2) Hallituksen esitys laiksi huumausainelain 3 §:n
muuttamisesta
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Suomen huumausainelaki
on perinteisesti perustunut siihen, että huumaavan ja terveydelle
vaarallisen aineen luokittelu huumausaineeksi tapahtuu kansainvälisten sopimusten
mukaan joko YK:n tai EU:n valmistelussa. Tämä prosessi
kestää kuitenkin kauan eikä enää pysy
jatkuvasti kehitettävien uusien huumaavien aineiden perässä.
Alan tuotekehittely on mennyt siis tämän järjestelmämme
ohi.
Suomi on ilmoittanut erilaisia aineita esimerkiksi EU:n päätöksentekomenettelyyn,
mutta toistaiseksi hyvin harva aine on tätäkään
kautta luokiteltu huumausaineeksi. EU loi aikoinaan oman järjestelmänsä vuonna
1997 sen vuoksi, että se olisi YK-järjestelmää nopeampi
ja joustavampi mutta kuitenkin sellainen, että jäsenmaat voisivat
toimia yhdessä. Nyt on ilmennyt, ettei tämäkään
järjestelmä ole tarpeeksi nopea ja joustava.
Suomessa nämä uudet aineet, joita kutsutaan design-huumeiksi,
on luokiteltu luvattomiksi lääkeaineiksi, jolloin
lääkelain mukaan niiden valmistus, tuonti, varastointi,
myynnissä pitäminen ja luovuttaminen ovat rangaistavia
mutta hallussapito ja käyttö eivät ole
kiellettyjä. Ainakaan kaikki kyseiset aineet eivät
täytä lääkkeen määritelmää.
Tätä ratkaisua pidetään muutoinkin
keinotekoisena.
Huumausainepolitiikan uskottavuuden ja vaikuttavuuden kannalta
onkin vaikea perustella tilannetta, jossa jokin aine on kielletty
huumausaine ja toista, vastaavaa ainetta voi tuoda maahan, myydä ihmisille
ja pitää varastossa. Koska aineita ei voi kestävällä tavalla
kieltää lääkelain perusteella,
tarvitaan siis muu lainsäädännöllinen ratkaisu.
Näiden uusien huumaavien aineiden ja viime aikoina
erityisesti mdpv:n maahantuonti, myynti ja käyttö ovat
lisääntyneet merkittävästi.
Yksi syy tähän on edellä mainittu, huumausainelaissa valittu
mallimme, joka ei salli uusien aineiden määrittelyä huumausaineiksi,
ellei päätöstä ole tehty kansainvälisten
sopimusten mukaisesti. Kun ongelma on pyritty ratkaisemaan lääkelain avulla,
ratkaisu on siis ollut puutteellinen.
Mdpv on synteettinen aine, jolla on keskushermostoa stimuloivia,
amfetamiinin kaltaisia vaikutuksia. Käyttäjät
vertaavat mdpv:n vaikutuksia amfetamiinin, kokaiinin ja ekstaasin
kaltaisiksi. Mdpv:n on raportoitu aiheuttavan voimakkaita mielihyvän
tunteita, erittäin aggressiivista käyttäytymistä sekä aistiharhoja,
kuten vainoharhaisuutta ja näköhallusinaatioita.
Muita raportoituja vaikutuksia ovat pahoinvointi, huimaus, päänsärky,
ruokahalun lasku, hikoilu ja verenpaineen nousu. Mdpv:n on havaittu
aiheuttavan voimakasta psyykkistä riippuvuutta, ja sen riippuvuuspotentiaalia
verrataan lähinnä amfetamiiniin, kuten tuossa
totesin.
Arvoisa puhemies! Nämä tällaiset
uudet aineet, design-aineet, täytyy voida määritellä huumausaineiksi
nykyistä nopeammin ja joustavammin kansallisin päätöksin.
Huumausaineet määritellään nykyisin
valtioneuvoston asetuksella.
Sosiaali- ja terveysministeriössä ollaan valmistelemassa
asiaan kokonaisratkaisua, jossa lähdetään
siitä, että kun Suomi on kansallisesti päättänyt
määritellä joitakin uusia aineita huumausaineiksi,
valtioneuvoston asetuksella varmistetaan päätöksenteon
yhdenmukainen ja nopea menettely.
Huumausainelain muuttaminen siten, että uusia aineita
voitaisiin kansallisesti määritellä valtioneuvoston
asetuksella huumausaineiksi, edellyttää aineiden
riskiarvioinnin organisointia ja päätöksentekoon
tarvittavien kriteerien määrittelyä.
Asetuksenantovaltuuden tulee täyttää täsmällisyydelle
ja tarkkarajaisuudelle perustuslain 80 §:n asettamat
vaatimukset. Käynnistämäni lainvalmistelun
tavoitteena on tällaisen asetuk-senantovaltuuden säätäminen.
Kuten tuossa totesin, tässä tarvitaan vähän suuremmanlaatuinenkin
ratkaisu ja lainsäädäntömuutos.
Siitä syystä lakiehdotus saadaan valmiiksi vuoden
2010 syysistuntokauden aikana. Nämä uudet aineet
saataisiin määriteltyä huumausaineiksi
kansallisessa menettelyssä nopeasti ja joustavasti mutta
myös niin, että oikeusturva ei vaarannu. Tämä on
se tavoite.
Mutta, arvoisa puhemies, edellä mainitun mdpv:n maahantuonnin,
myynnin ja käytön huomattava lisääntyminen
edellyttää kuitenkin nopeampaa reagointia kuin
se, että me tuomme syksyn alussa tämän
toisen, isomman rakennemuutoksen tähän huumausainelakiin.
