8) Hallituksen esitys laeiksi työntekijän eläkelain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta saa käsiteltäväkseen
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön, joka on annettu
hallituksen esityksestä työntekijäin
eläkelain ja eräiden siihen liittyvien lakien
muuttamiseen liittyen. Tässä hallituksen esityksessä on
kaksi, oikeastaan kolme osaa. Ensinnäkin työkyvyttömyyseläkkeiden
elinaikakerroin, joka on säädetty vuoden 2003
eläkeuudistuksen yhteydessä, poistetaan, toisekseen
osa-aikaeläkkeen ikärajaa ollaan nostamassa ja
kolmanneksi otetaan kantaa vuorotteluvapaalainsäädännön
muuttamiseen. Tästä vuorotteluvapaalainsäädännöstä ollaan
vuoden 2010 alussa tekemässä laki tai se lainsäädäntö vakinaistetaan.
Ensinnäkin elinaikakertoimesta. Vuoden 2005 alusta
voimaan tulleeseen eläkeuudistukseen sisällytettiin
eläkkeen määrään vaikuttavana
uutena tekijänä elinaikakerroin, jonka tarkoituksena on
säädellä eläkemenoa ja alkavien
eläkkeiden tasoa sen mukaan, miten yleinen elinajan odote kasvaa.
Tuolloin valiokunta kiinnitti huomiota mietinnössään
siihen, että elinaikakertoimen soveltamista vielä tarkastellaan
ennen sen käyttöönottoa.
Nyt meillä on tuon tarkastelun tuloksena käytössämme
esitys, jossa hallitus esittää, että työkyvyttömyyseläkkeiden
säännöksiä tarkistetaan tuon
elinaikakertoimen osalta. Esityksen mukaan elinaikakerrointa sovelletaan
työkyvyttömyyseläkkeeseen heti sen alkaessa.
Elinaikakertoimen vaikutus kuitenkin lievenee, kun kerrointa sovelletaan
vain eläkkeen karttuneeseen osaan ja käytettävä kerroin
on syntymävuoden sijasta eläkkeen alkamisvuoden
kerroin.
Jos oikein pelkistää, kysymys on vähävaraisen
väestönosan tilanteen parantamisesta tilanteessa,
missä he ovat joutuneet työkyvyttömiksi vastoin
omaa syytään nuorina, jolloin heillä ei ole
ollut mahdollisuutta esimerkiksi siihen, mikä on yksi eläkeuudistuksen
keskeisiä periaatteita, eli itse pystyy vaikuttamaan eläkkeensä määrään riippuen
siitä, missä iässä eläkkeelle
jää. Ehdotetut muutokset kaiken kaikkiaan parantavat
ensi vuoden alusta lähtien alkavien työkyvyttömyyseläkkeiden
tasoa, turvaavat nykyisten työkyvyttömyyseläkkeiden
tason säilymisen ja parantavat erityisesti nuorina työkyvyttömiksi
jäävien taloudellista asemaa. Työkyvyttömyyseläkkeen elinaikakertoimen
muuttamisen vuoksi myös perhe-eläkkeen säännöksiä näiltä osin,
kuin se on liitännäinen, muutetaan.
Osa-aikaeläkkeestä hallitus esittää,
ja valiokunnan enemmistö mietinnössä tätä asiaa
eteenpäin on viemässä, että osa-aikaeläkkeen
alaikärajaa ehdotetaan nostettavaksi 58 vuodesta 60 vuoteen
yhtenä keinona eläkemenojen hallitsemiseksi. Lisäksi
eläkkeen karttuminen osa-aikaeläkkeen ansionalenemasta
ehdotetaan poistettavaksi.
Osa-aikaeläke on kiistatta merkinnyt joillekin työntekijöille
mahdollisuutta olla pidempään työelämässä,
kun työnteon määrää on
voinut osa-aikaeläkkeen turvin vähentää.
Osa-aikaeläkkeelle hakeutuvat kuitenkin usein myös
työntekijät, joiden työkyvyttömyys-
tai työttömyysriskit ovat olleet alhaisia. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta toteaa, että osa-aikaeläkkeen
ikärajan noston vaikutuksia työkyvyttömyyseläkehakemusten
määrään tulee seurata. Tämä ei
ole täysin kiistaton, täysin yksinkertainen lakiesitys,
mutta valiokunnan enemmistö on viemässä tätä lakiesitystä eteenpäin,
ja toisekseen, niin kuin valiokunta mietinnössään
toteaa, mikäli tästä kohtuuttomuuksia
aiheutuu, asiaan pitää palata.
Kolmantena osiona tässä lakiehdotuksessa on se,
että vuorotteluvapaajärjestelmä ollaan
vakinaistamassa, mistä muun muassa seuraa se, että kun
osa-aikaeläkkeelle pääsyä tiukennetaan,
on myönteistä samanaikaisesti se, että hallitus
aikoo esittää vuorotteluvapaajärjestelmän
vakinaistamisen vuoden 2010 alusta.
Valiokunnan mietintöön on liitetty kaksi vastalausetta,
jotka valiokunnan kokouksessa olleet vastalauseen jättäjät
tulevat esittelemään.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vasemmisto-oppositio on jättänyt
tähän valiokunnan mietintöön
yhteisen vastalauseen. Me kannatamme ehdottomasti esitystä siltä osin kuin
se koskee työkyvyttömien aseman parantamista.
Valiokunnan puheenjohtaja Rehula jo edellä esittelikin
nämä asiat hyvin, joten en puutu niihin sen enempää vaan
keskityn vastalauseeseemme.
Me vastustamme osa-aikaeläkkeen alaikärajan
nostamista 60 vuoteen sekä sitä, että eläkkeen
karttuminen osa-aikaeläkkeen ansionalenemasta poistettaisiin.
Alkukeväällä jo, kun hallitus halusi
yksipuolisin päätöksin lähteä korottamaan
eläkeikää, saatoimme havaita, että meidän
lähestymiskulmamme työurien pidentämiseen
on aivan toisenlainen kuin hallituksella. Meille oikeudenmukaisuuden
ja tasa-arvon toteutuminen työelämässä ja
eläkepolitiikassa edellyttää yhteistä sopimista ja
joustavia järjestelmiä, joissa sekä työntekijän että työnantajan
tarpeet huomioidaan.
