4) Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomus ETYJ:n parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta
vuonna 2008
Ilkka Kanerva /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Se, että eduskunta käsittelee
kesäkuun alussa Etyjin parlamentaarisen elimen viime vuoden
toimintasuunnitelmaa, on kohtuullisen hyvä saavutus. Muistan
aika monta kierrosta, joissa eduskunta on päässyt
arvioimaan kuluneen toimintavuoden poliittisia tapahtumia aika lailla
jälkijättöisesti. Nyt ollaan noin kohtuudella
vielä samalla aikavyöhykkeellä. Tämä keskustelu
tällä kertaa on poikkeuksellisen tärkeä sen
vuoksi, että viime kalenterivuosi, vuosi 2008, oli Suomen
puheenjohtajuuskautta Suomen toimiessa koko Ety-järjestön
puheenjohtajana vuodenvaihteesta vuodenvaihteeseen. Tämä luo
tietyn oman erityisen mielenkiintonsa luonnollisesti tähän
nyt käsiteltävänä olevaan tarkastelujaksoon.
Se filosofia, jolla Etyjin parlamentaarinen elin on toiminut,
on tietysti koko lailla lähellä, ymmärrettävistä syistä,
sitä toimintalinjaa puolestaan, jota maan hallitus ja ulkoministeriö tämän asian
osalta edustavat. Ja hyväksi havaittukin tapa on tietysti
ollut se, että ulkoministeriö ja eduskunnan asianomainen
elin ovat hyvin likeisessä, läheisessä,
vuorovaikutuksessa, itse asiassa luottamuksellisissakin suhteissa
toistensa kanssa.
Siitä johtuen, että Suomella oli puheenjohtajuus
koko Ety-järjestössä viime kalenterivuoden myötä,
myös eduskunnan parlamentaarisella valtuuskunnalla oli
normaalia tapahtumarikkaampi toimikausi. Se tietysti näkyi
paitsi vierailuina täältä myöskin
vierailuina tänne. Puheenjohtajuus monin tavoin oli tiivis
ja moninainen ja osin vielä jatkuukin. Sen lisäksi,
että vuosi 2008 oli Suomen puheenjohtajuuskausi, vuoteen
2008 sisältyy tietysti Etyjin problematiikkaa ajatellen kovinkin
monia poliittisia asioita, joissa Suomi pyrki Wienissä 10.
tammikuuta ulkoministerinä esittämäni
puheenjohtajuustavoiteohjelman mukaisesti myötävaikuttamaan
asioihin.
Kaikella objektiivisuudellakin sanottuna Suomi onnistui puheenjohtajakauden
tavoiteasettelussaan hyvin ja kykeni myöskin edesauttamaan Etyjin
toimintakykyä eri muodoissaan. Tämä siitä huolimatta,
että vuoteen 2008 sisältyi kaksi poliittisesti
hyvin merkittävää maailmanluokan kysymystä.
Ensimmäinen niistä oli Kosovon itsenäistyminen,
jossa Etyjillä tietysti oli hyvinkin myötävaikuttava
rooli, onhan Etyj ollut oman missionsa merkeissä Kosovossa
paikalla itsenäistymisen aikana, ennen sitä ja
sen jälkeen. Tietysti oli hyvin monia paineita siihen suuntaan,
että Kosovon itsenäistymisprosessi olisi purkautunut
epätoivottavalla tavalla. Tänä päivänä voimme
nähdä, että prosessi on sujunut kohtuudella,
ei tietysti kaikki onnellisten tähtien merkeissä,
mutta joka tapauksessa odotetun kaltaiseen suuntaan.
Kosovon itsenäistymistä vaikeampi poliittinen
kysymys oli luonnollisesti Venäjän ja Georgian
välinen sota. Etyjillä oli tässä asiassa
alusta pitäenkin jo merkittävä rooli,
koska kansainvälisten järjestöjen keskinäisen
sopimuksen mukaisesti Etyj nimenomaan oli tämän
kiistan osalta se kansainvälinen toimija, jonka vastuulle
oli asetettu tämän asian hallinnoimiseen pyrkiminen, peräänkatsominen
ja ikään kuin luokan järjestäjänä toimiminen.
Sen vuoksi tämä osui erityisen vahvasti Etyjin
kontolle, ja, niin kuin julkisuudessa saatoimme viime vuoden aikana
nähdä, Euroopan unioni Ranskan puheenjohtajuuskaudella
astui erittäin vahvalla otteella tämän
kysymyksen selvittämisen näyttämölle.
On mielenkiintoista todeta, että Venäjän
edustajat Etyjin yleiskokouksessa olivat useaan otteeseen ennen
tuon kriisin puhkeamista ikään kuin, sitaateissa
sanottuna, varoittamassa tulevasta mahdollisesta yhteenotosta Georgian
kanssa, niin kuin sitten tapahtuikin. Puolestaan jälkeenpäin
heti tuoreeltaan kriisin lauettua syyskuussa 2008 Georgian ulkoministeri
ja Venäjän YK-suurlähettiläs
antoivat omat näkemyksensä yleiskokouksen syysistunnossa
siitä, miten omat tulkintansa näkivät.
On helppo sanoa, että eivät nuo tulkinnat kovasti
toisiaan kohdanneet.
Etyjillä tietysti on ollut monia muitakin mielenkiintoisia
asioita. Tuohon tapahtumajaksoon sisältyy myöskin
muun muassa Venäjän presidentinvaalien toimeenpano,
keskustelu Naton laajenemisesta Ukrainaan ja Georgiaan, miksei myöskin
kiista ohjuspuolustushankkeesta keskiseen Eurooppaan. Ne kaikki
tietysti ovat olleet asioita, jotka ovat heijastuneet Ety-järjestön työskentelyyn
mitä konkreettisimmalla tavalla.
Yleisellä tasolla on ehkä perusteltua tässä yhteydessä mainita
parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta kuluneelta toimintavuodelta
se, että se jatkui kutakuinkin entiseen tapaansa. Mitään
erityisen innovatiivista ei tuossa toiminnassa tapahtunut. Ehkäpä siitä huolimatta,
on pakko näin sanoa, uusia toimintamuotoja saattaisi olla perusteltua
vähän radikaalimmassakin, freesimmässä asetelmassa
pyrkiä Etyjille löytämään. Toimintamuodot
ovat olleet perinteiset, ja frekvenssimäärä,
jossa kokous toimii, on myöskin noudattanut vanhoja latuja.