On olemassa perusteltu riski siitä, että mdpv:n
maahantuonti, myynti ja käyttö lisääntyvät
huomattavasti, ellei sitä saada nopeasti määriteltyä huumausaineeksi.
Tämän johdosta hallitus esittää nyt
huumausainelakiin muutosta, jonka mukaan mdpv määriteltäisiin
huumausaineeksi, jolloin siihen sovellettaisiin huumausainelain
mukaisia yleiskieltoja.
Vaikka yhden aineen lisääminen suoraan huumausainelakiin
on erittäin poikkeuksellista, tässä tilanteessa
se on kuitenkin tarkoituksenmukaiseksi arvioitua ja tarpeen. Ehdotettu
muutos pyritään saamaan voimaan mahdollisimman
nopeasti.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vaan kiittää hallitusta
siitä, että näin nopeasti on saatu tämä uusi
design-huume mdpv määritellyksi huumausaineeksi,
jolloinka sen valmistus, tuonti, hallussapito jne. on kielletty
Suomessa ja niistä on tullut rangaistavia tekoja. Kannatan
tietenkin lämpimästi tätä asetuksen-antovaltuutta,
että valtioneuvosto voisi myöhemmin tällaisten
huumeiden tullessa markkinoille kieltää ne asetuksella,
jolloinka tämä prosessi nopeutuisi. Tähän
mdpv:hen on nimittäin jo kuollut ihmisiä Suomessa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Aloitan kiitoksilla niin ministereille kuin
virkamiehille, että laki on nyt saatu näinkin
nopeasti ulos valmistelukoneesta ja se on mennyt valtioneuvoston
läpi. On hienoa, että mdpv:n luokittelu huumeeksi
menee nyt vauhdilla eteenpäin, niin että ennen
kesälomia saamme sen varmaan kentälle voimaan.
Tällä on merkittäviä vaikutuksia,
kun asiaa lähdetään katsomaan viranomaisten
toiminnan näkökulmasta. Jatkossa esitutkintaviranomaiset
saavat nykyistä tehokkaammat pakkokeinot käyttöön,
kun lähdetään käymään mdpv:n
maahantuontia ja myyntiä tunnistamaan. Lisäksi
pakkokeinoista voidaan ottaa käyttöön
myös kotietsintä- ja henkilötarkastukset
jne. Eli siltä osin lakia tarvitaan arkitöiden
tekemiseksi poliisien työkentällä.
Meillä Suomessa on sellainen ongelma, että usein
meidän päätöksenteko on kovin
hidasta ja varovaista ja tieto meidän ministeriöiden
välillä ei mene aina kovin hyvin puolelta toiselle,
eli tässäkin yhteydessä, kun tätä asiaa
selvittelin aikoinaan, poliisin kentällä on ollut
pitkään tieto tästä ongelmasta,
mutta se, miten se tieto menee siellä sisäministeriön
puolella ja sitä kautta sitten sosiaali- ja terveysministeriön
puolelle eteenpäin, tuntui olevan hieman töksähtelevää.
Mutta siltä osin on hieno asia nähdä,
että meillä on tämmöinen koordinaatioryhmä,
joka toimii yli ministe-riörajojen, ja siellä on
mukana myös Tullin puoli ja kaikki oleelliset toimijat.
Toivoaksemme tulevaisuus on huomattavasti parempi kuin on ollut aikaisemmin.
Mdpv:n osalta meillä on ollut huume, joka on saanut
levitä markkinoille ja levitä kuukausikaupalla,
ja levittäjiä ovat uhanneet vain lievät
rangaistukset. Välittäjille design-huume on ollut
todellinen kultakaivos. Asiaa tuntevat ovat laskeneet, että aineen
valmistus maksaa noin tuhat euroa per kilogramma ja hinta katukaupassa
on noin 80—1 000 euroa per gramma. Hinta on siis satakertainen
valmistuskustannuksiin verrattuna. Voitoista on riittänyt
ropoja jaettavaksi myös väliportaisiin, eli kysymys
on hyvästä bisneksestä ja liiketoiminnasta,
joka on lähes, voi sanoa, laillista, kun on mennyt rikkomusten
puolelle.
Ostajan näkökulmasta tulokset ovat olleet
vähemmän ruusuiset. Mdpv on voimakas huume, joka
vaikuttaa ihmisiin nopeasti ja on myös hengenvaarallinen,
kuten ed. Asko-Seljavaara totesi jo. Etelä-Suomessa se
on aiheuttanut useita kuolemantapauksia. Huumeiden koukkuun jää koko ajan
kiinni nuoria, jotka saattavat samalla sulkea tulevaisuudeltaan
monta ovea. Meidän päättäjien
on panostettava ensinnäkin ennaltaehkäisyyn ja
toisaalta alkuvaiheen hoitoon. Tällä hetkellä realismia
on kuitenkin se, että hoitojonot vain kasvavat.
Lainsäädäntömme tulee muokata
siten, että huumeeksi luokittelu on jatkossa nopeampaa, mistä myös
ministeri Risikko mainitsi aiemmassa esittelypuheenvuorossaan. Siihen
on oltava helppo mekanismi, jotta jokaista uutta design-huumetta
varten ei tarvitse erikseen tuottaa uutta lakia. Jos huumeeksi luokittelua
ei voida merkittävästi nopeuttaa, on löydettävä muita
tapoja antaa kovempia rangaistuksia huumeiden välittämisestä,
jos aine ominaisuuksiltaan kiistatta vastaa huumetta. On ihan selvää,
että hidas lainsäädäntökoneisto
ei pysy huumekemistien vauhdissa. Huumeen molekyylirakennetta hiukan
muuttamalla voidaan nopeasti luoda uusi aine. Mdpv:stäkin
on jo muunnettu ainakin uusi design-huume mdmc. Eiköhän
se korvaa markkinoilla mdpv:n nopeasti, kun nyt saamme mdpv:n luokiteltua
huumeeksi.
