Täysistunnon pöytäkirja 65/2009 vp

PTK 65/2009 vp

65. KESKIVIIKKONA 10. KESÄKUUTA 2009 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

7) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain 11 luvun 8 §:n muuttamisesta

 

Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Kyse on siis työttömyysturvalain muuttamisesta tilanteessa, jossa työttömyys on kasvanut. Työttömien määrä on viime kuukausien aikana merkittävästi lisääntynyt, josta on seurannut se, että työttömyyskassojen toiminta on ruuhkautunut, käsittelyajat ovat pidentyneet. Hallitus on melko ripeästi reagoinut tähän tilanteeseen tekemällä esityksen, että työttömyysetuutta voidaan tämän esityksen hyväksytyksi tultua jatkossa maksaa ennakkona aina ilman etuuspäätöstä, jos maksaja katsoo, että hakijalla on oikeus etuuteen. Nykyisin ennakkomaksu, tämän kaltainen maksu, on käytössä sovitellussa päivärahassa. Ennakkomaksun kautta kyetään helpottamaan työttömän taloudellista ahdinkoa ja vähentämään tarvetta toimeentulotukeen.

Työttömyyden ja lomautusten nopea kasvu alkuvuonna on ruuhkauttanut monia työttömyyskassoja. Tämä esitys ei tule näitten kassojen ruuhkia välttämättä vähentämään. Etuuskäsittely pitää tehdä niin kuin tähänkin asti, mutta ennakkomaksun käyttöönotto tulee helpottamaan yksittäisen työttömän toimeentuloa ja on näin ollen merkittävä asia.

Tässä yhteydessä valiokunta pitää tarpeellisena ja kiinnittää tälläkin kertaa huomiota siihen, että työttömyysturvasäännöksiä pyrittäisiin yksinkertaistamaan ja menettelyjä selkiinnyttämään. Työttömyysturvaan liittyy erilaisia karensseja ja laskentaperusteet ovat monimutkaisia, joista muun muassa seuraa se, että käsittely saattaa viivästyä.

Valiokunnan enemmistö on hyväksymässä hallituksen esityksen muuttamattomana. Mietintöön on jätetty vastalause, jonka vastalauseen jättäjät tullevat esittelemään.

Sirpa Asko-Seljavaara /kok:

Arvoisa puhemies! Työttömyys ja lomautuksethan kasvavat nyt nopeasti, ja niinpä olemmekin jo tällä viikolla vastaanottaneet useita lähetystöjä eri ammattiyhdistyksistä, jotka kertovat siitä ahdingosta, mikä nyt on vallalla, kun työttömyys yhtäkkiä kasvaa.

Tämä lakiesitys onkin siinä mielessä hyvä, että se tuo mahdollisuuden ennakkomaksun suorittamiseksi kahden kuukauden ajalta. Kuitenkin jää tässä laissa työttömyyskassojen harkintaan se, kuinka paljon tätä maksetaan peruspäivärahan yli. Täällä onkin sitten vastalause siitä, että pitäisi aina maksaa enemmän kuin mitä tämä laki edellyttää, mutta meidän mielestämme tämä on hyvä näin, ja 1. päivä heinäkuutahan tämä laki astuu voimaan.

Tämä saattaa pidentää käsittelyaikoja, sillä joudutaan ehkä tekemään uusi käsittely monien kohdalla ja jopa perimään takaisin, mutta tämä on tämmöinen pikalaki nyt näiden työttömien auttamiseksi.

Lauri Kähkönen /sd:

Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on todettu, työttömyys on kasvanut erittäin voimakkaasti juuri viimeisten kuukausien aikana, ja varmasti meihin moneen on otettu yhteyttä näitten työttömien puolesta, niin myös puhujaan, ja tosiaan näitäkin tapauksia, joissa käsittely kestää vähintään kymmenen viikkoa, löytyi, ja jo jonkin aikaa sitten ainakin ed. Yrttiaho kirjallisessa kysymyksessä kiinnitti huomiota tähän epäkohtaan, ja se tuli myös suullisella kyselytunnilla esille, ja siinä mielessä kyllä on hallitusta kiitettävä, että tämä lakiesitys on nyt tuotu tänne eduskuntaan.