Meidän mielestämme osa-aikainen työ on
yksi hyvä keino ja vaihtoehto tukea ihmisten työssäjaksamista
ja näin ollen se on erittäin hyvin linjassa meille
kaikille yhteisen ja erittäin tärkeän tavoitteen,
työurien pidentämisen ja työllisyysasteen
nostamisen, kanssa.
Eläketurvakeskuksen mukaan terveydentilalla ja työn
raskaudella on merkitystä osa-aikaeläkkeelle hakeutumisessa.
Osa-aikaeläkkeen avulla ikääntynyt henkilö voi
jatkaa pidempään työelämässä ja
näin myös helpottaa työnantajan kustannuspaineita.
Kokoaikatyön tukemiseen on joustavia keinoja kuten ikäjohtaminen
sekä töiden järjestely ikääntyvien
elämänvaiheeseen sopivalla tavalla. Oikein mitoitettu
työ ja työn hyvä hallinta edistävät
myös työkykyä.
Joustamaton työelämä taas lisää sairauspoissaoloja
ja työkyvyttömyyttä. Tästä syystä työelämää kehittämällä ja
hakemalla erilaisia vaihtoehtoja tukea ihmisten mahdollisuutta pysyä työelämässä pitää
joustavuutta
kehittää jatkuvasti.
Me emme usko myöskään pakkoon. Näin
ollen emme pidä järkevänä emmekä myöskään
nykyaikaisena ajatteluna sitä, että hallitus yrittää pakkokeinoilla
pitää iäkkäämmät
mukana työelämässä.
Arvoisa puhemies! Hallitus on jättänyt esit-yksen
taloudellisten vaikutusten arvioimisen puolitiehen. Olisi pitänyt
arvioida, miten osa-aikaeläkkeen ikärajan nostaminen
tulee nostamaan myös työkyvyttömyyseläkkeiden
määrää, sairauspäivärahakuluja
ja sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia.
Työ- ja tasa-arvovaliokunta on antanut esityksestä oman
lausuntonsa, jossa osa-aikaeläkejärjestelmän
hyviä puolia kuvaillaan monipuolisesti.
Tällä hetkellä työnantajat
voivat yhteistyössä työntekijöiden
kanssa käyttää järjestelmää myös työn
jakamiseen ja sukupolvenvaihdosten toteuttamiseen työpaikoilla.
Lausunnon mukaan työpaikoilla on saatu hyviä kokemuksia
järjestelyistä, joilla nuoria työntekijöitä on
palkattu osa-aikaeläkkeellä olevien rinnalle ja
annettu heille tehtäväksi perehdyttää nuoret
töihinsä. Näin on onnistuttu siirtämään
ikääntyneiden työntekijöiden
osaamista ja hiljaista tietoa nuorille. On harmillista, että hallitus
haluaa heittää romukoppaan nämä työelämän
hyvät käytännöt ja kokemukset.
Osa-aikaeläkkeen ehtojen huonontaminen ei ole taloudellisesti
järkevää myöskään
ajatellen sitä tosiasiaa, että osa-aikaeläkeläinen
käyttää ylimääräisen
vapaa-ajan usein muiden ihmisten auttamiseen ja hoitamiseen. Noin
40 prosentilla osa-aikaeläkkeellä olevista on
sellaisia perheen tai omaisten hoitoon liittyviä tehtäviä,
joita ei voida pitää tavanomaisina kotitöinä.
Osa-aikaeläkeläisistä 19 prosentilla
oli muita autettavia kuin sukulaisia. He auttoivat naapureita, ystäviä tai
tekivät vapaaehtoistyötä. Osa-aikaeläkeläisten
merkitystä yhteiskunnan kustannuksia alentavana tekijänä ei
siten pidä väheksyä.
Esitämme vastalauseessamme myös lausumaa omaishoitajien
osalta. Nykyään omaishoitaja saattaa joutua tilanteeseen,
jossa häneltä evätään
osa-aikaeläkkeen saaminen aiemman omaishoitojakson takia.
Kunnan hyväksymä omaishoitosopimus ei saisi heikentää omaishoitajan
osa-aikaeläkkeen saamista. Siksi edellytämme,
että hallitus selvittää osa-aikaeläkkeen saantiehtojen
muuttamista siten, että vaadittuun työssäoloaikaan
laskettaisiin myös omaishoitosopimuksella tehty työ.
Arvoisa herra puhemies! Pidämme siis tällä hetkellä voimassa
olevaa osa-aikaeläkejärjestelmää järkevämpänä ja
taloudellisempana vaihtoehtona kuin sitä, että ikääntyneet
joutuvat työttömiksi tai siirtyvät työkyvyttömyyseläkkeelle
kokonaan pois työelämästä. Pahimmillaan
ihmiset jäävät pitkäksi aikaa
jonnekin näiden kahden huonon vaihtoehdon välimaastoon.
Nyt kun tämä esitys meidän vastalauseestamme
huolimatta tultaneen hyväksymään, on
todella tärkeää ryhtyä toimiin,
jotta osatyökyvyttömyyseläkkeelle pääsyä voidaan
vastaavasti helpottaa. Esimerkiksi raskaissa kuljetusalan, teollisuuden
ja hoitoalan ammateissa on paljon ikääntyneitä ihmisiä,
jotka joutuvat tällä hetkellä tekemään
työtä särkylääkkeiden
voimalla. Heistä moni on luottanut pääsevänsä osa-aikaeläkkeelle nykyjärjestelmän
ehdoilla. Heidän tilannettaan ei paljon lohduta tällainen
todella hämmästystä herättävä lausunto,
jonka luin työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunnosta. Lausuntoon on kirjattu, täällä lukee:
"- - työntekijät voivat paljolti vaikuttaa omilla
elämäntapavalinnoillaan työelämässä jaksamiseen
ja työkykynsä säilymiseen. Yhteiskunta
ja työnantajat eivät voi kantaa vastuuta työntekijän
omien valintojen seurauksista. Tärkeää onkin
motivoida työntekijöitä kantamaan itse
vastuuta oman työkykynsä säilymisestä ja
hyvinvointinsa kohentamisesta."
Tällaisilla asenteilla ei kyllä työhyvinvointia voi
parantaa. Miten motivoit selkäsairaan 58-vuotiaan bussikuskin
kantamaan vastuuta hyvinvointinsa kohentamisesta? Missä on
ihmisarvon kunnioitus? Missä on aito luottamus ihmisyyteen?
Mikä on hallituspuolueiden käsitys ihmisyydestä?
