5) Hallituksen esitys lahjontaa koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen
lisäpöytäkirjan ja yleissopimukseen tehdyn
varauman peruuttamisen hyväksymisestä sekä laiksi
lisäpöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja laiksi rikoslain muuttamisesta
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta
hyväksyisi Strasbourgissa 15. päivänä toukokuuta
2003 tehdyn lahjontaa koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen
yleissopimuksen lisäpöytäkirjan. Rikoslakiin
tehtäisiin lisäpöytäkirjan voimaan
saattamisesta johtuvat muutokset. Lahjuksen antaminen elinkeinotoiminnassa
tulisi rangaistavaksi silloinkin, kun se on tehty valtiossa, jonka
lain mukaan se ei ole rikos. Tätä koskeva Euroopan neuvoston
lahjuksen vastaiseen yleissopimukseen tehty varauma peruutettaisiin.
Esityksen tarkoituksena on yhteisin toimin rikosoikeuden alalla
suojella yhteiskuntaa lahjontaa vastaan muun muassa asianmukaisella
rikoslainsäädännöllä.
Tarve lahjusrikosten tarkistamiseen tuli Euroopan neuvoston valvontaelimeltä Grecolta,
mutta muutoksiin on myös kansallisia tarpeita. Oikeusministeriön
työryhmän mietintö ja siitä saadut
lausunnot ovat hallituksen esityksen pohjana. Erityinen kiitos ja
merkitys loppusuoran valmistelussa on ollut myös kaikkien eduskunnassa
edustettuina olleiden parlamenttiryhmien edustajilla. Paljon kiitoksia
siitä yhteistyöstä.
Lausunnot olivat myönteisiä, mutta myös
huolenaiheita löytyi. Suurin kritiikki kohdistui vaikutusvallan
väärinkäyttörikoksiin, joita
pidettiin monilta osin laillisuusperiaatteen kannalta liian epämääräisinä.
Kritiikin johdosta esityksestä poistettiin vaikutusvallan
väärinkäyttöä koskevat
säännökset. Kansanedustajan lahjussäännöksiä täsmennettiin
kritiikin johdosta, ja tässä täsmennystyössä teistä kaikista,
teistä kaikkien ryhmien edustajista, oli todellakin suuri
apu. Kiitos siitä.
Esityksessä ehdotetaan rikoslain lahjussäännöksiä muutettavaksi.
Ensinnäkin kansanedustajan lahjusrikoksia koskevia säännöksiä ehdotetaan
muutettavaksi siten, että ne nykyistä selvemmin
vastaisivat Euroopan neuvoston yleissopimuksen määräyksiä.
Rangaistavan käyttäytymisen ala laajenisi nykyisestä,
ja säännökset lähestyisivät
pitkälti virkamiehiä koskevia sään-nöksiä.
Lahjuksen ottamisesta voitaisiin vastedes rangaista, vaikkei siihen
sisältyisi tai liittyisi lupausta toimia jonkin eduskunnassa
käsiteltävissä olevan tai käsiteltäväksi
tulevan asian päättämiseksi tietyllä tavalla.
Kansanedustajan tehtävän erityislaatuisuus otettaisiin
kuitenkin jatkossakin huomioon, itse asiassa mielestäni
paremminkin kuin nykyisin, sillä rangaistavuuden edellytyksenä olisi,
että teko on omiaan selvästi horjuttamaan luottamusta
edustajantoimen hoitamisen riippumattomuuteen.
Kansanedustajan lahjusrikoksen suhdetta vaalirahoitukseen selkiytettäisiin
siten, että vaalirahoituslain mukaista vaalirahoitusta
ei pidettäisi lahjuksen antamisena kansanedustajalle eikä lahjuksen
ottamisena kansanedustajana, jollei ole tarkoituksena kiertää lahjusrikossäännöksiä.
Vaalirahoituslain
rikkominen, kuten vaalituen salaaminen, voisi kuitenkin tulla arvioitavaksi lahjusrikoksena.
Lakiin ehdotetaan otettavaksi nimenomainen maininta siitä,
ettei lahjuksen ottamiseen kansanedustajana syyllistyisi ehdotuksen
mukaan kansanedustaja, joka ottaa vastaan tai hyväksyy
tavanomaiseksi vieraanvaraisuudeksi katsottavan lahjan tai muun
edun. Vieraanvaraisuuden tavanomaisuudella tarkoitetaan sitä, mitä on
pidettävä kansanedustajalle hyväksyttävänä ja
kohtuullisena ottaen huomioon muun muassa hänen asemansa
ja tehtävänsä sekä suhteensa
edun antajaan. Esimerkiksi yhteistyövierailun yhteydessä lahjana
vastaanotetut koriste-esineet, asusteet, astiat olisivat tavanomaista
vieraanvaraisuutta, jollei lahjan arvo ole huomattava. Tämä on
siis nostettu alkuperäisestä esityksestä perusteluista
pykälään siitä syystä,
että oli perusteltuja huolia, että vaalien alla
tai poliittisesti kiivaissa väittelyissä tämmöistä aivan
kansanedustajan arkeen kuuluvaa, joskus suorastaan kaikkea muuta
kuin ensisijaisesti toivottavaa mutta ehdottomasti velvollisuuksiin
kuuluvaa, toimintaa alettaisiin mustamaalaten väittää lahjonnaksi.
Samalla vakavampia kansanedustajan lahjusrikoksia varten muodostettaisiin
erityiset, törkeitä tekomuotoja koskevat tunnusmerkistöt: törkeä lahjuksen
antaminen kansanedustajalle ja törkeä lahjuksen
ottaminen kansanedustajana.
Törkeitä tekomuotoja koskevat tunnusmerkistöt
ehdotetaan muodostettavaksi myös vakavammista aktiivista
ja passiivista lahjontaa koskevista rikoksista elinkeinotoiminnassa.
Näiltä osin siis törkeitä tekomuotoja
tulee kaikkiin lahjusrikosmuotoihin, ja tällä hetkellä niitä ei
rikoslaissa ole. Viimeksi mainittujen rikosten enimmäisrangaistus
nousisi kahdesta neljään vuotta vankeutta. Uusien
törkeiden lahjusrikosten ja virkamiehiä koskevien
törkeiden lahjusrikosten ankaroittamisperusteet ja rangaistusasteikot
vastaisivat toisiaan. Lahjusrikossäännöksiä muutettaisiin myös
siten, että ne nykyistä selvemmin koskisivat välimiehiä.
Arvoisa puhemies! Perustuslain 30 §:n 2 momentin
mukaan kansanedustajaa ei saa asettaa syytteeseen eikä hänen
vapauttaan riistää hänen valtiopäivillä lausumiensa
mielipiteiden tai asian käsittelyssä noudattamansa
menettelyn johdosta, ellei eduskunta ole siihen suostunut päätöksellä,
jota vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä on
kannattanut. Näin siis perustuslakimme.
Lahjuksen ottaminen kansanedustajana ei edellytä täyttyäkseen
toimimista edustajantoimessa, vaan rikos edellyttää ainoastaan
tarkoitusta toimia edustajantoimessa. Tilanne on sama nyt myös
voimassa olevassa laissa, jonka mukaan rikos täyttyy usein
tapauksissa jo ennen kuin kansanedustaja on esittänyt mielipidettään tai
osallistunut asian käsittelyyn valtiopäivillä. Näin
on myös lakivaliokunta vuonna 2002 lausunnossaan todennut.
Rikoksen täyttyminen ei edes edellytä sitä,
että kansanedustaja myöhemmin toimisi valtiopäivillä lupaamallaan
tavalla. Käytännössä lahjusrikokset
tehtäisiinkin muualla kuin täysistunnossa tai
valiokunnissa. Siksi lahjuksen ottaminen kansanedustajana ei kuuluisi
juuri koskaan rikoksiin, joissa syytteen nostamiseen tarvittaisiin
perustuslain 30 §:n 2 momentissa tarkoitettu eduskunnan
suostumus, siis juuri koskaan. Saattaa olla, että joskus,
ja silloin noudatetaan sitten taas perustuslain säätämää järjestystä.
Esityksessä katsotaan, että lahjuksen ottamista
kansanedustajana koskevan kriminalisoinnin sisältämää edustajantoimen
käsitettä on syytä tulkita yhdenmukaisesti
perustuslain 28 §:n 3 momentin kanssa. Ehdotettuun
edustajantoimen käsitteeseen kuuluvat ainakin perustuslain
30 §:n 2 momentissa tarkoitetut valtiopäiville
lausutut mielipiteet ja asian käsittelyssä noudatettu
menettely. Myös osallistuminen eduskuntaryhmissä tapahtuvaan
päätöksentekoon on syytä lukea edustajantoimeen
kuuluvaksi, mistä voitte muun muassa vilkaista hallituksen
esitystä 1 vuodelta 1998.
Esitykseen ei sisälly erityissäännöksiä kansanedustajan
lahjusrikosten syyteoikeudesta. Näin ollen kansanedustajan
lahjusrikokset siis kuuluisivat normaalin syyteoikeuden piiriin
ja syytteen nostaisi virallinen syyttäjä. Valtakunnansyyttäjän
yleisen määräyksen ja ohjeen mukaan paikallissyyttäjien
on viipymättä ilmoitettava Valtakunnansyyttäjänvirastolle
yhteiskunnan kannalta merkittävimmistä rikosasioista.
Koska rikoksesta epäiltynä olisi, siis jos tällaista
tapahtuu, kansanedustaja, kyseisestä määräyksestä ja
ohjeesta seuraisi, että käytännössä kansanedustajan lahjusrikokset
tulisivat aina Valtakunnansyyttäjänviraston tietoon,
jolloin rikosasia voitaisiin ottaa viraston käsiteltäväksi.
Valtionsyyttäjien on ensisijaisesti huolehdittava syyttäjän
tehtävistä yhteiskunnan kannalta merkittävimmissä rikos-asioissa.
