10) Hallituksen esitys laiksi Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskuksesta ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on siis
hallituksen esitys laiksi Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskuksesta ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi.
Tämän esityksen tavoitteena on organisoida lääkehuollon
hallinto uudelleen siten, että Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskukseen keskitetään
sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lääkealan
osaamista. Esityksen tarkoituksena on erityisesti saada lääkkeisiin
liittyvää osaamista nykyistä paremmin
osaksi sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja sen palvelujärjestelmää. Keskuksen
on tarkoitus huolehtia osaltaan lääkealan tutkimus-
ja kehittämistoiminnasta sekä järjestää lääkkeiden
hoidollisen ja taloudellisen arvon kansallinen arviointi. Lisäksi
keskuksen tarkoituksena on perustelujen mukaan muun muassa kehittää lääkealan
kansainvälistä ja erityisesti EU-vaikuttavuutta
sekä rakentaa yhteistyötä lääkealan
toimijoiden kanssa. Valiokunta pitää edellä todettuja
esityksen tavoitteita tarkoituksenmukaisina ja puoltaa lakiehdotusten
hyväksymistä muutoksin, jotka myöhemmin
totean.
Valiokunta toteaa keskittyneensä asian käsittelyn
yhteydessä esityksen sisältöön.
Lakiehdotuksissa ei ole säännöstä keskuksen
sijaintipaikasta.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen
tehtävät ja organisaatio.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen
tehtävät jakautuisivat lupa- ja valvontatehtäviin
sekä tutkimus- ja kehittämistehtäviin.
Lupa- ja valvontatehtävät vastaisivat pääosin
Lääkelaitoksen nykyisiä lupa- ja valvontatehtäviä,
joita ovat muun muassa lääkkeiden ennakko- ja
jälkivalvonta sekä lääkkeiden
valmistuksen, maahantuonnin, jakelun, markkinoinnin ja toimittamisen
ohjaus. Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden valvontatehtävät
ehdotetaan siirrettäväksi Sosiaali- ja terveysalan
lupa- ja valvontavirastolle.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen
uudet tehtävät liittyvät tutkimukseen
ja kehittämiseen, lääkehoitojen hoidollisen
ja taloudellisen arvon arviointiin sekä lääketiedon
kokoamiseen, arvioimiseen ja välittämiseen. Erityisesti lääkkeiden
hoidollisen ja taloudellisen arvon arvioinnin lisäämistä ja
tehostamista on pidetty tarpeellisena.
Valiokunta pitää lääkealan
tutkimus- ja kehittämistehtävien nykyistä parempaa
keskittämistä ja tehostamista myönteisenä uudistuksena.
Lääkehuollon tehtävien kokoamisella voidaan
parantaa lääkehoidon turvallisuutta, tarkoituksenmukaisuutta
ja taloudellisuutta.
Valiokunta sai käsittelynsä yhteydessä selvityksen
esityksen taloudellisista vaikutuksista. Hallituksen esityksen perustelujen
mukaan keskeisimmät keskuksen perustamiseen liittyvät
lisäkustannukset aiheutuvat toiminnan siirrosta aiheutuvista
kustannuksista. Erilaisia arviointeja siitä, mitä nuo
lisäkustannukset ovat: Hallituksen esityksen mukaan arvio
lisäkustannuksista vuosille 2009—2014 on yhteensä 5,4
miljoonaa euroa. Mietinnössään valiokunta
toteaa, että esitettyihin laskelmiin kustannuksista sisältyy
useita epävarmuustekijöitä, kuten esimerkiksi
lääkelaboratorion mahdollinen siirto ja sen uusien
tilojen rakentamisen edellyttämät kustannukset. Kustannuksista
on esitetty hallituksen esitystä selkeästi korkeampiakin
arvioita. Kustannusvaikutuksia on jatkovalmistelussa edelleen arvioitava.
Täsmällistä euromäärää meillä ei
kustannusvaikutuksista ole, mutta valiokunta, kuten äsken totesin,
mietinnössään käy läpi
niitä tekijöitä, joista kustannukset
aiheutuvat. Sen pystyy mietinnön ulkopuolelta sanomaan,
että ne kaikkein korkeimmat kustannusarviot, mitä Lääkealan
kehittämiskeskuksen perustamiseen liittyy, ne, jos mitkä,
sisältävät erittäin suuria epävarmuustekijöitä.
Mutta meillä on tilanne, jossa kustannusten perään
on katsottava ja jota jatkovalmistelussa on edelleen arvioitava.
Aivan keskeinen asia tämän Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksesta annetun lain osalta
on henkilöstön asema tulevassa tilanteessa, tulevassa
uudessa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksessa.
Lääkelaitoksessa oli vuoden 2008 lopussa käytettävissä 206:ta
henkilötyövuotta ja Lääkehoidon
kehittämiskeskuksessa 9:ää henkilötyövuotta
vastaava määrä henkilöstöä.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksella
olisi perustettaessa käytettävissään noin
209:ää henkilötyövuotta vastaavat
henkilöstövoimavarat.
Valiokunta on mietinnössään hyvinkin
yksityiskohtaisesti, niiltä osin kuin käytettävissämme
tietoa oli, käynyt läpi sitä tilannetta,
joka henkilöstön osalta liittyy valvontatehtäviin
ja joihinkin yksittäisiin henkilöstösiirtymisiin
toimijalta toiselle. Mutta noin yleisemmällä tasolla
esityksen perustelujen mukaan nykyisen henkilöstön palvelussuhteiden
jatkuvuus turvataan siirtämällä Lääkelaitoksen
ja Lääkehoidon kehittämiskeskuksen henkilöstö sekä vastaavat
virat Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukseen,
Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen taikka Sosiaali- ja terveysalan
lupa- ja valvontavirastoon. Näin on tarkoitus, ja näin
tämän esityksen mukaan tullaan tekemään.
Määräaikaisissa virkasuhteissa olevat
henkilöt jatkaisivat tehtävissään
uudessa sijoituspaikassaan määräaikaisen
palvelussuhteensa päättymiseen saakka.
Esityksen perustelujen mukaan uudistuksen yhteydessä muutoksen
johtaminen ja muutosturva toteutetaan sekä nykyisen henkilöstön
asema järjestetään ja palvelussuhteen
pysyvyys turvataan siten kuin valtion henkilöstön
aseman järjestämistä organisaation muutostilanteessa
koskevassa valtioneuvoston periaatepäätöksessä on hyväksytty.
Perustelujen mukaan uudistuksessa noudatetaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa
ja johtamista valtion yhteistoimintalain ja -sopimuksen mukaisesti.
Tämän valiokunta on mietintöönsä kirjoittanut.
Näitä periaatteita tulee noudattaa.
Etätyön kaikkia mahdollisuuksia tulee hyödyntää mukaan
lukien etätyöpisteet, joissa asiantuntijat voivat
työskennellä siirtymäajan ja tarvittaessa
sen jälkeenkin. Valiokunta pitää tärkeänä, että henkilöstön
jaksamiseen ja henkilöstön kanssa sovittaviin
joustaviin työjärjestelyihin kiinnitetään
erityistä huomiota siirtymävaiheen aikana, siis
tilanteessa, jossa uutta Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskusta ylösajetaan.
Siirtymävaiheeseen liittyen valiokunta toteaa, että valiokunnan
saaman selvityksen mukaan Lääkelaitos on tähänastisen
muutosprosessin aikana pystynyt huolehtimaan lakisääteisistä tehtävistään.
Valiokunta kuitenkin toteaa, että kehitystä on
tiiviisti seurattava ja ryhdyttävä tarvittaessa
toimenpiteisiin käsittelyaikojen lyhentämiseksi
ja muutoinkin toiminnan ylläpitämiseksi niin hyvänä kuin
se siirtymävaiheen aikana ylipäätänsä mahdollista
on.
Perustuslakivaliokunta antoi sosiaali- ja terveysvaliokunnalle
tästä laista oman lausuntonsa, ja valiokunta on
tehnyt ne muutokset, joita perustuslakivaliokunta on edellyttänyt
valvontalautakunnan asettamiseen liittyen, rokotteiden haittavaikutusrekisteriin
liittyen sekä testauslaboratorion hyväksymiseen
liittyen.
Laitoksen ylijohtajan virkaan liittyvään huomautukseen
valiokunta toteaa, että tämän Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen perustamisen yhteydessä noudatetaan
sitä samaa tapaa, joka on ollut Valviran ja Terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksen perustamiseen liittyen.
Mietintöön on liitetty kaksi vastalausetta,
joista toinen on hylkyä esittävä vastalause
ja jossa on myös lausumaehdotus, ja toisessa vastalauseessa on
lausumaehdotus. Vastalauseen jättäjät
tullevat omat vastalauseensa täällä esittelemään.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys on saanut voimakasta kritiikkiä lähes
koko sen lainvalmistelusta lähtien. Sosiaali- ja terveysministeriö antoi
helmikuussa 2008 toimeksiannon selvitysmies Jussi Huttuselle selvittää,
kuinka sosiaali- ja terveysministeriötä ja sen
alaisia eri laitoksia ja niiden toimintoja tulisi kehittää ja
organisoida, jotta ne palvelisivat nykyistä paremmin sekä lääkehuoltoa,
lääketurvallisuutta, lääkkeiden
kehittämis- ja tutkimustyötä sekä koko
sosiaali- ja terveydenhuollon kenttää. Lähtökohtana
oli luoda kansallinen lääkestrategia. Strategiassa
tulisi määritellä lääkehuollon
kehittämisen periaatteet ja toimijat ja toimijoiden välinen
työnjako, lääkehoitojen toteutusprosessit,
kehittämis- ja valvontavastuut ja lääkehoitojen
hoitoprosessien vaikuttavuuden arviointivastuut.
