4) Hallituksen esitys laiksi rikoslain 21 luvun 16 §:n
muuttamisesta
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on hallituksen esitys,
jossa on kysymys lähisuhde- ja työpaikkaväkivaltaa
koskevien säännösten uudistamisesta.
Esityksessä on huomioitu myös rikoksen uhriksi
joutuneet lapset.
Kyse on oikeusministeriön tämän vaalikauden
yhdestä tärkeimmästä asiasta
omasta mielestäni. Vaikka juridis-teknisesti on kysymys
vain yhden pykälän muuttamisesta, uudistus on
vaikutuksiltaan todella merkittävä. Lievät
pahoinpitelyt aiotaan siirtää virallisen syytteen
alaisiksi silloin, kun ne kohdistuvat alaikäiseen tai tekijälle
läheiseen henkilöön taikka henkilöön,
joka suorittaa työtehtäviään.
Uudistuksella halutaan parantaa näiden erityistä suojaa
tarvitsevien uhrien asemaa ja osoittaa entistä selvemmin
tekojen moitittavuus. Tavoitteena on, että uusi laki tulisi voimaan
vuoden 2011 alussa.
Nykyisin rankaiseminen lievästä pahoinpitelystä edellyttää,
että uhri vaatii tekijälle rangaistusta. Kun nämä rikokset
tulisivat virallisen syytteen alaisiksi, esitutkinnan käynnistäminen
ja tekijän saattaminen vastuuseen eivät enää olisi riippuvaisia
uhrin tahdosta. Poliisille tulisi myös velvoite selvittää tapahtumain
kulkua esimerkiksi kotihälytyksen yhteydessä nykyistä laajemmin.
Lähisuhdeväkivallassa uhri on erityisen suojan
tarpeessa, sillä hän on usein haavoittuva ja tekijästä jollakin
tavoin riippuvaisessa asemassa. Läheisiin kohdistuva lieväkin
pahoinpitely saattaa muodostaa jatkuvan uhan ja pelon ilmapiirin, joka
voi heijastua koko perheen elämään. Virallisen
syytteen alaisiksi tulisivat avio- tai avopuolisoon kohdistuneet
lievät pahoinpitelyt. Sama koskisi rekisteröidyn
parisuhteen osapuolia. Suhde voi olla läheinen myös,
vaikka seurustelukumppanit asuvat erillään tai
ovat jo eronneet.
Sitten, kun nyt viime aikoina olemme puhuneet ikäihmisiin
kohdistuvasta väkivallasta, on valitettavasti kerrottava,
että uudistuksen pitää ilman muuta koskea
myös sitä tilannetta, kun väkivalta kohdistuu
vanhempiin, isovanhempiin tai toisaalta sisaruksiin. Meillä on
valitettavasti tässä maassa ikäihmisiä,
jotka muun muassa eläkepäivänä syystä pelkäävät
oman lapsensa tai lapsenlapsensa vierailua ja väkivaltatilanteita.
Niissä tilanteissa se, että rikoksen uhri pakotetaan vielä vaatimaan
rangaistusta, on osoittautunut hyvin kohtuuttomaksi. Se häpeä,
mikä siihen tilanteeseen liittyy, on monesti ylitsekäymätön. Siksi
tältä osin pyydän, että kiinnitätte
erityistä huomiota tämän lainmuutoksen
merkitykseen.
Esitys on sukupuolineutraali eli koskee niin naisia kuin miehiä sekä rikoksen
tekijöinä että uhreina. Esityksen mukaan
lievä pahoinpitely olisi aina virallisen syytteen alainen
myös, kun se kohdistuu alle 18-vuotiaaseen. Olisi epäloogista säilyttää syyteoikeuden
ikäraja 15 vuodessa, kun lähisuhteet ja työpaikkaväkivalta
siirrettäisiin virallisen syytteen alaisuuteen. Uudistus
koskisi siis myös nuorten keskinäisiä lieviä pahoinpitelyitä,
mutta sakko voitaisiin toki näissä tilanteissa
laissa jo olevien, harkinnan mahdollistavien toimenpiteistä luopumissäännösten
nojalla jättää määräämättä.
Alle 18-vuotias nuori on kehitysvaiheessa, jossa väkivallalla
on erityisen haitallisia vaikutuksia.