Valtakunnansyyttäjä voi ottaa asian myös
itse ajaakseen. Edellä mainittua valtakunnansyyttäjän
yleistä ohjetta ja määräystä on
tarvittaessa syytä täydentää kansanedustajan
lahjusrikoksella.
Jacob Söderman /sd:
Herr talman, arvoisa puhemies! Euroopan neuvoston lahjontaa
koskevan rikosoikeudellisen yleissopimuksen lisäpöytäkirjan
vaatima hallituksen esitys rikoslain muuttamisesta on vihdoin eduskunnassa.
Tätä ovat edeltäneet neuvottelut eduskuntaryhmien välillä,
koska nimenomaan kansanedustajan lahjusrikossäännöksistä on
ollut epätietoisuutta. Näitä säännöksiä on
yritetty tarkentaa.
Omasta puolestani katson, että hallituksen esittämät
tarkennukset ovat paikallaan ja riittävät. Olen
itse elänyt suurimman osan ajastani virkamiehenä,
jolla on käytännössä tiukat
lahjusrikossäännökset. Voin vakuuttaa,
että jos elää suhteellisen normaalia
elämää, ei näiden säännösten kanssa
tule ongelmia. Epäily siitä, että poliitikot ilmiantaisivat
toinen toisiaan ja aiheuttaisivat tällä tavalla
toiselle viranomaiselle turhaa työtä, ei ole mielestäni
uskottava. Sellaista on valtakunnallisella tasolla tapahtunut melko
harvoin.
Sekin on myönteistä, että hallitus
esittää niin sanotun kaksoisrangaistavuuden vaatimuksen poistamista
ja oikeushenkilön rangaistavuutta koskevia säännöksiä sekä tiukentaa
määräyksiä lahjonnasta elinkeinotoiminnassa
edellä mainitun sopimuksen vaatimalla tavalla.
Sen sijaan olen pettynyt siihen, että työryhmän
esittämät säännökset
vaikutusvallan väärinkäytön
palkitsemisen ja vaikutusvallan kauppaamisen kriminalisoimisesta
ovat jääneet pois esityksestä. On totta,
että näihin säännöksiin
kohdistettiin kritiikkiä lausuntovaiheessa. En kuitenkaan
näe mahdottomana, että olisi löydetty
sellaiset kirjoitustavat, joilla kritiikki olisi pääosin hiljentynyt.
Olen tämän vuoksi jättänyt
tähän esitykseen rinnakkaislakialoitteen, joka
mahdollistaisi vielä valiokuntavaiheessa näiden
säännösten mukaan ottamisen. Tiedän
hyvin, että täällä eduskunnassa
väheksytään kansanedustajan lakialoitteita
ja valiokunnassa eletään siinä uskossa,
ettei niiden pohjalta pystytä täydennyksiä tekemään.
Se on oma tapansa väheksyä parlamentaarista työtä. Haluan
huomauttaa tai muistuttaa, että aikoinaan hallitusmuoto
ja muistaakseni valtiopäiväjärjestys
kokonaisuudessaan hyväksyttiin lakialoitteiden pohjalta
ja ne elivät muuttumattomina huomattavasti pidempään
kuin nykyinen perustuslaki, jota ollaan jo muuttamassa.
Nämä säännökset
vaikutusvallan väärinkäytön
palkitsemisen ja vaikutusvallan kauppaamisen kriminalisoimisesta
ovat sillä tavalla ajankohtaiset, että ne liittyvät
aivan nykyisen vaalirahoitusskandaalin ytimeen. On huomattava, että se
toiminta, joka tapahtui Kehittyvien maakuntien Suomen suojissa toimivan
Nova Groupin toimesta, sisälsi nimenomaan sellaista toimintaa, jota
näillä säännöksillä halutaan
nyt kriminalisoida. Yritykseltä kerättiin rahaa
sellaisen uskomuksen valossa, että myöhemmin pystyttäisiin sitten
vaikuttamaan hallitukseen tai kuntien kaavoitusratkaisuihin. En
mene tässä yksityiskohtiin, mutta totean, että toiminta
on poikinut jo lukuisia poliisitutkintoja.
Nykyinen säännöstö on silloin
riittävä, kun päätöksentekovaikutusvallan
kauppaaja on virkasuhteessa tai suorittaa julkista tehtävää,
mutta jos kysymyksessä on päättäjän
vaalipiirissä toimiva yksittäinen vaalityöntekijä tai
liikemies, hän on nykyisten säännösten
ulkopuolella. Tämä on epäkohta, jonka
edellä mainittu korruption vastainen sopimus haluaisi poistaa
ja jonka lähiajan tapahtumat ovat osoittaneet olevan ongelma maassamme.
Toivon siis, että eduskuntakäsittelyn aikana lakivaliokunta
yhteistyössä oikeusministeriön kanssa
voisi löytää sellaiset sanamuodot, jotka
voisivat tyydyttää nämä minusta
hieman hienostelevat rikoslain tuntijat, jotka arvostelivat hallituksen
työryhmän esityksiä, ja näin saataisiin
myös tältä osin sopimuksen Suomeen jättämä varauma
poistettua.
On huomattava, että vastaavat säännökset
on saatu aikaan Islannissa, Norjassa ja Virossa monen muun Euroopan
maan ohella, eli mahdottomana tehtävää ei
voida pitää. Omalta osaltani olen yrittänyt
täsmentää työryhmän
esittämiä säännöksiä tavalla,
joka mielestäni kohentaa niiden rikosoikeudellista tasoa.
Toivottavasti tämä lakialoite kelpaa pohjaksi
vielä paremman sääntelyn löytämiseksi
valiokunnassa.
Usein uskotaan, että lainvalmistelussa pitkä tauko
ja ajaton pohdiskelu auttavat vaikeiden ongelmien ratkaisussa. Tähän
haluaisin sanoa, että lainvalmistelu ei ole kuin viini
tai konjakki, joka paranee vuosi vuodelta, vaan oivallus löytyy
ennemminkin silloin, kun aktiivisesti ja vakavasti pyritään
ratkaisun löytämiseen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä ja jopa
välttämätöntä, että tämä eduskunta
arvioi sekä vaalirahoituksen että myöskin
rikoslainsäädännön kansanedustajien toimien
osalta ja nimenomaan lahjonnan osalta. Huomennahan vaalirahoituspaketin
toinen osa, jossa ensi sijassa keskustellaan puolueitten rahoituksesta,
mutta myöskin yksittäisten ehdokkaitten rahoitusta,
on tulossa ensimmäiseen käsittelyyn täällä salissa,
ja voidaan sanoa, että tämän jälkeen
vaalirahoitussäännökset ovat meillä varsin
hyvällä tolalla.
Mitä tulee sitten rikoslakiin, niin tältä osin
täytyy sanoa, että viime vaalien yhteydessä nähtiin varsin
erityinen näytelmä, joka liittyi tähän
niin sanottuun Nova Groupiin. Tältä osin voidaan
sanoa, että kyseessä oli nimenomaan se, että ryhmä liikemiehiä pyrki
ostamaan vaikutusvaltaa, ja se näkyi eräässä televisio-ohjelmassa,
jossa eräs henkilö kertoi, että hänellä on
hyviä ystäviä hallituksessa ja vaikutusvaltaa,
mikä osoitti sen motiivin, mikä lahjoittajilla
tässä tilanteessa oli.
Toinen kysymys sitten on se, saatiinko sitä vaikutusvaltaa
ja miltä taholta sitä vaikutusvaltaa kaiken kaikkiaan
saatiin. Tuo kysymys on jäänyt jossain määrin
epäselväksi tässä prosessissa,
mutta tuotakin asiaa tällä hetkellä edelleen selvitetään.
Tietysti merkittävää on myöskin
se, että on sanottu, että tuossa yhteydessä pyrittiin
vaikuttamaan hallituksen kokoonpanoon. Se sinänsä mielestäni
on täysin laillista, että voidaan pyrkiä vaikuttamaan
siihen, että meillä on porvarillinen tai vasemmistolainen
hallitus tässä maassa. Mutta silloin, kun tähän
yhdistyy henkilöllä tietysti omia taloudellisia
intressejä, jotka kohdistuvat lähinnä kaavoitukseen,
voidaan sanoa, että silloin mennään jo
varmasti aika lähelle tuota korruption rajaa, ja tietysti
vähän myöskin sillä, minkälaisia
toimintatapoja nuo lahjoittajat soveltavat, on varmasti jonkinlainen
merkitys, kun asioita kaiken kaikkiaan arvioidaan.
Mutta tässäkin tapauksessa oikeastaan olennaista
oli juuri tuo vaikutusvallan ostaminen ja sen mahdollinen myyminen.
Täytyy sanoa, että oikeastaan tuo vaikutusvalta
olisi ollut kyllä sinänsä hyvä lähtökohta
tämän asian arvioimiselle kokonaisuutena.
Mitä tulee sitten tähän hallituksen
esitykseen, niin olen sitä mieltä, että asia
täytyy erittäin huolellisesti arvioida lakivaliokunnassa
ja myöskin perustuslakivaliokunnassa perusoikeuksien kannalta.
Tärkeätä on kuitenkin se lähtökohta,
että todetaan, että kansanedustaja ei ole virkamies. Muistan,
kun olin viime joulukuussa Grecon kokouksessa, kun edustan siellä Euroopan
neuvoston parlamentaarista yleiskokousta. Tuntuu siltä, että suuressa
osassa Eurooppaa ei ymmärretä, että kansanedustaja
ei ole virkamies. Pitää muistaa se, että virkamies
soveltaa olemassa olevaa lainsäädäntöä ja
on sidottu siihen lainsäädäntöön,
mutta lainsäätäjä tekee sitä lainsäädäntöä. Jokaisella
kansanedustajalla on omat arvonsa ja on myöskin omat sidonnaisuutensa.
Tämä tie-tysti pitää ottaa huomioon,
kun näitä säännöksiä rakennetaan.
Tietysti perustuslakivaliokunnan kannalta ongelmallista on se, jos
sananvapautta loukataan, ja se merkitsee sitä, että täysin
normaalin, laillisen lobbauksen täytyy tässä yhteiskunnassa
olla mahdollista.