Joissakin maissa on käytössä niin
sanottu odotushuonelaki. Sen mukaan poliisi voi soveltaa sakkojen
sijaan voimakkaampia toimivaltuuksia ja pakkokeinoja sellaiseen
aineeseen, joka on otettu prosessiin lääkelaitoksella.
Esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa on huumeiden käytön
suhteen samankaltainen tilanne kuin Suomessa, mutta säädöksissä on
erilaisia elementtejä. Kysymys on tällaisista
asioista: miten nopeasti asiantuntijat pääsevät
yhteisymmärrykseen, että aine on vaarallinen,
miten nopeasti hallinnon rattaat pyörivät, millä tasolla
luokittelusta ja rangaistuksista päätetään,
tehdäänkö päätöksiä esimerkiksi
jossakin virastossa, ministeriössä, vai tarvitaanko
siihen parlamentin käsittely.
Suomessa tulisi olla mahdollista, että ammattilaisten
sallitaan tehdä työnsä tehokkaasti. Poliisimme
ovat hyvin koulutettuja. He voisivat estää huumeiden
leviämistä paljon nykyistä tehokkaammin.
On surullista, jos he joutuvat odottelemaan tumput suorina vain
siksi, että lainsäädäntömme
ei ole ajan tasalla.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että hallitus on käynnistänyt
lainvalmistelun, jonka tavoitteena on, että uusia huumausaineita
voitaisiin kansallisesti määritellä asetuksilla
huumausaineiksi. Näin myöskin raskaat parlamentaariset
käsittelyt vältettäisiin.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Näitä uusia huumaavia aineita
tulee todellakin nopeammin markkinoille kuin niitä ehditään
tämänhetkisellä lainsäädännöllä kieltää.
On hienoa, että on nyt reagoitu tähän
mdpv:n ongelmaan näin nopeasti.
Poliisin havaintojen mukaan mdpv:n käyttö on
lisääntynyt hyvin nopeasti ja kaiken lisäksi
tasaisesti ympäri maata, ja sen terveydelliset ja sosiaaliset
haitat ovat aivan selvät. Ongelma on se, että tällä hetkellä todellakaan
tämän aineen käyttö ei ole rangaistavaa,
vaikka terveyshaitat ovat näin merkittävät.
Riski on, että käyttö vaan lisääntyy,
ja valvonta on tällä hetkellä ongelma. Erityisen
tärkeätä tässä on nyt,
että tällä lainsäädännöllä,
sillä, että mdpv määritellään
huumausaineeksi, voidaan hidastaa tai jopa estää aineen leviämistä uusiin
käyttäjäpiireihin ja erityisesti nuorten
keskuuteen.
Oli hyvä kuulla ministerin alustuspuheessa, että vielä tämän
vuoden aikana saamme uutta kansallista lainsäädäntöä,
että näihin nopeasti leviäviin niin sanottuihin
design-huumeongelmiin voidaan kansallisesti ja nopeammin puuttua.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Huumausaineiden syvällisempi
merkitys selviää ehkä sellaisille ihmisille,
jotka joutuvat tekemisiin huumausaineiden käyttäjien
kanssa. Yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti ajatellen se ehkä selviää sitten,
kun elämme tästä muutaman kymmenen vuotta
eteenpäin ja voimme esittää kysymyksen,
ketä Suomessa on mahdollisuus ja varaa hoitaa. Oma ennustukseni
on, että mikäli huumeiden käyttöön
ja huumausaineiden leviämiseen suhtaudutaan näinkin
lievästi kuin Suomessa suhtaudutaan, edessä on
se tie, että kun työssä olevat henkilöt
ovat koko ikänsä maksaneet veroja ja haluavat
vanhuudenturvaa, heidän hoitomahdollisuuksistaan kilpailevat
erilaiset päihteiden ja huumeiden väärinkäyttäjät,
joiden joukko on kasvanut niin suureksi, että tähän haasteeseen
ei voida vastata.
Arvoisa puhemies! Sehän on jo osittain tätä päivää,
koska meillä ei ole mahdollisuuksia tarjota huumeiden käyttäjille
kallista hoitoa siinä määrin kuin olisi
tarvetta. Tämä ehkä avaa näkemystä siihen,
millä tavalla huumeiden käyttöön kannattaa
ainakin täällä lainsäädäntöelimessä suhtautua.
Toisaalta, jos ajatellaan sitä, että me säädämme
erilaisia lakeja — täällä on
lähetekeskustelussa myöhemmin tuo virallisen syytteen ulottaminen
lähisuhdeväkivaltaan, jossa seurauksena on sakkoa — ja
toisaalta, kun me ajattelemme huumeiden levittämistä lapsille,
nuorille, perheisiin, viattomille lapsille, niin tässä mielessä saa
vähän perspektiiviä siihen, missä asioissa
olemme tällä hetkellä ja mitä käsittelemme.