Todettakoon, että vanhempien lapsiinsa kohdistama väkivalta
on yleisin suomalaisen niin sanotun perheväkivallan muoto.
Tämä usein unohtuu. Luullaan, että kysymys
on aikuisten välisestä väkivallasta.
Alle 15-vuotiaaseen kohdistuva lievä pahoinpitely on jo
nyt virallisen syytteen alainen. Sama koskee jo nytkin kaikkia huoltajien
alle 18-vuotiaisiin kohdistamia tekoja. Tämä esitys
laajentaisi siis vielä tätä alle 18-vuotiaiden suojaa
ja siten lähettäisi selvän viestin: rikoslaki ei
suvaitse kuritusväkivaltaa eikä muutakaan lapsiin
kohdistuvaa väkivaltaa, ei missään tilanteessa.
Arvoisa puhemies! Sitten hiukan vähemmälle huomiolle
toistaiseksi julkisuudessa jäänyt osa tätä uudistusta,
jota — en malta olla sanomatta näin sairaanhoidonopettajan
tyttärenä — pidän erittäin
tärkeänä uudistuksena. Työntekijään kohdistuvan
lievän pahoinpitelyn erityispiirre on, ettei uhri yleensä pääse
pakoon väkivaltatilanteesta. Mutta sielläkin — ajatelkaa
esimerkiksi hoitotilannetta, päivystystä yöllä — työntekijä asetetaan
vastuuseen siitä, että hän vielä kaiken kiireen
keskellä alkaa pohtia rikosprosessuaalisia tilanteita ja
sitä, vaatiko hän rangaistusta. Tämä on
kohtuutonta, ja tähän tulee nyt muutos.
Esityksen mukaan virallisen syytteen alaiseksi tulee lievä pahoinpitely,
joka kohdistuu henkilöön hänen työtehtäviensä vuoksi
joko työpaikalla tai esimerkiksi hoivatyötä asiakkaan
luona tehtäessä. Entistä enemmän
muun muassa kotisairaanhoito ja kotikäynnit tehdään
jopa öiseenkin aikaan ja, viitaten äskeiseen keskusteluun,
jopa kotiin, jossa saattaa olla esimerkiksi huumeiden käyttäjiä,
niin ettei ole työparia vaan työntekijä menee
sinne yksin. Pidän ylipäätänsä sitä vaarallisena
ja toivon, että jatkossa työparit tämmöisissä tilanteissa
toimivat entistä enemmän. Mutta esimerkiksi tämän
kaltaisessa tilanteessa se turvattomuuden tunne on aito ja perusteltu.
Fyysinen väkivalta ja sen uhka ovat työhön liittyvä terveysriski
erityisesti naisvaltaisilla palvelualoilla. Väkivalta kohdistuu
esimerkiksi ravintolatyössä tarjoilijoihin, kaupan
myyjiin, terveyskeskusten hoitohenkilökuntaan ja sosiaalialan
työntekijöihin. Erikseen mainittakoon, että opettajien
ammattijärjestö OAJ oli hyvin aktiivinen tämän
lain valmistelussa.
Lievää vakavammat pahoinpitelyt ovat jo nykyisin
virallisen syytteen alaisia rikoksia. Samoin julkista valtaa käyttäviin
virkamiehiin, esimerkiksi poliisiin, kohdistuva väkivalta
on jo nykyisin virallisen syytteen alainen rikos. Toki poliisissakin
on naisia ja enenevässä määrin,
ja hyvä niin, mutta voidaan jossain määrin
nähdä, että tässä lakimuutoksessa
on myös tasa-arvonäkökulma siinä mielessä,
että se saattaa työssään tätä yhteiskuntaa
palvelevat työntekijät samalle viivalle nykyistä paremmin.
Arvoisa puhemies! Lopuksi on syytä korostaa, että yksinomaan
lainsäädäntö, etenekään
rikosoikeudellinen, ei ole riittävä keino puuttua lapsi-,
lähisuhde- tai työpaikkaväkivaltaan.