Ihmisten työkyvyn säilymiseen on puututtava työpaikkojen
hyvin järjestetyllä ja ennalta ehkäisevällä työterveydenhuollolla,
jonka pitäisi myös entistä paremmin puuttua
työyhteisöjen hyvinvointiin. Lisäksi
kuntoutuksen ja — kuten jo mainitsin — osatyökyvyttömyyseläkkeen
keinoilla voidaan jatkossa parantaa työssäjaksamista
varsinaiseen eläkeikään saakka.
Arvoisa puhemies! Olemme vastalauseessamme esittäneet
kahden lakipykälän muutosta, joiden sisältö on,
että osa-aikaeläkeikää ei tule
nostaa nykyisestä 58 vuodesta 60:een sekä osa-aikaeläkkeen
ansionalenemasta tulee karttua myös eläkettä päinvastoin
kuin hallitus on esittänyt. Kyse on ensimmäisen
lain 16 ja 63 §:stä. Nämä kaksi
lakipykälää vaikuttavat myös
moniin muihin lakeihin ja lakipykälämuutoksiin,
jotka ovat esityksestä teknisiä seurannaisia.
Tästä syystä ehdotan, että eduskunta
ottaa käsittelyn pohjaksi vastalauseeseen 1 sisältyvät
lakiehdotusmuutokset.
Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä opposition ed. Anneli Kiljunen
on nyt omaksunut hyvin lehdistön tavan nostaa asiakokonaisuudesta
irrallinen kohta ja saada siitä aivan pöyristyttävä uutinen.
Nimittäin tästä TyVin lausunnosta nostitte työntekijän
oman vastuun oman työkuntonsa säilymisestä.
Jos tämän kappaleen edes olisitte malttanut lukea
loppuun, niin se kuuluisi näin: "Tärkeää onkin
motivoida työntekijöitä kantamaan itse
vastuuta oman työkykynsä säilymisestä ja
hyvinvointinsa kohentamisesta. Työntekijöiden
tueksi tarvitaan myös toimiva työterveyshuolto
ja kattavat ennaltaehkäisevän terveydenhuollon
palvelut." Varmaan tämä näkökulma hieman
muuttuu, jos tämän koko kappaleen olisitte voinut
mainita.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Anneli Kiljusen tekemiä esityksiä ja
kiitän erittäin hyvästä, perusteellisesta ja
laajasta tätä koko osa-aikaeläkkeen alasajoa koskevaa
ongelmakenttää käsitelleestä puheenvuorosta.
Osa-aikaeläkkeen heikennykset merkitsevät tämän
järjestelmän alasajoa. Tämä eläkemuoto, vaikka
se jääkin tuonne asetuskokoelmiin, siirtyy elävässä elämässä naftaliiniin.
Se on varma asia. Eläkekarttuman leikkaukset ja ikärajan
nosto sulkevat käytännössä tämän
vaihtoehdon kymmeniltätuhansilta raskasta ja kuluttavaa
työtä tekeviltä teollisuuden, palvelujen
työntekijöiltä.
Työkyvyn aleneminen on tärkeä syy
osa-aikaeläkkeelle hakeutumisessa, kuten täällä ed.
Kiljunen totesi. Tutkimuksessa osa-aikaeläkkeellä olevista
yli kolmannes epäili jaksavansa edes osa-aikatyössä vanhuuseläkeikään.
Ei ole ihme, että paine työkyvyttömyyseläkkeelle
on noussut ja nousee vuosi vuodelta. Tällä linjalla
hallituksen esitys käytännössä jatkaa.
Osa-aikaeläkettä ja osa-aikatyötä on
pidetty yhtenä keinona työurien pidentämisessä ja
erityisesti EU:n työllisyys- ja eläkestrategioissa
sen merkitystä on korostettu. Suomessa 55 vuotta täyttäneiden
työllisyysaste on viime vuosina noussut, ja siitä ovat
kyllä hallituspuolueet ja ministeri Hyssälä täällä muistaneet
jatkuvasti muistuttaa. Mutta harvemmin kerrotaan, että osa-aikatyö selittää meillä
puolet
ikääntyvien työllisyyden paranemisesta
viime vuosina, siis nyt ennen tämän laman aikaa.
Siis suurin osa ikääntyneistä osa-aikatyöllisistä saa
osa-aikaeläkettä. Ikääntyneiden
työllisyyttä osa-aikaeläke on kiistatta
kasvattanut. Siksi nyt annettua lakiesitystä on aivan mahdoton
ymmärtää erityisesti tässä vaikeassa
työllisyystilanteessa ja erityisesti tätä muodikasta
hallituspuolueiden retoriikkaa vasten.
Erityisesti tässä jää kysymään,
mitä osa-aikaeläkkeen tilalle. Hallitus ei esitä mitään
osa-aikaeläkkeeseen verrattavaa konkreettista järjestelmää.
Ei esitetä tilalle mitään järjestelmää ikääntyneiden
työssäjaksamisen, työn jakamisen ja sukupolvenvaihdoksen
edistämiseksi. Minulla on entisestä ammatistani,
entisestä työstäni, lukuisia myönteisiä esimerkkejä siitä,
miten osa-aikaeläke tehtaissa avainammateissa on edesauttanut sukupolvenvaihdosta.
Viikko sitten olin tutulla tehtaalla, jossa työstökoneella
työskentelevistä ikääntyneistä ammattimiehistä kuusi
oli siirtynyt osa-aikaeläkkeelle ja samaan aikaan oli palkattu määräaikaisista
työsuhteista nuoria koneistajia kolme tähän
työtehtävään harjoittelemaan
sen hyvin monimutkaisen ja korkeaa ammattitaitoa vaativan keskuksen
käyttöä. Tässä erittäin
konkreettinen ja puhutteleva esimerkki siitä, miten tällä osa-aikaeläkejärjestelmällä
on
myös edistetty ja edistetään sukupolvenvaihdosta
työelämässä.
Näiden argumenttien valossa on kyllä aika vaikeaa
ymmärtää, mihin muuhun tällä pyritään kuin
eläkesäästöihin. Kyllä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa, kun kuulimme sosiaali- ja terveysministeriön
virkamiestä, hän suoraan totesikin, että keskeinen
syy on se, että tästä syntyy 200 miljoonan
eläkesäästö, jos tämä järjestelmä kokonaan
saadaan lakaistua pois. Tämä on alaston perussyy,
turha puhua työssä pidempään
jaksamisesta, työurien jatkamisesta.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Rehula jo täällä aikaisemmin
puheenvuorossaan kävi ansiokkaasti läpi, mitä tässä lakikokonaisuudessa
ollaan tekemässä. Lyhyesti vain sanon elinaikakertoimen
soveltamisesta, että tämä on varmasti
hyvin merkityksellinen asia niille ihmisille, jotka ovat nuorena
jääneet työkyvyttömiksi tahtomattaan,
haluamattaan, joilla on ollut aivan toisenlaisia suunnitelmia elämän
varalle. Tämä on erittäin oikeudenmukainen
muutos heille.