Tämän järjetön yleiskokous
kokoontuu varsin harvoin, ja yleiskokoukseen vaikuttavat hyvin suoralla
tavalla kansainvälisessä politiikassa ilmenevät
jännittyneet suhteet ja hallitustenvälisessä työskentelyssä esille
tulevat ongelmat. On huomionarvoista tietysti myöskin se,
että Ety-järjestö on ennen muuta hallitusten,
Ety-jäsenjärjestöjen hallitusten, välinen
forum ja parlamentaarinen yleiskokous on sitä täydentävä,
ikään kuin parlamentaarinen ulottuvuus Etyjin
toiminnassa.
Meille suomalaisille on ollut tärkeää ja
on jatkossakin, samoin kuin koko järjestöllekin,
se, miten demokratian kannalta eräs olennainen ilmiö toimii
ja toteutuu, ja se on kansainvälinen vaalitarkkailu: mikä on
vaalien merkitys, kuinka ne toteutuvat. Vapaiden, demokraattisten
vaa-lien on aina katsottu olevan eräänlainen demokratian
barometri kussakin vaaleja toteuttavassa maassa. Tätä vaalitarkkailua
Etyj on toteuttanut muistini mukaan parinkymmenen vuoden ajan tähän
mennessä.
Kokemukset ovat varovasti sanottuna varsin monenkirjavat, sillä sellaista
absoluuttista mittaria ikään kuin kansakunnan
demokratia-asteesta näemmä on inhimillisesti ja
poliittisesti mahdotonta löytää, että vaalitarkkailun
lopputuloksesta voitaisiin siis olla kovinkaan helposti samaa mieltä.
Ei riitä, että vaalilainsäädäntö on
kunnossa jossakin maassa, ei tietysti se, että on aidosti avoimessa
kilpailuasetelmassa olevia poliittisia puolueita, eikä riitä myöskään
se, että lehdistö on kaikin puolin vapaa, eikä myöskään
se, että järjestelmä, myöskin
vaalirahoitusjärjestelmä, on avointa jne. Kyse
on huomattavasti monimutkaisemmasta asiasta, jossa yhdellä mittarilla
ei voi asiaa suoranaisesti ilmaista, vaan kysymys on paremminkin
yhteiskuntien kypsyyskokeesta, kypsyysasteesta suhteessa kansanvaltaan,
demokratiaan ja ihmisten mahdollisuuksiin vaikuttaa. Ehkäpä kyse
on syvimmiltään legitimiteetistä, ihmisten
uskosta poliittiseen järjestelmään ja
luottamuksesta poliittisen järjestelmän, valtiovallankin,
toimintaan. Tässä suhteessa Etyjin jäsen-maissa
on tavattoman suuria kulttuurista, politiikan kulttuurista, johtuvia
eroja.
Pidän tärkeänä, että tälläkin
työsaralla Etyj pyrkii jatkamaan hyvin intensiivisesti
toimintaansa. Mutta on aihetta todeta, että Etyjin sisälläkin
on vahvaa jännitettä Etyjin varsinaisesti vaalitarkkailusta
vastaavan ammattimaisen elimen elikkä Odihrin ihmisoikeudellis-humaanista
ulottuvuutta selvittävän Etyj-instituution ja
sitten parlamentaarisen elimen välillä, parlamentaarisen
elimen, johon Suomen kansanedustajat ovat hyvin aktiivisesti vaalitarkkailun
muodossa ottaneet osaa eri puolilla Etyj-aluetta.
Oma käsitykseni, katsottuani mitalia sekä puolelta
että toiselta viime toimintavuoden aikana, on kyllä valitettavasti
se, että hallitustenvälinen elin on painoarvoltaan
merkittävämpi ja asiantuntemukseltaan painavampi,
kun se tekee vaalien edellä viikko-, kuukausikaupalla työtä selvittääkseen
kunkin maan olosuhteita vaalien läpiviemiseksi ja myöskin
vaalien jälkeen katsoo sitä puolta vaaliprosessista,
niin että sillä on asiallisesti paljon paremmat
mahdollisuudet antaa syvääluotaava analyysi vaalien
todellisesta luonteesta demokratian kypsyysmittarina kuin parlamentaarisella
elimellä, joka parhaimmillaankin voi olla siellä vain
korkeintaan viikon, useimmissa tapauksissa kolme neljä päivää.
Näin ollen hallitustenvälinen vaalitarkkailuelin
kykenee antamaan ikään kuin kokoillan elokuvan, kun
parlamentaarinen elin kykenee ottamaan vain yhden valokuvan siitä,
mikä demokratian tila kussakin maassa kulloinkin sattuu
olemaan.
Tämä on ollut omiaan luomaan myös
jännitettä, poliittista arvovaltajännitettä,
parlamentaarisen elimen ja hallitustenvälisen elimen välillä.
Se oli kouriintuntuvasti nähtävissä myöskin
viime toimintavuoden aikana, jolloin Suomi siis isännöi
koko Ety-järjestön eteenpäinvientiä.
Suomen ansiot ovat huomattavat Ety-järjestön
ikään kuin sisäisen tervehdyttämisen
tiellä. Niitä en käy tässä sen
enempää luettelemaan, mutta pidän tärkeänä,
että Suomen eduskunnalla on parlamentaarisen elimen osalta
mahdollisimman vahva profiili ja aktiivinen panos Etyjin Suomelle
jo alun pitäenkin tärkeän ulkopoliittisen
instrumentin pitämiseksi mahdollisimman elinvoimaisena
toimijana kansainvälisen politiikan yhteisölle.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä Euroopan turvallisuus-
ja yhteistyöjärjestön Suomen valtuuskunnan
kertomus osoittaa kaksi asiaa, joista haluaisin nyt tässä muutamalla sanalla
vielä kertoa.
Ensinnäkin mielestäni on hyvää se,
että järjestön toiminnan jatkumiseksi
tehdään kovasti työtä. Tärkeää on
siis se, että tuetaan myöskin Etyjin sisäistä uudistumista,
tarvitaan yleiskokouksen toimintatapojen muutoksia ja työn
tulisi olla selkeästi myös tuloksellisempaa. Kaikkein
tärkeintä kuitenkin on se, että päätöslauselmiin
voitaisiin sitoutua entistä paremmin valtioiden välillä.