Selvitysmies Jussi Huttunen teki perinpohjaisen selvityksen,
ja sen aikana hän kuuli laajasti koko lääkehuollon
ja sosiaali- ja terveydenhuollon kenttää. Palaute
raportin sisällöstä vastasi kaikkien
tahojen näkemyksiä siitä, mihin suuntaan
lääkehuoltoa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa
olisi vietävä.
Ainoastaan Kuopion yliopisto toi esille näkemyksensä siitä,
että tutkimus- ja kehittämistyö voitaisiin
siirtää Kuopioon. Muut lausunnonantajat tukivat
selvitysmies Jussi Huttusen tekemiä linjauksia valtakunnallisen
lääkehuollon kehittämisestä.
(Ed. Rehula: Ei pidä paikkaansa tuo väite!) — Tämä on
Jussi Huttusen omasta puheenvuorosta ja hänen itsensä kertomaa.
Kaikkien yllätykseksi ja ilman mitään
todellisia perusteita ministeri Hyssälä ilmoitti
alkusyksystä 2008, että Lääkelaitos,
uudelta nimeltään Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskus, tultaisiin siirtämään
kokonaisuudessaan Kuopioon. Tämä on täysin
vastoin selvitysmies Jussi Huttusen tekemää selvitystyötä,
vastoin kaikkien alan asiantuntijoiden tekemää näkemystä,
jota hän silloin kuuli.
Tästä syystä ministeri Hyssälän
toiminta on todella hämmästyttävää.
Ministeri Hyssälän ja nyt hallituksen esityksen
myötä koko hallitus ei välitä eikä ota
lainkaan huomioon lääkealan turvallisuuden ja
kehittämisen näkökulmaa. Hallitus katsoo
asiaa vain aluepolitiikan näkökulmasta. Ministeriön
antamat alkuperäiset tavoitteet on unohdettu täysin.
Mielestäni tämä on vastuuntunnotonta.
Kun perehtyy selvitysmies Jussi Huttusen raporttiin ja kuuntelee
lääkealan huippuasiantuntijoita, ymmärtää nykyisen
Lääkelaitoksen henkilökunnan ja eri alan
asiantuntijoiden reaktiot. Hallituksen esityksellä hallitus
vaarantaa vuosiksi maamme lääketurvallisuuden
ja vaikeuttaa alan tutkimus- ja kehittämistyötä sekä vaikuttaa vahvasti
myös kansainvälisen lääkevalvonnan
ja turvallisuuden kehittymiseen kielteisesti. Tämä ei
ole yksin minun mielipiteeni. Tämä mielipide, huoli
ja näkemys on tullut ennen kaikkea lääkealan
asiantuntijoilta.
Kestää vuosia, ennen kuin vastaava osaaminen
pystytään saavuttamaan tulevaan Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskukseen eli Lakesiin. Tästä syystä ei
ole vähäpätöistä eikä merkityksetöntä,
miten eduskunta reagoi nyt käsittelyssä olevaan
lakiesitykseen. Eduskunta viime kädessä kantaa
vastuun päätöksistään.
Arvoisa puhemies! Jussi Huttusen raportin ja selvityksen mukaan
lääkehuollon suurimpana ongelmana on eri toimijoiden
hajanaisuus. Tätä tukivat monet asiantuntijat
myös valiokuntakuulemisissa. Hajanaisuus näkyy
myös sosiaali- ja terveysministeriössä,
sillä siellä lääkehuoltoon liittyvät
tehtävät on jaettu kolmelle eri osastolle. Ministeriöllä ei
ole yhtenäistä lääkepolitiikkaa, ja
lääkehuoltoa kehitetään erillään
muusta ter-veydenhuollosta.
Lääkehuollon ja hoitoprosessien yleinen suunnittelu
ja lääkekustannusten hallintaan ja lääketurvallisuuteen
tähtäävä strateginen työ puuttuu. Ongelmallista
on myös, että ministeriön johta-vien
virkamiesten käsitykset lääkehuollosta
ja sen kehittämisestä eroavat toisistaan. Tämä vaikeuttaa
ja estää lääkehuollon kokonaisuuden
kehittämistä. Lääkehuollon kokonaisuudesta
virkamiestasolla vastuuta ei ole kenelläkään.
Selvitysmies Huttusen raportissa todetaan, että lääkehuollon
kokonaisuuden hallintaa vaikeuttaa myös kaksikanavainen
rahoitusjärjestelmä sekä ministeriön
tehoton toiminta. Tästä syystä hän
esittää, että lääkehuollon
ja lääkepolitiikan koordinaatiotehtävät
tulisi koota sosiaali- ja terveyspalveluosastolle. Hän
perustelee sitä sillä, että lääkehuolto
on osa terveyden- ja sairaudenhoitoa. Tästä syystä vastuu
lääkepolitiikasta ja lääkehoidon
toteutusprosesseista on oltava osastolla, jonka tehtäviin
kuuluu kunnallisen ja yksityisen terveydenhuollon ja apteekkijärjestelmän
kehittäminen ja valvonta.
Vaikka selvitysmies Huttunen toi selvästi esille ministeriön
keskushallinnon puutteet, hajanaisuuden ja kehittämistarpeet,
ei lakiesitys kuitenkaan puutu näihin epäkohtiin.
Hallituksen esitys ei tule poistamaan lääkehallinnon
hajanaisuutta, vaikka yhtenä tärkeimpänä tavoitteena
oli toimintojen keskittäminen, työnjakojen ja
vastuiden selkeyttäminen.
Arvoisa puhemies! Lääkkeiden hintalautakunta
eli Hila on onnistunut hyvin lääkekustannusten
kasvun hallinnassa. Ongelmana on koettu, ettei sen toiminta ole
kuitenkaan ollut riittävän läpinäkyvää ja
että päätösten perustelu on
ollut puutteellista. Jotta Hilan monialainen toiminta palvelisi
entistä paremmin osana terveyden- ja lääkehuollon
kokonaisuutta, tulisi se siirtää myös sosiaali-
ja terveyspalveluosaston yhteyteen. Täten pystyttäisiin
edelleen tiivistämään olemassa olevaa
hajanaista hallintoa.
Arvoisa puhemies! Nykyisen Lääkelaitoksen toiminta
on saanut asiantuntijoiden osalta paljon kiitosta. On sanottu, että se
on hoitanut tehtävänsä erittäin
hyvin. Se on saanut erityiskiitosta nimenomaan Euroopan unionin
lääkevalvonnassa. EU-yhteistyö ja valvonnan
koordinaatio on tiivistynyt viimeisten vuosien aikana, ja Suomi
on ollut osaltaan myönteisesti vaikuttamassa tähän kehitykseen.
Suomi on ollut myös Euroopan unionin esimerkkimaana
nimenomaan lääkevalvonnan osaamisessa ja tehokkuudessa,
ja suomalaisia toimintamalleja onkin tästä syystä viety
menestyksellisesti muiden Euroopan unionin maiden käyttöön.
Yhtenä merkittävänä esimerkkinä mainittakoon
lääkevalvonnan ja lääkinnällisten
laitteiden valvonnan olemassaolo Lääkelaitoksen alaisuudessa.
Tätä hyvää suomalaista toimintamallia
on kopioitu muihin maihin, ja siitä on muodostunut toimiva
käytäntö eri puolilla Euroopan unionia.
Nyt kuitenkin hallituksen esityksessä nämä aiotaan
eriyttää toisistaan.
Tämäkin esitys on hämmästyttävä,
sillä lääkkeiden ja lääkinnällisten
laitteiden rajanveto on entistä häilyvämpää.
Pieni esimerkki rajanvedon häilyvyydestä: Jos
henkilöllä on kuivat silmät, kuten minulla
on, ja hän tarvitsee lääkettä helpottaakseen
oloaan, näitä tuotteita voi saada jopa nestemäisinä silmätippoina
tai laitteeksi luokiteltuina lääkkeinä.
Kuitenkin hallituksen esityksen mukaan valvonta näiden
kahden lääkkeen osalta suoritettaisiin eri paikoissa.
Järkevämpää ja tehokkaampaa
olisi, että näitä toisilleen hyvin läheisiä tuotteita
voitaisiin valvoa samassa paikassa eikä eri paikoissa.
Nyt osaamista ja resursseja erotetaan toisistaan.
Jos eduskunta hyväksyy hallituksen esityksen tältä osin,
tulee se johtamaan hankaliin rajanvetokysymyksiin, synergiahyötyjen
menettämiseen. Tästä syystä on
ehdottoman tärkeää, että ne säilytetään
saman laitoksen eli nykyisen Lääkelaitoksen alaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen valmistelu
ei saa kiitosta. Ensinnäkin valmistelussa on irtauduttu
professori Jussi Huttusen asiantuntijaselvityksestä. Lähtökohtaisesti
valmistelun taustalla ovat aluepoliittiset tavoitteet. Lakia on valmisteltu
lähes yksinomaan virkamiestyönä eikä lääkehuoltoon
liittyviä sidosryhmiä eikä myöskään
Lääkelaitoksen henkilökuntaa ole aidosti
kuultu. Kuulemiset on tehty juuri ennen lain valmistumista, minkä takia
ne on koettu lähinnä symbolisena eleenä ja
velvoitteena.