Toinen asia, mitä tässä hallituksen
esityksessä muutetaan, on osa-aikaeläkkeen ikärajan
nosto 58 vuodesta 60 vuoteen. Aivan selkeästi tässä perusteluna
on se, että tämän on tarkoitus olla yksi keino
eläkemenojen hallitsemiseksi. Näin on, se on tunnustettava.
Edellä ed. Yrttiaho hyvin sydäntä koskettavasti
kuvasi sitä, mitenkä tämä ihmisiä kohtelee.
On kuitenkin muistettava se, että nämä eläköitymisikärajat,
mitä meillä tällä hetkellä Suomessa
toteutetaan, ovat muotoutuneet aikana, jolloinka ihmisen elinajanodote
ei ole ollut nykyisen kaltainen. Jos me emme joisi itseämme
hengiltä, emme tupakoisi tätä rataa,
mitä suomalaiset tällä hetkellä tekevät,
emmekä hukkuisi läskiin, meidän elinajanodotteemme
olisi aivan toisenlainen, kuin se näillä elintavoilla
ehkä tulee kuitenkin olemaan. Sen takia nämä järjestelmät
eivät voi olla kiveen hakattuja. Varsinkin nyt, kun talouden
tilanne on mitä on, säästöjäkin
on jostakin pyrittävä löytämään.
Toinen asia, minkä halusimme nostaa esille myös
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa,
kun annoimme lausunnon sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, oli vuorotteluvapaajärjestelmän
kehittäminen. Tämä unohtuu kyllä nyt
opposition puheenvuoroissa, että hallitus on parhaillaan
valmistelemassa työ- ja elinkeinoministeriössä vakinaistavaa
lainsäädäntöä vuorotteluvapaalle. Tämän
on tarkoitus tulla voimaan jo vuoden 2010 alusta. Vuorotteluvapaa
on todellakin keino, jolla pyritään osin aivan
samaan, mitä osa-aikaeläke tällä hetkellä tarjoaa
ihmiselle, juuri tähän joustavaan siirtymiseen
työelämästä pois, tilan antamiseen
nuoremmille juuri niin, ettei tämä valtavan tärkeä tieto-,
kokemuspääoma, mikä ikääntyneillä työntekijöillä on,
katoa ikään kuin tuhka tuuleen työpaikkojen
henkisestä varannosta. Tämä on hyvä myös
muistaa, että korvaavia vaihtoehtoja on koko ajan kehitteillä.
Vielä haluan palata lyhyesti tähän,
kun ed. Anneli Kiljunen nosti työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnosta tämän kohdan,
jossa korostimme yksittäisen työntekijän
vastuuta omasta työhyvinvoinnistaan. Tämä on
merkittävä asia, josta me puhumme aivan liian
vähän tässä yhteiskunnassa.
Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Me tarvitsemme ennalta ehkäisevää tiedon
antamista, johonka pystyy osallistumaan niin koulutusjärjestelmä,
työterveyshuolto, meidän terveydenhuoltomme, kun
vaan vähän säädetään
oikeaan asentoon sitä. Ihminen itse päättää,
mitä hän juo, mitä hän syö ja
minkä verran, polttaako hän vai eikö hän
polta, sisältyykö vapaa-aikaan liikuntaa vai onko
se vain sohvalla makaamista, telkkarin katsomista. Paljon pystytään
vaikuttamaan fyysiseen kuntoon, ja fyysinen kunto vaikuttaa myös suoraan
henkiseen hyvinvointiin. Tähän tarvitaan avuksi
myöskin toimiva työterveyshuolto ja terveydenhuoltojärjestelmä,
johonka, ei voi muuta sanoa, myös tämä hallitus
on vahvasti pyrkinyt paneutumaan.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos nyt tämän minuutin puheenvuoron
aikana puutun yhteen lauseeseen, joka minun mielestäni
oli se, joka minua kaikkein eniten hämmästytti
ja joka oikeastaan tuli kahteenkin otteeseen ed. Heikkisen puheenvuorossa.
Valiokunnan lausunnossa oli: "Yhteiskunta ja työnantajat
eivät voi kantaa vastuuta työntekijän
omien valintojen seurauksista." Kun puhuitte äsken siitä ja
vertasitte osa-aikaeläkkeelle siirtyviä ihmisiä,
keskustelitte samaan aikaan läskeistä ja alkoholin
käytöstä ja tämän tyyppisistä asioista,
niin miten näitä asioita voi verrata?
Toinen asia: Kyllä tämä osa-aikaeläkejärjestelmä mahdollistaa
työssäjaksamisen. Kävin eilen itse lääkärillä,
joka oli osa-aikaeläkkeellä, ja hän sanoi,
että hän on siirtynyt osa-aikaeläkkeelle
siitä syystä, että hänen vaimonsa
on niin huonossa kunnossa, että joko hän on kokonaan
pois työelämästä, (Puhemies:
Minuutti!) mutta tämä mahdollistaa hänen
työssä olemisensa ja työssäjaksamisensa,
kun hän pystyy käyttämään
osa-aikajärjestelmää hyväkseen.
Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja jatkaa aivan edellä omassa
puheenvuorossaan aloittamaansa linjaa, että poimii toisen
puheenvuorosta jonkin yksittäisen lauseen, niin kuin hän
teki tässä käsitellessään
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoa.
Kyllähän asiat saadaan näyttämään
ihan toisilta kuin mitä se kokonaisuus antaa kuvan. En
todellakaan ole puhunut sellaisia, mitä te viittaatte,
jotenkin negatiivisessa sävyssä ihmisistä,
jotka ovat todellakin levon ja löysemmän ajan
tarpeessa työelämässä. Kyllä 5
minuutin puheenvuoroon voi mahtua hieman terveysvalistusta ja sitä,
että meillä on ensi kädessä itsellämme
vastuu siitä, mitenkä me jaksamme. Siinä yhteiskunta
tulee sitten avuksi, ja tämä järjestys se
pitää olla. Tässä on varmaankin
meillä hieman ideologinen ero.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Sen verran täytyy puuttua
edellisten puhujien keskusteluun, että kiinnitin sen verran
huomiota, kaikella ystävyydellä, edustajakollega Heikkinen,
että jokainen pystyy itse vaikuttamaan siihen, mitä syö.
