21) Hallituksen esitys laeiksi toimenpiteistä tupakoinnin
vähentämiseksi annetun lain ja lääkelain
54 a ja 54 e §:n muuttamisesta
Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
nyt lakiesitys, joka varmasti herättää monenlaisia ajatuksia,
tunteita, ja arvaamme, että viimeistään tämän
illan keskustelun jälkeen saamme sähköpostiryöpyn
niiltä tupakoitsijoilta, aikuisilta, jotka vielä kokevat
tupakoinnin välttämättömyyden
kohdallaan.
Arvoisa puhemies! Käsittelyssämme on siis hallituksen
esitys laiksi toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi
annetun lain ja lääkelain 54 a ja 54 e §:n
muuttamisesta. Erityisesti lasten ja nuorten tupakoinnin aloittamisen
ehkäiseminen on tupakoinnin loppumisen kannalta keskeistä. 14—18-vuotiaista
nuorista 20 prosenttia tytöistä ja 19 prosenttia
pojista tupakoi. Noin 7 prosenttia alle 15-vuotiaista altistuu tupakalle
kotonaan.
Valiokuntamme piti tärkeänä, että jokaisella lapsella
tulee olla oikeus puhtaaseen hengitysilmaan niin kotona, päivähoidossa,
yleisötilaisuuksissa kuin yksityisautoissakin. Käsittelyssä olevan
lain yhteydessä valiokunnan kaikki kannanotot kumpusivat
lastensuojelullisista perusteista. Tässä esityksessä onkin
useita ehdotuksia, joilla pyritään ennen kaikkea
vähentämään lasten ja nuorten
altistumista tupakoinnille ja näin vähentämään
tupakoinnin aloittamisen edellytyksiä.
Lakiesitykseen sisältyy erinäisiä kieltoja,
joilla kielloilla halutaan ennen kaikkea tukea koulujen, oppilaitosten
ja muiden tahojen päätöksiä tupakoinnin
rajoittamiseksi. Haemme siis valiokunnassa selkänojaa niille
aikuisille, jotka joutuvat tekemisiin esimerkiksi teini-ikäisten
tupakoitsijoiden kanssa.
Tupakan saatavuuteen liittyvillä muutoksilla pyritään
vähentämään etenkin alaikäisten
tupakointia mutta myös vähentämään
tupakkatuotteiden esillä pitämistä. Esimerkiksi
tupakkatuotteiden myyntikielto automaateista tulee voimaan neljän
vuoden siirtymäajan jälkeen. Vähittäismyyntiä koskevien
kieltojen ja niiden rikkomista koskevien rangaistussäännösten
kannalta on tärkeää, että vähittäismyynnin
henkilökunnalle järjestetään
riittävä perehdytys vaatimuksiin.
Nuuskaa eli suussa käytettävää tupakkaa
koskeva muutos on lähinnä sen tuonnin rajoittaminen.
Esitys sisältää nuuskan tuonnin rajoittamisen
30 rasiaan. Valiokunta tiedosti nuuskan maahantuonnin ongelmat liittyen
Ahvenanmaan erilaiseen lainsäädäntöön.
Maahantuonnin rajoituksia ja niiden toimivuutta on tärkeää seurata,
etteivät kiellot lyö itseään
korville.
Arvoisa puhemies! Nämä moninaiset lain järeät
tavoitteet on tehty terveyden edistämistä varten.
Valiokunta oli mietintöä tehdessään
yksimielinen, ja tähän mietintöön
ei ole liitetty vastalauseita.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tupakointia on rajoitettu lainsäädännöllä jo
kolmisenkymmentä vuotta. Jo vuonna 1977 julkiset tilat
tulivat savuttomiksi, ja ravintolatupakoinnin kielsimme viime kaudella,
siis vuodesta 2007 alkaen. Nyt on itsestään selvää, että tupakointi
on ravintolassa kielletty, vaikka silloin, kun me tätä lakia
valmistelimme, muistan hyvin, kuinka valiokunnassa mietimme, että eihän
se millään voi toteutua, ihmiset joka tapauksessa
tupakoivat ravintolassa, ja kuka sitä valvoo, että he
eivät tupakoi. Mutta ihme ja kumma, kielto on toiminut
hyvin ilman mitään sanktioita, ja ravintoloissa
ei enää tupakoida.
Tupakka aiheuttaa Suomessa 5 000—6 000 ennenaikaista
kuolemaa vuodessa. Erityisen tärkeää olisi,
että nuoret eivät aloittaisi tupakointia. Aloittamisessa
on paljon sosioekonomisia eroja, esimerkiksi amislaiset tupakoivat
paljon enemmän kuin yliopisto-opiskelijat. Etenkin lapsia
tulee suojella tupakansavulta, sillä se on todettu hyvin
vaaralliseksi lapsille.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ihmettelikin suuresti perustuslakivaliokunnan
ehdotonta kantaa siitä, että hallituksen esitykseen
sisältynyttä kieltoa tupakoida autossa, jos lapsi
on kyydissä, ei voida säätää tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä,
vaikka tämä kielto on voimassa aika monessa maassa,
kuten Australiassa, useissa Euroopan maissa jne., mutta Suomessa
sitä ei muka voi säätää.
Pidimme lapsen oikeutta ja suojelua paljon tärkeämpänä asiana
kuin yksilönvapautta. Toivottavasti kansa kuitenkin ymmärtää,
että kun lasta viedään autolla harrastuksiin
tai päivähoitoon, niin aikuinen ei tupakoi autossa.
Tupakointi yleisötilaisuuksissa, kuten urheilukilpailussa,
voi olla ongelmallista sen suhteen, missä se kielletään,
ja katsoimmekin parhaaksi kieltää tupakoinnin
katsomoissa ja katoksissa.
Tupakkateollisuus olisi ehdottomasti halunnut, että kun
tupakkatuotteita ei saa enää pitää näytillä kaupan
kassalla vaan kauppa voi antaa ainoastaan kuvallisen luettelon myytävistä tuotteista,
niin asiakkaan pitäisi saada tämä kuvallinen
luettelo mukaansa kotiin. Päätimme kuitenkin mietinnössämme,
että henkilö saa vain nähdä kuvallisen
luettelon kassalla ja saa mukaansa ainoastaan luettelon tuotteista
mutta ei kuvallista esitystä, koska mielestämme
kuvallinen esitys on tupakkamainos.
Nikotiinivalmisteiden myymiseen päivittäistavarakaupoissa
ja kioskeissa suhtaudun henkilökohtaisesti edelleen hyvinkin
varauksellisesti. Nikotiinituotteista on tulossa viihdetuotteita,
ja monet nuoret sekä tupakoivat että pureskelevat nikotiinipurukumia,
kuten ed. Kyllönen kertoi omista havainnoistaan. Olisin
halunnut, että nikotiinituotteet olisivat edelleen jääneet
apteekkien hyllyille ja niitä saisi myydä ainoastaan
apteekin henkilökunta, jolloin nikotiinituotteen ostoon
sisältyisi myös neuvontaa. Nyt tässä hallituksen
esityksessä ulotetaan nikotiinikorvaustuotteiden myynti
myös ravintoloihin, mitä en pidä ollenkaan
järkevänä asiana, koska ravintolassa
nyt ei ainakaan ole mitään neuvontaa. Aikaa myöten
varmasti huomataan, että nikotiinituotteet eivät
ole terveydelle vaarattomia ja niistä tulee viihdetuotteita
ja riippuvuutta aiheuttava aine.
Samanlainen ongelma kuin nikotiinituotteet on nuuska, sillä nuuskamälli
sisältää enemmän nikotiinia
kuin tupakka. Nuuskaamista on pidettävä terveydelle
erityisen vaarallisena, koska se aiheuttaa pahaa riippuvuutta. Jo
nyt tiedetään, että on monia urheilijoita
ja runsaasti nuorisoa, joka pitää mälliä suussaan
jatkuvasti ja aiheuttaa itselleen jatkuvan kiihotustilan ja ei pääse
eroon tästä epäterveellisestä tuotteesta.
Nuuskavalmisteiden tuontia maahan olisi pitänyt rajoittaa enemmän.