Toinen tärkeä asia on se, että säännöksen
pitää olla tarkkarajainen, ja se tarkoittaa sitä,
että etukäteen pitää voida tietää se,
onko toiminta rangaistavaa vai ei. Tältä osin
varmasti tässä esityksessä saattaa olla
jonkin verran haasteita. Tietysti myöskin pitää ottaa
huomioon se, että kansalaisilla on oikeus lausua mielipiteensä eduskunnassa
ja se vapaus jokaisella edustajalla pitää olla.
Arvoisa puhemies! Kun sitten katsotaan tätä itse
4 §:ää — oliko se tässä toisessa
lakiesityksessä — niin täytyy todeta,
että ensinnäkin siinä poistetaan nyt
oikeudeton etu. On pelkästään lahja-
tai muu etu. Muistan, kun Grecossa käytiin keskustelua
ja siellä viitattiin siihen, että tuon säännöksen
sanamuodon pitäisi olla mahdollisimman lähellä tuota
varsinaista sopimusta, ja siinähän puhutaan perusteettomasta
edusta. Ei ole kovin kaukana se, että eikö jälleen
todeta, että jos sana "perusteeton" poistetaan, ei noudateta sopimusta,
jos oikein aletaan hiuksia halkoa. Minun mielestäni tätä asiaa
pitää jonkin verran jatkossa vielä sitten
katsoa, käytetäänkö tuota sanaa
vai eikö käytetä.
Sitten toinen kysymys, johon haluan kiinnittää huomiota
jatkokäsittelyä varten, on kysymys tavanomaisesta
vieraanvaraisuudesta. Tietysti tuo on hyvin venyvä käsite,
ja olen sitä mieltä, että se pitäisi...
Tietysti voidaan miettiä, onko kyseessä oikeudellinen
etu, perusteeton etu vai onko tuo "vieraanvaraisuus" hyvä sana.
Jos puhutaan vieraanvaraisuudesta, niin se pitäisi mahdollisimman
tarkkaan kyllä sitten joka tapauksessa määritellä,
ja ehkä olisi parempi se, että se määriteltäisiin
jo lakivaliokunnan mietinnössä tästä asiasta
kuin että sitten eduskunta tekee omia eettisiä koodejaan.
Kun lakia säädetään, niin on tärkeätä se,
että tiedetään ennakolta, mikä on
hyväksyttävää ja mikä ei
ole. Saattaisi olla jopa tarkoituksenmukaista, että tiettyjä euromääräisiä rajojakin
sitten noiden etujen osalta voitaisiin sitten arvioida. Mutta oma
kantani on se, että kaikki, mitä nyt yhden illan
aikana saa kurkusta alas sekä juomana että ruokana,
on vielä hyväksyttävää.
Sen jälkeen, kun mennään pitemmälle,
sitten pitää alkaa jo arvioida, mennäänkö näitten asianmukaisten
rajojen ulkopuolelle.
Sitten täällä sanotaan myöskin,
että "asian päättäminen" on
muuttunut "tavoitteen saavuttamiseksi", ja se on tietysti jossain
määrin yleisempi sanonta, ja mielestäni
sitäkin pitää vielä sitten täsmentää silloin,
kun on tietty asia, johon pyritään vaikuttamaan,
asia on selkeämpää. Mutta jos puhutaan
poliittisista tavoitteista, niin mielestäni siihen pitää voida
vaikuttaa, ja jos sillä tavoitteella on sitten selviä taloudellisia
intressejä tai johonkin tiettyyn hankkeeseen liittyviä intressejä,
niin silloin siinä on tietty kytkentä, mutta tuota
sanamuotoa pitää mielestäni harkita.
Sitten täällä on vielä edellytyksenä luottamus edustajantoimen
hoitamiseen, riippumattomuuteen. Se heikkenee tai horjuu. Täytyy
sanoa, mitä tulee edustajantoimen riippumattomuuteen, että minä en
kyllä oikeastaan tiedä yhtään
kansanedustajaa, joka olisi riippumaton. Otetaan esimerkkinä ed.
Lehti, joka oli täällä Suomen Yrittäjien
puheenjohtaja useamman vuoden ajan ollessaan kansanedustajana ja
varmasti ei ollut tässä suhteessa riippumaton,
mitä tulee yrittäjätoimintaan. Täällä on
monia, jotka ovat MTK:n luottamustoimissa, ja ed. Heinäluoma
on ollut pitkään SAK:n niin sanottu lobbari. Saatan
hyvinkin kuvitella, että hän on jossain määrin myöskin
poliittisista syistä riippuvainen ammattiyhdistysliikkeestä.
Täytyy sanoa, että tätäkin pidän
jossain määrin hankalana, (Ed. Zyskowicz: Monet
ovat riippuvaisia äänestäjistä!)
koska jokainen on riippuvainen ainakin, kuten ed. Zyskowicz sanoi, äänestäjistä,
mutta erityisesti on sitten omasta puolueestaan riippuvainen ja monista
lähellä olevista sidosryhmistä riippuvainen
ja täyttä riippumattomuutta oikeastaan kenelläkään
kansanedustajalla ei ole. Sen täsmällinen määrittely
on varmasti tarpeen. Tärkeätä on se,
että ainakin kuvataan sitten mietinnön perusteluissa
se, mitä sillä tarkoitetaan, koska en ole aivan
tyytyväinen niihin perusteluihin, jotka tänne
on kirjoitettu. Pitäisi olla esimerkinomaisesti kerrottu,
että tämä sitä voisi olla. Nyt
siellä on verbaaliakrobatiaa käytetty, joka jättää tulkinnalle
minun mielestäni aika paljon sijaa.
Sitten on myöskin syytä todeta se, että täällä on
aivan oikein todettu se, että jos kysymys on vaalirahoituksesta,
joka on annettu läpinäkyvästi, niin kysymys
silloin ei voi olla lahjonnasta, paitsi jos siellä on sitten
aivan nimenomaisesta kiertämisestä kysymys. Tietysti
kiertämisen kynnyksen täytyy tässä yhteydessä olla
varsin korkea. Mielestäni tämä on hyvä säännös.
Silloin kun tiedetään, että joku on antanut
rahaa jollekin edustajaehdokkaalle, niin silloin tiedetään,
mikä tuo sidonnaisuus on, ja tässä suhteessa
julkisuus on kaikkein tärkein.
Nyt sitten syntyy mielenkiintoinen tilanne esimerkiksi kansanedustajien
osalta, kun julkisuuden raja on 1 500 euroa yksityishenkilöitten
osalta, että jos sitten saa nyt, sanotaan, 200—1 500 euroa,
niin mitä näissä tilanteissa sitten oikein tehdään.
Tähän kysymykseen mielestäni pitäisi jollakin
tavalla löytää ratkaisu. Se, että se
ratkaisu olisi se, että jos saa 1 400 euroa, niin
se ei voi olla lahjontaa, ei ole ratkaisu, koska sillä on
kuitenkin, sen suuruisella summalla, jonkin verran merkitystä,
mutta pitäisi antaa ainakin jonkinlainen ohjeistus siitä,
että jos saa 1 400 euroa ja itse pitää sitä vaalitukena
mutta joku voi ajatella, että siinä on joitakin
muitakin intressejä, millä tavalla näissä tilanteissa
sitten toimitaan. Tietysti aina yksi tapa on se, että sovitaan
siitä asianomaisen tahon kanssa, että julkistetaan,
mutta toisaalta, kun vaalirahoituslainsäädännössä on
sanottu, että jos kyseessä on yksityishenkilö,
tätä henkilön nimeä ei saa julkistaa,
niin tässä suhteessa syntyy jonkin kerran ongelmia.
Sanoisin, että tässä suhteessa ihan tämän
säännöksen koordinointi muittenkin säännösten
kanssa on varmasti paikallaan.
Eli, arvoisa puhemies, hyvä, että tämä on eduskunnassa.
Tätä täällä arvioidaan.
Tässä säännöksessä on
vielä hyvin paljon työtä, mutta uskon,
että kun asiaan kunnolla paneudutaan, niin sen jälkeen
tästä saadaan varsin hyvä ja toimiva
säännös.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
asia on mielenkiintoinen, mutta se on myöskin valiokuntakäsittelyä varten hyvin
haasteellinen. Kysymys liittyy paljolti siihen, että jos
vaalimainonta kiellettäisiin, katsottaisiin äänten
ostamiseksi vaaleissa, niin silloin niiltä ongelmilta,
joita osaltaan tämän lakiesityksen kautta halutaan
eliminoida, paljolti vältyttäisiin. Samoin jos
kaikki vaalimainonta katsottaisiin äänten ostamiseksi
vaaleissa ja kiellettäisiin, niin silloin myös
vaalirahoituksen ongelmat — joita varten on lainsäädäntöä tehty,
ja kuten täällä todettiin, joita huomennakin
käsitellään — poistuisivat.
Mielestäni meidän tulisi harkita juuri tätä, poistaa
itse syy, joka aiheuttaa ongelmia, ja syy on vaalimainonta. Kaupallinen
vaalimainonta pitäisi kieltää ja saattaa äänten
ostamisena vaaleissa rangaistavaksi. Tällä teolla
voitaisiin edesauttaa kaikkein parhaiten näitä tavoitteita,
mitä tälläkin lailla halutaan ajaa.
"Korruptio" on hyvin vakava sana. Maailmalla tätä ongelmaa
on. Oma käsitykseni on se, että Suomi on todellisuudessa
maailman vähiten korruptoitunut maa. Korruptiota mittaavan
Transparency Internationalin vertailussa Suomi on myös pärjännyt
hyvin. Väitän, että jos nämä mittarit tehtäisiin
suomalaista käytäntöä ja kansanvaltaa koskevat
olosuhteet tuntien, tilanne olisi todella se, että olisimme
priimus.