Lain huono valmistelu on vaikuttanut monellakin tavalla jo lääkevalvonnan
toimintoihin. Alueellistamispäätöksen
jälkeen Lääkelaitoksesta on irtisanoutunut
yli 30 erittäin asiantuntevaa ja kokenutta virkamiestä ja
-naista. Heistä suurin osa on alan huippuja, ylilääkäreitä,
joiden sijoittuminen muille työmarkkinoille on kohtuullisen helppoa.
Henkilöstön siirtymisestä Kuopioon
on kysytty alustavasti. (Puhemies: 10 minuuttia!) 190 työntekijästä kolme
on ilmoittanut, että voi muuttaa Kuopioon. Lisäksi
mahdollisesti muuttohalukkaita on toiset kolme. Tilanne jatkon osalta
näyttää todella huonolta, jos alueellistamispäätös
tehdään ja hallituksen esitys tämän muotoisena
hyväksytään.
Asiantuntijakuulemisessa todettiin, että Lääkelaitoksen
henkilökunnan vahvuutena ja erityispiirteenä on
heidän poikkeuksellisen vahva spesifiasiantuntijuus, erityisasiantuntijuus,
joka tulee ainoastaan käytännön kokemuksen
kautta. Kyllä Lääkelaitokseen rekrytoidaan
uusia muodollisesti päteviä työntekijöitä;
heidän todellinen pätevyytensä alan asiantuntijuuteen
tulee vasta 5—10 vuoden käytännön
työn ja kokemuksen kautta. Tästä syystä työntekijän
menetys on todellinen tappio lääkevalvonnalle
ja lääkehuollon kehittämiselle.
Hallituksen esityksen seurauksena lääketurvallisuus
ei ole enää yhtä vahvaa kuin tänä päivänä,
vaan lääkevalvontaan liittyvät toiminnot
vaikeutuvat ja haavoittuvat useiksi vuosiksi eteenpäin.
Tämä ei voi olla alueellistamisen hinta eikä myöskään
meidän tahtotilamme.
Arvoisa puhemies! Useat asiantuntijat ja selvitysmies Jussi
Huttunen ovat todenneet, että lupahallinto- ja valvontatehtävät
tulee valtionhallinnossa erottaa tutkimus- ja kehittämistehtävistä aina,
kun se on mahdollista. Tähän linjaukseen nojaten
useat asiantuntijat totesivat, että Lääkelaitosta
tulee vahvistaa valvontaan ja lupahallintoon liittyvissä tehtävissä mutta
alan kehittämis- ja tutkimustehtävät
tulee sijoittaa Hyvinvoinnin ja terveyden tutkimus- ja kehittämislaitokseen.
(Puhemies: 12 minuuttia!) — Esittelen tässä meidän
vastalausettamme, puhemies.
Lääkehoidon kehittämiskeskus Rohdon
tehtävänä on koota ja arvioida kliinistä lääkehoitoa koskevaa
tietoa ja kehittää lääkehoitokäytäntöjä yhdessä toimivan
kansallisen verkoston kanssa. Rohto toimijana on liian pieni, minkä takia
se on järkevää sijoittaa myös
osaksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi muutama sana taloudellisesta
arvioinnista.
Valiokuntakuulemisessa hämmästystä herätti myös
taloudellisen arvioinnin epämääräisyys. Hallituksen
esityksen taloudellisen arvion teki alueellistamisesta vastaava
taho. Valiokuntakuulemisen yhteydessä Lääkelaitos
toimitti oman arvionsa taloudellisista vaikutuksista. Hallituksen esityksen
arviot olivat noin 7 miljoonaa, kun Lääkelaitoksen
arviot olivat yli 60 miljoonaa. Mielestäni riippumattoman
tahon olisi pitänyt tehdä taloudellinen arvio.
Nyt meillä kenelläkään ei ole
todellista arviota tai tietoa siitä, mitä Lääkelaitoksen
siirtäminen Kuopioon maksaa.
Siirto tuo myös toiminnan vaikeuttamisesta taloudellisia
menetyksiä. Kun esimerkiksi Suomen lääkevalvonnan
myyntilupaprosessit ruuhkautuvat, hidastuu muun muassa uusien edullisten
rinnakkaisvalmisteiden pääsy markkinoille niin
Suomessa kuin muuallakin Euroopan unionissa. Tämä merkitsee
taloudellisia menetyksiä myös suomalaisille lääkealan
yrityksille. Jos myyntiluvat viipyvät, vaikuttaa tämä myös
potilaiden lääkekustannuksiin sekä sairausvakuutusjärjestelmään.
Kyse ei siltäkään osin ole pienestä asiasta.
Taloudelliset vaikutukset ovat oletettavasti merkittävät.
Arvoisa puhemies! Perusteluni oli kohtuullisen pitkä,
mutta asiakin on erittäin tärkeä. Vastalauseemme
perustuu professori Jussi Huttusen tekemään erittäin
ansiokkaaseen selvitykseen sekä valiokunnassa kuultuihin
asiantuntijoiden näkemyksiin. Lähtökohtamme
on lääkehuollon kokonaisvaltaisen toiminnan kehittäminen,
joka näiltä perusteiltaan puoltaa Lääkelaitoksen
toiminnan olemassaoloa Helsingissä.
Näillä edellä mainituilla perusteilla
tulemme esittämään lain toisessa käsittelyssä lain
hylkäämistä ja tulemme myös
esittämään lausumaa, joka kuuluu seuraavasti:
"Eduskunta edellyttää, että lääkehallinnon
uudistamiseksi laaditaan esitys professori Jussi Huttusen 31.5.2008
antaman selvityksen ’Lääkehuollon keskushallinnon
kehittäminen’ pohjalta."
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Juha Rehula tekikin
jo lakiesityksen esittelypuheenvuorossaan hyvin kattavan selvityksen
tästä hallituksen esityksestä Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskukseksi ja tähän
liittyvien lakiesitysten valiokuntakäsittelystä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa keskityimme siis asian käsittelyssä ja
myöskin antamassamme mietinnössä pääasiallisesti
esityksen sisältöön. Tässä hallituksen
esityksessä ei siis päätetä uuden
lääkealan keskuksen sijaintipaikkakunnasta eikä oteta
siihen kantaa. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen
sijoittamisesta Kuopioon teki päätöksen
sosiaali- ja terveysministeri Hyssälä viime tammikuussa.
Matti Vanhasen toinen hallitus jatkaa jo Lipposen ensimmäisen
hallituksen periaatepäätöksen toteuttamista:
alueellistetaan valtionhallinnon työpaikkoja Pääkaupunkiseudun
ulkopuolelle. (Ed. Tiusanen: Hinnalla millä hyvänsä!)
Tavoitteena on 4 000—8 000 työpaikan
alueellistaminen. Periaatepäätökseen
kuuluu keskeisenä se, että uusia toimintoja perustettaessa
mahdollinen alueellistaminen selvitetään.
Vähemmälle huomiolle tässä kaikessa
myllerryksessä on jäänyt se, millainen
kaupunki Kuopio on lääkealan uuden keskuksen sijaintipaikkana.
(Ed. Tiusanen: Lupsakka!) Kuopioon on muodostunut vahva lääkealan
osaamiskeskittymä, joka kattaa kaikki nykyaikaisen lääkevalvonnan
osa-alueet, mukaan lukien lääkehoidon vaikuttavuuden
arviointi. Asiantuntijatyövoiman saatavuus on Kuopiossa
hyvä, sillä Kuopion yliopistosta valmistuu vuosittain
130 lääkäriä, 50 proviisoria
ja 130 farmaseuttia sekä useita kymmeniä lääketieteen
ja farmasian tohtoreita.
Biologiset lääkkeet ovat nykyisen Lääkelaitoksen
painopistealue Euroopan unionin lääkevalvonnassa.
Kuopion yliopisto on erityisesti profiloitunut biologisten lääkkeiden
kehitykseen ja tutkimiseen, mikä luo vahvan pohjan näiden lääkkeiden
tehon ja turvallisuuden arviointiin.
Perustettavan keskuksen uusia tehtäviä tulevat
olemaan lääkkeitä koskevan tiedon arvioiminen
ja välittäminen sekä väestölle
että terveydenhuollon ammattihenkilöille. Lisäksi
keskus tulee tuottamaan lääkehoitojen hoidollisen
ja taloudellisen arvon arviointia sekä kehittämään
lääkehuoltoa kiinteämmäksi osaksi
terveydenhuollon kokonaisuutta. Kuopion yliopistossa on tehty yli 30
vuotta lääkkeiden kulutukseen, haittavaikutuksiin,
lääkekustannuksiin, apteekkipalveluihin ja lääkeinformaatioon
liittyvää tutkimusta. Kuopion yliopiston apteekin
yhteydessä toimiva Kuopion Lääkeinformaatiokeskus
tuottaa jo nyt runsaasti lääkkeiden käyttöön
liittyvää arvioitua tietoa sekä väestölle
että terveydenhuoltohenkilöstölle.
Perustettavan lääkealan keskuksen yksi tärkeä tehtävä tulee
olemaan lääkkeiden hoidollisen ja taloudellisen
arvon arviointi. Terveydenhuollon resurssit ovat rajalliset, ja
myös lääkekustannusten kasvua on pystyttävä hillitsemään. Uudet
lääkkeet ovat aina entisiä kalliimpia
mutta eivät välttämättä niitä tehokkaampia
tai turvallisempia. Toisaalta, jos uusi lääke
pystytään osoittamaan selkeästi tehokkaammaksi
ja turvallisemmaksi, voidaan arvioinnin kautta nopeuttaa sen pääsyä korvauksen
piiriin. Tämä on suomalaisten lääkkeiden
käyttäjien etu. Kuopion yliopiston sosiaalifarmasian
laitoksella on tehty yhteistyössä kliinisten alojen
kanssa kansainvälisestikin arvostettua tutkimusta tällä alueella,
ja lääketaloustieteen opetukseen on panostettu
sekä proviisorin että terveystaloustieteen maisteriohjelmissa.
