Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä hallituksen
esitystä HE 80/2010 vp erittäin tervetulleena
uudistuksena. Aika yllättävää olisi,
jos toisella tavalla tähän suhtautuisin, koska
se hyvin pitkälti perustuu lakialoitteeseen 42/2004,
jonka olen silloin jättänyt, ja silloin sen allekirjoitti
105 kansanedustajaa. Ehkä jotain kertoo byrokratian rattaista,
että tässä on nyt mennyt kuusi vuotta,
ennen kuin on päästy siihen tilanteeseen, että eduskunnan
enemmistön allekirjoittama lakialoite nyt tulee tässä hyväksytyksi.
Toki tässä on tiettyjä eroja, mutta
hyvin pitkälti tämä on saman suuntainen
kuin tuo lakialoite. Tässä on kaksi olennaista
asiaa. Ensimmäinen on se, että kansalaisuuteen
vaadittavaa aikaa lyhennetään. Se on nyt ollut
kuusi vuotta. Se lyhennetään tässä yhteydessä viiteen
vuoteen ja hyvän kielitaidon kautta neljään
vuoteen. Sitten vieläkin tärkeämpää on
se, että niillä, jotka ovat olleet tilapäisellä oleskeluluvalla,
aikaisemmin tätä aikaa ei ole laskettu kansalaisuusaikaan
ollenkaan ja nyt se lasketaan puolittain.
Mitä tämä suomeksi sanottuna merkitsee?
Se tarkoittaa sitä, että jos Helsingin yliopistoon
tulee vaikka afrikkalainen opiskelija tai amerikkalainen opiskelija
tai intialainen opiskelija ja opiskelee täällä kuusi
vuotta, saa tutkinnon yliopistosta ja jää sen
jälkeen Suomeen töihin, niin ennen tätä lakiesitystä asia
oli niin, että hänellä ei ollut kansalaisuusaika
juossut vielä yhtään, vaan vasta sen
jälkeen, kun hän oli ollut kuusi vuotta Suomessa
töissä, hänellä oli mahdollisuus
anoa kansalaisuutta, jonka nopeimmillaan saa kahdessa kolmessa kuukaudessa,
mutta joka voi kestää vuodenkin, voi kestää enemmänkin.
Toki silloin on kyse jo siitä, että hakemuksessa
on jotain epäselvää, puuttuu liitteitä tai
on syyllistytty johonkin rikokseen. Silloin tietysti saakin kestää pidempään,
eikä välttämättä tarvitse
tietenkään myöntää ollenkaan.
Kuitenkin yli 90 prosenttia kansalaisuuksista myönnetään
silloin, kun kyse on siis niistä hakemuksista, joilla on
oikeutettu tähän, ja kielitesti pitää läpäistä.
Mutta jos ajatellaan sen tänne tulleen opiskelijan sitouttamista Suomeen
jäämiseen, on aika kohtuutonta, että valmistuttuaan
ja oltuaan täällä töissä joutuu kuusi
vuotta asumaan, jotta voi edes hakea kansalaisuutta.
Aika paljon käydään keskustelua siitä,
mikä on kansalaisuuden merkitys kotiutumiselle. Käytän
nimenomaan sanaa "kotiutuminen" enkä "kotoutuminen". Väitän,
että sen merkitys on aika iso. Takavuosina — ehkä vieläkin,
mutta ainakin aiemmin — esimerkiksi Turussa pidettiin näitä kansalaisuusjuhlia,
joissa kaikki ne, jotka olivat saaneet sinä vuonna Suomen
kansalaisuuden, juhlivat sitä yhdessä. Se kertoi
siitä, minkälaista kunnioitusta tätä asiaa
kohtaan on. On tietysti niin, että vasta kun saa kansalaisuuden,
on täysivaltainen jäsen yhteiskunnassa. Sen takia
meidän voimassa oleva lainsäädäntömme
ennen tätä esitystä on ollut ehdottomasti
liian tiukka kansalaisuuden saamisen suhteen nimenomaan sen takia,
että tämä aika on ollut niin pitkä ja
myöskin käsittelyajat olivat jossain vaiheessa
varsin pitkiä.
Minkä suuruisesta asiasta tässä on
kyse? Vuonna 2008 kansalaisuushakemuksia ratkaistiin 4 315
kappaletta, ja kuten mainitsin, 90 prosenttia päätöksistä oli
myönteisiä, eli ollaan tässä suuruusluokassa.
Edellisenä vuonna niitä oli 2 989, joten
jonkun verran on myös vuosien välistä vaihtelua,
mutta 2 500:n ja hieman yli 4 000:n välille
tämä asettuu pitkässä juoksussa. Tässä suhteessa
tämä lakiesitys, joka nyt on hallituksen taholta
tullut, vie selvästi tätä asiaa eteenpäin.
Merja Kyllönen /vas:
Herra puhemies! Edustajakollega Satonen kuvasi hyvin tämän
lain merkittävyyttä ja tärkeyttä,
ja jollakin tavalla näkyy se keskustelu, mitä tässäkin
salissa on käyty siitä, kuinka me voimme turvata
jatkossa Suomessa pysyvästi asuvien ja oleskelevien oikeudet
ja myös mahdollisuuden sitoutua Suomeen ja tulla täysivaltaiseksi
kansalaiseksi, työskennellä, perustaa perhe. Ennen
kaikkea kun ajattelee tätä tilannetta, jossa kansamme
ikääntyy, vanhenee, ja työkykyisestä väestöstä on
tulossa huutava pula — ainakin näin meitä pelotellaan — sitä suuremmalla
syyllä on tärkeää korjata lainsäädäntöä.
Tässä tilanteessa näen kyllä erittäin
tärkeänä, että kansalaisuuslakia
muutetaan.
Tietysti täällä taustalla on varmasti
lakialoitteen lisäksi myös korkeimman hallinto-oikeuden vuonna
2007 antaman ratkaisun mukainen tulkinta, jossa oikeus on katsonut
asumisajan alkaneen ensimmäisen, luonteeltaan tilapäisen
oleskeluluvan myöntämispäivästä lähtien
eikä vasta pysyväisluontoisen luvan myöntämisestä.
Mutta on kyseessä kuitenkin merkittävä asia,
ja näen hyvänä, että tätä edistetään.
Keskustelu päättyi.