Poliittisen toiminnan avoimuutta on etsitty. Tämä on
hyvä. Greco suosittelee Suomea "asianmukaisesti selventämään,
mitä kaikenmuotoisten lahjontarikosten yhteydessä tulisi
pitää niin aineellisten kuin aineettomienkin etujen
kohdalla ’oikeutettuna’ ja/tai ’oikeudettomina’ lahjoina/etuina".
Tällaista ehdotusta lahjusrikostyöryhmä ei
ole tehnyt. Päinvastoin hallituksen esityksen taustalla
olleen työryhmän työskentelyn perusteella
ehdotetaan, että rikoslain 16 luvun 14 a §:ää,
lahjuksen antaminen kansanedustajalle, ja rikoslain 40 luvun 4 §:ää,
lahjuksen ottaminen kansanedustajana, muutettaisiin siten, että pykälästä poistetaan
käsite "oikeudeton etu". Tämä tuntuu hieman
ihmeelliseltä. Työryhmän ehdotuksen mukaan,
joka on pohjana hallituksen esitykselle, lahjuksen ottaminen kansanedustajana
olisi rangaistavaa silloin, "kun teko on omiaan selvästi horjuttamaan
luottamusta edustajantoimen hoitamisen riippumattomuuteen". Uskon,
että Suomi on niin pieni maa ja täällä on
totuttu niin hyviin käytäntöihin, että tuo
ei ole käytännössä täällä mikään
ongelma, jos vertaamme mihin tahansa muuhun maahan maailmassa.
Lahjustyöryhmän ehdotuksessa ei täsmennetä,
miten lahjusrikoksen sisältö eroaa voimassa olevasta
laista. Pykäläehdotuksen perusteluissa ei kuvailla
lainkaan sitä, minkälaisista teoista voisi olla
kyse, jotta rikoksen tunnusmerkit täyttyisivät.
Ymmärrettävästi pykälät
ovat yleisluontoisia, mutta tulisikin selvittää hyvin
yksityiskohtaisesti, mikä on hyväksyttävää toimintaa
ja mikä ei. Sellainen laki, jota tulkitaan jälkeenpäin,
on aina kyseenalainen ja ongelmallinen. Työryhmän
ehdotuksessa monet keskeiset kysymykset ovat jääneet
varsin vähälle pohdinnalle. Tällaisia
ovat muun muassa virkamiehen ja kansanedustajan tehtävien
erot ja yhtäläisyydet sekä poliitikkojen
ja sidosryhmien sallitut ja kielletyt yhteydenpitomuodot.
Kansanedustajan työ on hyvin ainutlaatuinen. Kansanedustajan
työ on julkista, ja se on jatkuvan arvioinnin kohteena.
Suomessa, jossa on henkilövaali, henkilövaaliin
perustuvassa järjestelmässä, edustajan
leimaamista rikosepäilyllä voidaan käyttää poliittisena
aseena. Tämä minusta onkin tämän
lakiesityksen vakavin epäkohta. Rikosepäily, joka
saatetaan mediassa esille, synnyttää lisää epäilyä,
ja tämä taas lisää epäilyä. Tällä leimataan,
mahdollisesti täysin aiheetta, poliittisen aseen käytön
perusteella henkilö ja estetään hänen
etenemisensä tai pääsynsä politiikkaan.
Vaikka sitten vaalien jälkeen todettaisiin epäily
aiheettomaksi, vahinko on tapahtunut, sitä ei voida korjata
eikä korvata. Menettely on sama kuin joskus keskiajalla,
jolloinka epäilty heitettiin sidottuna veteen. Jos hän
pysyi pinnalla, hän oli syyllinen, ja sitten hirtettiin.
Jos hän hukkui, hän oli syytön, mutta
lopputulos oli molemmissa tapauksissa sama. Elikkä juuri
tämä epäily poliitikkoa kohtaan on kaikkein
kamalin uhka, joka tämän lain muodossa on mahdollinen.
Onko tämä estettävissä millään,
siihen minulla ei valitettavasti ole vastausta. Mutta jos sääntelyt
olisivat tarkkarajaisia ja täsmällisiä,
lainsäädäntöä ehkä vähemmän
voitaisiin tulkita väärin. Toivonkin, että vakavasti
valiokuntakäsittelyssä kiinnitetään
huomiota siihen uhkaan kansanvallalle ja demokratialle, jota aiheettomat
epäilyt, joita kuka tahansa voi nostaa esille, ja media
niihin ilomielin tarttuu, voivat aiheuttaa. Tämä on minusta
todella demokratian ja kansanvallan erittäin vakava uhka.
Perustuslain 30 §:n 2 momentin mukaan "kansanedustajaa
ei saa asettaa syytteeseen eikä hänen vapauttaan
riistää hänen valtiopäivillä lausumiensa
mielipiteitten tai asian käsittelyssä noudattamansa
menettelyn johdosta, ellei eduskunta ole siihen suostunut päätöksellä,
jota vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä on
kannattanut". Tämä on selvä periaate,
mutta sitten ongelma onkin juuri tuo epäilyksen nostaminen,
väärän todistuksen ja väärän
lausunnon antaminen, ja sillä tavalla tehdään
tuhoa kaikkein eniten.
Lahjuksen ottamisesta olevien määrittelyjen tulisi
olla niin kiistattoman selvät, että väärintulkintoja
ei voisi olla miltään osin, mutta aiheettomia
epäilyjä ne eivät voi valitettavasti
estää. Paremman sääntelyn toimintaohjelman
periaatteitten mukaan: "Säädösvalmistelun
ja lainsäädännön on oltava ennustettavaa
ja avointa. Sidosryhmien osallistuminen ja vaikutusmahdollisuudet on
turvattava." Paremman sääntelyn toiminta-ohjelman
periaatteitten mukaan: "Sääntelyn on edistettävä oikeusvarmuutta
ja luottamusta. Lainsäädännön
tulee johtaa tarkoitettuihin vaikutuksiin." Nämä ovat
tavoitteita, joista kannattaa pitää kiinni.
Keskustan eduskuntaryhmä pitää puutteena
sitä, ettei työryhmän asettamisvaiheessa
eikä työryhmän työskentelyn
aikana ole oltu yhteyksissä sidosryhmiin. Talouselämän,
kansalaisjärjestöjen ja erilaisten eturyhmien
edustajia ei ole kuultu työryhmätyöskentelyn
aikana lainkaan. Tämä tulisi nyt valiokuntakäsittelyssä asiantuntijakuulemisissa
ottaa erityisesti huomioon.
Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, ettei lahjusrikoksia
koskeva työryhmän ehdotus täytä Grecon
suosituksissa asettuja vaatimuksia eikä työryhmän
työssä ole sovellettu paremman säätelyn
toimintaohjelman periaatteita. Tämän vuoksi asioita
tulee juuri valiokuntavaiheessa tarkastella hyvin perustellusti.
Rikoslainsäädännön uudistaminen
Grecon suositusten mukaisesti tulee valmistella ja asiantuntijakuulemisissa
valiokunnissa käsitellä huolellisesti laajapohjaisella
asiantuntemuksella ja kiinnittää erityisesti huomiota
siihen ongelmaan, jota rikosepäilyt yleensä aiheettomina
jo saattavat aiheuttaa poliitikoille, poliitikoiksi pyrkiville ja
joka saattaa vaarantaa demokratiaa.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti nämä meidän
tämän vaalikauden rikoksemme Nova Groupeineen
olivat sen verran iso asia, että todella tarvitaan näin,
sitaateissa, järeät aseet puhdistamaan kansanedustajien
ja politiikan maine. Mutta jos verrataan näitä tapahtumia metroskandaaliin,
Salora-skandaaliin ja Kätilöopisto-skandaaliin,
joka tapahtui 1950-luvun lopulla, niin nämä ovat
pientä niihin verrattuna. Silloin syytteessä olivat
ministerit ja useat heistä tuomittiinkin.
Mutta kuten ed. Sasi täällä sanoi,
niin vaikutusvallan ostaminen ja myyminen tulee jatkossa sitten
tämän lain perusteella rikolliseksi teoksi. Mutta
mitä se on se vaikutusvallan ostaminen ja myyminen? On
pakko hyväksyä se, että me kiristämme
hyvin radikaalisti vaalirahoituslainsäädäntöä,
joka tulee huomenna ensimmäiseen käsittelyyn,
ja se on ihan oikein, että me kiristämme, mutta
minulla on hieman kysymysmerkki siinä, onko tämä sitten
niin tarpeellinen, mitä nyt halutaan, elikkä kansanedustajaan
vaikuttaminen omassa työssään elikkä siis
kansanedustajaan vaikuttaminen ja lobbaaminen.
Minä en tiedä, onko lobbaaminen vaikutusvallan
ostamista tai myymistä, koska se on aika lähellä sitä,
ja tässä voi olla rajanveto aika hankalaa. Minä otan
yhden esimerkin siitä. On hirveän helppo kyllä sanoa,
milloin liikemiehet yrittävät ostaa vaikutusvaltaa
ja milloin kansanedustaja retkahtaa niihin tai milloin puolue retkahtaa liikemiesten
houkutuksiin.
Mutta entäpä sitten, kun kysymyksessä olisikin
ammattiyhdistysliike, ammattiyhdistysosasto, joka omilla, meiltä tavallisilta
työntekijöiltä keräämillään
rahoilla, sitaateissa, ostaa vaikutusvaltaa ja myy vaikutusvaltaa.
Kysymys on siitä, onko oikein, että ay-liike,
ay-osasto sanoo, että me annamme rahaa teidän
vaalikampanjaanne, jos te teette sitä ja tätä siellä eduskunnassa,
mutta jos me huomaamme, että te teettekin toisin kuin te
olette luvannut, te ette noudatakaan niitä määräyksiä,
mitä me olemme tämän vaalirahan ehtona
teiltä vaatineet, niin me emme seuraavissa vaaleissa teille sitten
annakaan rahaa ja te olette pois pelistä. Elikkä ei
tämä niin yksinkertainen asia ole, milloin ostetaan
ja myydään vaikutusvaltaa ja kuka ostaa vaikutusvaltaa
ja kuka myy sitä.