Nyt on sovittu, että se olisi 30 askia per yksi matkustaja,
ja se on kyllä valiokunnan mielestä tosi paljon.
Tämä tupakkalain muutos on tervetullut, mutta
valvonta tulee olemaan vaikeaa. Toivottavasti se kuitenkin johtaa
vähitellen tupakoinnin vähentymiseen ja ehkä aikaa
myöten siihen, että tupakointi loppuu kokonaan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Tarja Filatov.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Arvoisat Suomen kansan edustajat! Olen aikaisemmin
tänä keväänä tässä salissa
kiinnittänyt huomiota siihen, että perustuslakivaliokunnan
tulkintakäytäntö on mielestäni
monessa asiassa muuntumassa tai muuntunut liian tiukaksi. Olen varoittanut
siitä, että liian tiukat tulkinnat voivat johtaa
terveen järjen vastaisiin ratkaisuihin ja itse asiassa älylliseen
umpikujaan. Puhuin tästä viimeksi muutama viikko
sitten. Kovin kauan ei tarvinnut odottaa.
Perustuslakivaliokunnan lausunto nyt käsittelyssä olevasta
tupakkalaista on järjettömyydessään
tähänastinen huippusuoritus. Tarkoitan sitä perustuslakivaliokunnan
yksimielistä ratkaisua, että tupakoinnin kieltäminen
yksityisautossa, jossa on lapsia, on vastoin Suomen perustuslakia.
Perustuslakivaliokunnan mukaan perustuslain turvaama henkilökohtainen
vapaus ja yksityiselämän suoja edellyttävät
sitä, että ihmisen pitää saada
myrkyttää ja sairastuttaa jatkuvalla tupakansavulla
tiiviissä tilassa eli autossa olevia vauvoja ja muita lapsia.
Olen entinen perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja ja arvostan valiokunnan
ja erityisesti sen puheenjohtajan vaikeaa työtä mutta
nyt minun on pakko julistaa: hei, haloo, perustuslakivaliokunta,
oletteko tässä asiassa menettäneet viileän
harkintakykynne? Joutuisin jopa kysymään, oletteko
menettäneet järkenne tässä asiassa,
mutta sitä ei tarvitse kysyä, koska olen tuon
lausunnon jälkeen usean kerran tavannut puheenjohtaja Sasin
ja valiokunnan jäseniä ja huomannut, että he
ovat täysissä järjissään.
Mutta ajatelkaa tätä lausuntoa itse. Suomen perustuslaki
ei perustuslakivaliokunnan mielestä kiellä sitä,
että lapsen tukistaminen on rikos, josta on säädetty
rangaistus. Suomen perustuslaki ei perustuslakivaliokunnan mielestä kiellä sitä,
että niin sanotun luunapin antaminen lapselle on rikos,
josta on säädetty rangaistus. Itse asiassa tässä minulla
on lehtileike 10. kesäkuuta Helsingin Sanomista, jossa
kahdella palstalla lukee: "Luunappi toi isälle satojen
eurojen sakot." Hyvä niin, mutta Suomen perustuslaki merkitsee
perustuslakivaliokunnan mukaan sitä, että kajotaan perustuslain
vastaisesti ihmisen henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän
suojaan, jollei hän saa savutella vapaasti päin
yksivuotiaan vauvan naamaa viedessään vauvaa joka
aamu hoitoon ja hakiessaan tämän iltapäivällä hoidosta kotiin.
Takaako Suomen perustuslaki todella sen, että pitää saada
vapaasti, vaikka puoli tuntia aamuin illoin päivästä toiseen,
viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen tupakansavulla myrkyttää
ja
sairastuttaa esimerkiksi yksivuotiaan, kaksivuotiaan tai vaikka
kolmevuotiaan vauvansa, oman lapsensa? Miettikää,
kumpi on pahempaa lapsen pahoinpitelyä: kerran tapahtuva
tukistaminen tai kerran tapahtuva luunappi vai jatkuva pienen lapsen
altistaminen tupakansavulle autossa, joka on tiivis tila ja josta
lapsi ei pääse edes karkuun? Perustuslakivaliokunnan
mielestä tukistamisen kieltäminen ja jopa kriminalisointi on
sallittua, luunapin tai litsarin kieltäminen ja kriminalisointi
on sallittua mutta autossa tupakointiin puuttuminen on liiallista
ja perustuslain kieltämää puuttumista
ihmisen henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän
suojaan.
Hyvät kuulijat, täysin käsittämätön
näkemys! En ole lääkäri vaan
tuomari, mutta tuomarikin ymmärtää, että pienen
lapsen, ehkä yksivuotiaan vauvan, jatkuva altistaminen
tupakansavulle on vaarallisempaa kuin yksi tukistus tai luunappi. Voin
tässä myös nojata sosiaali- ja terveysvaliokunnan,
jossa on paljon lääkäreitä,
mietintöön, jossa todetaan seuraavaa: "Savulle
altistuminen lisää lapsen alttiutta sairastua
hengitystieinfektioihin, kuten korvatulehduksiin, keuhkoputkentulehdukseen
ja keuhkokuumeeseen. Vanhempien tupakointi" — johon kai
tämä tilanne on rinnastettavissa — "lisää lapsen
riskiä sairastua astmaan ja pahentaa jo syntynyttä astmaa."
Kuten tiedämme, astma on Suomen yleisin pitkäaikaissairaus
lapsilla.
Toinen rinnastus: Lain mukaan autonkuljettajan ja matkustajan
tulee rangaistuksen uhalla sitoa itsensä autossa istuimeen
sellaisella remmillä, jota turvavyöksi kutsutaan.
Tämä ei perustuslakivaliokunnan mielestä rajoita
perustuslaillista henkilökohtaista vapautta. Ei vaikuta,
vaikka Marlboro-mies haluaisi olla vapaa maailmanmies ja istua röhnöttää vapaasti
auton takapenkillä. Se, että ihmisen on remmillä sidottava
itsensä istuimeen niin, että hän ei pääse
liikkumaan autossa, on perustuslakivaliokunnan mielestä vähemmän
henkilökohtaista vapautta rajoittavaa kuin tupakoinnin
kieltäminen, jos se nyt meni oikein päin, omassa
autossa. (Ed. Kerola: Tupakointi!)
Annas olla, kun rajoitetaan oikeutta tupakoida ja puhaltaa tupakansavut
lähes suoraan pienten lasten keuhkoihin, siihen puuttumisen
estää muka Suomen perustuslaki. Ajatelkaa sitä lasta, joka
istuu siinä turvaistuimessa nenä taaksepäin edessä siinä oikealla
sivulla, ja jos kuljettaja tupakoi ja puhaltaa koko sen vaikka puolen
tunnin matkan joka aamu suoraan päin tämän
vauvan naamaa, niin meidän perustuslaki muka estää tähän
toimintaan puuttumisen. Onko tässä perustuslakivaliokunnan
tulkinnassa mitään järkeä? (Ed.
Asko-Seljavaara: Ei ole!) Ei minusta ole, olivat perustuslakivaliokunnassa
kuullut profeetat asiasta ihan mitä mieltä tahansa.
Totta kai ymmärrän, että tällä remmiinsitomispakolla,
jota siis turvavyöpakoksi kutsutaan, halutaan edistää liikenneturvallisuutta
eli ehkäistä ja lieventää ihmisten
loukkaantumista onnettomuuksissa, mutta ei kai 2010-luvun Suomessa tarvitse
enää kiistellä siitä, että tupakointi
ja myös passiivinen tupakointi eli tupakansavulle altistuminen
on terveydelle haitallista ja pienille vauvoille, joiden keuhkot
vasta kehittyvät, aivan varmasti terveydelle hyvin haitallista.
Arvoisa rouva puhemies! Olen puhunut vauvoista ja pienistä lapsista,
joita tupakansavulla autoissa myrkytetään. Pohdin
mielessäni sitä, hyväksyisikö perustuslakivaliokunta
sen, jos tämä laki, joka nyt hallituksen esityksen
mukaan olisi kieltänyt autossa tupakoinnin, jos autossa
on alle 18-vuotiaita lapsia, olisi saanut sen sisällön,
että kiellettäisiin tupakointi autossa, jossa
on esimerkiksi alle kolmevuotiaita lapsia, (Ed. Ukkola: Kyllä!)
mutta kun luin perustuslakivaliokunnan lausunnon tarkkaan, en löytänyt
siitä mitään sellaista kohtaa, joka olisi
ripustanut tämän kieltämisen torjumisen
nimenomaan lasten ikään. Sen vuoksi en voi esittää sellaista
muutosta, vaikka mieli tekisi, ja saattaa tätä asiaa
vaikkapa sitten uudelleen valiokunnan tarkasteltavaksi tässä muutetussa
muodossa.