Kun täällä on sanottu, että tämä mdpv-huumeen
kieltäminen tuli nopeasti, olettaisin, että viranomaisissa
on käsitys, että se tuli hitaasti. Varmasti ehkä nopeasti
näihin aikaisempiin menettelyihin nähden. Siinä mielessä ministeriö on
tässä toiminut varmaan mahdollisuuksiensa mukaan, mutta
mikäli muistan oikein, niin kauhean innokkaita ei oltu
tämän kieltämiseksi siellä ministeriössä,
ainakaan virkamiestasolla. En tiedä, käynnistyikö se
ministerin toimesta sitten ripeämmin, mutta tähän
suhtauduttiin vähän niin kuin odotellen, ja viranomaisissa
tätä kaivattiin ja nostettiin esille. Tämähän
ilmeni ensimmäisen kerran Suomessa vuonna 2008. Kun vuonna
2009 on takavarikoitu 4 kiloa ja tänä vuonna jo
7 kiloa ja kun yhdestä kilosta tulee 200 000 annosta,
niin me voimme vaan laskea, kuinka suuri tuhovoima tämmöisellä aineella
oikeasti on.
Niin kuin täällä perusteluissa on
jo todettu, 16 vainajasta on mdpv:tä ruumiinavauksessa
löydetty, vaikka kuolonuhrien osalta kuolinsyyksi on voitu
määritellä vain pienempi määrä.
No, mikä on sitten ongelma tässä huumausaineiden, sanotaan,
viranomaistoiminnassa ja torjunnassa? Ongelmahan on se, niin kuin
täällä on tullut esille, että näitä uusia
huumeita keksitään niin nopeasti, että ei
ennätetä kieltoja tehdä. Nyt tämä eurooppalainen
ja suomalainen käytäntö, että kansainvälisesti
määritellään ensin kielletyksi
ja sitten vasta ne täällä sen listan
mukaisesti kielletään, on aivan liian hidas. On
hyvä, että ministeriö ja ministeri on
tarttunut tähän ja että tätä lainsäädäntöä muutetaan
niin, että valtioneuvoston asetuksella näitä voidaan
sitten nopeasti kieltää. Muuten tämä on
mahdoton tilanne.
Nyt tällä hetkellähän nämä aineet,
joita ei ole luokiteltu huumausaineiksi, käsitellään
lääkerikoksina tai salakuljetuksena ja seuraamukset ovat
hyvin lievät — sakosta vuoteen vankeutta — samasta
aineesta, joka nyt sitten lain voimaan tullessa muuttuu huumausaineeksi.
Jos otetaan esimerkiksi nämä määrät,
mitä tässä äsken totesin, ja
ne, mitä tuolla poliisi ja Tulli ovat takavarikoineet,
niin tämä rangaistusasteikko muuttuu vuodesta
10 vuoteen vankeutta.
Tämähän on hyvin voimakasta ainetta,
joka jättää nopean riippuvuuden. On verrattu
amfetamiinin vaikutuksiin. Tässä mielessä hyvin
helposti tämä on törkeä huumausainerikos.
Kun on kysymyksessä vain lääkerikos tai
salakuljetus, poliisilla ei ole sellaisia mahdollisuuksia toimia tässä kuin
olisi, jos tämmöinen aine olisi huumausaine ja
se olisi säädetty huumausainelaissa ja näissä määräyksissä kielletyksi.
Tässähän on vielä ongelmana
se, että jos tutkitaan lääkerikosta ja
salakuljetusta, on syyllistynyt salakuljetukseen ja lääkerikokseen,
mutta kun käyttöä ei ole rangaistu, niin
voi käyttää täysin luvallisesti.
Minua on joskus häirinnyt, ja oikeastaan vähän
häiritsi tuossa ed. Lauslahdenkin ilmaisussa, kun puhutaan
design-huumeista ja viihdehuumeista ja viihdekäytöstä.
Tätä ilmaisua eivät kauheasti ainakaan
alan ihmiset rakasta — en arvosta sitä ollenkaan,
mutta näinhän se mediassakin on — koska
se antaa sellaisille, jotka eivät ymmärrä näistä,
sellaisen mielikuvan, että se on jotenkin jotakin hienoa,
koska design on vähän toista, tai että siihen
liittyisi ihannointia tai hyväksyntää huumausaineita
kohtaan, mitä ed. Lauslahti ei tietenkään
missään nimessä tarkoittanut. Päinvastoin,
teidän puheenne oli tiukka ja asiasisällöltäänkin
hyvin tärkeä.
Arvoisa puhemies! Toivon mukaan me saamme syksyllä sellaisen
lainsäädännön, joka mahdollistaa
valtioneuvoston asetuksella näiden huumausaineiden määrittelemisen
kielletyksi, ja silloin meillä on mahdollisuus puuttua
tehokkaammin viranomaisen toimin näihin kansainvälisiin rikollisiin,
jotka rahastavat Suomen nuorison ja huumeisiin sortuneiden kansalaisten
elämällä ja aiheuttavat arvaamatonta
tuhoa ja kustannuksia.
Vielä totean, kun täällä on
tämä terveydenhuoltolaki käsittelyssä ja
ed. Juha Mieto täällä hyvin kuvaavasti
kuvasi, miten tärkeää on ennaltaehkäisy,
että tässä on konkreettinen esimerkki siitä,
että tämä lailla kieltäminen
ei riitä vaan meidän täytyy pystyä ennalta
ehkäisemään perheissä, antamaan
perheissä lapsille sosiaalinen ja muu turvallisuus ja mahdollisuus
kasvaa turvallisesti, oppia oikea elämäntapa ja
valita oikea elämäntie.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän myös itse hyvin tärkeänä,
että tämä hallituksen esitys 93 tästä mdpv:stä saadaan
nopealla aikataululla eteenpäin ja saadaan tämä kyseinen
aine luokiteltua huumausaineitten joukkoon.