Minä olen monta kertaa ottanut tämän
ay-liikkeen vaikutusvallan, painostusvallan, minä käytän
sanaa "painostusvalta", kansanedustajiin nähden esille,
mutta sille ei ole loksautettu korvaakaan. Minusta on hieman väärin,
että ammattiyhdistysliike kerää jäsenmaksuja,
jotka jokainen työntekijä saa vähentää verotuksessa,
ja sitä kautta sitten nämä rahat ohjautuvat
joko muutamalle, yhdelle tai kahdelle, ehdokkaalle vaalipiirissä tai
sitten koko puolueelle. Siinähän ei tietenkään
mitään pahaa ole, kun se tuki on näkyvää ja
se näkyy niissä vaalirahoitusilmoituksissa ja
puolueen kirjanpidossa. Mutta onko se lobbausta vai onko se vaikutusvallan
ostamista ja myymistä, jos sanotaan kansanedustajaehdokkaalle, että sinun
on pidettävä huoli jatkossa esimerkiksi siitä,
että tämä ammattiyhdistysjäsenmaksun verovähennyskelpoisuus
säilyy, että sitä ei saa murtaa? Minun
mielestäni se on jäänne, joka pitäisi
murtaa, (Puhemies: 5 minuuttia!) mutta se ei koskaan tässä eduskunnassa
ilmeisesti murtaudu.
Eihän se, mitä tällä hetkellä esitetään,
että kansanedustaja tulisi rikoslain alaiseksi, sillä tavalla
ole sen kummempaa kuin mitä valtuutettujen kohdalla on
kunnissa. Mehän olemme samalla tavalla lahjomisrikoslain
alaisia kuin virkamiehetkin. Mutta kunnanvaltuustoissa me teemme
kyllä sitten päätöksiä,
kaavoituspäätöksiä ja muita
sellaisia päätöksiä, jotka vaikuttavat
esimerkiksi moneen tahoon kunnassa, yrityksiin, yhtymiin. Mutta
tekeekö kansanedustaja täällä salissa
sellaisia päätöksiä, jotka vaikuttavat
tämän tyyppisiin asioihin? Olemmeko me siinä suhteessa
myös ikään kuin virkamiehiä?
Sen minä ymmärrän, ja niin täytyykin
olla, että ministereillä on tämmöinen
rikosoikeudellinen vastuu, ilman muuta, koska he todella tekevät
hallinnossaan sellaisia päätöksiä,
jotka vaikuttavat maankäyttöön, luonnonsuojelualueisiin,
muihin vastaaviin seikkoihin.
Se tulos, mikä tästä saattaa olla,
on se, että sähköpostit taas täyttyvät
viesteistä, että te siellä eduskunnassa
olette rosvoja ja ryökäleitä ja nautitte
kaikista eduista, että hyvä, että teidät
pannaan tämän lain perusteella kiven sisään.
Onko mukavaa? Kuka tähän työhön
enää kohta haluaa?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Aivan alkuun, koska eduskunnan aikataulut
tässä kesän lopulla ovat niin kiireiset eikä niistä voida
neuvotella, että on todennäköistä,
että en pääse huomenna siihen historialliseen hetkeen,
kun perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Sasi esittelee mieluisan,
minullekin erittäin mieluisan, valiokunnan mietinnön.
Kiitän jo tässä vaiheessa oikeusministeriön
puolesta yhteistyöstä ja siitä, että mietintö,
vieläpä yksimielisenä, pääsääntöisesti,
keskeisiltä osilta, on sellainen kuin yhteistyössä katsoimme,
että sen on syytä olla. Se parani vielä asiantuntijakuulemisten
jälkeen.
Sitten tähän rikoslain osaan. Ed. Södermanin viisaasta
puheenvuorosta joitakin havaintoja. Lienee erittäin perusteltu
ajatus, sen tietysti valiokunnat miettivät keskuudessaan,
mutta itse pitäisin hyvin kohtuullisena ja oikeutettuna
ajatuksena, että ed. Södermanin lakialoite saisi
asiantuntijakuulemisessa sille kuuluvan roolin ja että sen
tarkkarajaisuutta ja toimivuutta arvioitaisiin niin mietintövaliokunnassa,
lakivaliokunnassa, kuin myös sitten lausuntovaliokunnassa.
Tässä asiassahan perustuslakivaliokunnan rooli
on eri kuin tuossa huomenna esiteltävässä asiassa.
Näin myöden tämä vakava kysymys
siitä, olisiko löydettävissä ratkaisu
tähän vaikutusvallan epäasialliseen myymiseen,
niin kuin se Grecon sopimuksessa tai Euroopan neuvoston sopimuksessa
on — siinähän on tämä ongelmasana
nimenomaan tarkkarajaisuuden näkökulmasta — tämä epäasiallisen
myymisen ongelma. Se olisi erittäin arvokasta ja oikeusministeriönkin
näkökulmasta toivottavaa, jos tämän
valiokunnat katsovat hyväksi.
Ed. Söderman luetteli joitakin maita, muun muassa Islannin
ja Norjan, jossa on päädytty tähän
epäasiallisen vaikutusvallan myynnin kriminalisointiin,
mutta esimerkiksi tämä Norjan pykälä on
kyllä oikeuskirjallisuudessa saanut hyvin paljon tarkkarajaisuuskritiikkiä kohdalleen.
Mutta
olisin varmaan yksi onnellisimmista ihmisistä, jos löydätte
ratkaisun, jota tässä valmistelun yhteydessä ei
ole kerta kaikkiaan pystytty löytämään,
siihen, mikä olisi riittävän tarkkarajaista
ja silti täyttäisi nämä Euroopan
neuvoston toivomukset.
Ed. Sasi otti esiin monta tärkeätä asiaa,
joiden toivon — ja näin luotankin — tulevan
perustuslakivaliokunnassa omalta osaltaan arvioitavaksi. Mutta ehkä jo
tässä vaiheessa, ettei nyt väärinkäsityksiä tule:
suinkaan hallitus ei ehdota, että vain se, että olisi
"omiaan horjuttamaan luottamusta" riippumattomuuteen, sinänsä olisi
kriminalisoinnin peruste. Ensinnäkin se on juuri ed. Sasin
esille nostamista syistä nostettu "selvästi horjuttamaan" -kriteeriksi,
ja toisekseen siellä on erittäin tärkeä "ja"-sana,
jota ennen kaikista tärkeintä on, että ylipäätänsä on
jonkun "edun vuoksi" toimimassa. Kaikista niistä esimerkeistä,
jotka ed. Sasi täällä kertoi yksittäisten
kansanedustajien sitoumuksista ja taustoista, mielestäni
en ole koskaan kuullut eikä ole käynyt mielessäni-kään,
että he olisivat näistä syistä jonkun
edun vuoksi toimineet jollakin tavalla. Heidän taustansa
ja poliittiset aatteensa ovat olleet hyvin avoimia ja läpinäkyviä,
ja tältä osin siinä ei ole mielestäni
nokan koputtamista eikä ole ajateltavissakaan — siis
omien tietojeni mukaan — mitään sellaista,
jota tämä pykälä voisi käsitellä.
Sitten aivan viimeiseksi ehkä on syytä kuitenkin
pöytäkirjoihin ja historiankirjoihin korjata ed.
Lauri Oinosen puheet keskustan eduskuntaryhmän nimissä.
Joko minulle ei ole kerrottu jotain tai sitten ehkä lex
priori -periaatteella katsoisin, että jos minulle
kerran on hyvin yksiselitteisesti näiden neuvotteluiden
jälkeen, joita siis on käyty — ed. Söderman
voi myös kuvailla, että siellä on ollut
myös keskustan eduskuntaryhmän edustajat — kuitattu
ja kerrottu, että pykälä on nyt siinä muodossa,
että se on hyvä ja keskustan ministeriryhmä on
yksimielisesti hallituksen esityksen takana, niin rohkenen epäillä,
että tällä esityksellä on kuitenkin
myös päähallituspuolueen tuki aivan eri
tavalla kuin ed. Lauri Oinosen puheessa annettiin ymmärtää.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt käy
hyvin äkkiä niin, että me käymme täällä sellaisia
keskusteluja, jotka olisivat varmaan tuloksellisempia itse valiokunnassa,
jossa pyritään löytämään
ratkaisuja tähän asiaan. Mutta jos nyt hetken
viivytään tässä kansanedustajan lahjuksenantamissäännöstössä,
niin nythän on oikeastaan kaksi mahdollisuutta, miten edetä.
Yksihän on se, että säädetään,
että kansanedustajalla on samat rangaistavuussäännökset kuin
virkamiehellä, mihin on päädytty monessa maassa,
jotka kuuluvat samaan oikeuskulttuurin piiriin kuin me. Silloin
pitäisi jollain tavalla yrittää hahmottaa
ainakin perusteluissa, millä tavalla edustajan työ poikkeaa
virkamiehen työstä niin, että se otetaan
rikosoikeuskäytännössä huomioon.
Suomessahan näin on oikeastaan kunnanvaltuustojen kohdalla,
koska valtuutetulla, ja etenkin kunnanhallituksen jäsenellä,
on virkamiesvastuu, ja ei sieltä nyt niin hirveän
paljon rikosjuttuja ole sen vuoksi tullut. Eli ihmiset pystyvät elämään
niiden säännöstöjen kanssa.
Nyt tässä on kuitenkin lähdetty monen
eduskuntaryhmän vaatimuksesta toiselle tielle eli yritetty
tehdä kansanedustajan omaa säännöstä,
ja sitten törmätään erilaisiin
vaikeuksiin.
Tämän ensimmäisen tavan eli tavanomaisen vieraanvaraisuuden
vastakohta kai on se, että on ihan ylenpalttinen tarjoilu,
hyvin poikkeava tarjoilu, jos oletetaan, että kunta tai
joku yritys, jolla on tietty tarjoilukäytäntö,
tarjoaa aivan ylenpalttisesti ja yrittää vaikuttaa
edustajaan. Minusta siinä ei ole kovin suurta vaikeutta
poliisien tutkinnassa huomata, mikä on ero. Minä en
pidä sitä vaikeana. (Ed. Zyskowicz: Eikö ole?) — En minä tiedä,
onko teillä kaikilla jostain huono omatunto, kun te koko
ajan pelkäätte. En minä usko, että ed.