Kyllä tänä päivänä meillä on
valitettavasti sellainen tilanne, että on ihmisiä,
joilla on tulot 300—400 euroa kuukaudessa ja allekin, ja
ei hirveästi pysty valitsemaan sitä, mitä sieltä kaupasta
ostaa. On pakko ostaa halvinta ja todennäköisesti
sitä höttöruokaa, mitä tarjouksina
edullisesti runsaasti myydään.
Sitten tähän hallituksen esitykseen. Kyllä jotenkin
tässä taloustilanteessa puuttuminen osa-aikaeläkkeeseen
tuntuu aika hassulta varsinkin, kun usein työpaikoilta
kilometritehtaalle ollaan laittamassa yli viisikymppisiä ja
se järjestelmä on myös turvannut monelle
naiselle mahdollisuuden jatkaa työuraansa pidempään.
Ei tämä hirveästi lohduta sitä kaupan
kassatätiä tai tehtaan työntekijää,
joka on ajatellut jatkaa työuraansa ja suunnitellut osa-aikaeläkettä,
ja nyt se tällä esityksellä tyrmätään.
Kyllä jotenkin miettii vaan sitä todellisuutta,
missä ihmiset arjessa elävät, ja sitä,
miten se konkretisoituu tässä salissa, ja kyllä joskus
miettii, tiedetäänkö ihan oikeasti, minkälaisilla
tulotasoilla ja minkälaisissa elämäntilanteissa
suomalainen kansa osin tässä maassa elää.
Toki se kolme neljäsosaa voi hyvin ja paksusti, mutta se
yksi neljäsosa on todella vaikeassa tilanteessa.
Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä ed. Kyllönen terveydenhuoltoalan
koulutuksella varmasti tiesi, mitä minä puheenvuorossani
tarkoitan näillä ravitsemusvalinnoilla. Aivan
samalla tavalla olen itse hoitajana tietoinen siitä ja
aivan vastikään opiskelijana olleena, että kun
on vähän rahaa, niin todella pitää katsoa,
mitä kaupasta ottaa. Mutta kyllähän sillä vähällä rahallakin
valintoja voi tehdä, ostetaanko makkarapaketti vai ostetaanko
kaurahiutaleita taikka ruispuuroa. Kyllä minun mielestäni
näistä suomalaisista peruselintarvikkeista, jotka
todellakin on vielä pienemmällä rahalla
kuin nämä einesjalosteet saatavissa, saahaan ihan
tolokun evästä, joka on hyvä vaihtoehto.
Tämän me molemmat tiedämme.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totean vain tämmöiseen keskusteluun
sen, että pitää muistaa opposition puolella,
että kun hallituksen koostumus on sellainen kuin se on,
niin mitäs muuta politiikkaa siltä voi odottaa.
Joku erohan se olla pitää.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen on nyt viime päivinä puhunut
todella kuin yhtenä meistä. Siis selkeitä,
kriittisiä kannanottoja nykyhallituksen koostumusta kohtaan,
oikeistohallitusta, joka tekee toisin kun puhuu. Hallituksen linja
on työuran pidentäminen, jaksamisen helpottaminen sen
loppupäässä, ja sitten se lopettaa osa-aikaeläkkeen.
On todella kyseenalaista.
Edustaja puhui täällä hallituspuolueen
puolesta siitä, että läski on poliittinen
kysymys, kun hän sanoi, että hukumme läskiin
tai suomalaiset hukkuvat läskiin. Aivan totta, se on poliittinen
kysymys. Aivan oikein, niin kun totesitte, köyhä ihminen
keskimäärin ostaa halpaa ja jos häntä vielä ohjataan
ostamaan puolivalmisteita, niin hän ostaa niitä,
eikä sitä terveellistä kaurapuuroa, (Puhemies:
Minuutti!) niin kun ed. Heikkinen totesi.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kristillisdemokraattien ed. Tallqvist työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnassa ja ed. Räsänen sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa ovat tyrmänneet tämän
osa-aikaeläkkeen ikärajan noston. Tähän linjaan
on kyllä vahvat perustelut. Täällä on
ne kuultu, en niitä lähde toistamaan. Erityisesti hämmästelen
tätä ajankohtaa. Vaikka tämä onkin
vuoden 2011 alusta tarkoitus tulla voimaan, niin kyllä silloin
näillä näkymin, niin kuin ed. Pulliainen
edellisen asiakohdan yhteydessäkin kanssani oli samaa mieltä,
työttömyystilanne, talouden tilanne näyttää olevan
erittäin huolestuttava. Tarvitaan tällaisia pehmentäviä keinoja, joilla
ihmisten tilannetta voidaan auttaa. Tämä osa-aikaeläke
on yksi tällainen. Hallitus haluaa sen nyt romuttaa tällä,
ja se on kohtuutonta.
Tuolta tasa-arvopuolelta näkyi vielä, että naiset
kärsivät tästä enemmän
kuin miehet, ainakin tässä omaishoitajan kysymyksen
kohdalla, joka tähän liittyy hyvin vahvasti, niin
kuin mietinnössä ja vastalauseessa todetaan. Täällä edustajat, erityisesti
hallituspuolueiden eräät edustajat, tekevät
jatkuvasti omaishoidosta kirjallisia kysymyksiä ja aloitteita
ja tässä jos äänestävät
tämän puolesta, toimivat juuri vastoin kentän
puheitaan. Kyllä vaalitilaisuuksissa oli omaishoitajilla ystäviä.
Nyt ovat sitten asiat toisin. Tämä on todella
ikävää, että näin ollaan
nyt tässä tilanteessa tekemässä.
Onko joskus tähän sopiva tilaisuus, sitä en
osaa sanoa, mutta tällä hetkellä kuitenkaan
en näe sitä. Tänään
myös palomiehet saivat hallitukselta kylmää kyytiä,
ja tämä on sitä samaa linjaa. Säästölaki,
mutta se säästää kyllä (Puhemies:
2 minuuttia!) erittäin ikävästä kohdasta.
Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Kankaanniemi niin asiantuntevasti
pystyi arvostelemaan, ettei tämän jälkeen
hallituspuolueilla ole asiaa puhua omaishoidosta millään
tavoin, niin pystyisittekö te perustelemaan lyhyesti sitä,
millä tavoin esimerkiksi vuorotteluvapaajärjestelmän
kehittäminen on huonompi vaihtoehto omaishoitotyön
toteuttamiselle kuin osa-aikaeläke?
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Niitä ei tarvitse panna vastakkain,
ed. Heikkinen. Molempia tarvitaan. Tietyssä tilanteessa
omainen, läheinen, saattaa olla sellaisessa tilanteessa,
että tarvitaan vuorotteluvapaata tai jatkuvaa omaisen,
läheisen, hoitoa, ja se on yhteiskunnalle erittäin
edullinen malli. Monta kertaa, niin kuin luvut osoittavat, osa-aikaeläkejärjestelmä
on
tässä suhteessa erinomainen ratkaisu. Työelämässä mukanaolo,
mutta siitä huolimatta mahdollisuus hoitaa läheistä, on
hyvin inhimillistä ja säästää huomattavasti yhteiskunnan
ja kaikkien varoja.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Heikkiselle vastauksena, minkä takia
vuorotteluvapaa ei korvaa osa-aikaeläkettä, on
ensinnäkin se, että vuorotteluvapaa on aina määräaikainen
ja sitten vuorotteluvapaa on myös kokopäiväinen.
Elikkä osa-aikaeläke jatkuu pitempään
ja se on myös puolipäiväinen tai miten
se nyt sitten halutaan, puolipäiväinen useimmiten.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tuo edellinen lakiesitys 85, sehän
käsitteli työttömyyden hoitoa, jolloinka
se astuukin voimaan kahden viikon kuluttua. Mutta tämä laki — ette
varmaan siellä vasemmalla ole niin kovasti huomanneet tätä etusivua,
että tämä 60 vuoden osa-aikaeläkkeen
ikärajakorotus todella astuu voimaan vasta 1.1.2011. Silloin
me toivomme jo olevamme ohi tästä vaikeasta taloustaantumasta, (Ed.
Pulliainen: No ei kyllä olla!) jolloinka on pakko pidentää työuria,
koska muussa tapauksessa meillä ei todellakaan ole varaa
maksaa kaikkea sitä velkaa, mitä me nyt kasaamme
valtiolle.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara sanoi aivan selkeästi
sen, mikä on hallituksen politiikka. Se laittaa tämän laman
maksut nimenomaan eläkeläisille, pienituloisille
ihmisille, sairaille, omaishoitoa antaville omaisille jne. Tämä on
tietysti kovaa politiikkaa, ja laskut on maksettava, niin kuin ed.
Asko-Seljavaara sanoi, ja laskun maksatustapa on täysin saman
tyyppinen kuin oli silloin 1990-luvun puolenvälin maissa
ja jo sen alusta, kun edellinen lama riehui pahimmillaan.
Herra puhemies! Mielestäni ed. Heikkinen käytti
sinänsä hyvän puheenvuoron, kun hän
alkoi puhua siitä, että jos emme joisi itseämme hengiltä tai
jos emme hukkuisi läskiin, ja sen myöhemmin hän
omassa puheenvuorossaan täsmensi, että se todella
on poliittinen kannanotto. Ja aivan oikein, se on kovaa politiikkaa,
että pienituloiset ihmiset monesti hoitavat itseään
huonommin, pienituloiset ihmiset käyttävät
alempiarvoista ravintoa, (Ed. Asko-Seljavaara: Suurituloisillakin
nousee tämä!) josta on enemmän haittaa
kuin vaihtoehtoisista ravintoaineista, ja he käyttävät
enemmän alkoholia, tupakoivat useammin.
Mistä tämä johtuu? Se johtuu heidän
sosiaalisesta heikommasta asemastaan, siitä, että koulutus
ei ole ollut tasapainoista, tasavertaista, demokraattista, ja siitä,
että he eivät saa kylliksi tietoa siitä,
mikä olisi heille parasta. Ja lopuksi, myös se
johtuu siitä, että heihin kohdistetaan mainontaa
ja vaikuttamista, jonka päämääränä on
juuri näiden epäterveellistä elämäntapaa
edistävien hyödykkeiden käyttö.
Ensimmäinen varapuhemies:
Käydään loppukeskustelu puhujalistan
mukaan. Olkaa hyvä, pyytäkää puheenvuoroja.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutama kommentinomainen asia vaikka toivomus
esitettiinkin, että ei pitäisi provosoida enää,
varsinkaan tässä vaiheessa iltaa.
Kun meillä on käsittelyssä esitys,
hallituksen esitys, jossa työkyvyttömyyseläkkeiltä poistetaan
elinaikakerroin, ja kun on kuunnellut tätä keskustelua
viimeisen puoli tuntia, jossa on lyöty lyömällä pahaa
hallitusta opposition taholta siitä, kuinka vähävaraiset
on unohdettu, niin minusta tämä esitys pitää sellaisen
parannuksen sisällään, jota olisi kaivannut
ajettavan sieltä vasemmaltakin suuremmalla innolla. Sen
voi sanoa nimeltä, että ed. Esko-Juhani Tennilä on
ollut tämän asian kanssa siitä lähtien
liikkeellä, kun eläkelainsäädäntö vuonna
2003 tehtiin. Mutta muutoin enempi vähempi.
Toinen asia. En yritäkään olla kenenkään kanssa
samaa mieltä, mutta käsitykseni on se, että tässä salissa
vallitsee laaja yksituumaisuus siitä, että työuria
pitää pidentää, jotta Suomi
selviää. Jotta työurien pidentäminen
on mahdollista, niin se tarkoittaa sitä, että työelämässä pitää tapahtua
muutoksia, työterveyshuollossa pitää tapahtua
muutoksia, myös lainsäädäntöä pitää muuttaa.
(Ed. Tiusanen: Ja eläkeikää!) Nyt pyritään
luomaan kuva, että koko osa-aikaeläkejärjestelmä loppuisi,
kun on kuunnellut vasemmistoliittolaisten edustajien puheenvuoroja,
että tämä järjestelmä loppuu.
Ensinnäkin tämä laki tulee voimaan 1.1.2011
ja tässä ollaan nostamassa tätä eläkeikää 58
vuodesta 60:een, mikä muuten ei tarkoita sitä,
että osa-aikaeläkejärjestelmä loppuisi.
Tämä ei ole ongelmaton, sen myönnän.