Arvoisa rouva puhemies! Totean lopuksi sen, että olen
tarkastellut tätä perustuslakivaliokunnan kantaa
nimenomaan sen vuoksi, että tässä tällainen,
lainausmerkeissä, liiallinen holhoaminen julistetaan Suomen
perustuslain vastaiseksi. Minä tiedän, että moni
Suomessa ja moni eduskunnassa piti holhouksena jo sitä,
kun julkisissa tiloissa kiellettiin tupakointi, piti holhouksena
sitä, liiallisena holhouksena, kun työpaikoilla
kiellettiin tupakointi, (Ed. Rajamäki: Te piditte videolakiakin!)
piti liiallisena holhouksena sitä, kun ravintoloista kiellettiin
tupakointi, ja pitää liiallisena holhouksena sitä,
jos yksityisautoissa, joissa on lapsia, kiellettäisiin
tupakointi. Ymmärrän, että monet ovat
tätä mieltä täällä eduskunnassakin,
ja olisi reilusti sitten äänestetty ja katsottu,
mitä mieltä eduskunnan enemmistö näistä asioista
on, mutta sitä en ymmärrä ja sitä en
hyväksy, että perustuslakivaliokunta on tehnyt
tästä asiasta perustuslakikysymyksen ja tällä tavoin tosiasiassa
estänyt eduskunnan todennäköistä enemmistöä toteuttamasta
tahtoansa tässä asiassa. (Ed. Rajamäki:
Kukas se puheenjohtaja olikaan?) Toivon, että perustuslakivaliokunnalle mahdollisimman
pian tulee tilaisuus hylätä nyt ottamansa kelvoton
kanta ja ottaa uusi kanta.
Muutenkin, puhemies, kannan edelleen ja yhä enemmän
huolta siitä, että perustuslakivaliokunnan yhä tiukentuvat
tulkinnat johtavat muihinkin hyvin hankaliin tilanteisiin ja suoranaisiin
järjettömyyksiin meidän lainsäädäntötyössä.
(Ed. Rajamäki: Näin oli vähän
viime kaudellakin!)
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Jälleen kerran. Harvoin tulee
näin herkullista paikkaa käyttää tämä vastauspuheenvuoro,
mutta nyt siihen tuli mahdollisuus.
Ed. Zyskowiczille sanoisin, että mehän kävimme
perustavanlaatuista keskustelua perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan
kanssa tästä asiasta ja meinasi jo käydä niin,
että he olisivat perääntyneet tässä kannassaan,
mutta yön yli nukuttuaan, Väyrysen tavoin, he
tulivat alkuperäiseen tulokseen. Niin palattiin lähtöruutuun,
elikkä emme saavuttaneet sitä tulosta, mihin olimme valiokuntana
yksimielisesti pyrkineet, joten tämä tästä.
Yhdyn ed. Zyskowiczin sanoihin siitä, että toivottavasti
tähän asiaan voidaan palata mahdollisimman pian,
että perustuslakivaliokunta ymmärtää tämän
lain pohjavireen elikkä lastensuojelullisen merkityksen.
Toinen varapuhemies:
Myönnän tähän debattiin
nyt pyydetyt vastauspuheenvuorot, Asko-Seljavaara, Taiveaho, Ukkola,
ja sen jälkeen mennään puhujalistaan.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Myöskin perustuslakivaliokunnan
varapuheenjohtaja ed. Söderman sanoi, että hänkään
ei taivu muulle kannalle kuin että se on perustuslain vastaista,
jos me säädämme, että ei saa
tupakoida autossa, jos lapsi on kyydissä. Silloin me ihmettelimme
kovasti, miten edellisen edellinen eduskunta sitten saattoi säätää tämän
handsfree-systeemin. Eli miksi meidän täytyy ripustautua
sekä tähän turvavyöhön
että handsfree-systeemiin ja kuitenkin me olemme autossa?
No, se taas johtui siitä, että nämä asiat
eivät menneet koskaan perustuslakivaliokuntaan.
Satu Taiveaho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz käytti virkistävän
puheenvuoron, kiitos siitä. Sosiaali- ja terveysvaliokunnassahan
me nimenomaan lähdimme, niin kuin ed. Kerola tässä edellä toi
esiin, tästä lastensuojelullisesta näkökulmasta,
nimenomaan siitä lähtökohdasta, mikä tietysti
meidän toimialaamme kuuluukin, ja olisimme nähneet kyllä tämänkin
säädöksen tarpeellisena. Itsekin ajattelen
niin, että lastensuojelullisista perusteluista se olisi
ollut hyvin tärkeää, vaikka ymmärrettävästi
valvontahan myös sen osalta olisi ollut aika mahdotonta
toteuttaa.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulle ei kyllä tullut perustuslakivaliokunnan
jäsenenä mieleenkään, että vanhemmat
olisivat niin tyhmiä, että polttaisivat autossa,
kun on pieni vauva. Mutta sen sijaan minulle tuli mieleen, että auta
armias, jos siellä olisi 17-vuotias korsto ja hän
polttaa ilman isän ja äidin lupaa ja hänelle
ei anneta lupaa polttaa siellä autossa, mitä sitten
tapahtuu? Siellä syntyy hirveä riita autossa ja
isä ajaa kolarin, tai itse asiassa poika ajaa kolarin,
jos hän vielä on omalla autolla.
Minusta tämä laki, arvoisa puhemies, on ihan yhtä tyhjän
kanssa. Tämmöisiä kummia lakeja ei pidä säätää Suomen
maahan, ei kerta kaikkiaan. Ajatelkaa nyt, ihmiset ovat niin tyhmiä,
että pitää heille ihan lailla sanoa,
että ei saa autossa polttaa, kun on pieni vauva, että hän
saa astman. No, jokainen aikuinen ihminen tietää,
että ei saa polttaa, mutta onko joka ikisestä tämmöisestä asiasta
laadittava laki? Tämä Suomi on tullut hulluksi,
kun se tekee tämmöisiä lakeja joka ikiseen vaivaan.
(Ed. Rajamäki: Missähän niitä tehdään? — Puhemies:
Minuutti!) Tämä eduskunta ajattelee niin, että ihmiset
ovat tyhmiä tuolla ulkopuolella, että (Puhemies:
Aika!) heitä täytyy holhota, joka ikinen asia
täytyy panna lain taakse.
Toinen varapuhemies:
Ed. Kyllönen, vastauspuheenvuoro, sen jälkeen
ed. Zyskowicz, ja sitten sen jälkeen mennään
kyllä jo puhujalistaan.
Merja Kyllönen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Rakkaalle edustajakollega Ukkolalle
täytyy kyllä todeta sen verran, että pyhästä uskostasi
huolimatta tässä maassa on sellaisia pökiöitä,
jotka polttavat tupakkaa ja juovat viinaa siinä autossa,
missä on pieni lapsi. Valitettavasti olen joutunut todistamaan
tilanteita, joissa jopa paikallisen torin parkissa turvaistuimessa
istuu etupenkillä lapsi, kun äiti ja isä polttavat
tupakkaa ja toinen osapuoli vielä ryyppää viinaa
siellä takapenkillä. Me elämme itsekkyyden
aikakautta, jolloin aikuiset ihmiset ajattelevat vaan itseään,
omia halujaan ja mielitekojaan, ja valitettavasti sen takia me pöllerötkin
poliitikot joudumme usein tekemään päätöksiä,
joissa lailla suojellaan pieniä, puolustuskyvyttömiä lapsia.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Käytetyistä vastauspuheenvuoroista
minäkin vastaan vain ed. Ukkolalle.