Toiseksi, arvoisa puhemies, haluaisin nostaa esiin sen, että pelkästään
tämä sisäinen toiminta ja sen tehostaminen
ei riitä, vaan myöskin Etyjin ja muiden kansainvälisten
järjestöjen pitäisi tehdä paljon
enemmän yhteistyötä. Nimittäin
vähintäänkin YK:n, EU:n ja Euroopan neuvoston
sekä Etyjin välillä tarvitaan selkeästi
enemmän yhteistoimintaa. Toimintakenttä on näille
kaikille useinkin päällekkäinen ja monesti
jopa sama, ja vain tehtävät ja rooli asiakysymyksissä sitten vaihtelevat
järjestöjen välillä.
Kansainväliset konfliktit ovat osoittaneet, että tarvitsemme
paljon vahvempia kansainvälisiä järjestöjä,
jotka osaavat olla dialogissa keskenään. Voinkin
luvata, että ainakin Euroopan neuvoston valtuuskunnan puolesta
me teemme paljon sen eteen töitä, että kansainvälisten
järjestöjen vuoropuhelua tiivistetään
ja yhdessä pyritään löytämään
ratkaisuja näihin järjestöille tärkeisiin asioihin.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Georgian sota saattoi olla eräänlainen
vedenjakaja kansainvälisissä suhteissa, niin Etyjin
kuin myös Euroopan neuvoston sisäisessä kehityksessä.
On jotenkin järkyttävää todeta,
että yhteisesti perustetun järjestön
tarkkailijat heitetään noin vaan ulos Georgiasta,
niin kuin Venäjä teki sen jälkeen, kun
se tunnusti Abhasian ja Etelä-Ossetian itsenäisiksi
valtioiksi. Tämä on hiertänyt Euroopan
neuvostoa jo kolmessa kokouksessa ja todennäköisesti
tulee hiertämään ja puhuttamaan nyt myös
juhannuksenjälkeisessä kokouksessa.
Se on ilmeisen raskasta — tai miten minä sanoisin,
mitä sanaa tässä käyttäisi — nimenomaan
Etyjille, joka on perustettu Helsingissä ja jonka olemassaolo
ja periaatteet tietyllä tavalla — kolmas kori — toivat
maailmanpolitiikan ja suurvaltapolitiikan tapetille. Nyt Venäjä haluaa irrottautua
kolmannen korin päätöksistä ja
kolmannen korin vaatimuksista. Se on minun mielestäni erittäin
valitettava asia.
Euroopan unionin täytyy jossakin vaiheessa ymmärtää tämä ja
tiivistää itseään, toimintatapojaan,
ettei Venäjä sitä pompota miten tahansa, kuten
on tapahtunut esimerkiksi energiapolitiikassa. Ja niin tapahtuu
jatkossakin, kun tänne Itämeren syliin rakennetaan
kaasuputki, joka on todella turvallisuusriski paitsi Suomelle myös
koko Itämeren alueen valtioille. Tämän
tyyppisiin asioihin Etyjillä ei ole enää mahdollisuutta
puuttua.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Viime vuonna osallistuin eduskunnan edustajana Etyjin
Varsovan-Odihrin inhimillisen ulottuvuuden kokoukseen. Toivoisin,
että eduskunnan delegaatio vahvistaisi osallistumisensa
tähän tärkeään instituutioon.
Syyskuun kokoukset Varsovassa vuosittain ovat ainutlaatuinen tilaisuus
sadoille kansalaisjärjestöille ympäri
Etyj-aluetta keskustella tasavertaiselta pohjalta ihmisoikeuksista
ja demokratiasta hallitusten kanssa. Voin olla omin silmin syyskuussa
toteamassa, että tämä todellakin on tärkeää,
jotta voidaan puolustaa ihmisoikeuksia.
Haluaisin ottaa yhden konkreettisen tapauksen esille. Nyt kun
Kazakstanista on tulossa Etyjin puheenjohtajavaltio ensi vuoden
alusta, niin voisiko, arvoisa valtuuskunnan puheenjohtaja, Etyj
puuttua siihen, että Kazakstanin oppositiojohtaja on ollut
presidentti Nazarbajevin vainon kohteena pitkään?
Hänen perhettään on vainottu niin paljon,
että hänen sisarensa on paennut Yhdysvaltoihin.
Kyse on henkilöstä nimeltä Muhtar Abliazov.
Hän on itse liikemies, joka on perustanut pankin, ja tämän
pankin varat on takavarikoitu, ja pankki on tehnyt konkurssin. Hän
on perustanut poliittisen liikkeen nimeltä Kazakstanin
demokraattinen valinta, joka ajaa vallan hajautusta, laillisuuden
vahvistamista ja oikeuslaitoksen riippumattomuutta vallan kolmijako-opin
mukaisesti — siis hyvin samanlainen tapaus kuin Mihail
Hodorkovski Venäjällä. Minusta olisi erittäin
tärkeää, että Kazakstanille
esitettäisiin vahva vaatimus siitä, että tällaisia
poliittisesti perusteltuja vainoja ja tekaistuja syytteitä,
joiden kohteeksi Kazakstanin oppositiojohtaja on joutunut, ei hyväksyttäisi.
Toivoisinkin, että valtuuskunnan puheenjohtaja kuuntelisi
tätä keskustelua ja vastaisi tähän.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On sinänsä ihan mielenkiintoista
ja rohkaisevaa seurata tätä keskustelua, kun Etyjistä keskustellaan
asiallisesti, neutraalisti ja rauhallisesti. Nimittäin
näinhän ei ole aina ollut sen jälkeen,
kun Etyj muodostettiin. Omassa puolueessani ja omassa eduskuntaryhmässäni
oli erityinen Etyj-vihollinen, jos näin voidaan sanoa,
joka täällä salissakin puhui Etyjin hautajaisista
jnp. ja toivotti sille ikuiseen perikatoon joutumista. Hänestä tuli sitten
oikeuskansleri, niin että hän saattoi sitten rauhoittua
ja keskittyä niihin hommiin. Ja nyt sitten ollaan tilanteessa,
kun hänen suuri toiveensa ei toteutunut, että me
pystymme erästä välinettä kansainvälisessä politiikassa
ja ihmisoikeuksien vaalimisessa pitämään
osaltamme yllä.