Meillä on suuri joukko ihmisiä, joitten elämäntilanteessa
58 vuodesta 60:een välillä osa-aikaeläke voisi
olla heidän kohdallaan se paras mahdollinen vaihtoehto.
Mutta sitten esimerkiksi väittämä siitä,
jonka minä nyt tulkitsen sen verran, kun tässä on
puututtu siihen, miten tämä pienituloisiin erityisesti
koskee, niin ei se ikääntyminen ole tuloluokasta
kiinni eikä osa-aikaeläkejärjestelmä ainakaan
minun käsitykseni mukaan ole ollut kiinni siitä,
millä ansiotasolla liikkeellä ollaan.
Arvoisa herra puhemies! Syy, miksi tulin pyytäneeksi
puheenvuoron, liittyy ed. Anneli Kiljusen puheenvuoroon, tosin vain
yhteen kohtaan. Mutta kun käsittelyssä on laki,
jossa työkyvyttömyyseläkkeistä elinaikakerroin
poistetaan, jossa selkeästi työkyvyttömyyseläkeläisten
toimeentuloa tullaan parantamaan, niin te puheenvuorossanne puhutte
ihmiskäsityksestä tässä yhteydessä.
Myönnän, tässä esityksessä on
kaksi osaa, jossa toisessa sosiaaliturvaa parannetaan ja toisessa
osassa tämän osa-aikaeläkkeen kohdalla tehdään
muutoksia, jotka eivät ole myönteisiä. Mutta
sitä, että puhutaan ihmiskäsityksestä tässä yhteydessä ja
että tämä esitys symboloisi jollakin
tavalla teidän mielestänne meidän hallituspuolueitten
edustajien ihmiskäsitystä ja sen kovuutta, kyllä minä aika
erikoisena sitä pidän. Tosin kello on 22 ja jotain
ja päivä on ollut pitkä, mutta se, millainen
ihmiskäsitys meillä itse kullakin on, siitä sitten
voidaan käydä filosofistakin keskustelua, mutta
kyllä, ed. Kiljunen, sananvalintanne ei ihan välttämättä kohdallaan
tuossa paikassa ollut.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rehula on oikeassa, että tässä on
myös tietysti kysymys työkyvyttömyyseläkkeiden elinaikakerroinongelman
korjaamisesta. On todellakin 2003 täällä äänestäen
läpiviedyn työeläkelakiuudistuksen lainsäädäntövirheen
korjaamisesta kysymys, josta ed. Tennilä, joka silloin äänesti
näitä heikennyksiä vastaan, on jaksanut aivan
oikein muistuttaa.
Ed. Heikkiselle: Te unohdatte ikään kuin ei olisi
lainkaan olemassa ammattitauteja, töitä, joissa
ihminen kuluu. Voin kertoa, että telakkateollisuuden työntekijöistä alle
10 prosenttia, käytännössä 7—8
prosenttia selviää vanhuseläkkeelle.
Meillä on siis sellaisia ammatteja, joissa tämä ongelma
on aivan akuutti, ja nyt, näitä varhaiseläkejärjestelmiä kun
ajetaan alas, häädetään kuin
karjaa tätä väkeä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Totean, että kristillisdemokraattien
vastalause, jonka ed. Räsänen on sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa mietintöön liittänyt,
tämä vastalause 2, on sisällöltään
samanlainen kuin sosialidemokraattien ja vasemmistoliiton yhteinen
vastalause, perusteluissa on erilaista tekstiä. Tämän
johdosta kannatan tätä ed. Anneli Kiljusen tekemää ehdotusta
käsittelyn pohjaksi.
Herra puhemies! On aina ikävää, kun
hallitus ehkä vähän taktisesti, ehkä muutoin,
kytkee erilaisia asioita samaan pakettiin ja sitten saa aikaan sen
tilanteen, että edustajat joutuvat tekemään
hankalia ratkaisuja, vähän sellaisia joko olet
lakannut lyömästä vaimoasi -kysymyksen vastauksia.
Tässä nyt ensimmäisen käsittelyn, lieneekö se
huomenna vai tiistaina, äänestyksessä ratkaistaan
suhtautuminen tähän osa-aikaeläkekysymykseen.
Se on selkeä huononnus eli koskee todella myös
hyvätuloisia mutta myös ja ennen kaikkea heikompituloisia
ja ennen kaikkea niitä, jotka ovat terveyden tai läheisen
takia vaikeassa asemassa, jotka voisivat osa-aikaeläkejärjestelmää hyväksi
käyttäen ratkaista asioita ja tilanteita myös
yhteiskunnan edun mukaisesti. Heitä tämä koskee
ikävällä tavalla.
Elinaikakertoimen korjaaminen on todella kiitoksen ansaitseva
asia. Siitä täytyy antaa avoin tunnustus ja todeta,
että se ilomielin hyväksytään
meidän eduskuntaryhmässämme.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Puhemies! Tämän lain ensimmäinen
osa ihan todella parantaa niiden ihmisten asemaa, jotka ovat nuorena
joutuneet työkyvyttömäksi. Ja sitten
tämä osa-aikaeläkeiän korottaminen
ei todellakaan koske vain vähätuloisia, köyhiä ihmisiä,
vaan niin kuin ed. Anneli Kiljusen lääkäri,
hänkin on osa-aikaeläkkeellä. Ja kyllä hän
minun käsittääkseni pystyy olemaan vähän
kauemmin töissä ja jos ei pysty, niin sittenhän
täytyy ryhtyä kokopäiväiseksi
eläkeläiseksi. Eihän tämä nyt
niin hirvittävän suuri muutos ole, ja meidän
on pakko pidentää näitä työuria.
Muussa tapauksessa me emme pysty maksamaan sitä velkaa,
joka nyt kertyy valtiolle.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Rehula käytti
juuri edellä niin erinomaisen hyvän puheenvuoron,
että tässä vaiheessa täytyisi
todeta, että viisas jo vaikenisi. Mutta niin pöyristyttäviä, irtonaisia
otoksia puheistani opposition puolelta tuli, että tulin
kuitenkin tänne pönttöön.