Zyskowiczillä tai ed. Sasilla on mitään
pelättävää tämä pykälän
kohdalla. (Ed. Zyskowicz: En ainakaan viinaa ole juonut liikaa kenenkään
piikkiin!) Mutta olen kyllä seurannut eräitä edustajia,
joilla voisi ollakin jotain pelättävää.
Mutta tämä toinen vaatimus, tahallaan tai
tiettyjen tavoitteiden seuraamiseksi, ed. Ukkolan puheenvuoro: minusta
se, että ammattiyhdistysliike tai työnantajat
tai maatalousjärjestöt tukevat edustajaa niin,
että hän edistäisi niiden tavoitteita,
on täysin normaalia. Tässähän
on kysymys siitä, että esitetään
joku poikkeava vaatimus. Sanotaan, että ihminen, joka on
vastustanut ydinvoimaa, yhtäkkiä täällä äänestää ydinvoiman puolesta
ja sitten ilmenee, että ydinvoimayhtiö on hänet
hoitanut. Tässähän on kyseessä ihan poikkeava
vaatimus, joka esitetään, joka ei sovi lainkaan
hänen poliittisen kuvaansa tai hänen edustamansa
puolueen kuvaan. Muutenhan siitä ei minusta rangaistavaa
voi tulla. Siitä, että joku vakuutetaan tukemaan
omaa poliittista ajatustaan, nyt tuskin vielä tulee mitään
rikosta.
Mutta tämä riippumattomuuden horjuttaminen
kyllä perustuu siihen, että huomataan jossain
edustajan toiminnassa jotain aivan selvästi poikkeavaa,
niin kuin äsken sanoin, että siihen kiinnitetään
huomiota. Näin tämä nyt on rakennettu.
Sitten on muistettava aina, että rikoksia nyt ei tee sattumalta
eikä vahingossa. Kyllä rikollinen teko kuitenkin
vaatii tai edellyttää sitä, että ihminen
tietää, että hän tekee rikoksen,
että hän tekee niitä tahallisesti. Tahallisuushan
on näytettävä. Jos nyt lähdetään
sille linjalle, että haetaan omaa pykälää edustajalle,
niin tässä se nyt suurin piirtein on. Sitä voi
varmaan viilata ja järkeillä sen pohjalta, mutta
en nyt toden totta usko, että siinä on mitään
riskiä kenellekään edustajalle, joka
toimii normaalina ihmisenä. Joillekin poikkeukselle voi
olla, mutta minä en pidä tätä kovin hankalana.
Sitten on tämä immuniteetti. Tällä hetkellähän
se on epäselvä. Kumpikaan valiokunta, ei perustuslaki-
eikä lakivaliokunta, ei ole pystynyt sanomaan, jos nyt
olisi todella tapaus eduskunnassa, jossa epäiltäisiin,
että on rikottu voimassa olevaa korruptiosäännöstä,
vaatiiko se eduskunnan suostumusta vai ei. Se on tietysti valtavan hyvä,
jos nyt pystytään siihen ottamaan kantaa. Yleensähän
länsimaissa on päädytty siihen, että tässä tapauksessa
se ei vaatisi mitään poikkeavaa säännöstä.
Sitten aiheeton rikosepäilys: Sillehän nyt
ei voi mitään, jos ihmisiä vastaan esitetään
aiheettomia rikosepäilyksiä. Jos on todella syytön,
tuskin siitä nyt kauhean paljon vaivaa on, mutta sille
ei mitään suojaa löydy, enkä minä usko,
että tämän pykälän
säätämisellä siitä tulee
ongelma.
Sitten ed. Ukkola puhui tästä säännöstöstä ikään
kuin tässä olisi nyt tämä vaikutusvallan kauppaaminen
tai palkitseminen. Sitähän tässä ei ole.
Nimenomaan tämä Nova Groupin toimintahan sisälsi
niitä piirteitä, että pyydettiin vaalitukea,
annettiin ymmärtää, että voidaan
vaikuttaa asioihin, eli toimintaa, joka pitäisi kriminalisoida.
Tätä säännöstä on
myös vastustettu sillä, että sanotaan,
että rikoslain säännökset riittävät,
mutta tämä joukko Nova Groupissa ohimennen rikkoi
kaikkia muitakin säännöksiä,
eli kyllä sille joku rangaistus saattaa olla tulossa. Mutta
ongelma on ilmeisesti korruption kannalta se, että jos päätöksentekijäministerin
lähipiirissä on ihminen, joka pystyy vaikuttamaan
häneen ja ei ole virkasuhteessa eikä suorita julkista
tehtävää, on joku vaalityöntekijä kentällä tai
aktiivinen liikemies, niin sillä ei ole mitään
säännöstä, jos tämä ottaa
rahaa ja lupaa, että hän hoitaa ministerin tekemään
jonkun päätöksen, joka on laiton. Sitä kai
tässä korruptiosäännöstössä yritetään
tukkia.
Toivon lakivaliokunnalle menestystä näiden hyvien
säännösten tekemisessä, mutta
minusta tätä esitystä pitäisi
nyt käsitellä sillä tavalla, että siinä olisi
tämmöinen säätämisen
meininki. Koska jos nyt vaan etsii tästä epäkohtia,
niin se on kyllä helppoa, mutta se ei vie asiaa eteenpäin.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Minulla on
se käsitys, että tässä hankkeessa
on todella säätämisen meininki. Hallitus
on tehnyt ministeri Braxin johdolla vakavaa valmistelutyötä,
ja myös eduskuntaryhmät ovat olleet kuultavina.
Tässä on todellakin tarkoitus näitä säädöksiä uudistaa
tämän hallituksen esityksen mukaisesti tai vähintäänkin
sen pohjalta.
Silloin, kun ollaan rikoslakia säätämässä,
on tietysti pyrittävä mahdollisimman suureen tarkkarajaisuuteen,
ennakoitavuuteen, eli siihen, että todellakin asianomaiset
ja myös ne viranomaiset, joille kuuluu asioiden tutkiminen
ja syyttäminen ja tuomitseminen, tietäisivät,
missä laissa tarkoitetut rajat kulkevat. Itse koen, että tämä on tärkeätä erityisesti
tai ainakin myös kansanedustajien kohdalla, koska — toisin
kuin ed. Söderman äsken totesi, jos oikein ymmärsin — kyllä kansanedustajalle
ja esimerkiksi hänen ollessaan ehdokkaana vaaleissa voi
olla hyvinkin suurta haittaa siitä, että häntä epäillään
jostakin rikollisesta teosta, vaikka hänet sitten myöhemmin syyttömäksi
todettaisiinkin.
Aivan tosielämästä muistan esimerkin,
jossa istuvaa kansanedustajaa Ingvar S. Meliniä poliisi
epäili lahjuksen vastaanottamisesta, ei kansanedustajana
mutta kunnallisen luottamustehtävän haltijana.
Hufvudstadsbladet uutisoi sen suunnilleen päivää ennen
vaaleja. Melin tippui eduskunnasta todennäköisesti
tämän uutisen myötävaikuttaessa
asiaan. Myöhemmin hänet todettiin syyttömäksi.
Virhettä ei saanut enää korjattua.
Pidän selvänä, että rikoslaissa
tai muussakaan laissa ei voida kasuistisesti kaikki mahdolliset
tapaukset huomioon ottaen luetella, mikä on sallittua toimintaa
ja mikä on tässä laissa tarkoitettua lahjuksen
vastaanottamista, mikä on esimerkiksi tavanomaista vieraanvaraisuutta
kansanedustajan työssä ja mikä on epätavanomaista
vieraanvaraisuutta. En usko, että se, mitä ed.
Söderman omassa puheenvuorossaan sanoi, että kyllä sen tunnistaa,
milloin tarjoilu on ylenpalttista, riittää rajankäynniksi.
Ed. Sasilla oli oma aika selkeä esitys rajankäynniksi,
että se kaikki, mitä pystyy, oliko se nyt illan
aikana tai vuorokauden aikana, suustaan alas laittamaan ruokana
ja juomana, ei vielä täyttäisi korruption
tunnusmerkistöä.
Kun, oikeusministeri Brax, te esitätte tätä esitystä,
haluan kysyä teiltä, miten te näette
rajan asettuvan tällaisessa kuvitteellisessa tapauksessa,
joka kuitenkin olisi täysin mahdollinen. Eli ajatellaan,
että Kansaneläkelaitos kutsuu eduskunnan sosiaalivaliokunnan
Luoston majalleen pitämään seminaaria.
(Ed. Asko-Seljavaara: Se tapahtuu joka vuosi!) — Näin
ymmärtääkseni tapahtuu joka kevät. — No,
tällä kertaa seminaari on vähän
pitempi, perjantaista maanantaihin, ja varsinaista ohjelmaa eli
esitelmiä ja keskusteluja olisi vain lauantaipäivän
aikana, ei enää kuitenkaan illalla. Siis perjantaina
olisi lähinnä saapuminen ja tuloillallinen, ja
sunnuntaina olisi sitten normaalia Lapissa tarjottavaa oheisohjelmaa,
kuten hiihtoa laskettelurinteessä ja murtomaahiihtoa, poroajelua,
moottorikelkkasafaria ym. sellaista oheisohjelmaa, jota ymmärtääkseni
siellä tarjotaan. Itse en ole vuosikausiin käynyt
Lapin tuntureilla.