Arvoisa puhemies! Väestön ikääntyessä lääkkeiden
käyttö tulee lisääntymään
ja lääkehoidot monimutkaistuvat. Kuopion yliopistossa
on maan ainoa ikääntyneiden lääkitykseen
keskittyvä professuuri, ja siellä toimii myös
iäkkäiden lääkehoidon optimointiin
keskittynyt geriatrisen lääkehoidon keskus, joka
on geriatrian lääkekehityksen, farmakologian,
sosiaalifarmasian ja ravitsemuksen osaamiskeskittymä.
Arvoisa puhemies! Kuten edellä yritin kuvata, Kuopiossa
on jo valmiina vahva osaamisympäristö. Toivon,
että kaiken tämän alkukuohunnan jälkeen
meille muodostuu entistä vahvempi ja erityisesti tulevaisuuden
haasteisiin orientoitunut Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskus.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokuntamme puheenjohtaja lausui, että valiokunta
ei ota kantaa uuden laitoksen sijoituspaikkaan. Valitettavasti kuitenkin
koko mietintö on laadittu siten, että tämä hajasijoittaminen
tapahtuu. Eli ei tämä käsien peseminen
nyt tässä asiassa auta. En voi ymmärtää,
miten sosiaali- ja terveysministeri voi vaarantaa suomalaisen lääketurvallisuuden,
heikentää valtion mainetta työnantajana
ja aiheuttaa valtiolle kymmenien miljoonien ylimääräiset
kustannukset siirtämällä Lääkelaitoksen
toiselle paikkakunnalle.
Valiokuntamme kuuli 26:ta asiantuntijaa, joista 24 oli sitä mieltä,
että esitystä ei voi hyväksyä, ja
siis esittivät muita mielipiteitä, vähän
samaan tapaan kuin mitä ed. Anneli Kiljunen meille kertoi.
Vain kaksi henkilöä, nimittäin Kuopion
yliopiston rehtori ja selvitysmies, professori Liisa Turakka, olivat
tämän esityksen kannalla.
Näyttää siltä, kun kuunteli
ed. Heikkisen puheenvuoroa ja kuunteli rehtori Uusitupaa, että he ovat
perustamassa jonkunlaista uutta tiedekuntaa Kuopion yliopistoon.
Näyttää siltä, että he
eivät ollenkaan ymmärrä, että tässähän
on kysymys lääkevalvonnasta, ei siis mistään
huippulääketutkimuksesta, jota siellä jo
on kyllä, erittäin korkeatasoista.
Siis asiantuntijoiden mielestä tämä hallituksen
esitys hajottaa lääkevalvontaa ja tutkimusta entisestään.
Tutkimuksen ja valvonnan sijoittaminen samaan laitokseen on lisäksi
hyvän hallintotavan vastaista.
Sosiaali- ja terveysministeriön sosiaali- ja terveysvaliokunnalle
antama vastine toteaa, että Lääkealan
tutkimus- ja kehittämiskeskus perustetaan Kuopioon nykyisiä voimavaroja
käyttäen — siis ei mikään
uusi laitos, vaan entisen laitoksen uudelleen sijoittaminen. Sitten
he toteavat myöskin, että nyt olisi hyvä luopua
valtion tuottavuusohjelmasta — mikään
muu valtion elin ei ole saanut siitä luopua. Kuopion yliopiston
rehtori toteaa, että Lääkelaitoksessa
tulee olemaan tämän jälkeen 240 työntekijää,
kun siellä nyt on alle 200, ja Kuopioon tarvitaan uudisrakennus. Hei
hei, missäs se vuokrakustannusten aleneminen on, kun uudisrakennuskin
pitää rakentaa?
Hallituksen esityksessä kokonaiskustannuksiksi on määritelty
5,3 miljoonaa vuosille 2009—2014, mutta siinä ei
ole ollenkaan otettu huomioon lääkelaboratorion
siirtoa, jonka on arvioitu maksavan 4 miljoonaa. Lääkelaitoksen
omat työntekijät ovat arvioineet siirtokustannukset
61 miljoonaksi euroksi. Eli hallituksen esityksen ja työntekijöiden
arvioiden väli on yli kymmenkertainen. Totuus on varmasti
jossain sillä välillä.
Onko syytä uhrata kymmeniä miljoonia epävarmaan
siirtoon, kun rahat olisi voitu käyttää esimerkiksi
kuopiolaisen elinkeinoelämän vahvistamiseen? Teillähän — ed.
Heikkinen onkin poistunut — on Kuopiossa Bella, Suomen
suurin venevalmistaja, joka nyt on suurissa vientivaikeuksissa.
Miksi emme tukisi tämäntyyppistä elinkeinoelämää?
Kuopio on mielestäni muutenkin panostanut nyt aivan liikaa
julkisiin palveluihin ja paisuttanut niitä, ja ne eivät
ole tuoneet sitä varallisuutta, mitä tämä alue
tarvitsisi. Kuopiossa on tällä hetkellä prosentuaalisesti
enemmän valtion työpaikkoja kuin Helsingissä.
Ja Kuopion valtionosuudet toimintakuluista ovat nyt 20 prosenttia,
kun Helsingissä valtionosuudet ovat 5 prosenttia meidän
budjetistamme ja Espoon valtionosuudet ovat alle 0 prosenttia, siis
he maksavat siitä, että he saavat olla olemassa.
Eilisessä tarkastusvaliokunnan kertomuksessa todettiin,
että valtion työnantajaimago on heikentynyt viime
vuosina, ja se johtuu tuottavuusohjelmasta ja alueellistamisesta.
Lääkelaitoksen lopettaminen ja uudelleen aloittaminen
toisella nimellä toisella paikkakunnalla ei lisää valtion uskottavuutta
työnantajana. Henkilöstösuunnitelmaa
ei ole tehty. Pyysimme sitä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa;
sitä ei saatu. Puhutaan naiivisti etätyöstä.
Etätyö ei ole helppoa lääkevalvonnassa,
koska näiden valvojien täytyy olla yhteistyössä henkilökohtaisesti
näiden valvotta-vien toimipisteiden kanssa.
Hallitusohjelmassamme on puhuttu lasten ja perheiden politiikkaohjelmasta.
Onko tämä hallituksen esitys omiaan lisäämään
perheiden yhteenkuuluvuutta, jos toinen puoliso lähetetään valtioneuvoston
päätöksellä 400 kilometriä itään ja
toinen puoliso jää lasten kanssa Pääkaupunkiseudulle?
Lääkelaitoksen lopettaminen ja uudella nimellä perustettava
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
on mielestäni paha poliittinen virhearvio, joka rikkoo
perheet, aiheuttaa kymmenien miljoonien lisäkustannukset,
heikentää lääkevalvontaa ja
-turvallisuutta vuosiksi eteenpäin. Helsinki ei tarvitse
Lääkelaitosta; sitä tarvitsee Suomen
kansa ja suomalaiset potilaat.
Lopuksi voin vain sanoa kuten Jeesus sanoi Golgatalla, kun roomalaiset
virkamiehet häntä kiduttivat: Jumala, anna heille
anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he
tekevät.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Keskustelemme tänään
tästä Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskuksen perustamisesta eli uuden keskuksen
perustamisesta. Esitykseenhän ei sinänsä sisälly
tämä sijoittautumispäätös,
mutta käytännössä tästähän
täällä keskustellaan ja myöskin
valiokunnassa tätä asiaa sivuttiin hyvinkin paljon.
Uuden keskuksen perustaminen Kuopioon on osa hallituksen alueellistamisohjelmaa, ja
kuten ed. Heikkinen sanoi, hallituksen tavoitteena on 4 000—8 000
työpaikan alueellistaminen pois Pääkaupunkiseudulta.
Nyt työpaikkoja on siirretty jo noin 2 800 ja
päätös on tehty noin 3 007 työpaikan
osalta.
Olemme valiokunnassa kuulleet lukuisan joukon asiantuntijoita,
ja täysin en kyllä voi yhtyä ed. Asko-Seljavaaran
näkemykseen siitä, että 26 asiantuntijasta
24 olisi vastustanut tätä esitystä. Kritiikkiä ja
epäilyä kyllä esitettiin, mutta myös positiivisia
kannanottoja, ja kaikki kritiikki ei suinkaan ollut tulkittavissa
vastustukseksi. Suhtaudun itse tähän esitykseen
hyvin maltillisesti ja objektiivisesti, mutta tietysti itäsuomalaisena kansanedustajana
pidän alueellistamistoimia erittäin tärkeinä.
Esitystä on kuitenkin valmisteltu hyvin puutteellisesti,
ja siitä syystä yhdyn täysin niihin huoliin,
joita myöskin sosiaali- ja terveysvaliokunta nosti mietinnössään
tämän esityksen käsittelyn yhteydessä.
Niitä on täällä moneen kertaan
lausuttu tänään, mutta lyhyesti nostan
vielä neljä asiaa.