Lakikirja olisi todella hyvin paljon ohuempi, jos me säätäisimme
lakeja vain sellaisia vastuullisia ihmisiä, järkevästi
käyttäytyviä kansalaisia varten. Sanotte,
että tällaista lakia ei lainkaan tarvittaisi.
Yleensäkin tässä on muitakin järkeviä tupakoinnin
ehkäisemistä ja vähentämistä merkitseviä uudistuksia,
mutta jos puhutaan tästä, mistä nyt on
ollut puhetta, eli tästä kiellosta tupakoida autossa,
jossa on vauvoja tai yleensä lapsia, tätä lakia
tarvitaan juuri sen vuoksi, että meillä on liian
monta kansalaista ja meillä on yleensä olemassa
ihmisiä, jotka tupakoivat autossa, vaikka siellä olisi
pieniä lapsia. Nämä ihmiset eivät välttämättä ymmärrä,
mitä pahaa siinä on. Siksi tarvitaan tällaisia
lakeja.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin tämä keskustelukin
osoittaa, laki on todella tärkeä. Voin sanoa,
että tuosta autossa tupakoinnista ja sen kieltämisestä olen
tällä kertaa harvinaisen samaa mieltä kuin
ed. Zyskowicz. Olisi ollut todella tärkeää,
että tämä pykälä olisi
mennyt läpi ja kielto olisi saatu voimaan, kun aikuinen
tupakoi tai kun autossa on alaikäisiä lapsia — tupakoi
siellä nyt sitten aikuinen tai lapsi. Ei ole tuskin valvonta
ongelma, kyllä sen varmaan haistaa ja havaitsee, jos autossa
on tupakoitu ja alaikäisiä lapsia siellä on,
erittäin tärkeä kohta. Valitettavasti
asia ei mennyt niin kuin valiokunta esitti, ja ed. Zyskowiczia suoraan
lainaten näin asiassa olisi tullut toimia, mutta en osaa niitä sanakäänteitä niin
hienosti sanoa kuin ed. Zyskowicz asian kuvasi, mutta näin
olisi tullut toimia.
Tupakoinnin vähentämiseksi annettu laki on kaiken
kaikkiaan tärkeä. 30 vuotta on Suomessa jo tupakointia
rajoitettu, ja aina on kyseenalaistettu, onko tämä oikein.
Ja kun laki on astunut voimaan, niin kansa on oppinut käyttäytymään, (Ed.
Asko-Seljavaara: Se on juuri näin!) ja tänä päivänä mielestäni
näin se homma etenee ja asiat saadaan pikkuhiljaa järjestykseen.
Todellakaan mitään lakia ei tarvittaisi, jos ihmiset
ajattelisivat terveellä järjellä ja tupakoitsijat
huomioisivat toiset ihmiset.
Tupakkatuotteiden ja niiden tavaramerkkien esilläpito
vähittäismyyntipaikassa kielletään
tässä kyseissä lakiesityksessä,
ja tupakkatuotteita ei saisi myydä eikä muutoin
luovuttaa alle 18-vuotiaille, joilta myös kiellettäisiin
tupakkatuotteiden maahantuonti ja hallussapito. Selkeää tekstiä,
varsin helppoa myös valvoa tänä päivänä,
ja minusta tuo täysi-ikäisyyden raja on tässä aivan oikea.
Toinen kohta tässä laissa, mikä omassa
puheenvuorossani nousee esiin, on se, että tämä suussa
käytettävän tupakan maahantuonti, myynti
ja muu luovuttaminen kiellettäisiin, mutta sitä saisi
kuitenkin tuoda maahan omaa henkilökohtaista käyttöä varten
matkatavarana rajoitetun määrän. Elikkä kyseessähän
on siis nuuska. Sille on saatu hieno nimike. Ilmeisesti virallinen nimi
kuuluu "suussa käytettävä", mutta käytän siitä itse
sanaa nuuska. Nuuskaksi kutsuttua tupakkaa ei saa maahantuoda, kertoo
tämä lakipykälä, myydä tai
muutoin luovuttaa. Yksityishenkilö saa kuitenkin tuoda
henkilökohtaista käyttöä varten
matkatavarana mukanaan enintään 30 rasiaa edellyttäen,
että rasia sisältää enintään
50 grammaa mainittua tupakkaa.
Täällä on jo monessa puheenvuorossa
kerrottu, mitkä ovat nuuskan haittavaikutukset, ja itse keskitynkin
puheenvuorossani tupakan ja nuuskan keskinäiseen vertailuun.
Tämä asia kun oli viime viikolla julkisuudessa,
niin kansalaisilta ja medialtakin tulleen kyselyn yhteydessä kysyttiin,
miksi tupakka sallitaan mutta nuuskaa ei sallita. Vastasin siihen
kysymykseen, että mikäli tänä päivänä tiedettäisiin
tupakan haitat, vaarat ja terveysvaikutukset, niin tuskin tämän
päivän tiedon varassa tupakan myyntiäkään
Suomessa sallittaisiin ja laillistettaisiin. Mutta asia on tällä hetkellä laillista,
sitä verotetaan. Tupakoitsijat sitä kautta tuovat
verotuloja, osallistuvat näiden haittojen maksamiseen.
Mutta kun meillä on vielä mahdollisuus estää nuuskasta
aiheutuneet terveyshaitat, niin pidän tärkeänä,
että nuuska on Suomessa kiellettyä tai rajoitettua
edes siihen määrään asti kuin
se tässä laissa nyt on sallittu tai kerrottu.
Nuuskan terveydelliset haitat ovat kiistattomat. Nuuska on esteellisesti
minusta kiusallisen näköistä, mutta erityisesti
haluan painottaa että niin kouluissa, urheiluseuroissa
kuin järjestöissä, missä vanhemmat
ihmiset ovat nuorten kanssa tekemisissä, pelisäännöissä sanotaan
usein, että nuuskaaminen tai tupakointi on kiellettyä. Tämä laki
antaa heille selkänojaa toteuttaa tätä pykälää ja
näin kasvattaa lapsia terveellisiin elintapoihin.
Valiokunta on kiinnittänyt myös huomion siihen,
mikäli tämä laki on liian tiukka. Se
näkyy siinä, että salakuljetetun tupakan
ja nuuskan määrä todennäköisesti
tulee lisääntymään. Varsinkin
tuolla itäisessä Suomessa, missä naapurimaa
Venäjän tai Viron läheisyys vaikuttaa,
tällainen salakauppa, tupakan myynti, lisääntyy,
mikäli tämä laki osoittautuu liian tiukaksi.
Rikollisuus sitä myöten kasvaa, mutta erityisesti
veronkierto.
Omalla kotiseudullani tupakkabisnes on aika laajaa, ja, voisiko
sanoa, kyllä sillä yhden tiilitalon rakentaa,
kun muutaman vuoden tupakkakauppaa harrastaa. Elikkä kyse
on isosta asiasta, ja haluaisinkin tässä keskustelussa
nostaa esiin sen, että mikäli tupakan myynti on
laillista, se tuottaa meille verotuloja, sitä valvotaan,
sitä myydään täysi-ikäisille
ja se estäisi tällaisen mahdollisen salakaupan,
sitä kautta tämmöisen veronkierron ja
rikollisen toiminnan. Tätä tuolla Itä-Suomessa
hyvin laajasti harrastetaan, ja toivon, että tällä lailla
pystytään myös puuttumaan tällaiseen
epäkohtaan.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pakkaselle voisi sanoa, että tässä laissahan on
tavoitteena savuton Suomi, tupakaton Suomi. Elikkä siinähän
pyritään siihen, että saadaan aikaan
se, että kielletään koko Suomessa tupakointi.
Minä kysyn vaan teiltä, kumpi on pahempi yhteiskunnallinen
terveydellinen ongelma, alkoholi vai tupakka. (Ed. Asko-Seljavaara:
Molemmat!) Alkoholi tappaa sen käyttäjän,
ja se tuhoaa perheen, se on todella sosiaalinen ongelma. Mitäs
tupakka tekee? No, se tappaa sen käyttäjän,
ja totta kai se aiheuttaa passiivista tupakointia ja tappaa sitä kautta,
mutta jos ei tupakoi passiivisesti, niin tupakoiva tappaa vain itsensä.