Minua kiinnostaa yksi mielenkiintoinen yksityiskohta tässä raportissa,
ja se on se, että kun Suomi asetti — tai se kai
oli ulkoministeri Kanerva silloin, joka asetti — kolme
erityisedustajaa erityistehtäviin silloin toimikautenaan,
niin kun Kreikasta tuli puheenjohtajavaltio, niin onko Kreikalla
ollut mitään papua tehdä jotain samanlaista,
joka vahvistaisi Etyjiä.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa puhemies! Venäjän presidentti Medvedev
on pariin otteeseen tehnyt aloitteen uudesta eurooppalaisesta turvallisuuden
rakenteesta ja infrasta. Suomen kanta on ollut melko selkeä siinä:
me pidättäydymme olemassa olevassa järjestelmässä ja
tukeudumme Etyjin toimintaan. Haluan kysyä kuitenkin mahdollisesti
valtuuskunnan puheenjohtajalta, miten tämä tilanne,
keskustelu, on elänyt ja onko Suomen kanta tässä edelleen
sama, miten Venäjä on toiminut muun muassa Suomessa
tehdyn aloitteen jälkeen, ovatko he olleet aktiivisia edelleen, mikä tuntuu
todennäköiseltä, että he eivät
luovu tästä tavoitteestaan.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti nämä asiat tässä vastattuina — varmaan asian
valiokuntakäsittelyssä tulee enemmän.
Ensinnäkin ed. Kiurulle, vaikka hän taisi
joutua muihin virkatehtäviin, täytyy sanoa, että hän lähtökohtaisesti
on oikeassa, ei Etyj yksin ole mitään vaan yhdessä muiden
kansainvälisten toimijoiden kanssa. Niistä ylivoimaisesti
tärkeimmät ovat hänen mainitsemansa Euroopan
unioni ja Euroopan neuvosto mutta samalla tietysti Yhdistyneet kansakunnat
ja Nato. Ne kaikki muodostavat Etyjin kannalta kokonaisuuden, EU,
Euroopan neuvosto, YK ja Nato, ja näillä säännöllinen suurlähetystöjen
keskinäinen vuorovaikutus on jokapäiväistä,
ja näiden kanssa yhdessä toimien asioita hoidetaan.
Euroopan unionin ja Etyjin keskinäinen ikään
kuin mahtuminen samalle tontille oli Georgian kriisin ratkaisun
merkeissä tietysti mielenkiintoisesti seurattava asia,
jossa varmaan oman persoonallisen panoksensa siihen toi Ranskan
presidentti. Mutta tästä huolimatta on aihetta
sanoa, että yhteistyösuhteet ovat ulospäin vähintäänkin
yhtä hyvät kuin ne ovat Etyjin sisällä.
On ehkä jossakin määrin sitten smaksak,
oliko Georgia jonkinlainen vedenjakaja kansainvälisessä politiikassa.
En halua siihen ottaa tässä yhteydessä kantaa,
mitä ed. Ukkola kysyi, mutta se on aihetta kyllä hänen
näkökantansa arvokkuutta alleviivaten sanoa, että Suomessa
nähdään tämän kolmannen
korin asiat aivan ratkaisevan tärkeinä. Eduskunnan
asianomainen valiokunta tänään viimeksi
on saanut valmiiksi mietintönsä turvallisuuspoliittisesta
selonteosta, jossa puhutaan "laajan turvallisuuden" käsitteestä. Ja
"laaja turvallisuus" tietysti tarkoittaa eräästä näkökulmasta
katsottuna sitä, että siinä juuri kolmannen
korin kysymykset, inhimillinen ulottuvuus, tulevat voimallisesti
esille. Ja olen aika ylpeä suomalaisen ulkopolitiikan pikku
toimijana siitä, että Suomessa voidaan varsin
yksimielisesti nähdä tämä ed.
Ukkolan tärkeänä näkemä,
kokema asia.
Nazarbajevin toiminta on monen monituista kertaa nähty
sen kaltaisena, että se ei ole länsimaisen ihmisoikeusdemokratian
eikä hyvän hallinnon periaatteiden kanssa täydellisessä sopusoinnussa.
Kun Etyjin kokous kokoontui Astanassa, niin oli tietysti selvää,
että oltiin aika lailla herkkiä tämän
kysymyksen kanssa, mutta jossakin määrin, voisiko
sanoa, ainakin allekirjoittaneelle yllätykseksi asia ei
kovasti leimahtanut kuitenkaan Astanassa, Kazakstanin pääkaupungissa,
pidetyssä kokouksessa. Mutta kyllä on aihetta
sanoa ihan suoraan, että kazakstanilainen tulkinta yhteiskunnan
perusarvoista on toisentyyppinen kuin mikä meidän
käsityksemme on, ja se on syytä tuoda Etyjissä esille.
En tunne tätä ed. Hautalan esille tuomaa yksittäistä tapausta, valitan
sitä, mutta Nazarbajevin toimintakulttuuri on yleisesti
tiedossa, eikä vain Suomen puolelta eikä vain
yksinomaan Etyjin puolelta vaan myöskin muutoin Kazakstan
on paineen alla.
Kun Kazakstan aloittaa Etyjin puheenjohtajana, sitä on
edeltänyt vaihe, jossa katsottiin, miten sellainen maa,
sellainen valtio ja yhteiskunta, jonka demokratiakäsitys
on niin kaukana Etyjin omista ihanteista, voi toimia ikään
kuin isäntänä järjestössä,
tässä tapauksessa ensi kalenterivuoden ajan. No,
kaikki tiedämme, että vastaus rakennettiin sille
perustalle, että myöntämällä Kazakstanille
isännyys edesautetaan heidän integroitumistaan
enemmän näihin perusarvoihin kuin sillä,
että he eivät yhtenä periaatteessa tasavertaisena
maana saisi tämänlaista mahdollisuutta.
Tähän nojautuen viime toimintavuoden aikana
Suomi kehitti entistä troikkajärjestelmää — jossa
entinen, nykyinen ja seuraava puheenjohtajamaa muodostavat yhdessä erääntyyppisen
työvaliokunnan — niin, että tämä laajennettiin
kvintetiksi eli viideksi maaksi, ja näin ollen Kazakstan
on mukana kaksi vuotta pidempään tässä ikään
kuin työvaliokunnassa ja kiinteämmin ytimessä,
koko Etyjin ytimessä. Sillä tavoin, uskon, me
tulimme tällä ikään kuin poliittisella
vedolla tehneeksi aikamoisen palveluksen siinä, että Kazakstan
joutuu pidemmän aikaa toimimaan ikään kuin
näiden perusarvojen kanssa kiinteässä vuorovaikutussuhteessa.