Edustaja Kaltiokumpu kertoi nämä Tullin ja poliisin
takavarikkomäärät. Jos ennusteen mukaiset
määrät toteutuvat tänä vuonna,
niin 21 kiloa kyseistä ainetta tulee Suomen markkinoille, ja
se käyttöannoksina tarkoittaa noin 4,2 miljoonaa
annosta eli että lähes jokainen suomalainen saa
annoksen. Kyseessä on kovan luokan huume, ja tuossa edustaja
Lauslahti kertoi kuinka kovan luokan taloudellinen bisnes tämä on.
Kysynkin ministeri Braxilta: oletteko valmiit kieltämään
tämmöisen huumekaupan myös netissä, jossa
tapahtuu tämä kyseisen aineen myynti — tänään
asiantuntijakuulemisessa se kävi ilmi — ja oletteko
myös samalla valmiita koventamaan huumekaupasta tuomittujen
rangaistuksia?
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kaltiokumpu piti minusta oikein hyvän,
monipuolisen tarkastelun tästä, kun hän on
ammatissaan nähnyt, mihin tämä kaikki
johtaa. Tämä on nyt varmaan vähän
toistoa siitä, mitä te sanoitte, mutta toistohan
on äitien paras apu, sen takia sanottakoon nyt näitä asioita
uudestaan.
Ensinnäkin olin etukäteen jo miettinyt, että on aivan
ihmeellistä, että tämä sana
"design-huume" on yleistynyt Suomessa niin kuin se on yleistynyt.
Onko se median keksimä vai kenen se on, mutta kyllä tämän
talon ainakin pitäisi tästä termistä luopua
ja käyttää jotain muuta termiä. Muutenkin
huumeidenvastainen kampanja nuorisolle on erittäin vaikeata.
Muistan viime kaudelta, kun meille valiokunnassa kerrottiin, että oikeastaan
mikään kampanja ei tehoa nuoriin mitenkään,
koska kun he käyttävät näitä aineita,
silloin sen käytön aikana olotila on mitä erinomaisin.
Se on ainoa referenssi, minkä he tietävät.
Jos he vielä käyttävät sanaa
"design" siinä, maailma tuntuu varmaan entistä paremmalta
kaiken sen keskellä. Tosi vaarallista.
Toinen termi on tämä "synteettinen", joka
ainakin minulle hahmottaa tilanteen niin, että vielä helpompi
on ilmeisesti huumeita tehdä tässä maailmassa
eri puolilla kuin aikaisemmin. Aikaisemmin oli luonnonvaraisia kuitenkin
vähän enemmän, se oli jollain lailla
se lähtökohta, ja siinä on jo silloin
tarpeeksi vaikeutta.
Me puhumme kaikki täällä mdpv:stä.
Minä katsoin siitä esityksestä, mikä se
on kemialliselta nimeltään. Hallituksen esitys,
joka on hyvin täydellinen tämän suhteen,
sanoo sen nimenkin. Sehän on metyleenidioksipyrovaleroni.
Se on vaikea sana, jos ei kemiaa ole missään lukenut,
mutta suosittelisin, että tätäkin nimeä välillä käytettäisiin.
On aika mielenkiintoista, tai tavallaan typerän yllättävää,
että Suomi toimii näin hitaasti tässä asiassa.
Kun ensimmäisen kerran on marraskuussa 2008 tähän
törmätty, niin sen seurauksena tammikuussa, siis
kaksi kuukautta myöhemmin, siitä kirjoitettiin
reseptilääke. Eli sitä sai käyttöön,
kunhan joku kirjoitti siitä reseptin, lääkeaineeksi.
Mitenkä nyt sitten niin saattoi mennä koko tälle
perheelle eli näille pyrovaleroneille? Jälkijunassa
on minusta jo silloin oltu, ja kaikesta, mitä edustaja
Kaltiokumpu kertoi vuonna 2009 näistä Tullin ja
poliisin luvuista — nehän ovat luettavissa täältä — olisin
kerrannut näitä samoja lukuja, miten mahtava määrä Suomeen nyt
jo on tuotu. Niin kuin edustaja Pakkanen sanoi, 4,2 miljoonaa annosta
näyttää tänä vuonna tulevan.
Tässähän on enemmän kuin hankala
tilanne, ja tämä olisi kuitenkin hyvin tekninen
asia. Pitäisi olla paljon helpommin järjestettävissä.
Hallituksen esityksessä sanotaan myöskin, että uusia
vastaavia muita synteettisiä aineita, joita ei ole vielä nimetty,
ei edes aakkosjärjestyksessä mitenkään,
tulee nopeammin kuin ehditään kieltää.
Kyllä me aikamoisessa jälkijunassa olemme tämän
kaiken kanssa. Hyvä, että tähän on
edes näin puututtu, olisi pitänyt tietysti tehdä jo
aikaisemminkin, kun tätä selvitystä näin
lukee.
Yksi yksityiskohta oli myöskin se, että tässä on
vaikeutena ollut se, että telekuuntelua ei voida tehdä tässä asiassa.
Minä toivoisin, että oikeusministeri Brax jotenkin
kommentoisi sitä, miltä tämä nyt
sitten kaikkinensa näyttää, koska jos
ei näissä pystytä tekemään
telekuuntelua, on sitten ihan turha puhua muuten kuin jälkikäteen ja
kauhistella väärässä tahdissa
tästä kaikesta.
Paljon tästä voisi, arvon puhemies, muutakin puhua.