Kansaneläkelaitos maksaa kaikki matkat, maksaa majoituksen,
maksaa, ed. Söderman, herkulliset aamiaisen, lounaan, illallisen
normaaleine ruokajuomineen, mutta vielä siten, että illallisravintolassa
piikki on auki. Jos kansanedustajat, jotka on kutsuttu, haluavat
jäädä vielä illallisen jälkeen
tanssimaan ja nauttimaan virvokkeista, se voi tapahtua Kansaneläkelaitoksen
piikkiin. Läksiäislahjaksi Kela antaa kaikille
semi-naarin osanottajille, kansanedustajille ja valiokuntaneuvoksille,
oman brändinsä mukaisen hiihtotakin ja kotiin
vietäväksi vielä solmion ja huivin.
Näissä lauantain esitelmissä Kansaneläkelaitos
käyttää paljon aikaa ja paljon hyviä argumentteja
vakuuttaakseen sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet
siitä, että toimeentulotuen laskennallinen perusosa
pitäisi siirtää Kansaneläkelaitoksen
maksettavaksi, kun se nyt on kuntien maksettavana. Sosiaali- ja
terveysvaliokunnan jäsenet, jopa ne, jotka ennen ovat vastustaneet tätä toimeentulotuen
Kelaan siirtoa, tulevat näiden argumenttien kautta tai
ehkä jonkun mielestä näiden virvokkeiden
vuoksi vakuuttuneiksi siitä, että tämä on
järkevä uudistus, ja päättävät
valiokunnan jäseninä tehdä yhteisen lakialoitteen tämän
Kelaan siirron toteuttamiseksi.
Nyt kysymys kuuluu: onko mahdollista, että näin
kuvattu, ei täysin kuvitteellinen, esimerkki täyttäisi
tämän uuden lainsäädännön
valossa kansanedustajan lahjuksen oton tunnusmerkistön? Ennen
kaikkea kysymys on siitä, minkälaista näyttöä poliisi
ja syyttäjä tarvitsevat, jotta he voisivat arvioida,
tapahtuuko tämä mielenmuutos tai toiminta näiden
esitelmissä esitettyjen hyvien argumenttien ansiosta vai
sen ylenpalttisen, sanotaan nyt sitten näin, vieraanvaraisuuden
ansiosta, jota Kansaneläkelaitos on edustajille osoittanut.
Arvoisa ministeri, kysyn myös, onko arvionne toinen,
jos kaiken tämän takana ei olekaan Kansaneläkelaitos
vaan kansainvälinen lääkeyhtiö ja
kyse ei olekaan toimeentulotuen Kelaan siirrosta, vaan jostakin
sellaisesta lääkekorvausjärjestelmän
muuttamisesta, jota tämä yhtiö oman toimintansa
kannalta pitää perusteltuna.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvoisalle ministeri Braxille totean, että ne
virkkeet, joissa mainitsin, että "keskustan eduskuntaryhmä katsoo",
ovat keskustan eduskuntaryhmän lausunnosta oikeusministeriölle,
kuten myös puheenvuorostani noin 90 prosenttia, ja tämä lausunto
varmaan löytyy oikeusministeriöstäkin.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! On tietysti erittäin tärkeää se,
että kaikki pienetkin epäilykset siitä,
että korruptio kuuluisi suomalaiseen poliittiseen järjestelmään,
voidaan poistaa, ja sen tähden on tietysti tärkeätä,
että lainsäädäntöä myöskin
uudistetaan. Mutta kyllä nämä esimerkit,
jotka tässä ovat jo aikaisemmin olleet, osoittavat,
että kyllä tämä rajan vetäminen
on hirveän vaikeata. Kyllä minä näen
sen niin, että kyllä tämä rajan
vetämisen täytyy olla edustajalla itsellään
sisällään. Sen lisäksi toki
tarvitaan lainsäädäntöön
tiettyjä rajoja, mutta itse pitää älytä,
missä kohtaa on riippuvaisuussuhteessa ja missä ei.
Jos otan esimerkin vaikka omasta vaalikampanjastani, jossa suurin
ulkopuolinen rahoittaja on laittanut 1 000 euroa ja itse
olen laittanut 37 000 euroa, niin koen, että en
ole kyllä riippuvaisuussuhteessa siihen 1 000
euron antajaan, eli näen sen asian kyllä niin,
tämän taloudellisen riippuvaisuuden.
Täällä on puhuttu siitä,
että ollaan riippuvaisia joistakin taustaryhmistä.
On tietysti niin, että jokaisella kansanedustajalla on
joitakin taustaryhmiä, koska muuten yleensä ei
tule kansanedustajaksi, jos ei ole jossakin ryhmässä jo
etukäteen suosittu, joissakin järjestöissä,
joissakin sellaisissa, jotka haluavat joitakin asioita ajaa. Mutta
jos taustat ovat vaikka yrittäjäjärjestössä, kuten
minulla itselläni on, niin ei se tarkoita sitä, että olen
joka asiassa samaa mieltä kuin yrittäjäjärjestö,
ei todellakaan, vaan aivan itsenäisesti harkitsen kyllä sen,
missä asiassa olen heidän kanssaan samaa mieltä ja
missä asiassa en. Eli en ole tässä asiassa
ekspertti, tämän rajan määrittämisessä,
mutta koen niin, että kyllä kansanedustaja itse
ymmärtää pitkälti sen ja hänen
pitää ymmärtää, missä se
raja menee. Mutta koska tällainen riski on olemassa, että kaikki
eivät sitä välttämättä ymmärrä,
niin sen takia nämä säännökset
tarvitaan.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Jotta vastaukseni ed. Zyskowiczille olisi
edes jossain määrin tolkullinen, kerron vielä yhden
asian, jota en ole aikaisemmin kertonut, hallituksen esityksen perusteluista.
Siellä on nimittäin kohdassa, jossa kerrotaan,
minkä takia tässä vaiheessa ei löytynyt
riittävän tarkkarajaista vaihtoehtoa tälle
vaikutusvallan epäasialliselle myynnille, kerrotaan, mitä sen
sijaan toivotaan vakiintuneen työnjaon mukaan eduskunnan tekevän.
Siellä toivotaan sitä, että eduskunta
katsoisi, ja tämä asia lankeaisi tässä työnjaossa
käsittääkseni lähinnä puhemiesneuvostolle,
missä määrin nykyinen kansanedustajien
varsin ohut ja pinnallinen sidonnaisuusrekisteri olisi parannettavissa ja
missä määrin sen rekisterin parantamisen
yh-teydessä voitaisiin ottaa huomioon myös Euroopan
neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen sangen tuore suositus.
Ed. Sasi on aikaisemmissakin yhteyksissä mainostanut tätä hyvää yleiskokouksen
suositusta, jonka mukaan myös kanssakäyminen erilaisten
lobbareiden kanssa tulisi julkiseksi. Tältä osin
on ollut semmoinen vakiintunut käytäntö,
että näihin asioihin oikeusministeriö ei
ensimmäisenä päälle päsmää,
vaan että ne olisivat talon oman valmistelun puitteissa.
Mutta tämä ei kyllä poissulje sitä toivetta, minkä ed.
Sasi mielestäni ihan asiallisesti esitti, että lakivaliokunta
rohkenisi käydä käsiksi myös siihen,
mitä on pidettävä tavanomaisena kestityksenä,
ja muutenkin ottaisi näitä esimerkkejä enemmän.
Nämä eivät sulje pois toisiaan, tarvitaan
todennäköisesti molempia.
Sen sijaan se ajatus, joka oikeusministeriöllä oli
vielä silloin, ennen kuin eduskuntaryhmiä kuultiin,
että eduskunta myös tämmöisillä ohjeistuksillaan
ottaisi kantaa näihin kestityksiin, tyrmättiin
eduskuntaryhmien kuulemisessa. Oikeusministeriökin siltä osin
luopui ajatuksestaan, eikä se siis sisälly tämän
hallituksen esityksen perusteluihin. Se kerrottakoon jo tässä vaiheessa.
Mutta paikallaan saattaisi olla sidonnaisuusrekisterin muuttaminen
nykyistä paljon laajemmaksi, niin että siinä näkyisivät
muun muassa taustajärjestöt, jotka ovat edustajille
keskeisiä. Edustajat silloin määrittelisivät
ne ja poikkeuksellisen tiiviin kanssakäymisen tiettyjen
lobbareiden kanssa. Ja silloin — ja nyt tulee ensimmäinen
vastaus ed. Zyskowiczin hyvään kysymykseen — ei
esimerkiksi olisi ensinnäkään poissuljettua
vaan suorastaan toivottavaa, että jos valiokunnilla on
tämän kaltaisia, näin tiiviitä,
kutsuja tai tiivistä yhteistyötä, se
näkyisi ja olisi julkista, ja silloin esimerkiksi tämän
kaltainen rekisteri olisi siinä paikallaan.
Sitten tullaan tähän kuvitteelliseen esimerkkiin,
joka käsittääkseni ei todellakaan ole
kovin kuvitteellinen. En ole ollut kyseisen valiokunnan jäsen,
mutta tarinoita olen kuullut. Tarvittaisiin siis näyttöjä.
Poliisin pitäisi tutkia ja todeta, että edun vuoksi
mielipide olisi muuttunut, ja silloin olisi oltava vielä se
arvio, että kysymys ei ollut mistään
tavanomaisesta kestityksestä vaan että oli kyseessä merkittävä etu.
No, nyt juristi vastaa ensimmäisenä tietysti,
että jos se on arvattavissa ja jokavuotista ja koskee kaikkia
valiokuntia, niin varsinaisestihan todennäköisesti
mikään erityinen etu ei tule juuri tälle
yhdelle edustajalle.
Mutta jos näyttöä löytyisi
siitä, että siinä se nyt miettii, että haluaa
päästä Kelan majalle ensi kerrallakin,
ja siinä olisi joku tämmöinen logiikka,
että toimii juuri tämän edun vuoksi,
niin eihän syyte ole poissuljettu. Mutta pidän
sitä aika mahdottomana, jos meillä on vain tämä tieto, minkä edustaja
Zyskowicz kuvaili, eikä poliisilla olisi kättä pidempää näyttöä.