Mitä se yhteiskunnalle kuuluu, milloin sitä tappaa
itsensä? Vielä ei ole sentään
sellaista lakia keksitty tähän yhteiskuntaan,
että joutuu vankilaan, jos tappaa itsensä.
Elikkä toisin sanoen tämän tyyppisiä hulluja lakeja
ei pitäisi enää kerta kaikkiaan Suomessa laatia.
Minusta tämä on ihan turha laki, ihan tyhmä laki.
Vaikka tällä on hyvät perusteet ja periaatteet,
eihän tämä toimi. (Ed. Asko-Seljavaara: Toimii!)
Teidän pitää sitten kieltää tupakointi kokonaan,
tehdä kieltolaki, ja sitten katsoa, auttaako se, tuleeko
Suomesta ihanampi maa ja tuleeko suomalaisista ihanampia ihmisiä.
Minä sanon, että siinä käy ihan
samalla tavalla kuin silloin, kun alkoholi kiellettiin ja kieltolaki
oli voimassa. Tulee salakauppaa, ja tulee kaikkia muita vitsauksia,
rikoksia. Mutta siinäpähän teette, mitä teette.
Minä olisin mielelläni hylännyt koko lain,
mutta enhän minä yksin voi 199:ää ihmistä vastaan
taistella.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi
annetun lain muuttamisesta on esimerkki siitä, että mennään
valvonnassa poikkeuksellisen pitkälle suomalaisessa yhteiskunnassa,
ja sillä on tiettyä ennakollista merkitystä myöskin
tulevaisuutta silmällä pitäen.
Jos hieman käyn perustuslakivaliokunnan lausuntoa lävitse,
niin ensinnäkin kysymyksessä oli markkinoinnin
ja tarjonnan rajoittaminen, jossa mennään nyt
varsin pitkälle muun muassa siten, että kauppaliikkeessä ei
enää voi olla esillä savukerasioita niin,
että niitä voitaisiin nähdä.
Tältä osin perustuslakivaliokunta totesi, että omaisuuden
suoja suojaa sitä, että jos on laillinen elinkeino,
tavaroiden pitäisi voida olla esillä, varsinkin kun
siellä on immateriaalioikeuksia, jotka kuuluvat tämän
varallisuuden suojan piiriin. Lisäksi, jos on sallittu
elinkeino, siinä tilanteessa elinkeinovapaus sallii sen,
että voi hyödyntää omaisuuttaan
ja voi toimia normaalilla tavalla tuossa elinkeinotoiminnassa. Toisaalta
kuitenkin perustuslaissa velvoitteena yhteiskunnalle on edistää väestön
terveyttä, ja näitä eri arvoja pitää sitten punnita
keskenään. Mitä tulee pelkästään
omistusoikeuteen ja näihin tavaramerkkeihin, voidaan sanoa,
että rajoituksia voidaan terveydellisten syitten perusteella
asettaa.
Tässä yhteydessä joudutaan myöskin
arvioimaan sananvapautta, jonka perustuslaki turvaa. Tietysti se,
että ei voida asettaa esille tavaroita, tavaramerkkejä,
merkitsee sitä, että tältä osin
sananvapautta rajoitetaan. Kysymys on siitä, että ei rajoiteta
näitä sananvapauden ydinalueella olevia oikeuksia,
mutta täytyy sanoa, että kuitenkin tiettyä suhteellisuusperiaatetta
pitää noudattaa myöskin sananvapauden
kannalta, kun ajatellaan markkinointia. Tietysti sitä,
että ei millään tavalla näitä tuotteita
voida nähdä liikkeessä, voidaan kyllä pitää jo
varsin suhteettomana rajoituksena.
Tästä syystä perustuslakivaliokunta
katsoi, että kun kyseessä on laillinen nautintoaine,
tällaiset rajoitukset ovat tarpeettoman ankaria. Perustuslakivaliokunta
lähti siitä ja katsoi, että sitä perustuslakikin
edellyttää, että asiakkaan pitää voida
saada ainakin tuotteita esittelevä kuvasto, että tiedetään,
mitä liikkeessä myydään. Siis
rasioiden ei tarvitse olla liikkeessä esillä,
mutta joka tapauksessa kuvasto pitää saada nähdä,
että tiedetään, mitä henkilö voi
ostaa, ja siinä on myöskin sitten hinnasto. Tarvittaessa
sen mukaan täytyy voida saada liikkeestä myytävät
tuotteet ja niitten hinnat, niin että henkilö voi
tehdä rationaalisesti ostopäätöksensä,
mitä hän sitten jatkossa haluaa.
Mielestäni on täysin selvää tältä pohjalta
se, että kun myyjältä tai kaupan kassalta
esimerkiksi kysytään, onko teillä savukkeita
myytävänä, niin kaupan myyjä voi
automaattisesti tarjota myyntiluetteloa nähtäväksi.
Voi sanoa, että ehkä tarkoituksenmukaista olisi
myöskin se — ja toivon, että näin
tulkittaisiin käytännössä — ja
mielestäni kyllä näihin oikeuksiin kuuluu
myöskin se, että kaupassa voi jossakin olla maininta
siitä, että luettelo näistä tupakkatuotteista
on saatavissa kassalla, ja kassa tämän informaation
perusteella voi, jos se on tietty kassa, antaa kuvaston ja listan
asiakkaalle.
Sitten, arvoisa puhemies, toinen kysymys oli se, että jos
meillä on tupakkakauppa, niin esityksenä oli se,
että alaikäinen ei voisi mennä tähän tupakkakauppaan
lainkaan. Näissä tupakkakaupoissa myydään
myöskin muita tuotteita kuin tupakkaa — makeisia,
lasten tarvikkeita saattaa olla myöskin — ja todettiin,
että kun meillä on vapaa liikkuvuus Suomessa,
on aika kohtuutonta, että lapsi ei voisi mennä tuohon
kauppaan. On selvää, että hänelle
ei voida myydä tupakkaa, mutta se, että menee
kauppaa, on tuollaisen henkilökohtaisen liikkuvuuden puitteissa
tällainen tietty perusoikeus. Erittäin hyvä,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta teki tätä koskevan
muutoksen myöskin hallituksen esitykseen.
Vaikein kysymys, josta täällä on
jo keskusteltu, on kysymys tupakointikielloista ja niiden valvonnasta.
Tietysti tältä osin on kysymys henkilön
itsemääräämisoikeudesta, ja
henkilökohtainen vapaus on suojattu ja yksityiselämä on
suojattu perustuslaissa. Tässä on kaksi tapausta.
Toinen oli se, että silloin, kun lapsi on perhepäivähoidossa,
tupakointi ei ole sallittua. Kysymys oli siitä, voidaanko
sitä valvoa. Katsottiin, että vaikka kotirauhan
piirissä on se paikka, jossa lapset ovat perhepäivähoidossa,
niin kun he ovat perhepäivähoidossa, se on kuitenkin
liiketoiminnan kaltaista toimintaa, mikä asettaa tiettyjä rajoituksia
kotirauhalle ja antaa mahdollisuuden siihen, että voidaan
valvoa. Tietysti kun on tiettyjä sääntöjä,
joittenka perusteella palveluita annetaan, myydään
kunnalle tai näille perheille, niin tässä suhteessa
tietyn valvonnan täytyy olla mahdollista. Perustuslakivaliokunta
katsoi, että todellakaan kotirauha ei sillä tavalla
vaarannu näissä tilanteissa, kun kyseessä on
ammattitoiminta, etteikö voitaisi myöskin tällainen
tarkastus tehdä tässä tapauksessa yksityiseen
kotiin.
Toinen kysymys, joka on sitten vaikeampi, on se, voidaanko tehdä tarkastuksia
ja kieltää yksityisissä, kotirauhan piiriin
kuuluvissa tiloissa tupakointi. Tässä tapauksessa
oli kysymys ajoneuvosta ja siitä, että siinä tilanteessa
tupakointi kiellettäisiin. Tältä osin,
kun kuitenkin esimerkiksi asuntovaunu on tällainen yksityinen
kulkuneuvo, voidaan katsoa, että auton sisätilat
kuuluvat kotirauhan piiriin. Tietysti tässä on
kysymys aika pitkälti siitä, mikä on
ihmisen vapauspiiri, mutta kyllä meillä tähän
asti on lähdetty siitä, että koti on
se, missä periaatteessa saa tehdä, mitä ihminen
haluaa. Se, mitä kodin seinien sisällä tehdään,
ei kuulu yhteiskunnalle.