Lopetan vaan sanomalla, että minua on koko ajan tässä Afganistan-keskustelussa
häirinnyt se, että siellä hyvin suuri
osa rahoituksesta pyörii myös huumeiden kautta.
Siellä viljellään huumeita, niitä laitetaan
varastoon. Se on pankkiholvissa, se on selvää dollarikamaa,
jonka arvo nousee tai laskee, mutta se on ihan varmasti käytettävissä hyvin
ikäviin tarkoituksiin. Se on yksi suurimpia lähteitä Länsi-Euroopan
ja myös Suomen markkinoille huumeiden osalta. Kun kysyy kansainvälisissä kokouksissa
tai Suomessa, mitä tälle tehdään,
niin kauhean vältteleviä vastauksia siinäkin
saa. Se vaan kuvastaa, miten vaikea tämä kokonaisuus
on ja miten se rahavalta, joka tähän liittyy,
korruptoi yhteiskunnan ja aiheuttaa niin paljon pinnan alla olevia
ongelmia. On erittäin hyvä, että tässä saadaan
nyt viisaalle hallitukselle asetuksenantovaltuudet, jolloin voidaan toimia
nopeammin ja ripeämmin.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Ihan ensiksi, kun me, oikeusministeriö ja
STM, teemme näissä asioissa yhteistyötä,
sallittaneen, että todistan naapurista, että nimenomaan
ministeri Risikko on tässä asiassa toiminut poikkeuksellisen
päättäväisesti ja nopeasti ja
alussa kohdannut kaikki ne ongelmat, mitä edustajat täällä ovat
kertoneet. Nimenomaan hänen johdollaan on nyt päätetty siirtyä tähän
uuteen maailmaan, jossa voidaan reagoida nopeasti, ja se on todella
tervetullutta ja oikein.
Sitten esitettyihin kysymyksiin. Telekuuntelussa ja muissa on
tulossa vielä syksyllä uusi esitutkinta-, pakkokeino-
ja poliisilaki, jonka osalta uskon, että ed. Akaan-Penttiläkin
tulee olemaan oikein tyytyväinen hallituksen yhteistyössä esittelemään
uuteen pakettiin, joka tältäkin osin tuo uudistuksia
varsinkin järjestäytyneen rikollisuuden kimppuun
käymisessä. Jos palataan siinä yhteydessä näihin
kaikkiin asioihin, koska se tulee syksyllä ministeri Holmlundin
ja minun esittelemänä pakettina.
Sitten, mitä tulee rangaistuksiin, meillä eurooppalaisittain
monissa asioissa rangaistukset ovat lyhyempiä, varsinkin
vankeusrangaistukset, kuin esimerkiksi Britanniassa tai Bulgariassa,
mutta huumekaupan osalta meidän rangaistuksemme ovat hyvinkin
eurooppalaista tasoa, ja hyvä niin. Olen torjunut kaikki
ajatukset, että näiltäkin osin siirryttäisiin
tälle pohjoismaiselle tasolle. Katson, että on
poikkeuksellisia syitä pitää meidän
yleisestä rangaistustasostamme selvästi kovemmat
rangaistukset huumepuolella.
Jos valiokuntakuulemisessa internet-kauppaan liittyen on tullut
jotain uutta esiin, niin kovin mielelläni kuulen siitä,
koska on päivän- selvää, että kauppa
kuin kauppa on kiellettyä. Jos se liittyy sitten kiinnijäämisriskiin,
niin siltäkin osin joissakin piireissä luullaan,
ettei Suomen rikoslaki päde internetissä. Jos
kiinni jää ja toiminta ulottuu Suomeen, niin silloin
Suomen rikoslaki pätee. Mutta mielelläni kuulen
yksityiskohdat siitä, mitä valiokunnassa on tältä osin
tullut esiin. Porsaanreikiä internet-maailmassa silloin
tällöin löytyy, ja silloin ne porsaanreiät
tietysti tukitaan.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Otan tässä vielä esille
tilanteen, millä tavalla meidän ministeriömme
reagoivat näihin tilanteisiin ja millä tavalla
vastuuta kannetaan. Kun tätä asiaa lähdin
selvittämään, niin tuli esille, että sisäasiainministeriön
puolella asiasta ensinnäkään ei ollut
kaikilla tietoa mutta poliisilla oli tietoa. Ja sitten kun tuli
vastaus, niin tuli vastaus, että emme voi tehdä mitään,
koska se ei ole huumausaine.
Tässä tulee kysymys, että jos tiedetään,
että on ongelma, niin kyllä pitäisi virkamiehen
kantaa vastuu siitä, että hän on yhteydessä sosiaali-
ja terveysministeriön puolelle asianomaiseen yksikköön
ja lähtee sitä asiaa kantamaan eteenpäin. Tältä osin
ministeri Risikko otti sen pallon vastaan ja lähti viemään.