Kun asiaa käytännössä viedään
eteenpäin tämän käsittelyn jälkeen,
niin siirtymävaiheessa näitä henkilöstöhallinnon
toimenpiteitä, joita puheenjohtaja Rehula tässä kävi
yksityiskohtaisesti läpi, näitä toimia
on tehostettava, joustavia työjärjestelyjä on
kehitettävä ja erityistä huomiota on
kiinnitettävä tässä muutostilanteessa
johtamiseen.
Lääkelaitoksen siirtymävaiheessa
on huolehdittava siitä, että Lääkelaitoksen
merkittävä rooli EU:n yhteisessä lääkevalvonnassa
tulee edelleen säilymään korkeatasoisena.
Samoin siirtymävaiheen aikana on huolehdittava siitä,
että keskus kykenee kaikissa tilanteissa huolehtimaan lääketurvallisuuteen
liittyvistä lakisääteisistä tehtävistään.
Myös tämä valiokunnan mietinnössä lausutaan.
Kuten ed. Asko-Seljavaara sanoi, kustannuksista esitettiin meille
hyvin erilaisia arvioita kuulemisten yhteydessä. Näitä todellisia
kustannusvaikutuksia on jatkossa hyvin tarkasti arvioitava. Onkin
tärkeää, että näihin
kaikkiin valiokunnankin esittämiin huoliin paneudutaan,
niitä pyritään ehkäisemään
ja niitä seurataan jatkossa.
Toivon kuitenkin, että tämä nyt melko
puutteellisesti valmisteltu esitys, tai hyvinkin puutteellisesti
valmisteltu joiltakin osin, ei vaikuta hallituksen tuleviin alueellistamisratkaisuihin
jarruttavasti
tai negatiivisesti. Työpaikkojen siirto Pääkaupunkiseudulta
muualle Suomeen on edelleen järkevää ja
toivottavaa. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella saavutetaan
usein pitkällä tähtäimellä ainakin
kustannushyötyjä, kun toimitilavuokrat ovat yleensä alhaisemmat,
monille aloille työvoimaa on saatavilla paremmin, ja on myös
totta se, että usein työvoima pienemmällä paikkakunnalla
sitoutuu paremmin työtehtäviinsä ehkä senkin
takia, kun vaihtoehtoja ja vaihtamismahdollisuuksia ei ole niin
paljon.
Olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että kun
uusi keskus aloittaa toimintansa Kuopiossa ja kun toiminta vakinaistuu
ja pääsee tästä siirtymävaiheesta
ohi, niin siellä uusi Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskus tulee tekemään erittäin
laadukasta työtä. Kuten on kuultu, Kuopiossa on
korkeatasoista lääketieteen osaamista sekä vahva
lääkealan osaamiskeskittymä ja siellä tulee
myös aloittamaan uusi erinomainen Itä-Suomen yliopisto.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Alueellistaminen sinänsä on
ihan hyvä asia, siis siinä ei ole minkäänlaista
sanansijaa. Jo Lipposen ensimmäisen hallituksen käynnistyessä tehtiin
hyvin vankkoja alueellistamislinjauksia ja niitä on sitten
viety useiden tuhansien työpaikkojen siirto-operaatioina
eri puolille Suomea. Tämä kaikki on ihan selvä asia,
eikä muun muassa tarkastusvaliokunnassa, jossa tätä asiaa
nyt on aika perusteellisesti käsitelty, tässä suhteessa
ole ollut kenelläkään minkäänlaista
huomautettavaa.
Arvoisa puhemies! Kun on näin merkittävästä asiasta
kysymys ja kolmen neljän hallituksen aikaansaannoksista,
niin on tietysti aivan luonnollista, että tällaista
prosessia varten on tehty aikoinaan jo manuaali, että silloin
kun tällaiseen operaatioon ryhdytään,
niin temput tehdään näin. Siinä on
vähän samasta asiasta kysymys, kun ilmalaivaan
hyppää tarkoituksella päästä Helsingistä Ouluun,
niin pilotilla on edessä se manuaali ja hän katsoo,
että ne kaikki temput tulee tehtyä ja vielä varmistettua
uudestaan, että ne kaikki on kohdallansa.
Alueellistamisessa olisi pitänyt aivan täsmälleen
toimia tällä tavalla. Siis pohja on luotu, käsikirja
on olemassa, ohjeistot on selvät jnp. Se on hyvä asia
sikälikin, että silloin tarkastusvaliokunnan kaltainen
instituutio ja Valtiontalouden tarkastusvirasto voivat katsoa, onko
temput tehty sillä tavalla kuin manuaalissa sanotaan. Ja
näin tässäkin tapauksessa sitten tarkastusvaliokunnassa
tehtiin, verrattiin, virkamiehet vertasivat, ja tulos oli semmoinen
kuin aropupu, hypittiin sinne ja loikittiin tänne ja saatiin
aikaan aika uskomaton räpellys, jos näin voitaisiin
sanoa.
No, tämä hengentuote on sittemmin toimitettu valtioneuvostolle
arvioitavaksi ja vastinetta varten, ja se vastine on ollut Halkessa
siellä valtioneuvoston kansliassa käsittelyssä ja
se saadaan tiistai-aamun valiokunnan kokouksessa merkityksi saapuneeksi
ja katsotaan, mitä siinä on. Mutta joka tapauksessa
tähän operaatioon on jo nyt sisältynyt
sellaista, josta näissä taloudellisissa oloissa
toivoisi, että se ei olisi ihan totta.
Ensinnäkin se kaikkein merkityksellisin taloudellinen
näkökohta on se ainoalaatuisen suuri hajonta,
mikä näissä kustannuksissa on. Siis nyt
on tarjolla 5,4 miljoonaa euroa ja se ylin arvo on 11 kertaa 5,4
miljoonaa euroa, siis ihan kohtuuton kerta kaikkiaan. No se saattaa
yksinkertaisesti selittyä sillä, että tämä laboratorio
joudutaan rakentamaan uudisrakennuksena sinne, siis Kuopioon käytännössä,
ja sitten varustamaan kokonaan uudestaan modernilla laitteistolla
jnp. No, kyllä siinä kymmeniä miljoonia
kuluu ilman muuta.
Kun olimme käymässä valiokuntana
Kuopion tienoilla tässä pari viikkoa sitten, niin
harvinaisen selvästi kävi ilmi, että maakuntajohtajan
mielestä bisnettiä ollaan nyt tekemässä siellä jo
tämän homman tiimoilta, että se on nyt
niin kuin bisnesjuttu, ja sillä siisti. Nämä muut
jalot tarkoitukset eivät nyt niin kovin paljon hetkauta.
Tähän liittyy myöskin hyvin persoonallinen käyttäytymisilmiö.
Kun tarkastusvaliokunta käsitteli näitä asioita,
nämä asianomaiset selvitys- ja muut henkilöt
eivät katsoneet olevan perusteltua vastata tehtyihin kysymyksiin,
niin kuin sanotaan, asiallisesti — laitetaan nyt tähän
höplät mukaan — ja se jäi kiusaamaan,
miksi näin, koska yleensä se on sen verran arvovaltainen
putiikki tämä yhdentoista edustajan joukko, että siellä käyttäydytään
hyvinkin tismallisen täsmällisen asiallisesti,
mutta tässä tapauksessa jostakin syystä ehkä jännitys
oli niin kovaa, että asia ei ollut ihan hallinnassa.
Arvoisa puhemies! Tästä saadaan se tuomio tiistaina,
tai oikeastaan tuomion pohja, ja siinä tilanteessa sitten
arvioidaan, mikä on se lopullinen kannanotto, ja jos se
on sitten sellainen, että se on sen väärti,
että se kuuluu isossa salissa täällä arvioitavaksi
kaikkien kansanedustajien toimesta, niin sitten se tuleepi tänne.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että tällä tavalla ei ikinä pidä alueellistamisia
missään maassa — vielä vähiten
ikinä Suomessa — toteuttaa tulevaisuudessa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Useampi asiaan erityisen hyvin perehtynyt
kansanedustaja on käynyt toteamassa, että hallitus tekee
huonoa politiikkaa. Ainoastaan ed. Hanna-Kaisa Heikkinen ja ed.
Rehula ovat tukeneet tätä. Moni hallituspuolueidenkin
puolelta, niin kuin ed. Asko-Seljavaara, on vahvasti kritisoinut.
Puhemies! Se, että hajasijoitetaan, on varmasti ihan
oikea linjaus silloin, kun se on mielekästä, silloin
kun se voidaan tehdä tasapainoisesti, järkevästi,
taloudellisesti, työllisyyden kannalta hyväksyttävällä tavalla.
Mutta ei näin. Aivan oikein, tässä on
jo nyt, niin kuin ed. Asko-Seljavaara totesi, aiheutettu suuri haitta
lääketurvallisuudelle ja lääkevalvonnalle.
Ed. Anneli Kiljunen käytti hyvän, perusteellisen
puheenvuoron aiheesta, ja hän käsitteli myös sosiaali-
ja terveysministeriön organisaatiokysymystä ja
yleensäkin hallinnon järjestämistä,
siis hallinnon järjestämistä. Ministeriössähän
ei tietysti tutkita eikä kehitetä sinänsä lääkkeitä tai lääkehuoltoa,
vaan lääkehuollon asettamisesta muun terveydenhoidon
suhteen on kysymys. Mutta asiallisesti ed. Anneli Kiljunen siteerasi professori
Jussi Huttusta, jota hallitukset ovat tottuneet kuuntelemaan. Hän
oli tässäkin selvitysmiehenä, mutta on
kummallista, miksi hänen selvityksensä ei kelvannut
Vanhasen kakkoshallitukselle. Siis todella kummallista.