Tietysti tässä on vähän
kysymys siitä, että okei, totalitaarisessa yhteiskunnassa
parlamentti määrää, mitä ihmiset
tekevät, asetetaan kohtuuttomia rajoituksia, mutta läntisessä demokratiassa
on tiettyjä vapauspiirin alueita, ja koti on se kaikkein
tärkein vapauspiirin alue. Kun sinne asetetaan tiettyjä rajoituksia,
pitää olla erittäin tarkkana tässä suhteessa.
Tässä tapauksessa, kun katsottiin, että kysymys
on kotirauhaan puuttumisesta, nähtiin, että on
ongelma.
Jos sanotaan, että kotirauhan piiriin kuuluvissa tiloissa
ei saa polttaa tupakkaa, niin tietysti ensin on auto, sen jälkeen
seuraava kysymys on ihan normaali koti ja se, asetetaanko rajoitus,
että kotona ei saa enää polttaa tupakkaa.
Sitten tietysti voidaan sanoa, että kun on kyseessä laillinen elinkeino
ja tupakanpolttoa ei ole kielletty mutta se kiellettäisiin
kuitenkin kotirauhan piiriin kuuluvissa tiloissa, kotona, niin olisi
aika erikoista. (Ed. Zyskowicz: Eihän kotona saa tukistaa
lastakaan!) Sen jälkeen, jos tämä kielletään,
tulee tietysti alkoholin käyttö. Koska siinäkin
ollaan tietysti huonona esimerkkinä lapsille, niin voidaan ajatella,
että siihenkin on hyvät perusteet, että alkoholin
juominen kotona kiellettäisiin. Sen jälkeen tietysti
voidaan keskustella siitä, että kun tällä tiellä jatketaan
eteenpäin, niin aika nopeasti ollaan tilanteessa, jossa
ihmisen ydinrauhan piiri kutistuu aika olennaisesti ja yhteiskunta
alkaa määrätä ihmisten kaikkein
sisäisintä vapauspiiriä. (Ed. Rajamäki:
Pahimpia Orwellin yhteiskunnan merkkejä kyllä!)
Täällä on annettu sitten esimerkkinä tämä luunappi.
Ed. Zyskowicz, jota suuresti arvostan, otti luunapin esille. On
täysin selvää, että jos meillä on
jokin rikoslaissa rangaistu teko, niin ei sitä saa tehdä missään
Suomessa eikä kotirauha vapauta rangaistuksesta. Jos murhaa
ihmisen kotona, niin ei se, että se tapahtuu kotirauhan
piirissä, tarkoita sitä, että se on sallittua.
Kaikki mikä on rikollista, on ilman muuta kiellettyä myöskin kotona.
Sinä päivänä, jos tupakoinnista
tehdään rikollista toimintaa, on täysin
selvää, että se voidaan myöskin
kotioloissa kieltää. Ei ole mitään ongelmaa.
Mutta jos rikoslakiin tehdään sellainen yleinen
säännös, jossa todetaan, että jos
lapsi on tietyllä etäisyydellä, ei saa
polttaa lainkaan, niin tietysti tämmöinen säännös
voidaan ulottaa myöskin kotiolosuhteisiin. Sen jälkeen
tulee kysymys siitä, voidaanko suorittaa kotirauhaan puuttuvia
tarkastuksia tältä osin. Mutta voi sanoa, että olisin
kyllä aika varovainen tässä suhteessa,
kuinka pitkälle näissä rajoituksissa
kaiken kaikkiaan mennään. Mutta se on selvä,
että jos on rikoslaissa rangaistava rikos, sitä ei
saa tehdä missään eikä myöskään
kotirauhaan kuuluvissa olosuhteissa.
Sitten täällä on otettu esimerkki
turvavöistä. Auto on ajolaite, ja on selvää,
että tuohon ajolaitteeseen liittyviä teknisiä määräyksiä yhteiskunta ilman
muuta voi antaa ja näihin teknisiin määräyksiin
kuuluvat myöskin turvallisuuslaitteita koskevat määräykset.
Tästä syystä on täysin selvää,
että turvavyötä koskevia määräyksiä voidaan
antaa niin, että autossa pitää olla turvavyö ja että myöskin
tuota turvavyötä, jos sellainen on, pitää käyttää.
(Ed. Asko-Seljavaara: Entäs handsfree?) Tässä suhteessa
mielestäni järjestelmä on täysin
selvä. Tältä osin mielestäni,
kun kysymys on kuljetuslaitteen turvamääräyksistä,
ei sinänsä ole mitään ongelmaa.
Ihan täytyy sanoa, että professoreiden kantoihin
myöskin perustuslakivaliokunnan kanta varsin pitkälti
perustuu. Täytyy sanoa, että tässä suhteessa
juuri huoli siitä, kuinka pitkälle mennään
vapauspiiriä rajoittamaan, on ihan aito, ja jossakin vaiheessa
pitää laittaa se raja, josta ei enää voida
mennä eteenpäin. Nyt sitä tässä tilanteessa
testataan ja tähän on sitten perustuslakivaliokunnassa
päädytty.
Ihan täytyy vielä sanoa, että eduskunnassa
tietysti meillä on pikkuisen se ongelma, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta katsoo asioita yhdestä näkökulmasta
ja on tietysti huolissaan kaikista asioista, joilla on terveyden
kanssa tekemistä, ja voi sanoa, että menee aika
pitkälle näissä asioissa ottaen koko
eduskunta huomioon. Tietysti perustuslakivaliokunnan tehtävä on
tulkita asioita perusoikeuksien kannalta. Tietysti tältä osin
kuitenkin nämä näkemykset ovat ne, jotka
ovat yhteiskunnan fundamentti viime kädessä.
Ehkä on kuitenkin syytä todeta se sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäsenille, että äskettäin
tehtiin selvitys suomalaisten käsityksistä tupakoinnin
rajoituksista. Kun kysyttiin, mikä seuraavista on tehokkain
keino vähentää tupakointia Suomessa,
12 prosenttia oli ehdottomien kieltojen kannalla, 18 prosenttia
oli nykyisten kieltojen ja rajoitusten tehostetun valvonnan kannalla
ja 65 prosenttia oli sitä mieltä, että valistus
ja kattava tiedon jakaminen terveyshaitoista on oikea tapa. Tältä osin
perustuslakivaliokunta totesi, mitä tulee autoon, että tarkoituksenmukaista
ja oikein on, että tehdään valistusta,
kerrotaan, minkälaista haittaa aiheutuu tupakoinnista autossa,
ja pyritään tällä saamaan ihmisiä noudattamaan
tiettyä käyttäytymiskaavaa eli sitä,
että autossa ei lainkaan poltettaisi. Olen sitä mieltä,
että ei ole hyvä, että autossa poltettaisiin,
ja sen puolesta pitää tehdä töitä,
mutta täytyy sanoa, että perustuslakivaliokunnan
kanta ei ole pelkästään perustuslakiin
perustuva vaan vastaa myöskin suomalaisten oikeuskäsitystä tältä osin.
(Välihuutoja) Tältä osin viittaan tähän äsken
mainitsemaani lausuntoon.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan todeta, että tosiaan
tässä laissahan on mielenkiintoinen lähtökohta,
joka on se, että sanotaan, että tavoitteena on
tupakoinnin lopettaminen. Tämmöisiä deklaratorisia
säännöksiä oli meillä itänaapurissa joskus
aikanaan, mutta Suomessa näitä ei ole ollut. Kuntauudistuksen
yhteydessä oli tällainen tavoitteellinen säännös,
mutta täytyy sanoa, että se ei ole välttämättä kauhean
hyvää lainsäädäntöä. Tältä osinhan
perustuslakivaliokunta on selvästi todennut, että sitä ei
voida tulkita sillä tavalla, että se rajoittaisi
perusoikeuksia millään tavalla. Näin
tulkittuna kuitenkin sitten kerrotaan, mikä yhteiskunnassa
on tavoitteena, enkä näe sitä kovinkaan
hankalana.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensin pitää antaa puheenjohtaja
ed. Sasille tunnustusta, että tällaisen mahdottoman
lausunnon edessä hän kuitenkin pystyi sitä hyvin
puolustamaan. Jos joutuisin oikeudessa johonkin mahdottomaan siviiliriitaan
tai vastaamaan, niin varmasti harkitsisin, että palkkaisin ed.