Mutta tämä on esimerkki siitä, että jos
todetaan ongelma toisessa ministeriössä, niin
ei lähdetä vain päivittelemään,
että emme voi tehdä asialle mitään,
vaan kannetaan se vastuu loppuun asti ja viedään
sinne toiseen ministeriöön se asia eteenpäin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää ja onnitella
ensin ed. Hakolaa siitä, että näitten
kuolemantapausten jälkeen hän otti välittömästi
tämän asian esille, että määritellään
tarkemmin uudelleen huumeet. Tämän jälkeen
ministeri Risikko otti välittömästi pallon
haltuunsa ja hoiti tämän asian hyvin nopealla
aikataululla eteenpäin. Kiitos ja onnittelut myöskin
tästä. Täytyy sanoa, että selvästi
nämä kaksi henkilöä osoittavat
toivoa ja rakkautta. Jos meillä olisi ollut demariministeri,
tämä asiahan olisi lykätty komiteaan
ja seuraavakaan eduskunta ei olisi vielä päässyt
käsittelemään tätä asiaa,
ehkä vasta seuraava eduskunta. Tässä on
esimerkillistä toimintaa ministeriltä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana tästä hallituksen
esityksestä. Tietysti voi yhtyä siihen, mitä kollegat täällä ovat
aikaisemmin sanoneet, ja antaa tunnustusta ministeri Risikolle,
että hän on tuonut tämä hallituksen
esityksen nyt käsittelyyn. Ymmärsin sillä tavoin,
että tätä pyritään
viemään tässä talossa eteenpäin
erittäin nopealla käsittelyllä, että saataisiin
se pikaisesti voimaan.
Huumausainelain 3 §:n 1 momentin 5 kohdassahan
määritellään, mitä laissa
tarkoitetaan huumausaineella. Mutta meillä, niin kuin täällä on käynyt
ilmi, viranomaiskäytännössä on
katsottu, että esimerkiksi tämä nyt hallituksen
esityksessä mainittu mdpv ja muut samankaltaiset huumausaineet
pitäisi ensiksikin kieltää kansainvälisissä yleissopimuksissa,
jolloin niiden hallussapito ja levittäminen voitaisiin
Suomessa kriminalisoida huumausainerikoksina.
Tilanne on siis nykyisellään se, että Suomi
ei käytännössä itse luokittele
aineita huumeiksi vaan päätökset tehdään
esimerkiksi EU:ssa tai YK:ssa ja tähän menee yleensä sitten
aina muutamia vuosia, vaikka on todettu, että ne ovat markkinoilla
leviämässä.
Kuitenkin voi sanoa näin, että mikään
ei kuitenkaan estä nopeassakaan tahdissa valmistelemasta
lainmuutosta, jolla huumausainelain 3 §:n 1 momentin
5 kohtaan lisätään uusia huumausaineita,
kuten nyt hallituksen esityksessä mainittu mdpv. Tämä voidaan
tehdä pelkästään kansallisten
tarpeiden perusteella, niin kuin hallitus on nyt tehnyt. Kyseisessä lainkohdassa
mainitaan esimerkiksi khat-kasvi, jota ei ole kansainvälisesti luokiteltu
tällä hetkellä huumausaineluettelossa. Eli
meillä on jo olemassa esimerkki siitä, että ne on
voitu ottaa tähän asianomaiseen lain pykälään.
Mielenkiintoista tässä on tietysti se, että Ruotsissa
hallituksen esityksen mukaankin jo viime vuonna tämä aine
on luokiteltu huumausaineeksi eli helmikuussa 2009.
On hyvä, että tämä hallituksen
esitys on nyt tullut tänne, ja täytyy toivoa,
että tämä pystyisi estämään
niitä mahdollisia kuolemantapauksia, joita on ainakin lehtitietojen
mukaan epäilty tapahtuneen muun muassa ministerin kotikaupungissa.
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt tästä asiasta myöskin
kirjallisen kysymyksen tämän vuoden puolella tietämättä siitä,
että ed. Hakola oli suurin piirtein samoihin aikoihin tehnyt
oman tiedustelunsa. Eli itse olen tehnyt huhtikuun 9. päivänä kirjallisen
kysymyksen, ja ministeri on asiallisesti vastannut tehtyyn kysymykseen
ja todennut nimenomaan sen, että vaihtoehtoisina lainsäädännöllisinä toimina
ovat huumausainelain täydentäminen tai erillislain
säätäminen, ja ilmoittanut, että tässä yhteydessä seurataan
muiden EU-maiden käytäntöjä asiassa.
Nyt, kun tänään on käsittelyssä lähetekeskustelussa
tämän sisältöinen laki, niin
mitä ilmeisimmin ministeri Risikko on pannut vauhtia myöskin
ministeriöön, eli on voitu tehdä tämä hallituksen
esitys, joka sisältää oikeastaan vain tämän
yhden, minulle vaikean sanan lisäämisen d-kohtaan,
jonka ed. Akaan-Penttilä täällä lausui.
Arvoisa puhemies! Toivon mukaan tämä saadaan
valmiiksi ennen kesätaukoa ja että myöskin,
mitä ministeri omassa puheenvuorossaan totesi, saataisiin
sellainen lainsäädäntö, että asetuksella
voitaisiin näitä määritellä,
koska tilanne on se, että mitä ilmeisimmin uusia
huumausaineversioita koko ajan kehitellään, niitä tulee
markkinoille. Tällä tavoin ne voitaisiin nopeasti
kriminalisoida ja pyrkiä ainakin ennalta estävästi
vaikuttamaan niitten leviämiseen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat ministerit! Tässä on
jälleen hyvä asia hallitukselta. Näin
opposition puolelta voi kehua — tai siis antaa tunnustusta,
ei tämä nyt mitään kehumista
tarvitse — sitä, että huumausainelain
3 §:ää muutetaan ja lisätään
siihen uusi kemiallisesti valmistettu, huumausaineeksi luokiteltava
aine nimeltään metyleenidioksipyrovaleroni tähän
khat-kasvin perään tai ennen sitä kohtaan
d. Tämä khat-kasvihan on mielenkiintoinen, koska
on joissakin maissa, taitaa olla Somaliassa ja Jemenissä,
ikään kuin tällainen kansallinen tapa
pureskella, miehet pureskelevat tätä khat-kasvia,
ja Suomeen sitä sitten tuodaan säkeittäin.