Ed. Tiusanen lääkärinä varmasti
puhuu aivan samaa kieltä kanssani ja tietää varmasti
aivan samalla tavoin, mikä merkitys on ihmisen omalla valveutuneisuudella,
mitenkä omasta hyvinvoinnista pidetään
huolta. Me varmasti kaikki tiedämme sen, mutta näillä sanoilla
ja sanonnoilla on niin helppo kikkailla. En todellakaan tarkoittanut,
että läskiin hukkuminen sinänsä olisi
millään tavalla, enkä todellakaan sanonut,
että se olisi ideologinen vedenjakaja, vaan se, että katsommeko,
että vastuu omasta hyvinvoinnista ja myös työhyvinvoinnista
on aina ensisijaisesti ihmisellä itsellään
ja siihen avuksi tulee yhteiskunta julkisine palveluineen ja myöskin
työterveyshuolto. Onko järjestys tämä,
vai onko järjestys se, että yhteiskunnan vastuulla
täytyy olla kaikki, ja ihminen on tavallaan kuin tahdoton
robotti ja me olemme massaa, johonka voidaan ylhäältä päin käskyt
ja säännökset antaa?
Toinen asia, kun halusitte nähdä näin,
että tässä todella heikompaa ja köyhempää sorretaan, kuten
valiokunnan puheenjohtaja ed. Rehula sanoi, me vanhennumme kaikki,
olipa sitä mammonaa tahi ei, mutta näihin omiin
asenteisiin me pystymme vaikuttamaan. Ehkä näkisin,
että vahvin, mitä yhteiskunta tässä pystyy,
ja paras, mitä yhteiskunta pystyy tässä tekemään,
on se, että saamme ne lamput ihmiset päissä syttymään. Tässä meillä on
ehkä yksi mittavimmista töistä suomalaisessa
ja länsimaisessa yhteiskunnassa, että nämä lamput
syttyvät, jotta esimerkiksi tyypin 2 diabeteksen massiivinen
leviäminen saadaan pysähtymään.
Tässä ei kellään muulla ole niin
iso roolia kuin ihmisellä itsellään,
että hän ottaa aktiivisen toimijan roolin.
Hyvä esimerkki otetaan esimerkiksi kehitysmaista. Siellä silloin,
kun ihmiset ovat vielä lähes luontaistaloudessa
ja syövät perinteisiä, terveellisiä ruokia,
ei ylipaino-ongelmaa ole ollut. Mutta nyt, kun länsimainen
elämäntapa pikaruokaravintoloineen vyöryy
sinne, ja se ruoka on helpommin saatavissa, tämä pikaruoka,
jossa on paljon huonoja hiilihydraatteja yhdistettynä rasvaan,
se on helpommin saatavilla ja se on halvempaa, massiivisesti ovat
alkaneet myös kehitysmaitten ihmiset lihoa. Etelä-Afrikan
mustista naisista yli 50 prosenttia on jo ylipainoisia. Tyypin 2
diabetes räjähtää sielläkin
pian käsiin suhteessa heidän terveydenhuoltoonsa.
Nämä ongelmat leviävät näitten
meidän elintapojemme myötä. Tätä minä peräänkuulutan
siinä, että vastuu ensin ihmisellä, ja
tätä meidän järjestelmän
sorvaamista siihen asentoon, että ihmisille annetaan tietoa
näistä asioista, jotta he voivat itse olla aktiivisia
toimijoita omassa hyvinvoinnissaan, työhyvinvoinnissaan
ja sitä kautta mielenterveysasioissaan. Tämä on
minun mielestäni se oikea tie.
Ja näistä ammattitaudeista, ed. Yrttiaho,
kyllä varmasti sairaanhoitajana tiedän, että ammattitaudit
on hyvin vakavasti otettava asia. Mutta näkisin kuitenkin,
että ei aivan huomiotta voi jättää sitä,
miten tälläkin hetkellä lainsäädäntöä on
tässä talossa viety eteenpäin, että tämän
osatyökykyisyysasian ja työhön paluun
ja myöskin takaisin osatyökyvyttömyys
eläkkeellä olemisen rajat eivät olisi
niin jäykkiä, vaan tämä järjestelmä palvelisi
paremmin työntekijää ja samalla myös työnantajaa
ja meitä kaikkia.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! En enää lähde jatkamaan
tätä keskustelua, sillä minun mielestäni
tässä laissa on paljon hyvää,
nimenomaan niitäkin asioita, mitä meidän
valiokuntamme puheenjohtaja ed. Rehula toi tuossa esille, elinaikakertoimen
ja sitä kautta työkyvyttömyyseläkeläisten
tilanteen parantaminen. Ja sekin on meidän kaikkien yhteinen
tavoite varmasti, että me pystyisimme erilaisilla vaihtoehdoilla
ja työelämän hyvinvointiratkaisuilla
parantamaan sitä, että ihmiset voisivat jäädä eläkkeelle
entistä myöhempään.
Meidän mielestämme osa-aikaeläke
on yksi hyvä vaihtoehto tähän asiaan.
Sen takia pahoit-telemme todella, että hallitus tässä tilanteessa, kun
työelämässä on muutenkin erittäin
kovia haasteita, haluaa nostaa osa-aikaeläkeikää 58:sta 60:een,
emmekä voi sitä hyväksyä. Kun
ed. Asko-Seljavaara puhui lääkäristä,
niin toin sen vain hyvänä esimerkkinä nimenomaan
siitä, miten osa-aikaeläke mahdollistaa ihmiselle
työelämässä pysymisen ja sitä kautta
jäämisen eläkkeelle vaikka 68-vuotiaana,
kun hänen muu elämäntilanteensa on sellainen,
että on hyvä, että hänen pitää olla
myös mahdollisesti kotona tässä tilanteessa,
mutta hän voi myös olla työelämässä ja
sitä kautta tavallaan saada elämään
sisältöä vähän toisella
tavalla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan todella myös painottaa, että ymmärrämme
toki, että tässä hallituksen esityksessä 68
näiltä valtiopäiviltä on myös
positiivinen puolensa, osansa. Se on tämä työkyvyttömyyseläkkeiden tason
parantaminen.
Ed. Heikkiselle haluan vakuuttaa, että olemme varmasti
samaa mieltä siitä, että ensisijaisesti ihmisen
omat käsitykset, omat tottumukset, oma ymmärrys,
on avainasemassa siinä, mitä hänen terveydelleen
noin yleisesti ottaen tapahtuu, miten se kehittyy ja miten hyvin
hän sitten voi katsoa tulevaisuuteen vaikka tuon kakkostyypin
diabeteksen suhteen. Mutta nämä yhteiskunnalliset vaikutukset
kuitenkin ovat olemassa. Arvostan teidän käsitystänne
ja muuten arvostan erityisesti sitä, että te todella
yritätte myös tässä salissa tuoda
terveystietoa esille, ja se on ihan paikallaan.
Yleiskeskustelu päättyi.