Mutta perehdytään tähän ed.
Hautalan kysymykseen hieman myöhemmin yksityiskohtaisesti,
tämän istunnon jälkimmäisessä vaiheessa
jossakin kohtaa.
Todellakin, ed. Pulliainen, niin tässä kuin muissakin
asioissa seuraatte poikkeuksellisen hyvin aikaanne. Nimitin erikoislähettiläitä,
lähettiläs Talvitien jäätyneitä konflikteja
katsomaan perään Suomen puolelta, monistakin syistä — hän
oli siihen poikkeuksellisen pätevä — ed.
Kiljusen katsomaan, onko tätä vaalijärjestelmää Odihrin
ja Etyjin parlamentaarisen ulottuvuuden välillä ratkaistavissa
johonkin suuntaan, ja sitten suurlähettiläs Tom
Grönbergin valvomaan lähinnä Yhdysvalloissa
toimeenpantuja presidentinvaaleja. Ja kun kysyitte, miten tämä kuvio
jatkuu, niin tietysti Talvitien ja Grönbergin toimet ovat
päättyneet, mutta sen sijaan, mielenkiintoista
kyllä, ed. Kiljunen sai myöskin Suomen hallituksen
toimeksiannon päätyttyä Kreikan, nykyisen
puheenjohtajamaan, hallitukselta pyynnön jatkaa samassa
tehtävässä, jonka hänelle osoitin ja
jota pyysin häntä toteuttamaan. Ja se on mielenkiintoinen
asia. En oikeastaan ainakaan helpolla muista — katson takavasemmalle — yhtään
suomalaista kansanedustajaa, joka olisi ollut palkattuna vieraan
valtion hallituksen palveluksessa. Nyt on. Ja tämä on
positiivinen myönteinen esimerkki siitä, että näinkin
asiaa voidaan lähestyä.
Ed. Orpo tietää ja tuntee hyvin kansainvälisiä asioita,
ja hänen kysymyksensä asiantuntemus osoitti tietysti
myöskin osaltaan sitä, että Suomen osalta
presidentti Medvedevin aloitteeseen suhtaudutaan hyvin rakentavasti,
maltillisesti, ja sitä katsotaan osana isompaa kokonaisuutta.
Me emme tietenkään lähde siitä,
että Etyjin sietää mennä. Ei
ole mitään järkeä ottaa ikään
kuin hyppyä kylmään veteen ja muuttaa
järjestelmää tavalla, jonka tulevasta
vaiheesta ei ole nykyisen kaltaisia takeita, mutta tiedämme,
että Venäjä on tuntenut epäviihtyvyyttä Etyjin
eräitten toimintamuotojen osalta. Se on syytä ymmärtää,
se on syytä tietää, ja heidän
kanssaan on syytä keskusteluja luonnollisesti mahdollisimman
rakentavassa hengessä jatkaa. Ja voi hyvin olla, että presidentti
Medvedevin aloitteesta koituu jotakin sellaista uutta myöskin
Etyjin rakenteisiin, jota siellä ei tänä päivänä ole,
ja mielestäni joko— tai-vastaus presidentti Medvedevin
aloitteeseen olisi lyhytnäköinen ja epätarkoituksenmukainen.
Sen vuoksi asiaan kannattaa suhtautua hyvin asiallisesti ja koettaa
katsoa, mitä siitä yhteisesti voidaan veistää.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Pahoittelen sitä, että ehdin
vasta tässä vaiheessa mukaan keskusteluun. Ehkäpä ed.
Kanerva on jo vastannut kysymykseen, jonka kuitenkin aion nyt tehdä.
Kun ed. Ukkola täällä totesi kokoomuslaisena kansanedustajana,
että tämä suunniteltu maakaasuputki on
turvallisuusriski Suomelle ja muille Itämeren valtioille,
niin tiedustelisin teiltä, ed. Kanerva entisenä ulkoministerinä ja
yhtenä johtavista kokoomuksen ulkopoliitikoista, mitä mieltä te
olette tämän kaltaisesta väitteestä. Edustaako
tämä ed. Ukkolan väite kokoomuksen kantaa
laajemminkin?
Ilkka Kanerva /kok(Vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos minä ensin vastaan ikään kuin
kokoomuksen hattu päässä tähän
asiaan, niin meillä ei ole sellaista tapaa kokoomuksen
sisällä, että toinen olisi veljensä vartijana
täällä. Sen vuoksi myöskin tentatiivisempi
ajattelu on mahdollista eikä kaikkea pidä etukäteen
kanonisoida, eikä jokainen puheenvuoro näin ollen edusta
mitään niin sanottua virallista kantaa, vaan vapaata
ajattelua.
Niinpä minäkin osaltani sanon sen vähäisen tietämyksen
varassa, joka allekirjoittaneella asiasta on, että turvallisuusviranomaisten
kanssa käydyissä keskusteluissa asianomaisesta
hankkeesta tässä hengessä, mitä ed.
Laakso kysyi, ei ole tullut Suomen poliittisen johdon tietoon asioita,
jotka merkitsisivät tämän putkihankkeen
toteutumista tulkittavaksi turvallisuusriskiksi. Se on Suomelle
ympäristökysymys ja sitä sellaisena hyvin
asiallisesti, paineettomasti selvitetään, ja meille
on tietysti (Puhemies: Minuutti!) monenlaista etua siitä,
jos hanke voisi toteutua, mutta me emme voi lähteä selvittävää viranomaista missään
tapauksessa painostamaan.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa tätä ei todellakaan
ole pidetty turvallisuuteen liittyvänä asiana,
vaan nimenomaan kaasuputki on käsitetty ja sitä on
käsitelty ympäristökysymyksenä.
Sen sijaan kaikki muut Itämeren valtiot pitävät
sitä turvallisuuspoliittisena riskinä ja turvallisuuspoliittisena
asiana. Tämä nyt on, ed. Laakso, ihan tosiasia,
niin että sitä on turha kiistää.