Mutta entä jos on todistajanlausunto ja mitä tahansa,
mitä normaalistikin? Nyt tulee vastaukseni toinen osa:
Kun mietitään ennustettavuutta ja tarkkarajaisuutta, joiden
oikeusvaltion perusperiaatteiden perään täällä on
aivan ymmärrettävästi kysytty tänään, niin
silloin on hyvä katsoa, millä tavalla tämä talo
on vuosikaudet, vuosikymmenet katsonut, että lahjuspykälät
ylipäätänsä ovat tarkkarajaisia ja
ennustettavia, ja siihen päälle on vielä huomioitava,
mitä edustajantoimen tietyistä piirteistä johtuu.
Mutta kun ed. Zyskowiczin jatkokysymys oli vielä, muuttuuko
tilanne, jos kysymys olisikin täysin yksityisestä toimijasta,
niin jossain määrin saattaisi muuttua, jos esimerkiksi
olisi kysymys rajatusta joukosta kansanedustaja eikä koko valiokunnasta
eikä tämmöisestä aika vakiintuneesta,
ennustettavasta tapaamisesta tai jos peräti tämä toistuu
tai pääsee muidenkin etujen piiriin, jos toimii
halutulla tavalla, tai joitain muita näyttöjä kertyy
siitä, että nimenomaan tämän edun
vuoksi on yhtäkkiä muutettu mielipidettä ja alettu
asiaa ajaa.
Mutta lähtökohtaisesti on hyvin vaikea ajatella,
että vaikka Kela onkin eduskunnan alaisuudessa, se jotenkin
olisi siltä osin vastuusta vapaa. Jos sen toiminnasta löytyisi
tämän kaltaisia piirteitä ja näyttö riittäisi,
niin ei voida ajatella, että Kela tai Yle olisi tämän
lain ulkopuolella.
Mutta korostan sitä, että kaikissa tilanteissa näyttöä täytyy
etsiä samoilla vakiintuneilla metodeilla kuin lahjusrikoksissa
ylipäätänsä etsitään. Sitä löytyy
hyvin erilaisista paikoista, ja joskus, vaikka epäilykset
ovat hyvin vahvoja, ei löydy riittävää näyttöä,
jolloin tietysti oikeusvaltiossa juttu raukeaa eikä ketään
syytetä.
Tämän parempaa vastausta tässä yhteydessä en
osaa sanoa. Itse olisin taipuvainen ajattelemaan, että Lapin-matka
tuolla tavalla kuvattuna kaikkine mausteineen, ainakin jos se ei
koske koko valiokuntaa tai sinne saa ottaa lähipiirinsä mukaan,
on kyllä jo kohtuuton eikä tavanomainen etu. Mutta
tässä tilanteessa, kun koko valiokunta lähtee
valiokuntamatkalle ikään kuin eduskunnan hallinnassa
olevan laitoksen vieraaksi, tilanne muuttuu selvästi vaikeammaksi
arvioida.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz puhui tästä Melinin
tapauksesta, joka oli sikäli tietysti hyvin ikävä hänelle,
että hänen omassa lehdessään
juuri ennen vaaleja julkaistiin tämä rikosepäily.
Sen sijaan minusta se, että poliisi ryhtyi tutkimaan sitä,
oli aivan paikallaan. Ed. Melin oli Siemensin täkäläisen
hallituksen jäsen. Siemensiltä oli poliisin tutkinnassa
löytynyt musta kassa, jolla lahjottiin suomalaisia virkamiehiä tässä metron
edistämishankkeessa, ikään kuin me olisimme
joku kehitysmaa, niin että oli kyllä aivan paikallaan,
että sitä tutkittiin. Se on nyt muistettava, että jos
edustaja menee tämmöisiin bisneksiin mukaan, niin
riski on tietysti valtavan paljon suurempi kuin jos pysyy niiden
ulkopuolella.
Tämä Lapin-matka: Virkamiehenä minua
on kutsuttu kaiken maailman Lapin-seminaareihin, joihin minä en
ole eksynyt. Se, että tilaisuus on Lapissa, ei tarkoita
sitä, että rikoslakia siellä ei sovelleta.
Minusta tämän pykälän koko ratiohan on
se, että tämmöisten pitäisi
loppua. Kansanedustajien ei pitäisi kerta kaikkiaan etsiä erityisiä etuja
sillä, että on edustaja, jos tarjoajia löytyy.
Sehän on koko tämä ajatus. Ainakin jos
on kysymyksessä kansainvälinen yhtiö,
joka yrittää tätä pientä kansaa
ja sen edustajia naruttaa, niin varmaan siinä löytyy
aineksia rikossyytteisiin.
Kelan kohdalla tämmöinen toiminta pitäisi
todella lopettaa ja ne seminaarit pitäisi pitää Kelan edustustiloissa
ja asiapohjalta, eikä siihen pidä liittyä tämmöisiä ilmaisia
etuja, joita eivät äänestäjät
eivätkä varsinkaan köyhät ihmiset
voi hyväksyä.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Södermanin kannanotto oli aika
kuvaava. Mikäli minä olen ymmärtänyt,
niin täältä on matkailtu Lapissa 20—30
vuotta jatkuvasti. Minä inhoan Lappia, minä inhoan
sääskiä ja minä inhoan lunta.
Minä en ole koskaan käynytkään
siellä Rovaniemeä korkeammalla. Mutta kysymys
ei olekaan siitä.
Mutta onko ed. Söderman nyt ihan tosissaan, että kaikki
tämän tyyppinen matkailu pitää kansanedustajan
lopettaa? No, silloin pitää kyllä ottaa
yksinkertaisesti virkamieslaki ja sen säädökset
meille käyttöön eikä tämmöisiä,
joita voi tulkita, miten sattuu. Täytyy sitten yksinkertaisesti tehdä samanlainen
lainsäädäntö tai sitten samanlainen
kuin vaalirahalaissa, josta minä en ymmärrä yhtään
mitään. Se on niin vaikea, että sitä ei
ymmärrä kukaan muukaan ilman kirjanpitäjää ja
talousneuvojaa, niin että pystyy toimimaan niin oikein,
ettei tee rikosta ja virhettä vaalirahoissa jatkossa. Aikaisemmin
oli hyvin helppoa. Kun oli rehellinen ja tarkka, niin ei ollut mitään selvitettävää.
Mutta minä kysyn tässä, että jos
tämä laki tulee voimaan, niin kohtahan kaikki
on epäilyttävää. Eihän
tässä uskalla mennä minnekään.
Suomen Pankin majat on kohta kielletty kansanedustajilta, ei sinne
saa mennä edes pankkivaltuusto. Veikkaukset majat ovat
poissa. Tämähän menee etenkin mieskansanedustajille
ihan mahdottomaksi, tämä kansanedustajan homma.
Ettehän te pääse enää mihinkään.
Elikkä oletteko, ed. Söderman, todella sitä mieltä,
että kaikki tämmöiset loppuvat tämän
lain myötä?
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Zyskowicz sanoi, lääkefirmat
kyllä varmasti ovat yksi parhaimpia, mitkä pystyvät
kyllä todella tyylikkäästi hoitamaan
muutamankin illan ja päivän ja yön kestityksen.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ihan vaan pöytäkirjaan
merkintänä: Minun käsittääkseni
eikä minulla ole tiedossa eikä oikeusministeriössä valmistelun
yhteydessä tullut mitään tämän
kaltaista laajaa epäilyä, että eduskunnassa
olisi — tai että kun nämä pykälät tulevat
voimaan, niin sen jälkeen olisi — syytä epäillä laajamittaisesti
ja paljon korruptiota.
Kysymys on siitä, että ei ole mitään
perusteita, minkä takia nykyisen rikoslain kansanedustajien
lahjontaa koskevat pykälät jäisivät
voimaan, koska ne ovat käytännössä hyvin
monitulkintaiset ja sen verran monen mutkan taakse kirjoitettuja.
Silloinkin kun olisi selvästi kysymys siitä, että edun
vuoksi aletaan ajaa joitakin asioita, niin ne kansanedustajan lahjontapykälät
eivät silti suurimmassa osassa, ne nykyiset pykälät,
osu tilanteeseen, ja se on kestämätön
tilanne. Se muutetaan. Sitä vaatii myös Euroopan
neuvoston Greco.
Enkä usko, että tässä talossa,
ja tämä on mielestäni syytä nyt
korjata, olisi korruptiota sillä tavalla rehottavasti tai
merkittävässä määrin.
Mutta kyllä tämäkin keskustelu osoittaa
aiheelliseksi sen, mitä ed. Sasi puhui lakivaliokunnan
toiveista, että siellä olisi ehkä hyvä vielä pohtia
ja miettiä kertaalleen konkreettisia esimerkkejä.
Palaan vielä kerran siihen, että sinne vanhaan rekisteriin
meistä itse kustakin ei voi ilmoittaa muuta kuin semmoiset
todella vahvat sidonnaisuudet kansanedustajina, että on
suorastaan siis hallituksessa jossakin yhteisössä,
ei edes valtuuskunnassa tai muuten aktiivinen tai tunnetusti hyvin
läheisissä väleissä tai kanssakäymisissä.
Sen rekisterin uusiminen poistaisi monia ongelmia. Jos siinä yhteydessä vielä sitten
voi vapaaehtoisesti ilmoittaa myös muusta kanssakäymisestä, niin
luulen, että aika moni ongelma poistuu jo sillä,
että jokainen testaa, voiko toimen kirjoittaa sinne rekisteriin
eli kestääkö se päivänvalon.
Silloin sen voi tehdä. Jos epäilyttää kirjoittaa
rekisteriin, ehkä silloin on syytä muutenkin miettiä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä sen verran, että yritysmaailma
on tottunut tätä vuosien aikana käyttämään
runsaasti ja paljon runsaammin kuin tämä maailma.
Sen takia, kun siellä on paljon tultu takaisinpäin
ja peruutettu ja nuukisteltu ja muutakin, minä ajattelin
vaan ihan psykologisesti, että tässä meidänkin
asiassamme, vaikka tämä on pientäkin,
voisi myös seurata samaa esimerkkiä.
Keskustelu päättyi.