Mutta mitä tulee sitten tähän harkintavaltaan, joka on työttömyyskassoille jätetty, siis täysin tämä harkintavalta, niin mielestäni tämä vastalause on aiheellinen.

Toimeentulotukeen joutuvat ja ovat joutuneet varmasti erittäin monet työttömät tukeutumaan, ja nythän on muistettava, että jos säästöjä on tileillä, niin sitä toimeentulotukea ei tule, ja siinäkin on myös käsittelyongelmia kunnissa, ja tilanne voi hyvinkin vaikeaksi tulla. No, se lohtu on kuitenkin, että asuntoa ei tarvitse mennä myymään tällaisessakaan tapauksessa. Mutta kuntien päätökset ovat hyvin erilaisia, ja kaiken kaikkiaan olisin toivonut, että jo hallituksen puolelta olisi tässä tavallaan tietyt rajat asetettu. Nyt harkintavalta on täysin näillä työttömyyskassoilla, ja niin kuin todettiin, erittäin hankalia nämä käsittelyt ovat, monimutkainen lainsäädäntö, ja vaikka hyvää tahtoa on, niin tietenkään ei päästä siihen tilanteeseen ainakaan lähitulevaisuudessa, että nämä voitaisiin säädyllisessä ajassa käsitellä. Eli toivottavasti jokainen työttömyyskassa myös maksaa tämän ennakkomaksun riittävän suurena.

Jyrki Yrttiaho /vas:

Arvoisa herra puhemies! Työttömyysturvaa säätelee työttömyysturvalaki ja työttömyyskassojen toimintaa työttömyyskassalaki. Siitä huolimatta, että palkansaajat ovat vakuuttaneet itsensä työttömyyden varalta työttömyyskassoissa ja maksaneet kassojen jäsenmaksut ja täyttäneet muutkin ansiosidonnaisen työttömyysturvan edellytykset, he eivät saa tällä hetkellä lakien edellyttämää turvaa. Kassat ovat rajusti ruuhkautuneet, kuten täällä on jo todettu. Tilanne on laiton.

Työttömäksi joutuvat palkkatyöntekijät jonottavat työttömyyspäivärahaa jopa 3,5 kuukautta, 14 viikkoa. Kymmenientuhansien työttömien vaikeaa asemaa ei ole otettu täällä riittävän vakavasti. Perheiden sadat viestit ovat olleet tuskastuneita. Kaikki mahdolliset säästöt ja läheisten ja sukulaisten tuki on käytetty, maksuvaikeudet ovat järkyttäviä kymmenillätuhansilla työttömillä ja heidän perheillään. Jokainen voi ymmärtää, mitä on elää 3,5 kuukautta ilman rahaa.

Myös kunnissa on rikottu räikeästi työttömien perusoikeutta toimeentulotukeen. Säästöohjelmia laativissa kunnissa köyhät on jätetty piippaavien puhelimien ja automaattivastaajien kuuntelijakunnaksi, viikkojen jonoihin ovien ulkopuolelle. Kunnissa on esiintynyt myös nihkeyttä tehdä toimeentulotukipäätöksiä kuukautta pidemmältä ajalta. Jokaisen päätöksen jälkeen on edellytetty asettumista uuteen jonoon.

Puhemies! Tilanne räjähti käsiin jo viime joulukuussa. Työttömyyden kasvu ja massamittaiset lomautukset ruuhkauttivat työttömyyskassat aivan toivottomalla tavalla. Tilanteen johdosta on tehty useita kirjallisia ja suullisia kysymyksiä. Muun muassa minä kysyin tästä asiasta helmikuussa kirjallisella kysymyksellä, mutta asiaan ei todellakaan ole haettu ripeitä ratkaisuja. On kulunut tämän ongelman kanssa jo puoli vuotta, toisin kuin täällä valiokunnan puheenjohtaja Rehula totesi.

