Täysistunnon pöytäkirja 65/2010 vp

PTK 65/2010 vp

65. TIISTAINA 15. KESÄKUUTA 2010 kello 14.02

Tarkistettu versio 2.0

17) Hallituksen esitys laiksi lääkelain muuttamisesta

 

Sirpa Asko-Seljavaara /kok:

Arvoisa herra puhemies! Suomessa on kiistatta Pohjoismaiden paras apteekkilaitos. Meillä oli vuoden vaihteessa 811 apteekkia, ja lääkekaappeja oli 116. Apteekki on apteekkarin omistama yksityinen liikeyritys, ja luvan antaa Fimea apteekkarille harjoittaa apteekkitoimintaa, ja hänen tulee hoitaa apteekkia itse, ja apteekkari on proviisori. On hyvä, että suomalainen apteekkijärjestelmä on säilynyt yksityisen yrittäjyyden pohjalla eikä ole ketjuuntunut kuten Ruotsissa, jossa, kun kansallinen Apoteket AB lopetettiin, seurauksena oli, että vain puolet apteekeista tuli yksityisen yrittäjän omistukseen mutta 466 apteekkia muuttui kahdeksan suurketjun omistukseen. Meillä ei ole kansainvälisiä ketjuja apteekkien omistajina, ja se on erittäin hyvä asia.

Apteekit ovat itse kehittäneet koneellisen annosjakelun, ja se on otettu vastaan positiivisesti muun muassa kotihoidossa. Annosjakelusta tulee tässä hallituksen esityksessä tarkempia ohjeita, ja Fimea antaa luvan annosjakelulle joko apteekille tai sairaala-apteekille. Helsingin yliopisto ja Kuopion yliopisto saavat edelleen pitää apteekkia lähinnä farmasian opetukseen liittyvässä tarkoituksessa. Sivuapteekkeja on edelleen, mutta lääkekaapit muuttuvat apteekin palvelupisteiksi, joita pääapteekin apteekkari pitää. Kukin kunta voi itse arvioida, tarvitseeko se lisää apteekkitoimintaa, sivuapteekkia tai palvelupisteitä, ja anoa sellaista Fimealta.

Lääkkeitä saa edelleen myydä väestölle ainoastaan apteekissa, ei siis lääkkeitä päivittäistavarakauppoihin, mikä on erinomainen asia tässä maassa. Kuitenkin kasvisrohdosvalmisteita ja homeopaattisia valmisteita voi myydä Fimean luvalla myös muissa kaupoissa, jos siis Fimea on antanut niille luvan. Nikotiinivalmisteita saa edelleen myydä päivittäistavarakaupoissa ja huoltoasemilla, joka lakimuutos tuli edellisen hallituksen aikana ja jota itse vastustin, koska nikotiinivalmisteet olisi mielestäni pitänyt säilyttää apteekeissa, niistä kun on tulossa viihdetuotteita.

Tämä hallituksen esitys sisältää useita muutoksia apteekkitoiminnassa, jotka kaikki ovat erittäin positiivisia.

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys lääkelain muuttamisesta ei riitä turvaamaan lääkkeiden saatavuutta kaikkialla Suomessa. Tässä yhteydessä on syytä tuoda esille yli vuosi sitten toteutetun lääkkeiden viitehintajärjestelmän ja lääkevaihdon laajenemisen apteekeille aiheuttamat talousongelmat. Kattavan apteekkijärjestelmän ylläpitäminen ei ole mahdollista, jos apteekkien talous ei ole kunnossa. Lääkekaapit on hyvä korvata apteekkien palvelupisteillä, mutta niiden perustamisen tulee olla luvanvaraista. Ilmoitusmenettely ei ole riittävä takuu siitä, ettei palvelupisteitä sijoiteta sinne, missä ei selvästi lääkejakelua tarvita.

Hallituksen lakiesitys vahvistaisi kuntien valtaa apteekkien perustamisessa ja siirtämisessä. On kysyttävä, onko kuntien hallinnossa sellaista lääkepoliittista osaamista, että suosituksia apteekkien perustamiseksi voi tehdä muista kuin veropoliittisista syistä. Nytkin on tehty harkitsemattomia ratkaisuja. Omalla kotiseudullani Salossa on kolme apteekkia puolen kilometrin matkalla. Tällainen lupamenettely ei ole mistään kotoisin.

Arvoisa puhemies! On sinänsä perusteltua, että apteekkimaksu peritään erikseen pääapteekeilta ja sivuapteekeilta. Sen sijaan ei ole perusteltua, että valtiolle noin 10 miljoonaa euroa maksava uudistus rahoitetaan kiristämällä suurten apteekkien apteekkimaksuja. Apteekit maksavat nykyisin kaksinkertaista arvonlisäveroa apteekkimaksun ja arvonlisäveron muodossa. Lääkepolitiikkaa ei voi tehdä niin, että kiristetään apteekeilta lisäetuja. Sitä paitsi apteekkien kova verotus tulee kalliiksi kansalaisille.