Tässä siirretään Lääkelaitos
käytännössä vähän
toisella nimellä uusiin ympäristöihin
uutta rakentamista vaatien ja niin, että osa asiantuntijoista
jää kelkasta. Tämä ei ole hyvää kansallista toimintaa.
Se heikentää meidän lääkeosaamistamme
ja myös ennen muuta tätä valvontaa, uusien
lääkkeiden markkinoille saattamista, rinnakkaisvalmisteiden
mukaan saamista. Huolimatta siitä, että täällä jotkut
todella niin kuin ehkä viran puolesta, valiokunnan puheenjohtaja,
ja sitten ed. Heikkinen ehkä kotipaikkansa näkökulmasta,
tätä asiaa kannattavat, niin todella monet asiantuntijat,
muun muassa professori Huupponen, jonka tiedän hyväksi
farmakologiksi Turun yliopistolta, ovat suhtautuneet tähän
kriittisesti. Ihmetellä täytyy, miksi näin
ajetaan väärällä tavalla hyvää asiaa,
siis hajasijoittamista, hajottamalla, heikentämällä ja
väärin sijoittamalla. Se ei ole hajasijoittamisen
tarkoitus.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Täysin tuntematta asiaa syvällisemmin,
tätä keskustelua kun on käyty julkisuudessa
ja tässäkin talossa, on äärimmäisen
vaikeaa maakunnan miehenä ottaa kantaa, kun alueellistamista
kuitenkin toivoo tuonne maakuntiin. Kun omalle paikkakunnallekin
on valtion Väylävirastoa tulossa, niin samanlaisena
väylävirastona tätä Lääkelaitostakin
tavallaan ensimmäisissä ajatuksissa pitää.
Nämä erimielisyydet, mitä näkemykset esimerkiksi
meidän kokoomusjoukkueessakin on, ovat todella merkittäviä,
ja siitä lähteä se oikea tie etsimään,
mitä nappia tässä salissa painaa, kun
se tänne tulee, niin on vaikea tehdä päätöstä.
Toivottavasti tässä oikeilla argumenteilla hallituksen
esityksessä ollaan. Tietysti hallituksen sotamiehenä täytyy
sen etuja puolustaa, mutta vaikea on tietää, menetteleekö tässä oikein.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutamia kommentteja täällä salissa
tästä esityksestä esitettyyn kritiikkiin
liittyen Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen
perustamiseen annetusta lainsäädännöstä.
Ensinnäkin, täällä on moitittu
puutteellista valmistelua. Tämä laki rakenteeltaan
on hyvin samankaltainen kuin viime syksynä eduskunta käsitteli
ja hyväksyi Valviran ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
perustamisen. Se, mikä tämän tekee erilaiseksi,
on se suuri julkinen mielenkiinto, joka on herännyt tämän
kyseisen lain käsittelyn aikana, jo paljon ennen sitä,
ja tämänkin illan keskustelujen jälkeen
voi ennustaa, että eivät keskustelut siihen lopu.
Se on hyvä, että asioista puhutaan.
Paljon on tietoa liikkeellä. Osa on totuudenmukaista
ja osa vähän vähemmän, osa on
tarkoitushakuista vähän enemmän ja osa
tarkoitushakuista vähän vähemmän.
Ihan liittyen tähän valiokunnan mietintöön
ja asian käsittelyyn valiokunnassa haluan todeta, että minun
laskujeni ja tämän mietinnön mukaan me
kuulimme 32:ta asiantuntijaa, saimme kolme kirjallista lausuntoa,
ja kaiken kaikkiaan 28 lausuntoa, jotka on jaettu sillä tavalla,
että ne ovat kenen tahansa arvioitavissa.
Ed. Asko-Seljavaara esitti täällä väitteen,
että 24 näistä lausunnoista vastusti
tätä esitystä. On aika erikoista matematiikkaa,
johon ei yo-merkonomin eikä sosionomin koulutuksella pääse
mitenkään. Toisekseen on aivan tavanomaista, että asiantuntijalausunnoissa
esitetään kritiikkiä, sitä vartenhan
me asiantuntijoita kuulemme, mutta se, että 24 olisi esittänyt,
että tämä laki on epäkelpo,
että tätä ei pitäisi hyväksyä,
en saa mitenkään tällaista määrää näistä lausunnoista.
Ed. Anneli Kiljunen totesi — ensinnäkin sosialidemokraatithan
nyt uskovat Jussi Huttuseen, hän on ainoa auktoriteetti
tässä maassa teidän mielestänne.
Olen samaa mieltä Jussi Huttusen osaamisesta, ammattitaidosta
niin hänen virka-aikanaan kuin sen virka-ajan jälkeenkin.
Hän on kiistatta yksi tämän maan parhaita
asiantuntijoita, mitä lääkehuoltoon tulee.
Kun hänen nimeensä vannoitte, totesitte, että ainoastaan
Kuopion yliopisto puolsi tätä esitystä.
Minulla on täällä kädessäni
neljän yliopiston, Kuopion, Helsingin, Turun ja Oulun,
kirjalliset lausunnot, ja kun näitä lausuntoja
lukee, niin ei voi päätyä mitenkään
johtopäätökseen, että vain Kuopio
puolsi.
Täällä on kriittisiä havaintoja
siitä, miten Rohdon asema hoidetaan, Rohto-verkosto, mikä on sen
tulevaisuus. Yksi asia, johon tässä laissa on puututtu,
on se, miten laitteiden ja tarvikkeiden valvonta jatkossa hoidetaan.
Se on asia, josta Euroopassa löytyy kahdenlaisia malleja.
On tämä malli, joka meillä on tällä hetkellä,
jossa Lääkelaitos huolehtii myös laitteiden
ja tarvikkeiden osalta valvontatehtävästä.
Ja sitten on maita, joissa nämä on eriytetty.
Kiistatta ainakaan asiantuntijakuulemisen perusteella ei pysty sanomaan, kumpi
malli on oikea, mutta se, että väitetään, että vain
Kuopion yliopisto yliopistoista olisi tätä puoltanut,
niin voi olla, että meille on sitten jaettu valiokunnassa
eri paperit, mutta tämän kaltaiset paperit minulla
on. Täällä on kritiikkiä, joka on
täysin ymmärrettävää,
mutta sitä vartenhan tätä työtä tehdään,
että pyritään näitä ongelmakohtia
perkaamaan.
Toisekseen ja liittyen tähän, että 24
näistä 28 kirjallisen lausunnon antajasta olisi
vastustanut, meillä on usein käsiteltävänä asioita,
joissa tulee niin sanotusti sata—nolla lunta tupaan niille
esityksille, joita käsitellään. Kun lukee
tuon asiantuntijalausuntojen nipun, varsinkin ne, jotka ovat keskittyneet
vain tähän lakiin, niin siellä löytyy puoltavia
useampi, ne pystyy kuka tahansa todentamaan, että näin
on. Heillä on myös auktoriteettia sanoa lääkealan
kehittämiseen ja tulevaisuuteen liittyen aivan yhtä hyvin
kuin niilläkin, jotka vastustaneet tätä asiaa
ovat.
Tämä ei ole ongelmaton, ja myös henkilökohtaisesti
ymmärrän erittäin hyvin sen huolen, joka henkilöstöllä tulevaisuudestaan
on. Se on inhimillistä, se on ymmärrettävää.
Kun tässä lain käsittelyssä jo
ennen eduskuntakäsittelyä ja eduskuntakäsittelyn
aikana on ollut niin paljon myös tämän
talon ulkopuolella käytyä keskustelua, niin itse
koen, että on poikkeuksellisenkin hyvin paneuduttu siihen
näitten paineitten vuoksi. On hyväkin, että valmistelussa
on painetta, koska se parantaa lain sisältöä ja
se pakottaa, se velvoittaa valmistelijat miettimään
asioita tarkemmin, mutta ne väitteet, että tässä Suomen
lääketurvallisuus romuttuisi ja tässä tehtäisiin
nyt jotakin aivan mahdottomia asioita, niin kyllä ne on
erittäin vaikea allekirjoittaa ainakin sen käsittelyn
perusteella, joka meillä valiokunnassa on ollut, kun ei pysty
löytämään mitenkään
yksimielistä, yksisuuntaistakaan linjaa näitten
lausuntojen ja lausunnonantajien osalta.
Mitä sitten esimerkiksi taloudellisiin arvioihin tulee,
niin ei ole yhtä totuutta tässä vaiheessa.
Jokainen, joka on ollut jossakin uudistusprosessissa koskaan mukana,
tietää, että riskianalyysit tehdään,
kustannusvaikutusten arvioinnit tehdään, mutta
kaikkia näköpiirissäkään
tulevaisuudessa olevia asioita harvoin pystytään
arvioimaan eurolleen ja pilkulleen.
Ed. Asko-Seljavaara moitti tätä mietintöä,
että tämä on rakennettu sen pohjalta,
että tämä alueellistaminen tehdään.
Ed. Asko-Seljavaara, tämä mietintö pyrkii
pureutumaan niihin asioihin, jotka asiantuntijakuulemisen yhteydessä ovat
esille nousseet, esimerkiksi kun perustetaan tämä uusi Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskus, mitä siihen
prosessiin liittyy uusia asioita lähtien hyvinkin arkisista,
yksinkertaisista toimistoteknisistä asioista tietotekniikkaan
jne. Mutta mikä olisi ollut kritiikin määrä,
ellemme me mietinnössämme olisi puhuneet kustannuksista,
ellemme me olisi puhuneet henkilöstön asemasta,
el-lemme me olisi puhuneet siirtymävaiheesta nykyisestä uuteen
malliin?