Arvoisa puhemies! Nyt hallitus on antanut lakiesityksen työttömyysturvan ennakkomaksusta. Pidän myönteisenä, että kassat voivat antaa ensiapua ja maksaa osan päivärahoista ennakkona. Oleellinen puute esityksessä kuitenkin on, että se ei velvoita kassoja ennakkomaksukäytäntöön. Se ei anna kassan jäsenelle oikeutta ennakkosuorituksiin, oikeutta vaatia sitä. Toisaalta se jättää kassan harkintaan myös ennakkomaksujen suuruuden. Esitys rajaa ennakot 2 kuukauden määräaikaan, mutta ei määrittele ennakkomaksun tasoa. Kuitenkin olisi aivan välttämätöntä, että ennakkomaksu olisi perusturvan työmarkkinatuen tasoa korkeampi, koska ensimmäisiin työttömyysturvahakemuksiin sisältyy 7 päivän omavastuuaika ja useimmiten myös pitkiä jaksotettuja lomakorvausjaksoja, joilta päivärahaa ei makseta. 8 viikolta, siis 2 kuukaudelta, maksettavan peruspäivärahan, 25,63 euroa päivä, kokonaissumma on ilman vuosilomien jaksotustakin enintään 35—36 päivän päiväraha eli 897 euroa, siis 448 euroa kuukaudessa miinus verot. Ennakkomaksun tason tulisi olla ennakkomaksukäytännössä selvästi enemmän kuin perusturvan taso. Vasemmistoliitto on vaatinut, että ennakkomaksun tason tulisi olla vähintään 80 prosenttia palkkatulojen perusteella laskettavasta päivärahan tasosta. 2 000 euron kuukausipalkalla täysi ansiosidonnainen päiväraha 2 kuukaudelta on 1 893 euroa ja 80 prosentin taso tuosta summasta 1 514 euroa bruttona eli 757 euroa kuukaudessa. Tätä merkitsisi meidän esityksemme. Tämä 80 prosentin taso olisi työttömyyden takia dramaattisesti alenevien tulojen varaan jäävien toimeentulon ja välttävän maksukyvyn kannalta aivan välttämätöntä.

Arvoisa herra puhemies! Ihan lopuksi, työttömyyskassojen ruuhkautumisen perussyy on tietenkin rajusti kasvaneissa työttömyysluvuissa, mutta oleellisesti myös työttömyysturvalain monimutkaisuudessa. Työttömyysturvasta on luotu vuosien kuluessa mieletön byrokraattinen hirviö. 1990-luvun lopulla tehdyt leikkaukset, muun muassa vuosilomakorvausten jaksotukset, ovat epäoikeudenmukaisia muun muassa pätkä- ja projektityötä tekevien kannalta. Ne ovat perussyy ruuhkiin. Siksi tämä laki on puolinainen. Siksi mietinnön vastalauseessa esittämämme vaatimus on perusteltu. Työttömyysturvalaki on perattava pikaisesti. Nykyisellään se ei todellakaan ole laki työntekijän vakuuttamisesta työttömyyden varalta. Se on laki työntekijän nöyryyttämisestä työpaikan vakituisen toimeentulon menettämisen takia.

Arvoisa puhemies! Leikki työttömien toimeentulolla on lopetettava. Tulemme lakiesityksen yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään mietinnön vastalauseen mukaiset muutosesitykset.

Merja Kyllönen /vas:

Arvoisa puhemies! Pidän selkeänä puutteena esityksessä sitä, ettei tällä todellakaan aseteta työttömyysturvapelisääntöjä sille tasolle, että todella etuutta myös maksettaisiin ennakkona. Jotenkin tuntuu, että tällä hetkellä, kun kentän tilanne on sellainen, että jopa 3,5—4 kuukautta osa ihmisistä on täysin ilman tuloja, riippuvainen siitä, millä tavalla perhe tai lähipiiri pystyy tukemaan heitä, niin onhan aivan käsittämätöntä, ettei tästä talosta saada sellaista lainsäädäntöä ulos, mikä edellyttäisi nopeita toimia ja välitöntä puuttumista näihin ongelmiin. Ajatellaan, että kun tässä on verrattuna myös sitä, että jos nyt 80 prosentin tasolla maksettaisiin ennakkoa, niin sitten siitä tulisi joitakin valtaisia ongelmia. Kyllä myös lainsäädännöllä voidaan muuttaa näitä takaisinperintäkäytäntöjä ja selkiyttää sitä toimintaa, jos tällaista ongelmaa katsotaan syntyvän. Elikkä tuntuu, että ne suurimmat ongelmat näissä lainsäädännöllisissä muutoksissa ovat kyllä täällä eduskunnan ratin ja penkin välissä. Sillä tavalla, mitä kansalaispalautetta saa, niin se vastine on kyllä sitä, että ei aidosti kuulla eikä kuunnella, minkälainen hätä ihmisillä tällä hetkellä toimeentulonsa kanssa on. Meistä jokainen voi kokeilla tietysti 3,5 kuukautta peeaana. En usko, että kovin monelta onnistuu.