Väkivallan torjunta on sitä tehokkaampaa, mitä paremmin
ja varhaisemmin viranomaiset, uhrin lähipiiri ja koko yhteiskunta
tunnistavat väkivallan ja ryhtyvät tarvittaviin
toimenpiteisiin. Väkivallasta toipuminen ja sen loppuminen
puolestaan edellyttää usein sekä uhrin
että tekijän auttamista esimerkiksi sosiaalityön
keinoin.
Tämä uudistus yksinään ei
olisi niin merkittävä kuin alussa sanoin, ellen
tietäisi, että tämä hallitus
samalla lanseeraa nyt jo kolmella paikkakunnalla pilottina olevan — ja
tavoitteena on saada tämä koko maahan kaikkiin
lähisuhdehälytystilanteisiin — Kanadasta
ja Walesista tutun riskinarviomenetelmän, jossa samalla
kun poliisi menee lähisuhdeväkivaltatilanteeseen,
se käynnistää moniammatillisen riskinarviointiprosessin.
Sen avulla Walesissa lähisuhdeväkivalta on laskenut
parissa vuodessa 30 prosentilla, Kanadassa on arvioitu, että jopa
35:llä. Espanjassa on kolme osavaltiota ottanut parin vuoden
sisällä käyttöön järjestelmän,
ja heidän lukunsa ovat siinä 20—35 prosentin
tienoilla, siis näin lyhyessä ajassa. Eli yhdessä tämän
esityksen kanssa hallitus tekee myös ennalta ehkäisevässä ja
auttavassa kentässä paljon. Tämä yhteisvaikutus
tulee vähentämään suomalaista
väkivaltaa ja lopettamaan väkivallan kierteen
aikaisemmin.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministeri Braxille, että tämä laki
tulee meille tänään esittelyyn. Tämä on
todella odotettu.
Arvioiden mukaan noin 8 prosenttia naisista kohtaa lähisuhteissaan
väkivaltaa, ja tämä on hyvin vaikea,
vaiettu ongelma. Paitsi naiset väkivaltaa kohtaavat enenevässä määrin
miehet, ja lapsihan on aina uhri, vaikkei itse selkeästi
lyöntien kohteena olisikaan, kun perheessä tai
lähisuhteissa on väkivaltaa. Tämä ikääntyvien
kohtaama väkivalta on myös asia, josta meidän
täytyy keskustella ja saattaa tämä ongelma
tietoisuuteen.
Kaiken kaikkiaan lähisuhde-, perheväkivalta on
Suomessa hyvin yleistä, ja meidän on hyvin vaikea
tätä tunnistaa, niin kuin ministerikin sanoi,
ja tarjota apua siitä syystä, kuka sitten väkivallan
kohteena onkin, että voi olla hyvin häpeällistä kertoa
väkivallasta ja hakea apua. Nyt tällä lainsäädännöllä tavallaan
muutetaan myöskin mielestäni asenteita sillä,
että jo lievä pahoinpitely, alaikäiseen
tai läheiseen kohdistuva lievä väkivalta,
on jatkossa yleisen syytteen alainen. Se myös varmasti
vaikuttaa asenteisiin siten, että asiasta uskalletaan puhua.
Joko puhutaan läheisille, muille perheenjäsenille,
tai naapureille tai työpaikalla tai sitten osataan ottaa
ammattilaisiin yhteyttä.
Mutta tässä lakiesityksessä hienoa
on se, että todellakin tämä lievä väkivalta
on jatkossa yleisen syytteen alainen, koska useinhan on niin, että pelon
tai painostuksen vuoksi uhri ei jälkeenpäin uskalla
nostaa syytettä ja tämä kierre vain kasvaa ja
lyönnit ja väkivaltatilanteet edelleen jatkuvat. Eräiden
tutkimusten mukaan nainen kuulemma hakee apua vasta, kun on ollut
lyöntien kohteena noin 40 kertaa. Tämä on
kyllä hirvittävän suuri luku. Siinä on
ehtinyt tapahtua paljon vahinkoa itsetunnolle ja henkiselle hyvinvoinnille,
sekä uhrille itselleen että mahdollisille muille
perheenjäsenille, kuten lapsille.
Tämä kokonaisuutenaan on hienoa. Sain juuri tänään
ministeriltä vastauksen kirjalliseen kysymykseen, jossa
kysyin siitä, miten seksuaaliväkivallan ja raiskauksen
uhrin asemaa voitaisiin parantaa. Oli hienoa kuulla, että myös
tämän osalta rikoslain kokonaisuudistus on tekeillä.