Sasin asianajajakseni. Esimerkiksi sen, miten hän perusteli,
että Marlboro-miehen saa pakottaa autossa sitomaan itsensä remmillä penkkiin
mutta Marlboro-miestä ei saa kieltää myrkyttämästä ja
sairastuttamasta omaa lastaan tupakoimalla lapsen naamaa vasten,
ed. Sasi hyvänä juristina selitti lähinnä sillä,
että se nyt asian luonteesta johtuen on täysin
luonnollista.
Kyllä tämä edustaja Sasin puheenvuoro
pitää näin ymmärtää,
ja voi olla, että tämä juridiikka on
tällaista, että jotta me voisimme kieltää tupakoimasta
oman vauvan terveyden kustannuksella autossa, meidän pitäisi
ensin kriminalisoida se, todeta, että se on rangaistuksen
uhalla kiellettyä lapsen pahoinpitelemistä, mitä se
tietysti myös on. Tätä on hyvä harkita.
Uskon, että kun vielä menee muutama vuosi, niin
yhteiskunta on siihenkin kypsä.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä perustuslakivaliokunnan
työ on sen verran lakiin sidottua, että ei sitä noin
vain voi sitten ryhtyä tekemään vastoin
näitä profeettoja, niin kuin sanoitte. Ed. Sasi,
jota arvostan suunnattomasti, kyllä perusteli tämän
paljon paremmin kuin minä, joka sanon, että ihmisellä täytyy
olla oikeus tappaa itsensäkin, jos hän niin haluaa,
ilman että siihen yhteiskunta puuttuu. (Ed. Zyskowicz:
Entä tappaa se pieni lapsi siinä autossa?)
Edustaja Zyskowicz, voitteko te kuvitella yhtään
normaalia ihmistä, äitiä, isää,
joka puhaltelisi lapsen, pienen vauvan, nenään
tupakkaa? Kyllä hän nykyaikana menee polttamaan
parvekkeelle. Tietenkin se sitten vaikuttaa naapureitten oloon.
Mutta eihän se ole kiinni siitä, tupakoiko vai
eikö, jos lasta kohdellaan huonosti. (Puhemies: Aika!)
Jokainen näkee huonosti kohdeltuja, kaltoin kohdeltuja,
lapsia kaduilla ja kaltoin kohdeltuja lapsia päivähoidossa.
(Puhemies: Aika!) He ovat tupakoitsijoita tai tupakoimattomia, eikä se
siitä ole kiinni.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnä haluan todeta, että tässä asiassa
perustuslakivaliokunta oli yksimielinen, kun se antoi tämän
lausunnon. Siitä ei jouduttu äänestämään,
vaan kanta oli yhtenäinen tältä osin.
Mitä tulee sitten turvavyöhön, haluan
korostaa sitä, että kysymys on nimenomaan liikenteen sääntelystä,
ja liikenteen sääntelyssä pitää olla laajat
mahdollisuudet, jotta liikenne ylipäänsä toimii.
Ilman sääntöjä se ei toimi,
ja siitä syystä voidaan sitten siihen liittyviä sääntöjä tietyllä tavalla
kehittää.
Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että on selvää, että voidaan
ajatella, että tupakointi esimerkiksi lapsen läheisyydessä voitaisiin
kriminalisoida. Mutta silloin tietysti pitää sitten
osoittaa konkreettisesti, että siitä aiheutuu
terveyshaittoja. Jos se voidaan osoittaa, minkä uskon,
että voidaan tehdä, niin sinänsä ei
ole ongelmaa, etteikö sitä voida kriminalisoida.
Sitten täytyy kysyä, mitä kaikkea yleensä yhteiskunnassa
pitää kriminalisoida ja kannattaa kriminalisoida.
Meidän pitäisi luottaa siihen, että ihmiset
voivat käyttäytyä asianmukaisesti.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tavoitteet tässä laissa
ovat todella hyviä, erityisesti lasten ja nuorten tupakoinnin
vähentäminen ja myöhemmin sitten kokonaan
lopettaminen. Valiokunnassa erityisesti nostettiin esiin nuo ammattioppilaitosten
nuoret. Ammattiin opiskelevista nuorista yli 41 prosenttia tupakoi
päivittäin, ja tuo prosenttiluku on kyllä hyvin
valitettavan suuri.
Tupakka on siis keskeinen terveyden eriarvoistumisen indikaattori.
Niin kuin tässä joku totesikin, Suomi on ollut
edelläkävijä monella tavalla tupakkalainsäädännön
osalta 1970-luvulta asti, ja on saatu myös tuloksia lainsäädännön
kehittämisen kautta. Tupakkalaki ja hintapolitiikka, tutkimus
ja terveyden edistäminen ovat tavallaan kaikki tällaisia
tärkeitä keskeisiä pilareita, jotka yhdessä muodostavat
ne välineet, joilla voidaan sitten näitä kielteisiä tupakoinnin
vaikutuksia vähentää. Tässä laissa
on paljon juuri näitä lastensuojelullisia näkökohtia,
niin kuin keskustelusta ilmi on tullut.
Jos ihan muutaman seikan nostan tästä pikaisesti
esiin, niin tässähän nyt todella tämä esilläpitokielto
vähittäistavaraliikkeille on yksi keskeisiä tämän
lain seikkoja, ja sitten yksi, jonka nostan esiin, on alaikäisten
tupakkatuotteiden hallussapitokielto. Eli tämän
kaltaisia säädöksiä tämä lakipaketti
pitää sisällään, mutta
on myös kyllä todettava, että on tässä paljon
myös kyllä sellaista tulkinnanvaraisuutta, esimerkiksi
nämä yleisötilaisuudet ja festarit. Miten
rajautuu se alue, missä tupakointi on sallittu ja missä ei? Epäilen,
että tulee kyllä erimielisyyksiä, tulkintaepäselvyyksiä,
ja se, mikä on isoin puute, on kyllä valvonta.
Tässä on monia sinänsä hyviä asioita,
joiden valvonta on aika mahdotonta. Siihen me valiokunnassa kiinnitimme
ihan yksimielisesti huomiota, että tämä seikka
olisi ollut parempi huomioida paremmin.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Lainsäädäntö lasten
ja nuorten näkökulmasta on äärimmäisen
tärkeää ja merkittävääkin. Toisaalta
aikuisten ihmisten näkökulmasta miettii vaan sitä,
että silloin, jos ei olla tekemisissä lasten ja
nuorten kanssa, kuinka me kykenemme ikään kuin
valvomaan sitä, että kaikki halulliset sielut
eivät käristä keuhkojansa kartanolle
näin halutessaan. Eli ei mitenkään yksinkertaisesta asiasta
ole kysymys.
Jotenkin minua jäi karvastelemaan vielä tämä ajatus
tästä, että autoni on linnani, autoni
on kotini, koska ainakaan se meidän pihalla oleva peltikottero
ei ole kyllä mikään minun kotini tai asuinpaikkani,
toivottavasti ainakaan.
Mietin sitä lasten osalta, onko todellakin niin, että ei
edes liikenneturvallisuuteen perustuvien säädösten
kautta voitaisi kieltää autossa tupakointia, koska
tässä valiokunnan mietinnössähän sivulla
5 on selkeä tekstiosio saadusta selvityksestä,
että tutkimuksissa on vahvoja viitteitä siitä,
että tupakointi autossa ajon aikana on esimerkiksi matkapuhelimeen
puhumista suurempi liikenneturvallisuusriski. (Ed. Kerola: Näin
on!) Valiokunta on pitänyt tärkeänä,
että autossa tupakoinnin vaarallisuuteen kiinnitetään
lainsäädännön ja viranomaistoiminnan
kehittämisessä huomiota myös tästä näkökulmasta.