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa puhemies! Näkemykseni mukaan tämä hallituksen esitys on hyvä esitys. Niitä ongelmia, jotka täällä on tuotu esille, ei varmaan kukaan voi kiistää, mutta lähtökohtaisesti tämän lain tarkoitus on erittäin hyvä. Nyt varsinkin, kun työttömyys ja lomautukset ovat lisääntyneet, tämä omalta osaltaan tulee toivottavasti helpottamaan ihmisten mahdollisuuksia selvitä elämässään eteenpäin.

Se, miksi emme ole lähteneet tukemaan esimerkiksi ed. Erkki Virtasen tekemää pykälämuutosta, perustuu juuri siihen näkemykseen, että ensisijaisesti näemme, että meidän pitäisi kehittää meidän säädöksiä siihen suuntaan, että ne olisivat yksinkertaisempia kuin nykyisin ja meidän työttömyyspäivärahat ja ansiosidonnaiset päivärahat pystyttäisiin maksamaan nopeammalla aikataululla. Tiedän, että työttömyyskassat ovat panostaneet henkilöstön lisäyksillä tällä hetkellä, mutta siitä huolimatta nämä työttömyyskassat ovat ruuhkautuneet ja ihmiset eivät ole saaneet asianmukaisessa ajassa työttömyyspäivärahaa. Näkisin kuitenkin, että lainsäädännöllisesti meidän pitää nostaa painetta siihen suuntaan, että näitä säädöksiä tultaisiin yksinkertaistamaan.

Toinen syy, minkä näen myös tässä asiassa, on se, että jos me lähdemme ed. Erkki Virtasen mukaisesti maksamaan työttömyysetuuksia ennakkoon ilman päätöstä, 80 prosenttia viimeksi toimitetusta verotuksesta, näen siinä suuren riskin, että ihmiset saavat ennakkomaksua liian suuren määrän ja sitä kautta tulee tämä perintäprosessi ja sitä kautta sitten mahdollisesti joudutaan hakeutumaan toimeentulotuen piiriin, mikä ei sinällään ole myöskään oikein. Meidän pitää selkeyttää ja yksinkertaistaa tätä meidän järjestelmäämme.

Juha Rehula /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Pyysin puheenvuoron ed. Kyllösen puheenvuoron jälkeen tilanteessa, missä hän totesi jokseenkin niin, että on aivan käsittämätöntä, että täältä talosta ei saada tämän parempaa lainsäädäntöä ulos tilanteessa, missä tiedetään olemassa olevia ongelmia. Tässä kun on kyse siitä, että työttömyysturvaetuutta, ennakkoa, voidaan maksaa ilman etuuspäätöstä, jos maksaja katsoo, että hakijalla on oikeus etuuteen. Tässähän nimenomaan pyritään helpottamaan tilannetta, ettei sitä työttömyysturvapäätöstä, sitä etuutta, tarvitsisi odottaa kolmea ja puolta kuukautta, minkä pituiset jonot monessa kassassa tällä hetkellä jo valitettavasti ovat.

Toisekseen, käsitykseni mukaan ja valiokunnassa saadun selvityksen mukaan tämä laki on odotettu. Tässä voi jopa kiittää hallitusta siitä, että niihin vaateisiin, joita niin sanotusti kentältä on esitetty, on näinkin ripeästi vastattu. Tilanteessa, jossa esimerkiksi eduskunnan aikataulut olivat paukkuneet moneen kertaan niitten esitysten osalta, jotka piti antaa ennen juhannusta kiireellisinä, valiokunta otti tämän asian käsiteltäväkseen nopealla tahdilla. Kun tämä on tulossa voimaan 1.7., niin tämä täyttää kyllä kaikki ne tunnusmerkit, että eduskunta on tässä voitavansa tehnyt. Toisekseen, kun on kysymys vasemmistoliiton edustajasta ja vasemmistoliitosta, ed. Kyllösestä, niin te tiedätte paljon minua paremmin sen, minkälaisen mankelin kautta tämän kaltaiset esitykset eduskuntaan tulevat, ja kun te totesitte, että vika lainsäädännössä on eduskunnan ratin ja penkin välissä, niin kyllä sielläkin varmasti vikaa on, mutta tämän esityksen kohdalla en kyllä ota moitteita, en eduskunnalle enkä hallitukselle. Tässä on tehty hyvää työtä.