Tämä on todella hyvä asia, koska monien
asiantuntijoiden mukaan Suomessa nämä rangaistuskäytännöt ovat
erilaisia kuin muualla Euroopassa ja saadut rangaistukset ovat lyhyempiä,
ja siitä syystä tätä uudistusta
on syytä viedä voimakkaasti eteenpäin.
YK:ssahan on puututtu siihen, että Suomessa naisiin
kohdistuvaa väkivaltaa on paljon ja meidän palvelujärjestelmämme
ja rikoslainsäädäntömme eivät
riittävän hyvin tähän ongelmaan
ole puuttuneet. Yksi suuri puute vielä on se, että kun uhri
on väkivallan uhriksi joutunut ja hän myöntää tämän
ongelman, mistä hän sitten saa apua. Meillähän
on turvakotiverkosto hyvin heikko suhteessa YK:n vaatimuksiin. Meillä on
vain viidesosa niistä turvakodeista, mitä meillä pitäisi asukasmäärään
nähden olla. Erityisen huono on tilanne Itä-Suomessa.
Sen lisäksi olen kuullut muutaman asiantuntijan kunnissa
kertovan, että kunnissa on hyvin epäselvät
käytännöt siinä, miten väkivallan
uhri kohdataan ja kuka apua antaa, kenen vastuulla on, onko se sosiaalityöntekijän,
terveydenhuollon ammattilaisen vai kenen. Tästä syystä on
hyvin tärkeää ja kokoomus on pitänyt
tärkeänä, että kuntiin luodaan
perheväkivallan vastaiset toimintaohjelmat, joilla selkeytetään
sitä palveluprosessia, niin että uhrin on selkeämpää ja
helpompaa hakea ja myös saada apua ja tiedetään, miten
avunsaanti turvataan ja todella saadaan uhri turvaan väkivaltakierteeltä.
Yksi asia vielä. Kävin perjantaina tutustumassa
Jyväskylässä sairaanhoitopiirissä Daphne-projektiin,
jossa tehdään työtä erikoissairaanhoidon
piirissä nimenomaan väkivallan uhrien auttamiseksi.
Siellä tämmöisellä yksinkertaisella kyselymenetelmällä,
kun potilas tulee sairaanhoitopiirin asiakkaaksi, kysytään
väkivaltakokemuksista. Ne tutkimustulokset ovat siellä hämmentävän
suuria. Muun muassa psykiatriselle poliklinikalle tulleista potilaista
noin 40 prosenttia kertoi olleensa väkivallan uhrina jonkun
ajan sisällä, ja nämä luvut
ovat niin hämmentäviä, että meidän
täytyy kyllä tässä yhteiskunnassa
tämä lähisuhdeväkivalta kohdata
niin kuin se todellisuudessa on ja nostaa tämä vaiettu
ongelma pöydälle, keskustella tästä ja
sitä kautta saada uhreille apua, koska on aivan varmaa,
että hyvin monessa sekä psyykkisessä että somaattisessa
sairaudessa on takana pitkäaikaisia väkivaltakokemuksia.
Se, että väkivaltaan puututaan ajoissa ja pyritään
estämään niitä tilanteita ja
annetaan apu ajoissa, on aivan varmasti sitä parasta terveyden edistämistä,
ja sillä myös saadaan kustannuksia pois meidän
terveydenhuollostamme.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys käsiteltävänä olevassa
asiassa on aivan oikea. Fyysinen koskemattomuus, ihmisen turvallisuus,
nämä ovat perusasioita, ja aivan kuten täällä ministeri
Brax jo esitteli ja edellinen puheenvuoron käyttäjä toi
esille, on tarpeen, että nämä ovat myös
virallisen syyttäjän alaisia asioita, jolloinka
yhteiskunta puuttuu tätä kautta väkivaltatilanteeseen,
antaa selvän signaalin, että yhteiskunta ei hyväksy
väkivaltaa edes lievissäkään
muodoissa. Tällä signaalilla on jo suuri merkitys.
Mutta aivan niin kuin täällä tuotiin esille,
tarvitaan myös niitä toimia, joilla voidaan ennalta
ehkäistä väkivaltaa.