Kyllä jotenkin tuntuu siltä, että jos
kännykkään puhuminen on riski, niin mitenkä sitten,
jos sinä sytytät nortin siinä autossa,
kyllä sinä tarvitset siihen käsiä.
Minä en ole tavannut kyllä vielä semmoista
kuljettajaa, joka jaloilla tai kolmannella kädellä sytyttää sen
säimänsä siinä. Ollaan kyllä tosi
haasteellisten kysymysten äärellä, mutta
ymmärrän hyvin tämän perusajatuksen
siitä, (Puhemies: 2 minuuttia!) että lasten ja
nuorten etua tässä lähtökohtaisesti
ajatellaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nämä tärkeät
sanat, mitä täällä muun muassa
ed. Asko-Seljavaara alussa sanoi, miten paljon menetetään
vuosittain ennenaikaisen kuoleman kautta ihmishenkiä, ovat
hyvin tärkeä lähtökohta kaikkiin
tupakointia vähentävän lainsäädännön perusteluihin,
ja siitä on aloitettava. Niin kuin täällä myös
on todettu, jos tupakka tulisi nyt uutena tuotteena, sitä ei
hyväksyttäisi, koska sen luonne on terveyttä niin
paljon haittaava.
Mitä tulee sitten näihin nikotiinituotteisiin, niin
on todellakin niin, että ne olisi pitänyt pitää siellä apteekeissa
eikä avata vähittäiskaupan ovia niille.
Nikotiinihan on jatkuvasti vaikuttava aine. Sen lisäksi,
että se vaikuttaa psyykkisesti, se vaikuttaa myöskin
verisuonia, siis valtimon seinämiä, supistavasti
ja heikentää verenkiertoa, vaikuttaa käytännössä kaikkien
elinten hapensaantiin kielteisellä tavalla.
Mitä tulee sitten taas näihin suussa käytettäviin
tupakkavalmisteisiin, niin on selvää, että niistä on
taas suun limakalvoille välitön haitta. Suun,
nielun ja kitalaen alueen pahanlaatuiset kasvaimet syntyvät
ilmeisesti tulehduksien myötä, ja tupakassa olevien
erilaisten karsinogeenisten aineiden aiheuttamat tekijät
johtavat tällaisiin solumuutoksiin. Tämä on
yksi syy, miksi kaikista tupakkatuotteista pitäisi päästä irti.
Se polttaminen ei ole ainut paha asia. Myöskin suussa käytettävät
tuotteet olisi kiellettävä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
esitetty, että jos me säädämme
jonkun kiellon, jota ei voi valvoa, niin se ei toimi. Mutta näin
se ei ole kyllä tupakoinnin kohdalla, koska me olemme saaneet
savuttomat työpaikat, savuttomat lentokentät,
savuttomat ravintolat, eikä niitäkään
ole pystytty erityisemmin valvomaan, eikä ole kriminalisoitu
tupakointia, ja siitä huolimatta se on onnistunut. Koska
tupakointi on yleisesti semmoinen asia, että sitä ei
hyväksytä, niin näitä kieltoja
noudatetaan. Se on vähän eri asia kuin alkoholi,
joka on enemmän hyväksytty tapa kuin tupakointi.
Ajattelimmekin muuten tuoda sosiaali- ja terveysvaliokunnasta
tämän 12 §:n 6 kohdan tänne eduskunnan
päätettäväksi perustuslain säätämisjärjestyksessä,
mutta nyt tämän keskustelun perusteella huomasimme,
että se oli oikea päätös, että emme
tuoneet sitä, koska se ei olisi varmaan saanut neljän
viidesosan enemmistöä Suomen eduskunnassa. (Ed.
Zyskowicz: Viisi kuudesosaa!)
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Muutaman seikan vielä nostan
tässä esiin. Lähtökohtahan tässä on
siis kansanterveydellinen ja kansantaloudellinen lähtökohta.
Siitähän lähdetään
liikkeelle, kun tupakan käyttöä pyritään
vähentämään ja lopulta sitten
kokonaan lopettamaan, ja nämä taustat ovat tietysti
erittäin merkittävät.
Laki siis tällaisenaan on kyllä hyväksyttävissä,
mutta haluan kuitenkin tähän keskusteluun tuoda
sen esiin, että kyllä tässä laissa
on joitakin aika kummallisia kohtia. Valiokunnassa esimerkiksi keskustelimme
siitä, mikä on esilläpitoa ja mikä on
sitten taas normaalia, asiakaspalveluun kuuluvaa toimintaa, missä tilanteissa
tupakkatuotteet saavat näkyä hetkellisesti kaupassa
esimerkiksi inventaarion ja hyllytyksen yhteydessä jnp.
Kyllä omasta mielestäni tässä joissakin
kohdissa mentiin kyllä hieman liian pikkutarkkoihin näkökohtiin,
kun tätä lakia käsiteltiin. Mutta tietenkin
on tarpeen läpikäydä, ettei sitten jälkeenpäin
tule kummallisia tulkintoja. Mutta todella todettiin, että normaaliin
asiakaspalveluun liittyvät toiminnot eivät ole
esilläpitoa.
Ja sitten tähän hallussapitoon. Tupakan hallussapito
on alaikäisillä siis kielletty jatkossa. Katsottiin,
että tämä kuitenkin auttaa esimerkiksi kouluissa
ja rippileireillä tupakoinnin vähentämistä,
vaikkakin tässä on se valvontapuoli. Esimerkiksi
poliisiviranomaisilla ei ole edes oikeutta tarkistaa tätä,
onko tupakkatuotteita nuoren hallussa vaiko ei.
Ja vielä viimeisenä otan kaupan työntekijät. Se
oli sellainen seikka, että kun alaikäisille myynti
on kielletty, niin halusimme kuitenkin korostaa sitä, että silloin
täytyy olla kyse tahallisuudesta, koska totta kai myyntitilanteessa
saattaa käydä niin, että virheellisesti
ohjataan myyjää harhaan iän osalta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Sasin puheenvuorosta totean vielä uudemman
kerran, että hän käytti hyvän
puheenvuoron ja esitti perustuslakivaliokunnan lausunnon kannalta
perusteltuja argumentteja, ja totta kai tunnustan ed. Sasin historialliset
ansiot siinä, että hän on erilaista totalitarismia
ja yksilönvapauden kahlitsemista vastustanut vuosikymmeniä ja
toiminut yksilönvapauden puolesta.
Silti mielestäni perustuslakivaliokunta — ed. Sasi
ja kaikki muut siellä, samoin kuin valiokunnan asiantuntijat — on
asettanut tämän vapauden perustuslain suojan rajan
minun mielestäni kovin omituiseen paikkaan, kuten varsinaisessa, pidemmässä puheenvuorossani
totesin. En mitenkään voi käsittää enkä hyväksyä sitä,
että jotenkin perustuslain suojaa Suomessa nauttisi se, että pitää voida
autossa tupakoida, oli siellä kuinka pieni vauva kyydissä tahansa,
ja puhaltaa savut tämän vauvan pieniin keuhkoihin
ja tämä saa tapahtua päivästä toiseen
ja viikosta toiseen, aina kun mennään tarhaan
tai tullaan tarhasta ja mennään mökille
ja tullaan mökiltä jne.
Ed. Ukkola kysyi, voinko kuvitella, että on ihmisiä,
jotka näin käyttäytyvät. Kyllä minä valitettavasti
voin kuvitella. Sen sijaan minun on vaikea kuvitella missään
maassa perustuslakivaliokuntaa tai perustuslakituomioistuinta, joka
toteaisi, että on jotenkin ihmisen vapauden liiallista rajoittamista,
kun tällainen tosiasiassa lapsen pahoinpitelyä merkitsevä toiminta
kielletään. Tässä mielessä olen
todella pettynyt tähän perustuslakivaliokunnan
tässä omaksumaan kantaan, vaikka ymmärrän,
että he ovat kokeneet, että nyt pitää tälle
liialliselle holhoukselle panna raja. Minun mielestäni
on lainsäätäjän tehtävä miettiä,
onko kummallisia kohtia, ja jättää kummalliset
kohdat säätämättä.
Ei tämä tältä osin minusta ollut
mikään perustuslakikysymys.
Yleiskeskustelu päättyi.