Minä muistuttaisin, että esimerkiksi Lasse Lehtinen
on tästä asiasta kirjoittanut puoli vuotta tai
vuosi sitten ihan samalla tavalla, samasta asiasta. Ja minä nyt
ottaisin huomioon sen, että Lasse Lehtinen kuitenkin on
ollut arvostettu meppi Euroopan unionissa ja on varmasti perehtynyt
tähän asiaan ja myös Itämeren
turvallisuuskysymyksiin, niin että ei se nyt ihan hatusta
tämä väite ole temmattu.
Ed. Kanervalle sanoisin, että kiitoksia, kun tässä vielä nyt
saapi ajatella ihan omilla aivoillaan. Ja minä toivon,
että ed. Laaksokin toteaa sen, että kyllä tässä eduskunnassa
on sananva- paus. Sitäkö ed. Laakso haluaa, viedä minulta
sananvapauden? Ei onnistu!
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Katsotaanpa nyt, kuinka pitkälle teidän
aivonne tuottavat puhetta tässä kysymyksessä.
Eli kun te sanotte, että tämä putki on
turvallisuusriski Suomelle ja muille Itämeren valtioille,
niin voisitteko te kertoa, miksi se on turvallisuusriski, millä tavalla
se on turvallisuusriski?
Ed. Ukkola, kun te olette kansanedustaja, niin teillä olisi
mahdollisuus kuulla asiantuntijoita tästä kysymyksestä.
Oletteko te kuullut ainoatakaan asiantuntijaa eduskunnassa tästä asiasta?
Haluan tässä vielä todeta sen, että Länsi-Euroopan
unionin Suomen valtuuskunta kuuli juuri viime viikolla selvityksen
muun muassa niistä kysymyksistä, jotka liittyvät
tähän niin sanottuun turvallisuusriskiin, jota
eräiden maiden poliitikot ovat kyllä aivan oikein
nostaneet esille.
Totean myöskin, että en pidä entistä europarlamentaarikkoa
Lasse Lehtistä asiantuntijana tässä kysymyksessä.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En tietenkään ole kuunnellut
sillä tavalla kuin ed. Laakso omissa valiokunnissaan kuuntelee
asiantuntijoita, mutta minä kyllä luen aika lailla
asioista. Sen sijaan minä olen lukenut esimerkiksi Ilmari
Susiluotoa, joka on Venäjä-asiantuntija ja joka
varoitteli vajaa vuosi sitten, että jos tämä kaasuputki
tulee, niin Venäjän on mahdollista vaatia tietynlaista
turvasatamaa Suomen rannikolta turvaksi siltä varalta,
että sattuisi joku hyökkäämään
tätä putkea vastaan. Se on Venäjälle
niin tärkeä asia, että tämmöinen
on ihan mahdollista. Kyllä minä tässä tapauksessa
uskon Venäjän-tuntija Ilmari Susiluotoon enemmän
kuin ed. Laaksoon.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kanerva totesi, että kaasuputki
ei olisi Suomelle turvallisuusriski. Mutta olisiko mahdollista,
että se voisi, ed. Kanerva, luoda sellaisen tilanteen,
jossa Euroopan energiaomavaraisuus heikkenee ja Venäjä-riippuvuus
kasvaa? Tätä kautta tämä voisi
muodostua Euroopan näkökulmasta turvallisuuspoliittiseksi
kysymykseksi, energiavarmuuskysymykseksi ja mahdollisesti aiheuttaa
liikehdintää, jos näitä Ukrainan-tyyppisiä tapauksia
tulisi tulevaisuudessa lisää myös tämän
kyseisen putken osalta. Toisaalta voisiko energiariippuvuus Euroopassa
ja jopa Suomessa — niin kuin pääministeri
Putin totesi, on mahdollista, että Suomeenkin tämä kyseinen
putki tulisi energiaa tuomaan — voisiko olla niin, että tämä yhä syvenevä riippuvuus
Venäjästä voisi vaikuttaa siihen, minkälaisia
ratkaisuja Eurooppa ja Suomi turvallisuuspoliittisten ratkaisujensa osalta
tekisi tai voisi tehdä?
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on perustavaa laatua oleva
kysymys luonnollisesti. Suomenhan pitkä sodanjälkeinen
yhteistyö talouden ja energiahuollon osalta on varsin puhdas
tililtään suhteessa Neuvostoliiton ja Venäjän
kanssa tapahtuneeseen yhteistyöhön. Meillä ei
ole kokemusta mistään Ukrainan kaltaisista tilanteista
miltään osaltaan. Kaikki osapuolet tänä päivänä näkevät,
että se oli ennen muuta hintapoliittinen kysymys, maksupoliittinen
asia.
Mutta iso filosofinen kysymys on se, pitääkö Eurooppaa
rakentaa niin, että sen eri peruselementit, tässä tapauksessa
EU ja Venäjä, kulkevat ikään
kuin toisistaan tietämättä, vai onko
oikeampi tapa rakentaa rauhanomaista Eurooppaa niin, että on
keskinäistä riippuvuutta olemassa, samalla Venäjän
riippuvuutta lännestä ja lännen riippuvuutta
Venäjästä, siis EU:ta tarkoitan. (Puhemies:
Minuutti!) Ja tämä, arvoisa puhemies, on seikka,
joka pitää pitää mielessä.
Kaikkien selvitysten mukaan tänä päivänä tilanne
on se, että Venäjä on huomattavasti riippuvaisempi
EU:sta, sen eri resursseista, kuin EU Venäjän
eri resursseista.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ehkä on turha sanoakaan, että olen
täsmälleen samaa mieltä ed. Kanervan
kanssa.
Ed. Heinonen, ongelma tässä on tietenkin se, että Ukraina
ei maksanut kaasulaskujaan Venäjälle. Suomi taas
maksoi ja on maksanut aina kaasulaskunsa Venäjälle,
ja sen takia kaasu on täysin ongelmitta virrannut Suomeen.
Vaikuttaa siltä, että tätä Ukrainan
ja Venäjän välistä kaasukiistaa
käytetään niiden keskuudessa, jotka eivät oikein
tunne sitä, mitä tässä konfliktissa
tapahtui, ikään kuin sellaisena argumenttina,
jolla vastustetaan myös nyt tätä Itämeren
kaasuputken rakentamista. Tämä argumentti, ed.