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean, että tässä tehdään
tulevaisuutta, tulevaisuutta niin, että suomalaiset voivat
turvallisin mielin lääketurvallisuuteen luottaa
jatkossakin. Jos tämänkaltainen päätös
tehtäisiin yhtä vuotta tai kolmea vuotta varten,
niin tuskin tätä esitystä tänne
olisi koskaan edes tuotu. Pyritään turvaamaan
asiantuntijaorganisaatiossa asiantuntijaosaaminen myös 2010-luvulla,
2020-luvulla.
Tänään tässä ja
nyt me olemme päätöksenteon edessä ja
meillä on käsittelyssämme asia, joka on
minun mielestäni mittakaavaltaan herättänyt turhankin
paljon keskustelua, mutta se on hyvä, että sitä on
käyty. Totean lopuksi, että jo se keskustelu,
mitä tässä on käyty, ovat sitten
perusteet olleet totuudenmukaisia tai vähän vähemmän,
on edesauttanut tämän lain niin hyvää sisällöllistä kuin
muutoinkin tilannetta kuin se näissä olosuhteissa
olla voi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä alueellistamisfarssi,
josta nyt keskustelemme, johtuu tietämättömyydestä.
Valitettavasti ministeri teki 19.1. tämän alueellistamispäätöksen
ennen kuin oli ollenkaan otettu selvää siitä,
mistä nyt on kysymys. Nyt me olemme tässä tilanteessa,
että siis siirretään täysin
toimiva laitos toiselle paikkakunnalle suurin suurin kustannuksin.
Se, mitä olisi pitänyt tehdä, on se sama,
mitä me teimme silloin, kun me hyväksyimme Thl:n
ja Valviran suunnitelman, että se päälaitos,
se vanha toimiva laitos, jäi tälle paikkakunnalle,
missä se on toiminut kymmeniä vuosia, ja sitten
osia siitä alueellistettiin. Tässä olisi pitänyt
toimia niin, että Lääkelaitos jää tänne Helsinkiin
ja sitten tämä tutkimus- ja kehittämistoiminta
alueellistetaan Kuopioon. Nyt alueellistetaan koko laitos, ja se
on se suuri ongelma, joka tulee todella heikentämään
lääketurvallisuutta pitkäksi aikaa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Alueellistaminen on koko maan etu, ja suuri enemmistö suomalaisista
on myös sitä mieltä, että koko
maa on pidettävä asuttuna ja elinvoimaisena. Suomalaiset
hyväksyvät myös valtion työpaikkojen
alueellistamisen Pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.
Silti käytännön alueellistamistoimet
herättävät aina vastalauseiden myrskyn. Alueellistaminen
hyväksytään periaatteessa, mutta oman
työpaikan alueellistamista ei tietenkään
olekaan helppoa hyväksyä.
On toki ymmärrettävää, että varsinkin
perheellisille työntekijöille oman työpaikan
alueellistaminen satojen kilometrien päähän
on usein monimutkainen ja raskaskin juttu. Moni joutuu vaikeiden
valintojen eteen, jättääkö kaikki
ja muuttaa työpaikan perässä vai vaihtaako
kokonaan työpaikkaa. Pääkaupunkiseudulla
asuvien olisi kuitenkin hyvä muistaa, että tässä maassa muutetaan
usein työn perässä hyvinkin pitkiä matkoja.
(Ed. Asko-Seljavaara: Ei valtioneuvoston päätöksellä!)
Useimmiten muuttoliike kulkee vain toiseen suuntaan, kun ihmisiä muuttaa töihin
nimenomaan Pääkaupunkiseudulle. Nämäkin
ovat muuttajalle raskaita ja monimutkaisia päätöksiä,
jotka tehdään usein pakkotilanteen edessä.
Nämä muuttajat herkästi unohdetaan alueellistamiskeskustelussa.
Se, että koko Suomi pysyy asuttuna ja elinkelpoisena, on
siis koko maan etu, myös Pääkaupunkiseudun.
Valtion työpaikkojen alueellistaminen on kohtaamastaan
kritiikistä huolimatta tehokkaaksi ja hyväksi
havaittu keino auttaa alueita kehittymään ja pysymään
elinvoimaisina. Kuvaavaa on, että alueellistamista ovat
kannattaneet ja toteuttaneet kaikki viime vuosikymmenten hallitukset poliittisesta
väristä riippumatta. Alueellistamisen hedelmiä on
esimerkiksi 60-luvulla toteutettu maakunnallinen korkeakouluverkosto.
(Ed. Asko-Seljavaara: Ei ollut alueellistamista!) Hallituksen tavoitteena
on ... (Ed. Pulliainen: Ei pidä opettaa niille, jotka ovat
olleet tekemässä sitä!) — Olen
ollut näkemässä sen 60-luvulla tehdyn kummallisen
ratkaisun seurauksia. Siinäkin olisi pitänyt kattaa
laajemmin koko maa, kun kerran siihen lähdettiin. (Ed.
Tiusanen: On Porissakin!) — Porissa on yliopistokeskus,
mikä on erinomainen asia kyllä, että nyt
on siihen panostettu.
Mutta tämän hallituksen tavoitteena on 4 000—8 000
työpaikan alueellistaminen vuoteen 2015 mennessä.
Valtion työpaikkojen alueellistaminen on erittäin
otollista juuri nyt, kun Pääkaupunkiseudulla on
joka tapauksessa eläköitymässä suuri
joukko valtion työntekijöitä. Alueellistaminen
voidaan kivuttomimmin toteuttaa juuri tässä tilanteessa.
Tulevaisuudessa valtion palkoilla on myös todennäköisesti
mahdollista saada parempaa työvoimaa Helsingin ulkopuolella.
Tärkeintä työpaikkojen alueellistamisessa
on turvata alueellistettavan laitoksen edellytykset toimia uudella
paikkakunnalla. Valtion virastoja ei pidä roiskia minne
sattuu, vaan uuden toimipaikan täytyy olla luonteva niiden
toiminnan kannalta. Tämän vuoksi hallituksen tavoitteena onkin
alueellistamistoimenpiteissään ottaa erityisesti
huomioon jo olemassa olevat ja kehittyvät osaamis- ja toimintakeskittymät,
alueiden palvelurakenteet sekä valtioneuvoston hyväksymät
alueiden kehittämisen tavoitteet.
Myös oma maakuntani Satakunta on hyötynyt alueellistamistoimista,
vaikkei yliopistokeskusta tällaiseksi laskettaisikaan.
Totta on, että alueellistaminen on kyllä osunut
Länsi-Suomeen valitettavan vähän. Hätäkeskusyksikkö tosin
perustettiin Poriin sisäministeri Ville Itälän
aikana ja maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan
talous- ja henkilöstöhallinnon tehtäviä on
jonkin verran koottu palvelukeskusmallin mukaisesti Valtiokonttorin
palvelukeskukseen.
Ikävää on ollut, että viime
vuosina alueellistamisessa on tulkittu väärin
sitä nykyisen hallituksen iltakoulun päätöstä,
jonka mukaan alueellistamisessa pyritään jatkossa
huomioimaan tasaisemmin koko maa. Tätä päätöstä on
tulkittu erheellisesti siten, että jatkossa alueellistamisen
pitäisi kohdistua yksinomaan Itä- ja Pohjois-Suomeen.
Arvoisa puhemies! Näin ei voi olla. Koko maa tarkoittaa
myös Länsi- ja Etelä-Suomea.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Varmaan jokaisen meidän mielestämme
on kannatettavaa alueellistaa silloin, kun se on toiminnallisesti
ja alueellisesti järkevää. Mutta tässä tilanteessa
tilanne on mielestäni toisenlainen, koska tämän
lainsäädännön lähtökohtana
on alueellistaminen ja toissijaisena asiana on lääkehuollon
kokonaisvaltainen kehittäminen.
Ed. Kataja äsken mainitsi, että kyllä sitä voi muuttaa
toiselle paikalle, sehän on helppoa, se on tätä päivää,
mutta muuttaminen ei ole helppoa. Ensinnäkin se on henkilökohtainen
ratkaisu, se on perhekohtainen ratkaisu. Siinä mielessä ei
voi sanoa, että jokainen sen kun muuttaa vaan paikkakunnalta
toiselle. Tässä tilanteessa muuttamista ja tätä kokonaisuutta
ja alueellistamista vaikeuttaa entisestään se,
että Lääkelaitos omaa erittäin
vahvaa erityisasiantuntijuutta, jota ei ole helposti saatavilla
muuta kuin pitkän aikajänteen myötä,
kun henkilöt ovat Lääkelaitoksessa töissä ja
saavat sitä kokemusta ja asiantuntijuutta kerrytettyä siinä laitoksessa.
Sitten ed. Rehulalle, kun hän epäili minun
sanomaani siitä, että ainoastaan Kuopion yliopisto olisi
vastustanut tätä esitystä. Käytännössä vastasin
siinä yhteydessä, kun puhuin Jussi Huttusen raportista.
