Merja Kyllönen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä olevassa lakialoitteessa
esitetään rikoslain 23 §:n muuttamista
seuraavalta osin: Jos henkilö kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa
tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin, että ajon
aikana tai sen jälkeen laissa säädetty
veren tai uloshengitysilman alkoholipitoisuuden raja ylittyy, niin
ainoastaan ennen ajoa tai sen aikana nautittu alkoholi voi johtaa
rangaistukseen. Tämän vuoksi rattijuopumuksesta
epäilty voi väittää, että hän
on nauttinut alkoholia vasta ajon jälkeen, vaikka ei ole
sitä tosiasiallisesti tehnyt. Rattijuopumukseen syyllistynyt
voi myös nauttia alkoholia välittömästi
onnettomuuden jälkeen päihtymystilansa tai alkoholiongelmansa
vuoksi taikka tarkoituksenaan sotkea mittaustuloksia. Näitä ta-pauksia
kutsutaan jälkinauttimiseksi.
Jälkinauttimisella tarkoitetaan tilannetta, jossa liikenneonnettomuuteen
osallinen pyrkii välttämään
syytökset tapahtumien aikaisesta humalatilasta väittämällä alkoholin
nauttimisen alkaneen vasta onnettomuuden jälkeen. Yleinen
selitys on, että kolari on ajettu selvänä ja
tapauksen aiheuttama järkytys on vasta käynnistänyt
alkoholin nauttimisen. Samanlaisia väitteitä rattijuopot
käyttävät myös sellaisissa tilanteissa,
joissa rattijuoppoa ei ole saatu tien päältä kiinni,
vaan poliisi menee esimerkiksi epäillyn kotiin tavoittaakseen
rattijuopumuksesta epäillyn kuljettajan. Ja alkoholia runsaasti
käyttävät ja toistuvasti humalassa autoilevat
osaavat varmasti käyttää sumeilematta
jälkinauttimiskeinoa hyväkseen.
Kansanterveyslaitoksen tilastojen mukaan vuosittain noin 1 700
kuljettajaa tutkitaan verikokein sen vuoksi, että alkoholia
on nautittu tai väitetty nautitun ajon jälkeen.
Nämä tapaukset työllistävät
poliisia ja terveysasemia ja syövät molempien
jo valmiiksi erittäin niukkoja resursseja. Suomessa alkoholin
palamisnopeutta selvitetään verikokeiden avulla
ja sitä varten rattijuoppoja kuljetetaan terveyskeskuksiin.
Yhteiskunnassa käydään erittäin
vilkasta keskustelua rattijuoppojen aiheuttamista vahingoista ja
kärsimyksistä.
Väite jälkinauttimisesta tilanteessa, jossa
liikenneonnettomuuteen joutunut kuljettaja on paennut onnettomuuspaikalta,
koetaan laajasti epäoikeudenmukaisena toimintana, johon
lainsäädännön keinot ovat usein
riittämättömät. Rattijuopumus
ja siihen suhtautuminen alkaa olla maamme vakavin liikennekulttuuriongelma. Asiaa
vähätellään, ja promillerajojen
kiristäminen tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa.
Suomessa jää kiinni joka vuosi 26 000
rattijuoppoa. Määrä on kolme kertaa enemmän
kuin Norjassa. Ero ei johdu pelkästään
lisääntyneistä puhallutuksista. Yli puolet
rattijuopoista jää kiinni sivullisen ilmiannon
tai kolarin perusteella. Naapurimaihin verrattuna maamme tilanne
on armottoman surkea, ja vaikka rattijuopumuksen uusijan auto, rikoksentekoväline,
on voitu takavarikoida vuodesta 2002 lähtien, keinoa käytetään
edelleen liian harvoin. Tiellä tavataan rattijuopumuksen
uusijoita, joilla on tilillään kymmenkuntakin
rattia. Pelkästään Sisä-Savossa noin
60 prosenttia poliisilta syyttäjille lähtevistä pöytäkirjoista
liittyy rattijuoppouteen, ja vuosittain koko maassa käräjille
menee näitä tapauksia yli 25 000, eli
ei todellakaan puhuta enää pienistä ja
halvoista ongelmista.
Norjalaisen lainsäädännön
osalta jälkinauttimisesta seuraa automaattisesti rattijuopumustuomio,
ja Ruotsissa on aikeissa samanlaisen lain säätäminen.
Norjan lainsäädännössä säädetään, että alkoholia
saa nauttia, kun onnettomuudesta on kulunut vähintään
kuusi tuntia. Suomessa tulisi ottaa käyttöön
hyvin selkeät ja tehokkaat keinot rattijuopumuksen torjumisessa.
Jälkinauttimiseen liittyvät tehottomat toimintatavat
tulee poistaa sekä rattijuoppouden ehkäisemiseksi
että viranomaisten resurssien turhan käytön
poistamiseksi. Sekä poliiseille että terveysasemien henkilöstölle
riittää paljon tärkeämpiä tehtäviä kuin
rattijuoppojen kuljettaminen verikokeisiin ja kokeiden suorittaminen.
Rikosprosessissa sovelletaan syyttömyysolettamaa ja
tuomitsemiskynnyksen korkeutta ilmentävää in
dubio pro reo -periaatetta, jonka mukaan epäselvässä näyttötilanteessa
asia on ratkaistava syytetyn eduksi. Tässäkin
jälkinauttimiskysymyksessä tulevat esille nämä lakiin
perustuvat oikeusolettamat eli legaaliset presumptiot, jotka ovat
oikeudellisessa arvioinnissa erityi-sesti todisteluun liittyvissä kysymyksissä tiettyjä
päätelmiä,
jonka mukaan jokin seikan olemassaolosta seuraa toisen seikan todennäköinen
olemassaolo. En usko, että tämä problematiikka
voi olla se ainut tekijä, minkä takia jälkinauttimisesta
Suomessa ei voitaisi säätää lailla.
Ehdotan rikoslakiin säännöstä jälkinauttimisen
kriminalisoinnista. Tämän pykälän
1 momentissa säädetystä rattijuopumuksesta
tuomitaan myös kuljettaja, jonka kuljettama ajoneuvo on
osallisena liikenneonnettomuudessa ja joka onnettomuuden jälkeen
pakenee onnettomuuspaikalta tai syyllistyy rikoslain 23 luvun 11 §:ssä tarkoitettuun
liikennepakoon nautittuaan alkoholia tai käytettyään
huumausainetta 6 tunnin kuluessa liikenneonnettomuuden jälkeen
niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus
ylittää rattijuopumukselle säädetyn
rangaistavuuden rajan.
Toivon, että valiokunnassa kiinnitetään
asiaan huomiota riittävällä vakavuudella
ja asiasta muodostetaan Suomeen laki.
Keskustelu päättyi.