Merja Kyllönen /vas(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Sen verran täytyy kyllä todeta, että unohdin ehkä sanoa, että onhan tämä hallituksen esitys askel parempaan suuntaan, mutta tosiasia on kuitenkin se, että tämä ei sido työttömyyskassoja minkäänlaiseen toimintaan. Eli jos on kyse kassoista, jotka eivät välttämättä ole suurliittojen kassoja, niin todennäköisesti kaikki kansalaiset eivät ole tämänkään asian suhteen tasavertaisessa asemassa. Ennen kaikkea se huoli on toimeentulotukiluukuista ja tulotasoista, ja kyllä jos ajatellaan, että jos päivärahojen suhteen maksetaan 50 prosenttia ennakkoa silloin, jos ihminen saa jonkun 350—400 euroa käteen siitä päivärahasta ja sillä pitäisi elättää monihenkinen perhe ja maksaa velkansa, niin kyllä siinä käy niin, että ne perheet ovat yleensä lisäksi myös siellä toimeentulotukiluukun asiakkaana.

Jyrki Yrttiaho /vas:

Herra puhemies! Olennainen asia on tietysti huomata tuossa mietinnössäkin oleva linja, eli peruspäivärahan tasoinen ennakkomaksukäytäntö on aivan liian matala. Se ei työttömyyden alkuvaiheessa kerta kaikkiaan riitä, koska siitä summasta vähennetään vielä todellakin tämä omavastuuaika, 7 päivää, ja vuosilomien ym. jaksotukset. Sen takia olisi välttämätöntä, että tuo ennakkomaksun taso olisi tässä alkuvaiheessa suurempi.

Mikä koskee sitten tätä mahdollista byrokratiaa, niin itse olen seurannut Metallityöväen Työttömyyskassan kautta koko tämän kriisitilanteen ajan viikko viikolta tilannetta, ja tässä vaiheessa, missä on nyt sitten näköpiirissä tämä lakimuutos, siellä todetaan, että todellakin ennakkomaksun maksaminen on vain yhden napinpainalluksen takana. Ennakko kirjautuu miinuksena jäsenen maksutilille, ja jatkossa maksettavat päivärahat tasaavat tilanteen pidemmällä aikavälillä. Ei tämä sen byrokraattisempi ja kummempi asia ole.

Varsinaiseen päätökseen tarvitaan tietenkin kaikki se, mitä tämä meidän järjettömän byrokraattinen työttömyysturvalaki vaatii, joka kolhittiin ja pilattiin 1990-luvulla kaikkine säästöineen, joita ei ole korjattu. Siinä on se perkaamisen paikka.

Sirpa Asko-Seljavaara /kok:

Arvoisa puhemies! Meillä on 34 eri työttömyyskassaa maassamme, ja niiden tilanteet ja tarpeet vaihtelevat hyvin suuresti. Tämän vuoksi myöskään SAK tai STTK eivät lausunnoissaan tällaista hyvin tarkkaa sääntelyä kannata. Siinä on se vaara, että sitten tulee esimerkiksi paljon takaisinperintää. Mutta tämä sekavuus on ihan totta, eli esimerkiksi tämä lomakorvausten jaksotus täytyisi purkaa mahdollisimman nopeasti.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Minä ymmärrän kanssa, että tämä on hyvin selvästi myönteinen lakiesitys ja tulee nopeasti voimaan, jos ymmärsin senkin oikein, 1.7. tänä vuonna lukien, ja tarpeeseen tulee. Nyt, kun tuo työministeri vaihtuu ja kun tulevaisuus valitettavasti on aika synkkä, niin se, mikä on tällä hetkellä tilanne, ei oikeastaan ole vielä paljon yhtään mitään, vaikka se on juuri sellaista kuin ed. Yrttiaho tässä jo kuvasi. Vuoden kuluttua tilanne on aivan kokonaan toisenlainen ja valitettavasti huonompaan suuntaan.