Timo Heinonen, on väärä.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En, ed. Laakso, vastusta tuota kaasuputkea,
vaan haluan keskustella siitä rehellisesti rehellisillä argumenteilla.
Minä en luota Venäjään niin
paljon kuin te näytätte luottavan edelleen. Minä en
näe Venäjää niin luotettavana
kumppanina tällaisissa kysymyksissä, ja siihen
on lukuisia syitä, joita löytyy niin Suomesta
kuin Baltiasta, Etelä-Euroopan ja Keski-Euroopan maista.
Ei se luottamus Venäjään ole sillä tasolla,
että voisimme aivan sinisilmäisesti katsoa näitä kaikkia
asioita.
Ed. Kanerva pohti ihan oikein myös minun mielestäni
tuota riippuvuussuhdetta, mutta siinä on se vaara, että tapahtuu
tilanne, jossa Venäjästä tulee entistä Eurooppa-riippuvaisempi
ja toisinpäin Euroopasta entistä Venäjä-riippuvaisempi,
ja tämä voisi vaikuttaa siihen, että Suomen kansa
ei voisi itse tehdä päätöstä esimerkiksi Nato-kysymyksestä.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu sai nyt
vähän uuden sisällön, kun ed.
Laakso tuli tänne vahtimaan, että täällä ei esitetä vääriä mielipiteitä Itämeren
kaasuputkesta. Mutta käydään nyt hetki
sitä keskustelua sitten, koska kyllähän
me toimimme tässä Etyj-alueella kuitenkin, arvoisa
puhemies.
Haluaisin vaan todeta, että on tietysti näin,
että keskinäinen riippuvuus edellyttäisi
keskinäisen luottamuksen rakentamista, ja sitä tästä puuttuu. Ne
valtiot, jotka erityisesti ovat korostaneet sitä, että tähän
kaasuputkeen saattaa liittyä muitakin kuin ympäristöturvallisuuskysymyksiä,
niin varmasti tuovat esiin sitä, että heillä ei
ole syntynyt kovin syvä luottamus Venäjään
yhteistyökumppanina. Mielestäni Suomen kannattaisi
toimia niin, että Venäjä saadaan sitoutumaan
kansainvälisiin sopimuksiin, yhteisiin pelisääntöihin,
jolloin on paljon helpompi tällaisia useita valtioita käsittäviä hankkeita
viedä eteenpäin.
Kun nyt Suomen kanta on ollut leimallisesti se, että kaasuputki
on ympäristökysymys, niin on syytä todeta,
että Venäjän federaatio ei ole ratifioinut
Espoon sopimusta, joka on juuri se kansainvälinen sopimus
vaikutuksiltaan rajat ylittävien ympäristöhankkeiden
ympäristöarvioinnista, jonka varassa nyt toimitaan.
Me olemme tavallaan ikään kuin hyvän
tahdon varassa. Kansainvälinen politiikka ei voi perustua
siihen, ellei ole luottamusta. Tarvitaan yhteiset pelisään-nöt.
Olin iloinen siitä, kun Etyj-valtuuskunnan puheenjohtaja
ed. Kanerva totesi, että ei voi painostaa niitä viranomaisia,
jotka tässä asiassa nyt tekevät näitä lupapäätöksiä.
Tämä on erittäin tärkeä näkökohta.
Me näimme viime viikolla pääministeri
Putinin vierailulla Suomessa sen, että hän loi
aika vahvoja odotuksia siitä, että Suomessa tämä kaasuputkiasia
ratkaistaan nopeasti, koska tässä on suuret taloudelliset
intressit kyseessä. Täytyy sanoa, että se
tapa, (Puhemies: 2 minuuttia!) jolla ... — Eikö tämä ollut
varsinainen puheenvuoro? Ai niin, anteeksi. Haluaako puhemies, että menen
pönttöön? (Ed. Zyskowicz: Ei hän
halua, vaan säännöt!)
Ensimmäinen varapuhemies:
Puhujakorokkeelle, kun se rupeaa menemään
yli 2 minuuttia.
Mielelläni puhuisin 3 minuuttia paikaltani. Olen ehdottanut
monta kertaa tämän säännön
muuttamista. Minä menen sitten pönttöön. (Ed.
Zyskowicz: Ed. Hautala totuttelee jo europarlamentin sääntöihin!)
Ensimmäinen varapuhemies:
Nyt eletään nykyisten sääntöjen
mukaan.
Olen siis sitä mieltä, että puhe
täällä lyhenisi, jos saisi puhua 3 minuuttia paikaltaan.
Halusin puhua siitä, että tämä pääministeri
Putinin vierailulla käytetty kieli ei ollut ehkä ihan sellaista,
mitä toivoisi naapurivaltion mahtavalta pääministeriltä,
kun hän pilkkasi pääministeri Vanhasta
siitä, että pääministeri Vanhanen
on varmasti omissa käsissään pitänyt
näitä Itämeren pohjassa lepääviä miinoja,
jotka me kaikki koemme varmasti sellaisiksi asioiksi, joista täytyy varmistua
ennen kuin tätä putkea voidaan ryhtyä rakentamaan.
Kun tässä ed. Laakso puhui Ukrainasta, niin olin
kyllä ymmärtävinäni niin, että pääministeri Putin
nyt haluaa, että Euroopan unioni ja Suomi menee Ukrainan
maksumieheksi ja avuksi tässä kaasukiistassa ja
että tämä asia jotenkin liittyy tähän
Itämeren kaasuputkikysymykseen. Eihän tämä nyt
ole omiaan lisäämään kansainvälistä luottamusta
tällaisissa hankkeissa. Sen takia toivon, että ed.
Laakso sallii sen, että täällä esitetään
myös teidän näkemyksistänne
poikkeavia näkemyksiä tästä hankkeesta.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä keskinäisriippuvuus
on hyvin tärkeää, mutta niin kuin sanoin,
Venäjä on enemmän riippuvainen EU:sta
kuin päinvastoin. Tämä käy esille
siitä, että 25 prosenttia EU:n alueelleen tuomasta öljystä tulee
Venäjältä, mutta tämä sama
määrä tarkoittaa Venäjän
vientiöljyssä 85 prosenttia. Nämä suuruusluokat
on syytä pitää kertomuksissa mielessä,
kuka kenestäkin riippuu. Tässä mielessä Suomen
tulee toimia sen suuntaisesti kansainvälisessä yhteydessä,
tässä tapauksessa ennen muuta EU:ssa, että Venäjän
ja EU:n keskinäinen kumppanuussopimus saataisiin mahdollisimman
nopeasti aikaiseksi ja Venäjä myös jäseneksi
Maailman kauppajärjestöön. Valitettavasti
joudun poistumaan keskustelusta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kanerva totesi erittäin hyvin
tuossa viimeisessä puheenvuorossaan. Itse haluaisin painottaa nimenomaan
yhteistyön merkitystä Etyjin sisällä,
ennakkoluulojen poistamista ja tietysti kansainvälisen
lain vastaisten toimenpiteiden poistamista Etyjissä.