Tapasin Lahdessa Miessakit ry:n Lyömättömän
Linjan edustajia viikonvaihteessa, ja muun muassa tällainen
kolmannen sektorin toimija tekee omalta osaltaan hyvää työtä.
Mutta kun me yhteiskuntaan saamme sen asenteen, että todellinen
mies on sellainen, joka välttää väkivaltaa eikä lyö,
tai todellinen nainen välttää väkivaltaa, niin
silloin me luomme oikeaa ihannetta, oikeaa tavoitetta, ja tällä hallituksen
esityksellä vahvasti luodaan noita signaaleita turvallisemman
Suomen puolesta.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on hyvin tarpeellinen,
ja minä kiitän ministeriä siitä,
että hän korosti nimenomaan sitä työssä olevien
naisten, ja miksei miestenkin, kohtaamaa väkivaltaa. Kun
on joutunut päivystykseen, niin kyllä on nähnyt,
minkälaisen kohtelun ja nimittelyn ja sadattelun alaisiksi
kiireiset hoitajat siellä joutuvat.
Minä olisin puuttunut sellaiseen asiaan, joka minulle
on epäselvä. Miten me voimme puuttua niihin väkivallantekoihin,
jotka tapahtuvat maahanmuuttajien perheissä? Meillä on
50 000 venäläistä. Meillä on
runsaasti, tuhansia somaleja ja islam-uskontoa harjoittavia, jotka
sitten todennäköisesti joko pakottavat tai lähettävät
sitten lapsensa, tyttönsä ulkomaille tai muualle,
entiseen kotimaahansa. Ja jos he eivät lähde hyvällä,
niin sitten lähtevät pakolla tai sitten tämä tyttö joutuu pakoilemaan.
Näitä pakoilutapauksiakin on jo Suomessa, ja me
tarvitsemme näitä varten erityisesti näitä turvakoteja,
joita on aivan liian vähän.
Sitten toinen ongelma, jonka toivon ministeriössä ja
hallituksessa tiedostettavan, on se, että meidän
omat kasvatusperiaatteemme ovat joutuneet julkisuuteen nimenomaan
Turun tapauksen takia, jossa venäläinen lapsi
joutui minun saamieni tietojen mukaan hyvinkin kaltoin kohdelluksi
ja josta sitten nousi tietyllä tavalla meteli Venäjällä ja
jossa syytettiin meidän sosiaaliviranomaisia. Meillä on
hyvin tiukka laki tässä suhteessa, että emme
voi paljastaa, minkä vuoksi jokin tietty huostaanotto tai
tietty toimenpide on tehty. Voisiko tässä kuitenkin,
koska Suomi joutuu puolustautumaan valtavaa mediaryöppyä vastaan
esimerkiksi Venäjällä, mitenkään
sallia myös Suomen julkisuutta varten, (Puhemies: 2 minuuttia!)
että asianomaiset virkamiehet voisivat avata hieman näitä ongelmia,
mitä on ollut edessä?
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on käsitellyt varsin säännöllisesti
lähisuhdeväkivaltaan liittyviä asioita,
ja olemme tietysti pyrkineet osallistumaan erilaisiin kansainvälisiin
hankkeisiin, joilla tätä torjutaan, ja tietysti
ennen kaikkea niihin, jotka ovat tässä kotimaassa,
ja sen suhteen tämä lakiesitys on ilman muuta
kannatettava. Valitettavasti tämä lähisuhdeväkivalta
on Suomessa varsin yleistä niin kantaväestön
kuin maahanmuuttajienkin keskuudessa, liian yleistä ehdottomasti.
Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä tuoda vielä esille
sen ongelman, joka liittyy niin sanottuun kunniaväkivaltaan
tai pikemminkin häpeäväkivaltaan, koska
ei siinä mistään kunniasta kyse ole,
mutta sellaista nimeä käytetään.
Valiokunta on myöskin tästä asiasta kuullut,
ja olemme tulleet siihen käsitykseen, että tämä on
paljon yleisempää kuin yleisesti luullaan Suomessa
ja ennen kaikkea tämä uhka on paljon todellisempi. Tässäkin
suhteessa on hyvä, että tämä lainsäädäntö etenee.