On mielestäni tietysti oikein, että kun se on
huumaava aine, niin se kuuluu huumausaineisiin.
Puhemies! Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Sasi jollakin
tavalla ehkä kevennykseksi, ennen kuin hän poistui
täältä, tai muuten, totesi, että jonkun
toisen puolueen ministeri ei olisi tällaista tehnyt. Se
tietysti on vähän köykäistä puhetta.
Ed. Juha Hakola on kerännyt 160 kansanedustajan nimen
lakialoitteen 23 puolesta, ja tämä asia käsiteltiin
täällä pari viikkoa sitten. Meitä oli neljä kansanedustajaa
paikalla. Niistä kansanedustajista taitaa nyt olla kaksi.
Ja nämä neljä 160:stä käsittelivät
todella tätä lakialoitetta, joka on siis samansuuntainen.
Tämä lakialoitehan on päivätty
22. huhtikuuta.
Mutta siinä keskustelun yhteydessä, sanon
sen nyt, vaikka se on vain yksityiskohta, ihmettelin lakialoitteessa
olevaa tämän mainitun yhdisteen, metyleenidioksipyrovaleronin,
kemiallista nimikettä. Tämä on tietysti
vähän vaikea lukea tähän, mutta
luen sen kuitenkin, että se tulisi sinne pöytäkirjaan,
sen tietysti näkee tästä ed. Hakolan
lakialoitteen kohdasta: 1-(benzo[d][1,3]dioxol-5-yl)-2-(pyrrolidin-1-yl)pentan-1-one.
Minä kysyin tätä ed. Hakolalta, mitä tämä merkitsee,
kun tämä näyttää vähän
kummalliselta, kun siinä kemiallisessa nimessä ei
ole siitä metyleenistä mainintaakaan. Ja kun sitten
katsoo täältä hallituksen perusteluiden
sivulta neljä, niin täällä on
järkevämmällä tavalla tämä mutta
ei kuitenkaan ihan samalla lailla, varmasti järkevällä tavalla mutta
ei samalla tavalla kuin tässä ed. Hakolan lakialoitteessa.
Eli nämä kemialliset merkinnät tässä ovat
erilaisia. Mutta se on varmasti sivuseikka. Kaikki nyt tietävät,
että kysymys on tästä metyleenidioksipyrovaleronista,
ja siitä on nyt sitten kysymys.
Puhemies! Halusin käyttää tämän
puheenvuoron senkin takia, että on kysymyksessä todella vakava
asia: kuolemaan johtava väärinkäyttö,
taloudellisen hyödyn tavoittelu toisten ihmisten terveyden
kustannuksella, ja vielä sellainen kemikaali, joka aiheuttaa
myöskin nopean riippuvuuden, voi aiheuttaa nopeasti myöskin
persoonallisuusmuutoksia, ja sitä on siis verrattu amfetamiiniin
ja metamfetamiiniin. Tässä mielessä se on
vakava asia.
Sitten se, ovatko nyt sitten kokoomuslainen kansanedustaja tai
ministeri ja mahdollisesti sosialidemokraattinen ministeri jotenkin
erilaisia tässä asiassa, että osa hoitaa,
osa ei, menee tietysti sellaisen niin sanotun poliittisen huulenheiton piiriin,
jota tässäkin talossa harrastetaan, mutta tässä kohdassa
mielestäni se ei ole ihan asiallista. Ja ymmärtääkseni
tämä asia on ollut molemmissa ministeriöissä heidän
yhteistyöelimissään esillä jo
ennen tätä lakialoitetta 23, mutta laki-aloite
sinänsä varmasti on ollut ihan tarpeen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on hyvin perusteltu, ajankohtainen.
Kaikki toimet, joilla voidaan estää huumeita ja
niitten kielteisiä vaikutuksia, ovat myönteisiä,
ja tässä on yksi esimerkki sellaisesta. Ja aivan
kuten hallitus tekee, pitää olla nopea reagointitoimissa.
Tämä on hyvä osoitus siitä,
että hallitus on hereillä ja toimiin ryhdytään,
ja toivon, että asia etenisi päätökseen
mahdollisimman pikaisesti.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tämä lakiesitys
on tehty perusteellisesti. Siinä mielessä, ainakin
kun tätä luki, ei jäänyt kaipaamaan
mitään, että olisi jäänyt epäselväksi,
miksi tässä ei ole jotain huomioitu. Tässä mielessä tietysti
ministeriössä on toimittu erinomaisen hienosti,
ja niin kuin tuossa puheessani totesin, minulla on semmoinen ymmärrys, että siellä
innostusta
ei oikein virkamiehissä ole alun perin tähän
ollut, että ilmeisesti ministeri Risikko on tähän
sitten puuttunut, että tämä saatiin tänne.
Mutta tämä on poikkeuksellista joka tapauksessa,
että se on lakimuutoksena täällä,
koska tämä menettely on äärettömän
monimutkainen ja hankala, ja tämä ei kerta kaikkiaan
ennätä näihin muutoksiin mukaan. Ja sen
takia on erityisen tärkeää, että tämä laki
muutetaan niin, että valtioneuvoston asetuksella ne tulevat
nopeasti ja heti, kun se on mahdollista, että kyllä tämä aika
on aivan liian hidas. Ja siinä mielessä kyllä täytyy
todeta kiitoksin, että ylipäätään
tämä muutos on tähän tuotu.
Keskustelu päättyi.