Hän niin valiokuntakuulemisessa kuin myös meidän
henkilökohtaisissa kahdenkeskisissä keskusteluissammekin
mainitsi sen, että silloin kun hän teki tätä selvitystyötä,
hän kahteen otteeseen laittoi sen raportin eri asiantuntijoille lausuttavaksi
ja erilaisia näkemyksiä tuli ja tässä yhteydessä ainoastaan
Kuopion yliopisto toi sen oman näkemyksensä. Siinäkään
vaiheessa ei ollut edes eriävä mieli vaan hänen
näkemyksensä siitä, että tämä tutkimus-
ja kehittämistoiminta voitaisiin siirtää Kuopioon.
(Puhemies: 2 minuuttia!) Ne henkilöt ... — Puhemies!
Minä sitten tulen sinne.
(Korokkeelta) Arvoisa puhemies! Jatkan sitten pienen hetken
tässä. — Ne asiantuntijakuulemiset, jotka
sitten olivat valiokuntakuulemisessa, keskittyivät nimenomaan
hallituksen esitykseen, ja siellä tehtiin erilaisia kompromissiesityksiä.
Itsekin näiden valiokuntakuulemisten jälkeen olin
muutamiin tahoihin yhteydessä, kun halusin selkeyttää omaa
näkemystäni tästä asiasta. Minulla
ei ole aluepoliittista näkemystä tälle asialle,
koska tulen Etelä-Karjalasta. Mutta minulla oli erittäin
vahva halu saada tietää se, minkä takia
niin vahva keskustelu Lääkelaitoksen osalta oli
syntynyt ja minkä takia niin vahva vastustus tämän
asian osalta oli syntynyt, joten halusin tutustua paremmin Jussi
Huttusen raporttivaiheeseen sekä asiantuntijakuulemisen
vaiheeseen.
Sen takia olin yhteydessä myös muutamiin asiantuntijoihin,
jotka olivat meillä kuultavina valiokunnassa. He sanoivat,
että he vastasivat tähän hallituksen
esitykseen mutta yrittivät hakea siellä myös
parempia kompromissiratkaisuja, joilla voitaisiin tehdä mahdollisimman
vähän vaurioita verrattuna Jussi Huttusen tekemään
esitykseen. Siellähän muutamat asiantuntijat toivat esille
muun muassa sen, että tutkimus- ja kehittämistoiminta
voitaisiin siirtää Kuopioon Thl:n alaisuuteen
ja varsinainen Thl säilyisi täällä Helsingissä ja
sitten tämmöinen, voisiko sanoa, yksikkö Thl:n
alaisuudessa toimisi Kuopiossa.
Erityyppisiä kompromisseja haettiin, ja minun mielestäni
ne asiantuntijakuulemiset siltä osin olivat ihan positiivisia
ja asiantuntijat suhtautuivat tähän asiaan todella
vakavasti ja kriittisesti. Mutta useimmissa oli se huoli nimenomaan,
mikä liittyy Jussi Huttusen tekemään
raporttiin. Siellä peräänkuulutettiin
tätä perustyötä ja sitä Jussi
Huttusen tekemää peruspohjaa ja sitä linjausta.
Se keskustelu ja kriittinen keskustelu sitten myös asiantuntijoitten
osalta tuli valiokuntakuulemisessa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rehula, joka on valiokunnan puheenjohtaja, hoitaa
varmasti työtään hyvin, viittasi siihen,
että hän on tottunut siihen, että tulee
satamalla lunta tupaan, kun kuuntelee lausuntoja. No, näin
varmasti on ollut. Tämä Liikkumavara-dokumentti, joka
on esitetty televisiossa ja muutenkin, kuvaa juuri sitä,
missä tilanteessa sosiaali- ja terveysvaliokunta tässäkin
asiassa on ollut. Osoite on annettu, ja se on siellä lupsakassa
Kuopiossa, Kuopion kaupungissa. Sitten valiokunta alkaa vaan muotoilla
neliötä ympyräksi, että Lääkelaitos sinne
lähetetään täysin piittaamatta
siitä, mitä se itse substanssille aiheuttaa eli
toiminnalle ja tälle hyvätasoiselle yksikölle.
Sitten professori Jussi Huttusen työllä pyyhitään
lattiaa. Sitten puheenjohtaja Rehula toteaa nyt tässä tapauksessa
sosialidemokraatti Anneli Kiljusen suuntaan, että professori
Huttunen on sosialidemokraattien ainut auktoriteetti tai asiantuntija.
Itse tunnen hänet myös erittäin hyvin
ja totean, että kyllä hän on auktoriteetti
tässä asiassa eikä hänen syynsä ole
muun muassa se, joka ei ole myöskään
ed. Rehulan vika, että Suomessa on muun muassa rokotusomavaraisuus
lopetettu ja tehty virheitä aikaisemminkin lääkehuollon alueella.
Nyt tehdään iso uusi virhe, joka on tällainen
hallinnollinen moka. Tässä mielessä,
kun siellä isot pojat edelleenkin päättävät,
niin kuin ed. Asko-Seljavaara on joskus sattuvasti todennut, niin
ne päättivät tässäkin
asiassa. Mutta kukakohan se iso poika tai tyttö nyt todella
on, se on hiukan auki.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ystävällisenä huomautuksena
ystävälleni ed. Rehulalle hänen äskeisen
puheenvuoronsa johdosta kaksi kommenttia, ensimmäinen se,
että se on vähän semmoinen kiusallinen
tilanne syntynyt nyt. Minusta tuntuu, että me kaikki keskustelemme täällä substanssista
ja siitä, kuinka tässä substanssille
on käynyt ja käymässä jnp, ja
te puhuitte äsken lakitekstistä ja sen kelvollisuudesta
jnp. Vaikka ne kuuluvat samaan pakettiin, niin kuitenkin on vähän
eri asiasta kysymys.
Sitten te totesitte, että me voimme luottaa lääketuotantoon.
Arvoisa puhemies! Herra meitä varjelkoon, jos tämä ei
ole totta.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaksi asiaa.
Meillä on voimassa oleva lainsäädäntö,
joka velvoittaa tekemään alueellistamisselvityksen
tilanteessa, jossa ollaan luomassa jotain uutta hallintoa tai ollaan
merkittävässä määrin
laajentamassa nykyistä. Alueellistamisselvitys tehtiin. Tuolloin
oli muitakin kaupunkeja selvityksen alla kuin Kuopio. Eli kun täällä viitataan
nyt siihen Jussi Huttusen selvitykseen ja siitä pyydettyihin
lausuntoihin, niin alueellistamisselvityksen yhteydessä oli
muitakin kaupunkeja kuin Kuopio, muun muassa Oulu.
Toinen asia ja kommenttina ed. Tiusaselle: Saatoin olla hieman
epätäsmällinen sanoissani. Olen tottunut
siihen, että esityksestä aika ajoin tulee 100—0
lunta tupaan. Mutta tässä esityksessä toteutui
se, joka myöskin melko usein toteutuu täällä,
että kritiikkiä tulee, mutta myös kiitosta.
Tästä saimme 28 kirjallista lausuntoa, joista vastoin
kuin ed. Asko-Seljavaara väitti, että 24 olisi
ollut kielteistä, en saa mitenkään niistä 28:sta
24:ää kielteistä.
Tässä asiassa liikkumavara-sana ei sillä tavalla
istu, että kun puhutaan liikkumavarasta, niin se on usein
euroja. Silloin kun budjetissa tai kehyksissä ei euroja
ole, niin liikkumavaraa ei ole. Tämän asian kohdalla
koen tilanteen olevan hieman toisenlainen. Mutta oleellista ja miksi
pyysin puheenvuoron ja käytin sen puheenvuoron toisen osan
siihen, on se, että tästä kyseisestä esityksestä laiksi
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksesta
tuli sekä plussaa että miinusta.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Te, ed. Rehula, sanoitte, että selvityksiä tehtiin
myös muiden kaupunkien osalta kuin ainoastaan Kuopion osalta.
Minun saamieni selvitysten mukaan siinä vaiheessa, kun
sosiaali- ja terveysministeri antoi professori Jussi Huttuselle
selvitystehtävän, ei ollut kyse alueellistamisesta,
minkä takia professori Jussi Huttunen ei tähän
omaan selvitykseensä pohjannut minkään
tyyppistä alueellistamisprosessia tai alueellistamisvelvoitetta.
Tämän tyyppiset asiat tulivat tähän
kokonaisuuteen jälkikäteen. Näin myöskään
minä en ole sitä asiaa halunnut käsitellä Kuopion
näkökulmasta, tai onko se sitten Mikkeli tai Rovaniemi
tai mikä tahansa, vaan tämän asian sisällön
näkökulmasta. Kun sitä tavoittelee asian
sisällön näkökulmasta, minun
lähtökohtani ja vakuuttavuuteni on tullut Jussi
Huttusen raportista. Olen sitä nyt selannut aika monta
kertaa ja lukenut sitä, ja luotan siihen. Sen lopputulema
on, että Lääkelaitoksen pitäisi
olla täällä Helsingissä, ja
siihen tullaan nimenomaan tämän keskittämisen
ja tämän toimivuuden kannalta, ei niin, että alueellistaminen olisi
se perimmäinen tavoite, vaan toiminta.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin, 24 asiantuntijaa epäröi
tätä alueellistamista siinä muodossa,
kuin se tässä esitetään, eli
tämän koko laitoksen alueellistamista. Monethan
olivat sitä mieltä, mikä moneen kertaan
on sanottu, että Lääkelaitos jäisi
sinne, missä se on ollut ja toiminut 20 vuotta, ja sitten tämä lääkealan
kehittäminen ja tutkimustoiminta siirrettäisiin
Kuopioon. Se oli suurimman osan asiantuntijoista kanta.
Yleiskeskustelu päättyi.