Mutta sitten tulee kysymykseen se, mikä on se todellinen
keino estää ja ennalta ehkäistä tällaisia
tilanteita, ja siinä on vain rajallista se, mitä voidaan
tehdä viranomaisten ja poliisin toimesta. Siinä on
myöskin erittäin suuri merkitys kolmannen sektorin
järjestöillä. Esimerkiksi Monika-Naiset
on sellainen järjestö, joka tekee aivan erinomaista
työtä tässä. Se on helposti lähestyttävä.
Sinne uskaltavat nämä väkivaltaa kokeneet
naiset, maahanmuuttajanaiset, mennä, ja he saavat sieltä apua,
mutta tämäkään järjestö ei
ole päässyt esimerkiksi pysyvän valtionavun piiriin.
Olisi minusta aika järjestää sillä tavalla, että tällaisten
yhteisöjen, jotka todella pystyvät näitä ongelmia
ratkaisemaan, resurssit olisi turvattu.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Erittäin kannatettava laki.
Aina kun tulee näihin väkivalta-asioihin tiukennuksia,
niin olen ehdottomasti näitten asioitten kannalla. Täällä on
kuitenkin näissä väkivalta-asioissa yksi
semmoinen asia, joka alkaa periaatteessa tuosta johdannosta: "Perheväkivallalla
tarkoitetaan laajassa merkityksessä henkistä tai
ruumiillista - - väkivaltaa avioliitossa tai muussa
parisuhteessa - -." Kuten varmasti oikeusministeri muistaa,
niin minä viiden vuoden lakivaliokunnan jäsenyyden
aikana korostin aina sitä, että on yksi väkivallan
muoto, mitä on hirvittävän vaikea todistaa
ja mitä on hirvittävän vaikea saada syyteasteelle.
Se on nimenomaan perheen sisällä toimiva henkinen
väkivalta, ja nimenomaan se väkivalta on hyvin
usein naisesta miehen puolelle kohdistuvaa.
Tämä on hyvä myöskin, että tässä puhutaan sukupuolineutraalista
laista. Tässä yhteydessä hyväksyn
sen. Se on hyvä määritelmä tässä,
vaikka avio-, avo- tai muussa parisuhdelaissa en sitä kannatakaan.
Täällä myöskin mainitaan,
että tutkimusten mukaan naisiin kohdistuva väkivalta
on vähentynyt. Se on varmasti tilastollinen totuus. Näin
on hyvä, että on. Mutta sekin on tilastollinen
totuus, että naisten miehille tekemä väkivalta
on raaistunut. Se on ollut jo vuosia sitä, että naiset
tekevät huomattavasti raaempia väkivallantekoja
miehiä kohtaan, entistä raaempaa tavaraa. Tulisikohan todistettua
sillä tavalla, että nainen on julmempi eläin
kuin mies? Kerran ollessani toimittajatyössä olimme
Rovaniemen hovioikeudessa näytösoikeudenkäynnissä ja
kysäisin hovioikeuden silloiselta presidentiltä Martti
Leisténiltä, tiedättekö, mistä syystä Oulun
käräjäoikeudessa annetaan kaikista suurimmat,
korkeimmat tuomiot rattijuoppoudesta. Hän ei sitä tiennyt,
mutta minäpä olen pitänyt tilastoa. Se
johtui siitä, että senaikaisessa raastuvanoikeudessa
oli eniten naistuomareita Suomessa. Tälläpä tuli
todistettua se, että nainen on julmempi eläin
kuin mies.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Muutamaan kysymykseen. Ed. Toivakka
ja itse asiassa lähes kaikki teistä ... Ed. Satonen
mainitsi vielä tiettyjä todella keskeisiä,
tärkeitä järjestöjä,
varsinkin Monika-Naiset. Mutta puhuitte tästä Ensi-
ja turvakotien liiton rahoitusvajeesta. Myös Lyömättömän
Linjan osalta rahoituksen kanssa voisi tilanne olla parempi. Ministeri
Risikko, jonka toimivaltaan nämä asiat kuuluvat,
omalta osaltaan tekee parhaillaan töitä.
