentamiseksi tarvitaan koko EU:n
kattavia päätöksiä. Luonnollisesti
EU:n on tehtävä Itämeri-asioissa yhteistyötä myös
Venäjän kanssa. Kaikilla Itämerta ympäröivillä kahdeksalla
valtiolla tulee olla sama tavoite, puhtaampi Itämeri.
Keskustelu päättyi.