Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! För att spara riksdagsledamöternas
tid kunde jag egentligen låta bli att tala i det här ärendet
för jag är helt nöjd eller rättare
sagt, jag är mycket nöjd, men det kan väl
vara klädsamt att uttala sitt beröm också någon
gång.
Den åländska självstyrelsen baserar
sig på en uppdelning av den lagstiftande befogenheten i
rikets och landskapets exklusiva berhörighetsområden. Åland är
ansvarigt för genomförandet av unionens lagstiftning
inom landskapets behörighetsområde och Finland är
ansvarigt för genomförandet av unionens lagstiftning
inom rikets område.
Rikets myndigheter kan inte vidta åtgärder inom Ålands
behörighetsområde. Samtidigt känner EU
bara självständiga stater som medlemmar av EU
och bara självständiga stater kan tala inför
kommissionen eller EG-domstolen. Finland kan bestrida en försummelse
och vidta åtgärder eller betala böter. Åland
däremot kan inte självt välja att bestrida
en försummelse och vidta åtgärder eller
inte, men däremot har Åland varit skyldigt att
betala sanktionerna.
Att Åland ska betala för fel som begåtts är
helt klart, men att då inte få uppträda
inför domstolen, inte få försvara sig
och inte ens få del av ärendet på svenska
strider mot alla grundläggande regler i ett rättssamhälle.
Som exempel kan nämnas att den så kallade snusdomen
enbart kom på finska och franska. Att rättsläget
varit på det här sättet är inte
Finlands fel utan ett strukturfel hos EU, men i väntan
på att det sker en ändring i Bryssel har Finland
nu för fjärde gången ändrat självstyrelselagen.
Alla ändringar har varit välkomna, men den som
nu är till behandling är den avgörande
för att åstadkomma ett förhållande som
vi kan leva med.
Enligt detta förslag får statsrådet
bara medge talan mot Åland med landskapsregeringens medgivande
vilket är en mycket viktig ändring. Riksmyndigheterna
ska försäkra sig om att processpråket är
svenska när ståndpunkten uteslutande gäller
landskapet och även i andra fall se till att Åland
får materialet översatt till svenska. Ytterligare
en förbättring förtjänar att
nämnas, nämligen att landskapet får utökade
möjligheter att delta som intervenient i en anhängig
rättegång vid EG-domstolen, vilket Åland
inte heller medgivits hittills.
I lagförslaget är allt genomtänkt.
Det finns en lösning på problemet att statsrådet
inte håller med Åland. I de fall då Finland
bestämmer sig för att framföra en annan åsikt
måste det ändå framgå att Åland,
som är den ansvariga och skyldig att betala eventuella
sanktioner, har en annan åsikt. Systemet kräver
mycket av båda parter för att fungera på ett
bra sätt. I sista hand är det dock möjligt
att lösa problemet så att Åland helt
enkelt företräder Finland då frågan
enbart rör Åland och riket finner det lämpligt.
Herr talman! Jag kan bara se fördelar med lagändringen
för både riket och Åland. Det är
ett stort steg framåt i väntan på att
EU funderat på hur man i framtiden ska behandla områden
som Åland och alla de liknande områden som nu
valt att stanna utanför EU. Vi kunde igår i Helsingfors
se en rad åländska flaggor. Helsinfors stad uppmärksammar Ålands
självstyrelse den 9 juni varje år, och på det
här sättet uppmärksammade grundlagsutskottet
i går Ålands självstyrelsedag 87 år
efter att landstinget sammanträdde första gången.
Yleiskeskustelu päättyi.