Uuden työministerin ensimmäisiä tehtäviä on tämän kesän aikana jo — vuosilomiin ei hänellä ole minkäänlaista mahdollisuutta, näin epäilen — nimenomaan perata nyt nämä käytännöt pohjamutia myöten ja käydä neuvottelut työttömyyskassojen kanssa, koska tämäkin jo tarvitsee byrokratiaa, siis tämä menettely, ja sitten se lopullinen päätös vielä toisen byrokratian.

Lauri Kähkönen /sd:

Arvoisa puhemies! Toki näissä kunnissa, niin kuin totesin, on eroa sen suhteen, millä aikataululla nämä toimeentulotukiasiat voidaan käsitellä, mutta varmasti osassa kunnista on syynä näitten käsittelyaikojen viivästymiseen myös se, että tämän hallituksen toimesta kunnat ovat joutuneet myös siis omalta osaltaan entistä tiukempaan asemaan ja valtionosuuksia ei ole sillä tavalla kohdennettu kunnille kuin esimerkiksi oma eduskuntaryhmämme on toivonut. Toki siellä on muitakin syitä.

Mitä tulee vielä tähän työttömän vaikeaan asemaan erityisesti siinä alussa, niin toki myös monenlaiselta tulotasolta jäädään työttömäksi, ja varmasti useimmiten niillä, joilla tulotaso on korkeampi, myös menot ovat korkeammat, ja siihen sopeutuminen hyvin nopealla aikataululla voi tuottaa vielä monia muita vaikeuksia.

Toimi Kankaanniemi /kd:

Herra puhemies! Minäkin olen ymmärtänyt, ja eduskuntaryhmässä on keskusteltu, että tämä hallituksen esitys on kyllä oikean suuntainen ja ihan hyväksyttävä, mutta totean, että täällä on vastalause, jossa on myös lausumaehdotus, ja sitten toisessa käsittelyssä varmaan siitä enemmän keskustellaan.

Siinä lausumaehdotuksessa on kyllä nämä vasemmistoliiton vahvasti esille tuomat, sinänsä perustellut näkemykset otettu huomioon, ja pitää toivoa, että tämä lausuma saisi sitten tukea myös hallituspuolueista. Vähän ihmettelen, että hallituspuolueitten ryhmät eli valiokunta kokonaisuudessaan ei ole edes tätä lausumaa tänne mietintöön sisällyttänyt, koska tässä on mainittu aivan yksiselitteisesti ne ongelmat, mitä järjestelmässä valitettavasti on, ja kyllä nyt koko eduskunnan pitäisi edellyttää, että näihin ongelmiin puututaan.

On aivan selvää, niin kuin ed. Kähkönen juuri totesi, että näitä ongelmia myös kuntien taholla löytyy ja nekin pahenevat samalla tavalla kuin ed. Pulliainen oikein mielestäni kuvasi työllisyyskehitystä, joka edessä on. Se on varmasti erittäin vaikea, ja tällä politiikalla kuntien vai-keudet kasvavat, työttömyys kasvaa, kotitalouksien, perheitten vaikeudet kasvavat, se heijastuu lapsiin ja koko yhteiskuntaan. Tämä on äärettömän vakava asia, ja siksi pitää tähän kyllä eduskunnan kokonaisuudessaan puuttua, ja siihen on nyt sitten mahdollisuus tuossa toisessa käsittelyssä ainakin tuon lausuman kautta.

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa puhemies! Haluan omalta osaltani ja meidän valiokuntaryhmän puolesta vielä tarkentaa nimenomaan sitä, että emme lähteneet ed. Erkki Virtasen pykälämuutokseen juuri niillä perusteilla, jotka perustuvat siihen riskiin, että tässä joudutaan sitten takaisinperintään nimenomaan viimeisestä verotuksesta aiheutuvan epävarmuuden takia. Mutta tässä lausumassa minun mielestäni on kiteytetty kyllä erittäin hyvin koko tämän lainsäädännön perimmäinen tavoite myös tämän lainsäädännön ja järjestelmän yksinkertaistamisesta ja siitä, että näihin byrokratiahankaluuksiin on järkevää puuttua, ja siihen ennen kaikkea liittyy myös tämä lomakorvauksen jaksottuminen ja sen työttömyyspäivärahan määrittely.

Yleiskeskustelu päättyi.