Hallituksen esityksen myönteisin kohta apteekkien verkkopalvelulle on toimivat perus- ja lupamääritykset. Reseptilääkkeiden toimittaminen verkkoapteekista voi tulla mahdolliseksi sähköisen reseptin käyttöönoton jälkeen. Toisaalta verkkoapteekin seuraukset saattavat myös olla kielteisiä ja lisätä verkkoapteekkitoiminnan keskittymistä yliopistoapteekille, joka on jo nyt paisunut oman tehtäväkenttänsä ulkopuolelle ilman, että hallitus olisi pyrkinyt rajoittamaan mitenkään sen määräävää asemaa lääkejakelussa. Lisäksi lääkemyynnin vapauttaminen ulkomaisiin käsiin on tulevaisuudessa mahdollista. Huomenna on esillä kilpailulaki, jonka nojalla voitaisiin myös rajoittaa yliopistoapteekin jatkuvasti paisuvaa toimintaa.

Merja Kyllönen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Tänä päivänä apteekkien ja sivuapteekkien keskittyminen suurten asiakasvirtojen perässä kauppakeskuksiin ja tavarataloihin on johtanut siihen, että syrjäseutujen lääkekaappien määrä on vähentynyt. Kun otetaan huomioon, että lääkkeiden saanti on Suomessa elintärkeä palvelu, niin tämä lainsäädäntö on enemmän kuin tervetullut, koska nyt myös kunnilla on mahdollisuus päästä seuraamaan ja arvioimaan kuntalaisten lääkkeiden hyvää saatavuutta ja apteekkien sijaintia ja se mahdollistaa myös sitä kautta uusien palvelupisteiden pystyyn laiton.

Erittäin myönteinen asia on se, että tähän annosjakeluun, johon ei aiemmin ole ollut mitään lainsäädäntöä, nyt saadaan omat pykälät ja selvyys sitä kautta perussäännösten muodossa. Sen lisäksi, jos ajatellaan yleisesti reuna-alueella, syrjäalueella, sijaitsevia apteekkeja, niin apteekkarit ovat monta kertaa hylänneet ajatuksen lääkekaapista sen takia, että se ei välttämättä ole kamalan kannattava. Mutta nyt jatkossa näitä voidaan saada lisää ihan sillä perusteella, että turvataan asiakkaille palvelut.

Mutta haluan kiinnittää huomiota siihen, että mikäli apteekin palvelupisteessä välitetään reseptilääkkeitä, niin riittävä ohjeistus ja tiedonsaanti asiakkaalle, potilaalle, on kyllä äärimmäisen tärkeä asia.

Tästä ed. Asko-Seljavaaran esille nostamasta nikotiinivalmisteiden vapaamyynnistä en voisi olla enempää samaa mieltä, koska olen törmännyt henkilöihin, jotka tupakoinnin, lainausmerkeissä, lopetettuaan käyttävät kaksinkertaisen määrän nikotiinia vuorokaudessa syödessään näitä purukumeja vailla riittävää ohjausta.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Meillä on hyvä apteekkilaitos ja lääkkeiden jakelujärjestelmä. On hyvin tärkeätä, että se myös säilyy, ja siihen on paineita olemassa, miten sen tulevaisuus järjestyy. Viitehintajärjestelmä on ollut tärkeä asia, ja siitä on tullut selkeitä etuja sekä Kansaeläkelaitokselle että potilaille, joskin siinä on myös tiettyjä kysymyksiä, joita ei välttämättä ole ratkaistu aivan parhaalla mahdollisella tavalla.

Apteekkien tulos ja apteekkarien voitot ovat jonkin verran leikkautuneet. Ne ovat kyllä alun alkaen olleet niin paljon suuria, että tähän on ollut mahdollisuus ilman, että apteekkien taloudellinen tilanne sinänsä on joutunut suureen vaaraan. Oheismyynti on lisääntynyt apteekeissa, eikä aina oikein tiedä, onko kenkäkaupassa vaiko apteekissa, kun sisään astuu.

Näiden lääkkeiden pussitukseen ja näin lääkevalmisteiden toimittamiseen potilaille ja asiakkaille ehkä liittyvä yksi kysymys on se, mikä sen hinta aina on, tuleeko siitä liian kallis palvelu pienituloisille ja paljon lääkkeitä käyttäville potilaille.

Kaiken kaikkiaan tämä ed. Kyllösen mainitsema kuntien mahdollisuus lausunnollaan edistää sivuapteekkeja myös harvemmin asutuilla alueilla on tärkeää. Nyt todellakin apteekit ovat keskittyneet ja varsin monessa paikassa apteekkeja on hyvin lähellä toisiaan ja sitten taas muualla kunnan alueella tai ympäristössä niitä ei ole lainkaan.

Sirpa Asko-Seljavaara /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen on oikeassa siinä, että viitehintajärjestelmä ja etenkin tämä lääkelain 57 §:n muutos aiheutti sen, että apteekkien kannattavuus on todella heikentynyt, ja näitä pieniä apteekkeja on käsittääkseni joitakin jopa lopetettu, ja se on ehkä vaikuttanut syrjäseuduilla epäedullisesti. Mutta yleensähän se on niin, että kun on oikein syrjäseutu, niin eihän siellä ole sitten muitakaan kauppoja, ei siellä ole kenkäkauppaa eikä liivikauppaa eikä muutakaan kauppaa, joten jos nyt joutuu käymään muutenkin kaupungissa kaupassa, niin hyvinhän sitten käy myös apteekissa. Varmaan tällaista verkkomyyntiä pitäisi edistää tässä apteekkitoiminnassakin, mutta se on vielä aika alkuvaiheessa.

Keskustelu päättyi.