Edelleen, jos otamme tämän yksityiskohdan, mikä täällä on
noussut, tämä maakaasuputkilinjaus Itämeren
kautta, niin on todettava, että Saksan kohdalla, kun täällä puhuttiin,
että kaikki rantavaltiot Suomea lukuun ottamatta suhtautuvat siihen
turvallisuuskysymyksenä, niin Saksa ilmeisestikään
ei suhtaudu. Olimme Pietarissa, jossa oli kolme saksalaista Bundestagin
jäsentä, kaksi vihreästä ryhmästä ja
yksi sosialidemokraateista. Yksi vihreän ryhmän
edustaja oli sitä mieltä, että putkea
ei pidä rakentaa, ja toinen oli sitä mieltä,
että pitäisi, ja sosialidemokraattien edustaja
oli samaa mieltä, että pitäisi rakentaa. Siellä eivät
myöskään virolaiset puhuneet turvallisuusuhasta.
Kun Viron ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja
kävi täällä Helsingissä eduskunnassa,
niin kyllä ympäristökysymykset olivat
päällimmäisenä.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan Suomella on ollut hyvä rooli
Etyjissä, ja toivotaan, että se jatkuu. Enemmän
yhteistyötä, enemmän yhteisymmärrystä,
vähemmän ennakkoluulon kalistelua. Kokemukset
Suomella Venäjä-yhteistyöstä energiapuolella
ovat hyvät. Kaasua on aina virrannut, maksut on maksettu,
ongelmia ei ole ollut. Jossakin muualla Keski-Euroopassa on ollut
ongelmia, joidenka syyt ovat kutakuinkin selvillä.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin painottaa niin ed. Laaksolle kuin
koko tälle seurakunnallekin sitä, että nimenomaan pääministeri
Putin on luvannut Venäjän ja Gazpromin pinta-aluksilla
ja sukellusveneillä tarvittaessa armeijan voimin turvata
kaasuputken diplomaattisen koskemattomuuden. Yrittäkää nyt
arvata, mitä se tarkoittaa.
Jos joku kriisi tulee, silloin tulevat nämä venäläiset
sota-alukset meidän talous- ja vesialueellemme, siis nimenomaan
Suomen talous- ja vesialueella on venäläisiä aluksia
samaan aikaan, kun Suomen puolustuksen kuuntelujärjestelmä on
lähes lamautettu ja koko eteläisen Suomen rannikko
avoinna minkälaisille sotaharjoituksille tahansa. Onko
tämä nyt hyväksyttävää toimintaa? Jos
Venäjä haluaa kaasuputken, niin eikö sitä voida
vetää Suursaaren eteläpuolitse tai maata pitkin,
niin kuin esimerkiksi Puola haluaisi sen tapahtuvan? Myös
Ruotsi on sitä mieltä ollut, että putki
on turvallisuusriski. Ei kai Suomen kannata silmiään
sulkea tällaisessa tilanteessa?
Minusta oli aika järkyttävä tilanne — ed.
Hautala vähän lievemmin sanoin ilmaisi sen: Putinin vierailun
täällä — ja siinä kyllä nöyryytettiin paitsi
Suomen pääministeriä myös koko
Suomea. Minä olen erittäin onnellinen ja tyytyväinen,
että ed. Hautala on valittu Euroopan unioniin. Siellä teillä on
todellakin tärkeä tehtävä, kun
Euroopan unioni päättää Itämeren
asioista, ja se nimenomaan päättää niistä.
Toivottavasti se päättäisi myös
tästä kaasuputkesta niin, että sitä ei
rakennettaisi, ei ainakaan Suomen talous- ja vesialueen kautta.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa puhemies! Tulee huomata tämän keskustelun
yhteydessä, että tämä kaasuputkihanke
ei ole suinkaan pelkästään venäläinen
hanke, vaan se on venäläis-saksalaisen yhtiön
hanke. (Ed. Ukkola: Lipposen hanke!) Sitä kautta se on
Saksalle hyvin merkittävä, sitä kautta
myöskin tietenkin Euroopalle ja suurelle asukasmäärälle
eurooppalaisia. Täytyy nähdä tämän
edistävä vaikutus eurooppalaisen turvallisuuden
osalta, se on tärkeä kumppanuushanke ja yhteistyöhanke
siis Venäjän ja Euroopan välillä.
Saksa ei ole Ukraina yhteistyökumppanina, joten sitä kautta
uskon siihen, että tämä hanke etenee
ja toimii aikanaan hyvässä hengessä,
on korkeammalla.
Mitä sitten tulee tähän itse hankkeeseen
ja Suomen suhtautumiseen siihen, niin hallitus on todennut sen todella,
että tämä ei ole turvallisuuskysymys,
mutta samaan aikaan pääministeri ja hallitus ovat
sanoneet, että erilaisia asioita ei pidä koplata
yhteen. Jos koplaamisella tarkoitetaan sitä, että me
haluaisimme esimerkiksi tiukempaa otetta Venäjällä ympäristökysymyksiin, niin
minusta se ei ole koplaamista, vaan kysymyshän on normaalista
neuvottelutilanteesta, jossa tämä yhtiö ja
Venäjä haluavat kaasuputkensa ja me haluamme sitten
vastineeksi Venäjän mukaan Itämeren suojelutoimiin.
Tämän tähden näissä neuvotteluissa
on oltava erittäin tiukkana ja meidän on vietävä määrätietoisesti
nämä meidän tavoitteemme Itämeren
suojelemiseksi sinne pöytään ja vaadittava
Venäjältä määrätietoisesti toimia
Itämeren tilan parantamiseksi.
Ensimmäinen varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään ja sitä jatketaan
myöhemmin tässä täysistunnossa.