Mutta kyllä me oikeusministeriössä olemme katsoneet
tätä tilannetta niin, että pysyvä,
kestävä ratkaisu täytyisi seuraavissa
hallitusneuvotteluissa löytää. Mielestäni
se ratkaisu on se, että niistä rahoista, jotka
tuomioistuin määrää rikolliset
maksamaan, eli sakkorahoista noin 10 prosenttia korvamerkitään
rikosten uhrien suoja- ja korvausjärjestelmiin. Tällä metodilla,
joka on yksi versio Ruotsissa käytössä olevasta
maksujärjestelmästä, me saisimme pysyvän
rahoituksen niille kansalaisjärjestöille ja niille
suojajärjestelmille ja myös ed. Ukkolan peräänkuuluttamille
kansalaisjärjestöille, jotka paremmin löytäisivät
myös maahanmuuttajaväestöstä joukon. Toivon,
että tämä idea saisi seuraavissa hallitusneuvotteluissa
siellä neuvottelevien kannan. Tämä on
Ruotsin malli. Tämä ei ole mitenkään utopistinen
eikä tuhoaisi koko valtiontalouden kirjanpitoa, jos sakoista
poikkeuksellisesti suostuttaisiin tällä tavalla
korvamerkitsemään asioita.
Sitten, ed. Ukkola, vielä vaan tärkeään
kysymykseen tästä viestinnästä silloin,
kun on kysymys suomalaisten viranomaisten toiminnasta. Me olemme
ministeri Risikon kanssa tässä toimineet yhteistyössä.
Nettiviestinnässä Venäjän puolella ja
myös Pietarin edustustossa parhaillaan sosiaali- ja terveysministeriön
päävastuulla, mutta me oikeusministeriöstä autamme,
kerrotaan selvästi suomalaisen lainsäädännön
sisältöperiaatteet ja kerrotaan myös,
mistä saa lisää tietoa venäjän kielellä ja
mistä voi kysyä lisää. Tämä on
yksi keino, millä yritetään vastata tähän
ongelmaan.
Toinen on se, että kun meillä viranomaiset kertovat
yksittäisistä asioista, ei ole mitään
syytä sen lapsen suojelusta antaa periksi ja alkaa riepotella
minkään paineen alla yksittäistä tapausta. Mutta
mikään ei estä viranomaisia sanomasta, että julkisuuteen
kerrotut tiedot eivät pidä paikkaansa. Ei ole
kenenkään yksityisyyden suojan vastaista sanoa,
että hyvä herra tai rouva, te ette puhu totta,
tuo ei pidä paikkaansa, te ette kuvaile tätä tapahtumaa
oikein. Silloin ei vielä loukata ketään,
ja mielestäni tällä puolella koulutusta
pitää jatkaa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Itsekin vähittäiskauppiaana
olen saanut kokea monia törkeitä väkivaltatapauksia.
Puolustaessaan itseään ja liikkeen omaisuutta
myyjäkin on kahakassa voinut vahingoittaa ryöstäjää,
ja siten hän onkin pitkän kuulustelun kohteena
ja usein lopuksi korvausvelvollinen. Usein on tuntunut, että puolustautuminen
on turhaa. Tilannetta on parannettu, mutta on vielä parantamisen
varaakin. Onko näin, ministeri?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vaan. Varmaan on vielä parantamisen
varaa, mutta kyllä tässä tilanteessa,
jossa esimerkiksi kauppias enää ei joudu kohtaamaan
sitä mahdollista uhkailua, että levitämme,
että siinä on semmoinen kauppias, joka vie asiakkaita
oikeuteen, vaan se on automaattisesti viranomainen, joka tietoon tulleen
väkivaltatilanteen, myös lievän, vie,
se varmasti omalta osaltaan kyllä muuttaa tätä tilannetta.
Oli sitten kauppias tai kauppiaan työntekijä,
niin vastuu ei ole enää sillä rikoksen
uhrilla tällaisessa tilanteessa, koska siinä on
aina tämä riski, että sitten tämä mainekiristys
lähtee käyntiin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Näen vielä hyvin tärkeänä kysymyksen,
joka oli viime syksynä paljon esillä: kouluväkivalta. Minä toivon,
että tämän lain myötä myös
kouluväkivaltaa saadaan ehkäistyä.
Keskustelu päättyi.